Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.
auto-nostalgie
vervolg van skodaman 3
27-12-2008
NSU PRINZ 4 1962
NSU PRINZ 4 1962
De kleine Prinz groeide, zoals dat hoorde, op tot een elegante Prinz IV. Deze wagen, hij leek wel heel erg op een verkleinde Chevrolet Corvair, was technisch op de Prinz 30 gebaseerd en had dus dezelfde motor, maar ook de 'Prinzair' luchtvering bij de achteras. Na 1964 kon men de wagen zelfs met schijfrem. men aan de voorwielen bestellen. Commercieel werd het een succes: meer dan een hall miljoen Prinz'en verlieten de fabriek. Deze Prinz heeft ook in Nederland en België zijn fans.
Aantal cilinders: 2 Cilinderinhoud in cm3: 598 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 30/5500 Topsnelheid in km/uur: 115 Carrosserie/Chassis: zelfdragend Uitvoering: coach Productiejaren: 1961-1973 Productie-aantallen: 576.023
De DKW F102 was in 1963 de opvolger van de Auto Union modellen 1000 en 1000S. Het was het laatste DKW-model en was de basis voor de latere Audi F103. Deze auto sloot de DKW 2-takttechnologie af, veel klanten vonden 2-takt in de 60-er jaren van de 20e eeuw ouderwets. De auto had een moderne en zelfdragende carosserie. Qua verkoop werd de auto geen succes en bracht Auto Union in zware financiële problemen. De wagen werd tot 1966 geproduceerd en de naam DKW werd opgeheven.
Het grote nieuws op de IAA van 1972 was zeker de nieuwe S-klasse van Mercedes. Optisch en technisch waren de wagens niet alleen volkomen nieuw maar ook veel mooi en beter dan hun voorgangers. De goedkoof ste serie was de 280, die met een carburateur of met benzine-inspuiting (SE) geleverd kor worden. In beide gevallen werden de kleppen door twee bovenliggende nokkenassen aang dreven. Vanaf 1974 kon de 280 ook als SEL besteld worden waarbij de letter `L' op lang sloeg. De wielbasis was nu 2965 mm in plaats van 2865, 10 cm die vooral de achter passagiers ten goede kwamen.
Aantal cilinders: 6 Cilinderinhoud in cm3: 2746 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 160/5500 en 185/6000 Topsnelheid in km/uur: 190 en 200 Carrosserie/Chassis: zelfdragend Uitvoering: sedan Productiejaren: 1972-1980 Productie-aantallen: 122.848, 150.593 en 7.032 (SEL)
Wie een originele cabriolet met vier zitplaatsen zoekt, moet eens aan de Vitesse denken. Toen hij uitkwam, had hij een kleine zescilinder, maar in 1966 kreeg de Mk II een grotere inhoud en dus meer vermogen. Er werd ook een sterk verbeterde achteras ingebouwd. Men onderscheidde de Vitesse van de Herald aan zijn dubbele koplampen. Voor de cabrio-prijzen dient men onze opgaven - die de 2000 betreffen - met anderhalf te vermenigvuldigen. De onderdelenvoorziening is uitstekend.
Soort: coach en cabriolet Aantal cilinders: 6 Cilinderinhoud: 1596 en 1998 Vermogen: 70/5000 en 90/5000 Topsnelheid: 140 en 150 Chassis: afzonderlijk chassis Productiejaar: 1962-1966 en 1966-1971 Productieaantallen: 51.182
In 1996, toen de GT40 30 jaar bestond, bracht Ford een model uit, de GT90, ter ere van voorgenoemde. Het bleef echter bij een conceptauto die wederom bedoeld was Ferrari bang te maken. In 2006, toen de GT40 40 jaar bestond, bracht Ford toepasselijk de GT uit. Men mocht hem niet GT40 noemen, wat men wel eerst van plan was, omdat dit al een geregistreerde handelsnaam was op naam van een Arabische handelaar. De wagen had echter veel weg van zijn illustere voorganger: het design was bijna helemaal gekopieerd, alleen dan met een modernere draai eraan. En hoewel de auto een paar centimeter hoger was, kreeg hij de benodigde tongen los. Hij zou in een kleine serie gebouwd worden en geschonken worden aan mensen die echt een passie voor auto's hebben, waaronder Jeremy Clarkson, dewelke nu reeds zijn Ford GT verkocht heeft wegens talloze problemen en exorbitante verbruikscijfers. De Ford GT is vervangen door een Lamborghini Gallardo Spyder.
In 1967 vulde Shelbys zijn programma aan met de GT 500, nadat Ford zijn Mustangs ook met een 7-liter V8 kon leveren. De naam '500' had geen betekenis, evenmin als de '350' die de geschatte afstand tussen Shelbys bureau en werkplaats geweest zou zijn. In '68 komt er een KR-versie bij. Wat de carrosserieën betrof waren de GT 350 en GT 500 dezelfde en het enige verschil zat hem dus onder de kap. Eind 1967 kon Ford de naam Cobra kopen en verschenen de Shelby's als Shelby Cobra GT 350 en 500 in de showrooms. Deze wagens werden overigens niet meer in Californië gebouwd maar in een fabriek in lonia, Michigan.
Aantal cilinders: V8 Cilinderinhoud in cm3: 7003 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 335/5500 Topsnelheid in km/uur: 240 Carrosserie/Chassis: zelfdragend Uitvoering: coupé en cabriolet Productiejaren: 1967-1969