Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
auto nostalgie
vervolg van skodaman2
 
 
 
  

21-04-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Austin 110-A... 1961
Klik op de afbeelding om de link te volgen Austin  110-A... 1961

21-04-2008 om 17:38 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo 140.... 1968
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Volvo 140.... 1968
Volvo lanceert in 1966 een model dat nog decennia lang in vrijwel ongewijzigde vorm in ons straatbeeld te zien zal zijn: de P144. De 144 is volgens Volvo niet de opvolger van de Amazon (de 121 / 122 reeks), maar een aanvulling op het gamma. De kloeke auto meet 4,65 m in de lengte en is 1,73 m breed. Er is veel aandacht besteed aan de veiligheid, zoals we van de Zweden gewend zijn.
De viercilinder levert 100 pk. In het jaar daarop verschijnen als afgeleide van de vierdeurs 144 de bekende stationwagon 145, evenals de tweedeurs 142. Deze tweedeurs wordt door Volvo “sportlimousine” genoemd en is voornamelijk met de Amerikaanse en Zweedse markt voor ogen ontwikkeld. De deuren zijn met 1,2 m ongebruikelijk lang en dat heeft ongetwijfeld geen vrolijke gezichten opgeleverd in smalle parkeervakken…

Vanaf 1968 is ook een tweeliter leverbaar, met en zonder injectie. Vanaf 1972 horen stalen balken in de portieren, die extra bescherming bieden bij een zijdelingse botsing, tot de standaarduitrusting. De lijnen van de 144 en 145 leven vanaf 1974 voort in zijn opvolger, de 240, die net als de 144 jarenlang in productie blijft. 

TECHNISCHE GEGEVENS
 type B18 B20
 bouwjaren 1966-1974 1968-1974
 bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn
 cilinderinhoud 1782 cc 1986 cc
 brandstof benzine benzine
 aandrijving achter achter
 vermogen 85 pk/5000 tpm 100 pk/5600 tpm 
 lengte 465 cm 465 cm
 breedte 173 cm 173 cm
 hoogte 145 cm 145 cm 
 massa 1150 kg 1190 kg
 topsnelheid 165 km/h 175 km/h 
 productieaantal 523.808 523.808

21-04-2008 om 00:38 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lotus Elan 26R 1965
Klik op de afbeelding om de link te volgen Lotus Elan 26R 1965

21-04-2008 om 00:35 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triumph Spitfire MK2.. 1962
Klik op de afbeelding om de link te volgen Triumph Spitfire MK2.. 1962

21-04-2008 om 00:34 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bmw 507 1959
Klik op de afbeelding om de link te volgen Bmw 507 1959

21-04-2008 om 00:32 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bmw 507 Cabrio 1956
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Bmw 507 Cabrio 1956
Het is vrijwel zeker dat BMW aan alle gebouwde 507's geld verloren heeft. Maar wat voor een auto! Weer was de wagen op de tekentafel van Graf Goertz ontstaan en weer was het gelukt een ongelooflijk mooie wagen te bouwen. In tegenstelling tot zijn grote concurrent, de Mercedes 300 SL, heeft de BMW ondanks zijn aluminium carrosserie geen grote racegeschiedenis geschreven. Wat de huidige prijzen betreft, kan deze snelle BMW aardig meekomen. Maar ook hier leidt de 300 SL nog steeds.
  
Soort: cabriolet en coupé Aantal cilinders: V8
Cilinderinhoud: 3168 Vermogen: 150/5000
Topsnelheid: 220 Chassis: aluminium/afzonderlijk chassis
Productiejaar: 1955-1959 Productieaantallen: 252
 

21-04-2008 om 00:20 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chevrolet Corvette1958
Klik op de afbeelding om de link te volgen  Chevrolet Corvette1958

21-04-2008 om 00:18 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triumph TR 3 A.. 1957
Klik op de afbeelding om de link te volgen Triumph TR 3 A.. 1957

21-04-2008 om 00:17 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chrysler Sunbeam 1977
Klik op de afbeelding om de link te volgen Chrysler Sunbeam 1977

21-04-2008 om 00:15 geschreven door skodaman


20-04-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault 4L ..1984
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Renault 4L ..1984
Van de Renault 4 verschenen vele speciale edities. Sommige (zoals de Safari, Sixties en Jogging) werden verkocht met speciale kleurschema’s, afwijkende interieurbekleding en andere details, terwijl andere (Savane en Clan) niets anders waren dan een standaardmodel met wat extra stickers.
Naast voornoemde oefeningen in marketing verschenen ook nog serieuze speicale modellen, zoals de Sinpar 4x4, de “Plein Air” (een pick-up), LPG-versies en zelfs elektrische versies. 
Renault 4 bestel (Fourgonnette)De bekendste variant van de R4 was de Fourgonnette: de R4-bestel. Voor velen is dit de typische Franse “boulangerie” auto, en vaak is dit ook de auto waar mensen aan denken bij het horen van de Renault 4. De Fourgonnette verscheen in twee uitvoeringen, de F4 en de F6, waarvan de laatste de grootste was. De bestelversie was jarenlang de best verkopende in zijn klasse. In Europa werd hij verkocht tot in 1993, warna hij werd opgevolgd door de Renault Express, die weer gebaseerd was op de Renault 5.

 

20-04-2008 om 12:32 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault 4L 1980
Klik op de afbeelding om de link te volgen Renault 4L 1980

20-04-2008 om 12:31 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Amc Pacer 1975
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Amc Pacer 1975
Amerikanen moesten er maar eens aan wennen dat hun auto’s niet meer altijd de zuipende zwaargewichten moesten zijn zoals die al decennia lang in de VS werden gebouwd, zo meende de directie van de American Motors Company eind jaren zestig. Zodoende waren ze al in 1970 met de compacte AMC Gremlin gekomen, en in 1975 kwam daar de Pacer bij. Het was een merkwaardig gevormde auto, temeer omdat hij weliswaar de lengte van een Europese auto had, maar de breedte van een onvervalste Amerikaan. Ook heel apart is het feit dat het linker- en rechterportier qua lengte niet gelijk zijn. Rechts is de deur zo’n tien centimeter langer, waardoor het in- en uitstappen achterin vanaf die kant gemakkelijker moet zijn. Onder de motorkap trof je in eerste instantie twee verschillende zescilinders (van 3.901 en 4.235 cc), maar vanaf 1978 kon je ook kiezen voor een V8 met een inhoud van 4.981 cc. Een jaar na de introductie kwam er trouwens ook een stationversie van de Pacer uit, maar echt veel ruimer was die niet. In totaal bouwde AMC 280.859 Pacers, een stevig aantal voor de – voor Amerikaanse begrippen – relatief kleine autofabrikant AMC. In 1987 ging het merk niettemin ten onder. De Pacer beleeft de laatste jaren echter weer een opmars, vooral onder jongeren en dat heeft ‘ie vooral te danken aan een niet onverdienstelijke bijrol in de film ‘Wayne’s World’. Trouwens: Van Kooten en de Bie gebruikten de Pacer ook ooit voor misschien wel een van hun allerbeste filmpjes: als trekauto voor het aanhangwagentje van Jacobse en Van Es die tuinen winterklaar komen maken.

20-04-2008 om 12:29 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volkswagen Beetle 1970
Klik op de afbeelding om de link te volgen  Volkswagen Beetle  1970

20-04-2008 om 12:27 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Citroën DS Cabrio 1956
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Citroën DS Cabrio 1956

De DS werd op 6 oktober 1955 gepresenteerd op de Parijse autosalon en sloeg in als een bom. (La Bombe Citroën). De auto bevatte verschillende nieuwe eigenschappen en technieken, die tot dan toe nog niet in één auto waren gecombineerd. Op de eerste dag werden 12.000 orders voor de nieuwe auto geplaatst en aan het eind van de week was dit aantal zelfs opgelopen tot 80.000, een aantal dat de fabriek voor grote productieproblemen plaatste. Pas in de loop van 1956 kon men feitelijk beginnen met afleveren. In de tussentijd waren al heel wat bestellingen geannuleerd. Eind 1956 kwam een eenvoudigere versie op de markt: de ID. De ID/DS werd in verschillende modellen geleverd. Zowel als berline (sedan), break (stationwagen), als cabriolet.

 

20-04-2008 om 00:15 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Siata 850 Spring 1969
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Siata 850 Spring 1969

De Siata Spring is een kleine 2 zits cabriolet door de firma Siata op basis van de Fiat 850 tussen 1967 en 1970 gebouwd. Deze cabriolet, als « Pop auto », volgt de mode van het einde van de jaren 60 en is dan door de stijl van de jaren 30 geïnspireerd (Britse cabriolets of Alfa Romeo). Het aantal exemplaren wordt om 3.000 geschat. Na 1970 en het einde van de activiteiten van Siata zou het model door de firma Orsa (tot 1975) en ook Seat (tot 1976 ?) worden gebouwd Elk jaar wordt een Europese ontmoeting georganiseerd

20-04-2008 om 00:13 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault R30 1971
Klik op de afbeelding om de link te volgen Renault R30 1971

20-04-2008 om 00:11 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Tickford Aston Martin 1984
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Tickford Aston Martin 1984

20-04-2008 om 00:10 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Datsun. 240 Z.. 1970
Klik op de afbeelding om de link te volgen Datsun. 240 Z.. 1970

20-04-2008 om 00:08 geschreven door skodaman


19-04-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chevrolet Chevelle 1970
Klik op de afbeelding om de link te volgen Chevrolet Chevelle 1970

19-04-2008 om 15:37 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thunderbird Diamond Blue1966
Klik op de afbeelding om de link te volgen  Thunderbird  Diamond Blue1966

19-04-2008 om 15:36 geschreven door skodaman




Foto

mijn andere blogs
  • skodaman
  • skodaman2
  • skodaman4

  • Mijn favorieten
  • skodaclub
  • mg auto

  • Foto

    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
    Ik ben een man en woon in Duffel (Belgie) en mijn beroep is invalide.
    Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: autos .


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!