Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
auto nostalgie
vervolg van skodaman2
 
 
 
  

11-04-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daf 750 Daffodil 1962
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Daf  750 Daffodil 1962
Het eerste Daffodilmodel kreeg in de fabriek typenummer 30 mee. De Daffodil, Engels voor "narcis", kreeg een afbeelding van deze bloem op het stuur, een rechthoekige snelheidsmeter en een brede grille.

 

11-04-2008 om 12:46 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daf 750....1960
Klik op de afbeelding om de link te volgen Daf  750....1960

11-04-2008 om 12:45 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daf 750... 1961
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Daf  750... 1961
De Daf  750 was een compacte sedan van de Nederlandse fabrikant Daf.
De DAF Daffodil en de 750 kwamen gelijktijdig op de markt als vervanger van de DAF 600. De grotere 746 cc tweetaktmotor met twee cilinders zorgde voor betere prestaties dan de 600.

Speciale varianten van de 750 waren de pick-up, stationwagen en bestelwagen. De auto was minder luxe uitgevoerd dan de Daffodil en leek dan ook uiterlijk meer op de 600. Een verkoopsucces was de 750 dan ook niet, kopers kochten liever de luxueuzere Daffodil.

 

11-04-2008 om 12:43 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daf 750 Pick up..1961
Klik op de afbeelding om de link te volgen Daf  750 Pick up..1961

11-04-2008 om 12:41 geschreven door skodaman


10-04-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Corvette Stingray..1967
Klik op de afbeelding om de link te volgen  Corvette Stingray..1967

10-04-2008 om 14:10 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chevrolet Camaro Z28 ...1971
Klik op de afbeelding om de link te volgen Chevrolet Camaro Z28 ...1971

10-04-2008 om 14:09 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfa Romeo Giulia 1300... 1968
Klik op de afbeelding om de link te volgen Alfa Romeo Giulia 1300... 1968

10-04-2008 om 14:08 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cadillac Eldorado Convertible Coupé 1959
Klik op de afbeelding om de link te volgen Cadillac Eldorado Convertible Coupé  1959

10-04-2008 om 14:06 geschreven door skodaman


09-04-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chevy 56.....1956
Klik op de afbeelding om de link te volgen Chevy 56.....1956

09-04-2008 om 18:07 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plymouth Fury...1977
Klik op de afbeelding om de link te volgen Plymouth Fury...1977

09-04-2008 om 18:05 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plymouth....1971
Klik op de afbeelding om de link te volgen Plymouth....1971

09-04-2008 om 18:04 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Mustang...1969
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Mustang...1969

09-04-2008 om 18:02 geschreven door skodaman


08-04-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW 2002 turbo 1973
Klik op de afbeelding om de link te volgen

BMW 2002 turbo 1973
 Eén maand voor de oliecrisis in alle hevigheid toeslaat, presenteert BMW op de IAA in 1973 nog een benzineslurper van formaat: de 2002 Turbo. Al eerder, in 1972, experimenteerde BMW met een tweeliter viercilinder turbomotor van 280 pk. Deze werd ingebouwd in een spectaculair prototype, dat echter nooit in productie ging, maar wel hints weggaf van het toekomstige BMW in- en exterieurdesign.
Na veel testwerk in de Europese toerwagenkampioenschappen is de 1.990 cc motor nu rijp voor serieproductie en wordt deze geïmplanteerd in de 2002. Daarmee is het de eerste Europese in serie gebouwde productiewagen met een turbo. Dankzij de turbolader, die 100.000 tpm kan draaien, schopt de motor het tot 170 pk. Goed voor een acceleratie van 0 naar 100 in 6,9 seconden en een maximale snelheid van 211 km/h. De 2002 Turbo maakt aan de buitenzijde geen geheim van zijn potentie: een grote voorspoiler met de type-aanduiding in spiegelschrift moet ervoor zorgen dat andere Autobahngebruikers de Turbo in hun spiegel herkennen en naar rechts gaan… Hoezo Überholprestige? De wielkasten zijn fors uitgebouwd en op de achterklep is een grote spoiler geplaatst.
Later verdwijnt het aanmatigende opschrift onder politiek/maatschappelijke druk van de voorbumper. In 1973 en 1974 worden slechts 1.672 exemplaren gebouwd.

type 02-serie 2002 turbo
bouwjaren 1973-1974
bouwwijze 4 cil.,lijn
cilinderinhoud 1990 cc
brandstof benzine
aandrijving achter
vermogen 170 pk/5800 tpm 
lengte 423 cm
breedte 159 cm
hoogte 141 cm
massa 1080 kg
topsnelheid 211 km/h
acceleratie 6,9 s
productieaantal 1.672
 

08-04-2008 om 23:42 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfa Romeo SZ 1989
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Alfa Romeo SZ 1989
De Alfa Romeo SZ is een sportwagen van Alfa Romeo en werd gebouwd tussen 1989 en 1993.

Alfa Romeo werd in 1986 opgenomen in de Fiat groep en had het imago roestende wagens met een mindere kwaliteit te leveren. Om het imago terug op te poetsen werd de link met de rijke sportwagengeschiedenis van Alfa Romeo aangehaald en werd eind jaren 1980 samen met Zagato een compromisloze sportwagen ontwikkeld.

Alfa Romeo besloot om de ES-30 in productie te brengen en veranderde de naam naar SZ, verwijzend naar de Sprint Zagato's uit het verleden. De mechanische onderdelen, mede het verkortte onderstel, werden gebaseerd op de Alfa Romeo 75. Zagato stond in voor de assemblage. Slechts een duizendtal SZ's zouden worden geproduceerd, allemaal in het typische Alfa rood (Rosso Alfa) met een donkergrijs dak. De motor van de SZ is een 3,0 liter V6 met een maximaal vermogen van 210 pk en een koppel van 245 Nm. Het vermogen wordt via de achterwielen overgebracht naar het tarmak en zorgt voor een topsnelheid van ongeveer 250 km/u en een 0-100 km/u sprint van 7 seconden. De SZ werd tot 1991 geproduceerd.

 

08-04-2008 om 23:40 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fiat Panda 1000 CL 1989
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Fiat Panda 1000 CL 1989
De Panda was bedoeld als kleine, moderne, eenvoudige en functionele auto. Het in 1980 geïntroduceerde model werd gekenmerkt door het hoekige ontwerp van de hand van Giorgetto Giugiaro. Dit ontwerp lag ook aan de basis van de latere Fiat Uno. Het functionele aspect van de auto kwam tot uiting in de achterbank, waarvan een bed kon worden gemaakt en die volledig uitneembaar was. Zo kon ook de voorzetelbekleding en de stoffen dashboardbekleding verwijderd worden om te wassen. De Panda kon besteld worden met een stoffen roldak dat over de gehele daklengte liep.

Buiten serieproductie om had een (vermoedelijk) Franse carrossier het idee een cabrio-model te fabriceren. Deze vrij zeldzame panda kreeg de naam "Cabrioni". De aanpassingen zijn zeer eenvoudig: het dak werd samen met de achterste raamstijlen en de helft van het kofferdeksel gewoon weggeslepen. Deze onderdelen werden vervangen door een simpel mechanisme met een dakje uit "vrachtwagenzeil". Om het geheel zijn stijfheid te laten behouden monteerde men een metalen rolbeugel.

Technisch werden vele onderdelen geleend van de bestaande modellenlijn. De luchtgekoelde 652 cc 2-in-lijnmotor kwam van de Fiat 127 en in sommige landen ook van de Fiat 126. Deze gaf de auto een topsnelheid van 125 km/u. De achterwielophanging was met bladveren zeer eenvoudig uitgevoerd. In 1983 werd een Panda met vierwielaandrijving ontwikkeld. Deze Panda Super kreeg naast 4x4 ook een volledig radiatorrooster in plaats van een half (zie foto) en het nieuwe logo met de vijf schuine strepen (/////). Deze versie bleek populair in het landelijke Italië, waar de wegen vaak slecht zijn.

 

08-04-2008 om 23:38 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Citroén DS 1972
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Citroén DS 1972
De Citroën DS is eigenlijk bekender onder zijn bijnamen De Snoek of Het strijkijzer maar wat vast staat is dat deze auto geschiedenis heeft geschreven. De DS was naast een toonbeeld van mooi design ook nog eens baanbrekend qua technologie.

De presentatie van de DS gebeurde in 1955. Direct nadat het doek van het model was afgetrokken, was het een overweldigend succes. In de eerste week werden er al duizenden besteld. Toch werd de eerste auto pas een jaar later afgeleverd. Citroën kon niet aan de grote vraag voldoen dus veel kopers moesten zelfs nog langer op hun auto wachten. Ondanks de productieproblemen werd er in 1956 ook een simpelere en goedkopere versie van de DS gepresenteerd. Deze kreeg de naam ID en had naast iets minder vermogen ook geen stuur- en rembekrachting en een uitgeklede versie van het veersysteem. Uiteindelijk is de auto tot 1975 in productie gebleven tot hij werd opgevolgd door de CX.

 

08-04-2008 om 23:36 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Capri MK2 1974
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Capri MK2 1974

08-04-2008 om 11:50 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Escort Mk 1 1972
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Escort Mk 1 1972

08-04-2008 om 11:49 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 130 RS 1977
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 130 RS  1977

08-04-2008 om 11:48 geschreven door skodaman


07-04-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 130RS Rallye Monte Carlo 1977
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 130RS Rallye Monte Carlo 1977

07-04-2008 om 11:04 geschreven door skodaman




Foto

mijn andere blogs
  • skodaman
  • skodaman2
  • skodaman4

  • Mijn favorieten
  • skodaclub
  • mg auto

  • Foto

    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
    Ik ben een man en woon in Duffel (Belgie) en mijn beroep is invalide.
    Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: autos .


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!