In reclame zijn nogal wat onderwerpen taboe. Zo is iedereen het erover eens dat je als aanbieder nooit laat blijken naar welke politieke richting je voorkeur uitgaat. Ook is sex taboe, al wordt er indirect natuurlijk heel veel reclame gemaakt waarin sex figureert. Als het maar niet te persoonlijk wordt, dat is zon beetje de regel. En dus is ook de behoefte die je doet op t toilet, tenzij je reclame maakt voor wc-brillen of incontinentieluiers, geen voor de hand liggende kapstok om een concept aan op te hangen. Tenzij je als Globalicious door t leven gaat, tégen de honger in andere landen. Daarom ook de opmerkelijke oproep Laat ze weer poepen. Als dit niet smakeloos is dan weet ik t niet meer...
Vorig jaar werden er in ons land meer dan 4000 maagoperaties uitgevoerd, en dan hebben we het over maagverkleiningen, voor vele blijkbaar de enige manier om hun gewicht nog onder controle te krijgen. Zijn er dan echt geen andere oplossingen?
Neem een stuk van de maag weg, en je gaat vanzelf minder eten. Het is een simpele gedachte, en een al even eenvoudige ingreep, maar dat betekent nog niet dat iedereen in aanmerking komt voor wat we gemakkelijkheidshalve de Margriet Hermansmethode kunnen noemen. De chirurg neemt trouwens niet letterlijk een stuk maag weg.
In feite brengen we een band aan rond de bovenkant van de maag, zegt internist-geriater Jan Paulussen, die in het ziekenhuis van Herentals een speciale obesitaspraktijk leidt. De inhoud van de maag wordt daardoor sterk verkleind. Na een tweetal soeplepels eten voel je je al verzadigd. In de eerste weken na de ingreep nemen de meeste patiënten amper 600 calorieën per dag tot zich. Ik hèb een man behandeld die toch nog teveel at, maar dat was een geval van ongelooflijke vraatzucht.
De Margriet Hermansmethode is een kijkoperatie, dus de kans op verwikkelingen is vrij klein. Wat niet gezegd kan worden van de andere methoden, het overlangs hechten van de maag, een bypass van de maag (vooral in de Verenigde Staten vaak toegepast), of een volledige wegname van de maag. Die ingrepen zijn niet alleen onomkeerbaar, maar veroorzaken ook tal van bijwerkingen, die de winderigheid van Margriet reduceren tot een banaal ongemak. Diarree, verteringsproblemen, botontkalking en andere complicaties weerhouden Paulussen ervan om dit soort drastische methoden toe te passen. Hij heeft trouwens al werk genoeg.
We zijn er zelf van geschrokken hoe groot de behoefte is. Je zou zelfs kunnen zeggen dat wij met die behandeling begonnen zijn op vraag van de patiënten, met name de toenemende vraag naar een operatieve behandeling. Stelt u bepaalde voorwaarden aan die patiënten? Paulussen: Wij zullen alleen ingaan op de vraag om een chirurgische ingreep, of eventueel zelf zon ingreep voorstellen, als de patiënt alle andere middelen geprobeerd, en minstens één ernstig dieet langdurig gevolgd heeft
Jarenlang zijn er vreemdelingen opgesloten die verblijf in Nederland nastreefden, hetgeen hun geweigerd werd. Of die in transit verbleven op Schiphol, op grond van hun huidskleur opgepikt werden en gedwongen tot een asielaanvraag die ze helemaal niet wilden doen. En er zaten "illegalen", die hun straf uitgezeten hadden maar ook nog eens illegaal waren - wat niet strafbaar is, maar wel met opsluiting beloond werd.
Anabole steroïden zijn afgeleid van het mannelijk geslachtshormoon testosteron.
Zij vergroten de spiermassa en -kracht en worden daarom vooral gebruikt door krachtsporters, zoals gewichtheffers en bodybuilders, en duursporters die veel spierkracht verrichten, zoals roeiers. Andere sporters gebruiken de middelen incidenteel omdat ze denken er sneller door te herstellen van inspanningen. Anabolen zijn niet zonder risico. Vaak worden de middelen onoordeelkundig gebruikt, in doses die het vijf- tot vijftigvoudige bedragen van het therapeutisch maximaal toegestane. De kennis van de middelen is bij sporters vaak gering. Bovendien wordt het gebruik vaak verzwegen tegenover artsen. Dit kan een probleem zijn wanneer bijwerkingen optreden. In dit overzicht staan de mogelijke bijwerkingen van anabole steroïden opgesomd.
Haar Bij vrouwen treedt een onomkeerbaar mannelijk kaalheidspatroon op. Hoofd Frequente en langdurige hoofdpijnen. Ogen Geelgekleurd oogwit. Adem Slechte adem Borst Ontwikkeling van borsten bij mannen. Het weefsel rond de tepels zwelt op en wordt pijnlijk. Lever Er kunnen levertumoren optreden. Geelzucht, met als ergste resultaat uitval van alle leverfuncties. Buik Pijn in maag- en darmkanaal en mogelijk bloedingen. Misselijkheid, overgeven, diarree. Prostaat Vergroting van de prostaat. Huid De huid kleurt geel. Acne. Rode vlekken en uitslag over het gehele lichaam. Zwangerschapsstrepen. Spieren Vergroot risico op beschadigingen van spieren, pezen en gewrichtsbanden. Spierkramp. Enkel Zwelling van de enkels en de onderbenen. Hersens Extreme veranderingen in de gemoedstoestand en de persoonlijkheid. Paranoia, angst, geïrriteerdheid, agressief en gewelddadig gedrag, depressie, slapeloosheid, vermoeidheid en gevoelens van euforie. Gezicht Rond, pafferig gezicht door vasthouden van water. Acne. Bij vrouwen toename van gezichtsbeharing. Tong en stem Pijnlijke tong. Heesheid en lage stem bij vrouwen. Hart Vergrote kans op hartaandoeningen. Hoge bloeddruk. Afname van "goed' cholestorol (HDL). Maag Opgeblazen gevoel, bloedingen, overgeven en bloed opgeven. Nieren Nierziektes en nierstenen. Blaas Pijnlijke blaas. Frequenter toiletbezoek. Genitaliën Mannen gekrompen testikels. Impotentie en steriliteit. Frequente, pijnlijke en langdurige erecties. Vergroting van de penis bijadolescenten. Vrouwen onregelmatige menstruatie. Onvruchtbaarheid. Vergroting van de clitoris. Schade aan de foetus bij zwangerschap. Injectieplek Bloedvergiftiging door injecties. Verhoogd risico op infectieziekten door vuile naalden. Injectieplek is gevoelig en gezwollen. Botten Pijn. Onvolgroeide botten komen niet volledig tot ontwikkeling.
Voor diegenen die in dit proces zitten, lees het eens door denk er eens overna en als je de behoefte hebt praat er met anderen over. Het zal je opvallen dat het oplucht en dat je er dan niet zoveel moeite meehebt om er eens af te blijven. maar vergeet nooit een ding je bent een gokker en je zult het nu altijd blijven, zelfs als je er meerdere jaren vanaf bent blijft het gevaarlijk, je hoeft maar even achter de gokkast te gaan zitten en alles om je heen verdwijnt. En STOPPEN op dat moment wordt heel moeilijk Maar er is een weg wees eerlijk tegen je zelf en anderen.
Wie waagt er niet eens een gokje? De een koopt een staatslot, de ander zoekt zijn geluk achter de gokkast, gaat naar de bingo of kaart om geld. Sommigen bezoeken een casino voor de gezelligheid, voor de spanning of voor snelle rijkdom. Gokken, spelletjes spelen al dan niet om een bepaalde inzet is een fenomeen dat zo oud is als de mensheid zelf.
Het wagen van een 'gokje', speelzin, is een behoefte die bestaat.
Bij gokken staan twee begrippen centraal: geld en kans. Dat gebeurt bijspelletjes waarbij de uitkomst bepaald wordt door toeval of kans. Kennis, kunde of vaardigheid speelt bij gokken geen rol. Bij gokken zet je je geld in op een van de mogelijke uitkomsten van het spel. Het toeval bepaalt of je je geld juist ingezet hebt. Is dat het geval, dan krijg je de inzet of een veelvoud daarvan terug. Verlies je, dan ben je je inzet kwijt. Bij gokken speel je met geld. Je levert je geld over aan het toeval. Duidelijk is dat de kans op verlies en winst gepaard gaat met veel emoties. Mensen vinden gokken spannend. Je zit in de spanning of je het geld kwijt zal raken of dat je een grote klapper zal maken. Opvallend is dat he juist deze spanning is die het gokken voor velen zo aantrekkelijk maakt.
Helaas is het zo dat sommigen door het spelen van wat eerst een leuk en aantrekkelijk spelletje lijkt, in de problemen raken. Het gokken biedt hen een kick waar ze niet meer buiten kunnen. Ze blijven gokken, ook al stapelen de schulden zich torenhoog op. Ze verwaarlozen vrienden, werk of school. Uiteindelijk beheerst gokken hun hele leven.
Godsdienstvrijheid is van groot belang; meer dan 90% van de wereldbevolking kan als 'gelovig' worden bestempeld. Nog steeds lappen totalitaire regimes religieuze vrijheid aan hun laars. Tegelijkertijd worden mensenrechten op grote schaal geschonden in naam van de religie. In het algemeen worden godsdiensten over de gehele wereld intensiever beleefd dan voorheen. Helaas neemt dit verschijnsel ook in toenemende mate extreme vormen aan. Bijna de helft van de gewelddadige conflicten (12 van de 30) heeft (mede) een religieus karakter. Bij de wereldgodsdiensten (Christendom, Islam, Jodendom en Hindoeïsme) is tegelijkertijd een groei van fundamentalisme waarneembaar. In veel gevallen wakkert het ene radicalisme het andere aan.
Een belangrijke oorzaak hiervan is dat godsdiensten steeds vaker misbruikt worden voor politieke doeleinden. Leiders mobiliseren volgelingen door de eigen geloofsidentiteit te benadrukken ten opzichte van andersdenkenden.Van den Bos acht deze ontwikkelingen zeer bedreigend en een mogelijke bron van grootschalige mensenrechtenproblemen in de toekomst. Hij bepleit een actief EU-beleid, gericht op voorkoming en indamming van dit probleem. Kernbegrippen hierbij zijn een breed opgezette interculturele dialoog en onderwijs uitwisselings programma's, gekoppeld aan strategieën voor democratisering en armoedebestrijding. Het rapport is bedoeld om de discussie hierover in de EU aan te wakkeren.
Een portie goede manieren dateert niet uit de prehistorie. Etiquette en protocol zijn tijdsgebonden en groeien meestal door overlevering. Mei 1968 was een dieptepunt. De etiquette kent nu een heropleving. Tien jaar geleden maakte het vaak weinig uit hoe een sollicitant eruit zag voor een werkaanbieding. Nu lees je steeds vaker bepaalde verwachtingen van de werkgever over de presentatie van de kandidaat-werknemer. De etiquette is bovendien weer een populair gespreksonderwerp.''
Wat is het belang van de etiquette? ,,Etiquette en protocol klinken bij sommigen ouderwets in de oren. Maar zij vergeten dat de etiquette alvast ons sociaal verkeer regelt. Beschaafde omgangsvormen beschermen ook de eigen privacy. Het is ook een kwestie van zelfrespect. De etiquette geeft ontegensprekelijk meer zelfvertrouwen als je de afspraken keurig beheerst. Wellevendheid vormt het fundament voor de etiquette. De etiquette staat daarom dichter bij opvoeding dan bij protocol.''
Welke etiquette hanteer je bij een restaurantbezoek? ,,Bij een restaurantbezoek laat de man de vrouw meestal als eerste binnen gaan maar dat mag eigenlijk niet. Eerst gaat de man binnen, de vrouw nadien. Hoe maakt men kennis met de gasten aan tafel? De goede manier is de uitgestoken hand recht houden en de personen recht in de ogen te kijken. Het stuk brood naast het bord breekt men met de handen. Het mes dient om boter te smeren, niét om het brood te snijden. Op restaurant moet je nooit verlegen zijn om uitleg te vragen. Het etiquette laat dat toe. En de gastvrouw beslist of wordt gerookt aan tafel. Lawaaierige gsm-toestellen zijn natuurlijk taboe.''
Weten hoe iets hoort, de zogenaamde etiquette, blijft belangrijk voor iedereen in het dagelijkse leven. Binnen de etiquette zijn er enkele vormen. Zo is er een etiquette voor op het werk, voor op feestjes en diners en etiquette in uitgaansgelegenheden, zoals in een concertgebouw. Maar er zijn ook moderne etiquette-regels, die vooral ingaan op e-mail en de mobiele telefoon. Zo is het in de e-mail-etiquette van belang dat er een duidelijke aanhef is en een ondertekening. Als dat nodig is, dan hoort bij de ondertekening ook nog extra informatie als adresgegevens en telefoonnummers. Bovendien mag er nooit gereageerd worden op hatemail. Verstandiger is om een antwoord te schrijven en vervolgens die e-mail weg te gooien.
In de mobiele etiquette is het verstandig de mobiele telefoon in de zak te laten en niet op tafel te leggen. Het is niet netjes als er op straat of in de winkel gebeld wordt. Evenmin is het netjes te sms'en als u in gezelschap bent. Komt u niet onder een openbaar telefoongesprek uit, dan moet u voor de eventuele meeluisteraars eens iets interessants zeggen. Overigens kan etiquette verschillen. Zo is het wensen van een smakelijke maaltijd not done in bepaalde kringen, terwijl met de wens zelf niets mis is. Het kan geen kwaad je op tijd te verdiepen in etiquette.
In de media zwelt de roep om meer overheidssubsidie voor de kinderopvang aan. Begrijpelijk. Veel ouders hebben geen zin om zelf voor hun kinderen te zorgen, en hebben ook geen zin om zelf de kosten van de opvang van hun kinderen te betalen. Dat moeten anderen maar doen.
Dit standpunt is weinig opmerkelijk: het verlangen om op andermans zak te leven is nu eenmaal wijd verbreid. Maar er is een probleem: er zijn weinig mensen te vinden die vrijwillig aan dit verlangen tegemoet komen.
Er bestaan twee manieren om deze spelbrekers toch te laten bloeden. Heb je een beetje lef, dan steek je zelf direct fysieke arbeid in het uitvoeren van je idealen: je wordt een dief. Heb je wat minder lef, dan roep je in artikelen in kranten en weekbladen de overheid te hulp: die dient het geld van de dwarsliggers af te pakken. We spreken dan niet langer van diefstal, maar van belastingheffing. Aangezien de overheid het vuile werk opknapt, is deze weg geheel risicoloos; dit is dan ook de weg die intellectuelen volgen.
Omdat intellectuelen zichzelf graag als hoogstaander beschouwen dan dieven, bedenken ze ijverig redenen om de slachtoffers van hun idealisme ervan te overtuigen dat ze geen slachtoffer zijn, maar dat ze er juist profijt van hebben dat ze gedwongen worden te betalen voor zaken waar ze niet om gevraagd hebben. De kinderlozen en de ouders die liever zelf voor hun kinderen zorgen, wordt toegeroepen: Goedkope kinderopvang is goed voor de emancipatie van vrouwen! Het is goed voor de integratie van allochtonen! Het is goed voor de economie! Het is het heil voor al onze kwalen! Je zult later nog dankbaar zijn dat je gedwongen werd te betalen voor de opvang van andermans kinderen! Enzovoorts, enzovoorts.
De doorsneedief zal, indien gepakt, niet snel de brutaliteit hebben om verontwaardigd tegen te werpen dat de diefstal toch echt in het eigenbelang van het slachtoffer is.
Dat is het sympathieke van dieven: ze zijn eerlijk.
Een op de tien Belgische kinderen heeft een ouder die te veel drinkt. Velen van hen worden dagelijks geconfronteerd met eenzaamheid, angst en stress. Toch wordt er amper over gepraat. Het taboe blijft immers groot. Om dit te doorbreken en kinderen tot praten aan te zetten, lanceerde de Vereniging voor Alcohol en andere Drugproblemen (VAD) een campagne.
Naar schatting 183.000 Belgische kinderen jonger dan vijftien, hebben een moeder of vader die al te vaak naar de fles grijpt. Precieze cijfers zijn er niet, maar zeker is dat het aantal niet afneemt. Vele van deze kinderen vinden de weg naar de hulpverlening niet. Dat heeft voor een deel te maken met haar werking zelf. Pas sinds enkele jaren richten hulpverleners zich ook tot de omgeving van de probleemdrinker en gaat de aandacht niet meer uitsluitend naar de verslaafde. Bovendien moeten ouders soms in behandeling zijn vooraleer men aandacht heeft voor de kinderen. Maar ook van laagdrempelige initiatieven blijken kinderen en jongeren weinig gebruik te maken. Zo ontving de DrugLijn vorig jaar op een totaal van 5.000 gesprekken slechts enkele tientallen telefoontjes van kinderen. Dat heeft alles te maken met het taboe dat nog steeds op alcoholmisbruik rust. Zowel volwassenen als kinderen blijven het moeilijk hebben om met het probleem naar buiten te komen. Ze willen zolang mogelijk de mythe van het perfecte gezin in stand houden. Alcohol wordt bovendien nog vaak geassocieerd met gezelligheid, vrolijkheid en feestjes. Dat maakt het moeilijk om te praten over de problemen die ermee gepaard gaan.
Verantwoordelijkheid Kinderen voelen zich vaak schuldig over het gedrag van hun ouders. Ze willen verklaren waarom hun papa of mama problemen heeft met alcohol en zoeken de oorzaak bij zichzelf. Had ik een goed rapport gehad, dan zou papa niet drinken, denken ze bijvoorbeeld. Of: Vandaag ga ik geen ruzie maken met mijn broertje, dan hoeft mama niet te drinken. Soms maken ouders misbruik van dit denkpatroon om hun drankzucht te vergoelijken. Omdat kinderen denken dat ze mee de oorzaak van de problemen zijn, proberen ze soms zelf het drankgebruik op te lossen. Dat lukt natuurlijk zelden. Vaak eisen drankzuchtige ouders alle aandacht op voor zichzelf. Kinderen verdwijnen naar de achtergrond en kunnen nergens met hun verhalen terecht. In vele gezinnen met een alcoholprobleem raken de relaties ernstig verstoord. Soms gaan kinderen er zelfs aan onderdoor.
Risicovol Kinderen van wie ouders drinken, zijn gevoelig voor angsten en depressies, zelfs op latere leeftijd. Bovendien hebben zij tot vier keer meer kans zelf een alcoholprobleem te ontwikkelen. Gedeeltelijk valt dit te verklaren door de erfelijke aanleg. Soms vinden de kinderen het normaal dat er veel wordt gedronken en grijpen dus zelf makkelijker naar de fles. Bovendien zijn vele kinderen van alcoholverslaafden ongelukkig of onzeker waardoor ook zij vluchten in de drank. Weerstand bieden tegen alcoholmisbruik kan door inzicht te krijgen in de problemen en zelfstandigheid, relatievaardigheid, zin voor initiatief, creativiteit en humor te ontwikkelen.
Praten Kinderen hoeven de last evenwel niet alleen te dragen. Over het probleem praten, lucht op. Maar net dat gebeurt vaak te weinig in de gezinnen met alcoholproblemen. Met de campagne Als je oudersdrinken wil de VAD het taboe doorbreken en de kinderen de weg wijzen naar hulp. Uiteraard kunnen kinderen voor een anoniem gesprek steeds
Het is heerlijk én gezond. Maar toch zijn er mensen die zoenen niet met gejuich onthalen. Een reis rond de wereld zonder te kussen.
Verleiden, verliefd worden, van iemand houden en kussen.
Het lijkt de meest logische en natuurlijke gang van zaken. Maar dat is niet voor iedereen zo.
Kussen blijkt voor de meeste culturen toch niet zo vanzelfsprekend te zijn. Wist je trouwens dat ongeveer de helft van de wereldbevolking niet kust?
Reis mee naar een wereld waar kussen taboe is (maar vergeet niet terug te keren):
Voor een Hindoe is een kus iets hilarisch. Een kusscène in een westerse film zorgt ofwel voor afkeer ofwel voor hilariteit in de zaal. Toch enigszins verrassend voor een streek waar de Kamasutra ontstond.
Zoenen zonder ziel
Voor de Manjas in Centraal-Afrika is kussen gewoon onmogelijk. Immers, de vrouwen hebben een geperforeerde bovenlip waarin een houten schijf gestoken werd. Een handdruk van de man rond de duim van de vrouw vervangt onze westerse kus. Deze handeling wordt driemaal herhaald en de laatste keer drukt de man met zijn vingers tegen de handpalm van de vrouw om zijn verlangen uit te drukken. Als de vrouw dan knipoogt, bevestigt ze dat het verlangen wederzijds is.
Chinezen vinden kussen dan weer heel obsceen. Voor hen is kussen een seksuele handeling die je enkel in de intimiteit met je partner doet. In het Oude China was het zelfs zodanig vulgair waarvoor je gedood kon worden...
Ruiken en voelen
In Bali kust men niet echt maar brengt men zijn gezicht tegen dat van de andere zodat je de geur van de andere kan ruiken en de lichaamswarmte kan voelen.
De Papoea's van Nieuw-Guinea vinden kussen net iets te simpel. De wimpers van je geliefden met je tanden afbijten, dat vinden ze veel sensueler. Misschien zelf eens uitproberen?
Op Tahiti is het toppunt van sensualiteit, al dansend mekaar strelen met de neus. Ook de Eskimo's, zoals je wellicht wel weet, houden net als de mensen op Tahiti van "neuzen-neuzen", maar ze vinden het ook sensueel om hun tong uit te steken.
Zoals velen ben ik niet alwetend, ik heb dus ook opzoekingen moeten doen om deze blog te starten, hopelijk is het mij gelukt. Bedankt voor jullie bezoek!!
- vaginale of anale seks zonder condoom: door vaginaal vocht, menstruatiebloed, sperma, anaal vocht, besmet bloed bij wondjes - orale seks: door sperma, menstruatiebloed als er wondjes, zweertjes, aftjes of koortsblaasjes rond mond, geslachtsorganen of anus zijn. Het gebruik van mondwater of extra poetsen van de tanden (voor of na) beschermt je zeker niet extra, in tegendeel!, het maakt je mond kwetsbaarder. - besmet bloed: door onveilig spuitmateriaal bij druggebruikers, prikaccidenten bij hulpverleners, contact met besmette naalden, verwondingen, bloedtransfusie (wat in België niet voorkomt omwille van de strenge controles) - van moeder op kind: via de moederkoek, vooral tijdens de laatste weken van de zwangerschap, tijdens de bevalling, door borstvoeding
Doorbreek het taboe . Aids begint meestal met griepachtige verschijnselen, soms ook huiduitslag. Vervolgens treden mogelijks verschillende van de volgende symptomen op: groei- en ontwikkelingsstoornissen, algemene afwijkingen van de lymfeklieren, hepatomegalie (leververgroting), splenomegalie (miltvergroting), orale candida, parotitis (bof), terugkerende of chronische diarree, encefalopathie (hersenziekte), lymfoïde interstitiële pneumonie, hepatitis, cardiomyopathie (hartspierziekte), nefropathie (nierziekte), weerkerende bacteriële infecties, opportunistische infecties (herpes simplex, zoster, toxoplasmosis, histoplasmosis, parasitaire aandoeningen), malignanteiten (lymfoma), kanker (huidkanker) Ten slotte kunnen ook de volgende verschijnselen optreden: vergeetachtigheid, concentratieproblemen, lusteloosheid, sociale teruggetrokkenheid, uiteindelijk leidend tot ernstige dementie.
Seropositief en aids: verwar ze niet!
Elke aidspatiënt is seropositief maar niet elke seropositieve lijdt aan de ziekte 'aids'. Wat is dan eigenlijk het verschil? Wel, als ik het goed begrepen heb ... maakt het lichaam van iemand die besmet werd met het HIV-virus antistoffen. Van zodra die antistoffen in het bloed worden aangetroffen, spreken we van seropositiviteit. Seropositieven zijn dus nog niet ziek maar wel drager van het virus en kunnen dus anderen besmetten. Na een korte of langere periode raakt het immuunsysteem verzwakt. Het virus kan zich nu massaal verspreiden in het lichaam. De eerste tekenen van de HIV-infectie (huidaandoeningen, schimmelinfecties, koorts, vermoedheid, vermageren, aanhoudende diarree) kunnen zich aandienen. Vanaf dat moment spreken we van een aidspatiënt.
Analfabetisme betekent niet kunnen lezen en schrijven. Niet kunnen lezen en schrijven houdt in: de sleutel missen tot ontwikkeling, tot participatie in de samenleving, tot het doorbreken van een vicieuze cirkel van armoede en afhankelijkheid, generaties lang...
Er zijn in de wereld ongeveer 880 miljoen analfabeten: de meeste leven in ontwikkelingslanden, de meeste analfabeten zij vrouwen. Analfabeten zijn volgens UNESCO (de VN-organisatie voor Onderwijs, Wetenschap en Cultuur) alle personen van 15 jaar en ouder die niet in staat zijn een korte, eenvoudige tekst over het dagelijks leven met begrip te lezen en te schrijven". De miljoenen kinderen die niet naar school gaan en dus niet kunnen lezen of schrijven, worden vanaf hun 15de analfabeet genoemd. Uiteraard zijn analfabeten niet alleen in ontwikkelingslanden te vinden, maar ook in het rijke Noorden. Naar schatting kan 20 % van de westerse bevolking niet of niet voldoende lezen of schrijven om zich volledig te kunnen redden in de geletterde maatschappij! Analfabetisme in westerse landen blijft echter vaak een taboe.
Een groot Taboe = Vrouwenbesnijdenis komt op grote schaal voor. De Verenigde Naties en haar Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) schatten het totaal aantal vrouwen dat op de wereld is besneden op niet minder dan 130 miljoen. Amnesty International gaat zelfs uit van 135 miljoen. Per jaar komen er naar schatting ruim twee miljoen bij. Dat is zo?n 6.000 per dag, 1 per 15 seconden.
Verreweg de meeste besneden vrouwen, circa 110 miljoen, wonen in Afrika. In zeker 28 Afrikaanse landen gelegen tussen de evenaar en de kreeftskeerkring wordt vrouwenbesnijdenis stelselmatig toegepast . De landen buiten Afrika waar vrouwenbesnijdenis gebruikelijk is, liggen in Zuidoost-Azië (waaronder Indonesië, Sri Lanka en Maleisië) en op het Arabisch Schiereiland (Yemen, Oman en de Verenigde Arabische Emiraten).
Halitose is de medische term voor een slechte adem (halitus= adem/geur, osis=abnormaal). Naar schatting 1 op de 7 mensen zou last hebben van een slechte adem.Toch wel een vervelend probleem en één waar ook een zeker TABOE op rust....
In zowat 8 gevallen op 10 is de slechte adem te wijten aan een binnen de mond gelegen oorzaak. We ervaren een slechte adem als de uitgeademde lucht vluchtige zwavelverbindingen bevat, die het produkt zijn van stofwisselings-processen die plaatsvinden in de mondholte. In een gezonde mond mag de adem geen speciale geur hebben. De zwavelproducerende bacteriën hebben hun belangrijkste verblijfplaats in de diepe groeven achterop de tong waar een zuurstofarm milieu heerst dat de groei van dergelijke bacteriën stimuleert. Ook bacteriën in de holle ruimten rondom tanden en kiezen van patiënten met parodontitis (ontsteking van het tandvlees) dragen bij tot de vorming van zwavelverbindingen.
Andere mogelijke oorzaken van orale aard: Ontstekingen of infecties: Sommige ontstekingen of infecties in de mond (bv. bepaalde schimmelinfecties, koortsblaasjes die veroorzaakt worden door het herpesvirus ) kunnen aan de basis liggen van de slechte adem. Speekselgebrek: sommige geneesmiddelen kunnen een vermindering van de speekselafscheiding veroorzaken, wat kan bijdragen tot een slechte adem. Slapen: 's morgens is er bij iedereen sprake van een minder goede adem door de mindere speekselproduktie tijdens de nacht. Dit verdwijnt meestal na het drinken van een glas water of wat fruitsap. Ook het poetsen van de tanden voor het slapengaan vermindert de kans op een slechte ochtendadem. bepaalde eetgewoonten (knoflook, uien, bepaalde kruiden ) tabak alcohol Ook anatomische factoren zoals een meer dan normaal ruwe tong, kunnen zorgen voor het voorkomen van meer plaatsen waar de voor halitose verantwoordelijke bacteriën kunnen uitgroeien.
Soms wordt de slechte adem veroorzaakt door elders in het lichaam aanwezige ziekten zoals: maagzweer of een ander maag-darmprobleem hernia van het middenrif nier- of levenziekte ontsteking van de ademhalingswegen suikerziekte
Vandaag Vrouwen vandaag voelen zich thuis in eigen buik en broek. Van pornofilms en seksshops voor vrouwen tot sex in the city: de vrouwelijke seksualiteit is openlijk en zelfbewust aanwezig. Westerse vrouwen kunnen kiezen uit een ruim gamma anticonceptie, moederschap is voor vrouwen vandaag een zelfbewuste keuze, al dan niet met man. Lesbische liefde is niet langer een TABOE en ook het traditionele huwelijk heeft allang afgedaan als enige zaligmakende samenlevingsvorm. Uit recent onderzoek blijkt dat één op acht vrouwen vandaag het initiatief neemt in seksuele contacten. Het aantal losse contacten van vrouwen neemt toe. One-night stands zijn geen taboe meer, overspel ook niet. En toch Ondanks alle anticonceptie blijken vrouwen steeds roekelozer. Een op twee vrouwen heeft al seks gehad zonder enige vorm van bescherming. Het aantal ongewenste zwangerschappen en seksueel overdraagbare ziekten is nog steeds hoog. Seksuele onderdrukking van vrouwen behoort nog niet tot het verleden. Nog steeds worden veel vrouwen geconfronteerd met seksueel geweld. Vrouwenhandel is een booming business.
De kuisheidsgordel, ook wel venusgordel genoemd, is een riem van leer en metaal die rond de buik wordt aangebracht. Op de rug bevindt zich een scharnier. Van hieruit loopt een ijzeren strip tussen de benen naar de buik waar het met een slot kan worden afgesloten.
Kuisheidsgordels werden gebruikt tot in de 17e eeuw. Het laatste patent in Duitsland is van 1903. Tegenwoordig is de kuisheidsgordel weer in zwang gekomen. Nu niet als tuchtmiddel, maar eerder als lustwerktuig. Voor meer comfort wordt nu alleen gebruikt gemaakt van leer of gummi. Ook glasvezel wordt wel gebruikt. Erg duur zijn van een neopreenlaag voorziene kuisheidgordels van edelstaal of zilver. High-tech-gordels zijn zelfs voorzien van een cijferslot. Een SM-variatie is de piercing-gordel waarbij meerdere ringen in de schaamlippen worden aangebracht. Aan deze ringen bevestigt men een metalen plaatje dat de schede-opening bedekt. De man krijgt een ring in de voorhuid en in de penishuid. Doordat beide met elkaar verbonden worden is een erectie uiterst pijnlijk. Wie voorstander is van een minder pijnlijke variatie grijpt naar de peniskoker, een afsluitbare over de penis geschoven leren huls. Ook in Japan beleeft de kuisheidsgordel gouden tijden. In dit geval niet als erotisch speelgoed maar gewoon als bescherming. Ze gebruiken hem tegen gewelddadige aanvallers. Deze methode is echter niet onomstreden. Enerzijds provoceert de gordel de aanvallers omdat ze op weerstand stuiten, anderzijds worden ze gestimuleerd door de erotiserende SM-werking van de kuisheidsgordel. De kuisheidsgordel vindt zijn oorsprong in de middeleeuwen toen ridders langdurige veldtochten ondernamen of hun landgoed controleerden en bereisden. Omdat ze wilden vermijden dat hun vrouwen zich vermaakten met andere ridders plaatsten ze de geslachtsdelen van hun geliefden achter slot en grendel. Dit had zowel morele als ook pragmatische redenen. Zo kon namelijk elke ridder er zeker van zijn dat hij zijn eigen bruid bezat en niet het koekoeksei van de vijandige buurman in zijn nest had. De bekkengordel bezat kleine van kant voorziene gaatjes waardoor urine, uitwerpselen en menstruatiebloed konden ontsnappen. De hygiëne echter liet te wensen over en vaak ontstonden er dan ook vaginale infectieziektes, huiduitslag en gezwellen
Mensen houden van dieren. Een haal hier, een klopje daar, even met hun neus in die heerlijke vacht knuffelen ze ermee tot je er jaloers van wordt. Hollandse honden worden vaker gestreeld dan Hollandse mensen. Maar niet zo vergaand: dat ene plekje, ergens achteronder, blijft als regel onberoerd. Zo hoog als liefde voor dieren staat aangeschreven, zo taboe is seks met ze. Wie zich hieraan overgeeft tuimelt in een poel van verachting." "Al is het uiterst ongepast, het gebeurt wel: seks met dieren, de uiterste consequentie van het houden van, de liefde mét. Op de boerderij, in het bordeel en gewoon thuis voor de open haard, maar vooral toch in ons hoofd. De verbeelding is ons beste geslachtsorgaan..."
Hoewel "sex met dieren" een zoekterm is waarmee veel bezoekers op deze pagina zijn beland, hebben wij niks met dierensex. Vrijheid van dieren omvat ook het recht om niet lastig gevallen te worden met onze seksuele behoeftes. Als dieren de vrijheid krijgen om natuurlijk gedrag te vertonen, talen ze niet naar sex met mensen. Er is geen wederkerigheid, tenzij je de ander vrij laat.
Wat we in onze fantasie doen in ons hoofd of in de nabijheid van dieren, dat moeten wij en zij zelf weten. Het hoogste kwaad is niets tot kwaad te bestempelen. Waar je je tegen verzet, blijft. Waar je naar kijkt, verdwijnt. Houdt van wat je verlangt, maar weet wat ware liefde inhoudt: vrijheid. Ware liefde wil zeker niet kwetsen.
Hadise heeft Turkse roots. Is vrijen met een condoom in de Turkse cultuur een taboe? ,,Ach, het is een taboe in vele culturen. Sommige jongeren willen, of ze nu Turks of Belgisch zijn, de regeltjes niet volgen en willen vroeger met elkaar naar bed gaan. Wel, als ze dat dan doen, dan moet het toch veilig hé. Je hoort nu veel te vaak berichten over 14-jarige meisjes die zwanger zijn." Op haar condoomdoosje staat: ,,Always keep it present.'' Hadise verklaart: ,,Je weet nooit wanneer je zin hebt, dus zorg dat je er altijd eentje bij hebt.''
Welkom! Daar ik heel curieus was wat het woord 'taboe' eigenlijk allemaal inhield, wou ik deze blog samenstellen. Van veel uitspraken die ik mocht vinden op Internet, ben ik wel verschoten, ik wist niet dat er nog zoveel taboes bestonden op de wereld. Wat in een andere cultuur taboe is, stelt bij ons soms niets voor.
Drankverbod taboe Het geheel 'droogleggen' van het stadion de Amsterdam ArenA is onrechtmatig. Burgemeester Job Cohen is teruggefloten omdat het drankverbod in de skyboxen juridisch niet mogelijk is.
aboe bier!
Vogelt iedereen erop los? Dat mag. Koten, toiletten, struiken, leslokalen, autozetels, zonnebanken of waar je ook maar van bil kan gaan. Maar letten jullie dan op? Met een vrolijke hoes het avontuur in, de dagelijkse pil, fluo- of smaakmutsjes, crèmes, spiraaltjes, prikpillen, gels, poeders, noodpillen, eens goed knijpen zonder te zingen, op bezinning gaan of enige andere uitrusting die je bovenal verzekert van veilige én heerlijke seks? Maken jullie nog het verschil tussen safe en sorry?
Het eerste taboe, huidskleur, zelfhaat en discriminatie binnen de groep.
Seksuele voorlichting niet taboe in islam!De islamitische godsdienst ziet seks – binnen het huwelijk – juist als iets moois en nuttigs. Profeet Mohammed adviseerde vrijelijk over seksuele zaken, zowel aan mannen als aan vrouwen. Volgens een overlevering zou hij bijvoorbeeld eens gezegd hebben dat ‘de moslim zijn behoefte pas bevredigt als aan de begeerte van zijn vrouw is voldaan’.
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Ja, het taboe, datgene waarover zovelen zwijgen: dat het kapitalisme springlevend is, dat het de strot van miljoenen mensen afbijt, dat het nooit weg geweest is, dat het voortduurt, en dat het zich ook met jouw bloed zal laten vollopen, als ook jij je lijdzaam, als slachtvee, naar de rand van de aarde laat drijven, totdat we met z'n allen in de tomeloze diepte van de dood donder
Het grote taboe
Voel je je altijd veilig op school? Ken je iemand die met een wapen naar school gaat? Uit onderzoek blijkt dat 8% van de Nederlandse leerlingen van middelbare scholen een wapen mee naar school neemt. Wij vinden dat schokkend. En dit probleem leeft niet alleen in Nederland. Denk maar eens aan Amerika en Zuid-Afrika.
Voor scholen is het lastig om hierover te praten. Ze zijn vaak bang hun goede naam en leerlingen te verliezen. Maar in gesprekken met leerlingen blijkt dat zij het juist wel een belangrijk onderwerp vinden om over te praten - en wat aan te doen!
Door je school op te geven, kun je helpen dit taboe te doorbreken. Het is jouw school, help zelf mee aan de veiligheid!
De komende 2 jaar zullen gastdocenten zoveel mogelijk scholen bezoeken voor een gastles over dit onderwerp. In die gastles kun jij meepraten over geweld en wapens op school.
Afknappers Bedprestaties … iedereen is er onzeker over. Over stomende seks wordt vaak honderduit gebabbeld, maar over afknappers als te snel klaarkomen wordt meestal gezwegen. Ook op seksuele disfuncties als vaginisme, impotentie en frigiditeit rust nog steeds een taboe. Nochtans wordt iedereen wel eens geconfronteerd met een afknapper.
Zoeken in blog
De etnologie leert ons dat bij haast elke primitieve beschaving de eigenaardigheid bestaat dat bepaalde woorden taboe zijn (taboe is Polynesisch voor heilig), d.w.z. dat ze niet uitgesproken mogen worden. Ze worden dan ook vervangen door wisselwoorden.
Van deze primitieve woordenmystiek treffen we bij cultuurvolkeren nog allerlei schakeringen aan. Er is bijvoorbeeld een oprechte schroom voor het heilige en er is nog veel bijgelovige vrees en angst voor het schrikwekkende.
Vreemdgaan (Taboe of niet ) Het woord vreemdgaan staat in onze cultuur voor: met een ander dan de vaste partner incidenteel seksuele omgang hebben. Dat geldt echter niet voor iedere cultuur. Bovendien zijn ook binnen onze cultuur de meningen verdeeld. Sommigen vinden zoenen reeds vreemdgaan of met iemand van het andere geslacht uit eten gaan of flirten. Velen 'gaan vreemd', exacte cijfers zijn niet bekend. Het ene onderzoek spreekt van 75%, het andere van 50%, weer andere van 35%. Men schat het percentage vrouwen dat vreemdgaat 'slechts' op 23%. Het merendeel van de vreemdgangers is dus mannelijk. Volgens het laatste NIPO onderzoek, van 1998 alweer, keurt 64% van de Nederlanders vreemdgaan af, 36% dus niet. Mensen boven de veertig zijn met 41% toleranter dan jongeren. Het is echter niet altijd duidelijk wát men afkeurt gezien de verschillende opvattingen over wat wél of niét vreemdgaan is.
Huiselijk geweld is geweld dat door iemand uit de huiselijke kring van het slachtoffer is gepleegd. Het kan daarbij gaan om de eigen partner, een ander gezinslid, iemand uit de familie, een huisvriend of een ex-partner. Bij huiselijk geweld denken veel mensen aan lichamelijk geweld en mishandeling. Maar ook vernedering, verwaarlozing, seksueel misbruik en financiële uitbuiting zijn vormen van huiselijk geweld. Iedereen kan te maken krijgen met huiselijk geweld: vrouwen, mannen, kinderen en ouderen. Huiselijk geweld komt veel voor en is vaak zeer ingrijpend. Soms is het geweld eenmalig, vaak duurt het maanden of zelfs jaren. Vaak is door huiselijk geweld "thuis" geen veilige plek meer.
In veel gevallen is het niet eenvoudig om erachter te komen of iemand mishandeld wordt. De meeste slachtoffers hangen dat liever niet aan de grote klok. Sterker nog, vaak zullen zij het in eerste instantie ontkennen. Slachtoffers schamen zich of zijn bang dat het geweld anders alleen maar erger wordt. Zij hopen dat het vanzelf weer overgaat. Maar relationeel geweld gaat meestal van kwaad tot erger. Slachtoffers die langdurig mishandeld worden, komen steeds dieper in een isolement terecht. Het is voor hen heel moeilijk om de situatie te doorbreken. Ondanks alles blijven veel slachtoffers van hun partner houden. Bovendien zijn slachtoffers vaak afhankelijk van de pleger. Zo hebben vrouwen vaak veel te verliezen bij het weggaan van hun partner of durven ouderen mishandeling niet te melden uit solidariteit met de pleger of angst voor represailles.
Het kunnen signaleren- en bespreekbaar kunnen maken van huiselijk geweld kan een eerste stap zijn om de spiraal van geweld waarin slachtoffers en plegers zijn geraakt doorbreken. Dit geldt zowel voor hulpverleners als voor mensen uit de directe omgeving zoals familieleden of buren.
Kota Bharu is de hoofdstad van de deelstaat Kelantan. Het is een Islamitische deelstaat. Schrik nu niet, want heel Indonesië is Islamitisch en dat vindt men zeer hartelijke mensen. Wel, zo is het Kelantan ook. Het zijn heel gastvrije, hartelijke mensen! Alcohol is officieel taboe in deze deelstaat. Men kan het echter wel kopen in supermarkets en bij Chinese winkeltjes, maar verwacht niet dat u een biertje in uw hotel kunt bestellen!
Pallas Athene, symbool voor redelijkheid
Is "pedofilie" een synoniem voor "kindermisbruik"?
Over seks(t)
Vrijheid en plezier zijn gemakkelijk aan elkaar te paren. Neem nou sex. Jij en je partner kiezen zelf wat jullie lekker vinden en hoe het mag smaken, voelen of ruiken. Of dat nu in een man/vrouw, vrouw/vrouw, man/man verhouding is doet er niet toe, als iederéén maar niks tegen zijn wil moet doen.
Vrijzinnigen doen hun eigen ding, ook al noemen fatsoenrakkers sex vies of zondig. Over sex beslis je zelf in samenspraak met je partner. Daar hoeft niemand anders zich mee te bemoeien.
Sextaboes zijn voor ons taboe. Over sex moet klare wijn worden geschonken. Door goede sexuele voorlichting heb je nog meer lol en voorkom je ongewenste zwangerschap, jeukende dinges en sero-positieve resultaten.
'Kiss and ride' taboe in België
Hoe heet een strook voor de ingang van het station waar je niet mag parkeren, maar wel even mag stoppen om iemand te laten uitstappen? In Vlaanderen in elk geval geen 'kiss and ride'-strook. De Commissie voor Taaltoezicht heeft geoordeeld dat het populaire verkeersbord in strijd is met de strenge Vlaamse taalwetten, die voorschrijven dat berichten aan het publiek in het Nederlands moeten geschieden.
Daarmee heeft een Vlaming uit Geraardsbergen gelijk gekregen, meldde dagblad De Standaard vrijdag. De burgemeester denkt nu aan het woord 'dropzone', maar de krant merkt fijntjes op dat 'to drop' ook Engels is.
Enkele jaren geleden heeft De Standaard al een oproep gedaan voor alternatieven. De lezers kwamen aan met Aai en zwaai, Kussen en wegwezen en Snelkusweg. Een oplossing voor heel Vlaanderen zal er niet komen, omdat het om verkeersborden gaat die buiten de nationale regels vallen. Elke gemeente mag zijn eigen creatieve vertaling van kiss and ride bedenken
Bij incest is er geen discriminatie. Het gebeurt in families met een hoog inkomen en in gezinnen met een lage socio-economische status. Het gebeurt bij mensen van alle rassen en etnische afkomst, en bij mensen van elke religieuze overtuiging.
Slachtoffers van incest zijn jongens en meisjes, kinderen en adolescenten. Incest komt voor tussen vader en dochter, vader en zoon, moeder en dochter en moeder en zoon. Incest-daders kunnen zijn: tante, nonkel, neven, nichten, stiefouders, stiefkinderen, grootouders bij kleinkinderen.
Bovendien kunnen daders personen zijn zonder een rechtstreeks verwantschap, zoals een geliefde van een ouder, een inwonende babysit, een huishoudster, enz.. Dit misbruik vindt plaats binnen de familiale en huiselijke omgeving
CRITERIA KINDERPORNOGRAFIE OPGESTELD DOOR DE PROCUREURS-GENERAAL 1. Heeft de afgebeelde jeugdige de leeftijd van 18 jaar kennelijk nog niet bereikt? 2. Is een in artikel 242 Wetboek van Strafrecht e.v. strafbare gedraging afgebeeld? 3. Past de afgebeelde gedraging van de jeugdige bij een jeugdige van die leeftijd? 4. Is de gedraging vastgesteld in de omgeving c.q. context waarin een jeugdige van die leeftijd normaal verkeerd? 5. Is de jeugdige in een onnatuurlijke pose afgebeeld? 6. Is de jeugdige in een duidelijk seksueel getinte houding afgebeeld? 7. Wordt de nadruk op de geslachtsdelen gelegd? 8. Wordt uit het totaalbeeld duidelijk dat het om de geslachtsdelen gaat? 9. Draagt de jeugdige bepaalde seksueel getinte kleding?
Kinderporno en Internet zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden geraakt. UNESCO wil internationale maatregelen om kinderporno op de elektronische snelweg aan te pakken. Eensgezinheid is nog ver te zoeken.
Gedicht
Kruis van eer
De edelen hielden het huwelijk kuis; Vertrokken zij ver van hun landgoed of huis Naar oorlog, naar jacht of naar spelen Dan kregen hun eega`s het ijzeren kruis, Zodat men hun eer niet kon stelen.
Een gordel van ijzer met sleutele en slot Versterkte de dwang van het zesde gebod: Geen man kon hun zinnen nog strelen. Zo bleven zij trouw aan hun heer en hun God, Maar gingen zich stierlijk vervelen.
Maar dan was er steeds nog het mannelijk lid Van `t gilde der smeden. Hij wist hoe het zit En kon met de edelen delen. Hoe ging dat ? ... Het bleef het geheim van de smid Want die wist dat wel te verhelen.
De lengte van de penis is bij homoseksuele mannen van directe invloed op de tevredenheid over hun eigen lichaam en hun zelfwaardering. De meeste homomannen vinden een groter geslachtsdeel ideaal en daaraan voldoen is gerelateerd aan meer tevredenheid en zelfwaardering.
Tot die conclusie komt psycholoog en seksuoloog dr. Liesbeth Woertman, hoofddocent klinische psychologie van de Universiteit Utrecht. Zij heeft de studie uitgevoerd in samenwerking met haar collega dr. J. de Wit van sociale en organisatiepsychologie. Het onderzoek is uitgevoerd onder 251 homomannen met een gemiddelde leeftijd van 29 jaar.
"Onze bevindingen laten zien dat hoe homomannen hun penis beoordelen substantieel van invloed is op hoe zij zichzelf in algemene zin waarderen. Het is onbekend of een dergelijk verband ook bestaat onder heteroseksuele mannen, maar er zijn diverse redenen om aan te nemen dat ook het zelfbeeld van de hedendaagse heteroseksuele mannen samenhangt met hoe zij hun meest mannelijke en seksuele lichaamsdeel evalueren", schrijven de onderzoekers.
Controle op obscene smsjes in China
Aanstootgevende taal, beledigingen en obscene grappen per sms zijn voortaan taboe in China. Ook berichten die aanzetten tot gokken zijn verboden.
In de provincie Liaoning wordt actie ondernemen tegen mensen die dergelijke sms’jes versturen. De Chinese regering voert al censuur uit op chatrooms, controleert e-mails en maakt toegang tot bepaalde internetsites onmogelijk. De regering is nu op zoek naar een manier om de vele miljoenen sms berichten te controleren, ruim tien miljoen per dag.
In China zijn nu bijna 210 miljoen mobiele telefoons in gebruik en de klanten van China Mobile, de grootste aanbieder, verstuurden vorig jaar samen veertig miljard sms’jes. Hoe de regering die hoeveelheid wil controleren is niet bekend.
Marteling
Martelen is anders dan ‘gewoon’ geweld of mishandeling. Het is zeer ernstige geestelijke of lichamelijke foltering waarbij het slachtoffer gedurende langere tijd is overgeleverd aan de wil van de folteraar. In ten minste 132 landen ter wereld wordt gemarteld.
Volgens het VN-verdrag is marteling 'iedere handeling waardoor opzettelijk hevige pijn of hevig leed, lichamelijk of geestelijk, wordt toegebracht met zulke oogmerken als het verkrijgen van inlichtingen, bestraffing, intimidatie of dwang, wanneer zulke pijn wordt toegebracht door of met instemming van een overheidsfunctionaris.' De meest gebruikte vormen van marteling zijn slaan, schoppen, verkrachting en bedreiging.
bijgeloof zwarte magie
Soloseks En dan maar roepen dat er geen taboe meer rust op het bezitten van een vibrator. Dat de vrouw van tegenwoordig geen Tupperware-party meer organiseert, maar een consulente met een doos vol erotische speeltjes langs laat komen.
Wij vinden het príma, echt waar. Lang leve de vibrator. Maar hoezo geen taboe meer? Want de enige vragen die openhartig beantwoord worden zijn a. Heb je een vibrator? en b. Koop je wel eens een speeltje voor jezelf?
Ja hoor, roepen de lezeressen vrolijk. Tuurlijk! Moet toch kunnen allemaal!
Wat een stelletje trutten. Ja hoor, ze hebben allemaal een vibrator. Voor in de handtas. Of voor op ’t nachtkastje. Om te laten zien hoe modern ze zijn. Pfff!
Het zou een goed idee zijn als vooruitstrevende politici, scholen en anti-discriminatiebureautjes eens de koppen bij elkaar steken en een gezamenlijke strategie afspreken. Zoals het nu gaat, is het een rommeltje, en dat is niet bevorderlijk voor de goede zaak.