Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
auto nostalgie
vervolg van skodaman2
 
 
 
  

24-04-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moskvitch 404 coupe 1954
Klik op de afbeelding om de link te volgen Moskvitch 404 coupe 1954

24-04-2008 om 19:22 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moskvitch coupe 1962
Klik op de afbeelding om de link te volgen Moskvitch Coupe 1962

24-04-2008 om 19:18 geschreven door skodaman


23-04-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nsu Prinz 2... 1958
Klik op de afbeelding om de link te volgen Nsu Prinz 2...  1958

23-04-2008 om 17:04 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nsu Prinz1 1958
Klik op de afbeelding om de link te volgen Nsu Prinz 1 ... 1958

23-04-2008 om 17:03 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trabant 601.. 1969
Klik op de afbeelding om de link te volgen Trabant 601.. 1969

23-04-2008 om 17:01 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trabant P50....1959
Klik op de afbeelding om de link te volgen Trabant  P50....1959

23-04-2008 om 17:00 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trabant P50.. 1959
Klik op de afbeelding om de link te volgen Trabant  P50..  1959

23-04-2008 om 16:59 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trabant Combi P50.. 1959
Klik op de afbeelding om de link te volgen Trabant Combi  P50..  1959

23-04-2008 om 16:57 geschreven door skodaman


22-04-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trabant
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Trabant
West-Duitsland had zijn Volkswagen - Oost-Duitsland zijn Trabant. Ook dit wagentje had immers als voornaamste doel de bevolking op een betaalbare manier van transport te voorzien, al moesten Oost-Duitsers soms jaren wachten voor ze een Trabant mochten kopen. De eerste Trabant (de P50) verscheen in 1958 en werd gebouwd in Zwickau in de fabriek die voor de oorlog Horchs maakte.
De meeste carrosseriedelen waren van Duroplast: een wel heel aparte kunststof die als hoofdbestanddelen katoenvezels en phenolhars had. Maar het is niet waar dat de hele carrosserie daarvan gemaakt was. Er is namelijk een stalen binnendeel waaraan alle Duroplast-componenten zijn bevestigd. De motor is een luchtgekoelde tweecilinder tweetakt met een inhoud van 594 cc (de eerste modellen hadden nog 500 cc). De Trabant 601 die in 1964 verscheen is verreweg het meest bekende model. Toen hij nieuw was, was het best een moderne auto, maar het model bleef ongekend lang, praktisch ongewijzigd, in productie en raakte al snel achterop in tegenstelling tot de auto’s uit het westen.
De 601 werd tot 1990 geleverd en in dat laatste jaar werden er nog 90.000 gebouwd met een modernere viertaktmotor uit de Volkswagen Polo. Op 1 april 1991 sloten de fabriekspoorten definitief. Tegen die tijd waren er ruim drie miljoen Trabants gebouwd. Naast de tweedeurs ‘Limousine’ was er ook een station-uitvoering (de Kombi) en een open model (de Kübel). Na de val van de muur beleefde de Trabant een korte opleving buiten voormalig Oost-Duitsland en werden ze overal naar Europa geëxporteerd.
In Nederland was overigens lange tijd een importeur van het merk. Voor 3.575 gulden leverden zij een Trabant 601 in 1965. Echte liefhebbers van deze auto moeten de film Go Trabi Go zien. Hierin staat een Trabantje centraal als onderdeel van de familie Struutz die na de val van de muur op vakantie gaan naar Italië.

22-04-2008 om 17:27 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trabant P70 1954
Klik op de afbeelding om de link te volgen Trabant P70 1954

22-04-2008 om 17:23 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaz 965-A.. 1958
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Zaz  965-A.. 1958
In de ZAZ (Zaporozhsky Avtomobilny Zavod, "Zaporozhe's Automobiel Fabriek", soms Zaporozjets genoemd) fabrieken werden aanvankelijk licht aangepaste FIAT 600's gemaakt. de motor en design waren wel grotendeels eigen werk, zo had de ZAZ een V4 motor.

Het volgende model was een NSU Prinz met dezelfde V4. Deze auto (Die van ZAZ) is tegenwoordig het slachtoffer van grappen, die ook het origineel ten deel vielen. Toch had deze auto een noviteit welke typisch is voor een Russische auto: Als je de motor uitzet, kan een apart motortje de auto toch nog verwarmen.

De opvolger werd 20 jaar na het prototype gepresenteerd (Op zich al een record in de autowereld). De Tavria, zoals de auto werd gedoopt, heeft wel wat weg van een Talbot Horizon en de Škoda Favorit. Het werd een auto met een 5-versnellingsbak, 4-cilinder motor met elektronische ontsteking, met een enkele bovenliggende nokkenas. Daewoo nam de firma over en onder de Koreanen wordt de Tavria nog steeds gemaakt. Hoewel er een aantal prototypes van relatief moderne auto's zijn verschenen is tot op heden geen enkele in productie genomen. De verkoop van het merk stagneert fors in de laatste jaren

 

22-04-2008 om 17:22 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volga M21... 1955
Klik op de afbeelding om de link te volgen


Volga M21... 1955

Met de ontwikkeling van GAZ M21 Volga werd al in november 1953 begonnen. De Volga moest de directe opvolger van de Pobjeba worden die in 1945 aan het publiek was voorgesteld. De eerste tekeningen werden gemaakt door de constructeur Alexander Mihajlovich Nevzorov. Hij mocht beginnen met een leeg stuk papier, de Volga moest een volledig nieuw van de grond af ontwikkeld model worden. De koude oorlog was inmiddels volop van start gegaan en Sovjet Unie deed haar opperste best om te laten zien tot welke technische daden ze in staat is. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat het hoofd van de design afdeling Lew Eremeev zich liet inspireren door de Amerikaanse automobielen uit het begin van de jaren vijftig. Met name ontwerpen zoals die van de Ford Custom hebben duidelijk als voorbeeld gediend.

22-04-2008 om 17:19 geschreven door skodaman


21-04-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Talbot Lago Record.. 1950
Klik op de afbeelding om de link te volgen Talbot Lago Record.. 1950

21-04-2008 om 17:44 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercedes 180 D 1960
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Mercedes 180 D 1960
De Mercedes 180 en 190 waren de eerste Mercedes met een zelfdragende carrosserie.
Ongeveerd de helft van de verkochte wagens had een dieselmotor.

21-04-2008 om 17:43 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercedes Benz 170D 1947
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Mercedes Benz  170D 1947
Mercedes-Benz schreef geschiedenis toen ze de '170-serie' uitbreidde door de auto te voorzien van een dieselmotor.
Hiermee was het Duitse merk de eerste met een dergelijke aandrijving in een reguliere personenauto.

 

21-04-2008 om 17:40 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Austin 110-A... 1961
Klik op de afbeelding om de link te volgen Austin  110-A... 1961

21-04-2008 om 17:38 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo 140.... 1968
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Volvo 140.... 1968
Volvo lanceert in 1966 een model dat nog decennia lang in vrijwel ongewijzigde vorm in ons straatbeeld te zien zal zijn: de P144. De 144 is volgens Volvo niet de opvolger van de Amazon (de 121 / 122 reeks), maar een aanvulling op het gamma. De kloeke auto meet 4,65 m in de lengte en is 1,73 m breed. Er is veel aandacht besteed aan de veiligheid, zoals we van de Zweden gewend zijn.
De viercilinder levert 100 pk. In het jaar daarop verschijnen als afgeleide van de vierdeurs 144 de bekende stationwagon 145, evenals de tweedeurs 142. Deze tweedeurs wordt door Volvo “sportlimousine” genoemd en is voornamelijk met de Amerikaanse en Zweedse markt voor ogen ontwikkeld. De deuren zijn met 1,2 m ongebruikelijk lang en dat heeft ongetwijfeld geen vrolijke gezichten opgeleverd in smalle parkeervakken…

Vanaf 1968 is ook een tweeliter leverbaar, met en zonder injectie. Vanaf 1972 horen stalen balken in de portieren, die extra bescherming bieden bij een zijdelingse botsing, tot de standaarduitrusting. De lijnen van de 144 en 145 leven vanaf 1974 voort in zijn opvolger, de 240, die net als de 144 jarenlang in productie blijft. 

TECHNISCHE GEGEVENS
 type B18 B20
 bouwjaren 1966-1974 1968-1974
 bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn
 cilinderinhoud 1782 cc 1986 cc
 brandstof benzine benzine
 aandrijving achter achter
 vermogen 85 pk/5000 tpm 100 pk/5600 tpm 
 lengte 465 cm 465 cm
 breedte 173 cm 173 cm
 hoogte 145 cm 145 cm 
 massa 1150 kg 1190 kg
 topsnelheid 165 km/h 175 km/h 
 productieaantal 523.808 523.808

21-04-2008 om 00:38 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lotus Elan 26R 1965
Klik op de afbeelding om de link te volgen Lotus Elan 26R 1965

21-04-2008 om 00:35 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triumph Spitfire MK2.. 1962
Klik op de afbeelding om de link te volgen Triumph Spitfire MK2.. 1962

21-04-2008 om 00:34 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bmw 507 1959
Klik op de afbeelding om de link te volgen Bmw 507 1959

21-04-2008 om 00:32 geschreven door skodaman




Foto

mijn andere blogs
  • skodaman
  • skodaman2
  • skodaman4

  • Mijn favorieten
  • skodaclub
  • mg auto

  • Foto

    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
    Ik ben een man en woon in Duffel (Belgie) en mijn beroep is invalide.
    Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: autos .


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!