Simca1000 1962
De hoekige Simca 1000 is de opvolger van de Simca Aronde. Het ontwerpbureau van Fiat werkte mee aan het ontwerp. Van de Fiat-verwantschap is uiterlijk nog wel wat te zien in de gelijkenis met de Fiat 850. Gedurende de productiejaren is de 1000 in een drietal varianten gemaakt. Deze zijn met name makkelijk herkenbaar aan de grootte en vorm van de verlichting. De eerste versie heeft kleine ronde achterlichten. De koplampen van versie twee (vanaf modeljaar 1968) zijn aanmerkelijk groter (in feite gelijk aan de exportversie naar USA/Canada, Simca 1118) en heeft grotere, vierkante achterlichten. Versie 2 is ook herkenbaar aan het Chrysler pentastar logo dat de Simca-zwaluw verving, omdat Chrysler in dat jaar Simca geheel inlijfde. In de laatst geproduceerde versie, vanaf 1977, zijn de koplampen tenslotte rechthoekig en heet het model Simca 1005 of 1006 (in overeenstemming met de rest van de Simca-modellen, waarbij de laatste 2 cijfers de fiscale pk's aanduiden).
De Simca 1000 heeft een onafhankelijke wielophanging, en de carrosserieuitvoering is altijd vierdeurs. Het geringe gewicht van ca. 750 kg, en de plaatsing van de viercylinder, variërend in inhoud van 998 tot 1294cm³ motor achterin, maken de Simca 1000 erg gevoelig voor zijwind.
De Simca 1000 is naast met een volledige gesynchroniseerde 4 versnellingsbak ook, uitsluitend in combinatie met een 994cm³ motor, geleverd met een semi-automatische (wel schakelen, niet koppelen) Ferodo drieversnellingsbak.
De Simca 1000 is niet opgevolgd door een vergelijkbaar model. Enkele jaren later verscheen de Talbot Samba op de markt, wat feitelijk een afgeleide was van de Peugeot 104Z.
|