Ik ben Ludo Geens
Ik ben een man en woon in Stekene (Belgiƫ) en mijn beroep is ex-magazijnier in de Antwerpse haven.
Ik ben geboren op 15/04/1947 en ben nu dus 78 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen in de zeeuwse delta, wadvaren, fotografie en camperreizen.
Bergumermeerkotter, thuishaven Burghsluis, Zeeland.
21-02-2012
JUNI - AUG 2007 MET DE CATHARINA NAAR PARIJS - DEEL 1
Begin juni wordt onze "Catharina " reisklaar gemaakt om samen met de "Kristi" naar Parijs te vertrekken. Plaats van samenkomst : Neeroeteren. Via Steenbergen, Tilburg over de Zuid-Willemsvaart zijn we bij Bocholt Belgie binnengevaren om ons even later bij de "Kristi" te voegen. Plannen zijn al lang voordien gemaakt om via de "zuidroute" naar Parijs te varen en langs "de Nord" terug in Belgie te komen. De gevaren zuidroute als volgt :
Bij de samenvloeiing van de Marne en Seine is het nog 4 km tot het kleine sluisje aan stuurboord, een beetje verdoken onder een brug. De sluis geeft toegang tot het Canal St. Martin en tegelijk Port Paris-Arsenal vlak aan de Bastille. Port Arsenal is de beste plaats om uw schip veilig achter te laten...de ene kant zijn zeer hoge muren en de andere kant is een omheind park waar de parisiens overdag wat komen eten, praten en zonnen. Om 23.00 h wordt iedereen aangemaand het park te verlaten en wordt het gesloten. Dan is er nachtbewaking door man met hond !! 's Nachts geen last van stadslawaai. Enkel 's morgens hoorden wij het knerpend geluid van de metrostellen. De sluis voor Port Arsenal wordt bediend vanuit de "capitainerie" Men kan zich melden via de VHF waarvan het nummer op een bord onder de brug staat. Plaats reserveren voor de haven is in principe niet mogelijk in de zomermaanden maar men zal U niet gemakkelijk weigeren. Het havenpersoneel is zeer vriendelijk en loopt met U mee om een plaats aan te wijzen. Electra aanwezig. Douches en toiletten onder het havenkantoor. Let op !! Het is niet goedkoop ; wij betaalden voor een 10m schip voor 7 overnachtingen 148,-euro. Het metrostation is vlakbij en ook de fietsverhuur van de stad bij de uitgang van het park. Een kleurrijke groente-en fruit markt is er een paar straten verder op de Place d'Aligre, alle dagen, ook overdekte hal voor vlees en vis. 's Zondags ook nog een grote rommelmarkt erbij. Gezelligheid troef. In een zijstraatje van de marktplaats bevindt zich "Le Baron Rouge" , een wijnproeverscafe met honderden !! soorten wijn. Van ver te herkennen aan de houten wijnvaten op de stoep.
De terugreis op zondag verliep voor ons minder vlot.. Na nog een laatste eerbetoon aan de vloot voeren we onder een zwaar wolkendek met gedruppel en veel wind bij eb de Scheldestroom weer af. Bij Doel trekt de wind nog wat aan en draait nog naar het westen ook. Het stormzeiltje wordt bijgezet en mijn pet tegelijkertijd aan de golven toevertrouwd. Aan het Verdronken Land krijgen we rake klappen in buien en wind maar Hansweert komt in zicht. Eerst nog een oceaanreus ontwijken en dan kunnen we de openstaande sluis in. Hier zitten we een tijdje uit de wind maar eens op de Oosterschelde krijgt de wind ons weer te pakken. Bij Goese Sas vinden we het welletjes en schutten er naar binnen. Laat eerst dat zaakje maar eens uitrazen...
Twee dagen later ligt de Oosterschelde er weer vredig bij en dat is voor ons het moment om door het Engelsch Vaarwater naar de Zeelandbrug te koersen. Toch krijgen we door wat zijwind weer een redelijke golfslag. Nu het stormzeil omhoog zou kunnen staat het niet stand-by want het zit nog onder de huik en dit is vast geen goed moment om het los te maken. Waarom niet stand-by ? luiheid !!!! weeral een lesje geleerd. Zeil ALTIJD stand-by !! Gestraft door het oncomfortabel varen komen we in de beschutte Hammen en in onze veilige, knusse haven.
Op zondag 11 juni hebben we Borkum verlaten, wind ZO ten Z 3-4 Bft met bestemming Delfzijl en Groningen. Via Meppel, Zwarte Water naar de Randmeren, Amsterdam, Waddinxveen, Dortrecht, Hollands Diep, Volkerak en Oosterschelde belandden we na 7 dagen terug in onze thuishaven. Het feestje voor onze kleintjes was op 18 juni om 14.00 h en terwijl iedereen nog dacht dat opa en oma nog op het wad rondzwierven stonden wij daar plosteling tussen de feestvierenden;van een verrassing gesproken!!! Serieus feestje gehad.....
Het tij op de Eems is afgaand en het weer is ronduit schitterend en Herr Klaus....die kijkt ons vragend aan. Waar wachten we nog op? "All hands" aan dek...aan het werk !! De kerktoren slaat 08.00h als we het eerste bruggetje naderen dus we zitten op schema. Klaus heeft al z'n personeel ingeschakeld en zo moet er het gas bijna niet af.. tjonge, die Duiters toch !! Maar het is uiteindelijk al 10 voor 10 als we in de verte de openstaande deuren van de zeesluis zien. Daarom zeg ik tegen Sonja " Dit halen we nooit, bel de man op !!" Zodoende bleven voor deze smekende vrouwenstem de deuren 8 minuten langer geopend. We hebben eens vriendelijk gezwaaid en onze duim opgestoken naar de sluismeester.
Zo varen we even later op een zonovergoten Eems met de ebstroom door het Ra. Het loopt als een trein en reeds om 11.15 h passeren we Knock Radar en wat later zien we aan bakboord Eemshaven. De wind valt helemaal weg en aan stuurboord komt het wad droog te liggen. In de verte ontwaren we reeds de kontoeren van Borkum en om 13.30 h draaien we de Fischerbalje in, de aanloopgeul naar Borkum. We nemen ligplaats aan de steiger van jachthaven Baalmann. Het hogedrukgebied blijkt zich te handhaven, de tĀ° gaat naar 25Ā°C.....tijd om het eiland te verkennen....
Op maandag 29 mei varen we door de stadsgrachten van Groningen naar de gezellige Oosterhaven, dicht tegen het centrum. Lekker weer...., wat wolken, wat zon, goede temp. We besluiten om hier een dag of vijf te blijven. Eerst maar eens die verstopte bilge afkoppelen en uitkuisen, bah, wat een vettig werkje, zeg !! Ik ben er toch een half uur zoet mee, die pomp is moeilijk te bereiken en als ze terug werkt lijkt het alsof mijn armen 20 cm langer zijn geworden .....
Op naar het Duitse waddengebied : we vertrekken in Groningen over het Eemskanaal richting Delfzijl , de mast gestreken. We schutten door de zeesluis van Delfzijl naar het Handelsdok en daar zoeken we een plaats bij de Z.V. Neptunus maar al vlug merken we dat dit niet de goede keuze is want Delfzijl viert kermis vandaag en de scheepswerf van Wagenborg doet er nog een schepje bovenop met hun hels lawaai !! Emden zien we dan weer beter zitten dus steken we de Eems over bij een NW 4 Bft. Bij de zeesluis schutten we met 4 andere jachten en een tankschip uit Antwerpen de "Louis". Duitse watersporters wijzen ons de weg naar het centrum van Emden maar eerst moeten we nog door de spoorbrug geraken : wachttijd 45 min. We meren aan in haven Ratsdelft in de buurt van het Duitse lichtschip "Deutsche Bucht". Hier kan de Duitse gastenvlag in de mast en daarna proeven we op een zonnig terrasje van ons eerste Duitse biertje. We genieten van het uitzicht op Emden......springplank naar het Duitse wad.
Op 12 mei zijn we weer vol goede moed vertrokken naar de Waddenzee. Met de zon op zak probeerden we elke dag een stukje hoger naar het noorden op te schuiven. De gevaren route liep van Burghsluis naar Ooltgensplaat,Strijensas, Gouda, Amsterdam (Sixhaven), Enkhuizen en Stavoren waar we uiteindelijk met zeer slecht weer te kampen kregen. Dat deed ons besluiten om via de Friese Meren verder te varen, enigzins beschut. Zo belandden we in Eernewoude en Bergum, waar onze "Catharina" in 1973 werd gebouwd, om via de Lauwers bij zeer harde wind Lauwersoog aan te lopen. Eerlijk gezegd: we waren blij dat we "binnen" lagen want amper vastgemaakt barstte er een onweer los met hoosbuien van jewelste maar met de kachel aan en een borrel op tafel kon het ons niet veel meer deren.
Maandag 22 aug. : we vertrekken al vroeg aan de Volkeraksluis want op de Oosterschelde is het laag water ( LW ) om 12.15 h zodoende kunnen we op het laatste van de eb naar onze thuishaven : Burghsluis. De wind is NW 2 Bft en we maken los om 07.15 h. Via de jachtenbetonning van het Volkerak gaat het richting Krammersluizen waar we om 09.15 h geschut worden. Een kwartier later verwelkomt de Oosterschelde ons met een heerlijk zonnetje en een zacht briesje. Wat is het hier toch ook prachtig !! We vragen ons soms af waarom we al die toeren uitsteken om in het noorden te geraken, maar ja, een mens moet z'n horizon toch eens verruimen en het wad ... dat trekt altijd !!
In Meppel wordt het tijd om afscheid te nemen van de bemanning van de "Kristi". Vanaf hier moeten we ieder onze eigen weg varen. Nand en Mieke gaan in de richting van hun thuishaven Neeroeteren, wij zoeken het IJsselmeer op via Meppeler Diep, Zwarte Water,Zwolse Diep, Zwarte Meer naar de Ramspolbrug. Als we Schokkerhaven voorbijvaren zien we in de verte reeds de Ketelbrug. De wind is 2-3 Bft en er is volop zon. Is de zomer nu werkelijk teruggekeerd? Urk is de dichtsbijzijnde haven en het voormalige eiland heeft wel iets speciaals: de jeugd op het strandje, de traditionele klederdracht, de palingvissers en de inwoners die 's avonds en masse komen " bootje kijken " We meren aan de strandzijde, het is een schitterende dag; ideaal voor een terrasje, dus ! Als kers op de taart krijgen we nog een schitterende zonsondergang en daarna komt...de volle maan!! Wat kan het leven toch mooi zijn...
De nieuwe morgen brengt zowaar zon en het is voor de eerste keer windstil. Op ons vaste uur gaan de landvasten los, bestemming Meppel. Na weer een paar schattige sluisjes moeten we diesel tanken bij Dieverbrug. Bij het afrekenen beseffen we dat die zijn naam niet gestolen heeft....In Meppel nemen we ligplaats aan de kade "Westeinde" en doen samen met Nand en Mieke een terrasje in de zon. 's Avonds nog naar het centrum geweest om een paar borrels te pakken. We duiken in de kooien om 01.00 h ....
AUG. 2005 VAN HARLINGEN NAAR LEEUWARDEN & GRONINGEN
Omdat het weer maar niet meewil vertrekken we op dinsdag 9 aug. met 2 schepen op het Van Harinxmakanaal naar Leeuwarden : de "Catharina" en de "Kristi". De wind is NW 6-7 Bft en de tĀ° laat het ook afweten: 15Ā° C. In Leeuwarden leggen we aan bij de Noorderstadsgracht en de namiddag besteden we om de stad te bezoeken. Al vlug staan we op de scheve "Oldenhove-kerktoren" met een prachtig zicht over het Friese landschap. We belanden ook nog in een Ierse pub en het is er zo gezellig dat we er de rest van namiddag blijven hangen...serieus stadsbezoek, hallo !!! 's Anderendaags met een hol gevoel de was gedaan en 's namiddags jeneverstokerij Boomsma bezocht en de stock aangevuld.
Donderdag over de Dokkumer Ee naar, je raadt het al... Dokkum !! Het weer is barslecht maar als we 's middags in Dokkum aanmeren, breekt de zon door; we kunnen zowaar buiten aperitieven!!! Ook de havenmeester drinkt een borrel mee.
Op naar Groningen... bij 13Ā°C. Als we het Van Starkenborghkanaal kruisen kunnen we recht de sluis in en daarna draaien alle bruggetjes door het centrum even vlot. In de Oosterhaven vinden we een goede ligplaats. 's Namiddags naar het centrum geweest en naar de slinger van Foucault gaan zien in de Martinikerk, gewinkeld en 2 Leffe's gedronken bij "de drie gezusters". We blijven ook de zondag hier om uit te slapen: rustdag !! Als we opstaan schijnt de ZON !!! Het doet pijn aan onze ogen maar zijn er toch blij mee. Na een uitgebreid ontbijt gaan we naar de rommelmarkt en kunnen we eindelijk weer eens een terrasje doen in deze bruisende en mooie stad.Morgen verder naar Drenthe....
We schrijven nu zondag 7 aug. en willen vertrekken vanop Texel maar het weer zit nog altijd niet mee. Een NW-wind 5-6 Bft blaast over de eilanden en voert enorme wolkenvelden met zich mee waaruit af en toe een bui valt. We hebben ook respect voor de grote Texelstroom dus blijven we nog een dag liggen en overleggen met onze buurman van de "O Descobridor". Voor morgen wordt er minder wind voorspeld, zij het nog altijd NW. Eerst maar eens het stormzeiltje stand-by zetten, we zouden het wel eens nodig kunnen hebben.
Natuurlijk hebben we op Texel ook het centrum voor Wadden en Noordzee "Ecomare" bezocht. Alles wat het wad biedt is er te zien dus ook de zeehonden : spektakel als ze eten krijgen !!Met het weer was het in die eerste week van aug. zo goed mis dat we soms noodgedwongen maar de kooien indoken met een goed boek terwijl de regen op de roef kletterde. Morgen is het 8 aug. en komt er een lichte weersverbetering, misschien kunnen we dan verder....
Wanneer het begon te zomeren hielden we het niet meer en besloten we, na vele jaren, terug de Waddenzee op te gaan. Toen we een beetje verwaaid in Enkhuizen lagen hebben we de eerste eigenaars uitgenodigd die daar niet ver vandaan woonden. Het echtpaar voer 23 jaar met dit schip en toen ze daar op de kaai stonden sprongen bij die mevrouw de traantjes in de ogen. Dat hebben we opgelost met koffie en gebak en we geraakten gewoon niet bijgepraat: ze bleven 5 uren aan boord !! Het abdijbier heeft toen rijkelijk gevloeid...
De eigenaar zag een restauratie niet meer zitten, dus zou ze kapot gebrand worden.
Terug thuis kregen we dat scheepje niet meer uit onze gedachten en langzaamaan groeide bij ons een sterk verlangen om haar te redden. Na heel wat over en weer gepraat met de werf besloten we om ervoor te gaan. We gaven de werf opdracht om haar volledig te restaureren en verklaarden onszelf daarbij onmiddellijk voor gek. Ja, bootjesgek, dat wel. Het schip was een Bergumermeerkotter van 10 meter, stevige stalen scheepsbouw uit 1973 van de friese werf Terpstra te Eestrum. De restauratie duurde 4 jaar. Lang, ja, maar het resultaat is ongekend. Zij is weer helemaal in topvorm en we bevaren de Zeeuwse delta en Waddenzee naar alle tevredenheid.