Zulte - De deelgemeenten Zulte, Olsene en Machelen aan de Leie
Nieuws, activiteiten, gebeurtenissen, en nog veel meer van deze bruisende gemeente aan de Leie.
De dorpen van Gaston Martens, Modest Huys, Roger Raveel, enz...
10-02-2016
Wolspinnerij, Denys & Lys Yarns
.
Infomoment brownfieldconvenant
Denys + Wolspinnerij en
Masterplan Dorpskernvernieuwing Zulte
Het gemeentebestuur nodigt omwonenden van de voormalige bedrijfssites Wolspinnerij, Denys & Lys Yarns en geïnteresseerden uit op een informatie-en inspraakvergadering over de potentiële ontwikkelingen op deze verlaten bedrijfssites.
In Vlaanderen liggen heel wat verlaten bedrijventerreinen, de zogenoemde “brownfields”. De Vlaamse Regering wenst de herontwikkeling hiervan te stimuleren en te faciliteren en sluit hiervoor convenanten (overeenkomsten) af met projectontwikkelaars en investeerders. Via zo’n convenant krijgen projectontwikkelaars en investeerders een aantal juridisch-administratieve en financiële voordelen bij de ontwikkeling van braakliggende en onderbenutte bedrijventerreinen.
Zo zal er ook een brownfieldconvenant afgesloten worden tussen de eigenaars van de site Wolspinnerij, de site Denys, het gemeentebestuur en de Vlaamse Regering (Convenant 91. Zulte Denys + Wolspinnerij). Hiervoor wordt er een officiële informatie- en inspraakvergadering gehouden.
Bezwaren en opmerkingen m.b.t. het afsluiten van deze convenant kunnen 1. ofwel op de informatie- en inspraakvergadering overhandigd worden aan het Agentschap Innoveren & Ondernemen. 2. ofwel tot 14 dagen na de inspraakvergadering - aangetekend overgemaakt worden aan: het Agentschap Innoveren & Ondernemen – Brownfieldconvenanten VAC Dirk Bouts Diestsepoort 6 bus 31 3000 Leuven - tegen ontvangstbewijs overgemaakt worden aan: Gemeente Zulte – dienst Ruimtelijke Ordening en Stedenbouw Centrumstraat 8 9870 Zulte-Olsene
Daarnaast kadert de herontwikkeling van de brownfieldterreinen in een masterplan dat eveneens de site Lys Yarns omvat. Dit masterplan, uitgewerkt door het gemeentebestuur in samenwerking met de grondeigenaars, zal in haar voorontwerpfase aan de omwonenden en geïnteresseerden worden voorgesteld door studiebureau BUUR.
Om de potentiële ontwikkelingen van de verlaten bedrijfssites Wolspinnerij, Denys en Lys Yarns toe te lichten, nodigt het gemeentebestuur de omwonenden van de voormalige bedrijfssites en alle geïnteresseerden uit op een informatie-en inspraakvergadering. Deze vergadering zal doorgaan in de Gaston Martenszaal, Staatsbaan 148 in Zulte op woensdag 17 februari 2016 om 19.30 uur.
Gewijzigde verkeerssituatie in industriezone Zaubeek
.
Gewijzigde verkeerssituatie in
industriezone Zaubeek
Naar aanleiding van de sterk verslechterde toestand van de Dertienveldekensweg dient de omleiding tijdelijk opgeheven te worden. De staat van de weg laat niet langer het vele vrachtverkeer toe. Daarom werd beslist om vanaf dinsdag 9 februari de Karreweg open te stellen in beide richtingen. Dit zal gebeuren in de loop van de dag.
Vanaf dan zal de Leenbeekstraat enkel toegankelijk zijn voor plaatselijk verkeer.
De omleiding zal dus niet langer van kracht zijn, maar het éénrichtingsverkeer in de Stokstraat, Dertienveldekensweg en Meirestraat blijft wel behouden.
De afwerking van de Karreweg en de werken aan de Olsensesteenweg worden daardoor uitgesteld tot in het voorjaar. Deze werken zullen dan in een aaneengesloten periode kunnen gebeuren waardoor de hinder beperkt blijft.
De nieuwe planning zal op gepaste tijdstippen via de nieuwsbrief bekend gemaakt worden.
Halfweg februari maken we een stevige wandeling van ongeveer 7 km te Kwaremont (Kluisbergen). We doorkruisen de wijde omtrek via de talrijke onverharde wegen en paden die Kwaremont rijk is, en kunnen intussen genieten van de prachtige natuur en van schitterende vergezichten.
Langs dit heuvelend parcours moet er ook al eens flink geklommen worden, vandaar willen we toch benadrukken dat de wandeling vooral de 'geoefende' wandelaar enorm zal aanspreken. Bij de verkenning lagen sommige paden er modderig bij; aangepast schoeisel is dus absoluut een must! Maar geen paniek: er wordt tijdig gestopt zodat we allen heelhuids de eindmeet halen.Onderweg wordt voor de broodnodige 'brandstof' gezorgd en na de wandeling word! en we verwacht in een typisch wielercafeetje (je komt er ogen tekort) waar we op krachten kunnen komen; we zijn immers niet voor niets naar het 'Walhalla van de Ronde van Vlaanderen' getrokken en dat zullen we geweten hebben, want helemaal op het eind volgt nog de klim van (een deel) van de Oude Kwaremont...
Een wandeling waar nog lang zal over nagepraat worden, maar laat u vooral niet afschrikken! Iedereen welkom. We vragen om vooraf in te schrijven om de reservering op onze eindplaats te kunnen vastleggen.
Praktisch
De wandeling start om 14.00 uur stipt aan de kerk van Kwaremont. Er is parkeergelegenheid op de parking van het woon- en zorgcentrum op Kwaremontplein, d.i. de straat rechtover de kerk ofwel langs de Ronsebaan (N36). Lengte wandeling: ± 7 km (ong. 2,5 uur aan een rustig tempo)
Deelname: €5 (leden + niet-leden) - consumptie halfverwege en op het einde inbegrepen Inschrijven vóór 10 februari door overschrijving van het juiste bedrag op BE 42 8905 24015754 (Pasar Zulte) of contante betaling bij Eric Verstaen, Kapellestraat 157 Zulte (of bij een van de medewerkers).
Gemeente Zulte keurt masterplan openbare verlichting goed
Het gemeentebestuur van Zulte maakte samen met distributienetbeheerder Eandis een toekomstvisie op omtrent de openbare verlichting op het grondgebied. “Bedoeling is om via het gedeeltelijk doven en het dimmen van de openbare verlichting een kostenbesparing en een vermindering van de CO²-uitstoot te realiseren”, zeggen schepen van Patrimonium Sophie Delaere en schepen van Milieu Annabel Van Poucke. Het “lichtplan” werd unaniem goedgekeurd door de Zultse gemeenteraad.
Een groot deel van de gemeentelijke energiefactuur gaat naar de openbare verlichting (jaarlijks ongeveer 250.000 €). Hier gaat ook een belangrijke uitstoot van CO² mee gepaard. Daarom maakte Eandis samen met alle gemeenten uit de regio een toekomstplan op voor een rationeel beheer van de openbare verlichting op het grondgebied. Bedoeling van dit “lichtplan” is om bewuster om te gaan met de openbare verlichting en zo de bijhorende energiekost en CO²-uitstoot te verminderen. Dit past ook binnen het duurzaam energieactieplan van het gemeentebestuur dat de CO²-uitstoot op het grondgebied tegen 2020 met 20% wil verminderen.
Het gemeentebestuur kiest voor volgende principes: - Dimmen van de openbare verlichting in het centrumgebied en op de verbindingswegen (85% van de verlichting), 7 dagen op 7, tussen 23.00 en 5.00 uur. - Doven van de openbare verlichitng op de landelijke wegen (15% van de verlichting), 4 dagen op 7 (van maandag tot en met donderdag), tussen 23.00 en 5.00 uur.
De geschatte opbrengst van het doven van de straatverlichting bedraagt ongeveer 7.600 € per jaar. Het dimmen zal op termijn een jaarlijkse opbrengst opleveren van ongeveer 80.000 €. Op het vlak van CO²-uitstoot betekent doven een vermindering van ongeveer 8,5 ton per jaar, dimmen zorgt voor een jaarlijkse vermindering van 80 ton.
Om dit plan te kunnen realiseren, zal Eandis enkele aanpassingen uitvoeren aan de installaties. Deze investeringen verdienen zichzelf op termijn terug. Wat betreft het dimmen, zal dit in fases uitgevoerd worden die gepaard gaan met wegenwerken. Het doven kan sneller uitgevoerd worden, in de loop van 2016. Om de verkeersveiligheid te garanderen, zullen nog extra belijning en/of reflectoren aangebracht worden.
Het masterplan en de overzichtskaarten zijn te raadplegen op de gemeentelijke website (www.zulte.be/masterplanopenbareverlichting). Bewoners uit de betrokken zones waar gedoofd zal worden, krijgen hierover voorafgaand nog een persoonlijke brief met meer info.
Na invoering zal dit plan periodiek geëvalueerd en zo nodig aangepast worden.
Ook dit jaar laten wij u iets langer slapen; we gaan pas op wandel vanaf 08.45 uur! We doen een voormiddagwandeling in de EEKSE SCHELDEVALLEI.
Rustig en stil! Een wandeling langs trage wegen door de mooiste stukjes van de gemeente en voor ons uitgestippeld door onze Pasar-vrienden van Nazareth.
Net als vorig jaar keren wij na de wandeling terug naar de Guldepoort in Machelen (opnieuw de enige vrije zaal in onze gemeente op dat moment) om te genieten van een brunch. (een kruising tssn breakfast en lunch).
U kunt er genieten van o.a. alle leuke dingen van een ontbijt, maar tevens van de lekkere dingen van een (koud) middagmaal. Dan denken we aan tomaat crevette, verschillende soorten vlees, vis of kip, en een ganse pleiade aan uitgelezen groenten en sausjes. En dan vergeten we nog onze warme tomatensoep. Ook een fruitig nagerechtje mag niet ontbreken! Openen zullen we doen met een koel glaasje cava.
We starten de wandeling in Eke op kerkplein stipt om 08.45 uur en we proberen om terug in Machelen te zijn omstreeks 11.00 uur. We verzamelen op de parking aan de kerk van Eke vanaf 08.30 uur.
Kostprijs wandeling en brunch: 19 euro - leden Pasar betalen 16 euro. Inschrijven en betalen kan tot 25 januari bij Eric Verstaen Kapellestraat 157 Zulte - 056/60 44 42 De inschrijving is pas geldig na betaling van het juiste bedrag. Het bedrag kan ook gestort worden op rekening BE42 8905 2401 5754 tot 23.01.2015. (toch best even bellen alvorens te storten)
Mensen die niet meewandelen kunnen voor dezelfde prijs deelnemen aan de brunch. Ook verwittigen en betalen voor 25 januari.
Elke eerste zondag van de maand wordt er verteld in het verteltheater in de tuin van de bibliotheek voor kinderen van de 3e kleuterklas tot 2e leerjaar.
GEMEENTE HEEFT ACTIEPLAN KLAAR OM VERKEERSLEEFBAARHEID TE VERGROTEN
Het gemeentebestuur van Zulte heeft een actieplan opgemaakt met diverse maatregelen om de verkeersleefbaarheid te vergroten. “Het verkeersleefbaarheidsplan biedt een belangrijke basis om in de komende jaren ingrepen te doen die de verkeersveiligheid verhogen en de verkeerscirculatie verbeteren. Concreet gaat het om het veilig herinrichten van kruispunten, het voorzien van snelheidsremmers, het invoeren van enkele ‘fietsstraten’ met éénrichtingsverkeer en het plaatsen van vrachtwagensluizen. Het plan werd opgesteld na consultatie van de inwoners”, zegt Michaël Vandemeulebroecke, schepen van Mobiliteit en Verkeersveiligheid.
Bij het begin van de legislatuur nam het gemeentebestuur de princiepsbeslissing om een globaal verkeersleefbaarheidsplan op te maken, voor het gehele grondgebied van de gemeente. Het studiebureau Vectris werd aangesteld om de gemeente hierin te begeleiden.
De Zultse bevolking werd nauw betrokken bij de opmaak van dit plan. Zo was er in het najaar van 2014 een inspraakvergadering per deelgemeente. De inbreng van de inwoners liet toe om knelpunten te inventariseren. Op basis hiervan werd een conceptnota opgesteld met voorgestelde oplossingen. Tijdens infovergaderingen in april 2015 werden deze plannen voorgesteld. Op basis van de reacties en verbetervoorstellen van de inwoners werden de plannen verder verfijnd en aangepast. Nu is een concreet actieplan opgesteld met diverse maatregelen.
De maatregelen moeten oplossingen bieden aan problemen inzake snel verkeer, sluipverkeer, gevaarlijke situaties in smalle straten, zwaar verkeer van en naar de industriezone en onveilige kruispunten.
In deelgemeente Machelen komen er onder andere verhoogde inrichtingen op de kruispunten Molenkouterstraat-Donkerstraat-Molenmeersstraat en Kruishoutemstraat-Pannestraat-Brandstraat, wegversmallingen in de Bokstraat en de aanleg van een veilig tweesporenpad in het gedeelte van de Zandweg dat nu een ‘stofweg’ is.
In deelgemeente Olsene wordt de schoolomgeving verkeersveiliger via éénrichtingsverkeer in delen van de Heirweg en de Kreupelstraat (die tezelfdertijd omgevormd worden tot ‘fietsstraten’ waar de fietsers voorrang hebben op auto’s) en een plateauplein op het kruispunt Heirweg-Oliebergstraat-Dreve. Er worden ook snelheidsremmende maatregelen voorzien in de Nieuwlandstraat en op het kruispunt Molenstraat-Sint-Pieterstraat.
Voor deelgemeente Zulte zijn vrachtwagensluizen voorzien om het zwaar vervoer doorheen de woonwijk ‘De Piste’ te weren. Hier zijn ook snelheidsremmers gepland, net als in de Oude Weg en in de Waalstraat, waar het gedeelte tussen de N43 en de spoorweg heringericht zal worden.
“In de komende jaren gaan we de maatregelen uit het plan nu stapsgewijs uitvoeren en ook evalueren. In de lopende legislatuur voorzien we reeds een budget van ruim 300.000 euro voor een eerste reeks maatregelen.
We kijken verder dan de huidige bestuursperiode, daarom zijn er ook reeds maatregelen voorzien voor na 2018. Tevens voorziet het plan maatregelen die meegenomen worden in reeds lopende ontwerpopdrachten zoals de herinrichting van de Houtstraat en van de Grote Steenweg/Centrumstraat.
Kortom: dit plan biedt een belangrijke basis voor het beleid. Uiteraard moeten de voorziene maatregelen nog in de praktijk uitgevoerd worden, en ook zal het werk nooit helemaal af zijn. Mobiliteit is een levendig iets en dus moet ook het beleid flexibel zijn”, besluit schepen Vandemeulebroecke.
Het actieplan werd woensdagavond op een infovergadering voorgesteld aan de inwoners en is te raadplegen via www.zulte.be/verkeersleefbaarheidsplan. De rechtstreeks betrokken inwoners zullen nog verder geïnformeerd worden alvorens een maatregel in de praktijk ingevoerd wordt.
De werkzaamheden in het gedeelte van de Karreweg, tussen de Oudenaardestraat en de Kruishoutemstraat, worden tijdelijk opgeschort.
Deze maatregel wordt doorgevoerd omdat het afwerken van de asfaltlaag pas vanaf maart 2016 kan gebeuren. Bovendien moeten er nog een aantal voorafgaande werkzaamheden uitgevoerd worden:
afwerken van de grasbetontegels, aanbrengen voegvulling, en herstellen van een scheur in betonverharding (met vier weken droogtijd).
Als deze werken in vier verschillende fases worden uitgevoerd, zou dit voor extra overlast zorgen. Dit kan vermeden worden door alles zoveel mogelijk tegelijkertijd uit te voeren.
Behoudens wijzigingen zullen de werken opnieuw gestart worden na het paasverlof (afhankelijk van het weer en onvoorziene omstandigheden) De werken zullen dan nog ongeveer vijf weken duren. Gedurende de periode waarin de werken stil liggen, is er weer doorgang mogelijk voor het verkeer.
Start werken fase II langeafstandsfietspad langs spoorlijn 75
Start werken fase II langeafstandsfietspad langs spoorlijn 75 in Zulte
De aanleg van het 2e deel van het langeafstandsfietspad langs de spoorlijn wordt eerstdaags gestart, afhankelijk van de weersomstandigheden. Er wordt gestart vanaf de Waalstraat richting Meylegemstraat. In een eerste fase zal gewerkt worden tot aan de Houtstraat. De opdracht voor de aanleg van het fietspad langs de spoorlijn werd door het provinciebestuur gegund aan de aannemer Van Robays.
Langs delen van de Spoorwegstraat, Eikenhaagstraat en Boswegel zal het fietspad de bestaande weg (langs de spoorlijn) volgen. Deze gedeeltes van de weg worden aangepast naar een “fietsstraat”. In een fietsstraat mogen fietsers de volledige breedte van de rijbaan (eenrichtingsverkeer) of de helft van de rijbaan langs de rechterzijde (tweerichtingsverkeer) gebruiken. Gemotoriseerde voertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen en maximum 30 kilometer per uur rijden.
Er is de laatste jaren veel werk gestoken in de milieusamenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse overheid waarbij verschillende aspecten van ons duurzaam milieubeleid op vlak van afval, water, lucht, energie … op jaarlijkse basis werden geëvalueerd. De subsidies om die inspanningen te doen zijn helaas gestopt maar we willen het gedane werk en de ingeslagen weg verderzetten. Dit traject heeft als bedoeling om in samenwerking met zowel ons bestuur, gemeentepersoneel als elke inwoner, in enkele maanden tijd te bekijken wat de mogelijkheden zijn om richting 2020 onze totale CO2-uitstoot met 20% te verminderen t.o.v. 2011. Finaal is het resultaat een Duurzame-Energie Actie Plan voor de periode 2016-2020.’
Deze grondige evaluatie biedt dan de mogelijkheid om het Burgemeesterconvenant te ondertekenen. Dit maakt deel uit van een Europese beweging met deelname van lokale en regionale overheden die vrijwillig toezeggen de energie-efficiëntie en het gebruik van duurzame energiebronnen op hun grondgebied te verhogen. Bijna 200 gemeenten in Vlaanderen hebben zich al verbonden aan die doelstelling.
'De berekende CO2-uitstoot in 2011 van de gemeente Zulte is 58 292 ton waarvan o.a. 46% komt vanuit de huishoudens en 25% via transport. Een reductie van 20% of 11 658 ton tegen 2020 is geen eenvoudige opdracht. We hebben wel al sinds 2011 enkele duurzame ingrepen gedaan dus mogelijk zullen de behaalde cijfers van 2014 al in de goede richting gaan.'
Het traject omvat verschillende werkgroepen op regelmatige tijdstippen waaronder ook een open klimaattafel waarop alle inwoners welkom zijn op 14 januari 2016 in het centraal gemeentehuis, Centrumstraat 8, 9870 Zulte-raadzaal vanaf 19.00 uur.
Het gemeentebestuur werkt aan een concreet verkeersleefbaarheidsplan voor het ganse grondgebied, waarbij voornamelijk aandacht besteed wordt aan een verhoogde verkeersveiligheid en een verbeterde verkeerscirculatie. Wij nodigen u graag uit naar een infovergadering over de resultaten hiervan.
- In september 2014 was er in het Ontmoetingscentrum te Olsene een inspraakvergadering per deelgemeente. De inbreng van de inwoners liet toe om knelpunten te inventariseren. - Op basis hiervan werd in samenspraak met het studiebureau Vectris een conceptnota opgesteld met voorgestelde oplossingen. Tijdens infovergaderingen in april 2015 werden deze plannen voorgesteld. - Op basis van de reacties en verbetervoorstellen werd nu een concreet actieplan opgesteld. Het is de bedoeling om dit aan de bevolking voor te stellen tijdens een infovergadering.
Deze infovergadering gaat door op woensdag 13 januari 2016 om 19.30 uur in de raadzaal van het gemeentehuis, Centrumstraat 8 te Olsene (te bereiken via de politieke ingang - dichtst bij de Kruisstraat).
Tijdens de zomervakantie gooien de speelpleinwerkingen in Zulte, Olsene en Machelen hun poorten wagenwijd open om alle kinderen tussen 4 en 15 jaar een fantastische vakantie te laten beleven. De jeugddienst zoekt elk jaar nieuw jong talent om de animatorenploegen te versterken. Animator worden kan vanaf het jaar waarin je 16 wordt (geboortejaar 2000 of ouder).
Ben jij gebeten én bezeten door de speelmicrobe? Ben je een creatieve duizendpoot die overloopt van nieuwe en zotte ideeën? Wil je een leuke en bovendien zinvolle invulling geven aan jouw zomervakantie? Dan ben jij geknipt om animator te worden op het speelplein!
Inschrijven als animator kan heel snel en eenvoudig via de website www.zulte.be/jeugd. Geef al jouw gegevens in via het formulier ‘inschrijven als animator op de speelpleinwerking 2016’ en de jeugddienst brengt je op de hoogte van alle verdere afspraken.
Op de website vind je ook alle informatie terug over de vrijwilligersvergoeding die animatoren ontvangen, de periodes waarin er speelpleinwerking wordt georganiseerd, de speelpleinlocaties, cursussen die je eventueel kan volgen, …
Heb je nog andere vragen? Neem dan contact op met de jeugddienst via T 09 243 14 05 of jeugd@zulte.be.