Ford Capri Mk1 1600 GT 1969
Ford gaat vanaf 1969 op de sportieve toer met de Capri. De projectnaam luidt Ford Colt. De naam Colt betekent veulen en laat er geen twijfel over bestaan: de Capri is de Europese nakomeling van de Amerikaanse Ford Mustang. Het is een sportief ogend model voor niet al te veel geld en daarmee een directe concurrent voor de Opel GT. De Capri is met een keur aan vier- en zescilindermotoren leverbaar en de vermogens lopen uiteen van vijftig pk voor de 1300 V4 (top 133 km/h, 0 naar 100 in 22,7 s) tot 108 pk voor de 2300 R V6 (top 178, 0 naar 100 in 9,8 s). Later verschijnt het topmodel, de 2300 RS V6 met 125 pk. De R-versie heeft een matzwart gespoten grille, motorkap en achterzijde, helemaal hip in die jaren. Het fraaie design kan echter niet verhullen dat de 1300 en 1500 eigenlijk slechts een 12M en 15M in een sportief jasje zijn; pas vanaf de 1700 (met 75 pk) komen de prestaties overeen met het flitsende uiterlijk. De pers is enthousiast over de directe besturing en de stabiele wegligging. Ford plant vierhonderd exemplaren per dag. In de loop der jaren worden vele uitvoeringen aangeboden; één van de begeerlijkste is in 1973/74 de 3100 RS, die bedoeld is om de Capri te homologeren voor de racerij. De 3.091 cc V6 levert 148 pk (in racetrim rond de 415 pk). Een spoiler op de achterklep zorgt voor de nodige downforce. Er worden slechts 248 exemplaren gebouwd. In 1974 wordt de Capri Mk II geïntroduceerd, een verbeterde versie met een compleet gerestylede carrosserie. De Mk II is nog praktischer dan de Mk I door de grote achterklep, die in het dak scharniert.
26-01-2008 om 18:15
geschreven door skodaman
|