Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.
In 1957 introduceerde Fiat de 600 op de autosalon van Turijn. De auto was bedoeld als opvolger van de bekende Topolino (muis) en had een viercylinder watergekoelde kopklepmotor met de voor die tijd karakteristieke plaatsing achterin. SEAT (Sociedad Espanola Automoviles de Turismo) wilde graag de licentie rechten verwerven voor de 600 (en later ook voor de 850). Fiat stemde daarmee in onder de voorwaarde dat de productie van SEAT 600 en 850 alleen voor de Spaanse thuismarkt zou gelden en niet voor de export.
De SEAT 600 werd gemaakt van nieuw plaatstaal welk in de Noord-Spaanse staalindustrie geproduceerd werd.De nationalistische politiek van de regering Franco verbood import uit andere landen en zo is de SEAT met recht een Spaanse auto te noemen. De Italiaanse variant werd voor een deel uit gerecycled sloopijzer gemaakt en dat verklaard waarom dat die zo snel bleken te roesten.
De alfa romeo junior z werd voor het eerst getoond op het autosalon van Turijn in 1969. Hij heeft een 1.3 liter motor en in 1972 werd die verzwaard tot 1.6 liter. De z die voorkomt in de naam van de wagen, komt van Zagato een milanese corosserieontwerper. Zagato week bij deze auto af van de bolle vormen in zijn wagens en zette hier, mede door zijn kleine afmetingen, toch wel guitige auto neer. Alhoewel ik de junior z enkel op papier gezien heb, er zijn slecht 1510 exemplaren van gebouwd
In december 1974 komt het KE30 model uit, een 55 mm langer en 70 mm breder model. Het oude KE20 model bleef nog even in het leveringsprogramma. Hoewel in sommige landen op het coupémodel KE35 een vijfversnellingsbak leverbaar is, blijft de keuze in Nederland beperkt tot een volledig gesynchroniseerde handgeschakelde vierversnellingsbak of de Toyoglide tweeversnellings automatische transmissie. Net als het voorgaande model KE20 was het KE30 model voorzien van een starre achteras met halfelliptische bladveren en MacPherson veerelementen aan de voorzijde. Verschil met het KE20 model is dat het KE30 model is voorzien van een gescheiden hydraulisch remsysteem met schijfremmen voor en trommelremmen achter.
De twee- en vierdeurs sedanmodellen en de tweedeurs coupé uitvoering KE35 wordt gecompleteerd met een besteluitvoering met drie of vijf deuren leverbaar, het KE36 model. Dit model kon ook in gesloten (driedeurs) besteluitvoering worden geleverd.
In 1975 kostte een KE30 1.2 (3K-H) Economic coach 4.308 en een 1.2 SR coupé met 3K-B motor 5.558. Naast het KE35 coupé-model werd ook een TE37 model geproduceerd. Dit model heette SR-5 en was voorzien van de 1.6 twincam-motor 2T-G.