Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
auto nostalgie
vervolg van skodaman2
 
 
 
  

16-08-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moskvitch 412 1972
Klik op de afbeelding om de link te volgen Moskvitch 412 1972

16-08-2008 om 08:38 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 100 S 1974
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 100 S   1974

16-08-2008 om 08:37 geschreven door skodaman


15-08-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toyota Celica 1600 GT..1972
Klik op de afbeelding om de link te volgen Toyota Celica 1600 GT..1972

15-08-2008 om 07:58 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rover 2000... 1971
Klik op de afbeelding om de link te volgen  Rover 2000... 1971

15-08-2008 om 07:56 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opel Manta A 1970
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Opel Manta A 1970
De Manta A werd in 1970 geïntroduceerd en was technisch min of meer te beschouwen als het coupémodel van de Opel Ascona uit dezelfde tijd. De Manta was aanvankelijk leverbaar als 1600, 1600S en 1900S. De 1600 was voorzien van één carburateur, die de motor hielp aan een vermogen van 68 pk bij 5200 tpm. Hiermee was een topsnelheid mogelijk van 150 km/u. De motor in de 1600S had twee carburateurs en een vermogen van 80 pk. De topper van dat moment had een vermogen van 90 pk bij 5100 toeren per minuut, wat hem een topsnelheid gaf van 170 kilometer per uur.

In 1972 werd de serie uitgebreid met een Manta 1200, waarin een motor uit de Opel Kadett zat. Twee jaar later werd er een topmodel aan het programma toegevoegd: de GT/E met benzine-injectie. Door deze inspuittechniek werd uit 1897 cc toch een vermogen gegenereerd van 105 pk, goed voor een top van 190 km/u.

In juli 1975 werd de productie van de Manta A stopgezet, waarna de auto opgevolgd werd door de Manta B. De Manta A had goed verkocht: 498.553 exemplaren.

 

15-08-2008 om 07:55 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triumph TR6 1975...
Klik op de afbeelding om de link te volgen Triumph TR6 1975...

15-08-2008 om 07:53 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triumph TR6 1975..
Klik op de afbeelding om de link te volgen Triumph TR6 1975..

15-08-2008 om 07:52 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triumph TR6 1975
Klik op de afbeelding om de link te volgen Triumph TR6 1975

15-08-2008 om 07:52 geschreven door skodaman


14-08-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triumph TR 6 1969
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Triumph TR 6 1969
Onder de motorkap was het verschil tussen Triumphs TR4 en TR5 groot: de viercilinder met carburateur had plaatsgemaakt voor een ingespoten zes-in-lijn. Uiterlijk waren de veranderingen echter lang niet zo schokkend. Maar met de komst van de Triumph TR6 in januari 1969 werd ook dat weer gecompenseerd. De oorspronkelijk door Michelotti getekende carrosserie maakte plaats voor eentje die door Karmann in het Duitse Osnabrück was ontwikkeld. Veel van de koetswerkdelen zijn overigens nog gelijk aan de TR5 om de kosten niet al te veel op te drijven. Neus en kont werden nog het meest ingrijpend veranderd. In lijn met de mode van eind jaren zestig kwam er een zwarte grille, een matzwarte achterkant en het aantal chromen strips en biezen werd geminimaliseerd. Ook kwamen er bredere (stalen) wielen en een anti-rolbar vooraan. De 2.498 cc zescilinder leverde 150 pk. Tenminste: als de auto geleverd werd aan deze kant van de oceaan, want alle Amerikaanse versies moesten het met een stuk minder vermogen doen: 104 pk. Dit was met name te danken aan de strengere Amerikaanse eisen voor uitstoot. TR6-en hadden in de VS bovendien nog een carburateur in plaats van brandstofinjectie. Na 1973 (het jaar van de oliecrisis) werd de continentale TR6 trouwens ook minder sterk en moest-ie het met 125 pk’s doen dankzij een nieuw brandstofinjectiesysteem en veranderde nokkenas. Opvallend is ook de spoiler onder de voorbumper die vanaf dat jaar werd gemonteerd. Nuttige opties waren een overdrive en een stalen hardtop die leverbaar waren tot het model werd opgevolgd door de TR7 in 1976. Het overgrote merendeel van de 94.619 gebouwde Triumphs TR6 ging naar Amerikaanse klanten en heel veel van de auto’s die bij ons rondrijden komen daar ook weer vandaan.
 

14-08-2008 om 10:35 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triumph TR6 1969
Klik op de afbeelding om de link te volgen Triumph TR6 1969

14-08-2008 om 10:33 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mini Cooper 1967
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mini Cooper 1967

14-08-2008 om 10:32 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche Speedster 1960
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Porsche Speedster 1960
Nooit werden er zoveel modellen tegelijk aangeboden als begin jaren zestig. Zo was de 356 B 1600 met vier verschillende motoren (van 60, 75 en 90 en 115 pk) leverbaar. Daarom moesten bijna letterlijk van overal 356 B-carrosserieën worden aangevoerd om maar aan de vraag te kunnen voldoen. Dat ging als volgt: Reutter (Duitsland) maakte behalve de gewone coupé, de cabriolet en de hard-top ook nog de Carrera GT, Beutler (Duitsland) de vierpersoons-coupé en vierpersoons-cabriolet, Karmann (Duitsland) alleen de hard-top coupé, Drauz (Duitsland) en D'Ieteren Frères (België) maakten de roadster en Zagato (Italië) zorgde voor de Carrera Abarth GTL. Een fraai staaltje Europese samenwerking dus, waarmee Porsche zijn tijd ver vooruit was.

14-08-2008 om 10:30 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche 356 1960
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Porsche 356 1960
Pas in 1960 kon een derde, 90 pk sterke versie van de 1600 worden uitgebracht: de 356 B 1600 Super 90. Overigens klopte dat van die 90 pk niet helemaal, want het waren er in feite slechts 86. Eigenlijk had hij dus Super 86 moeten heten... Voor wie in het normale verkeer heel snel vooruit wilde, bracht Porsche tenslotte nog een straatversie van de 356 B Carrera Abarth uit, met 115 pk en een topsnelheid van 220 km/h.

 

14-08-2008 om 10:28 geschreven door skodaman


13-08-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Taunus 15 M.... 1958
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Taunus 15 M.... 1958

13-08-2008 om 10:04 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Taunus 15 M... 1958
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Taunus 15 M... 1958

13-08-2008 om 10:03 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Taunus 12 M... 1958
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Taunus 12 M... 1958

13-08-2008 om 10:02 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Ford Touring T...1927
Klik op de afbeelding om de link te volgen  Ford  Touring T...1927

13-08-2008 om 10:00 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Thunderbird 1955
Klik op de afbeelding om de link te volgen  Ford Thunderbird 1955

13-08-2008 om 09:58 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Fairlane 500 1957
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Fairlane 500 1957

13-08-2008 om 09:57 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercury 1958
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mercury 1958

13-08-2008 om 09:55 geschreven door skodaman




Foto

mijn andere blogs
  • skodaman
  • skodaman2
  • skodaman4

  • Mijn favorieten
  • skodaclub
  • mg auto

  • Foto

    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
    Ik ben een man en woon in Duffel (Belgie) en mijn beroep is invalide.
    Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: autos .


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!