Ik ben Ludo Geens
Ik ben een man en woon in Stekene (Belgiƫ) en mijn beroep is ex-magazijnier in de Antwerpse haven.
Ik ben geboren op 15/04/1947 en ben nu dus 78 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen in de zeeuwse delta, wadvaren, fotografie en camperreizen.
Bergumermeerkotter, thuishaven Burghsluis, Zeeland.
16-04-2012
MEI - JULI 2011 REIS NAAR DENEMARKEN (DEEL 2)
Na enkele fantastische dagen in Amsterdam zijn we klaar voor de oversteek van het Marker- en IJsselmeer. Met schitterend weer en een NW-windje 2 Bft belanden we op 2 juni op Urk via de Houtribsluizen van Lelystad. De dag daarna zetten we aan de Rotterdamse Hoek het zeil bij (NO 4 Bft) en zetten koers onder de Oude Mirdumerklif naar Stavoren. We ronden braafjes het zeer ondiepe Vrouwenzand...het is een grote omweg maar vastlopen daar zitten we niet op te wachten ! Als we in Stavoren vastmaken aan de kade van de Gemeentelijke Buitenhaven is het bloedheet en de NO-wind wakkert nog aan. Dit kan natuurlijk niet goed blijven gaan en ons voornemen om via de waddenzee noordelijker te varen valt hier in het water. Grijze lucht en regen kondigt zich 's anderendaags aan. In plaats van over de waddenzee noordelijker te varen kiezen we voor de beschutte Friese Meren waar men ons trakteert op onweer en stortregen die ons zicht reduceert tot amper 10m.
Op 6 juni zijn we op weg naar Groningen waar we aanmeren in de ons al vertrouwde Oosterhaven. Een goede ligplaats in het zonnetje geeft ons weer direct het vakantiegevoel. Als we terug aan boord komen met boodschappen wacht ons een serieuze verrassing : Tim en Judith Pearce, Engelse zeilers, zijn hier ook!! Wat een aangenaam wederzien: we zitten 's avonds aan boord van de "Moonshine" , zeer gezellig, het dieet vergeten we maar even...
Twee dagen later nemen we afscheid van Tim en Judith. Zij varen naar het Duitse waddeneiland Borkum en wij naar Delfzijl waar we de "Catharina" terug zullen tuigen voor de oversteek van de Eems. Het is weer eens kermis in Delfzijl en het kermislawaai en ronkende generatoren van zeeslepers voorspellen een onrustige nacht maar een mooie roze-oranje zonsondergang doet ons hopen op goed weer voor morgen.....bestemming : het Duitse LEER !!
De plannen zijn rond, de kaarten aan boord, de dieseltanks zijn vol en de proviandering is bezig...de weersvoorspelling voor morgen, 25 mei: ochtendnevel, daarna zonnig en droog, 22°C en de wind uit het ZW 3 Bft.. Ideaal om te vertrekken.
Vandaag stoppen we op het Hollands Diep in Strijensas, morgen naar Dordrecht en op zaterdag naar Gouda. Omdat hier 's zondags niet geschut wordt liggen we tot maandag achter de sluis. Dan gaan we naar Amsterdam via de Gouwe, het Aarkanaal en de Amstel. Door de Omval en de Heerengracht komen we op het IJ en zijn om 16.00 h in de Sixhaven. Zoals gewoonlijk zullen we weer een paar dagen hier in Amsterdam blijven plakken.
In deze warme aprildagen houden we ons bezig met klussen in de voormiddag en na de middag maken we fietstochtjes door het Zeeuwse landschap. Door werken in de haven -er worden nieuwe palen gedrild- help ik schepen tijdelijk te verleggen. Zo moeten o.a. de "Elise" , de "Masquerade" en de "Ithaca" even plaats ruimen. Ook de banken en tafel aan het havenkantoor worden nog geschilderd.
Trees en Eric komen op bezoek op Paasmaandag. We zijn blij om ze weer te zien en eten samen aan boord, daarna nog koffie en ijs in " 't Oliegeultje".
Op dinsdag 26 april breekt er brand uit aan boord van de "Gunn" , een mooie Deense kotter. Alleen de kat is aan boord. Eerst heeft niemand er erg in want de kachelschouw van de "Gunn" rookt bijna altijd......maar een binnenkomende passant slaat alarm en mensen op de steiger blussen de brand met de waterslang. Later is de eigenaar aan boord om de schade vast te stellen....dat blijkt mee te vallen en ook de scheepskat komt met de schrik vrij. De "Gunn" is gered !!!!
02 mei : we kijken 's avonds bij heldere hemel naar het ISS ruimtestation dat ons vanuit het westen naar het zuidoosten passeert. 's Anderendaags waait er een harde, ijskoude wind uit het NNW 6-7 Bft en het is maar 11°C. De plannen om naar Zierikzee te varen laten we maar schieten en we kruipen in het havenkantoor om gezellig wat te ouweteuten met de collega's bij een warme mok koffie en prachtig zicht op de woeste Oosterschelde. De volgende dagen voorspellen nog altijd veel koude wind uit het noorden, daarom besluiten we om voor veertien dagen naar Parijs te trekken.....
HIER BEGINT EEN MEMORABEL VAARSEIZOEN
AD, ROERGANGER VAN DIENST
DE LANDEGENDT PIER - BURGHSLUIS
DE MOOIE "GUNN" - GERED VAN DE ONDERGANG !
PARIS/BOIS DE BOULOGNE VRAIMENT....C'EST UN K.O.!!!
Eind september is eigenlijk wat vroeg om onze "Catharina" al op te leggen voor de winter maar we willen de zomer nog wat verlengen in Spanje en Portugal. Daarom gaat ze nu in de loods want november of december zijn late maanden om nog naar Yerseke te varen.
Eerst is er nog koffie aan boord van de "Stern" van Willem die met mij zal meevaren terwijl Sonja met de auto achterna komt. We nemen onze tijd want er hangt mist maar we verwachten dat die tegen de middag wel zal optrekken. De afspraak met de kraan is om 15.30 h. Met redelijk zicht verlaten we Burghsluis met een ZO-windje 1-2 Bft. We zullen pas in april in onze thuishaven terugkeren.
In de Julianahaven te Yerseke wordt de mast gestreken en ondertussen zijn Sonja en Niels aangekomen, de laatste om de kraan te bedienen. Op de wasplaats wordt ons schip afgespoten en ik spoel de motorkoeling door met zoet water, ook gaat er zoet water in de leidingen van het toilet. Dan gaat ze in de winterberging, droog en warm. Laat de winter maar komen....winterstalling kost wel wat geld maar we voelen er ons toch altijd goed bij dat ze droog staat, dat is het lange leven van een schip!! Nu kunnen wij met een gerust hart naar....Portugal, Spanje.
Nu kunnen we eindelijk het resultaat van de verbouwing aanschouwen. Van het breekwerk is niets meer te zien, alles is vakkundig opgelost en de bank....zit zalig !! Wat een verschil, deze verandering blijkt een goede zet te zijn geweest. Ondertussen zijn de kussens ook klaar en passen precies. We zijn zeer tevreden over John's werk. Ook de tafel is een hele verandering, kleiner en lichter maar efficienter.
Als we terug in 't water liggen is de "Elise" van Wim en Ria ook aangekomen, die gaat bij Mulder in de winterberging. Ze hebben "ouwe Willem" mee als bemanning en dat komt goed uit want die kan dus met ons terug naar Burghsluis varen. Terwijl we het tij afwachten hebben we nog tijd om koffie te drinken a/b van de "Elise" met een babbel over...de oorlog !!
Het is zwaar bewolkt doch warm en met een flauw ZW-windje lopen we 6,5 Kn door de Hammen naar Burghsluis, maar ter hoogte van de Schelphoek krijgen we een zwaar onweer te verwerken. De bliksem kraakt in de marifoon, het zicht wordt slecht en de boordlichten moeten aan. Als de bui wegtrekt komen de Plompe Toren en onze haven weer in zicht.
Het is 3 sept en we liggen met de "Catharina" in Zierikzee waar we morgen een afspraak hebben op de werf van John Joosse voor een laatste detailbespreking i.v.m. de verbouwing van de zitbank. Nu we plannen hebben voor een lange reis naar Denemarken, volgend jaar, willen we toch wat gemakkelijker zitten, zodoende moet de bank verlaagd en verbreed worden. Ook onze zware tafel moet eruit en wordt vervangen door een lichtere.
De "Catharina" blijft in Zierikzee, die gaat maandag op de helling en naar de werf. Met mooi weer fietsen wij langs de nieuwe fietsroute "plan Tureluur" naar Burghsluis om de auto op te halen.
Het is zondag, zeer mooi weer maar dauwdruppels in het gangboord en op dek verraden de komst van de herfst. Als onze langszij-liggers zijn verdwenen, verhalen wij naar de steiger van Mulder waar ze morgen aan de wal zal gezet worden. Ondertussen genieten we in het zonnetje van de voorbijvarende schepen.
6 sept : na het ontbijt rijdt Sonja naar huis om planken die nog kunnen dienen voor de verbouwing. Ikzelf maak het stuurhuis zoveel mogelijk leeg en strijk ook de mast. Na de middag, Sonja is al terug, gaat de "Catharina" in de kraan en naar de werf. Bij de koffie bespreken we nog een en ander met John en we noteren hier een uitspraak van hem betreffende plastic motorjachten waar hij ook duidelijk geen liefhebber van is : "hoe schuiner de ramen, hoe fouter de bemanning !!" Zijn wij blij om met een stalen semi-klassieker te varen.....ondanks dat er wat breekwerk aan te pas zal komen hopen we op een perfecte renovatie. Ze moet veertien dagen in de loods blijven.
We zijn nu vooral in en rond onze haven te vinden waar we ons bezig houden met mosselen en "krukkels" te rapen waarna er steevast een mosselfestijn volgt. Ook varen we af en toe uit om te ankeren aan de Roggeplaat. Als het weer wat minder is drinken we koffie op het havenkantoor waar we met collega-watersporters gezellig kunnen keuvelen (lees: ouwehoeren). Er wordt ook tijd gemaakt voor kluswerk aan boord : kuisen en reling poetsen, koelwaterleiding van de generator reinigen, tussendoor nog eens mosselen rapen en 's avonds naar jazzmuziek luisteren tot het donker wordt.
Op andere dagen maak ik de motorsteunen schoon en vet ze in en ook de schroefaskoppeling en bilge wordt gekuist.
Terwijl we knotsen van braambessen staan te plukken schuiven er loodgrijze wolkendekken Zeeland binnen. Het begint ook nog te donderen en bliksemen maar regen blijft uit. Als het weer betert besluiten we om voor een paar dagen naar de overkant te varen : Colijnsplaat en Goese Sas en hier rijden we met de fiets naar het centrum langs het 5 km lange kanaal. In Goes doen we een terrasje bij "de Snor" , lopen de winkelstraten door en drinken koffie op "den Bult". Het publiek en de winkels in Goes vallen ons toch wat tegen....veel prullen !!!
's Avonds nog naar "t kommetje" gewandeld. Dat is de buiten gebruik gestelde oude sluis van het Goese Sas die nu is omgevormd tot haven. Voor mij is dit nostalgie van de bovenste plank want hier maakte ik in m'n jeugd voor de eerste keer kennis met de Oosterschelde. Omdat het weer gaat verslechten varen we 's anderendaags terug naar Burghsluis. Het is over half augustus en het is goed mis met het weer, de wind waait met 7 Bft uit het noordwesten en witte schuimkoppen verschijnen op de golftoppen. Het geeft een goed gevoel om dan in de haven te liggen. 20 aug. : opgestaan om 08.00h. Ik stoot m'n hoofd en mis het nieuws op de radio.....er zijn dagen die beter beginnen. Gelukkig kunnen we uitzien naar de club-barbecue van morgen. Vandaag gaan we naar de beurs van tweedehands scheepsartikelen en kopen er voor een paar centen vorkjes en vismessen plus vier borden. Dennis en z'n zoon Marc komen s' avonds nog aan boord voor een afzakkertje.
Onder een hoge bewolking en met een zwak ZW-windje verlaten we St. Annaland om 12.15h. Tegenstroom door de Krabbenkreek, Mastgat en Keeten krijgen we vervelende hekgolven van de beroepsvaart. Stavenisse kan men maar aanlopen 3 uur voor tot 3 uur na hoogwater en dat komt ons goed uit want de vloed loopt volop !!
We hebben het altijd plezant gevonden om door het smalle geultje naar de achterin gelegen haven van Stavenisse te varen. Toen ik 15 jaar (!!!) was kwam ik hier al met mijn ouders en in wezen is er in al die tijd praktisch niets veranderd. We maken vast aan de passantensteiger om 13.45h.
We rijden met de fiets naar een stoffeerdster in St. Maartensdijk, want een nieuwe zitbank vraagt aangepaste kussens !! 's Avonds doen we nog een babbel op de steiger met Nederlanders die in Ekeren wonen en we eten lekker aan boord...in het zonnetje !
Vrijdag 23 juli : cumulusbewolking en zomerwarmte ! We wachten tot de eb begint te lopen om in Stavenisse te vertrekken. Met een NW 4 Bft varen we door het Keeten naar de Zeelandbrug en draaien kort nadien stuurboord de geul van Zierikzee in. Daar meren we aan voor de molen en langszij 3 jachten. Twee Hollandse meiden die met kleren en al in 't water springen kunnen hier van onze zwemtrap gebruik maken om er terug uit te geraken. 's Avonds eten we in "Boa Tarde" bij de nieuwe uitbater, de kwaliteit heeft niet ingeboet !
Met een stralende zon, 22°C en een NNW-windje 3 Bft sturen we 's anderendaags op Burghsluis aan. Met tegenstroom hebben we een beetje zeegang op de boeg. Bij 1600 toeren wiegt de "Catharina" ons door de Hammen naar onze thuishaven. Het Zeeland-tochtje is rond !!
De volgende dag varen we door de Schaar van Yerseke naar het Tholense Gat waar de kleine Bergsediepsluis ons al opwacht en na de schutting komen we via de Schelde-Rijnverbinding op het Volkerak.Aan stuurboord vinden we het boeitje dat ons de weg wijst naar Benedensas. De Steenbergse Vliet baadt zich in de zon, de schittering op het water verblindt ons bijna. We meren aan in het centrum van Steenbergen; het is nu 30°C !! Ons rondje Zeeland heeft nu een zijsprong gemaakt naar Brabant en Roosendaal of zelfs Essen zijn hier niet veraf!! Nu we op zoet water zitten, wapenen we ons 's avonds tegen de muggen !!
Zout water...hoe eerder hoe liever ! Dus varen we op woensdag al om 10.15h over het Volkerak naar de Krammersluis, reikhalzend naar de Oosterschelde. Aan de wachtsteiger hebben we tijd voor koffie. Als we om 11.50 h de Oosterschelde opvaren valt steevast onze geijkte uitspraak: " eindelijk weer zout...."
De zon brandt op onze ruggen, we varen door Krammer en Zijpe naar Dwars in de Weg (mooi, toch?) en via de Krabbenkreek naar St. Annaland waar we van de havenmeester in box 1 mogen , vlak tegen de kant !! Het is hier genieten van de weldadige zomer en we zitten tot laat in de kuip onder een dekentje. Morgen naar Stavenisse !!
In Middelburg draait de havenmeester het bruggetje voor ons om 08.30 h . We willen op tijd aan de Zandkreeksluis zijn om de laatste eb op de Oosterschelde nog mee te hebben. Als we in Veere door de sluis zijn varen we reeds in een weldoend zonnetje over het Veerse Meer naar de Zandkreek, toch blijft de wind (3-4 Bft) uit het noorden waaien...
Op de Oosterschelde trekt de wind nog een beetje aan dus zetten we het zeiltje erbij......wat een luxe bij zijdelingse golfslag !! Aan de schelpenberg tot de Flauwers krijgen we wind en golven op de kop maar al vlug zitten we in de beschutting van de Roggeplaat. We lopen Burghsluis binnen om precies 14.00 h. Nu het laag water is kunnen we op het strandje om oesters te plukken.....
JUNI 2010 - NAAR BRESKENS, VLISSINGEN EN MIDDELBURG
Met een schraal noorderwindje 3-4 Bft verlaten we Gent langs "Vertakking De Pauw" naar het kanaal Gent-Terneuzen. In Terneuzen worden we in de Middensluis geschut naar de Westerschelde en varen dan de buitenjachthaven in om de mast recht te zetten en het tij af te wachten voor onze verdere tocht naar Breskens. Om 16.40h is de eb ingezet en we varen door het Thomaesgeultje en het Vaarwater van de Paulinapolder onder beschutting van de Hoge Plaete naar Breskens. Ondertussen is de wind NO 5 Bft.
Maandagmorgen...ik ben zeer vroeg wakker....wat zenuwachtig voor de oversteek naar Vlissingen langs de drukke scheepvaartroute. De wind is NO 5Bft later toenemend...maken dat we wegkomen !!! Ik trommel Sonja uit haar kooi en we maken los om met de laatste eb naar boei "SONGA" te koersen en dan onder de kust van Vlissingen naar de sluis. Hier vechten we tegen de golven die nog worden opgezweept door in- en uitvarende pilot-boten. De kastdeuren vliegen open en er breken 2 glazen. Ook de verrekijker valt op de grond, die z'n dienst zit er ook op...grrrr!!
Om 07.45h liggen we in de sluis van Vlissingen en even later zitten we op het Kanaal door Walcheren richting Middelburg. Aan de stationsbrug moeten we een half uur wachten aan de remming maar na de opening zijn we in een kwartier in de haven van Middelburg aan de Rouaanse kaai. We liggen hier dicht tegen 't centrum, goed beschut tegen de wind en in 't zonnetje. We gaan naar de ons zeer bekende "Drukkerij" om 2 boeken en eten 's avonds in " 't Packhuys" aan de Kinderdijk.
's Anderendaags doen we boodschappen en gaan op bezoek bij Jenny en Gerard van de "Peer den Schuymer" die hier in Middelburg wonen. Gerard laat ons al z'n scheepsfoto's zien, hij heeft nog gevaren op de lange vaart. Ook heeft hij nog een volledig nagebouwd treinspoor uit Sheffield waar hij ook machinist was op een stoomtrein. Wat een boeiend beroepsleven hebben sommige mensen toch gehad !!! Als de wind wat bedaard is wordt morgen de thuisreis aanvaardt. !!
De morgen brengt nog warmte maar de voorspelling geeft voor vandaag regen en dat juist als vrienden op bezoek komen. De eerste regendruppels vallen al om 10.00h. Als Trees en Eric arriveren is er eerst koffie en aardbeitaart aan boord. Met z'n vieren doen we een wandeling door de stad en onze paraplu's komen goed van pas. We zijn weeral toe aan koffie in het prachtige Marriott hotel aan de Korenlei (eigenlijk schuilen!!) en we brunchen in de foyer van het NTG. In de namiddag vallen we vermoeid in de zeteltjes van "Het Oeverloze Eiland" aan de Oudburg.
Er is afgesproken om met Trees en Eric te gaan tafelen in "De Drie Biggetjes" in 't Patershol. Heerlijk om met deze mensen te dineren en het eten is onwezelijk goed !! We drinken samen nog wat in de Marriott. Als ons bezoek vertrokken is kunnen we nog naar de laatavond vertoning in de Sphinx , "A Serious Man" van de gebr. Coen.
Vrijdag 11 juni is een mooie dag om met Trees en Eric te fietsen langs de Lieve in de buurt van Lovendegem. Onderweg gaat een trappistje er wel in en 's avonds eten we bij hun thuis : frieten !!! Zaterdag is onze laatste Gent-dag want morgen wordt er weer gevaren. We gaan nog naar de FNAC en winkelen in de Veldstraat. We eten nog in de "Cantina Mexicana" en drinken in de "Marriott" nog een laatste keer.....op Gent !! Morgen naar Breskens !!
Begin juni willen we Gent nog eens een bezoek brengen en met schitterend weer varen we door de Overloop van Zierikzee naar de overkant. We lopen om 16.50 h Kats binnen en krijgen een goede aanlegplaats aan de A-steiger. Een goede tussenstop !!
In Kats gaan de lijnen los om 08.40h en varen op de laatste vloed naar het kanaal door Z-Beveland. Bij Hansweert hebben we geluk want de sluis staat open en het is niet druk. Zo zitten we nog voor elf uur op de Westerschelde en geven onze bestemming door aan de verkeerspost. Met een volle ebstroom gaat het hard door de Overloop van Hansweert naar Terneuzen.
Bij Terneuzen roepen we de centrale en de sluis op en mogen aansluiten met drie "beroeps" in de Oostsluis. Op het kanaal Gent-Terneuzen gaan we eventjes lanszij een kotter om onze mast te strijken want 7 m hoogte onder de bruggen is voor ons "tricky business". We worden opgelopen door enkele zeeschepen en aan het Sifferdok hebben we een kwartier oponthoud door het slepen van een oceaanreus. Om 15.45 h zijn we onder de Meulestedebrug door maar te laat voor de spoorwegbrug aan de Wiedauwkaai. Na VHF contact met de spoorwegen draait men speciaal voor ons de brug terug open !! Via de "Vertakking de Pauw" komen we in de vernieuwde haven "Portus Ganda" aan het Veermanplein. We krijgen een goede ligplaats, de mast wordt rechtgezet en ondertussen gaat het naar de 30°C. Tijd om er eentje te drinken in deze zeer zwoele avond !! We blijven een week in Gent.
De winter is weeral voorbij en ondertussen is er weer heel wat gebeurd aan de "Catharina". De doradekasten, lichtborden en handgrepen zijn in de vernis gezet en de branstofpeilstok is vervangen, 110 L diesel bijgetankt, de romp geschilderd in 2-comp. Zaans groen, nieuwe zinkanoden geplaatst en antifouling gezet.
De tewaterlating is voorzien voor 16 april en 's anderendaags varen we al om 08.35h met de ebstroom richting Burghsluis. Ad is aan boord en ook Sonja doet de eerste vaartocht mee. De wind stelt niets voor, het is wolkenloos en goed zicht, doch koud (12°C). We varen door het Brabantsch Vaarwater naar de Zeelandbrug en door de Hammen naar onze thuishaven, aankomst 11.25h.
De rest van april ben ik bijna alle dagen in de haven te vinden voor de zelfwerkzaamheid. Het havenkantoor moet geschilderd worden alsook de nieuwe toilet-en doucheruimte. Sonja is voor een paar dagen naar huis en ik krijg van haar bericht dat onze poes "Charlotte" overleden is. Ze is 19 jaar geworden, had kanker en was voor 90% blind. De veearts heeft haar laten inslapen. Dat was toch wel eventjes slikken....ze was tenslotte al die tijd onze trouwe kameraad.
Als Sonja terug aan boord is maken we nog een tochtje naar de Vluchthaven van Zijpe waar we lekker gaan eten op het zonovergoten terras met zicht op de Oosterschelde. Op de terugreis valt het beetje wind helemaal weg en kan Sonja zelfs in badpak op het voordek zitten ....en dat in april !!! Met de ebstroom lopen we om 18.30 h onze haven binnen.
5 oktober : vandaag is het de laatste vaardag van het seizoen. Zoals gewoonlijk komt Ad aan boord om de "Catharina" mee over te varen naar de winterberging in Yerseke. Sonja rijdt dan met de auto. We eten samen met haar nog koffiekoeken en drinken koffie...ook traditie voor de laatste vaardag.
We meren af bij opkomend water om 13.10 h, het is zwaar bewolkt met af en toe regen en de wind is Z 3 Bft. Wind tegen stroom geven al vlug behoorlijke golven recht op de kop en veel buiswater. Door het Vaarwater Oosterschelde zien we al vlug Post Wemeldinge waar we ons melden over de VHF. Na nog een half uurtje arriveren we in de Beatrixhaven waar de mast wordt gestreken.
's Anderendaags krijgt de "Catharina" haar laatste zoetwater-wasbeurt en dan gaat ze in de Julianahaven onder de kraan. Om 15.00 h wordt ze gehesen en daarna de motor doorgespoeld met zoet water en het onderwaterschip afgespoten. Het is 16.20 h als ze wordt opgelegd voor de winter in de verwarmde loods van YWS. Einde van een prachtig vaarseizoen in een fantastisch mooie zomer 2009 !!
Met enkele clubleden is er een afspraak gemaakt voor een bbq in de Betonhaven op Neeltje Jans. Wij vertrekken als eerste met een NO-wind 3-4 Bft en het is half bewolkt. Als we het Vaarwater van de Roompot (of de Groot Vuilbaard) indraaien verdwijnt geleidelijk alle bewolking en varen we onder beschutting van de zandplaten naar de Stormvloedkering, het zeil bijgezet. Met een stralende zon doch strakke wind meren we aan in de Betonhaven en een half uur later volgen nog de "Luna" van Frank en Karin, de "Yoda" van Dennis en Anita, de "Dragonfly" van Ad en Jacqueline, de "Fantast" van Jules en Marie-Elise en de "Stroom" van Marco en zoon.
Om 16.00 h gaat het vuur onder de roosters en er verschijnt van alle lekkers op de bbq. Wijn en bier vloeien rijkelijk en dat mag omdat we vandaag niet meer hoeven te varen. De stemming is opperbest en we hebben ongelooflijk veel geluk omdat we ook nog worden getrakteerd op een volwaardige nazomerdag.
In Zierikzee doen we een terrasje bij "de Biet" en na een paar Leffe's zijn we te lui om eten te maken dus wordt het een tapa-menu bij "Boa Tarde" op het terras bij een mooie zonsondergang...
Als we terug aan boord komen ligt er een Belgisch zeiljacht langszij met alleen jong volk erop.....we hadden het kunnen weten dat dit niet goed zou gaan !! Sonja gaat dan ook om 02.30h om stilte verzoeken. Een kwartier later is het uiteindelijk stil maar goed slapen doen we niet meer.
Gelukkig treffen we 's morgens weeral schitterend weer. Als de nachtbrakers al eerder hebben losgemaakt vertrekken wij ook om 10.3Oh. De jeugd probeert ook nog weg te glippen zonder af te rekenen maar worden door de havenmeester opgevangen en op een flink standje getrakteerd....slechte reklame voor de Belg. watersport ?!
Door het prachtige zomerweer besluiten we om bij de Roggeplaat voor anker te gaan op 9,50 m diepte. Goede ankergrond !! Lekker luieren in de kuip en naar de vogels en zeehonden kijken. Ook komen er nog een stel bruinvissen langs en we zien verschillende schepen met onze thuishaven op de spiegel passeren zoals de "Marianne IV" , de "Nimbus" , de "Watersnip" en de "Dragonfly". Rond half vijf draaien we de spijker omhoog en tuffen onze vertrouwde haven binnen.
Op 11 aug. zijn we weer aan boord. De zonnentent die door Ad onder handen is genomen wordt opgezet en het lijkt al een stuk beter. Nu kunnen we tenminste wat in de schaduw zitten. 12 aug : het regent de hele dag, wat een rotdag ! We lezen ons suf en 's avonds eten we in het "Oliegeultje" lekkere vis maar friet bakken kunnen de Belgen nog altijd beter !!
's Anderendaags help ik bij de tewaterlating van de "Dragonfly" , Ad's boot. We doen er maar gelijk een proefvaart mee en z'n problemen met de uitlijning van motor en schroefas zijn duidelijk van de baan.
Op 23 aug. komen Leo en Marleen Merks met hun "Sealand" binnengevaren. Ze zitten een half uur bij ons aan boord voor een korte babbel want Sonja moet terug naar Renesse, die blijft daar voor een week met Lotte en Hannelore. Ik blijf voor de rest van de week aan boord maar elke avond fiets ik naar Renesse heen en terug. Onderweg zie ik een prachtige reebok. Op Sonja's verjaardag ( 29 aug.) eten we cake en appeltaart en 's avonds is er barbecue in de haven met live-muziek van Bouke en Jules. Om 23.00 h nog bij Ad aan boord geweest want die verjaart het volgende uur....
JUNI - JULI 2009 NAAR DE NED. EN DUITSE WADDEN ( DEEL 19 )
DE THUISREIS : ZIJPE - BURGHSLUIS
27 juli, we zijn nu 8 weken onderweg, vandaag is het de thuisreis !! De wind is ZW 2 en het is ronduit schitterend weer. We kunnen geen betere dag hebben om thuis te varen. Eerst maar eens een -licht- ontbijt nemen en dan gaan de lijnen los.
Met de stroom lopen we door het Keeten naar de Zeelandbrug. De wind is helemaal weggevallen en we lopen 7 KN. We beginnen te geloven dat we een patent hebben op een stralende thuiskomst. Als we de Zeelandbrug passeren zien we een half uur later - na twee maanden - de masten van onze thuishaven.
Het is nog juist geen middag als we binnenlopen. En wat is dit keer de verrassing? Els, Lotte en Fien staan ons op te wachten en we laten de scheepshoorn z'n gang gaan. Als we vastliggen volgen de omhelzingen en we krijgen er zowaar vochtige ogen van..... Deze waddenreis was een ongelooflijke, fantastische ervaring maar nu gaan we genieten van de altijd mooie Oosterschelde.
JUNI - JULI 2009 NAAR DE NED. EN DUITSE WADDEN ( DEEL18 )
AMSTERDAM - VLUCHTHAVEN ZIJPE
Terwijl iedereen zich probeert los te maken uit het kluwen van schepen, dirigeren wij ons scheepje naar een vrijgekomen box ; zo kunnen we nog een dag in Amsterdam blijven. We doen boodschappen en rijden met de tram naar het Filmmuseum in het Vondelpark waar een tentoonstelling is over Alain Delon.
We worden wakker door kletterende regen en donderslagen. Niemand heeft blijkbaar zin om los te maken in dit hondenweer en het duurt dan ook tot de middag vooraleer we de Sixhaven kunnen uitvaren. We zien hier ook nog de Britse ex-viskotter "Scots Miss" , een goede bekende van ons !!
Het IJ oversteken en de Oude Schans invaren is voor ons bijna routine geworden. Via de Amstel en de Gouwe belanden we 's avonds in Boskoop. Na het eten val ik als een blok in slaap....een welverdiende rust want we leggen er de pees op om thuis te zijn.
Via Gouda zakken we de Hollandse IJssel af, door de Noord en de Rietbaan en we zijn bij onze volgende halte : Dordrecht. Met voorbedachte rade vallen we hier binnen bij onze favoriete Mexicaan : "Pablo's Cantina" . Super !! Ook hier zien we weer een Britse bekende nl. de old-timer en Dunkirk-ship "Lazy Days".
Het is zondag 26 juli en schitterend weer!! Reeds om 08.15 h zitten we op de Dordtse Kil, stroom mee naar het Hollands Diep en liggen om 10.30 h voor de Volkeraksluis. Om 13.20 h zijn we aan de Krammersluis en moeten 2 beurten wachten om te versassen. Maar eindelijk varen we op onze geliefde Oosterschelde, eindelijk weer zout, eindelijk weer jodium....