Triumph Dolomite Sprint 1973
De Triumph Dolomite autogroep bestaat uit de Dolomite 1850 HL & Sprint, de Triumph 1300 TC en 1500 en de Triumph Toledo, allemaal onderdelen van British Leyland ltd.
De ontwikkeling van de 1300 was genoemd AJAX, ook wel de "Junior 2000", die een paar jaar ervoor ontwikkeld was. Michelotti was de ontwerper van deze "Junior 2000". Hiervoor werden de 1296 cc Spitfiremotoren gebruikt. De eerste zijn verkocht in januari 1966 als 4 deurs saloon. De enige auto uit de AJAX ontwikkelingsserie die ooit 2-deurs werd geleverd is de Toledo. De 1300's zijn voorwielaangedreven, in Nederland een zeldzaam verschijnsel. Daarna werd de body aangepast (verlengd) voor de Dolomite types met dubbele koplampen en achterwielaandrijving.
De Dolomite stond bekend om zijn zeer hoge kwaliteit interieurafwerking, in zijn tijd. Met een grotere motor (1850 cc, ontworpen door Spen King), maakte dit tot een stoere saloon.
De Four Valve Dolomite Sprint was de meest opwindende van de serie; een zeer snelle en echte competitioner voor de Alfa Romeo. De oorspronkelijke typeaanduiding voor de Sprint was 135, naar het aantal PK dat hij leverde. Deze prestatie was echter niet mogelijk in de US, gezien de regelgeving daar. Deze Sports Saloon heeft 127 bhp met een TR 6 versnellingsbak met overdrive standaard, of automaat, met een topsnelheid van 187 km/per uur. Deze motor werd later ook nog gebruikt in de TR7, met dezelfde versnellingsbak.
21-01-2008 om 22:06
geschreven door skodaman
|