Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.
auto-nostalgie
vervolg van skodaman 3
16-12-2008
Simca1000 1962
Simca1000 1962
De hoekige Simca 1000 is de opvolger van de Simca Aronde. Het ontwerpbureau van Fiat werkte mee aan het ontwerp. Van de Fiat-verwantschap is uiterlijk nog wel wat te zien in de gelijkenis met de Fiat 850. Gedurende de productiejaren is de 1000 in een drietal varianten gemaakt. Deze zijn met name makkelijk herkenbaar aan de grootte en vorm van de verlichting. De eerste versie heeft kleine ronde achterlichten. De koplampen van versie twee (vanaf modeljaar 1968) zijn aanmerkelijk groter (in feite gelijk aan de exportversie naar USA/Canada, Simca 1118) en heeft grotere, vierkante achterlichten. Versie 2 is ook herkenbaar aan het Chrysler pentastar logo dat de Simca-zwaluw verving, omdat Chrysler in dat jaar Simca geheel inlijfde. In de laatst geproduceerde versie, vanaf 1977, zijn de koplampen tenslotte rechthoekig en heet het model Simca 1005 of 1006 (in overeenstemming met de rest van de Simca-modellen, waarbij de laatste 2 cijfers de fiscale pk's aanduiden).
De Simca 1000 heeft een onafhankelijke wielophanging, en de carrosserieuitvoering is altijd vierdeurs. Het geringe gewicht van ca. 750 kg, en de plaatsing van de viercylinder, variërend in inhoud van 998 tot 1294cm³ motor achterin, maken de Simca 1000 erg gevoelig voor zijwind.
De Simca 1000 is naast met een volledige gesynchroniseerde 4 versnellingsbak ook, uitsluitend in combinatie met een 994cm³ motor, geleverd met een semi-automatische (wel schakelen, niet koppelen) Ferodo drieversnellingsbak.
De Simca 1000 is niet opgevolgd door een vergelijkbaar model. Enkele jaren later verscheen de Talbot Samba op de markt, wat feitelijk een afgeleide was van de Peugeot 104Z.
De Alfa Romeo 33 Stradale is een supersportwagen van het Italiaanse merk Alfa Romeo, gebouwd tussen 1967 en 1969. Slechts 18 exemplaren werden geproduceerd, inclusief 4 prototypes. Dat maakt van deze wagen een uitzonderlijk zeldzaam verzamelstuk dat tegenwoordig geschat wordt op ongeveer 1.000.000.
In 1967 besloot Autodelta om op basis van de 33 competitiewagen een gewone straat versie te bouwen: de 33 Stradale. Franco Scaglione zorgde voor het ontwerp: een uitzonderlijk lage wagen die niet hoger kwam dan een meter en nog steeds als één van de mooiste ontwerpen ooit wordt beschouwd. De 33 Stradale kreeg een iets kortere wielbasis en de betrouwbaarheid van de motor werd verhoogd. Het maximaal vermogen kwam op 230 pk te liggen, maar door de aerodynamische body en het lage gewicht haalt hij nog altijd een topsnelheid van meer dan 260 km/u.
Motor: 1995 cc 90° V8 Vermogen: 171,5 kW (230 pk) Maximaal koppel: 187 Nm Lengte: 3970 mm Breedte: 1709 mm Hoogte: 991 mm Droog gewicht: 572 kg
Topsnelheid: meer dan 260 km/u 0-100 km/h: 5,5 seconden
Reeds in juni 1947 zag het eerste protype het licht: de 92001 ofwel UrSaab, ontworpen door de Saab-fabriek in Linköping. Deze auto had naast een revolutionaire aerodynamische vormgeving allerlei vernieuwende zaken zoals een tweetaktmotor, voorwielaandrijving en een kooiconstructie. Het prototype werd gebruikt voor allerlei uiteenlopende tests op het gebied van rijvaardigheid, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid.
In 1949 rolde de eerste in serie geproduceerde Saab 92 van de band. Dit type werd geproduceerd tot en met 1956. Er zijn twintigduizend exemplaren van gebouwd.
De Saab 93 was een auto gemaakt door Saab. Het model werd bekend gemaakt op 18 augustus 1955 en werd voor het eerst gepresenteerd op 1 december 1955. Het model was vormgegeven door Sixten Sason en had een in lengterichting geplaatste driecilinder tweetaktmotor van 748 cc met 33 pk (25 kW). De versnellingsbak had drie versnellingen waarvan de eerste niet gesynchroniseerd. Om problemen met smering en vastlopen te voorkomen was bak voorzien van een vrijloop. In 1957 werden als optie tweepunts veiligheidsgordels gemonteerd. De 93 was de eerst Saab die uit Zweden werd geëxporteerd, de meesten naar de VS. Een Saxomat koppeling en een zonnedak waren beschikbaar als optie.
De Volvo Amazon kwam op de markt in 1957 en zou worden gebouwd tot 1970. Het model staat officieel bekend als de 120 serie. De Amazon werd getekend door Volvo's chef designer Jan Wilsgaard. De Amazon werd in 1957 het tweede Volvo model naast de PV 544 ook wel genoemd "Katterug". De Amazon was vooral bedoeld om meer Volvo's in het buitenland te verkopen. Deze zeer degelijke, betrouwbare, auto's werden aardig populair in hun tijd. De Amazon was een ideale gezinsauto maar ook een perfect rallye en race kanon dat zijn mannetje stond vanwege de grote betrouwbaarheid.
Slechts 67 exemplaren zijn er gebouwd van de P1900, een sportauto die reeds in 1954 werd voorgesteld aan het grote publiek. De open tweezitter was voorzien van een met glasvezel versterkte polyester carrosserie. De motor had een vermogen van 70 pk. De Volvo P1900 werd geen succes. Enkele jaren later zou Volvo opnieuw een sportauto introduceren die weldegelijk aansloeg bij het grote publiek. Ondanks zijn matige kwaliteit is Volvos eerste sportauto een collectors item geworden en vandaag de dag kost een P1900 in goede en complete staat heel wat geld.