Welkom op mijn blog! We wensen jullie veel fietsgenot
  • Terug naar huis - Aflevering 11
  • Weekendje Bütgenbach
  • De Leiestreek in beeld
  • Tochtje langs de Lieve

Eindelijk heb ik mijn plekje op internet gevonden. Met dank aan de ,,kommaneuker''. Schrik niet lieve mensen, het woord bestaat. Op een blauwe maandag heeft hij mij in onze lievelingsclub over seniorennet en het aanmaken van blogs verteld.
    Sinds ik met brugpensioen ben, heb ik de liefde voor de fiets ontdekt. Samen met mijn vrouw hebben we al duizenden kilometers in de benen. Zet u maar in een luie bureaustoel en geniet mee. Of beter nog: pomp die banden op en verken ook de routes die op mijn blog met de regelmaat van een klok zullen verschijnen.

De Fiets Bloggers.

fietsplezier
    routes en foto's
    02-08-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Negendaags bezoek aan onze Noorderburen

Prachtig, magnifiek, verbluffend, betoverend, gul, gastvrij. Woorden schieten te kort om onze fietsvakantie door Nederland te omschrijven. We hebben negen onvergetelijke dagen beleefd. Voor het eerst verbleven we bij de gastgezinnen van Vrienden op de Fiets en meteen wil ik een van de clichés over onze Noorderburen uit de wereld helpen. Ze zijn niet krenterig. Overal werden we bij aankomst getrakteerd op iets fris en 's morgens kregen we een smaakvol ontbijt. Bedankt gastgezinnen.
    Meer info over de Stichting vind je op de website: www.vriendenopdefiets.nl
    Vanaf nu zijn de foto's ook aanklikbaar, met dank aan Johanna voor haar hulp en informatie over de verschillende plaatsjes.

Enkele gouden tips:
    · Plan zorgvuldig je route en bepaal waar je ga slapen, zo vermijd je onaangename verrassingen. Vooral in het hoogseizoen zie je overal bordjes hangen: volzet.
    · Ga nooit op stap zonder de nodige kaarten. Plastificeer ze, indien je er later nog wil van genieten.
    · In sommige duinen moet je betalen. Een kaartje kopen kan via een betaalautomaat. Kostprijs: 1,10 euro voor de Noordhollandse duinen. Er gebeuren regelmatig controles.
    · Hou steeds wat kleingeld op zak voor de talrijke veerpontjes. Sommige zijn gratis, voor anderen moet je betalen. Kostprijs varieert van plaats tot plaats.
    · Probeer niet te fietsen in een voetgangerszone. Ze treden streng op. Vooral in Alkmaar zagen we enkele ongelukkigen tegen de lamp vliegen.
    · Bij snikheet weer is het aan te raden om enkele flesjes water te laten invriezen. Dan sla je twee vliegen in één klap: je hebt steeds fris water bij de hand en ze doen tevens dienst als koelelement.

Dag 1: Sint-Niklaas-Vlissingen - 78 km
    We begonnen onze tocht aan de oude spoorwegbedding in de Heistraat in Sint-Niklaas.We blijven de LF 38 (Dender-Waaslandroute) volgen. Voorbij Sint-Janssteen volgen we een tijdlang de fortenroute. We steken het kanaal Gent-Terneuzen over en volgen de LF 51 tot in Sas van Gent. Hier beginnen we aan onze knooppuntentocht tot in Vlissingen. We kruisen achtereenvolgens de knooppunten 24, 21, 20, 27, 26, 25, 17, 11, 34, 24, 23, 22, 7. Het is mogelijk om ongeveer vanaf knooppunt 34 op de dijk ,met de Westerschelde aan je voeten, tot in Breskens te fietsen

Klaar voor de start aan het fietspad van de oude spoorwegbedding Na 34 km zijn we in Sas van Gent beland. Aan de rand van het Terneuzense industriegebied ligt dit prachtig stukje natuurgebied. Onze kilometerteller staat op ongeveer 70 km als Breskens in de verte opduikt. Van op de veerboot Breskens-Vlissingen heb je een prachtig zicht op de in- en uitvarende schepen. Na 78 km gefietst te hebben, is een verfrissing welkom bij het gastgezin.

Dag 2: Vlissingen-Rockanje - 87 km
    In Vlissingen zochten we het kanaal op. Via een goed berijdbaar jaagpad langs het water bereiken we Middelburg waar we de LF 1-route oppikken. Aan de Londensekaai vinden we aansluiting met de LF 13a-route (Schelde-Rheinroute) De route loopt over heel wat dammen, zoals de Oosterscheldekering, Brouwersdam en Haringvlietdam. Voorbij die laatste dam rijden we naar Rockanje voor onze tweede overnachtingsplaats.

Na ongeveer 7 km fietsen we door het prachtige Zeelandse stadje Middelburg. Schattig klein snoepwinkeltje in Veere.
    Het haventje van Veere leent zich uitstekend voor het schieten van een mooi plaatje. Als we de Oosterscheldekering overrijden hebben we ongeveer 28 km in de benen In het natuurgebied van Westerschouwen werden we verwelkomd door de pony's. Goedereede is een van de vele schilderachtige plaatsjes die we bezochten. Rechts zie je nog 'n box die de smid gebruikte bij het beslaan van paarden. In de duinen van Rockanje ontdekte mijn vrouw nog een verloren gereden wielertoerist. Op het strand van Rockanje bracht mijn vrouw een bezoek aan de piraten.

Dag 3:  Rockanje-Katwijk-aan-zee - 70 km
    In Katwijk blijven we de LF1 volgen. Het wordt een prachtige tocht langs haventjes, meertjes en door een indrukwekkend duinenlandschap. Na ongeveer 9 km fietsen we langs het Brielse meer. Tien km verder komen we aan het ,,pontje'' van Maassluis waar we aansluiting vinden met de LF 12 (Maas- en vestingroute). Onze kilometerteller staat op 46 km als we Scheveningen binnenrijden. Hier verlaten we even de route en rijden richting haven en boulevard. Dat ommetje hebben we ons geen moment beklaagd. Het loont echt de moeite. Immense zithoeken sieren er de stranden. En dan is er nog het mooie Kurhaus, maar vergeet uw portefeuille niet. Het goedkoopste nachtje kost daar ongeveer 275 euro. Op het einde van de Boulevard zoeken we de Zwolsestraat op. We rijden die in en aan het benzinestation gaan we links de duinen in en pikken de LF-route opnieuw op.  We rijden nu door een van de mooiste duingebieden van de Noordzee. Kilometers lang rijden we bijna door een Sahara. Het gaat op en af richting Katwijk. Blijkbaar zijn we voor het geluk geboren. We hadden die dag niet alleen de wind mee, maar ook de duinen. Volgens onze gastheer  valt er van Katwijk naar Scheveningen veel meer te klimmen. Na 70 km zoeken we het Katwijkse strand op.

Nog maar pas gestart en we zagen in een van de vele haventjes dit prachtexemplaar liggen. Niet alleen Finland is het land van duizend en één meren. Ook Nederland telt er heel wat, zoals het Brielse meer. De zithoeken op het strand van Scheveningen geeft het badplaatsje een mondain cachet. Scheveningen heeft ook een befaamd kuuroord. Even voorbij Scheveningen ligt dit prachtig duinengebied. Adembenemend. Een frisse pint hadden we na een snikhete dag wel verdiend.

Dag 4: Katwijk-aan-zee - Alkmaar - Limmen - 82 km
    In Katwijk zoeken we opnieuw de boulevard op. Op het einde  na een bocht naar rechts rijden we links in en nemen we opnieuw de LF 1. Het gaat nu dwars door de duinen naar Zandvoort. Als we ongeveer 31 km afgelegd hebben krijgen we opnieuw een duinengebied te verwerken: Koevlak de Kennemerduinen. Elf kilometer verder hebben we opnieuw een ,,pontje'', zoals onze Noorderburen zeggen. Kleingeld klaarhouden!!! Aan kilometer 48 krijgen we het laatste duinengebied van onze reis te verwerken: het Noordhollandse  Duinenreservaat. Opgelet: volgens een Nederlandse passant moet je hier betalen. Wij hebben echter geen betaalautomaat gezien. Gelukkig zagen we ook geen controleur. Nu rijden we door een enig mooi stukje natuur tot in Egmont aan Zee. Aan het einde van het duinengebied gaan we naar rechts en volgen de rode fietsbordjes tot in het kaasstadje Alkmaar. Vanaf half maar tot half september wordt hier op traditionele wijze kaas verhandeld. De kaasdragers dragen de ,,goudklompjes'' dan op berries naar De Waag.  Opgelet: voor de blauwe mannetjes: waag u niet op de fiets in een voetgangerszone. Ze treden streng op. Na het maken van enkele plaatjes gaat het naar ons overnachtingsadres in Limmen.

Het duinengebied tussen Katwijk en Zandvoort heeft meer begroeiing dan die van Scheveningen. In het Noordhollands duinenreservaat troffen we deze prachtige oase aan. Het water was zo helder dat je tot op de bodem kon kijken. In de lente zwemmen hier honderden  graskarpers. Even voor Egmont aan Zee poseren we nog eens in het prachtige duinenlandschap. Daarna trokken we de weidse polder in. Op de ruïnes van de oude abdij staat graaf Egmont te pronken. Een typisch Nederlands boerderijtje met rieten dak. Het waaggebouw dateert uit de veertiende eeuw. Momenteel vindt het kaasmuseum er onderdak. Een zonnige vakantiefoto vanop een bruggetje in Alkmaar Een stad zonder haventje is in Nederland ondenkbaar.

Dag 5: Limmen-Marken-Monnickendam - 83 km
    In Limmen rijden we langs de N203 en aan het benzinestation slaan we links in en volgen de rood-witte bordjes Akersloot. Na ongeveer 9 km zien we het pontje liggen dat nog handmatig wordt bediend. Voor de veerman is het meten en passen om drie wagens op het smalle bootje te krijgen. We volgen dan de Pontjesroute. Die route heeft haar naam niet gestolen, zoals later zal blijken. Voorbij het Alkmaarder meer kruisen we de N244. We blijven enkele meters de N8 volgen en gaan rechts onder de baan door en volgen het Noord-Hollands kanaal tot aan het veer in Spijkerboor. De veerman is hier blijkbaar een langslaper. De eerste passanten worden pas vanaf 10 uur overgevaren. Dan maar kennisgemaakt met een vriendelijk Nederlands echtpaar. Volgens hen moesten we zeker een bezoek brengen aan De Rijp. We hebben ons het ommetje niet beklaagd. Het lieflijke  dorpje is nog niet ontdekt door de modale toerist en maar goed ook.  Na de sfeer wat opgesnoven te hebben reden we terug naar het veer, maar laten het pontje rechts liggen en volgen verder het Noord-Hollands kanaal. Even verder sluiten we opnieuw aan op de Fortenroute. Ter hoogte van de Zuidoostbeemster verlaten we het Noord-Hollands kanaal en rijden we naar Edam. De kaasmarkt was juist afgelopen. Die vindt in juli en augustus steeds plaats op woensdag van 10.30 uur tot 12.30 uur. We blijven de Fortenroute volgen tot in Volendam. Deze toeristische trekpleister is niet alleen gekend voor zijn haven en bezienswaardigheden, maar ook heel wat  muzikale grootheden  hadden er hun thuishaven, zoals The Cats, BZN, Pieter Veerman en Jantje Smit en er is ook nog het Volendams Operakoor die nog volledig in authentieke klederdracht optreedt. Hun muziek werd de palingsound gedoopt.  De mogelijkheid bestaat om er de boot te nemen tot in Marken. We verkozen om door te rijden tot in Monnickendam en via de dijk tot in Marken te rijden. De plaats is een voormalig eiland die sinds 1957 met een dijk aan het vasteland is verbonden. In de dertiende eeuw vestigden zich monniken op het eiland. Om zich te verdedigen bouwden ze dijken rond het eiland en werden de woningen op palen gezet. In Marken is nog een authentiek vissershuisje te bezichtigen. Niet te geloven dat ze daar vroeger met acht kinderen plus de ouders inwoonden. Als je in Marken bent, loont het de moeite om een ritje rond het eiland te maken, langs de vuurtoren en de dijk kom je zo terug in het dorpje. Vanuit Marken zochten we onze overnachtingsplaats in Monnickendam op.

Het ,,pontje'' in Akersloot wordt nog handmatig voortbewogen via stalen kabels die over het water hangen. In Spijkerboor staken we voor de tweede maal het Noord-Hollands kanaal over. De Rijp is toeristisch nog niet ontdekt, maar o zo mooi. De kaasmarkt in Edam was juist gedaan. Dan maar een plaatje geschoten aan het kaasmuseum. In Volendam vond mijn vrouw aan de waterkant een ,,versteende'' Volendammer. Tijdens onze reis kwamen we welgeteld een iemand tegen in traditionele klederdracht. Een foto mocht dan ook niet ontbreken. Even buiten Volendam staat deze prachtige molen. Marken: het lieflijk vissersdorpje. Een bezoek meer dan waard. Binnenzicht van een vissershuisje. Vroeger woonden ze hier met acht kinderen en de ouders. Monnickendam bij avond. Een mooi plaatsje om te vertoeven.

Dag 6: Monnickendam-Amsterdam-Mijdrecht (57 km)
    (nog een bezoek gebracht aan de Vinkeveense plassen. Totaal: 80 km)
    In Monnickendam gaan we opnieuw de dijk op, richting Marken en volgen de LF 16 of de Fortenroute. Na enkele kilometers verlaten we de Gouwzee. Om na enkele kilometers opnieuw op een dijk te belanden, richting Amsterdam. Ongeveer na 20 km duiken de silhouetten van de hoofdstad van Amsterdam op. We volgen de bordjes Amsterdam-centrum en nemen een supersnelle veerboot over het IJ. Na de overtocht staan we aan Amsterdam Centraal. Te voet gaat het door het Centraal-station en gaan we op verkenning door de Amsterdamse binnenstad. Het is aan te raden om na het bezoek aan Amsterdam opnieuw naar het ,,pontje'' te rijden aan het Amsterdam Centraal en daar de bordjes van de LF 2-route te volgen. Die brengt u probleemloos door de stad.
    Eens buiten de stadsgrenzen volgen we de Amstel tot in Uithoorn. De Amstel doet me spontaan aan de Leie denken. Alleen met dat verschil dat je hem bijna volledig kunt volgen. Van Uithoorn gaat het naar ons overnachtingsadres in Mijdrecht. Nu ook zijn de goden ons welgezind. De woning van onze ,,Vrienden op de Fiets''  ligt maar op een 2-tal km van het centrum van Uithoorn.
    Op aanraden van onze gastvrouw brachten we ook nog een bezoek aan de Vinkeveense plassen. Die liggen in het noordwesten van de provincie Utrecht . Door zijn centrale ligging is het een ideaal watersportgebied voor de inwoners van de Randstad. In de plassen zijn ook duidelijk de kragen te zien. Dat zijn stroken grond waar de uitgebaggerde turf te drogen werd gelegd. Toon Hermans weefde er ook een conférence rond: ,,Ze kwam van Vinkeveen. En was een meid met klasse. Maar als ze wat gedronken had. Moest de Vinkeveense plassen.''

Dag 7: Mijdrecht-Dordrecht - 77 km
    In Mijdrecht staan we aan de start van onze laatste volledige dag bij onze Noorderburen. We rijden terug naar Amstelhoek. Over de brug van de Amstel, slaan we rechtsaf naar het centrum van Uithoorn. Daar pikken we opnieuw de LF 2-route op. We volgen nu de Amstel kilometers lang. Even voor Waddinxveen verlaten we de rivier en rijden langs de rand van het dorpje door een schilderachtig tafereel naar Gouda.
    Die stad heeft meer te bieden dan kaas alleen. Gouda telt meer dan 300 monumenten. Het stadhuis uit de vijftiende eeuw is tijdens de zomer elke zaterdag te bezoeken van 11 tot 16 uur.
    We blijven de LF2 volgen tot Krimpen aan de Lek waar we het ,,pontje'' nemen naar de Kinderdijk. Het is nu volop genieten. We zien negentien prachtige molens op een afstand van enkele honderden meters. Zij moesten de Alblasserwaard, ooit een ruig en moerassig veengebied, drooghouden. In 1997 werd het gebied door de Unesco op de Werelderfgoedlijst geplaatst.
    We blijven nu steeds de LF2-route volgen tot in de omgeving van Papendrecht waar we ons laatste pontje van de reis nemen. We rijden zo Dordrecht binnen.

Langs de Amstel ligt een goed berijdbaar fietspad. De Amstel doet me soms aan de Leie denken die van Kortrijk naar Gent stroomt. De huizen in Waddinxveen zijn omringd door water en prachtige tuinen. Gouda heeft niet alleen kaas te bieden. Het telt ook heel wat prachtige gebouwen, zoals dit stadhuis dat in de vijftiende eeuw ontworpen werd door een Mechelse architect. Na Gouda doorkruist te hebben, reden we door het ,,verdronken'' land van Krimpenerwaard. Impressionant: de molens van Kinderdijk. Het molengebied van de Kinderdijk werd door de Unesco op de Werelderfgoedlijst geplaatst. Dordrecht was onze laatste halte in Nederland. Met ons gastgezin als gids ontdekten we veel mooie plekjes.

Dag 8: Dordrecht-Brecht - 95 km
    In Dordrecht zoeken we opnieuw het ,,pontje'' en de LF2-route op. Het landschap verandert. We zien minder water en uitgestrekte weilanden met grazende paarden, maar meer akkerbouw. Even buiten Zevenbergen volgen we enkele kilometers het riviertje de Mark om dan richting Roosendaal te rijden. We zien van ver de silhouetten van de basiliek van Oudenbosch opduiken. De LF 2-route loopt evenwel niet langs het kerkgebouw, maar het loont de moeite om enkele honderden meters extra te doen. Op initiatief van een pastoor die een grote voorliefde had voor de stad Rome werd in 1865 begonnen met het bouwen van een kopie van de Sint-Pietrsbasiliek. Voor het front werd St. Jan van Lateranen in Rome als model genomen. De inhoud van de kerk is 16 keer kleiner dan dat van Sint-Pieter in Rome.
    We blijven steeds de LF2 volgen tot in Nispen. Daar slaan we linksaf en volgen kort de LF13 of de Schelde-Rheinroute. Voor we Kleine Horendonk binnenrijden, volgen we rechts de LF50 of de Jeugdherbergenroute tot in Sint-Lenaerts-Brecht.

Op weg naar Hollands Diep kwamen we nog dit mooi plaatje tegen. De basiliek H.H. Agatha en Barbara in Oudenbosch. Ook het altaar is een kopie van dat in de Sint-Pietersbasiliek van Rome. Kunstenares Martine Baudonck uit Evergem-Sleidinge maakte deze mooie Kristushoofden. Een ervan is verschillend aan de andere om zo het lijden van Jezus Kristus te symboliseren.

Dag 9: Brecht-Sint-Niklaas - 55 km
    We starten onze laatste dag aan het kanaal Schoten-Dessel in Sint-Lenaerts. We fietsen zo 'n twintigtal kilometer tot in Schoten. Daar verlaten we het kanaal. We blijven de LF2-bordjes volgen. Die brengen ons tot in het hart van Antwerpen. Na zo 'n dertigtal kilometer rijden we voorbij Het Steen. Het is een klein kasteeltje aan de oever van de Schelde in het centrum van Antwerpen. Wellicht dankt het zijn naam aan het feit dat het een van de eerste stenen gebouwen was van Antwerpen in een tijd dat de gebouwen nog meestal in hout werden opgetrokken. We maken nog een ommetje via de markt en rijden dan huiswaarts via de voetgangerstunnel en de oude baan Gent-Antwerpen. In Sint-Niklaas hebben we ongeveer 750 km gereden.

Het kanaal Schoten-Dessel in Sint-Job-in-'t Goor. Het kasteel van Schoten. Het Steen in Antwerpen. Een zicht dat iedere rechtgeaarde Antwerpenaar koestert: de O.-L.-Vrouwekathedraal.