Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
auto nostalgie
vervolg van skodaman2
 
 
 
  

15-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Land Rover Series One 86 1954
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Land Rover Series One 86  1954
De eerste Land Rover werd op 30 april 1948 aan het publiek gepresenteerd tijdens de Amsterdam international motor show (tegenwoordig de AutoRAI).
Destijds was er slechts een model, dat pas achteraf - namelijk vanaf de introductie van de series II op 30 april 1958 - aangeduid werd als Series I.
Aan de wielbasis van 80 inch die voor dit type gold is de latere gewoonte ontleend om Land Rovers aan te duiden met benamingen als 80", 86", 88" en 109".
In 1954 werd de wielbasis van 80 inch (2032 mm) vergroot naar 86 inch (2184 mm).
 Ook kwam er een verlengd model beschikbaar met een wielbasis van 107 inch (2718 mm), in eerste instantie slechts in een uitvoering als pick up.
Een volgende wijziging werd doorgevoerd in 1956, toen de beide modellen verlengd werden tot een wielbasis van 88 (2235 mm) respectievelijk 109 inch (2768 mm) om ruimte te scheppen voor de later te introduceren nieuwe benzine- en dieselmotoren.

 

15-03-2008 om 12:37 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Land Rover Serie1...1954
Klik op de afbeelding om de link te volgen Land Rover Serie1...1954

15-03-2008 om 12:35 geschreven door skodaman


14-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Land Rover series III 1986
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 Land Rover series III 1986

Uiterlijk gezien veranderde er weinig toen de IIa in oktober 1971 opgevolgd werd door de Series III.
 De wijzigingen hadden vooral te maken met aangescherpte veiligheidseisen.
Zo werd intern het dashboard veel ergonomischer.
Bovendien werd het met zachte kunststof bekleed.
Van buiten werden de voorheen ver uitstekende scharnieren door een plattere versie vervangen.
Ook de bevestiging van de neerklapbare voorruit werd om redenen van veiligheid naar binnen verplaatst.
De meest zichtbare wijziging was de nieuwe kunststof grille.

 

14-03-2008 om 23:42 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Land Rover serie3 v8 stage one 1979
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Land Rover serie3 v8 stage one 1979

In 1979 maakte financiële steun van de Britse regering de ontwikkeling van een nieuw topmodel mogelijk; de "stage one V8".
In dat jaar werd de 2.6 liter 6-cilinder benzinemotor vervangen door de 3.5liter V8 benzinemotor zoals deze ook in de Range Rover gebruikt werd.
Om ruimte te scheppen voor dit grotere motorblok, kreeg dit model een gewijzigde en vlakkere neus.

 

14-03-2008 om 17:22 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfa Romeo Matta 1951
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Alfa Romeo Matta 1951
De Alfa Romeo Matta of Alfa Romeo 1900M was een 4x4 terreinwagen van de Italiaanse autobouwer Alfa Romeo.
In 1951 was het Italiaanse leger op zoek naar een all-purpose voertuig en kwam terecht bij Alfa Romeo.
Alfa Romeo had met de Coloniale eerder al een militair voertuig ontwikkeld aan het begin van de Tweede Wereldoorlog.
 Alfa ontwikkelde een jeepachtig voertuig op basis van zijn 1900.
 De motor van de 1900 werd dichtgeknepen tot een vermogen van 65 pk en het chassis werd wat korter en smaller.
De terreinwagen kreeg de typeaanduiding AR51 en de bijnaam La Matta,
 Italiaans voor de gek. In totaal werden 2012 exemplaren aan het Italiaanse leger geleverd.

 

14-03-2008 om 17:18 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeep FC 150... 1956
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Jeep FC 150... 1956
Jeep begon met de FC-series vrachtwagens in 1956.
 Deze vrachtwagens hadden een cabine-over-motor ontwerp.
De FC-150 kwam eerst uit en had een laadvlak van 198 cm en een wielbasis van 205.75 cm. De FC-170 verscheen in 1957 en had een laadvlak van 274.32 cm en een wielbasis van 261.62 cm.
De FC-170 was beschikbaar in een 1-ton model (FC-170DRW) die een plat laadvlak had.
 Er waren ook nog andere uitvoeringen van de FC-170DRW, zoals kiepwagens en brandweerwagens.
De FC vrachtwagen bleef in productie tot 1964.

14-03-2008 om 12:44 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeep cj 3b... 1953
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Jeep cj 3b... 1953
De CJ (= Civilian Jeep) serie begon in 1945 met de CJ2A;
Daarna kwamen de CJ3A's en de CJ3B's welke geproduceerd werden tot 1968.
Deze vroege Jeeps werden over het algemeen "flatfenders" genoemd, omdat hun voorste wielkappen plat van vorm waren, gelijk met de grill.Hierna was er zelfs een CJ-4, en gelijke in het Jeep gezegd: "There's only one", letterlijk dan.
Er is slechts een 1951 CJ-4 prototype dat bestaat. Het is de 'missing link' tussen de CJ-2's en 3's met hun platte wielkappen en de CJ-5 met ronde wielkappen

14-03-2008 om 12:41 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeep jc-7... 1977
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Jeep jc-7... 1977

De historie van de Jeep voert natuurlijk terug naar de Tweede Wereldoorlog, waar de auto’s, gebouwd door verschillende Amerikaanse fabrikanten, een heldhaftige rol speelden in handen van de geallieerden. Maar na de oorlog slaat het onvermoeibare voertuigje ook aan bij burgers en buitenlui en ontstaat daardoor de Jeep CJ – voor Civilian Jeep. Na de CJ-2 tot en met CJ-4, gebouwd door de fabrikanten Willys en Kaiser, verschijnt in 1954 de CJ-5, nu uitsluitend gebouwd door Kaiser. Eerst nog met een viercilinder lijnmotor, maar later met een V6. De CJ-5 is verreweg de populairste van alle burgeruitvoeringen, al is het alleen al omdat deze variant bijna drie decennia achtereen gebouwd wordt. Tussen 1954 en 1983 worden 603.303 stuks gemaakt die steeds een stukje luxer zijn. In de tussenliggende periode worden de productierechten van de auto verkocht aan American Motors (in 1970) en maakte de V6-motor (die hij sinds 1965 had) plaats voor een zes-in-lijn van eigen fabrikaat met een inhoud van 3,8-liter of zelfs een V8 met sperdifferentieel (vanaf 1972). De spatborden en motorkap moeten daarvoor iets worden verlengd. In de Verenigde Staten zijn vooral de zogenaamde Renegade-versies populair. Al in 1955 verschijnt trouwens ook een CJ-6 met een 51 centimeter langere wielbasis, en in 1976 volgde de CJ-7 met zelfs 76 extra centimeters tussen de wielen ten opzichte van de CJ-5, maar deze zijn allebei niet zo populair als de CJ-5. Pas in 1987 verdween de CJ-aanduiding toen de opvolger van de CJ-10 verscheen. Die auto heet Jeep Wrangler en wordt tot op de dag van vandaag gemaakt. .....

14-03-2008 om 00:09 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Matra Simca Rancho 1978
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 Matra Simca Rancho 1978
Matra introduceerde in 1977 voor het eerst een niet-sportwagenmodel: de Matra-Simca Rancho. De Rancho is gebouwd op basis van de Simca 1100 Fourgonette pick-up, met een met kunststof aangepaste carrosserie. In feite is de Rancho een voorloper van de latere SUV modellen, want hoewel de auto er als een stoere terreinwagen uit zag, had deze slechts voorwielaandrijving en een relatief kleine 1442cc motor. Deze auto is in Nederland ook wel bekend van de jeugdserie Bassie en Adriaan.

De Rancho werd in aanvankelijk in 1 uitvoering geleverd, met de 80 pk sterke 1442cc motor van de Simca 1308, wat de Rancho een topsnelheid van 145 km/h geeft. Vanaf 1979 kon op verzoek een motor met lagere compressie worden geleverd, die iets minder vermogen leverde, maar op benzine met een lager octaangetal kon lopen. Vanaf 1980 kwam daar de luxere uitvoering Rancho X bij, die onder andere lichtmetalen velgen en getint glas had. Daarnaast werd in 1980 de Rancho Grand Raid geïntroduceerd, die standaard over extra bodembescherming, een elektrische lier, richtlichten en 'Bab-Terre' terreinbanden beschikte. Ook veranderde, net als bij de Bagheera, in 1980 de merknaam van Matra-Simca in Talbot-Matra.

 

14-03-2008 om 00:02 geschreven door skodaman


13-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kaiser Jeep Wagoneer 1962..
Klik op de afbeelding om de link te volgen Kaiser Jeep Wagoneer 1962..
Over de oorsprong van de Sports Utility Vehicle wordt nogal eens gewichtig gedaan. Was het de Range Rover van 1970 die het genre deed ontstaan, of toch niet? De fans van Amerikaanse auto’s vinden van niet, want Jeep kwam al zeven jaar eerder – in 1963 dus – met hun Wagoneer. Het was een soort kruising tussen een stationwagon en een Jeep, en verkrijgbaar met twee- en vierwielaandrijving. De Wagoneer werd ontworpen door Brooks Stevens die ook voor het ontwerp van de klassieke Harley-Davidson stond en later de Excalibur Motorcar Company stichtte, een fabrikant van moderne replica’s van de Mercedes SSK.
De Wagoneer ontstond toen de Jeep-naam nog in handen was van autofabrikant Kaiser, maar in 1970 ging Jeep over naar AMC (American Motors Corporation) dat weer later opging in Chrysler en inmiddels toehoort aan het DaimlerChrysler-concern. In eerste instantie was de Wagoneer leverbaar met twee en met vier deuren, vanaf 1968 alleen nog maar als vierdeurs. De vroege modellen hadden altijd een zescilinder, maar van 1966 tot en met 1969 kon de Wagoneer ook met twee verschillende V8-motoren worden geleverd: eentje met een inhoud van 4.982 of 6.571 cc. Dit laatste model werd Super Wagoneer genoemd en was voor zijn tijd bijzonder luxe uitgevoerd, onder meer met stuur- en rembekrachtiging, airconditioning, getint glas en een multi-verstelbaar stuurwiel. Onder de leiding van AMC kwam de tweedeursversie terug in 1974, maar die kreeg toen wel een andere naam: Cherokee.
Ondertussen werd de Wagoneer steeds luxer en duurder. De Wagoneer Limited van 1978 kwam met alle mogelijke (elektrische) extra’s, maar was met een nieuwprijs van 10.500 dollar ongekend duur. Deze auto werd gekenmerkt door zijn nephouten zijpanelen aan de buitenkant. De zescilinder keert in de jaren tachtig terug en in 1984 krijgt de auto een nieuwe naam: Grand Wagoneer. Die blijft tot 1991 in productie.

13-03-2008 om 23:58 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kaiser Jeep Wagoneer 1962
Klik op de afbeelding om de link te volgen Kaiser Jeep Wagoneer 1962

13-03-2008 om 23:57 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercury Turnpike 1957
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mercury Turnpike 1957

13-03-2008 om 13:51 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Borgward Hansa 1500 1949
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Borgward Hansa 1500 1949
De Borgward Hansa 1500 (1949) was de eerste echt nieuwe
Duitse personenauto van na de Tweede Wereldoorlog
De modern ogende 1500 was al snel in carrosserievormen verkrijgbaar: als twee- en vierdeurs sedan en vierpersoons cabriolet.
 In 1950 kwam daar nog de 2+2 sportcabriolet bij.
Deze leverde dankzij twee carburateurs en een hogere compressieverhouding 66 pk en een topsnelheid van 150 km/h.
 De Hansa verkocht direct redelijk.

 

13-03-2008 om 13:50 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chrysler Imperial 1952
Klik op de afbeelding om de link te volgen Chrysler Imperial 1952

13-03-2008 om 13:48 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chevrolet Impala 1960
Klik op de afbeelding om de link te volgen Chevrolet Impala  1960

13-03-2008 om 13:47 geschreven door skodaman


12-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mustang Fastback 1967
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mustang Fastback 1967

12-03-2008 om 22:57 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mustang Shelby GT 500 1967
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mustang Shelby GT 500 1967

12-03-2008 om 22:56 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford GT40 1966
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford GT40 1966

12-03-2008 om 17:40 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari 360 Modena 2002
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ferrari 360 Modena 2002

12-03-2008 om 17:39 geschreven door skodaman


11-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Felicia 1994
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda Felicia 1994

11-03-2008 om 23:48 geschreven door skodaman




Foto

mijn andere blogs
  • skodaman
  • skodaman2
  • skodaman4

  • Mijn favorieten
  • skodaclub
  • mg auto

  • Foto

    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
    Ik ben een man en woon in Duffel (Belgie) en mijn beroep is invalide.
    Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: autos .


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!