Gender-identiteit Een niet-helemaal-man die er naar neigt om als vrouw te leven is niet minder dan een vrouw die er naar neigt om als vrouw te leven
We zijn allen een mix van mannelijke en vrouwelijke kenmerken.
We worden mannetjes als we kinderen kunnen verwekken, en vrouwtjes als we kinderen kunnen baren. Simpel toch? Toch niet. We ontkennen hiermee de interseksueel waarvan de ene kinderen kan verwekken en de andere kinderen kan baren. Van hun kunnen we zicht krijgen op de 'ander'. De mens bij wie het vrouwelijke en het mannelijke samensmelt, afhankelijk van de kracht van hun genetische aard. Die mens bij wie het verlangen er is om zich op een andere wijze uit te drukken dan het schijnbare geslacht.
Het taboe op abortus is in onze maatschappij min of meer verdwenen. Maar op het spreken over de beleving van abortus en over de problemen nadien, ligt nog steeds een taboe. Ondanks het feit dat in het besluitvormingsproces bij een ongewenste zwangerschap de optie voor abortus in meer vrijheid en openheid kan worden besproken, blijft het vaak nog een verborgen gebeurtenis. Er stelt zich in feite een soort tweespalt in het spreken over abortus. Enerzijds is er een maatschappelijke consensus over de huidige legalisering en vloeit er nog nauwelijks inkt in de media over abortuscijfers: de discussie-wind is gaan liggen. Anderzijds zijn de vele duizenden vrouwen (en mannen) die voor abortus kiezen in onze maatschappij nagenoeg onzichtbaar. Dit is een vreemde vaststelling: hoewel abortus 'moet kunnen', kan en mag er veelal niet worden gesproken over gevoelens en beleving achteraf. Van dit tweede taboe zijn echter de vrouwen in kwestie zelf het slachtoffer.
De onbespreekbaarheid nà abortus houdt vele problemen bedekt. Mensen verwerken gebeurtenissen door erover te spreken. Geheimen en verdrongen gevoelens meedragen, tekent mensen in hun diepste bestaan. Problemen na abortus hebben vaak te maken met het feit dat er niet kan gesproken worden over de gevoelens nadien. Het gebrek aan maatschappelijke ruimte om te rouwen of te spreken over het verlies, tekent deze specifieke problematiek.
Abortus is in Portugal verboden behalve in geval van verkrachting, als de zwangerschap een gevaar oplevert voor de gezondheid van de vrouw of als genetische afwijkingen bij de foetus zijn geconstateerd.
In reclame zijn nogal wat onderwerpen taboe. Zo is iedereen het erover eens dat je als aanbieder nooit laat blijken naar welke politieke richting je voorkeur uitgaat. Ook is sex taboe, al wordt er indirect natuurlijk heel veel reclame gemaakt waarin sex figureert. Als het maar niet te persoonlijk wordt, dat is zon beetje de regel. En dus is ook de behoefte die je doet op t toilet, tenzij je reclame maakt voor wc-brillen of incontinentieluiers, geen voor de hand liggende kapstok om een concept aan op te hangen. Tenzij je als Globalicious door t leven gaat, tégen de honger in andere landen. Daarom ook de opmerkelijke oproep Laat ze weer poepen. Als dit niet smakeloos is dan weet ik t niet meer...
Welkom! Daar ik heel curieus was wat het woord 'taboe' eigenlijk allemaal inhield, wou ik deze blog samenstellen. Van veel uitspraken die ik mocht vinden op Internet, ben ik wel verschoten, ik wist niet dat er nog zoveel taboes bestonden op de wereld. Wat in een andere cultuur taboe is, stelt bij ons soms niets voor.
Drankverbod taboe Het geheel 'droogleggen' van het stadion de Amsterdam ArenA is onrechtmatig. Burgemeester Job Cohen is teruggefloten omdat het drankverbod in de skyboxen juridisch niet mogelijk is.
aboe bier!
Vogelt iedereen erop los? Dat mag. Koten, toiletten, struiken, leslokalen, autozetels, zonnebanken of waar je ook maar van bil kan gaan. Maar letten jullie dan op? Met een vrolijke hoes het avontuur in, de dagelijkse pil, fluo- of smaakmutsjes, crèmes, spiraaltjes, prikpillen, gels, poeders, noodpillen, eens goed knijpen zonder te zingen, op bezinning gaan of enige andere uitrusting die je bovenal verzekert van veilige én heerlijke seks? Maken jullie nog het verschil tussen safe en sorry?
Het eerste taboe, huidskleur, zelfhaat en discriminatie binnen de groep.
Seksuele voorlichting niet taboe in islam!De islamitische godsdienst ziet seks – binnen het huwelijk – juist als iets moois en nuttigs. Profeet Mohammed adviseerde vrijelijk over seksuele zaken, zowel aan mannen als aan vrouwen. Volgens een overlevering zou hij bijvoorbeeld eens gezegd hebben dat ‘de moslim zijn behoefte pas bevredigt als aan de begeerte van zijn vrouw is voldaan’.
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Ja, het taboe, datgene waarover zovelen zwijgen: dat het kapitalisme springlevend is, dat het de strot van miljoenen mensen afbijt, dat het nooit weg geweest is, dat het voortduurt, en dat het zich ook met jouw bloed zal laten vollopen, als ook jij je lijdzaam, als slachtvee, naar de rand van de aarde laat drijven, totdat we met z'n allen in de tomeloze diepte van de dood donder
Het grote taboe
Voel je je altijd veilig op school? Ken je iemand die met een wapen naar school gaat? Uit onderzoek blijkt dat 8% van de Nederlandse leerlingen van middelbare scholen een wapen mee naar school neemt. Wij vinden dat schokkend. En dit probleem leeft niet alleen in Nederland. Denk maar eens aan Amerika en Zuid-Afrika.
Voor scholen is het lastig om hierover te praten. Ze zijn vaak bang hun goede naam en leerlingen te verliezen. Maar in gesprekken met leerlingen blijkt dat zij het juist wel een belangrijk onderwerp vinden om over te praten - en wat aan te doen!
Door je school op te geven, kun je helpen dit taboe te doorbreken. Het is jouw school, help zelf mee aan de veiligheid!
De komende 2 jaar zullen gastdocenten zoveel mogelijk scholen bezoeken voor een gastles over dit onderwerp. In die gastles kun jij meepraten over geweld en wapens op school.
Afknappers Bedprestaties … iedereen is er onzeker over. Over stomende seks wordt vaak honderduit gebabbeld, maar over afknappers als te snel klaarkomen wordt meestal gezwegen. Ook op seksuele disfuncties als vaginisme, impotentie en frigiditeit rust nog steeds een taboe. Nochtans wordt iedereen wel eens geconfronteerd met een afknapper.
Zoeken in blog
De etnologie leert ons dat bij haast elke primitieve beschaving de eigenaardigheid bestaat dat bepaalde woorden taboe zijn (taboe is Polynesisch voor heilig), d.w.z. dat ze niet uitgesproken mogen worden. Ze worden dan ook vervangen door wisselwoorden.
Van deze primitieve woordenmystiek treffen we bij cultuurvolkeren nog allerlei schakeringen aan. Er is bijvoorbeeld een oprechte schroom voor het heilige en er is nog veel bijgelovige vrees en angst voor het schrikwekkende.
Vreemdgaan (Taboe of niet ) Het woord vreemdgaan staat in onze cultuur voor: met een ander dan de vaste partner incidenteel seksuele omgang hebben. Dat geldt echter niet voor iedere cultuur. Bovendien zijn ook binnen onze cultuur de meningen verdeeld. Sommigen vinden zoenen reeds vreemdgaan of met iemand van het andere geslacht uit eten gaan of flirten. Velen 'gaan vreemd', exacte cijfers zijn niet bekend. Het ene onderzoek spreekt van 75%, het andere van 50%, weer andere van 35%. Men schat het percentage vrouwen dat vreemdgaat 'slechts' op 23%. Het merendeel van de vreemdgangers is dus mannelijk. Volgens het laatste NIPO onderzoek, van 1998 alweer, keurt 64% van de Nederlanders vreemdgaan af, 36% dus niet. Mensen boven de veertig zijn met 41% toleranter dan jongeren. Het is echter niet altijd duidelijk wát men afkeurt gezien de verschillende opvattingen over wat wél of niét vreemdgaan is.
Huiselijk geweld is geweld dat door iemand uit de huiselijke kring van het slachtoffer is gepleegd. Het kan daarbij gaan om de eigen partner, een ander gezinslid, iemand uit de familie, een huisvriend of een ex-partner. Bij huiselijk geweld denken veel mensen aan lichamelijk geweld en mishandeling. Maar ook vernedering, verwaarlozing, seksueel misbruik en financiële uitbuiting zijn vormen van huiselijk geweld. Iedereen kan te maken krijgen met huiselijk geweld: vrouwen, mannen, kinderen en ouderen. Huiselijk geweld komt veel voor en is vaak zeer ingrijpend. Soms is het geweld eenmalig, vaak duurt het maanden of zelfs jaren. Vaak is door huiselijk geweld "thuis" geen veilige plek meer.
In veel gevallen is het niet eenvoudig om erachter te komen of iemand mishandeld wordt. De meeste slachtoffers hangen dat liever niet aan de grote klok. Sterker nog, vaak zullen zij het in eerste instantie ontkennen. Slachtoffers schamen zich of zijn bang dat het geweld anders alleen maar erger wordt. Zij hopen dat het vanzelf weer overgaat. Maar relationeel geweld gaat meestal van kwaad tot erger. Slachtoffers die langdurig mishandeld worden, komen steeds dieper in een isolement terecht. Het is voor hen heel moeilijk om de situatie te doorbreken. Ondanks alles blijven veel slachtoffers van hun partner houden. Bovendien zijn slachtoffers vaak afhankelijk van de pleger. Zo hebben vrouwen vaak veel te verliezen bij het weggaan van hun partner of durven ouderen mishandeling niet te melden uit solidariteit met de pleger of angst voor represailles.
Het kunnen signaleren- en bespreekbaar kunnen maken van huiselijk geweld kan een eerste stap zijn om de spiraal van geweld waarin slachtoffers en plegers zijn geraakt doorbreken. Dit geldt zowel voor hulpverleners als voor mensen uit de directe omgeving zoals familieleden of buren.
Kota Bharu is de hoofdstad van de deelstaat Kelantan. Het is een Islamitische deelstaat. Schrik nu niet, want heel Indonesië is Islamitisch en dat vindt men zeer hartelijke mensen. Wel, zo is het Kelantan ook. Het zijn heel gastvrije, hartelijke mensen! Alcohol is officieel taboe in deze deelstaat. Men kan het echter wel kopen in supermarkets en bij Chinese winkeltjes, maar verwacht niet dat u een biertje in uw hotel kunt bestellen!
Pallas Athene, symbool voor redelijkheid
Is "pedofilie" een synoniem voor "kindermisbruik"?
Over seks(t)
Vrijheid en plezier zijn gemakkelijk aan elkaar te paren. Neem nou sex. Jij en je partner kiezen zelf wat jullie lekker vinden en hoe het mag smaken, voelen of ruiken. Of dat nu in een man/vrouw, vrouw/vrouw, man/man verhouding is doet er niet toe, als iederéén maar niks tegen zijn wil moet doen.
Vrijzinnigen doen hun eigen ding, ook al noemen fatsoenrakkers sex vies of zondig. Over sex beslis je zelf in samenspraak met je partner. Daar hoeft niemand anders zich mee te bemoeien.
Sextaboes zijn voor ons taboe. Over sex moet klare wijn worden geschonken. Door goede sexuele voorlichting heb je nog meer lol en voorkom je ongewenste zwangerschap, jeukende dinges en sero-positieve resultaten.
'Kiss and ride' taboe in België
Hoe heet een strook voor de ingang van het station waar je niet mag parkeren, maar wel even mag stoppen om iemand te laten uitstappen? In Vlaanderen in elk geval geen 'kiss and ride'-strook. De Commissie voor Taaltoezicht heeft geoordeeld dat het populaire verkeersbord in strijd is met de strenge Vlaamse taalwetten, die voorschrijven dat berichten aan het publiek in het Nederlands moeten geschieden.
Daarmee heeft een Vlaming uit Geraardsbergen gelijk gekregen, meldde dagblad De Standaard vrijdag. De burgemeester denkt nu aan het woord 'dropzone', maar de krant merkt fijntjes op dat 'to drop' ook Engels is.
Enkele jaren geleden heeft De Standaard al een oproep gedaan voor alternatieven. De lezers kwamen aan met Aai en zwaai, Kussen en wegwezen en Snelkusweg. Een oplossing voor heel Vlaanderen zal er niet komen, omdat het om verkeersborden gaat die buiten de nationale regels vallen. Elke gemeente mag zijn eigen creatieve vertaling van kiss and ride bedenken
Bij incest is er geen discriminatie. Het gebeurt in families met een hoog inkomen en in gezinnen met een lage socio-economische status. Het gebeurt bij mensen van alle rassen en etnische afkomst, en bij mensen van elke religieuze overtuiging.
Slachtoffers van incest zijn jongens en meisjes, kinderen en adolescenten. Incest komt voor tussen vader en dochter, vader en zoon, moeder en dochter en moeder en zoon. Incest-daders kunnen zijn: tante, nonkel, neven, nichten, stiefouders, stiefkinderen, grootouders bij kleinkinderen.
Bovendien kunnen daders personen zijn zonder een rechtstreeks verwantschap, zoals een geliefde van een ouder, een inwonende babysit, een huishoudster, enz.. Dit misbruik vindt plaats binnen de familiale en huiselijke omgeving
CRITERIA KINDERPORNOGRAFIE OPGESTELD DOOR DE PROCUREURS-GENERAAL 1. Heeft de afgebeelde jeugdige de leeftijd van 18 jaar kennelijk nog niet bereikt? 2. Is een in artikel 242 Wetboek van Strafrecht e.v. strafbare gedraging afgebeeld? 3. Past de afgebeelde gedraging van de jeugdige bij een jeugdige van die leeftijd? 4. Is de gedraging vastgesteld in de omgeving c.q. context waarin een jeugdige van die leeftijd normaal verkeerd? 5. Is de jeugdige in een onnatuurlijke pose afgebeeld? 6. Is de jeugdige in een duidelijk seksueel getinte houding afgebeeld? 7. Wordt de nadruk op de geslachtsdelen gelegd? 8. Wordt uit het totaalbeeld duidelijk dat het om de geslachtsdelen gaat? 9. Draagt de jeugdige bepaalde seksueel getinte kleding?
Kinderporno en Internet zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden geraakt. UNESCO wil internationale maatregelen om kinderporno op de elektronische snelweg aan te pakken. Eensgezinheid is nog ver te zoeken.
Gedicht
Kruis van eer
De edelen hielden het huwelijk kuis; Vertrokken zij ver van hun landgoed of huis Naar oorlog, naar jacht of naar spelen Dan kregen hun eega`s het ijzeren kruis, Zodat men hun eer niet kon stelen.
Een gordel van ijzer met sleutele en slot Versterkte de dwang van het zesde gebod: Geen man kon hun zinnen nog strelen. Zo bleven zij trouw aan hun heer en hun God, Maar gingen zich stierlijk vervelen.
Maar dan was er steeds nog het mannelijk lid Van `t gilde der smeden. Hij wist hoe het zit En kon met de edelen delen. Hoe ging dat ? ... Het bleef het geheim van de smid Want die wist dat wel te verhelen.
De lengte van de penis is bij homoseksuele mannen van directe invloed op de tevredenheid over hun eigen lichaam en hun zelfwaardering. De meeste homomannen vinden een groter geslachtsdeel ideaal en daaraan voldoen is gerelateerd aan meer tevredenheid en zelfwaardering.
Tot die conclusie komt psycholoog en seksuoloog dr. Liesbeth Woertman, hoofddocent klinische psychologie van de Universiteit Utrecht. Zij heeft de studie uitgevoerd in samenwerking met haar collega dr. J. de Wit van sociale en organisatiepsychologie. Het onderzoek is uitgevoerd onder 251 homomannen met een gemiddelde leeftijd van 29 jaar.
"Onze bevindingen laten zien dat hoe homomannen hun penis beoordelen substantieel van invloed is op hoe zij zichzelf in algemene zin waarderen. Het is onbekend of een dergelijk verband ook bestaat onder heteroseksuele mannen, maar er zijn diverse redenen om aan te nemen dat ook het zelfbeeld van de hedendaagse heteroseksuele mannen samenhangt met hoe zij hun meest mannelijke en seksuele lichaamsdeel evalueren", schrijven de onderzoekers.
Controle op obscene smsjes in China
Aanstootgevende taal, beledigingen en obscene grappen per sms zijn voortaan taboe in China. Ook berichten die aanzetten tot gokken zijn verboden.
In de provincie Liaoning wordt actie ondernemen tegen mensen die dergelijke sms’jes versturen. De Chinese regering voert al censuur uit op chatrooms, controleert e-mails en maakt toegang tot bepaalde internetsites onmogelijk. De regering is nu op zoek naar een manier om de vele miljoenen sms berichten te controleren, ruim tien miljoen per dag.
In China zijn nu bijna 210 miljoen mobiele telefoons in gebruik en de klanten van China Mobile, de grootste aanbieder, verstuurden vorig jaar samen veertig miljard sms’jes. Hoe de regering die hoeveelheid wil controleren is niet bekend.
Marteling
Martelen is anders dan ‘gewoon’ geweld of mishandeling. Het is zeer ernstige geestelijke of lichamelijke foltering waarbij het slachtoffer gedurende langere tijd is overgeleverd aan de wil van de folteraar. In ten minste 132 landen ter wereld wordt gemarteld.
Volgens het VN-verdrag is marteling 'iedere handeling waardoor opzettelijk hevige pijn of hevig leed, lichamelijk of geestelijk, wordt toegebracht met zulke oogmerken als het verkrijgen van inlichtingen, bestraffing, intimidatie of dwang, wanneer zulke pijn wordt toegebracht door of met instemming van een overheidsfunctionaris.' De meest gebruikte vormen van marteling zijn slaan, schoppen, verkrachting en bedreiging.
bijgeloof zwarte magie
Soloseks En dan maar roepen dat er geen taboe meer rust op het bezitten van een vibrator. Dat de vrouw van tegenwoordig geen Tupperware-party meer organiseert, maar een consulente met een doos vol erotische speeltjes langs laat komen.
Wij vinden het príma, echt waar. Lang leve de vibrator. Maar hoezo geen taboe meer? Want de enige vragen die openhartig beantwoord worden zijn a. Heb je een vibrator? en b. Koop je wel eens een speeltje voor jezelf?
Ja hoor, roepen de lezeressen vrolijk. Tuurlijk! Moet toch kunnen allemaal!
Wat een stelletje trutten. Ja hoor, ze hebben allemaal een vibrator. Voor in de handtas. Of voor op ’t nachtkastje. Om te laten zien hoe modern ze zijn. Pfff!
Het zou een goed idee zijn als vooruitstrevende politici, scholen en anti-discriminatiebureautjes eens de koppen bij elkaar steken en een gezamenlijke strategie afspreken. Zoals het nu gaat, is het een rommeltje, en dat is niet bevorderlijk voor de goede zaak.