Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.
auto-nostalgie
vervolg van skodaman 3
22-12-2008
TOYOTA COROLLA KE-30 ...1974
TOYOTA COROLLA KE-30 ...1974
In december 1974 komt het KE30 model uit, een 55 mm langer en 70 mm breder model. Het oude KE20 model bleef nog even in het leveringsprogramma. Hoewel in sommige landen op het coupémodel KE35 een vijfversnellingsbak leverbaar is, blijft de keuze in Nederland beperkt tot een volledig gesynchroniseerde handgeschakelde vierversnellingsbak of de Toyoglide tweeversnellings automatische transmissie. Net als het voorgaande model KE20 was het KE30 model voorzien van een starre achteras met halfelliptische bladveren en MacPherson veerelementen aan de voorzijde. Verschil met het KE20 model is dat het KE30 model is voorzien van een gescheiden hydraulisch remsysteem met schijfremmen voor en trommelremmen achter.
De twee- en vierdeurs sedanmodellen en de tweedeurs coupé uitvoering KE35 wordt gecompleteerd met een besteluitvoering met drie of vijf deuren leverbaar, het KE36 model. Dit model kon ook in gesloten (driedeurs) besteluitvoering worden geleverd.
In 1975 kostte een KE30 1.2 (3K-H) Economic coach 4.308 en een 1.2 SR coupé met 3K-B motor 5.558. Naast het KE35 coupé-model werd ook een TE37 model geproduceerd. Dit model heette SR-5 en was voorzien van de 1.6 twincam-motor 2T-G.
In het concept verschilde de 'grote Volkswagen' niet veel van de Kever. Hij deelde de versnellingsbak en de achteras en had ook een luchtgekoelde motor achterin. Deze boxer was zo vlak en laag gebouwd dat er een extra kofferruimte onder de motorkap ontstaan was. Behalve de normale VW 1500 was er nog een S-uitvoering met 54 pk en een VW 1600. Nu is de fastback uitvoering, de 1600 TL, (in Duitsland toen `Traurige Lösung' genaamd) de meest gezochte uit deze serie. Van de cabriolet zijn er slechts twaalf gebouwd.
Aantal cilinders: 4 Cilinderinhoud in cm3: 1493 en 1584 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 45/3800, 54/4200 en 54/4000 Topsnelheid in km/uur: 130-140 Carrosserie/Chassis: centrale buis Uitvoering: coach, fastback en stationcar Productie jaren: 1961-1973 Productie-aantallen: 2.584.904
De Cortina was niet alleen een gezinsauto; er bestond ook een versie waarmee men races en rally's winnen kon: de Cortina Lotus. Bij Lotus had men de motor onder handen genomen en o.a. van een nieuwe cilinderkop met twee bovenliggende nokkenassen voorzien. Herkennen kon men deze racewagen aan zijn witte lak met gekleurde strepen opzij, aan zijn zwarte grille en aan zijn gedeelde voorbumper. Deze snelle Cortina's zijn gewilde wagens voor historische races. Wie er een zoekt, hoede zich voor namaak-exemplaren.
Aantal cilinders: 4 Cilinderinhoud in cm3: 1558 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 106/6000 Topsnelheid in km/uur: 170 Carrosserie/Chassis: zelfdragend Uitvoering: coach Productiejaren: 1963-1966 Productie-aantallen: 3.301
Jensen was een Brits automerk, opgericht door de broers Richard en Allan Jensen. Zij begonnen in de jaren dertig met de bouw van speciale carrosserieën. De eerste modellen van dit merk zijn in 1935 op de markt gebracht. Vlak voor de Tweede Wereldoorlog bouwden ze een eigen auto, voortgedreven door Amerikaanse Nash en een 3.6 liter Ford V8-motor. Korte tijd na de oorlog bouwden ze sportieve modellen. Na vele modellen met toepassingen als de hydraulische remmen, schroefverenbekrachtigde schijfremmen rondom, kwam in 1966/ 1967 de Interceptor FF. Deze was voorzien van vierwielaandrijving met automatisch power-Lok differentieel, stuurbekrachtiging en schijfremmen rondom. Maar, belangrijker van al deze technische snufjes: de Interceptor FF had ABS. In samenwerking met David Healey werd in de '70-er jaren de Jensen-Healey gebouwd. De energiecrisis zorgde ervoor dat het merk uiteindelijk failliet ging.
De Skoda van 1946 leek sprekend op het model dat men al voor de oorlog gefabriceerd had. Hij had een centrale buis als chassis en pendelassen achter. De voorwielen waren onafhankelijk opgehangen. De carrosserie had portieren die 'verkeerd' open gingen en was nog gedeeltelijk van hout. In de versnellingsbak waren de derde en vierde ver snelling gesynchroniseerd. De wagen was robuust en voor de slechte wegen in Tsjechoslowakije gebouwd. Veel overlevers in Oost-Europa maar voor hoe lang nog?
Aantal cilinders: 4 Cilinderinhoud in cm3: 1089 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 32/3800 Topsnelheid in km/uur: 100 Carrosserie/Chassis: centrale buis Uitvoering: coach, cabrio-limousine, stationcar, cabriolet Productiejaren: 1946-1952 Productie-aantallen: 81.140
In 1947 kreeg de Tatra 87 een kleine broei de vorm van de Tatraplan 600. De carrosse had een flinke face-lift gekregen en zo had men de driedelige voorruit van de 87 vervangen door een tweedelige. De derde koplam die bij de 87 midden in de neus gestaan 11.J ontbrak en onder de motorkap vond men a een luchtgekoelde boxermotor met vier in plaats van acht cilinders. Om de kostprijs IJ te houden, had men ook de bovenliggende nokkenas vervangen door een 'normale'. D typische staartvin ontbrak op de 600.
Aantal cilinders: 4 Cilinderinhoud in cm3: 1950 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 52/4000 Topsnelheid in km/uur: 130 Carrosserie/Chassis: centrale buis Uitvoering: coach en sedan Productiejaren: 1947-1952 Productie-aantallen: 6.350