De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
17-12-2019
De Strijd tegen Radicalisering
In 2015 werden er naar aanleiding van de terroristische aanslagen maatregelen genomen door het Vlaams Parlement ter bestrijding van radicalisering. Nu wordt die commissie opnieuw heropgestart. Vlaams Belang krijgt het voorzitterschap.
De voorbije jaren draaide de strijd tegen radicalisering rond allerlei activiteiten en initiatieven die 'deradicalisering' beoogden. Zo kregen gemeenten met potentieel gevaarlijke jongeren extra geld en extra ambtenaren om radicalisering in de kiem te smoren... straathoekwerkers, rolmodeljongeren om leeftijdsgenoten op het rechte pad te houden... meer onderwijsinspectie om islamleraars met Syriësympathieëën te detecteren... meer moslimleerkrachten voor de klas om jongeren te helpen bij hun zoektochtocht naar hun identiteit, als wegwijzers naar de moslimidentiteit... islamconsulenten in gevangenissen om radicale moslims op te sporen en een scheiding tussen gewone jongeren en geradicaliseerden, om 'besmetting' te vermijden... En als kers op de taart: Liesbeth Homans die Syriërs voor de klas wilde zetten om te vertellen over hun belevenissen met IS.
Allemaal projecten die doen denken aan het worteltje waarin het ezeltje nooit kan happen... Want radicaliseren is onomkeerbaar, eens jihadist, altijd jihadist. Het gedachtegoed van IS werkt verstikkend, het is een onontwarbaar kluwen waaruit ontsnappen onmogelijk is. De bekende kortsluiting in de hersenen als een levenslange kwelling.
Er was ook nog de Gentse imam Khalid Benhaddou, als coördinator van islamexperts, die Vlaamse scholen afschuimde om discours te geven over radicalisering, om te prediken over de gevaren van de zijweggetjes van de islam. Zijn missie was: deradicaliseren. Met de koran onder de arm ging hij islamitische leerlingen behoeden voor de paden des radicaliserings. Maar hij vergat daarbij dat neigingen om te radicaliseren inherent zijn aan het moslim-zijn.
Psychisch zwakke jihadisten - Alle maatregelen uit het verleden grijpen naast de kern van het probleem. Welke is de impact van islamlessen, koranlessen en moskeebezoeken op de jonge moslim? Het verstoorde brein waarin kronkels zich ongewenst een weg banen, wordt bevestigd door een Nederlands onderzoek waaruit 'De Jihadist' tevoorschijn komt als een verknipt warhoofd. Syriëgangers kampen met psychische problemen, vaak al vóórdat ze radicaliseren. Dit werpt een ander licht op de manier waarop radicalisering aangepakt moet worden, het gedrag van geradicaliseerde jongeren moet bekeken worden, ook de achtergrond van Syriëgangers, wat drijft hen naar IS? Veel van die jongeren komen uit gebroken gezinnen en zijn laagopgeleid. Een aantal van hen is dakloos. Ze hebben een verstoorde sociale achtergrond. Hebben vaker een strafblad. Zijn meestal niet gezond, niet intelligent en worden niet puur door ideologie gedreven. Een terreurorganisatier als IS oefent aantrekkingskracht uit op warhoofden die ideologisch niet sterk onderlegd zijn.
Op een donkere nacht, ongeveer een week geleden, hebben 5 jongeren ingebroken in een schoool in Anderlecht en hebben daar een leraar zwaar mishandeld. De leraar werd vastgebonden op een stoel en was overgeleverd aan de beestachtige driften van de daders. Hij werd geslagen en toegetakeld. De daders gingen er vandoor met de wagen van het slachtoffer, maar verongelukten daarmee in Molenbeek. Eerst richtten ze heel wat vernielingen aan in de school. Van de daders geen spoor...
Waarom zouden jongeren nog voor leraar studeren?
Onderwijsministers beloofden om het lerarenberoep aantrekkelijker te maken. En daarin werd zwaar, zeer zwaar geïnvesteerd. Meerdere campagnes waren nodig om het nijpende lerarentekort aan te pakken. Tot 2025 zijn er duizenden bijkomende leerkrachten nodig, per jaar, van het kleuter- tot het secundair onderwijs.
Het lerarenberoep heeft zjn glans verloren. Er is niets meer te redden. Alle campagnes om het imago op te vijzelen, zijn als zeepbellen doorprikt. Vrouwen die oververtegenwoordigd zijn in het lerarenberoep hebben het verknald. De verwijving van het lerarenberoep is de schuldige. Mannen haken af, jongens missen mannelijke rolmodellen, ze doen het minder goed op school , zijn vatbaarder voor psychische stoornissen... Er zijn meer mannen nodig in het onderwijs om de discipline en de tucht er in te houden. Het lerarenberoep zal dan een stuk aantrekkelijker worden... voor échte mannen!
Over wonderkind Laurent Simons is al zoveel gezegd en geschreven, maar nu komen zijn ouders meer in beeld. Zij hebben de uitdrukkelijke wens dat hun zoon zijn bachelordiploma haalt vóór zijn tiende levensjaar. Dat betekent dat hij binnen tien maanden zijn studie succesvol moet doorlopen, een studie waar normaal drie jaar voor staat.
De Eindhoven University of Technology waar Laurent als piepjonge 9-jarige student zijn opleiding volgde, kon het gewenste studietraject niet aanbieden. Het zou onmogelijk geweest zijn om hem binnen de tien maanden te laten afstuderen. En daarom besloten de ouders om de opleiding stop te zetten. Onenigheid over het studietraject deed de ouders overhellen tot dit besluit, maar ook grote mentaliteitsverschillen tussen Laurent en zijn Nederlandse medestudenten verhinderden een vlot studietraject. De bekende kloof tussen Vlamingen en Nederlanders...
Geen wonder dat andere universiteiten stonden te springen om het genie binnen te halen. En nu blijkt dat hij aan een topuniversiteit in de Verenigde Staten kan gaan studeren. Hopelijk stabiliseert zijn studieloopbaan zich en kunnen zijn capaciteiten zich optimaal ontplooien.
Lees ook op m'n blog op 12.11.19, 28.6.18 en 5.11.16 over Laurent Simons en zijn schoolloopbaan, over een ongekend getalenteerde jongen met een exceptioneel studietempo en begenadigd met uitzonderlijke talenten.
Leerkrachten en kleuterleidsters zouden opgeleid moeten worden om tijdig hoogbegaafde kinderen in hun klas te herkennen om hen aangepast lesmateriaal te kunnen aanbieden, om hen gedifferentieerd binnen de klas te begeleiden. Leerkrachten moeten uit hun isolement stappen van klassikaal onderwijs, de hoogbegaafden voorrang geven en hen signaleren bij middelbare scholen en universiteiten.
Als er vandaag federale Kamerverkiezingen zouden zijn, zou Vlaams Belang de grote winnaar worden. De “extreemrechtse” partij blijft groeien in de driemaandelijkse Grote Peiling van Het Laatste Nieuws, VTM Nieuws, RTL en Le Soir en komt nu uit op 27,3% van de kiesintenties, nog eens 2,5% meer dan bij de vorige peiling en bijna 10% hoger dan bij de verkiezingen van 26 mei. Voor Open Vld is de uitslag dramatisch: de Vlaamse liberalen duiken onder de 10% grens.
Exact zes jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met het Spionnencentrum. Op vrijdag 13 december 1913 had ik een afspraak met twee afgezanten van het Centrum. Met de twee jonge rechercheurs was een vlotte babbel erg moeilijk, vanwege generatiekloof en zo. De plaats van afspraak was het intimiderende Meldpunt van Discriminatie in Hasselt op het romantische Groenplein in Hasselt. Nu is er een homohotel ingericht, maar dat zal wel niks met het CGKR te maken hebben.
De twee speurders waren erg vriendelijk en wilden met mij op de constructieve toer gaan. Maar dan moest ik wel mijn opvattingen, gedachten en gevoelens over migrantenleerlingen inleveren. Een soort zelfverloochening dus. Het was duidelijk dat de CGKR-speurneuzen geen enkele voeling hadden met het multiculturele onderwijswereldje. Wereldvreemd!
Mijn speurtocht naar de verklikkers die lafhartig mijn blogje aanklaagden bij het Centrum leidde naar de Lokale Scholenraad Midden-Limburg, een soort geheimzinnige sekte, misschien wel een infantiele jeugdbeweging, of een louche club. Mijn zoektocht liep dood op slechts drie namen: directrice An Serpent van de Turkenschool, de Turkse tolk Gülnür en psychopaat Horbert, de bendeleider.
Na mijn CGKR-avontuur kwam de heropstanding. De verborgen kracht van een inzinking! Meer dan ooit zou ik mijn belagers door het slijk halen, de linkse zeveraars.
Ondertussen was mijn blogje stuurloos geworden met al die heisa. Het dobberde op de woeste golven die mijn zieltogende blogje viseerden. Op zoek naar nieuwe vaargeulen trachtte ik er weer nieuw leven in te blazen om het in 't gareel te krijgen.
En toen ben ik naar de Blokker-winkel gestapt voor een superprecieze digitale weegschaal waarop ik voortaan al mijn woorden en gedachten kon wikken en wegen... Af en toe schuif ik nog wel eens uit, maar 'k doe mijn best...
Time Magazine roept Greta Thunberg uit tot Persoon van het Jaar. En daarmee is het Zweedse klimaatprulleke de jongste 'Person of the year' ooit... Onbegrijpelijk!
Het is verwonderlijk dat president Trump nog aandacht besteedt aan een losgeslagen tienermeisje dat de controle over haar gespéélde emoties kwijt is. Trump noemt de verkiezing van Greta Thunberg tot Time Person of the Year belachelijk: “Zo belachelijk. Greta moet aan haar woedebeheersing werken. Daarna moet ze met een vriend naar een ouderwetse film gaan. Chill, Greta, chill!”.
Greta's toespraken lijken op kinderachtig gezwets overgoten met een sausje van kitscherige emoties. Hoe ze zinnen uitspreekt en de toon waarop, het geeft de indruk dat alles ingestudeerd is. Gelaatsuitdrukkingen en stemintonaties lijken aangeleerd. Ook haar manier van spreken is niet spontaan. Toneel!
Zoveel emoties, zoveel heftigheid... Ver weg van alle rede. Rationeel denken kan ze niet want het deel van de hersenen waar De Rede gehuisvest is, is pas rond het 21ste levensjaar volgroeid.
Haar anamnese laat psychiatrische problemen zien en een geheel van syndromen, kortom ze is psychisch belast en leent zich daarom vlot om gehersenspoeld en gecoacht te worden. Het ontwikkelingsgeretardeerde meisje lijkt wel een robot, gedreven door een Groen-linkse kliek. En haar ouders sympathiseren met de links-fascistische Antifa-beweging...
“Ze is gek en gevaarlijk. Ze geeft jonge kinderen slapeloze nachten met haar idioterie”, zegt Jeremy Clarkson.
De Britse tv-ster Jeremy Clarkson geeft de Zweedse 16-jarige Greta Thunberg op haar donder en zegt dat ze “haar mond moet houden en weer naar school moet gaan”.
De commentaren van Clarkson komen enkele dagen na zijn uitbarsting op Thunberg in een interview met The Independent waarin hij haar als een “stomme idioot” brandmerkte.
Hij zeg dat haar toespraak bij de Verenigde Naties – waar zij leiders beschuldigde van het stelen van haar ‘dromen en jeugd’ – geen oplossingen bood, schrijft de Mail Online. Meer lezen op: fenixx.news
'k Zag gisteren een klein zwart negerke, op een klein wit fietske. Het contrast was aandoenlijk. Een zwart negerke op een wit fietske. Zijn beentjes raakten nauwelijks de pedaaltjes. En zijn stuurtje wiebelde terwijl het voorwiel heen en weer zigzagde. Dat kleine zwarte negerke heeft nog maar pas leren fietsen op zijn kleine witte fietske, keurig op het fietspad.
Het ventje parkeerde dapper zijn witte fietske tegen de gevel van de bakkerij waar hij buitenkwam met een klein wit broodje in zijn kleine zwarte pollekes. Een vertederend beeld van een zwart jongetje op een wit fietske met een wit broodje. Dat is de mooie keerzijde van multiculturele dysharmonie. Toen het negerke vertrok danste het stuurtje van links naar rechts en het fietske zwenkte en zwalpte langs alle kanten.
Kleine zwarte negerkes op kleine witte fietskes... Ze wiebelen met hun fietske op de weg, vlakbij gevaarlijke kruispunten en aanstormende vrachtwagens... Misschien toch eerst een fietsbad alvorens ze onder te dompelen in een taalbad?
Zoals Jeff Hoeyberghs moesten er meer mannen zijn. Zijn creatieve visie op vrouwen mag dan wel omstreden zijn, maar de man heeft gelijk. Zijn uitspraken lijken soms op beeldspraak met onderliggende waarheden, de realiteit, zoals hij zelf zegt.
Het is niet de eerste keer dat hij onder vuur ligt met 'vrouwonvriendelijke' uitspraken. Linkse kakelkippen bestempelen zijn uitlatingen als seksistisch en vernederend. Terwijl zijzelf geen kasseien willen leggen, geen huisvuil willen ophalen of septische putten legen, en torenhoge alimentaties eisen na een scheiding: "Vrouwen halen het beste in de man naar boven, vooral na een scheiding".
En nu ga ik feministen jennen:
Plastisch chirurg Jeff Hoeyberghs onder vuur na 'seksistische' lezing aan de UGent - “Je kan een vrouw niet als gelijke behandelen zonder haar slaaf te worden...Wat is het probleem met die hele #MeToo? Vrouwen willen wel de privileges van de mannelijke bescherming en geld. Maar ze willen wel niet meer hun benen opendoen. Je kan een vrouw niet als gelijke behandelen zonder haar slaaf te worden”. Op twitter wordt er gechoqueerd gereageerd door allerhande feministen.
Mannelijke wetenschappers - Ook geeft de 57-jarige bekende plastisch chirurg zijn eigenzinnige uitleg over het feit dat wetenschappers meestal mannen zijn. “Het is niet omdat vrouwen zichzelf niet begrijpen, dat ze niet te begrijpen zijn. Als wetenschapper hebben we daar geen probleem mee. Vandaar dat wetenschappers ook meestal mannen zijn, want bij vrouwen komen daar altijd emoties tussen. Ik hoor dat bij mijn vrouwelijke collega’s ook: ‘Ja, maar ik zie dat toch?’, klinkt het dan. Stop, gedaan! Het is een wetenschappelijke meeting. Jij ziet nu dit en morgen zie je ze vliegen. Daar doen we niet aan mee, meisje. Dat wij ze wasmachines hebben gegeven, afwasmachines, poetsvrouwen, … alles. Tot ze natuurlijk zelf overbodig geworden waren”.
“Vernederend” - Rector Rik Van de Walle gaf aan dat hij zich volledig distantieert van de “vernederende” uitspraken... En vrouwenrechtenorganisatie Campagne Rosa en twee studentenverenigingen vragen de UGent nu om de erkenning van de KVHV in te trekken, of op zijn minst de studentenclub te schorsen. KVHV als seksistisch, racistisch en haatdragend??? Ook hun band met ‘Schild en Vrienden’ mag niet vergeten worden”, aldus dolle mina Hanne Van Damme.
In het Duitse Augsburg werd vrijdagavond een 49-jarige brandweerman brutaal in elkaar geslagen door een groep jongeren. De politie gaf geen details over de daders omwille van 'tactische redenen'.
De brandweerman kwam met zijn vrouw en een bevriend echtpaar terug van de kerstmarkt, toen hij door een uit zeven personen bestaande groep werd aangevallen. Hij werd tegen zijn hoofd geslagen en overleed. Na de fatale klap vluchtte de groep.
In de moordzaak die veel stof deed opwaaien, werden twee 17-jarige verdachten gearresteerd. "De hoofdverdachte is een in Augsburg geboren 17-jarige Duitser met ook een andere nationaliteit. De andere arrestant is ook 17, is in Augsburg geboren en heeft een Zuid-Europese nationaliteit"... Kan het nog voorzichtiger geformuleerd worden?
Jongeren met een dubbele nationaliteit zijn de moordenaars. De media hebben het enkel over: "jongeren, een groep jonge mannen, verdachten". Als het echte Duitsers geweest waren, zou het in alle krantenkoppen gestaan hebben. Is het nu echt zo moeilijk om toe te geven dat "een allochtone bende een brandweerman doodgeschopt heeft"?
Ondertussen zijn er gisteren meerdere 'verdachten' gearresteerd, en vandaag nog eentje. Allemaal crapuul en uitschot van het zuiverste water. Hopelijk mogen ze rotten in de cel.
Als buitenlanders criminele feiten plegen hangt er in de berichtgeving een mysterieuze nevel van omzichtigheid. Geheimzinnig en omfloerst wordt er over de daders geschreven, en in een mistige waas van oppervlakkige berichtgeving worden de allochtone criminelen krampachtig anoniem gehouden. De etnische afkomst van de daders blijft verborgen tot het echt niet meer anders kan. Twee moordenaars zijn al ontmaskerd als een Turk en een Libanees. Geen Duitsers dus.
De Kracht van de Herhaling - Visuele beelden vaak genoeg laten zien en op de kijker laten inwerken, is een psychologische truc om onze traditionele opvattingen te bewerken en in de gewenste banen te leiden, om ons dwangmatig te beïnvloeden en onze gedachten om te toveren in de gewenste richting, in poltiek correcte richting.
Als je maar vaak genoeg iets laat horen of zien, werkt het overtuigend, en zij die het meest wankel in hun schoenen staan zijn het meest vatbaar voor die gemene wijze van subjectieve en manipulerende berichtgeving.
Indoctrinerende beelden overrompelen ons en als diezelfde beelden maar vaak genoeg getoond worden, als dezelfde geluiden maar vaak genoeg weergalmen, dan kunnen mensen echt overtuigd raken van de natuurlijkheid en aanvaardbaarheid ervan. Je gaat rare dingen heel gewoon vinden als ze altijd maar herhaald worden, dan lijkt het of ze bij ons alledaagse leven horen.
Interraciale relaties worden voorgesteld als een natuurlijke alledaagsheid. Ze willen ons wijs maken dat blank en zwart samenhoren, alsof dat altijd zo geweest is en altijd zo zal zijn. Blank en Zwart, een combinatie die van nature onnatuurlijk is, een combinatie die vecht met alle logica en alledagelijksheid en alle eenvoud, een combinatie die haaks staat op alle logische vanzelfsprekendheid.
Indoctrinatie geslaagd - En morgen vindt een blank meiske haar relatie met een negerke aanvaardbaar. Eerst twijfelde ze nog, maar als op tv blank en zwart samenhoren, zal het wel goed zijn zeker? Het meiske werd ocharme omgeturnd dankzij de hersenspoelende tv-beelden. Ze is getrouwd mat hare Shaneeque en alweer gescheiden...
Gisteravond 20 uur verzamelden taalminnaars zich in meer dan 100 bibliotheken over heel Vlaanderen om deel te nemen aan De Schrijfwijzen, 'het Groot Dictee Heruitgevonden', een dictee zonder moeilijke woorden, waaraan iedereen kan deelnemen, en het wordt ook nog voorgesteld als een spel. Een dictee op de populistische toer dus, voor Jan en Alleman... Toch een nieuw begin om Spelling te herwaarderen?
Het Groot Dictee der Nederlandse Taal van weleer kan echter niet geëvenaard worden door het 'Heruitgevonden Dictee" zoals dat nu heruitgevonden is. Twee jaar geleden besloot de Nederlandse omroep NTR een punt te zetten achter het Groot Dictee der Nederlandse Taal wegens slechte kijkcijfers. Een belangrijke culturele traditie verdween. De stopzetting was tekenend voor een tanende belangstelling voor de Nederlandse taal en voor de voortschrijdende afbrokkeling van onze westerse beschaving. Het Groot Dictee werd al 26 jaar uitgezonden op televisie. Het was een symbool van onze fierheid op onze mooie Nederlandse taal.
Guido Gezelle: "De vlaamsche tale is wonderzoet, voor die heur geen geweld en doet, maar rusten laat in 't herte"... De Vlaamse taal werd in het verleden geweld aangedaan. Kapers op de kust lagen te loeren om onze Nederlandse taal te verkwanselen aan anderstaligen die problemen hadden met de Nederlandse spelling.
En daarom vond KRISTIEN HEMMERECHTS dat de dt-regel moest verdwijnen. Waarmee ze mijn tv-scherm eindeloos bezoedelde toen ze deze onzin uitkraamde.
De TAALUNIE wou komaf maken met de 20ste-eeuwse manier van lesgeven in het vak Nederlands. In een advies aan de Vlaamse en Nederlandse ministers van Onderwijs en Cultuur pleitte de organisatie ervoor om de muren te slopen tussen de lessen grammatica, spelling en literatuur.
Vroeger , begin jaren 90, heb ik KOEN JASPAERT ook zo'n nonsens horen vertellen over muren slopen en brandhout maken van het klassieke taalonderricht toen hij het NT2-onderwijs verzon om migrantenleerlingen kennis te laten maken met de Nederlandse taal, op maat van de migrant, waarbij spelling, spraakkunst en literatuur bijkomstig werden. In plaats van Vlaamse literatuur kwamen er losse Nederlandse woordjes en zinnetjes aan de hand van exotisch getinte teksten en afbeeldingen. NT2-leerlingen hoefden niet meer aandachtig te luisteren naar een tekst om die daarna correct schriftelijk weer te geven... Het verval!
En toen zag ik hetzelfde senario zich herhalen met de toenmalige voorzitter van de TAALUNIE, Hans Bennis, die zei dat "spelling oninteressant is". Hij heeft van spelling geen hoge dunk: "Ik pleit niet om de spellingsregels te laten vallen, maar ik pleit voor gezond verstand. Taal is veel meer dan de discussie over een streepje of een trema op een letter zetten... Zolang ik erover mag beslissen, komt er geen spellingwijziging. Ik ga anderzijds de wonderlijke en onlogische spelling die we nu hebben, ook niet verdedigen."... "Ik vind spelling oninteressant", vertelt hij aan het tijdschrift Onze Taal. ... Gelukkig is Hans Bennis nu weg bij Taalunie.
Gisteren was er een steekpartij in het lyceum van Temse. Na een woordenwisseling viel een meisje een jongen aan en deze raakte gewond. Met een mes stak ze de jongen in zijn been. Het parket werd ingeschakeld, de leerling werd preventief geschorst.
Over de identiteit van 'het meisje met het mes' mogen we uiteraard niets weten. Beste lezers, wie komt er nu met een mes naar school? We weten allemaal welk soort capuchontuig een mes in zijn boekentas heeft zitten, maar we zijn te braaf en te voorzichtig om het te verwoorden. En journalisten zwijgen zelfs bewust over de etnische afkomst van de messentrekkers.
Met de geïmporteerde messencultuur van onze bruine medemensen heb ik vroeger al eens kennisgemaakt toen op de speelplaats een Turk en een Marokkaan meningsverschillen uitvochten. Het boterde nooit goed tussen Turken en Marokkanen, die lagen overhoop met elkaar en hadden altijd wel iets te vereffenen.
Rachid en Huseyin speelden de hoofdrol in een spannende scène op de speelplaats. Eerst leek het alsof ze elkaar in de haren zouden vliegen, toen Rachid plots met een blinkend voorwerp begon te zwaaien, een vlindermes, waarmee hij uithaalde naar zijn Turkse tegenstrever.
Toen de leerkracht van toezicht tussenbeide wilde komen, verstopte Rachid vliegensvlug zijn mes ergens in zijn jas en ontkende in alle toonaarden het bezit ervan. Marokkanen zijn begaafde leugenaars.
Tijdens een bijzondere klassenraad wees de directeur zijn leerkrachten erop dat het verboden is om te snuffelen in boekentassen, en broekzakken mochten evenmin binnenste buiten gehaald worden.
Uiteindelijk werden Rachids ouders bij de directie uitgenodigd voor een gesprek. Beide ouders zijn hier in België geboren en tóch brachten ze een tolk mee. Hier geboren en niet in staat tot een normale dialoog in de Nederlandse taal!
Toen de directeur dreigde met strafstudies, met uitsluitingen en zelfs met verwijdering uit school, gaf de vader zich over en gaf het vlindermes aan de directeur.
Trump schoot de hoofdvogel af toen hij zei niet meer te willen vergaderen met landen die hun verplichtingen niet nakomen, m.n. 2% van het bnp uit te trekken voor defensie. Al drie jaar wijst hij landen erop zelf hun leger op te vijzelen, zonder op de steun van Amerika te rekenen. Als Amerika, met het beste leger, alles moet blijven betalen, zou het wel eens kunnen dat het andere landen in nood niet te hulp zal snellen... Met Trump lach je niet!
Het gebrek aan interesse voor taal en lezen nestelt zich bij kinderen al in hun vroegste levensjaren. De basis van leesvaardigheid en interesse voor boeken ligt in het kleuteronderwijs, waar voorbereidend lezen centraal staat. En ik wil nog verder teruggaan in de tijd: de jaren die baby's en peuters thuis doorbrengen in een brousse-sfeertje waar ze tijdens hun eerste levensjaren opgroeien met een eigen thuistaal en eigen cultuur, waar ouders lustig kwebbelen en tetteren in hun vreemde thuistaaltje, dat zijn verloren jaren, waarin stimulansen ontbreken om de kleuter belangstelling voor 'lezen' bij te brengen.
Het is nu al meer dan negen jaar geleden dat ik voor het eerst schreef over de slechte prestaties van Vlaamse leerlingen: "Vlaamse leerlingen presteren slechter in een klas met allochtonen". Toen lag dat onderwerp nog erg gevoelig. In de daarop volgende jaren heb ik op mijn blog geregeld verwezen naar de oorzaken en de gevolgen van multicultureel onderwijs: "Daling Onderwijsniveau", "De tanende kwalteit van middelbare scholen", "Verloedering van het Onderwijs", "Kinderen worden dommer"... De trend van verval en verloedering van het onderwijs tekende zich al veel eerder af, in de jaren 90, toen schooldirecties hun leerkrachten verplichtten om de leerstof aan te passen aan de allerzwaksten. Toen ging men er nog van uit dat onze Vlaamse leerlingen zich wel zouden redden en bij de top zouden blijven horen. Maar laagliggende latten, gemakkelijke leerstof en soepele examens maken van onze Vlaamse leerlingen slappe kwallen, onbekwaam om zich te verheffen boven de grauwe middelmaat.
In vlagen van tolerantie voor 'de allochtoon' werden beslissingen genomen die de onderwijskwaliteit aantastten en de normaal begaafde Vlaamse leerling aan zijn lot overlieten. Wat heeft het ons opgeleverd, onze verdraagzame en toegeeflijke houding jegens allochtonen? Zero!
Links onderwijsbeleid voert een strategie die goede leerlingen doet afhaken en hun prestatiedrang afremt, omdat er exorbitante aandacht gaat naar wanpresteerders, zwakbegaafden en andere klooiers, omdat er gestreefd wordt naar gemengde klassen waar niemand de beste mag zijn, waar iedereen gelijk is en waar de leerstof aangepast wordt aan achterblijvers en zwakkelingen, aan anderstaligen en ongeletterden.
Binnen de schoolmuren en achter de schoolpoorten heb ik vroeger vurige passies zien oplaaien, driften zien losslaan en zinnelijke lusten in alle hevigheid zien exploderen.
Ontluikende verliefdheden en wilde hartstochten in de schoolse wandelgangen kon je met een zevende zintuig zomaar waarnemen, opsporen en opvolgen.
Zo zag ik op een mooie dag hoe een schoolarts en zijn verpleegstertje in een innige verstrengeling lagen in het dokterscabinet. Als twee dartelende duifjes die elkaar aan het minnekozen waren. Het sensuele tafereeltje was er eentje van intense omhelzing en kronkelende wellust, immens gekreun en diepe penetratie in de allerhoogste regionen van extasen.
Het vertederende tafereeltje streelde al mijn zintuigen. Ik borg het op in mijn geheugen, bij alle andere relikwieën. Het verliefde koppeltje straalde spontaan een chemistry uit, een geur en een aroma, en die mix verraadde hun geheime wensen en verboden dromen...
De hoge werkloosheid bij migranten blijft een probleem in ons land. Er is een zware oververtegenwoordiging van allochtonen in de werkloosheidsstatistieken, en het aantal werkloze allochtonen blijft toenemen...
Dit soort alarmerende berichten waarvan de oren gaan tuiten, vinden we nu allemaal heel gewoon. We horen en lezen het elke dag.
Maar er is een tijd geweest dat migranten niet gelinkt mochten worden aan werkloosheid. Migranten en werkloosheid mochten nooit in één adem uitgesproken worden. Ik heb er zelfs ooit een blogberichtje voor moeten wissen omdat het 'racistisch getint' was. Migranten en werkloosheid?! Racistisch getint?!...
In de beginjaren van mijn blogbestaan, toen geen kat mijn blog kwam lezen, was er toch 1 kater die struikelde over mijn vraag: "Hoe komt het toch dat er zoveel allochtone werklozen zijn?"
Ik zal het nog eens opnieuw vertellen.
Toen allochtone werkloosheid nog taboe was, schreef ik over mijn ervaringen met allochtone scholieren, als toekomstige arbeidskrachten. Mijn ervaring was dat zebuitensporig geïnteresseerd waren in 'den dop'. "Wat moet ik doen om te kunnen gaan doppen?" was de meest gestelde vraag van laatstejaars beroepsonderwijs. Zij waren niet gemotiveerd om werk te zoeken en de arbeidsmarkt interesseerde hen niet.
Nieuwkomers die hier geen wortels hadden, waren er ook. Hun geweten werkte niet optimaal en daarom ontwikkelden ze misdadige neigingen, hun stapjes naar delinquentie maakten hen onaantrekkelijk voor de arbeidsmarkt.
Ook hun mentaliteit deugde niet om in aanmerking te komen voor een serieuze job. Ik zag hun onwil om iets bij te leren, om Nederlands te spreken, om te presteren en te wedijveren, om goede rapportcijfers te halen.
Scholen droegen bij tot allochtone werkloosheid. Bv. 'Studie- en Beroepsmogelijkheden na het Secundair Onderwijs' werd geschrapt van het lesrooster, en tijdens deliberaties werden leerlingen geholpen om regelrecht de weg te vinden naar het stempellokaal.
Ik heb vroeger in de loop der jaren werkloosheidscijfers van allochtone papa's verzameld, die kwamen van een massa familiale vragenlijsten waarop het beroep van de vaders te lezen stond. En cijfers liegen niet...