Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.
auto-nostalgie
vervolg van skodaman 3
25-12-2008
FORD GT... 2006
FORD GT... 2006
In 1996, toen de GT40 30 jaar bestond, bracht Ford een model uit, de GT90, ter ere van voorgenoemde. Het bleef echter bij een conceptauto die wederom bedoeld was Ferrari bang te maken. In 2006, toen de GT40 40 jaar bestond, bracht Ford toepasselijk de GT uit. Men mocht hem niet GT40 noemen, wat men wel eerst van plan was, omdat dit al een geregistreerde handelsnaam was op naam van een Arabische handelaar. De wagen had echter veel weg van zijn illustere voorganger: het design was bijna helemaal gekopieerd, alleen dan met een modernere draai eraan. En hoewel de auto een paar centimeter hoger was, kreeg hij de benodigde tongen los. Hij zou in een kleine serie gebouwd worden en geschonken worden aan mensen die echt een passie voor auto's hebben, waaronder Jeremy Clarkson, dewelke nu reeds zijn Ford GT verkocht heeft wegens talloze problemen en exorbitante verbruikscijfers. De Ford GT is vervangen door een Lamborghini Gallardo Spyder.
In 1967 vulde Shelbys zijn programma aan met de GT 500, nadat Ford zijn Mustangs ook met een 7-liter V8 kon leveren. De naam '500' had geen betekenis, evenmin als de '350' die de geschatte afstand tussen Shelbys bureau en werkplaats geweest zou zijn. In '68 komt er een KR-versie bij. Wat de carrosserieën betrof waren de GT 350 en GT 500 dezelfde en het enige verschil zat hem dus onder de kap. Eind 1967 kon Ford de naam Cobra kopen en verschenen de Shelby's als Shelby Cobra GT 350 en 500 in de showrooms. Deze wagens werden overigens niet meer in Californië gebouwd maar in een fabriek in lonia, Michigan.
Aantal cilinders: V8 Cilinderinhoud in cm3: 7003 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 335/5500 Topsnelheid in km/uur: 240 Carrosserie/Chassis: zelfdragend Uitvoering: coupé en cabriolet Productiejaren: 1967-1969
In 1957 introduceerde Fiat de 600 op de autosalon van Turijn. De auto was bedoeld als opvolger van de bekende Topolino (muis) en had een viercylinder watergekoelde kopklepmotor met de voor die tijd karakteristieke plaatsing achterin. SEAT (Sociedad Espanola Automoviles de Turismo) wilde graag de licentie rechten verwerven voor de 600 (en later ook voor de 850). Fiat stemde daarmee in onder de voorwaarde dat de productie van SEAT 600 en 850 alleen voor de Spaanse thuismarkt zou gelden en niet voor de export.
De SEAT 600 werd gemaakt van nieuw plaatstaal welk in de Noord-Spaanse staalindustrie geproduceerd werd.De nationalistische politiek van de regering Franco verbood import uit andere landen en zo is de SEAT met recht een Spaanse auto te noemen. De Italiaanse variant werd voor een deel uit gerecycled sloopijzer gemaakt en dat verklaard waarom dat die zo snel bleken te roesten.
De alfa romeo junior z werd voor het eerst getoond op het autosalon van Turijn in 1969. Hij heeft een 1.3 liter motor en in 1972 werd die verzwaard tot 1.6 liter. De z die voorkomt in de naam van de wagen, komt van Zagato een milanese corosserieontwerper. Zagato week bij deze auto af van de bolle vormen in zijn wagens en zette hier, mede door zijn kleine afmetingen, toch wel guitige auto neer. Alhoewel ik de junior z enkel op papier gezien heb, er zijn slecht 1510 exemplaren van gebouwd