Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
auto nostalgie
vervolg van skodaman2
 
 
 
  

29-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo pv- 544 1958
Klik op de afbeelding om de link te volgen Volvo pv- 544 1958

29-03-2008 om 23:51 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo pv 544 1960
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Volvo pv 544 1960

De Volvo 544 had een zelfdragende carrosserie, onafhankelijke voorwielvering en een motor met kopkleppen.
De eerste exemplaren van de volvo hadden nog twee kleine achterruitjes.
Vanaf 1955 zou er één ruit worden gemonteerd.
De nieuwe Volvo 544 was onmidelijk te herkennen aan zijn nieuwe grill en voorruit die nu uit één deel bestond.

29-03-2008 om 23:49 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo 544 ..1958
Klik op de afbeelding om de link te volgen  Volvo 544 ..1958

29-03-2008 om 11:43 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo PV 445... 1958
Klik op de afbeelding om de link te volgen Volvo  PV 445... 1958

29-03-2008 om 11:41 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo PV 444 1951
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Volvo PV 444 1951

De Volvo PV 444, ook wel bekend als ‘Kattenrug’ begint zijn leven midden in de Tweede Wereldoorlog en dat kun je terugzien in de typenaam: PV stond voor ‘personvagn’ (personenauto), de eerste 4 voor de viercilinder die hij meekrijgt en het resterende ‘44’ voor het bouwjaar 1944. Natuurlijk komt de productie pas na de oorlog op gang. Het was een bijzonder gevormde auto met zelfdragende carrosserie – toen zeer modern – en een 1.414 cc viercilinder die goed is voor 40 pk. In 1957 wordt de cilinderinhoud van die motor vergroot tot 1.583 cc, kreeg hij een dubbele in plaats van een enkele carburateur en heeft hij anderhalf keer zoveel vermogen: 60 pk. Tegen die tijd (vanaf 1955) verdwijnt overigens ook de spijl in de achterruit, om plaats te maken voor een enkele, grotere ruit. Tussen 1947 en 1958 verkoopt Volvo 196.004 exemplaren van de PV 444. Daarna staat een opvolger klaar: de PV 544, die sterk op zijn voorganger lijkt. Het voornaamste verschil zit hem in de voorruit die nu niet meer uit twee vlakke delen bestaat, gescheiden door een spijltje, maar uit een enkel bol exemplaar. Ook de achterruit is weer vergroot, het dashboard gemoderniseerd en de drieversnellingsbak was vervangen door een exemplaar met vier verzetten. De volgende stap is wederom een sterkere motor, die er in 1962 kwam. Dit keer een heel nieuw exemplaar: de 1.780 cc viercilinder met 95 pk die ook in de nieuwe P1800 is te vinden. Er zijn ook stationvarianten die met de naam ‘Duett’ worden aangeduid. Deze zijn tot 1969 gebouwd. De gewone PV 544 wordt dan al vier jaar niet meer geleverd.

29-03-2008 om 11:39 geschreven door skodaman


28-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lotus Caterham 7 1970
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Lotus Caterham 7 1970

De Lotus Seven (Caterham Seven) is een door Lotus geproduceerde auto.
De auto werd in 1957 geïntroduceerd. De auto bleek vrij snel een succes. De auto kon kant-en-klaar of als bouwpakket (kitcar) gekocht worden.
Toen Lotus stopte de auto te produceren bleek er zoveel vraag naar dat het bedrijf Caterham vroeg of ze de productie mocht overnemen. De auto wordt nog steeds verkocht als Seven, nu door Caterham.

 

28-03-2008 om 22:21 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volkswagen Sirocco 1974
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 Volkswagen Sirocco 1974

De Volkswagen Sirocco is een sportcoupé van de Duitse autoproducent Volkswagen.
De Sirocco kwam in 1974 op de markt en bleef tot 1992 leverbaar.
In 2008 zal de Sirocco zijn herintrede doen.

 

28-03-2008 om 22:19 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VW Golf V5... 2002
Klik op de afbeelding om de link te volgen VW Golf  V5... 2002

28-03-2008 om 22:17 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiat 128 3P Berlinetta 1978
Klik op de afbeelding om de link te volgen Fiat 128 3P Berlinetta 1978

28-03-2008 om 15:24 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfa romeo 156 JTS.. 2004
Klik op de afbeelding om de link te volgen Alfa romeo 156 JTS.. 2004

28-03-2008 om 15:23 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault Clio V6 2004
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Renault Clio V6 2004

De Renault Clio is een compacte auto uit de economyklasse van de Franse autofabrikant Renault. De Clio is in 1990 geïntroduceerd als de opvolger van de Renault 5. De tweede generatie werd in 1998 gelanceerd, en de derde volgde in 2005. De Clio was erg belangrijk voor Renault dat in de jaren 1980 in zware financiële problemen kwam. Mede door het grote succes van dit model kwam het merk er weer bovenop. De Clio is als 3 of 5-deurs hatchback of in sommige landen als 4-deurs sedan verkrijgbaar.

De Clio viel vanaf de introductie vooral op door het bieden van veel comfort, een rijk uitrustingsniveau en luxe afwerking. Iets wat in die tijd behoorlijk ongewoon was voor de compacte klasse.

Mede hierdoor werd de Clio in 1991 verkozen tot auto van het jaar. Om dit te vieren heeft Renault een speciaal actiemodel uitgebracht. De "Clio S" Later is de derde generatie van de Clio in 2006 opnieuw auto van het jaar geworden.

Ook zijn er door de jaren heen veel sportieve versies van de Clio uitgebracht. Van de eerste generatie zijn dit de: Clio S, Clio RSI, Clio 16V en de zeldzame Clio Williams. Van de tweede generatie zijn dit de Clio RS-172 en later de RS-182 welke naast 10 pk extra aan vermogen wat lichter is gemaakt. Het topmodel was de Clio V6 met achterwielaandrijving. De sportieve versie van de huidige derde generatie is de Clio-Sport. Van dit model is ook een circuitversie leverbaar met fabrieks-af ingebouwde rolkooi. Deze heet de Renault Clio Sport F1 Team R27.

Met de Clio werd ook geraced, zoals in de Renault Clio Cup, de Renault Clio V6 Cup (Een speciale cup voor de Renault Clio V6) en in rallies met de Renault Clio Super 1600.

In Japan werd de Clio verkocht als Renault Lutecia. In sommige markten werd ook een sedan-versie verkocht met de namen Clio Symbol, Clio Sedan of met de naam Renault Thalia. In sommige Latijns-Amerikaanse landen werd die sedan ook verkocht als Nissan Platina.

 

28-03-2008 om 15:21 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Sierra RS Cosworth 1986
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ford Sierra RS Cosworth 1986
Vaak brengt de noodzaak om een auto te homologeren voor een belangrijke raceklasse de mooiste staaltjes autotechniek naar voren. Dat is ook het geval bij de Ford Sierra RS Cosworth. De in 1986 verschenen wolf in wolfskleren baseert in principe op de Sierra XR4i. De alleen als driedeurs met grote achterklep leverbare ‘Cossie’ is meteen herkenbaar aan zijn wilde uiterlijk, met spoilers, skirts en vooral de mega-taartschep op de achtersteven. Neus en motorkap hebben extra luchtinlaten gekregen om een goede koeling van de ingewanden te waarborgen.
Onderhuids gaat het er namelijk al net zo wild aan toe: de 204 pk leverende tweeliter turbomotor met dubbele bovenliggende nokkenassen komt van de tekentafels van Cosworth, een bekende tuningfirma en motorenleverancier in de autosport. Daarmee haalt de achterwielaangedreven RS Cosworth een top van 230 km/h en zit hij in 6,8 seconden op de 100 km/h.
Ford moet vijfduizend exemplaren bouwen om te kunnen homologeren; de Sierra RS Cosworth blijkt uiteindelijk zo populair, dat meer dan zesduizend stuks de fabriek verlaten. Daarna volgde nog een serie van vijfhonderd exemplaren van de nog snellere RS500 (met 224 pk en een topsnelheid van 240 km/h). De Sierra RS Cosworth is slechts één jaar in productie.

type Sierra RS Cosworth 
bouwjaren 1986-1987
bouwwijze 4 cil.,lijn
cilinderinhoud 1993 cc
brandstof benzine
aandrijving achter
vermogen 204 pk/6000 tpm
koppel 277 Nm/4500 tpm
lengte 442 cm
breedte 172 cm
hoogte 142 cm
wielbasis 261 cm
massa 1220 kg
topsnelheid 230 km/h
acceleratie 6,8 s
productieaantal 6000

28-03-2008 om 15:18 geschreven door skodaman


27-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Sierra Cosworth 4x4...1991
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Sierra Cosworth 4x4...1991

27-03-2008 om 23:40 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Sierra Cosworth 4x4 1991
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Sierra Cosworth 4x4 1991

27-03-2008 om 23:39 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Escort Mk1 Mexico.. 1971
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Escort Mk1 Mexico.. 1971

27-03-2008 om 15:29 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Escort Mk1 Mexico 1971

27-03-2008 om 15:28 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW Z3 1996
Klik op de afbeelding om de link te volgen

BMW Z3  1996

De BMW Z3 is een model van BMW.
Dit model is ook gebruikt in de James Bond film GoldenEye uit 1995. Het sportwagentje kwam in 1996 als roadster op de markt.
In 1998 kwam er ook een coupéuitvoering van het wagentje.
De coupé werd in 2002 uit productie gehaald, de roadster een jaar later, en beide werden door de Z4 opgevolgd.

 

27-03-2008 om 15:27 geschreven door skodaman


26-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mazda MX5.. 2003
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Mazda  MX5.. 2003
Mazda MX-5 is een modellenserie van Mazda die onder meer voor de terugkeer van de open tweezitter zorgde.
Door de oliecrisis van 1973 waren auto's die primair voor het plezier gereden werden en die vaak wat minder praktisch waren uit de gratie van de kopers geraakt. Ook waren de klassieke Engelse tweezitters in deze klasse (de MGB en de Triumph Spitfire) inmiddels zwaar verouderd, technisch onbetrouwbaar en aan vervanging toe. Echter, de crisis zorgde dat geen enkele fabrikant nieuwe open tweezitters meer durfde te ontwikkelen.

In 1989 was de verrassing daarom groot toen Mazda een tweezitter produceerde: de MX-5. Het model was (en is tot op heden, 2008) de best verkochte open tweezitter ter wereld; op dit moment (januari 2008) zijn er ruim 840.000 exemplaren geproduceerd. Waarschijnlijk komt dit mede doordat Mazda heeft gekeken naar een oude goedlopende voorganger, de Lotus Elan uit 1963.

Het goed vormgegeven model, de ideale 50:50 gewichtsverhouding - dat in combinatie met de achterwielaandrijving zorgt voor een perfecte wegligging -, de betrouwbaarheid, de relatief lage prijs en de onderhoudskosten hebben van deze auto een topper gemaakt.
Er zijn tot op heden 3 modellen uitgebracht;

1989-1998 Mazda MX-5 NA (mark 1) -- Het model met klapbare koplampen; tot 1993 was uitsluitend een 1.6 motor verkrijgbaar, na 1993 kwam er ook een sterkere 1.8 liter beschikbaar;
1998-2005 Mazda MX-5 NB (mark 2) -- Belangrijkste wijziging was het verdwijnen van de klapbare koplampen; in 2001 kreeg het model een facelift en werd sindsdien ook de NB FL of Mark 2.5 genoemd, het model onderging enkele kleinere aanpassingen zoals gewijzigde koplampen, een middenconsole met cupholders en kofferverlichting.
2005-heden Mazda MX-5 NC (mark 3) -- Een vernieuwd model met een grote gelijkenis op de eerdere versies.
In Europa is de Mazda MX-5 bekend onder deze naam. In Noord Amerika heet hij t/m het NB-model Mazda Miata. Omdat de Miata veel uit de USA en Canada naar Europa is geïmporteerd komt men ook in Nederland zowel de MX-5 als de Miata tegen. Met ingang van het nieuwste model, de NC, heet de roadster nu ook in de Noord Amerika de MX-5.
In Japan, het land van herkomst, heet het model Eunos Roadster (Eunos is een aparte merknaam van Mazda).

 

26-03-2008 om 18:00 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seat Leon Cupra.. 2001
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Seat Leon Cupra.. 2001
De Seat Leon is een vijf-deurs hatchback van het automerk Seat die wordt gebouwd in de Seat-fabriek in Martorell, Spanje.
De eerste Leon werd gebouwd in 2000.
De wagen had hetzelfde onderstel als de Volkswagen Golf IV maar met een afstelling die meer op sportiviteit was gericht.
De Seat was toen verkrijgbaar met een 1.4, 1.6, 1.8 en 1.8 met turbo benzinemotor, of met dieselmotor: 1.9 SDI of TDI, waarbij de TDI eerst met twee en later met vier vermogens te verkrijgen

26-03-2008 om 17:57 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seat Leon Cupra 2001
Klik op de afbeelding om de link te volgen Seat Leon Cupra 2001

26-03-2008 om 17:55 geschreven door skodaman




Foto

mijn andere blogs
  • skodaman
  • skodaman2
  • skodaman4

  • Mijn favorieten
  • skodaclub
  • mg auto

  • Foto

    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
    Ik ben een man en woon in Duffel (Belgie) en mijn beroep is invalide.
    Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: autos .


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!