De 76 miljoen euro die Fedasil en de Regie der
Gebouwen kregen van de regering om in 2010 vijfduizend opvangplaatsen voor
asielzoekers bij te creëren, zullen waarschijnlijk niet volstaan. De kosten
voor de bestaande centra en opvang in hotels nemen nu al een reusachtige hap
uit dat budget. De vraag rijst dan ook of er nog genoeg geld overblijft voor de
beloofde nieuwe opvangplaatsen. Dat schrijft De Morgen op zaterdag.
'Bij de eerste begrotings-controle van het jaar zal nagegaan worden in welke
mate er dient bijgestuurd te worden', geeft het kabinet van staatssecretaris
Philippe Courard, bevoegd voor het opvangbeleid, toe. Als staatssecretaris voor
Maatschappelijke Integratie Philippe Courard (PS) de oppositie over zich heen
krijgt over de opvangcrisis antwoordt hij steevast dat er 76 miljoen euro klaar
ligt voor 5.000 extra plaatsen in nieuwe centra. Die plaatsen, zo verzekert hij
nog, zijn 'structureel'. De opgeknapte legerkazernes of overheidsgebouwen
moeten niet binnen enkele maanden terug worden verlaten, ze kunnen nog jaren
dienen voor de opvang van asielzoekers. Alleen blijkt nu al dat het bedrag van
76 miljoen euro ruim onvoldoende zal zijn om vijfduizend vaste opvangplaatsen
bij te creëren. Een groot deel van dat budget werd door Fedasil al vastgelegd
om de 880 plaatsen, die in 2009 werden geopend, in stand te houden. Fedasil
moest ook al ettelijke miljoenen opzijzetten om dit jaar de hotelkosten van de
asielzoekers te dekken. Per maand rekent Fedasil op meer dan een miljoen euro
om de hoteleigenaars te kunnen vergoeden. (PIM)
Reactie
: Was dit niet te voorspellen . De
Jannen met de Petten wisten dit reeds op voorhand Alleen onze intellectuele
politiekers konden dit niet inschatten .
30% van de Belgen heeft het moeilijk om de basisbehoeften van
het gezin inzake gezondheid te bekostigen. Dat blijkt uit een enquête van Test
Gezondheid, het magazine van Test-Aankoop.
"Bijna 30%, dus zon 1,4 miljoen gezinnen, heeft het nu en dan moeilijk
om de basisbehoeften van het gezin inzake gezondheid te bekostigen, ondanks ons
socialezekerheidsstelsel", klinkt de conclusie.
In het voorbije jaar zette 8 van de gezinnen een lopende behandeling stop
wegens geldproblemen, 26 stelde om dezelfde reden een behandeling uit en 9% zag
zelfs helemaal af van een behandeling omdat zij geen manier zagen om ze te
bekostigen.
Tandverzorging, oogverzorging en medische raadplegingen worden bij problemen
het eerst uitgesteld.
Hardst getroffen
Bepaalde
bevolkingsgroepen zijn zwaarder getroffen: mensen met een laag inkomen (minder
dan 1.500 netto voor het hele gezin), eenoudergezinnen, gezinnen met een
chronisch ziek gezinslid, mensen die al een verhoogde tegemoetkoming van het
ziekenfonds ontvangen en Brusselaars.
wij mensen die leven meteen sonde en sonde voeding is het
heel moe, onkosten per jaar leidingen sonde 1.803.10euro, huur voedingspomp
337,40 euro, patiënt met nood aan 500ml sondevoeding per dag want 500ml =
500cal 3.001.80 euro, patiënt met nood aan 1000ml per dag 1000ml = 1000cal
3.731.90euro, terugbetaling ziekenfonds per jaar 2.065.90euro, dat = 5.66euro
per dag, patiënt met 500ml per dag: 935.90euro per jaar op eigen kosten, en patiënt
met 1000ml per dag 1666euro per jaar op eigen kosten. verbanden, ontsmetting
producten, zalven, en medicijnen die zijn ten laste van de patiënt.
De Vlaamse Volkspartij heeft hier een oplossing voor .
Zie ons partijprogramma .
'Antiracismewet wordt vaak ongrondwettig toegepast'
Antiracismewet wordt vaak ongrondwettig toegepast
vandaag, 08:26
De antiracismewet wordt
veel te ruim en vaak ongrondwettig toegepast en daardoor schiet ze haar doel
voorbij. Dat schrijft de Nederlandse rechtsantropoloog Jogchum Vrielink in
een monumentale studie over alle Belgische rechtspraak over racisme sinds 1981.
Vrielink ging ook na wat de effecten van de antiracismewet waren op klagers
én aangeklaagde. Hij doctoreerde daarmee donderdagavond aan de rechtsfaculteit
van de de KULeuven.
Wat leert het doctoraat?
* De antiracismewet wordt nu veel meer toegepast dan vroeger. Van twee
veroordelingen per jaar in de jaren negentig steeg het aantal tot 43 in 2005.
* De wet wordt in 80% van de gevallen
toegepast op uitlatingen, terwijl ze vooral bedoeld was om discriminerende
daden te beteugelen. Ze beteugelt woorden, maar veel minder daden.
* De toepassing is vooral vanaf 1994 meestal te ruim, zelfs ongrondwettig.
Ze houdt geen rekening met de arresten van het Grondwettelijk Hof. Dat Hof
vereist dat bij een racistische uitlating wordt aangetoond dat er een
kwaadwillig opzet is. De meeste vonnissen doen dat niet, ze veronderstellen die
kwaadwilligheid gewoon en ze plaatsen de uitlatingen ook niet in hun context.
* Voor veel aangeklaagden schrikt de
antiracismewet niet af. De meest verstokte racisten worden zelfs in hun mening
versterkt. De antiracismewet wijzigt de mentaliteit van de aangeklaagden niet.
* Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding moet
duidelijk maken wanneer en waarom het zich burgerlijke partij stelt en wanneer
niet. Momenteel volgt het nu eens de strikte criteria van het Grondwettelijk
Hof en dan weer niet. Dat kan niet, want zo ontstaat een indruk van willekeur. Volgens Vrielink ondermijnt het CGKR
daarmee zelfs het maatschappelijk draagvlak voor de antiracismewet.
Vrielink stelt voor dat het CGKR géén
bevoegdheid meer zou hebben om zich burgerlijke partij te stellen. Dat laatste
gebeurt best door actiegroepen uit het maatschappelijk middenveld, zoals de
Liga voor Mensenrechten of Kif-Kif.
* België heeft één van de meest uitgebreide antiracisme- en
antidiscriminatiewetten. De aparte negationismewet, die het ontkennen van de
nazi-moord op 6 miljoen joden tijdens de tweede wereldoorlog bestraft, wordt
best afgeschaft.
16:30 Er komen steeds meer mensen uit het
voormalige Oostblok in Vlaanderen wonen. Dat meldt Vlaams minister van
Inburgering Geert Bourgeois (N-VA).
Vijf jaar geleden waren het vooral
Nederlanders, Marokkanen en Turken die voor een nieuw leven bij ons kozen. In
2009 klommen de Polen plots naar de tweede plaats, na de Nederlanders.
Maar er komen ook steeds meer mensen
uit Bulgarije en Roemenië naar Vlaanderen. Zij rukten op naar de vijfde en
zesde plaats qua landen van herkomst.
In 2009 verwelkomde Vlaanderen 28.000 nieuwelingen. Gezinshereniging blijft
het belangrijkste motief. Twee op de vijf nieuwkomers stappen vrijwillig in een
inburgeringstraject. .
Bron : Gazet Van Antwerpen - dd. 30/01/2010
Reactie op het artikel door lezers :
Bron : www.vandaag.be dd. 31/01/2010 - Zelfde artikel als GVA.
Bulgaren en
Roemenen,de gevaarlijkste mensen die niks of niemand ontzien,zelf de
Siliciaanse maffia heeft er schrik van behalve de Belgische
maffiosi(politiekers),de 2 landen waar corruptie en prostitutie weelderig tiert
,maar vooral 2 landen die niet vies zijn van kinderporno ,dit belooft ,Child
focus zal werk krijgen ,want wat daar gebeurde daar hoorden we niks van ,maar
nu kunnen ze hun nieuw bloed hier komen halen ,de grens is toch
open,verschrikkelijk
28000 nieuwe
vreemdelingen ! amai seg waar gaan die allemaal wonen in ons kleine landje, en
hangen die allemaal aan het OCMW of wat moet ik hier bij denken, worden die ook
in een op instorten appartementsblok geplaatst. Het wordt hoog tijd dat de
harde lijn van het VB van zich laat horen , maar die zijn zo te horen ook in
slaap gevallen. Klein arm België wat
gebeurd er toch allemaal. Bulgaren Turken Italianen Marokkanen, Polen , en
Hollanders bij de vleet, waar zitten de Belgen nog ? Maar ja die tellen niet
mee dat zijn maar tweederangsburgers. In 1940 was dat anders .toen alleen
Duitsers.
waar zijn de Belgen?
Ik dat de meesten al het land verlaten hebben, zelf geëmigreerd zijn. Het zijn
28000 nieuw OCMW loontrekkers natuurlijk en die voorrang, op de Belgen een
sociaal woning aangeboden krijgen, dit is het voordeel van nieuwkomer ( migrant
) in België te zijn. En als je alles bekijkt, wie betaald dit allemaal? Wij!!
Reactie Vlaamse Volkspartij :
28.000 Migranten in Vlaanderen in
2009 . Hoeveel zouden dan in 2010 Vlaanderen kiezen als thuisland ?
Laten we met zekerheid voor 2010 het
dubbele voorspellen !
Waar blijven onze OCMWs het geld halen voor hun onderhoud ?
Misschien wordt gespeculeerd op een
totale uitwijking van de autochtonen , of deze door de overgrote groep van
vreemdelingen geplaatst worden in reservaten zoals de Indianen in Amerika en de
Aboriginals in Australië en Nieuw - Zeeland , deze laatste twee waren ook de
autochtonen in hun veroverd thuisland .
16:27 32 Leerlingen werden vorig schooljaar
in Antwerpen betrapt met een wapen. Twee leerlingen droegen zelfs een
vuurwapen.
In 11 gevallen werd het wapen gebruikt of werd er mee gedreigd. Dat blijkt
uit de registratie van het Centraal Meldpunt voor Risicoleerlingen in
Antwerpen. Het is de eerste maal dat er cijfers zijn voor een heel schooljaar.
De registratie is een onderdeel van het plan van aanpak rond wapenbezit bij
leerlingen tussen de scholen, de politie en het jeugdparket.
Bon : Gazet van Antwerpen dd. 29/01/2010
Hoe zou dit kunnen verklaard worden
???
Dienden niet alle wapens
binnengebracht te worden ?????
Hoe komen de minderjarigen dan aan
wapens ?????
Antwoord : Een slapende en onbekwame
Minister van Justitie droomt alleen om zijn geld en niet om zijn gedoogde
pamperwetten .
Vlaams Belang : Toevloed nieuwkomers naar Antwerpen moet stoppen: inburgeringsbeleid is onmogelijk geworden!
Vlaams Belang : Toevloed nieuwkomers naar Antwerpen:
inburgeringsbeleid is onmogelijk geworden!
(29/01/2010) Wachtlijsten van minstens 9 maanden voor lessen
Nederlands in Antwerpen. Eerste startmoment in september.
Het aantal vreemdelingen op de wachtlijsten van het Huis van het Nederlands
neemt alweer fors toe. Op 14 januari stonden 3.705 personen op de wachtlijst.
Van die 3.705 moesten er nog 1.315 getest worden naar hun kennisniveau. Er is
momenteel een wekelijkse instroom van 430 personen. Slechts 900 kunnen in de
loop van het voorjaar nog beginnen met de lessen Nederlands. De anderen zullen
moeten wachten tot het eerstvolgende startmoment in september. Maar ook dan zal
niet iedereen die nu op de wachtlijst staat kunnen starten. Deze toestand is
ronduit dramatisch en brengt het ganse inburgeringsbeleid in onze stad op de
helling. Daarom pleit het Vlaams Belang voor een immigratiestop voor Antwerpen.
In onze stad kan met dergelijke instroom geen degelijk
sociaal beleid meer gevoerd worden. Nieuwkomers moeten minstens één jaar in de
steun vooraleer te kunnen starten met Nederlandse lessen. Tijdens de lessen
dienen ze uiteraard ook gesteund te worden. De volgende stap is de zoektocht
naar werk. Dit gebeurt veelal via een sociale tewerkstelling van één jaar. Voor
elke nieuwkomer is aldus minstens een traject van drie à vier jaar (in het
beste geval) nodig om klaargestoomd te worden voor de reguliere arbeidsmarkt.
Met de huidige massale instroom is een inburgeringsbeleid onmogelijk geworden,
met alle negatieve gevolgen voor onze stedelijke samenleving van dien.
Een voorbeeld uit de OCMW-praktijk:
Een Afrikaanse man biedt zich aan bij het OCMW. Hij is toegekomen op 16
september 2009. Op 5 oktober krijgt meneer een erkenning als OVN-vluchteling.
We kunnen er dus van uit gaan dat het hier om een politiek vluchteling gaat. Op
7 oktober wordt de man overgebracht naar het Opvangcentrum van Fedasil in
Arendonk. Hoewel de man Frans en Engels spreekt, wordt hij toch naar het
Vlaamse land gestuurd! Meneer zoekt met de hulp van de mensen van het
asielcentrum naar een woning in Antwerpen. Als hij die gevonden heeft, komt hij
aankloppen bij het Antwerps OCMW voor leefloon, huurwaarborg en
installatiepremie. De man wordt door het OCMW op 11 januari verwezen naar het
Huis van het Nederlands om zich in te schrijven voor Nederlandse lessen. Er
wordt hem gezegd dat hij binnen ongeveer twee maanden kan terugkomen voor een
test. Dan wordt pas bepaald welk cursusniveau voor de man haalbaar is. Aan het
OCMW wordt gemeld dat de man niet voor september van dit jaar in aanmerking
komt om te starten! Misschien duurt het zelfs langer, melden ze vanuit het Huis
van het Nederlands aan de maatschappelijk assistent.
Enkele OCMW-cijfers (uit maart 2009) om een beeld te geven van de kennis van
het Nederlands bij OCMW-klanten
Van de 5.767 klanten die activeerbaar zijn, heeft 71% een andere moedertaal dan
het Nederlands. 978 klanten hebben niet de vereiste kennis van het Nederlands
om werkervaring op te doen. De taalproblematiek weerhoudt dus al ten minste 17%
van de professioneel activeerbare klanten om snel te kunnen worden toegeleid
naar een werkervaringstraject. Er zijn 1.533 klanten die lessen Nederlands
volgen, dit betekent 27%.
Voorzitter Monica De Coninck heeft gelijk als ze stelt dat de situatie voor het
Antwerps OCMW niet langer houdbaar is. Ze is daar met haar partij en
burgemeester Janssens mee verantwoordelijk voor, maar ook de huidige federale
regering treft schuld. Het gesprek tussen de OCMW-voorzitters van de grote steden
en minister Courard van volgende dinsdag mag geen vrijblijvend onderonsje
worden, maar moet leiden tot concrete toezeggingen van de federale regering.
Volgens het Vlaams Belang moet de federale regering de kosten voor de
regularisaties volledig zelf dragen. Tevens dient de federale regering een
immigratiestop in te voeren voor de grote steden. Er mogen geen nieuwe
vluchtelingen en asielzoekers aan de grote steden worden toegewezen.
Asielzoekers die zich in ons land aanmelden en die de Franse taal machtig zijn,
dienen naar het Franstalig landsgedeelte te worden toegeleid.
De Industriële hogeschool in de Anderlechtse wijk Kuregem
verhuist naar Brussel na tientallen geweldsdelicten door jeugdbendes.
De Industriële Hogeschool van Brussel heeft haar verstiging
in Anderlecht gesloten omdat de studenten systematisch aangevallen werden door
straatcriminelen. In de zaak zijn al vier verdachten opgepakt, drie van hen
mochten meteen weer beschikken: één bij gebrek aan bewijzen, twee minderjarigen
wegens plaatsgebrek in jeugdinstellingen.
"Justitie in Brussel wérkt gewoon niet meer, zo wordt
onze samenleving onleefbaar", maakt Anderlechts burgemeester Van
Goidsenhoven zich boos.
De politie van de zone Brussel-Zuid kreeg de verdachten maandag in het oog aan
het metrostation Clemenceau. Ze werden formeel door twee slachtoffers herkend.
De afpersers viseerden studenten van de industriële hogeschool Isib. Door de
onveiligheid verhuisde de schooldirectie de lessen naar de campus in de
Brusselse Koningsstraat. Volgens de hogeschool waren er tot tien mensen actief
bij de criminele activiteiten. (belga/vsv)
29/01/10 06u59
Bron : Het Laatste Nieuws dd. 29/01/2010 .
De Vlaamse Volkspartij neemt hiervan nota en akte .
Het is de Politieke onwil en het beschermd kiesvee dat
het gerechtelijk apparaat geen mogelijkheid geeft strenge en gepaste straffen
op te leggen . ( Huidige voorbij gestreefde
Pamperwetten en geldhaaien van politiekers ) .
Vlaams Belang diende vandaag voorstel van decreet in dat buitenlanders die sociale woning willen huren verplicht te bewijzen dat zij in thuisland geen onroerende eigendom hebben
Vlaams Belang diende vandaag voorstel van decreet in dat buitenlanders die
sociale woning willen huren verplicht te bewijzen dat zij in thuisland geen
onroerende eigendom hebben
(28/01/2010) Wie in Vlaanderen een sociale woning huurt, een
sociale lening aangaat of aanklopt hij het OCMW mag geen woning in eigendom
hebben. In Vlaanderen wordt dit gecontroleerd via de belastingsadministratie.
De controle op het hebben van buitenlandse eigendommen faalt echter volledig.
Uit diverse vragen van Vlaamse volksvertegenwoordigers van het Vlaams Belang
blijkt dat de Vlaamse overheid bij allochtonen genoegen neemt met een
verklaring op eer dat zij geen eigendom in het buitenland bezitten. Of deze
verklaring met de realiteit overeenstemt wordt echter nooit gecontroleerd.
Vlaanderen beschikt niet over gegevens over buitenlandse eigendommen.
Vlaanderen is voor de informatie met betrekking tot eigendommen in het
buitenland volledig afhankelijk van de federale overheid die terzake verdragen
moet afsluiten betreffende de uitwisseling van gegevens inzake onroerende
goederen. België sloot slechts 9 dergelijke verdragen af, uitsluitend met
Europese landen. Met de belangrijkste bronlanden van immigratie, waaronder
Marokko en Turkije, worden geen gegevens uitgewisseld met betrekking tot
onroerende eigendommen. Allochtonen kunnen bijgevolg zonder enig probleem een
sociale woning huren, een sociale lening aangaan of van een leefloon genieten,
terwijl zij een woning in eigendom hebben in het thuisland.
Uit een deze maand gepubliceerd rapport Belgische Marokkanen: een stap
verder, gebaseerd op onderzoek van de Universiteit van Rabat en uitgegeven
door de Koning Boudewijnstichting, blijkt dat maar liefst 60% van de in België
levende Marokkanen over een eigendom in Marokko beschikt, veel meer dan er een
eigendom in België hebben. Vanzelfsprekend genieten veel van deze
honderdduizenden Marokkanen in ons land van onze sociale voorzieningen. Het
Vlaams Belang is van oordeel dat deze vorm van sociale fraude door allochtonen
onduldbaar is, temeer daar kansarmen van het eigen volk hiervan slachtoffer
zijn. Nog steeds staan in Vlaanderen 70.000 personen op de wachtlijst voor een
sociale woning.
In afwachting van het afsluiten van verdragen betreffende de automatische
uitwisseling van onroerende gegevens met de bronlanden van de immigratie wil
het Vlaams Belang dat de in Vlaanderen wonende vreemdelingen en allochtonen met
een dubbele nationaliteit zélf het bewijs moeten leveren dat zij in hun
thuisland geen onroerende eigendom hebben. Het Vlaams Belang wil dat zij,
vooraleer zij een sociale woning kunnen huren, een sociale lening aangaan of
een uitkering ontvangen, een uittreksel moeten afleveren, afkomstig van de
bevoegde overheid van het land van herkomst, waarin wordt bevestigd dat zij er
geen eigendom hebben. Het Vlaams Belang diende vandaag in het Vlaams Parlement
een voorstel van decreet in dat een buitenlandse kandidaat-sociale huurder
verplicht een uittreksel uit het kadaster van zijn land van herkomst te
bezorgen aan de huisvestingsmaatschappij dat bewijst dat betrokkene geen
onroerende eigendom in het land van herkomst heeft.
Hieronder
vinden jullie een lijstje met bestuurders van goede doelen en hun daarbij
passende jaarsalarissen!
Want die personen moeten
er keihard voor werken nietwaar? Ik hoop dan ook van
harte dat jullie niet zullen verzaken en dat de bestuurders op jullie broodnodige
gulle giften kunnen blijven rekenen!
Na een golf van overvallen verhuisde de industriële
hogeschool haar lessen van Anderlecht naar de Koningstraat in Brussel. Dat
schrijven de Coreliokranten.
De directie van het Institut Supérieur Industriel de Bruxelles in de
Grondelstraat in Anderlecht heeft de lessen van haar 250 ingenieursstudenten
naar de campus in de Koningsstraat in Brussel -centrum verhuisd. In Anderlecht
was de onveiligheid te groot. Al sinds begin december worden de studenten
lastiggevallen door straatcriminelen.
Racketeering
Ze worden klemgezet, afgeperst en bestolen. De boefjes zetten hen geregeld een
mes op de keel, soms met steekwonden als gevolg. Ze maken de studenten gsm's,
iPods en geld afhandig. 'Racketeering' heet deze vorm van criminaliteit.
Het begon met één dader, dat werden er drie, de laatste keer werden er acht tot
tien geteld, sommigen geen zestien jaar oud. De politie kon een verdachte
oppakken maar die werd na verhoor vrijgelaten. Hij zou een alibi hebben gehad.
Slachtoffers zagen hem de dagen daarop opnieuw actief als dader. Maandag werden
drie verdachten opgepakt, onder wie twee minderjarigen. Bij de minderjarigen
werd een mes aangetroffen. De meerderjarige werd formeel herkend door de
slachtoffers. Vandaag beslist het parket over zijn lot. (belga/tw)
Bron : Het laatste Nieuws dd. 28/01/10 07u01
Reactie : Dringende maatregelen en politieke
moed zijn noodzakelijk om het kwaad in te dijken . Wanneer eindelijk worden
onze Politiekers wakker ? .
De Vlaamse Volkspartij heeft hier een oplossing voor .
19:47 Justitieminister Stefaan De Clerck heeft de wet-De Clerck laten
afschaffen. Maar dat was eigenlijk tegen zijn zin. De bodes kunnen nu in de politiek gaan
zonder hun baan te verliezen.
Door de nu nog bestaande wet-De Clerck kunnen lagere parketmedewerkers,
lager griffiepersoneel, gerechtsbodes en koffiemadammen bij het gerecht geen politiek mandaat
uitoefenen. Ze mogen wél kandideren voor een politieke functie, maar als ze
verkozen zijn, moeten ze ofwel ontslag nemen ofwel hun kersverse politieke
functie opgeven.
Justitieminister De Clerck had dat in 1997 uitdrukkelijk zo gewild. Hij vond
toen dat Justitie onpartijdig moet schijnen en dat kan niet als je een politiek mandaat
hebt. Hij vreesde bovendien dat de betrokkenen wel eens tijdens de werkuren met
hun politiek
mandaat zouden bezig zijn.
Discriminatie
Senatrice Martine Taelman (Open Vld) vond de wet-De Clerck een discriminatie
en wilde ze afschaffen. De Senaat volgde haar eerder al en dat deed nu ook de
Kamercommissie Justitie. De Clerck zelf beklemtoonde dat de afschaffing van
zijn wet een initiatief van het parlement was.
In de toekomst zullen de verkozen parket- en griffiemedewerkers, bodes en
koffiepersoneel een andere job binnen Justitie kunnen krijgen, als ze ergens
moeten gaan zetelen. Dan komen ze niet meer met het publiek in contact. Ofwel
wordt hun baan bij justitie geschorst tot hun mandaat is afgelopen. Ze zijn hun
job dus niet meer kwijt.
Stefaan Van Hecke (Groen!) vond het schandalig dat wij als politici met de
eigen politieke wereld bezig zijn, terwijl er echt wel belangrijker problemen
zijn. Voor hem is dit voorstel duidelijk à la tête du client, om iemand aan
een mandaat bij Open Vld te helpen, zo zegde hij.
In ieder geval zullen de bodes binnenkort hun eisen zelf in de politiek kunnen
afdwingen, maar als politicus moeten ze wel tijdelijk met hun functie stoppen.
JDW :
Bron . Gazet Van Antwerpen dd. 27/1/2010
Indien dit voor de lagere parketleden wordt
toegelaten , moet hetzelfde besluit genomen worden voor Politieagenten ( de
huidige deonthologische code en de wet op het Politieambt ) en dit onder
dezelfde voorwaarden .
Anders bestaat er een zware vorm van discriminatie .
DEN
HAAG-
Asielzoekers die zich hier binnen een jaar tot tweemaal toe misdragen, moeten
direct worden uitgezet. Dat eist het CDA morgen van staatssecretaris Albayrak
(Vreemdelingenzaken).
Van de PvdA-bewindsvrouw hoeven vreemdelingen pas na vijf misdrijven het
land uit of als ze in hun eerste jaar al tegen een (totale) gevangenisstraf van
minstens een maand aanlopen. Dat gaat het CDA niet ver genoeg.
Zelfs twee keer een kleine winkeldiefstal betekent, wat de partij betreft,
biezen pakken. Ongeacht de hoogte van de straf. Op die manier moeten
veelplegers uit ons land worden geweerd. "Iemand die in zijn eerste jaar
al twee misdrijven pleegt, heeft hier niets te zoeken", stelt CDA-Kamerlid
Van Haersma Buma. "Zelfs al gaat het om het stelen van een rolletje drop.
Dat is wel winkeldiefstal en daar blijft het vaak niet bij. We moeten voorkomen
dat iemand een criminele carrière gaat beginnen in ons land."
De Tweede Kamer spreekt morgen met Albayrak over haar voorstellen om
vreemdelingen die zich misdragen, sneller hun verblijfsvergunning te ontnemen
en het land uit te zetten. Vooral moordenaars, verkrachters en andere zware
criminelen worden eerder weggestuurd nadat ze hun straf hebben uitgezeten. Voor
veelplegers is een optelsysteem ontwikkeld, zodat meerdere kleine straffen
kunnen leiden tot uitzetting. Het CDA wil dit onderdeel flink aanscherpen. Niet
alleen het eerste jaar, ook daarna moeten vreemdelingen zich gedragen om recht
te blijven houden op hun verblijfsvergunning. Waar de staatssecretaris een
maximum van vijf delicten ontoelaatbaar vindt, wil het CDA na twee misdragingen
in een jaar of drie in totaal al ingrijpen. "Mensen krijgen een recht in
Nederland en komen hier als gast", aldus Van Haersma Buma. "Ze horen
zich dus ook op een bepaalde manier te gedragen. Veelplegers moeten we
aanpakken, ik denk dat veel steden daarmee geholpen zijn."
Bron : De Telegraaf ( Nederland ) . dd.26/101/2010 .
1. de groep criminele
jonge Marokkanen moet precies worden afgebakend tegenover de grote groep jonge
Marokkanen die geen of weinig overlast veroorzaakt
2. een harde aanpak
is nodig, maar moet altijd gecombineerd worden met een educatief programma
3. dit educatief
programma moet opgezet worden in de wijk en met mensen uit die wijk
4. deskundigen en
vrijwilligers werken samen. De deskundige bemiddelt om in de wijk een netwerk
van solidariteit te creëren
Een probleem dat al lang
aansleept, maar toch oplosbaar is
In de veertig jaar dat ik voor de
kinderbescherming werk is de groep van minderjarige delinquenten drastisch
veranderd. Als directeur van het Orthopedagogisch Instituut O.G. Heldring in
Zetten heb ik de eerste allochtonen zien binnenkomen. Tegenwoordig zijn
Marokkanen oververtegenwoordigd in de jeugdgevangenissen. Veertig jaar geleden
was er ook een plaatsgebrek in die gevangenissen en toen waren er nog
nauwelijks allochtonen. Ik vraag me af waar de autochtone jonge delinquenten nu
verblijven. Zijn Nederlandse jongens ondertussen minder crimineel geworden?
De overheid weet geen raad met
Marokkaanse jongens die buurten onveilig maken. De deskundigen bieden ook geen
oplossing en de wetenschappers laten ons helemaal in de steek. Er zijn geen
Academische Centra waar jonge delinquenten worden opgenomen en waar gezocht
wordt naar efficiënte behandelingsmethoden.
Er is nog nooit een sociaal
probleem geweest dat onoplosbaar bleek. In feite weten we hoe Marokkaanse
jongeren op het rechte pad geholpen kunnen worden. Wat ontbreekt is een
doelgerichte aanpak van de kern van de problematiek en de lokale overheid moet
de kans krijgen knopen door te hakken. Voor een doelgerichte aanpak is nodig
dat we de groep van jonge, recidiverende criminelen duidelijk afbakenen. De
meeste Marokkaanse jongens zijn namelijk niet crimineel, sommigen
beperken zich tot kleine misdrijven zoals de meeste jongeren van die leeftijd,
en slechts een kleine groep staat aan het begin van een criminele carrière. Als
echter op 10.000 Marokkaanse jongens er 300 echt crimineel zijn, dan kan elke
dag in de krant een bericht staan over criminele Marokkanen of enkele
tientallen van hen kunnen een hele wijk terroriseren.Ik doe een poging om
de aanpak van die beperkte, maar gevaarlijke groep in het kort te beschrijven.
De harde aanpak is er al
Het goede nieuws is dat de
politie recidiverende delinquenten vrijwel altijd weet te snappen. De
Marokkaanse jongens die zoveel ellende veroorzaken in probleemwijken van
diverse grote en kleine steden zijn bij de politie goed bekend. Zij kunnen
misschien een tijdje hun gang gaan, ze zijn even de held in eigen kring, maar
als ze niet veranderen zullen ze als volwassenen veel jaren met enkele
lotgenoten in een cel verblijven met een wc-pot in de hoek, en verder zullen ze
vooral veel armoede kennen.
Populisten kunnen schreeuwen om
een harde aanpak, maar die is er al. Als die aanpak niet wordt gecombineerd met
een educatief programma, komen de problemen steeds terug. Recidive na een
verblijf in de jeugdgevangenis ligt tussen de zestig en negentig procent.
Er is geen simpele remedie
Het minder goede nieuws is dat
voor gedragsverandering bij deze jongens er geen simpele remedie is. In een
educatief programma moeten heel veel oorzaken tegelijkertijd en gedurende lange
tijd worden aangepakt. Deze criminelen en relschoppers behoren tot de laagste
sociale klasse, zij zijn mislukt op school, ze hebben niks te doen en vervelen
zich op straat, hun toekomstperspectief is somber, in hun omgeving zijn er
weinig positieve volwassen rolmodellen, op straat ervaren ze vooral veel
misprijzen, de ouders laten het afweten zodat er weinig toezicht is. Vergeten
we ook niet dat daders van geweldsdelicten ook vaker dan anderen zelf slachtoffer
zijn. Bij hen is vaak sprake van haat tegen de hele wereld.
Als we die negatieve context
plaatsen tegenover wat zij willen, wordt meteen duidelijk voor welke moeilijke
opgave hulpverleners staan. Zoals iedereen willen deze Marokkaanse jongens
status, een baan, geld, waardering, respect en veiligheid. De behandeling kan
slechts slagen als hun verwachtingen worden ingelost, als hun
toekomstperspectief verbetert en als de baten van sociaal gedrag de baten van
hun crimineel gedrag overtreffen.
Mislukte interventies komen al te
vaak voor
Vrijwel alle projecten voor jonge
criminelen mislukken omdat zij geen realistisch alternatief bieden voor deze
jongens. De hulpverleners zijn de representanten van de cultuur die zij haten.
Zij zijn moeilijk aanspreekbaar en wat wij goed voor hen vinden interesseert
hen niet.
Hulp in de wijk en vanuit de wijk
Om deze barrières te doorbreken
moet eerst en vooral gezocht worden naar wat haalbaar is in hun eigen omgeving.
Dit lukt het best als volwassenen uit hun eigen omgeving en cultuur daarbij
worden betrokken. De gespecialiseerde hulpverleners moeten niet denken dat zij
zelf veel invloed kunnen uitoefenen op deze jonge criminelen. De taak van de
hulpverlener zie ik als die van een bemiddelaar die in de wijk waar die jongens
wonen een appel doet op volwassen rolmodellen. Deze volwassenen helpen als
vrijwilliger mee in een educatief programma. Dat kunnen leerkrachten zijn die
iets extra willen doen in hun vrije tijd, of succesvolle Marokkanen die als
coach willen optreden, of trainers van sportclubs, of werkgevers van lokale
bedrijven, of ouders die met veel liefde betrokken zijn bij de jongeren in hun
wijk. Al deze vrijwilligers zouden kunnen bijdragen aan een activiteitencentrum
dat in een wijkschool wordt opgericht. Schooluitvallers leren daar taken te
verrichten die nuttig zijn voor de gemeente. Zij leren er allerlei vaardigheden
waarmee ze respect kunnen krijgen. Er worden in het centrum vormen van
vrijetijdsbesteding aangeboden die deze jongeren aanspreken. Zij bereiden er bijvoorbeeld
een intercultureel festival voor, met als bijkomend voordeel dat zij
gemotiveerd kunnen worden voor verbetering van hun taal- en rekenvaardigheden.
De mensen zijn creatief genoeg om zelf een educatief programma aan te bieden
met een grote kans van slagen binnen hun eigen cultuur.
Hulp in de wijk en vanuit de
wijk. Nu biedt de kinderbescherming een verwarrend netwerk van voorzieningen
dat niet alleen ineffectief is, maar in feite de solidariteit van de gewone
burgers verhindert. Geef integendeel de gewone burgers een kans. Laat betrokken
mensen in hun eigen wijk een netwerk van solidariteit creëren. Zo wordt een
probleemwijk toch nog een plek waar het goed toeven is en waar de Marokkaanse
gemeenschap de solidariteit, die eigen is aan hun islamitisch geloof, tot leven
brengt.
Bron : www. Ministrando.org Auteur Prof.Dr. Juliaan Van Acker
Parket vindt dood Mohamed Bouazza (23) geen moord + reacties .
Parket vindt dood Mohamed Bouazza (23) geen moord +
reacties .
ANTWERPEN - Het parket wil niemand vervolgen voor de dood van Mohammed Bouazza.
De zaak rond Mohamed Bouazza, de 23-jarige Marokkaanse Belg die in april vorig
jaar in de Schelde verdronk nadat hij werd achternagezeten, zorgt opnieuw voor
ophef. Bouazza, een jongen zonder strafrechtelijk verleden, ging op 30 april
met een aantal vrienden stappen in een discotheek. Het gezelschap waar Mohamed
bijhoorde kreeg het in de discotheek aan de stok met een andere groep jongeren.
In beide groepen zaten allochtone en autochtone jongeren. Buiten de discotheek
ging de ruzie verder. Jongeren uit de groep waar Bouazza bij hoorde, sloegen
een raampje stuk van de auto van de blanke, autochtone Y. Die en zijn vrienden
zetten de achtervolging in op Mohamed. Die sprong in de Schelde, werd allicht
onwel en verdronk.
Volgens zijn familie ging het om een racistische moord. De stille mars die in
Antwerpen gehouden werd na de racistische moorden van Hans Van Themsche was ook
een mars voor Bouazza.
Twee verdachten in de zaak verschenen gisteren voor de raadkamer maar het
Antwerpse parket vroeg hen beiden buiten vervolging te stellen. Voor moeder
Radia Bouazza kwam dat behoorlijk hard aan. 'Ik wil dat de daders voor de
rechter verschijnen en gestraft worden. Zolang dat niet gebeurt, kan ik er mij
niet bij neerleggen', zegt zij.
'Wat er in die laatste minuten van
Mohamed gebeurd is, is niet duidelijk en daardoor is het inderdaad moeilijk om
iemand te vervolgen voor moord', reageert haar advocaat Jef
Vermassen. 'Maar dat het parket de verdachten ook niet wil laten
vervolgen voor de bedreigingen die ze geuit hebben, is onbegrijpelijk.'
Uitspraak op 19 december. (dhh)
In verband met de zaak Demoor. Ik ben een student aan de KDG in Hoboken. Ik
moet daarom elke dag tram 24 nemen. Wat daar allemaal op gebeurt kan u zich niet
voorstellen. Tuffen op de grond, kabaal, vechten, meisjes lastig vallen.
Wanneer je soms de pech hebt en je draait je om om te kijken wat er allemaal
gebeurt en het wordt gezien dan vragen ze op een arrogante toon of je er
problemen mee hebt. Als je op dat moment ja zegt, dan weet ik niet wat er gaat
gebeuren maar je komt er niet zonder kleerscheuren vanaf. Mijnheer Demoor had
de moed (die ik niet heb) hier tegen op te treden en het gevolg is voor ieder
onder u bekend. Dus bespaar mij dat hij er schuld aan heeft. Gelooft u mij
niet. Ik raad u aan tram 24 eens te nemen om vervolgens op de tram te zeggen
dat het moet stoppen met kabaal, dan denk ik dat er de volgende dag er iets
over "een incident" op de tram wordt geschreven in de krant.
ik ben de zus van bouazza mohamed en wat ik hier allemaal
lees is dikke zever jullie weten niks van de zaak af jullie lezen maar wat en
de media zit vol leugens en parasiet.Mijn broer had niks te maken met de
jongeren die het gevecht hebben veroorzaakt in de discotheek
zijn belagers zullen hoe dan ook bekennen mijn broer is niet de gene die de
ruit heeft ingestampt
dat hebben zijn belagers zelf gezegd
als die klootzak mijn broer met rust had
gelaten dan was hij er nog op deze wereld maar nee yanick moest een makkak
vermoorden hij was onder invloed van drugs en alcohol dat wisten jullie
blijkbaar niet he , wel nu weten jullie het en die klootzak staat bekent bij de
politie als een moordenaar hij heeft meerdere moorden op zijn geweten deze
klootzak is een gestoorde maar loopt nog vrij rond waarom omdat het een Belg is
als je nu de rollen moest omdraaien gegarandeerd dat de allochtoon dan achter
de tralies zat en hier mee kunnen we niet mee leven dat wij onterecht worden
behandelt. welke kleur je ook hebt iedereen gelijk .
Gepubliceerd naar aanleiding van
de reactie door de zus van het slachtoffer .
Universeel taalgebruik van sommige Allochtonen ???
11/03/'08 Drie criminologen van de
Erasmusuniversiteit, Masja van Meeteren, Marion van San en Godfried Engbersen
brachten in opdracht van de liberale ministers Marino Keulen (Inburgering) en
Patrick Dewael (Binnenlandse Zaken) de situatie van illegalen in België in
kaart. Het rapport wordt binnenkort besproken in de Kamercommissie Binnenlandse
Zaken. Volgens hun onderzoek hebben illegalen een criminaliteitsgraad die twee
keer zo hoog is als die van legale vreemdelingen. De vorsers stellen ook vast
dat de diefstallen en de geweldscriminaliteit bij illegalen de jongste jaren
sneller stijgen dan bij hun legale collega's. De onderzoekers pleiten voor het
herinvoeren van de gastarbeider, maar die mag slechts in fasen en pas na
regelmatige bijdragen sociale rechten krijgen. Ze willen ook een rem op het
aantal regularisaties zetten.
Marion van San is een Belgische criminologe, die in ons land furore maakte met
haar studie over de criminaliteit van migranten, die zij voor het eerst vanuit
culturele elementen duidde. Haar onderzoek deed veel stof opwaaien, maar
veroorzaakte maar weinig verandering in het beleid. Van San en haar collega's
komen nu met een nieuw onderzoek. Dit keer naar de situatie van illegalen, of
zoals zij het zeggen: "irreguliere migranten". In die term zitten
niet alleen de illegalen, maar ook de mensen die switchen tussen een legaal en
een illegaal statuut, bv. doordat ze met een toeristenvisum naar hier komen,
langer blijven en illegaal worden, weer vertrekken en dan de cyclus opnieuw
starten.
Van San interviewde 120 illegalen: 30 Turken en 30 Bulgaren in Gent; 30
Marokkanen in Antwerpen en 30 Congolezen in Brussel. De illegalen werden
gerecruteerd via sleutelfiguren en op café. Er is geen enkele garantie op
representativiteit en er is ook geen garantie dat wat de illegalen verklaren
ook de waarheid is, zo schrijven de auteurs zelf. Maar ze confronteerden die
verklaringen met data uit de politiestatistieken en beweren daarom dat ze toch
een vrij goed beeld geven.
Wat bleek uit de interviews?
* Waarom komen illegalen naar
België? Doorgaans om economische redenen. Alleen bij de Congolezen is politiek
doorslaggevend. De illegalen maakten geen systematische vergelijking tussen de
landen waar ze naartoe wilden, ze kwamen meestal naar België omdat ze hier al
familie of kennissen hadden. Een vijfde kwam om in een korte periode veel geld
te verdienen en dan weer te vertrekken. De helft (vooral Marokkanen en
Congolezen) wil hier blijven en streeft een wettig verblijf na. Nog een derde
wil liever illegaal in ons land blijven en de helft hiervan denkt als illegaal
een fatsoenlijk bestaan te kunnen opbouwen.
* Hoe komen ze? Het grootste deel steekt illegaal de grens
over. Een tweede belangrijke groep komt met een toeristenvisum en blijft na
afloop van dat visum illegaal hier. Voor acht op de tien was België het
geplande einddoel. Bij twee op de drie van de geïnterviewden is al eerder een
familielid of een vriend naar België gemigreerd. En één op de drie van deze
illegalen ontving van de familie in het herkomstland steun om over te komen,
bv. geld om een mensensmokkelaar te betalen.
* Bijna twee van de drie geïnterviewden had inkomsten uit arbeid. Dat gold
vooral voor de Turken, minder voor Marokkanen en Congolezen. De meeste
informanten werken binnen de eigen etnische gemeenschap. Ze krijgen een lager
loon dan hun legale collega's. Marokkanen en Congolezen hebben een veel lager
maandinkomen dan Turken en Bulgaren. Bij Marokkanen hangt dit samen met het
type werk dat ze verrichten: zonder uitzondering is dat ongeschoolde arbeid. Ze
hebben ook het minste vast werk.
Wat leren de officiële statistieken?
* In 2005 klopten in Vlaanderen
2.871 illegalen aan bij het Algemeen Welzijnswerk voor hulp en toen werden ook
568 illegale cliënten in begeleiding genomen. Ook de opvangstructuren van
Fedasil worden voor meer dan de helft bevolkt met illegalen (meestal
uitgeprocedeerde asielzoekers). De kosten voor dringende medische hulp aan
illegalen swingen de pan uit.
(Uit een recent antwoord van minister van Maatschappelijke Integratie
Christian Dupont (PS) op een vraag van Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld) bleek
dat de dringende medische hulp voor illegalen in 2005 30,9 miljoen euro kostte
en in 2006 al 38,5 miljoen euro, nvdr).
In sommige gemeenten, zoals Brussel, is men heel laks: illegalen kunnen gewoon
naar een huisarts gaan en die eerste consultatie wordt automatisch door het
OCMW terugbetaald. Het systeem is te zwaar belast en kan het zeker niet lang
meer houden, schrijven de onderzoekers. Ze wijzen bovendien op de problemen van
hulpverleners, die geen hulp willen bieden aan mensen die misschien altijd illegaal
zullen blijven. Maar de hulpverleners weten door de lange procedures niet meer
waar ze aan toe zijn.
* Van San maakte ook een analyse van de politiestatistieken. Tussen 2001 en
einde 2005 werden 82.838 aanhoudingen voor illegaal verblijf verricht door de
politie en die hadden betrekking op 68.072 personen. Jaarlijks werden gemiddeld
13.000 illegalen aangehouden. Ze komen uit 162 verschillende landen, het zijn
voor 80% mannen in de leeftijdsgroep tussen 25 en 44 jaar. Een groot deel van
de aangehoudenen komt uit ex-Joegoslavië, Marokko, Roemenië, India, Algerije.
Bijna 43.000 illegalen hebben een woonadres in België. Er werden 532
verschillende postcodes geregistreerd, er zijn 589 gemeentes. Hieruit moet
worden besloten dat illegalen overal zitten, tot in de kleinste gemeenten.
Illegalen plegen - volgens de registratie van de politiediensten - twee keer
zoveel criminele feiten als legale vreemdelingen: hun criminaliteitsgraad loopt
op tot 4,8%, tegen slechts 2,1% voor legale vreemdelingen. (Als de onderzoekers
het hier over aanhoudingen hebben, dan bedoelen ze dat de politie mensen
heeft gevat voor deze feiten; ze doelen niet op gerechtelijke aanhoudingen door
een onderzoeksrechter. De criminaliteitsgraad van illegalen is volgens de
onderzoekers: het aantal aangehouden illegalen voor criminele feiten gedeeld
door het totaal aantal aangehouden illegalen. Deze criminaliteitsgraad kan
moeilijk anders berekend worden, omdat men het volledige aantal illegalen
natuurlijk niet kent. Deze berekening kan een vertekening geven. De
criminaliteitsgraad van een legale groep vreemdelingen wordt berekend door het
totaal aantal aanhoudingen voor criminele feiten van de bewuste groep legale
vreemdelingen te delen door het aantal legale vreemdelingen in dat jaar, nvdr.)
In de 82.838 politie-aanhoudingen tussen 2001 en einde 2005 zitten 57.967
aanhoudingen voor onwettig verblijf en 24.871 aanhoudingen voor gewone
misdrijven (diefstal, zwart werk e.d.). Het aantal aangehouden personen is
evenwel anders: er werden 57.967 personen aangehouden voor illegaal verblijf,
maar slechts 13.628 voor andere misdrijven. Dat betekent dus dat de illegalen
die voor diefstal e.d. werden aangehouden in de bewuste periode van vijf jaar
meerdere keren voor die feiten werden aangehouden. Zo waren er 3.269
aanhoudingen voor gewone diefstal, maar toch slechts 1.976 aangehouden illegale
dieven. Bij zware diefstal is het verschil nog groter: 2.656 aanhoudingen tegen
slechts 1.156 aangehoudenen. Dit betekent in ieder geval dat het uitwijzingsbeleid
niet behoorlijk functioneert.
De top-5 van de misdrijven waarvoor illegalen werden aangehouden bestaat uit:
gewone diefstal (13%), gebruik van valse stukken (12%), zware diefstal (10,7%),
aanmatiging van titels (9,9%), schriftvervalsing (9,4%).
Ruim een derde van alle misdrijven komt voort uit de onwettige verblijfsstatus
(schriftvervalsing, gebruik van valse stukken, aanmatiging van titels,
weerspannigheid), maar ook een derde heeft hier nauwelijks verband mee.
Over de hele periode van vijf jaar bekeken valt op dat illegalen niet vaker dan
legale vreemdelingen worden aangehouden voor vermogensdelicten. Het aantal
aanhoudingen voor gewone diefstal is verhoudingsgewijs gelijk voor beide
groepen. Illegalen worden wel veel meer aangehouden voor gebruik van valse
stukken en zwart werk. Hieruit kan blijken dat illegalen om hun brood te
verdienen wel stelselmatig meer naar het zwart werk gaan, maar niet meer dan
gewone burgers naar diefstallen.
De onderzoekers gingen ook na of er grote verschillen op het vlak van
criminaliteit waren per etnische bevolkingsgroep tussen legale en illegale
vreemdelingen. Daaruit bleek dat de illegale Marokkanen en Turken vijf keer
zoveel aangehouden worden voor criminele feiten dan de legale, de illegale
Congolezen zes keer zoveel, de illegale Algerijnen vier keer zoveel. Over het
algemeen volgt de criminaliteit van het illegale deel van een bevolkingsgroep
het legale deel van diezelfde groep, vermenigvuldigd met een bepaalde factor.
Er is ook een duidelijk verband tussen de nationaliteit en de aard van de
criminaliteit.
De evolutie in de tijd is verontrustend. Het aandeel van de
verblijfscriminaliteit (die samenhangt met het statuut van illegaal) neemt
tussen 2001 en 2006 af en dat van de bestaanscriminaliteit (de gewone misdrijven)
neemt toe. Zo is het aantal aanhoudingen voor schriftvervalsing tussen 2001 en
einde 2005 gedaald met 59%, maar dat voor gewone diefstallen steeg met 52%, dat
voor geweldsmisdrijven met 157% en dat voor drugsmisdrijven zelfs met 173%. En
dat is des te verontrustender omdat in dezelfde periode het aantal aanhoudingen
van legale vreemdelingen voor gewone diestallen is gedaald met 14%, voor
drugsmisdrijven met 10%, terwijl het aantal aanhoudingen voor geweldsmisdrijven
'slechts' steeg met 46%.
Kortom: het illegale deel van de vreemdelingenbevolking wordt geleidelijk aan
crimineler. Maar er moet zeker niet gedramatiseerd worden. De illegalen blijven
een braaf volkje, want het gaat in al deze gevallen bij de illegalen om erg
lage absolute cijfers. Het aantal politieaanhoudingen van illegalen voor
geweldsmisdrijven mocht dan al enorm gestegen zijn in vijf jaar tijd, het
bedroeg in 2005 nog maar 390, tegen 7.098 voor legale vreemdelingen en 54.719
voor alle legaal verblijvende personen in België.
Hoeveel illegalen zijn er?
Dat is natuurlijk erg moeilijk
te zeggen. Van San schat het aantal illegalen in België op 110.000, een
minimale schatting, schrijft ze zelf. En ze relativeert ze ook voortdurend. Het
lage cijfer verbaast, omdat begin jaren negentig het aantal illegalen al op
150.000 werd geschat door Koninklijk Commissaris voor het Migrantenbeleid Paula
D'Hondt.
Ondertussen waren er natuurlijk wel de regularisaties van de
binnenlandministers Duquesne en Dewael, maar precies door het aanzuigeffect op
België van die voortdurende hoge aantallen regularisaties, verwacht je een veel
hoger cijfer.
Hoe komt van San aan haar berekening? Ze heeft twee methoden: ze wéét hoeveel
illegalen in een bepaald jaar gevat zijn voor criminele feiten door de politie.
Dan gaat ze na hoeveel procent van de 120 illegalen uit haar steekproef zeggen
dat ze criminele feiten hebben gepleegd. Ze past dit percentage vervolgens toe
op het aantal gearresteerde illegalen. Deze methode vindt ze zelf niet echt
betrouwbaar, want te afhankelijk van de acties die de politie onderneemt en het
aantal acties rond illegalen is de voorbije jaren gedaald, schrijven de
onderzoekers zelf. Bovendien geven ze toe dat de 120 uitgeselecteerde illegalen
alles konden vertellen, terwijl de onderzoekers dat niet echt konden
verifiëren.
Een tweede berekeningsmethode vertrekt van het aantal illegalen dat in 2004
dringende medische hulp kreeg (7.252). Dan gaat van San opnieuw na hoeveel
illegalen in haar steekproef van 120 personen naar eigen zeggen dringende medische
hulp kregen, ze berekent dit percentage en past dit toe op het cijfer van
7.252. Omdat de illegalen uit haar steekproef uit 2005 en 2006 gemiddeld drie
jaar en 110 dagen in België verblijven, past ze het cijfer aan dit gegeven aan.
Het probleem hierbij is dat in de twee jaren van haar steekproef (2005 en 2006)
het aantal illegalen dat een beroep deed op dringende medische hulp veel hoger
was dan in 2004, nl. 19.541
in 2005 en liefst 23.726 in 2006, waardoor
de totale eindsom dus misschien wel eerder 219.076 of nog hoger zal bedragen
dan 111.000. De schatting van het aantal illegalen die van San maakt kan dus
een indicatie geven, maar in dit geval zeker een veel te lage.
Nederland en België
Van San geeft meerdere goede redenen op waarom Nederland
minder illegalen heeft dan België. De informele economie (het zwart werk)
bedraagt in België 21,5% van de totale economie, in Nederland slechts 12,8%.
Omdat illegalen vooral in het zwarte circuit werken, ligt het voor de hand dat
er meer illegalen in België zijn dan in Nederland.
Tweede reden: het huisvestingsbeleid is heel anders in beide landen. In België
is het veel meer in handen van de private sector, waardoor het makkelijker is
voor illegalen om een verblijfplaats te vinden.
Derde reden: het Belgische beleid is veel illegaalvriendelijker. Er was nog
maar pas in 1999 een collectieve regularisatie met groot aanzuigeffect, ook nu
(onder minister Dewael) wordt veel meer geregulariseerd dan in Nederland;
bovendien vangt de Vlaamse Gemeenschap illegalen uitdrukkelijk op terwijl de
Nederlandse regering dat uitdrukelijk verbiedt; en tenslotte kan een illegaal
in België veel makkelijker medische hulp terugbetaald krijgen dan in Nederland:
België betaalt in principe zelfs invitrofertilisatie terug aan illegalen.
Beleidsaanbevelingen
Van San doet een reeks
aanbevelingen voor het Belgische beleid.
1. Werk de contradicties in het federale asielbeleid weg. Mensen van wie de
asielaanvraag is afgewezen kunnen in (cassatie)beroep gaan bij de Raad van
State. Ondertussen zijn ze wel illegaal in het land en de kans dat de Raad hen
gelijk geeft is amper 3%. Maar tegelijkertijd krijgen deze uitgeprocedeerde
asielzoekers wel materiële steun en worden ze gestimuleerd om Nederlands te
leren en cursussen te volgen. Deze laatste maatregelen zijn gericht op
integratie in het land, terwijl de kans dat de illegalen uitgezet worden 97%
is. Deze tegenspraak moet worden weggewerkt. Ze bestaat trouwens al helemaal
tussen het federale asielbeleid en het Vlaamse beleidsniveau: de federale overheid
verbiedt onwettig verblijf, de Vlaamse vangt onwettig verblijvenden op.
2. Maak een snelle asielprocedure. Dit zou in principe al gebeurd moeten zijn
door de wet van vorig jaar.
3. Stel knelpuntberoepen tijdelijk open voor migranten uit landen van buiten de
Europese Unie. Maar wel zo dat deze arbeidsmigranten na gedaan werk terugkeren.
In feite is dit niets anders dan een oproep tot terugkeer van de
"gastarbeider" uit de jaren zestig, die nu de modieuze naam
"economische migrant" heeft gekregen. Van San wil echter niet dat
zo'n nieuwe gastarbeider onmiddellijk alle sociale zekerheidsrechten krijgt.
Dat moet in fasen gebeuren, want anders wordt de sociale zekerheid
onbetaalbaar. Migranten moeten eerst hebben bijgedragen vooraleer ze recht
hebben op uitkeringen.
4. Beperk het aantal regularisatieaanvragen. Nu zijn er veel te veel aanvragen
van illegalen die geen schijn van kans hebben. De regularisatie van illegale
asielzoekers die te lang op hun resultaat moesten wachten, moet officieel
beleid worden en uit het regularisatiedebat worden gelicht. Regularisatie moet
daarna enkel nog gelden in buitengewone omstandigheden: men zou een maximum
aantal aanvragen kunnen opnemen in de wet of een filter instellen.
Bron: Gazet Van Antwerpen : dd. 11/03/2008 Auteur : John
De Wit .
Groepje vandalen richt vernielingen aan in Anderlecht
Groepje vandalen richt vernielingen aan in Anderlecht
Een groep van een vijftiental individuen heeft
vrijdagavond vanaf het centrum van Anderlecht tot in de wijk Kuregem, een spoor
van vernielingen aangericht. Een winkelruit en de ruiten van verschillende wagens
werden stukgegooid.
De feiten gingen van start rond 19.30 uur. De politie van de zone Brussel -Zuid
werd door buurtbewoners verwittigd over problemen met een vijftiental vandalen.
Volgens de woordvoerster van de zone, werden de ruiten van een 20-tal wagens
vernield. Ook verschillende bushokjes werden beschadigd. Aan het Albert -plein
werd de etalage van een Renault -garage ingegooid. De vandalen trokken van het
centrum van Anderlecht naar de buurt rond de slachthuizen. Omstreeks 21.30 uur
was de politie er nog niet in geslaagd om de daders te vatten. (935)
Reactie : op artikel :
zaterdag 23 januari 2010 8:04:05
1.onze grote en goedbetaalde politiemacht, deze keer nochtans verwittigd en
toch niet in staat om vijftien individuen in te rekenen?
2. moest dit toch gebeurd zijn, indien er al een proceskomt of zou
komen natuurlijk, dat er een veroordeling volgt, dat deze individuen
ondertussen niet uit belgie verdwenen zijn?
3. gevangenis? een lachertje.
4.deze individuen, nationaliteit in het midden gelaten, een goedkope
vorm van ontspanning?
5. België, politiekers, zonen en dochters van..,belastingen,het land der
dwazen ende gewone mens pikt ditnog?
6.begrijp ik iets niet?
Reactie 1 :
zaterdag 23 januari 2010 3:01:51
Als Marokkaan keur ik dit natuurlijk af! En ja, heb t zelf
niet gehoord noch gezien, maar ben r zeker van dat t weeral Marokkanen zijn,
geen twijfel. Niet aan mij om te achterhalen wat er in die jongeren hun hoofd
afspeelt, "geen werk"? "uitzichtloos toekomst"? Nog steeds
geen reden om zoiets te doen. Maar aan de Belgen die stomme Commentaar leveren,
niet alle Belgen zijn toch pedofielen? Niet alle Belgen produceren chocolade?
Denk na voor jullie een oordeel vellen over die "Marokkanen".
Tenslotte maken die Marokkanen ook deel uit van de samenleving en ligt volgens
mij tprobleem in de eerste plaats bij de huisvesting van destijds, "laten
we ze samenhokken, dan voelen ze zich rapper thuis" dachten ze toen. Want
nog steeds is een Marokkaan een goede werkkracht....als hij aan werk geraakt tenminste..
LONDEN- Twee Engelse
broers van 11 en 12 jaar zijn vrijdag veroordeeld tot een gevangenisstraf van
onbepaalde tijd, maar met een minimum van vijf jaar, voor een aanval die
twee leeftijdgenootjes bijna het leven kostte. Dit heeft een rechtbank in
Sheffield vrijdag bepaald.
In Groot-Brittannië is met afschuw gereageerd op de zaak, die grote aandacht
krijgt in de media. De discussie is opgelaaid of lokale autoriteiten en
hulpverleners wel voldoende doen om in te grijpen bij ontspoorde gezinnen.
Val
De broers, ten tijde van de misdaad 10 en 11 jaar, lokten twee andere
jongetjes van 9 en 11 jaar in het dorp Edlington (Zuid-Yorkshire) in de val,
door ze te vertellen dat daar een dode vos lag. Het tweetal werd tussen de
struiken vervolgens anderhalf uur lang mishandeld.
Ze werden met stokken, stenen en prikkeldraad bewerkt, gewurgd, en met een
kapotte wastafel op hun hoofd geslagen. Voorts werden ze gedwongen seksuele
handelingen bij elkaar te verrichten. De slachtoffers werden later met zware
verwondingen gevonden. Van een van hen werd aanvankelijk aangenomen dat hij was
overleden.
Verveling
Gevraagd naar de reden voor de sadistische aanval, zei een van de daders uit
verveling te hebben gehandeld (in plat Engels: Cos there were nowt to do). Op
de vraag waarom ze uiteindelijk ophielden met het inhakken op hun slachtoffers,
kwam de verklaring dat hun eigen armen zeer begonnen te doen van het slaan.
Minstens zo schokkend is de achtergrond van de broers, die hun actie deels
filmden met een mobiele telefoon. Hun moeder is een drugsverslaafde, die door
de vader, zowel dronken als nuchter, stelselmatig werd mishandeld. De jongetjes
konden vrijelijk sigaretten, cannabis en sterke drank gebruiken, en kregen
vanaf jonge leeftijd horror- en pornofilms te zien.
Beiden hadden al een strafblad. In
Engeland kunnen kinderen vanaf 10 jaar worden berecht volgens het
volwassenenstrafrecht. De strafrechter in Sheffield had voor de gelegenheid
zijn toga thuisgelaten en laste voortdurend pauzes in, om de lange zittingen
draaglijker te maken voor de jongens.
Verdedigen
De verantwoordelijke minister, Ed Balls, moest zich verdedigen voor het feit
dat het jaren had geduurd voordat werd ingegrepen bij de lokale autoriteiten,
waarvan bekend was dat de jeugdzorg er niet deugde. Volgens een rapport had bij
het betreffende gezin op zeker dertig momenten ingegrepen kunnen worden.
Oppositieleider David Cameron greep de zaak aan om zijn pleidooi kracht bij te
zetten dat de Britse samenleving gebroken is.
De kwestie roept herinneringen op aan de moord op de 2-jarige James Bulger
door twee 10-jarige jongens in de jaren negentig. Destijds verweet Tony Blair,
toen oppositieleider, de conservatieve regering dat zij het land in sociaal
opzicht had laten ontsporen.
Atomium na het vertrek van N-VA '¢( Voor geïnteresseerden )
18/01 18 JANUARI 2010 - De
Atomiumwerkgroep die Justitie moet hervormen, start binnenkort opnieuw op. De
werkzaamheden zijn einde december opgeschort omdat de N-VA
de werkgroep verliet, waardoor er nog maar acht partijen lid zijn. N-VA
stapte op omdat er geen eenheidsrechtbank komt, omdat er geen regeling voor de
splitsing van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde komt en
omdat het tuchtstatuut te magistraatvriendelijk blijft. Ondertussen hebben ook
de andere partijen kritieken geformuleerd en zijn de plannen gewijzigd. Een
stand van zaken. (Dit stuk bevat onderaan een update van 19 januari over de
visie van Open Vld).
De Atomiumwerkgroep moest met negen partijen (de meerderheid, de sp.a,
Groen-Ecolo, de N-VA) achter gesloten deuren een hervorming voor Justitie
uittekenen tegen einde 2009. Zo zouden de gerechtelijke arrondissementen groter
worden, er zouden er nog 16 overblijven in plaats van 27. Er zou één rechtbank
per arrondissement komen, waarin alle bestaande rechtbanken (ook vrede- en
politierechters) zouden opgaan. Er zou meer management komen en een efficiënter
tuchtstatuut voor de magistratuur.
Nog voor De Clerck de Atomiumwerkgroep opstartte, had hij zijn plannen al
teruggeschroefd onder druk van de meerderheid: zo mochten de vrede- en
politierechters onafhankelijk blijven, er kwam geen administratieve afdeling
van de rechtbank van eerste aanleg meer en het concrete voorstel voor de
splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde verdween uit de nota.
Dat deze punten uit De Clerck's nota werden gehaald, belette niet dat ze nog
als discussiepunten op de agenda konden worden gezet. En dat gebeurde ook.
Hoever staan we nu?
WAT IS GEREALISEERD?
Volgens justitieminister Stefaan De Clerck zijn de partijen het eens over
drie punten:
* De gerechtelijke arrondissementen moeten groter worden.
* De zetelende magistratuur moet een orgaan krijgen dat haar
vertegenwoordigt.
* Op centraal niveau moet een managementsorgaan worden opgericht voor het
beheer van HRM, gebouwen, informatica, logistieke en materiële middelen.
Over al de rest blijven de meningsverschillen.
WAT STELT DE CLERCK NU VOOR?
De Clerck maakte tegen 21 december 2009 twee nieuwe synthesenota's: één over
de hervorming van het gerecht; één over het tuchtstatuut. Wat verandert er in
vergelijking met de vorige nota's terzake?
A. Hervorming rechtbanken
* Er komt geen eenheidsrechtbank meer. De rechtbank van koophandel, de
arbeidsrechtbank en de rechtbank van eerste aanleg blijven naast elkaar
bestaan.
Nochtans was die fusie - zeker op parketniveau - al opgenomen in het
Octopusplan van 1998. Maar ze werd nooit gerealiseerd. Ook nu was er heel sterk
verzet tegen het samensmelten van de arbeidsrechtbanken met de gewone
rechtbanken. De arbeidsrechters hebben immers geen achterstand. Een opname in
de rechtbanken van eerste aanleg zou alles flexibeler maken en dat zagen ze
niet zitten. Bovendien vreesden de vakbonden voor de afschaffing van de
lekenrechters in die arbeidsrechtbanken. Onderzoek van professor Jean Vanhoutte
(rechtssociologie, Universiteit Antwerpen) wijst immers uit dat die zelf vinden
dat ze er maar als bloempot bij zitten. Vooral de PS zag
die afschaffing niet zitten. Zij was voor een fusie van de arbeidsrechtbank met
de rechtbank van koophandel en eiste in ieder geval dat de arbeidsrechtbank
apart zou blijven. En zo geschiedde.
* De sociale, economische, financiële en milieucriminaliteit wordt
overgeheveld van de parketten naar de arbeidsauditoraten.
* Het kanton Tielt mag toch bij het nieuwe gerechtelijk arrondissement
Brugge-Veurne blijven, het gaat dus niet naar Kortrijk-Ieper, zoals De Clerck
zelf had gewild om "zijn" arrondissement wat groter te maken. Voor de
rest blijft de verdeling van de arrondissementen wat ze was. Maar er blijft
grote onenigheid over een aantal arrondissementen, o.a. over BHV.
De minister heeft deze nieuwe nota overgemaakt voor advies aan de Hoge Raad
voor Justitie.
B. Tuchtstatuut magistraten
Ook over het tuchtstatuut van de magistraten maakte De Clerck een nieuwe
nota. Ook hier waren er slechts een paar kleine wijzigingen:
* Er kwam een verduidelijking over de tuchtstraffen.
Zo wordt de waarschuwing afgeschaft en wordt de berisping de lichtste straf.
Een eerste negatieve evaluatie moet op het vlak van het management worden
aangepakt: de huidige financiële sanctie verdwijnt.
Drie opeenvolgende negatieve evaluaties moeten aanleiding geven tot een
tuchtstraf.
Thans kan de wedde maar twee maanden worden ingehouden bij wijze van
tuchtstraf. Dat maximum wordt opgetrokken.
Er komt een nieuwe sanctie: een andere taak binnen dezelfde rechtbank.
* Over de deelname van externen in het tuchtcollege blijft de discussie
woeden. De Vlaamse oppositie vond het nieuwe tuchtstatuut te
"magistraatvriendelijk".
De meeste Vlaamse partijen wilden bovendien externen in de tuchtrechtbank
opnemen, zoals dat al in Frankrijk, Spanje, Portugal en Italië het geval is en zoals dat al gebeurt in de Nationale
Tuchtraad (die door het voorstel-De Clerck wordt afgeschaft, nvdr).
Maar daar waren de Franstalige partijen tegen. Bovendien zou volgens een
meerderheid van professoren de grondwet moeten worden herzien en het bewuste
artikel was niet eens vatbaar verklaard voor herziening, zodat er twee
legislaturen zouden overgaan eer het nieuwe tuchtstatuut gerealiseerd zou zijn.
Eén advies vond evenwel dat geen grondwetsherziening vereist was.
1. Omdat er geen eenheidsrechtbank komt. Men behoudt de
bestaande structuren. Volgens de N-VA
is De Clerck hierbij "plat op de buik" gegaan voor de PS, die
absoluut de arbeidsrechtbank als aparte eenheid wilde behouden.
2. Omdat de splitsing van het gerechtelijk arrondissement
Brussel-Halle-Vilvoorde uit de Atomiumwerkgroep wordt gehaald en overgeheveld
naar de werkgroep van Jean-Luc Dehaene die een oplossing moet bedenken voor de
splitsing van het bestuurlijke arrondissement BHV.
3. Omdat er geen integraal management komt. De nota's
zwijgen over de permanente evaluatie en de werklastmeting voor magistraten. De
Vlaams-nationalepartij heeft ook vragen bij het Centrale Beheersorgaan bij Justitie,
dat verantwoordelijk is voor HRM, gebouwen, materieel in informatica en dat met
de arrondissementen beheerscontracten moet onderhandelen. Zal dit wel voldoende
onafhankelijk zijn?
4. Omdat het tuchtrecht voor de magistraten onvoldoende
wordt hervormd: de tuchtrechtspraak blijft te veel in handen van magistraten
zelf, er komen geen externen in de tuchtorganen, de Hoge Raad voor de Justitie
krijgt geen inzagerecht in lopende tuchtdossiers en kan zelf rechtstreeks geen
tuchtzaken opstarten.
5. Omdat De Clerck "op alle vlakken volledig heeft
gecapituleerd voor de PS", volgens de N-VA. De partij stelt vast dat Vlaanderen een andere justitie wil, maar Wallonië niet. Ze bepleit nu twee proefprojecten: één in Vlaanderen (waarin de aanvankelijke idee van de
eenheidsrechtbank zou worden doorgevoerd), één in Wallonië (waarbij men zou werken met het ingewikkelde
systeem dat De Clerck nu voorstelt).
ANDERE DISCUSSIES
Ondertussen morrelde het ook in de meerderheid zelf.
* De PS vindt dat de "hervorming te ver van de
burger staat". Het is "een personeelsherschikking, een
hervorming die belangrijk is voor betrokkenen, maar minder voor de
rechtsonderhorige", zo zegde Justitiespecialist Thierry Giet aan Le
Soir. Die rechtsonderhorige zou "nog verder moeten gaan rondreizen om
recht te krijgen, door de grotere arrondissementen".
(De kritiek dat de hervorming vooral belangrijk was voor het personeel,
was bij de politiehervorming nog meer het geval dan bij deze
justitiehervorming. En bovendien: de hervorming neemt de meeste ideeën van Laurette Onkelinx gewoon over. Wat bij de andere
partijen de indruk creëerde dat de PS de
hervorming gewoon niet gunt aan minister De Clerck, nvdr).
* De PS
heeft ook vragen bij het beheer van de rechtbanken. De partij
vindt het goed dat ieder arrondissement een eigen beheersorgaan krijgt (voor de
materiële en logistieke middelen, de gebouwen, de informatica e.d.), maar ze
wil niet dat de Minister van Justitie daardoor zijn politieke
verantwoordelijkheid verliest voor wat in de rechtbanken gebeurt.
Bovendien heeft de partij vragen bij het Centrale Beheersorgaan dat bij de
federale overheidsdienst Justitie in het leven wordt geroepen. "Is dit
orgaan voldoende onafhankelijk? Volgens welke regels gaat het de
beheersovereenkomsten met de gerechtelijke arrondissementen uitwerken?"
* De MR wil absoluut niet weten van een fusie
van Aarlen met Neufchâteau en Marche-en-Famenne en evenmin van Hoei met Eupen
en Verviers omdat de huidige arrondissementen te zeer van elkaar verschillen en
omdat sommige burgers dan te ver moeten rijzen. Eerder sprak de Hoge Raad voor
de Justitie zich al tegen deze fusies uit en bepleitte zij alternatieven.
De PS
vindt terzake dat de vergroting van de arrondissementen in overleg met
de plaatselijke korpsen en met alle betrokkenen moet gebeuren. De
Franstalige socialisten willen "in fasen werken, met duidelijke becijferde
evaluaties over de gevolgen".
(
UPDATE 19 JANUARI 2009:* Open
Vld betuigde op 19 januari haar volle steun aan de plannen van
Justitieminister Stefaan De Clerck (CD&V) om het gerecht te
hervormen. Open Vld-voorzitter Alexander De Croo riep de minister op om het
Atomiumoverleg alvast binnen de meerderheidspartijen opnieuw op te starten, nog
voor het advies van de Hoge Raad voor Justitie over zijn nieuwe plannen binnen
is.
Open Vld vindt echter dat er geen verwaterd compromis uit de bus mag
komen. Ze meent bovendien dat de informatisering van het gerecht niet mag
stilliggen zolang niet beslist is over de grootte van de gerechtelijke
arrondissementen, zoals minister De Clerck nog wel bepleit. De liberale partij
is voor eenheidsrechtbanken in grotere gerechtelijke arrondissementen. De
arbeidsrechtbanken moeten in die eenheidsrechtbanken opgaan, maar de
vredegerechten en de politierechtbanken niet. Senatrice Martine Taelman steunde
ook de Raad van Procureurs in zijn pleidooi voor een eenheidsparket (zie:
hieronder).
De nieuwe, grotere gerechtelijke arrondissementen moeten voor Taelman
worden uitgetekend op basis van sociale en economische criteria én op basis van
de hoeveelheid werk die de rechtbanken nu hebben. De provinciegrenzen mogen
daarbij geen taboe zijn, zo zegde ze.
Open Vld wil ook dat over de tucht van de magistraten niet alleen door
rechters zelf wordt geoordeeld, maar ook door externen.
Opmerkelijk was het voorstel om de onderzoeksrechters,
de raadkamers en de Kamers van Inbeschuldigingstelling (KIB) af te schaffen,
althans voorzover deze laatste twee organen verdachten naar de strafrechter
sturen.
Raadkamer en KIB zijn schakels die de procedures nodeloos verlengen.
Het zou beter zijn als alle onderzoeken door het parket worden gedaan, zo
zegde Kamerlid Carina Van Cauter. Momenteel worden de grote onderzoeken naar
moorden en zware financiële criminaliteit, waarbij aanhoudingen en
huiszoekingen nodig zijn, nog door een onderzoeksrechter gedaan. Maar daar wil Open Vld van af. Het parket kan dit volgens haar net
zo goed. "Op voorwaarde dat er een rechter van het onderzoek komt",
vond Van Cauter. Die gaat - naar Italiaans model - na of het parket de
mensenrechten wel respecteert tijdens zijn onderzoek. Maar meer doet hij niet.
Dit idee werd jaren geleden al geopperd door de toenmalige VLD-fractieleider
Hugo Coveliers (nu: VLOTT).
Van Cauter: Na ieder onderzoek kan de procureur zelf de verdachten
dagvaarden voor de strafrechter. Zonder tussenkomst van raadkamer of KIB. Alle
procedurekwesties kunnen dan gewoon in openbare zitting voor de strafrechter
ten gronde worden behandeld. Eén keer en geen vier keer zoals nu. Met dit
voorstel wil Open Vld de strafprocedure drastisch inkorten. De liberale
partij pikt daarmee een idee op dat in de jaren negentig al werd verdedigd door
Chris Van den Wyngaert, toenmalig professor strafrecht en huidig rechter bij
het Internationaal Strafhof in Den Haag. Het idee werd ook bepleit door de
Commissie Georganiseerde Fiscale Fraude. EINDE UPDATE 19
JANUARI 2009.)
* De Raad van Procureurs wil niet dat de sociale,
economische, financiële en milieucriminaliteit naar de arbeidsauditoraten gaat.
"De auditoraten hebben hier niet om gevraagd, ze hebben er niet het nodige
personeel voor en ze hebben zich nog niet met deze dossiers beziggehouden,
terwijl de parketten daarin de jongste jaren veel hebben geïnvesteerd",
zegt Annemie Gepts namens de Raad.
Het voorstel-De Clerck bevordert volgens Raad bovendien de versnippering,
want "het creëert twee parketten per gerechtelijk arrondissement".
Omdat je bij de meeste criminele feiten ook nog misdrijven van gemeen recht
hebt (oplichting, schriftvervalsing, mensen handel ) dreigt tussen parketten en
auditoraten over elk belangrijk dossier een "oorlogje" te ontstaan,
wat de efficiëntie van de afhandeling van de dossiers zeker niet ten goede
komt.
De Raad wil een eenheidsparket per arrondissementen hij
pleit voor één arrondissement per provincie. Er zouden dan nog
elf arrondissementen overblijven en geen 27 meer. (Merkwaardig genoeg gaat
het door de politici zo van conservatisme beschuldigde parket, veel verder in
de hervormingsvoorstellen en in de rationalisatie dan de politici zelf. En dit
niet alleen aan Nederlandstalige, maar ook aan Franstalige kant, nvdr).
HOE GAAT HET NU VERDER?
De Clerck wil de werkzaamheden hervatten, zo gauw hij de bedenkingen van de
Hoge Raad voor Justitie over zijn nieuw plan binnen heeft. Hij heeft bovendien
bij alle partijen hun standpunten opgevraagd met betrekking tot het
tuchtstatuut van de magistraten. Als al deze documenten binnen zijn wil hij
opnieuw starten. De discussies moeten volgens hem gaan over:
* De Hoge Raad voor de Justitie.
* De andere justitiële "satellieten" (justitiehuizen bv.).
* Het gerechtelijk arrondissement Eupen.
* De gevolgen van de hervorming op andere bestuurlijke, politionele en
justitiële overheden en actoren.
* Een inventaris van wetten die door de hervorming moeten veranderen.
* Een inventaris van veranderingen die binnen het huidig wettelijk kader
kunnen.
De Clerck zegt dat hij tegelijkertijd in 2010 drie wetsontwerpen
voorbereidt:
* Een basiswet die de nieuwe architectuur van het gerecht bevat.
* Een wet om een college voor de zetelende magistratuur op te richten, zoals
dat bestaat voor het college van procureurs-generaal.
* Een tuchtwet voor de magistraten.
Deze drie ontwerpen zouden nog voor het einde van deze legislatuur moeten
worden goedgekeurd, aldus de minister.
Of het zover komt, is zeer de vraag. Volgens sommige insiders is het zelfs
de vraag of de Atomiumgroep nog tot enig resultaat zal leiden.
Bron : Gazet Van Antwerpen , dd. 18/01/2010 Auteur John De Wit .
23/02/'09 23 FEBRUARI 2009 - Alle
notariële akten komen in één computerdatabank, maaltijdcheques mogen niet meer
in beslag genomen worden, vzw's moeten hun ledenlijst niet meer indienen op de
griffie, er komt één centraal register voor huwelijkscontracten, illegalen
krijgen vijf dagen (in plaats van 24 uur) de tijd om hun verwijdering te laten
schorsen, afgewezen asielzoekers krijgen een maand de tijd om in beroep te gaan
(in plaats van 15 dagen): het staat allemaal in de nieuwe mozaïekwet, die
volgende week door de Kamer wordt goedgekeurd. Het onderdeel Justitie is reeds
gestemd in de Kamercommissie Justitie, het onderdeel Migratie nog niet in de
Kamercommissie Binnenlandse Zaken.
Asielbeleid
Bij het asielbeleid verandert ook een en ander, maar dat is nog niet
goedgekeurd door de Kamercommissie Binnenlandse Zaken.
* De termijn om in beroep te gaan tegen een beslissing van het
Commissariaat-Generaal voor de Vluchtelingen, waardoor een asielzoeker
niet als politiek
vluchteling wordt erkend, komt van 15 op 30 dagen. Dat moest
van het Grondwettelijk Hof voor 30 juni 2009 gerealiseerd zijn, omdat er een
discriminatie was met de termijnen voor de andere verzoeken bij de Raad voor
Vreemdelingenbetwistingen, die over dat beroep oordeelt.
* De minister wordt in kennis gesteld van beroepen tegen
beslissingen van de Commissaris-generaal voor de Vluchtelingen en van het
resultaat daarvan.
* De Raad voor Vreemdelingenbetwistingen zal meer beroepen tegen een
beslissing van de Commissaris-generaal kunnen weigeren.
Nu kan dat reeds wanneer de persoon die in beroep gaat geen afschrift van
het vonnis bijvoegt in zes exemplaren en wanneer hij de belasting om in beroep
te gaan (het rolrecht) niet betaalt.
Beroep zal in de toekomst ook kunnen worden geweigerd als de
verzoekschriften niet ondertekend zijn, als de indiener niet in België
verblijft en als geen inventaris van de stukken is bijgevoegd.
Deze laatste groep afgewezen asielzoekers krijgt wel een gewone brief waarin
hun gemeld wordt dat ze acht dagen de tijd hebben om hun toestand te
regulariseren. Doen ze dat niet, dan vervalt het beroep.
* Een illegale vreemdeling die verwijderd moet worden heeft
nu 24 uur de tijd om die beslissing te laten schorsen door de
Raad van Vreemdelingenbetwistingen. Die termijn komt op vijf dagen.
Ook dat moest van het Grondwettelijk Hof. Men zal dus ook vijf dagen moeten
wachten om de verwijdering uit te voeren.
* De leeftijd om magistraat te worden bij de Raad
voor Vreemdelingenbetwistingen, het orgaan dat in beroep oordeelt als
een asielzoeker niet erkend wordt als vluchteling, wordt verlaagd van 35 naar 30
jaar.
Men vindt onvoldoende kandidaten, zo luidt het en wil de leeftijd
gelijktrekken van die van auditeur bij de Raad van State.
(Merkwaardig dat men dan niet de leeftijd van een staatsraad heeft
gekozen (37 jaar), want die is vergelijkbaar, niet die van een auditeur.
Kwatongen beweren dat deze regeling er alleen maar komt om één bepaalde benoeming
te kunnen realiseren, nvdr).
Bron : Gazet Van Antwerpen , Auteur , John De Wit .
DIENT VOLGENS JOUW MENING DE KIESDREMPEL VAN 5% AFGESCHAFT TE WORDEN ?
Rondvraag / Poll
DIENEN DE VAKBONDEN LOSGEKOPPELD TE WORDEN VAN EEN POLITIEKE PARTIJ EN OF HUN INVLOED HIEROP ?
Rondvraag / Poll
Bent U voorstender van een gedoogbeleid van Soft - drugs ?
Rondvraag / Poll
Moet imigratie strenger worden gereguleerd en moeten er quota's worden opgelegd in Europees verband ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Bent U het eens met de verdere uitbreiding van de Europes Unie ? ( 8470)
Rondvraag / Poll
Is het een goed idee om personeel voor knelberoepen uit de voormalige Oostbloklanden aan te trekken ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Voelt U zich tegenwoordig veilig op straat of in de woning ? ( 8470)
Rondvraag / Poll
Bent U tevreden met de huidige resultaten van ons huidig politiek beleid ?
Rondvraag / Poll
Vindt U dat in de sociale zekerheid bepaalde plichten dienen naar voor gebracht te worden , zoals een plicht voor werkzoekenden om aangeboden werk te aanvaarden ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Hebt U nog vertrouwen in de toekomst van de Euro ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Zou een onafhankelijk Vlaanderen een eigen munt mogen slaan , bijvoorbeeld " een Vlaamse Frank " ?
Rondvraag / Poll
Zou U voorstander zijn de BTW voor alles te verlagen naar 6 % ? (8470 )
Rondvraag / Poll
Bent U voorstander voor het afschaffen van het dubbel mandaat voor Politiekers . Bv. tegelijkertijd Minister en Burgemeester zijn ?
Rondvraag / Poll
Populariteitswijzer Vlaamse Politieke Partijen ( Criterium - hun programma ) - startdatum enquete : 28/01/2010 na een bezoekersaantal van 5150 bezoekers
Rondvraag / Poll
Populariteitsaanwijzer Vlaamse Politieke partijen ( Criterium het waarmaken van hun programma en kiesbeloften ) , startdatum 28/01/2010 - na bezoekersaantal van 5100 eenheden .
Rondvraag / Poll
Welke Partij zou je verkiezen om bij de Gemeenteraadsverkiezingen ( 2012 ) Antwerpen te besturen ?
Rondvraag / Poll
"Afschaffing kiesplicht zou extreem-rechts het meeste treffen" . Ben jij akkoord met de doelstelling ?
Rondvraag / Poll
Referendum aangaande te vragen lidgeld partij . Welk jaarlijks bedrag zou jou voorkeur genieten als lidgeld J?
Rondvraag / Poll
Bevat het programma inzake reduceren van de (Jeugd)Criminaliteit genoeg argumenten om de partij in de toekomst actueel te maken ( huidige status virtueel - Prospectie gericht )
Rondvraag / Poll
Maakt de Partij kans op slagen ?
Rondvraag / Poll
Dient de Parlementaire onschenbaarheid van Ministers en Parlementairen opgeven te worden ?
Rondvraag / Poll
Dient de voorrang van Rechtsmacht opgeheven te worden voor Magistratuur en Advocatuur ( Plaatsvervangende Vrederechters ) ?
Rondvraag / Poll
Bent U voor het opheffen van de deontholosche code dat de Ambtenaren niet aan politiek mogen doen ? In dit geval Wijkagenten en Postbodes ( deze staan immers dicht bij de bevolking en kunnen gemakkelijk hun verzuchtingen en tekortkomingen dedecteren .
Rondvraag / Poll
Indien de criminaliteit bijna 0 is , dient België dan nog gesplitst te worden ?
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek