Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.
auto-nostalgie
vervolg van skodaman 3
10-01-2009
PORSCHE 911 TURBO 3 LITER 1977
PORSCHE 911 TURBO 3 LITER 1977
Nadat Porsche jarenlang op de circuits ervaringen met de turbomotor verzameld had, durfde men het aan een dergelijke motor in de 911 aan te bieden. De presentatie vond in 1974 op de Parijse Salon plaats. Goedkoop kon en mocht de wagen natuurlijk niet zijn, maar dat hij vrijwel het dubbele kostte van een 'gewone' 911 leek haast overdreven. Voor de technisch geïnteresseerden: de KKK 3 LDZ turbolader werkte met een druk van 0,8 Atu. Deze wagen wordt ook wel met '930' aangeduid.
Aantal cilinders: 6 Cilinderinhoud in cm3: 2994 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 260/5500 Topsnelheid in km/uur: 250 Carrosserie/Chassis: zelfdragend Uitvoering: coupé Productiejaren: 1975-1977 Productie-aantallen: 2.873
In de zomer van 1977 had de klant de keuze uit twee 911-modellen: de SC en de hierboven besproken Turbo. De SC was 911 S met een 3-liter Carrera-motor en de wagen stond bij Porsche bekend als een 'afgeslankte Carrera'. In augustus '79 krijgt de wagen er 8 pk's bij en een jaar later nog een 16. Vanaf januari 1983 is er een cabrioletuitvoering in het programma. De opvolger van de SC is de 3.2-liter Carrera. Amerikaanse versies van de eerste SC-typen beschikken over 172 pk.
Aantal cilinders: 6 Cilinderinhoud in cm3: 2994 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 180/5500- 204/5900 Topsnelheid in km/uur: 225-235 Carrosserie/Chassis: zelfdragend Uitvoering: coupé, largo en cabriolet 1'83) Productiejaren: 1978-1983 Productie-aantallen: ca. 29.000
In 1959 ontstond uit de 356A de 356B en men herkende dit model aan zijn hoger geplaatste bumpers en koplampen (wat een hoger benzineverbruik en een slechtere wegligging veroorzaakte). Ook binnen in de wagen zag men veranderingen, onder andere een nieuw, zwart stuurwiel. Naast de 1600 met 60 pk, `Porsche Dame' genaamd, verscheen de Super 90 die een nieuwe achterwielophanging had. Nieuw was ook het hardtop model dat bij Karmann in Osnabrück gebouwd werd. Vanaf 1961 was de achterruil groter en waren er Koni's.
Aantal cilinders: 4 Cilinderinhoud in cm3: 1582 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 60/4500, 75/5000 en 90/5500 Topsnelheid in km/uur: 160-185 Carrosserie/Chassis: afzonderlijk chassis Uitvoering: coupé, cabriolet en roadster Productiejaren: 1959-1963 Productie-aantallen: 30.963
De Porsche 356 begon al gauw zijn triomftocht over de verschillende circuits. Ook bij de Carrera Panamericana had hij succes. Zoveel, dat de fabriek een type Porsche 'Carrera' doopte. Deze Carrera GS had een motor met 2x2 bovenliggende nokkenassen die aan gedreven werden door een koningsas. Dit juweeltje, een ontwerp van Dr. Ernst Fuhrmann, nam weinig ruimte in, kon zeer hoge toerentallen verdragen, maar was vreselijk duur in productie en onderhoud. Nu behore deze modellen tot de meest gezochte.
Aantal cilinders: 4 Cilinderinhoud in cm3: 1582 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 60/4500 en 75/5000 Topsnelheid in km/uur: 160-175 Carrosserie/Chassis: afzonderlijk chassis Uitvoering: coupé, cabriolet en speedster Productiejaren: 1955-1959 Productie-aantallen: 21.045
Speciaal voor de Amerikaanse markt ontstond een goedkope uitvoering van de 356 cabriolet, de Speedster. De wagen was bestemd voor clubraces en bood nauwelijks enig com fort. De zijruitjes moesten in de portieren gestoken worden en de linnen kap bood minder bescherming dan een paraplu. De Speedster, nu een top-liefhebberstuk kon me alle mogelijke motoren geleverd worden. In 1958 werd het model vervangen door de Convertible D.
Aantal cilinders: 4 Cilinderinhoud in cm3: 1582 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 60/4500 Topsnelheid in km/uur: 180 Carrosserie/Chassis: zelfdragend Uitvoering: cabriolet Productiejaren: 1955-1957