Wartburgh Coupe 1962 Wartburg was een automerk uit het voormalige Oost-Duitsland. De merknaam Wartburg, naar het gelijknamige kasteel bij Eisenach (Thüringen), werd in 1899 al gebruikt voor een auto gebouwd door de Eisenacher Automobilfabrik. Later gebruikte deze fabriek de naam Dixi. Dixi werd overgenomen door BMW.
De BMW-fabriek in Eisenach kwam na de Tweede Wereldoorlog terecht in de Sovjetzone, die de fabriek gebruikte om auto's te produceren. Men produceerde onder de merknamen IFA en EMW.
De auto's van het merk Wartburg werden van 1956 tot 1991 gebouwd door Automobilwerken Eisenach in Eisenach. Wartburg was samen met de merken Trabant, en Barkas een onderdeel van Industrieverband Fahrzeugbau (IFA). De modellen 311, 312, 313 en 353 werden aangedreven door een driecilinder tweetaktmotor. Vanaf 1988 werd een door Volkswagen ontwikkelde 4-cilinder motor gebruikt in het model 1.3.
Wartburg, net als Trabant, probeerde al in een vroeg stadium af te komen van de tweetaktmotoren. Er werd o.a. geexperimenteerd met de Comotor wankelmotor, en zelfs een V6 tweetaktmotor werden geprobeerd. Ook motoren van andere fabrikanten als Renault werden geprobeerd, maar kosten en de staat verhinderden de inzet van een van deze varianten. Maar ook de carrosserie was punt van discussie en ook hier probeerde men vergeefs te moderniseren. Ook samenwerking met o.a. Skoda liep uiteindelijk op niks uit. Pas in 1988 kwam een modernere variant met Volkswagen viertaktmotor, maar dit bleek te laat. In 1989 viel de muur en binnen een paar jaar zou Wartburg productie compleet stopzetten. Een deel van de fabriek werd door Opel gekocht en nog immer gebruikt.
19-02-2008 om 20:50
geschreven door skodaman
|