Alfa Romeo Alfasud 1980 Alfa Romeo heeft met overheidssteun een nieuwe fabriek uit de grond gestampt in de buurt van Napels. Het eerste product van de Alfasud (Italiaans voor Alfa Zuid) fabriek is de compacte Alfasud uit 1971. Een door de Oostenrijkse ingenieur Hruska ontwikkelde 3,89 m lange hatchback met 2 of 4 deuren en kleine achterklep (later ook met derde/vijfde deur), en eigenlijk de eerste auto in de zgn. Golf-klasse (de vergelijkbare Golf kwam pas in 1974 op de markt). De Alfasud wijkt behoorlijk af van de andere Alfas, niet alleen qua uiterljik maar ook en vooral door zijn techniek: een 1.186 cc boxermotor van 63 pk die vóór de vooras is geplaatst en de voorwielen aandrijft. Door de vlakke bouwwijze van de boxer kan de neus laag blijven en ligt het zwaartepunt van de auto erg laag. De Alfasud valt dan ook op door zijn uitmuntende wegligging. Helaas heeft de junior van Alfa in de eerste jaren van zijn levensloop te kampen met tal van problemen, zoals leveringsproblemen door talloze stakingen, matige kwaliteit en overmatige roest. Een goede verklaring voor deze malaise kan worden gevonden in het feit, dat de meeste fabrieksarbeiders afkomstig waren van het door armoede en werkloosheid geteisterde platteland en dus veelal een agrarische achtergrond hadden. Dankzij het werkverschaffingsproject hadden zij een (nieuwe) baan gevonden, maar dat vereiste een grote omschakeling naar fabrieksarbeid met de nodige opleidingen. Die omschakeling verliep uiterst moeizaam, wat de kwaliteit niet ten goede kwam; bovendien heerste in die tijd in Italië sociale onrust, met vele stakingen als gevolg. En dat is weer de verklaring voor de roestgevoeligheid: tijdens de stakingen stonden de onbehandelde kale carrosseriedelen (die ook nog eens van vrij dun staal waren) dagenlang in de buitenlucht. Alle gelegenheid dus voor het vormen van roest. Op het moment dat het werk weer hervat werd en de delen eindelijk behandeld en gespoten werden, was het kwaad eigenlijk al geschied en het duurde dan ook niet lang, voor de eerste roest zich bij de (inmiddels vaak verkochte) Alfasud aandiende
Latere Alfasuds zijn beduidend beter van kwaliteit en minder roestgevoelig. In 1973 verschijnt de snellere Alfasud ti, met een tot 68 pk opgevoerde boxermotor en vijf in plaats van vier versnellingen. Uiterlijk is de ti herkenbaar aan de dubbele ronde koplampen en de achterspoiler op het kofferdeksel. Twee jaar later arriveert de stationversie, Giardinetta genaamd. Weer een jaar later, in 1976, presenteert Alfa op basis van de Sud de coupé Sprint. De Sprint beschikt over een 1.286 cc grote boxermotor met 75 pk. In 1980 wordt de gehele Sud-range gemoderniseerd, met een nieuwe neus en grotere achterlichten. Tussendoor worden ook de boxermotoren vergroot en sterker. In 1983 lost de 33 de Sud af. De Sprint blijft in het programma tot 1989.
11-07-2008 om 09:29
geschreven door skodaman
|