• Nieuw Zeeland - DAG 16
  • Nieuw Zeeland - Dag 14
  • Nieuw Zeeland - Dag 13
  • Nieuw Zeeland - Dag 12

De breedte van onze glimlacht is rechtevenredig met het alkoholgehalte in onze aderen
  • Delfinneke43
  • Aotearoa - Het land van de lange witte wolk
    Ons Motto is: TravelasmuchasUcan
    De voorbereiding, de reis zelf, het monteren van de filmpjes, het schrijven van het verhaal en publiceren op het net, maakt van het reizen een full-time job!
    29-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw Zeeland - Dag 07

DAG 7 : Donderdag 16 februari 2006

xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Te Anau – Geschatte afstand: 40 km

Dagexcursie naar de Doubtful Sound

De wekker ging af af om 07 u 00 en we waren de baan op om 08 u 15. Grijze wolken omhelsden de bergtoppen en we zijn nu op weg naar Manapouri voor uitstap naar Doubtful Sound, langs de "scenic route 95".

Aangekomen en onze vouchers omgewisseld voor boarding cards.

09 u 20 Wegens teveel volk voor de grote boot, boarding in een kleinere boot. Mooie en gladde tocht over Lake Manapouri gevormd door gletschers. Door de west-arm gevaren tot aan het power station.

10 u 35 Vertrek met bussen over de Wilmot Pass, voorbij oerbomen ( Beech trees) en stop aan mossgarden met ontelbare soorten mossen.

Waterval (Cleve Garth Falls: 365m) en over de pass: 670m. Mist en geen mooie zichten.

Stella Falls (Wij dachten dat de Stella van de Dijle kwam) aan de andere kant van de vallei, over grote rivier tot Deep Cove Wharf en dan de boot op naar Doubtful Sound.

Eens op de boot direkt onze boterhammekes gegeten. We varen de Bradshaw Sound in en dan naar de Tasman Sea (robben spelen in de branding) en terug richting Deep Cove. Onderweg zien we nog pinguins op rotsen en een klein strandje aan de kant. Het weer is niet schitterend:  af en toe een stukje blauwe lucht en slierten wolken hangen tussen de bergen. We varen tot het einde van Crooked Arm en dat levert schitterende beelden op van stijlrechte rotswanden met boombegroeiing.  „Moment of Silence": de motoren worden stilgelegd en de mensen gevraagd even complete stilte in acht te nemen. Er volgt een ontroerende stilte; één enkel vogeltje durft het aan te fluiten. Bijna aan het eind maken we nog enkele mooie beelden van de Sound en de cruise eindigt in Deep Cove. Terug op de bus, door betoverend regenwoud: mossen in alle kleuren (licht tot donkergroen,rood), varens in alle hoogtes, oerbomen, alles dicht ineen gegroeid, watervalletjes her en der, in één woord : indrukwekkend!!!

Vanaf de Wilmot Pass nu heel mooi zicht op Doubtful Sound, maar helaas niet gestopt voor een fotooke (spijtig)

Bezoek aan het Power Center (electrische waterkrachtcentrale), 200m onder de grond verder niet spectaculair.

16 u 40 terug met catamaran naar Manapouri, mooie plaatjes geschoten met een beetje zon op Lake Manapouri.

Terug thuis, de mannen winkelen. We eten sla, tomaat, komkommer, feta (shopke's sla – typisch Bulgaars gerecht), hesp, eieren en koude patatjes. Haast en spoed want om 19 u 30 vertrekken we alweer we voor een boottocht over het Te Anau meer naar de  Glow worm caves. We stappen te voet tot aan de kade. Op de trip ontmoeten we 2 verraste Belgen. Het bezoek aan de gloeiworm-grotten in het pikkedonker lijkt fel op een nachtelijke sterrenhemel, doch is niet veel zaaks. Mooie maan over zee tijdens onze terugtocht, nog eens 3 verdwaalde Belgen ontmoet op het einde van ons bezoek.