Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
auto nostalgie
vervolg van skodaman2
 
 
 
  

13-02-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lagonda 4,5L .. 1934
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Lagonda 4,5L .. 1934
Lagonda is een historisch auto en motorfietsmerk.
Lagonda Engineering Co. (W. Gunn), Staines, Middlesex.
Gunn bouwde eerst motorfietsen met De Dion-, MMC- en Minerva-motoren, later de bekende Lagonda-driewielers en automobielen.
Het bedrijf werd in 1948 door David Brown gekocht, die het bij het eveneens door hem gekochte Aston Martin voegde.

 

13-02-2008 om 19:49 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jowett Jupitter 1953
Klik op de afbeelding om de link te volgen Jowett Jupitter 1953

13-02-2008 om 19:47 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Anglia 105 E....1959
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 Ford Anglia 105 E....1959

In 1959 introduceert Ford de laatste versie van de Anglia, de 105E. Het ontwerp was kenmerkend voor deze generatie. Opmerkelijk zijn de ‘omgekeerde’ achterruit, die ook ingebouwd werd op de 1957 Mercury Turnpike Cruiser, en de prominente koplampen met daartussen een grote grille. Verder bevonden er zich veel Amerikaanse invloeden in het design zoals de vinnen achteraan en de gestroomlijnde vormgeving. De koper kon de Anglia 105E in drie verschillende carrosseriën verkrijgen: als saloon, als ‘Estate’ en als ‘Van’. De 2 laatstgenoemde varianten waren beschikbaar vanaf 1961. De ‘Van’ spitste zich toe op utilitaire doeleinden terwijl de ‘Estate’ meer plaats bood aan personen. In 1962 deed de Anglia 123E Super zijn intrede.

13-02-2008 om 19:45 geschreven door skodaman


12-02-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lancia Fulvia 1.6 HF ..1972
Klik op de afbeelding om de link te volgen Lancia Fulvia 1.6 HF ....1972

12-02-2008 om 22:42 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lancia Fulvia 1.6 HF 1972
Klik op de afbeelding om de link te volgen Lancia Fulvia 1.6 HF  1972

12-02-2008 om 22:41 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lancia Fulvia Coupé 1976
Klik op de afbeelding om de link te volgen Lancia Fulvia Coupé 1976
Na de vierdeurs Fulvia volgde weldra een coupé-uitvoering die racegeschiedenis zou schrijven. De viercilinder motor had een bovenliggende nokkenas per cilinderrij en bleek tot in het oneindige te kunnen worden opgevoerd. Deze leuke coupé is bij Lancia zelf ontworpen. Geliefd is de snelle HF-versie. De coupé zag men ook geregeld in ons land en tegenwoordig zijn uit Italië gehaalde wagens nog voor schappelijke prijzen te koop. HF's en Lusso's zijn aanzienlijk duurder.
 
 
Soort: coupé Aantal cilinders: V4
Cilinderinhoud: 1216, 1298 en 1584 Vermogen: 80/6200 - 114/6500
Topsnelheid: 160-180 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1965-1976 Productieaantallen: 134.035 en 6.419
 

12-02-2008 om 17:53 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lotus Elan 1962
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Lotus Elan 1962
Door de Elite was Lotus in de problemen gekomen. Hij was zo duur om te produceren, dat er geld op toe moest worden gelegd. Wel was duidelijk, dat er een markt was voor een dergelijke sportwagen. Lotus zocht naar een betaalbaarder manier om deze te produceren. Bij wijze van proef construeerde men een eenvoudig chassis om met diverse body's te kunnen experimenteren. Het was een ruggengraat van plaatstaal, die aan beide zijden eindigde in een vork. Dit bleek zo goed te werken, dat het monocoque idee van de Elite overboord gegooid werd. Het backbonechassis zou de basis vormen voor de komende generaties Lotus automobielen.

 

12-02-2008 om 17:51 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triumph Spitfire mk4 1972
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Triumph Spitfire mk4  1972

12-02-2008 om 17:49 geschreven door skodaman


11-02-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triumph TR 7 Cabrio 1980
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Triumph TR 7 Cabrio 1980

11-02-2008 om 23:13 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Escort MK2 RS 2000 ...1980
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ford Escort MK2  RS 2000 ...1980

11-02-2008 om 23:11 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MG Magnette ZA 1953
Klik op de afbeelding om de link te volgen MG  Magnette ZA  1953

11-02-2008 om 23:07 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Morris Minor 1961
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Morris Minor  1961
De Morris Minor was een automodel van Morris en werd geproduceerd van 1948 tot 1971. Er werden er 1,6 miljoen van verkocht. De opvolger van de auto was de Mini. Er zijn verschillende soorten Minors gemaakt, de allereerste in 1948 was een 2-deurs personenauto, met de koplampen nog naast de gril, later is dit veranderd en zijn deze in de spatborden komen te zitten. Al snel kwam er ook een Tourer uit, in 1953 volgde de Traveller (houten achterkant), de Pick-up en de Van, 2 LCV's. Deze werden dan ook alleen maar als bedrijfswagens gebruikt.

 

11-02-2008 om 23:04 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari Spider 212 Inter 1952
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ferrari Spider 212 Inter  1952

11-02-2008 om 23:02 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jowett Javelin 1948
Klik op de afbeelding om de link te volgen Jowett Javelin 1948

11-02-2008 om 23:01 geschreven door skodaman


10-02-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfa Romeo Montreal 1970
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Alfa Romeo Montreal 1970

De Montreal is een 2-persoons sportwagen van het Italiaanse Alfa Romeo uit de jaren zeventig. Tijdens de Autosalon van Genève beleefde de auto haar wereldpremière in 1970, drie jaar nadat een gelijkend prototype getoond was op de wereldtentoonstelling van het Canadese Montreal.

Voorzien van een 2593 cc tellende 8 cilindermotor, een mildere versie van een wedstrijdmotor overigens, was de auto goed voor 220 pk. De V8 had per cilinderrij twee bovenliggende nokkenassen en een inspuitsysteem van Spica. Dit alles was gekoppeld aan een 5 versnellingsbak van ZF. De auto werd in 1971 geleverd voor een bedrag van Fl. 41.225,- (€ 18.710,-).

De carrosserie is ontworpen door Marcello Gandini, die destijds werkte voor het designhuis Bertone. Gandini heeft ook diverse Lamborghini-ontwerpen op zijn naam staan (o.a. Miura, Countach, Diablo) en ontwierp tevens de Lancia Stratos; maar ook zoiets alledaags als de Renault 5 (n.b. van de tweede serie, de SuperCinq).

Interessant aan de Montreal zijn de luchtinlaten achter de portieren. Deze zijn niet functioneel, maar aanvankelijk was dat wel de bedoeling - het prototype ging namelijk uit van een auto met middenmotor, d.w.z. achterin geplaatst. Uiteindelijk belandde de V8, bij het produktiemodel, toch voorin de auto. Uit styling-oogpunt werd besloten de genoemde inlaatroosters te behouden.

De spoiler aan de onder-voorzijde van de auto, op de foto nog niet aanwezig maar al snel na introductie standaard gemonteerd, is overigens het resultaat van een dringende suggestie van de Nederlandse importeur aan de fabriek. De auto werd bij testritten aanvankelijk erg "licht in de neus" bij hogere snelheden.

Ondanks tegenvallende verkoopcijfers bleef de auto tot 1977 in productie, waarvan de laatste twee jaar alleen nog gebruikt werden om de grote voorraad onderdelen op te maken. In totaal werden er 3925 Montreals geproduceerd.

10-02-2008 om 22:41 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Nissan AD-1...1975
Klik op de afbeelding om de link te volgen   Nissan AD-1...1975

10-02-2008 om 22:39 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Escort mk2 Ghia 1975
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Escort mk2 Ghia 1975

10-02-2008 om 22:38 geschreven door skodaman


09-02-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sunbeam Rapier ..1971
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Sunbeam Rapier ..1971

De rapier was de eerst sunbeam met een zelfdragende carrosserie, die met de hillman moest worden gedeeld.
de motor was een viercilinder met 1395cc en 62pk.

09-02-2008 om 22:36 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sunbeam Rapier 1971
Klik op de afbeelding om de link te volgen Sunbeam Rapier 1971

09-02-2008 om 22:35 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Austin Maxi 1100 1972
Klik op de afbeelding om de link te volgen Austin Maxi 1100  1972

09-02-2008 om 22:34 geschreven door skodaman




Foto

mijn andere blogs
  • skodaman
  • skodaman2
  • skodaman4

  • Mijn favorieten
  • skodaclub
  • mg auto

  • Foto

    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
    Ik ben een man en woon in Duffel (Belgie) en mijn beroep is invalide.
    Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: autos .


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!