“De verzelfstandiging van Vlaanderen stuit op allerhande grote belangen die in dit land aan de macht zijn en die macht niet vrijwillig zullen prijsgeven.”
De herwonnen arrogantie van de traditionele partijen
Karel De Gucht en slechte manieren
07-08-2013
Een Belgische staatshervorming verdraagt geen tweede lezing
Een Belgische staatshervorming verdraagt geen tweede lezing
Een dwaling is een onbedoeld begane zonde, die men niet zwaar kan aanrekenen omwille van het onbewuste karakter. Bij de Belgische staatshervorming is er zelden sprake van een dwaling: men wist telkens goed wat men deed, welke risicos er waren en welke toekomstige kansen gehypothekeerd werden. Telkens gold dat aan een bereikt akkoord niet getornd kon worden, eenmaal het was bereikt. Het is niet zo dat Belgische politici, generatie op generatie, kleine kinderen zijn die niet in staat zijn om een vergissing toe de geven. De akkoorden die ze sluiten zijn echter zo wankel en kwetsbaar dat zelfs logische aanvullingen of correcties onmogelijk worden geacht. Voor een aanpassing moet men wachten op een volgende hervorming, wat jaren kan duren.
Het valt daarom te vrezen dat alle terechte bezwaren die tijdens de verdere parlementaire behandeling van de zesde staatshervorming straal genegeerd zullen worden. Niet omdat de voorgestelde correcties zo onredelijk zijn, maar omdat Belgische staatshervormingen geen tweede lezing verdragen. Dat is in het bijzonder pijnlijk voor het parlement zelf, dat zo andermaal gedegradeerd wordt tot de doofstomme uitvoerder van de koop zoals die werd gesloten door een groep partijvoorzitters, ver weg van het parlement.
LETTERLIJK: Hoe lang kan je als politicus een probleem onder de mat schuiven?
TIP: Tekst te groot / te klein ? Ctrl + scrollen met de muis...
Hoe lang kan je als politicus een probleem onder de mat schuiven?
Lars Bové Redacteur bij De Tijd
Hoe lang kan je als politicus een probleem onder de mat schuiven? Al eind 2011, luttele dagen nadat het akkoord over de splitsing van het gerechtelijk arrondissement BHV was bereikt, raakte al bekend dat er domweg verkeerde cijfers waren gebruikt bij het berekenen van het aantal Nederlandstalige en Franstalige rechters in Brussel. Omdat sommigen dat nog probeerden te ontkennen, doken er daarna nog statistieken en e-mails op die de pijnlijke vergissing moesten bewijzen. En toch stak iedereen de kop in het zand.
Niemand wilde morrelen aan het 'historische' akkoord. Intussen bleven de Brusselse magistraten waarschuwen voor een chaos met de Nederlandstalige rechtszaken. Er trokken zelfs 68 magistraten naar het Grondwettelijk Hof om de nieuwe wet aan te vechten. Als signaal kon dat tellen. Maar neen, zelfs vandaag is er een omerta over de studie die het kantoor KPMG heeft gemaakt over het aantal rechters dat echt nodig is in Brussel. Om de Franstaligen niet te bruuskeren, luidt het. Na de vakantie zal er wel over onderhandeld worden. Intussen: ssst. Maar hoe langer we wachten, hoe dichter de volgende verkiezingen naderen en de onderhandelingen nog moeilijker zullen zijn. Wat als de Franstalige partijen de hele studie van KPMG in twijfel trekken? Dan is de impasse compleet. Terwijl deze splitsing sowieso niets meer is dan een symbooldossier. Ze gaat zelfs in tegen de grote hervorming van het gerecht. Ze zal alleen meer geld kosten aan de belastingbetaler, zonder het gerecht efficiënter te maken. Integendeel. Terwijl justitie in België, en bij uitstek in Brussel, al decennia snakt naar meer efficiëntie. Stevenen we af op een historische mislukking?
"Niemand wilde morrelen aan het 'historische' akkoord. Intussen bleven de Brusselse magistraten waarschuwen voor een chaos met de Nederlandstalige rechtszaken"
Nieuws van de dag niet zo onverwacht voor De Standaard
Nieuws van de dag over gerechtelijk BHV niet zo "onverwacht" voor De Standaard
Indien u vandaag het nieuws hebt gelezen omtrent het akkoord over de splitsing van het gerechtelijk arrondissement BHV en de foute statistieken waarop het is gebaseerd (uitgebracht door De Tijd), dan was het zeker niet op de website van De Standaard. Rien, niets, nada, nichts, nothing. Geen nieuws goed nieuws zullen ze daar denken. Van deze krant mag je immers enkel en alleen het onverwachte verwachten. En dat de cijfers aangaande voornoemd akkoord niet klopten is inderdaad niet zo onverwacht. Dat wist de kritische lezer in 2011 al. Of hoe een zelf verklaarde kwaliteitskrant haar eigen lezers voor dom wil houden. Alles in dienst van het hogere belang, nietwaar.
Het kritische magazine Doorbraak.be surfte vanmorgen even het net af om te weten wat voor sommige kranten dan wel hét nieuws van de dag zou mogen zijn. Hierbij het resultaat:
Op de openingspagina van De Standaard lezen we iets over Excuses voor decolleté in the Voice. Toegegeven, er staan ook ernstigere zaken op.
Bij De Tijd klinkt het echter: Bom onder gerechtelijk BHV-akkoord. Dat is geen kattenpis. Nog eens naar De Standaard gesurft maar daar weten ze terzake nergens van. Net zo bij deredactie trouwens. De radio blijft tot nu (10 uur) muisstil. Gazet van Antwerpen en Belang van Limburg hebben het op hun webstek onder meer over een reuma-hond, niet over gefoefel met BHV-cijfers.
De Morgen is wel mee: Wankel BHV-akkoord moet heronderhandeld worden. Ook Het Nieuwsblad brengt het nieuws redelijk prominent en put uit de informatie die De Tijd in primeur brengt. Knack zet het nieuws bovenaan op de webstek.
Bij de invulling van het akkoord over de verdubbeling van het gerechtelijk arrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde werden verkeerde cijfers gebruikt. Dat was al langer bekend, maar kon de pret bij de Vlinderakkoordpartijen niet drukken om toch teksten uit te schrijven.
Een citaat uit Het Nieuwsblad vandaag: Het advieskantoor KPMG kreeg in juli vorig jaar van de minister van Justitie, Annemie Turtelboom (Open VLD), de opdracht om de werklast bij de Brusselse rechters te meten.
Op basis van welingelichte bronnen meldt De Tijd nu dat de rapporten van KPMG besluiten dat er bijvoorbeeld bij de arbeidsrechtbank 34 procent Nederlandstalige rechters nodig zijn. Als het BHV-akkoord voorzag in 5 Nederlandstalige arbeidsrechters zouden dat er volgens KPMG 12 moeten zijn. Dat is zelfs meer dan de huidige 9 Nederlandstalige arbeidsrechters in Brussel.
Volgens De Tijd ligt het KPMG-rapport al weken klaar, maar wordt er geen ruchtbaarherid aan gegeven om de Fanstaligen niet voor het hoofd te stoten.
De Standaard publiceerde recent de hartenkreet van een prominente Franstalige Brusselse journalist - de hoofdredacteur van LEcho of all persons - met als thema: België moet veroordeeld worden omwille van de verwaarlozing van Brussel. Grappige columns schrijven die doorbuigen onder het eigen belang is iedereen gegund. Voor men echter met beschuldigingen smijt is eerlijkheid gewenst. De 19 gemeenten van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (BHG) zijn een politiek en economisch huis van lichte zeden.
De Duitse reus Mercedes overwoog het opstarten van een netwerk voor het dealen van autos in het Brusselse. Het gewest biedt het beste aantal inwoners om in België een dergelijk project uit te voeren. Na moeizame, langlopende, vervelende discussies met de 19 gemeenten van het BHG concludeerde Mercedes dat er niet aan te beginnen is. De politieke, politionele en verkeerssituatie in de 19 graafschapjes is zo chaotisch en wars van toekomst dat Mercedes zijn Brusselse plannen opbergt. Mercedes overweegt vandaag om, ondanks de kleinere schaal, te onderzoeken of Antwerpen voor zijn autodealen geschikt is.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen) Tags:BHG, Frans Crols, de bron, Mercedes
Het PS-cliëntelisme (2)
TIP: Tekst te groot / te klein ? Ctrl + scrollen met de muis...
Noot van Addertje:
Tom Lanoye trok het voorbije weekend in La Libre Belgique weer eens alle registers open tegen het zogezegde populisme van Bart De Wever en de N-VA. Frank Van Laeken, journalist en publicist, stelt op Knack.be dat een échte linkse intellectueel best ook voor eigen deur zou vegen. Een beetje hulp daarbij is altijd welkom dacht ik zo. Een overzicht van malversaties van zijn PS-vrienden kan bij de slagerszoon met het brilletje het geheugen opfrissen. Hieronder de tweede bijdrage in een reeks van drie.
Het PS-cliëntelisme (2) De PS-schandalen in Charleroi, 2005-2006
Vijf jaar geleden verketterde PS-voorzitter Elio Di Rupo publiek de parvenu's in zijn partij. Di Rupo viseerde kopstukken als gewezen Waals minister-president Jean-Claude Van Cauwenberghe, Van Cau voor de vrienden, die met zijn clan in Charleroi niet vies bleek van belangenvermenging. Enkele data uit die periode:
September 2005
Uit een rapport blijkt dat de top van de huisvestingsmaatschappij La Carolorégienne, waarin vooral PS-mandatarissen zitten, grote sier maakt met het geld van de maatschappij. Drie PS-schepenen van Charleroi - Serge Van Bergen, Claude Despiegeleer en André Liesse - worden in verdenking gesteld. Ze moeten een voor een ontslag nemen.
30.09.05
Ook de Waalse minister-president, Jean-Claude Van Cauwenberghe, de sterke man van de PS-afdeling van Charleroi en er zeer lange tijd burgemeester, stapt op onder sterke politieke druk.
10.05.06
De RTBF onthult dat er ook gefraudeerd wordt bij de afvalintercommunale ICDI. Vooral schepen Lucien Cariat (PS) komt onder vuur als voorzitter van ICDI. Het parket van Charleroi opent een onderzoek naar verduistering, schriftvervalsing en misbruik van bedrijfsgoederen.
17.05.06
Het weekblad Le Vif onthult dat de industrieel Robert Wagner in verdenking gesteld is van subsidiefraude en actieve corruptie. Hij moet aftreden als voorzitter van de luchthaven van Charleroi. Provincieraadslid Jean-Pierre De Clercq (PS) wordt dan weer in verdenking gesteld van geldverduistering in verband met zijn baan als curator.
23.05.06
Na huiszoekingen worden Eric Somme, de manager van de basketbalclub Spirou Charleroi, en Patrick Henseval, de voorzitter van de volleybalclub, officieel in verdenking gesteld van fraude. Henseval is ook kabinetschef van burgemeester Van Gompel. Die stelt zijn mandaat ter beschikking van de partij.
16.06.06
Le Soir kan de doorlichting inkijken die de Waalse Huisvestingsmaatschappij maakte van Le Foyer Marcinellois. Die blijkt veel weg te hebben van La Carolorégienne, de huisvestingsmaatschappij waar de schandalen het eerst losbarstten. Centraal staat opnieuw Lucien Cariat (PS).
20.10.06
Van Gompel zit in de cel.
Corruptie onuitroeibaar, ook bij de jonge PS-wolven
De regionale PS-federaties kregen van hun partijvoorzitter indertijd de uitdrukkelijke opdracht om de rangen te zuiveren. Het lijkt echter een onuitroeibare praktijk, want de schandalen blijven komen, nu ook bij wat Le Soir begin 2011 de groep van de 'jonge PS-wolven' noemde. Stéphane Moreau werd in maart 2011 burgemeester van Ans (bij Luik), na een lokale staatsgreep tegen Michel Daerden (burgemeester vanaf 1993, overleden op 5 augustus 2012). De gerechtelijke politie van Luik voerde eind november 2011 huiszoekingen uit bij Moreau thuis en op het gemeentehuis van Ans. Het onderzoek had te maken met mogelijke financiële malversaties bij de Luikse intercommunale Tecteo. In het nabijgelegen Seraing is burgemeester en kamerlid Alain Mathot in dezelfde periode in beschuldiging gesteld door het Luikse parket. Hij moet zich verantwoorden voor corruptie bij een openbare aanbesteding voor een afvalverwerkingsfabriek ter waarde van 170 miljoen euro. Alain is de zoon van oud-minister Guy Mathot, eerder ook burgemeester van Seraing, en een van de rijzende sterren binnen de PS. (Guy Mathot in Wikipedia: In verband met het Agustaschandaal nam Guy Mathot in 1994 ontslag waarmee z'n landelijke politieke carrière eindigde... Zijn naam is in diverse politieke en financiële schandalen genoemd, waaronder zwart geld, dubieuze transacties, vrouwen, drank en zelfs de moord op PS-kopstuk André Cools. Hij werd evenwel nooit formeel veroordeeld.)
Eind 2012 moet een toekomstige PS-schepen van Charleroi voor de rechter verschijnen. Philippe Van Cauwenberghe (zoon van voormalig Waals minister-president Jean-Claude Van Cauwenberghe), de toekomstige schepen van Sport in Charleroi, moet zich voor de strafrechter verantwoorden voor valsheid in geschrifte, gebruik van valse stukken en misbruik van vennootschapsgoederen. De kamer van inbeschuldigingstelling van Bergen besliste vrijdag 30 nov 12 om hem naar de correctionele rechtbank van Charleroi te verwijzen, samen met een ondernemer en diens dochter. Tijdens een onderzoek van het arbeidsauditoraat van Charleroi naar de activiteiten van ondernemer Vandezande - een vriend van zijn vader - kwamen omstreden werken aan het licht die werden uitgevoerd in de woning van Philippe Van Cauwenberghe in Montignies-sur-Sambre. Volgens het parket werden de werken aan een niet-concurrentiële prijs uitgevoerd en zou de aannemer dat gecompenseerd hebben door uitgevoerde openbare werken duurder te factureren.
Alain Mathot, zoon van Guy Mathot; Philippe Van Cauwenberghe, zoon van Jean-Claude Van Cauwenberghe De mafieuse praktijken gaan in Henegouwen over van vader op zoon.
Uittreksel uit PS-cliëntelisme is dodelijk (30/12/2012) van Ph. Van den Abeele (Nieuwpierke.be)
De mafieuse praktijken gaan in Henegouwen over van vader op zoon
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen) Tags:Ph. Van den Abeele, Nieuw pierke, PS, Elio Di Rupo, Tom Lanoye,La Libre Belgique, Charleroi, Jean-Claude Van Cauwenberghe
05-08-2013
Het PS-cliëntelisme (1)
TIP: Tekst te groot / te klein ? Ctrl + scrollen met de muis...
Noot van Addertje:
Tom Lanoye trok het voorbije weekend in La Libre Belgique weer eens alle registers open tegen het zogezegde populisme van Bart De Wever en de N-VA. Terwijl volgens sommigen zijn schrijverstalent met rasse schreden de vervaldatum nadert, moet ook de politieke relevantie van deze linkse rakker niet worden overschat.
Frank Van Laeken, journalist en publicist, heeft op Knack.be een wijze raad voor Lanoye. Hij begrijpt dat Tom Lanoye geregeld woest is, maar vindt zijn eenzijdige en voorspelbare aanpak achterhaald: Een échte linkse intellectueel zou ook kritisch zijn voor zijn politieke vrienden. ( ) Ik zou het toejuichen mochten hij en gelijkgezinden die openheid van geest vertonen door niet alleen naar de overkant te spuwen, over de Canadese muur, maar dat ze ook voor de eigen deur zouden vegen. Doen!, aldus nog Van Laeken. Een beetje hulp daarbij is altijd welkom dacht ik zo.
Het interview in LLB van Lanoye verscheen naar aanleiding van de publicatie van zijn boek in het Frans. Misschien kan een overzicht van de malversaties van zijn PS-vrienden op het vlak van onuitroeibaar cliëntelisme en het verduisteren van publieke gelden het geheugen van de slagerszoon met het brilletje opfrissen om vervolgens voor eigen deur te vegen. Hieronder een eerste overzicht in een reeks van drie.
Het PS-cliëntelisme (1)
Enkele citaten van Mark Grammens uit zijn nieuwsbrief Journaal:
Voor het overige haakt Di Rupo met grote doortastendheid Vlaanderen aan de Franse locomotief vast. Voor Henegouwers is Frankrijk binnenland en Vlaanderen buitenland. De nauwe banden van de plaatselijke loges met die van Noord-Frankrijk staan borg voor een voortzetting van deze betrokkenheid (Journaal, 31 mei 12, Di Rupo en Vlaanderen)
Henegouwen, waarover we het hier hadden, dat is Di Rupo. Dat zegt bijvoorbeeld de liberale Waalse partijvoorzitter Charles Michel (in De Morgen, 2.12.06): "De macht van de PS ligt in Henegouwen." Elders in Wallonië zijn de drie klassieke partijen aan elkaar gewaagd, zelfs in Luik, maar Henegouwen is exclusief bezit van de PS. "Het hele PS-systeem, zoals het daar bestaat (Charleroi!), is slecht, maar het is ook de basis van de macht van de partij". Vanwege haar feitelijke alleenheerschappij is de PS dus in hoge mate verantwoordelijk voor de verloedering en de schrijnende armoede, voor de werkloosheid ook, in Henegouwen, en bij uitbreiding in Wallonië. En de man die aan het hoofd van deze maatschappelijke ellende stond en staat, wordt nu, mede door enkele Vlaamse minderheidspartijen, aan het hoofd geplaatst van een Belgische staat die een antwoord moet geven op de Vlaamse electorale roep naar vernieuwing en verandering! Dit is het België van de toekomst: "In Wallonië worden alle economische projecten geëvalueerd op basis van politieke criteria. De vraag is vaak niet of iets jobs oplevert, maar welke lokale socialistische baron de vruchten kan plukken" (Alain Destexhe, Kamerlid MR, in De Morgen, 2.6.05). (Journaal, 22 maart 12, De PS aan de macht)
Het is normaal dat de "machtspartij" die de PS is, door een machtsmens wordt geleid. Maar die macht wordt niet ten dienste gesteld van sociale vooruitgang maar hooguit van "het compleet immobiliserende conservatisme", zoals Johan van Overtveldt (in Trends, 9.2.12) de doelstelling van de PS omschrijft. Voor verscheidene actuele vraagstukken weet de PS geen andere dan een strikt behoudsgezinde oplossing te bedenken, en Van Overtveldt geeft als voorbeelden de discussie over de pensioenen, asiel en immigratie, en de onaantastbaarheid van de automatische loonsverhoging bij stijging van de index. Dit conservatisme is nefast, aldus Van Overtveldt: "nadat de Parti Socialiste met haar beleid de voorbije decennia Wallonië ten gronde heeft gericht, is de partij nu druk bezig hetzelfde te doen met België".
Dat gebeurt ondermeer, aldus nog Van Overtveldt, omdat de PS "ook een corrupte partij" is, en immobilisme gunstig is voor het voortwoekeren van corrupte praktijken. Het is zeer te betreuren dat de Vlaamse media gehoor geven aan de Vlaamse politieke minderheid die in de Belgische regering zit, en er bij de media op aangedrongen heeft Di Rupo kritiekloos naar de Vlaamse altaren te begeleiden. Zo verneemt Vlaanderen nauwelijks iets over de opnieuw fel opgeflakkerde beschuldigingen van corruptie in de besturen van Charleroi en Bergen . Tegelijkertijd verneemt men dat het gerecht zich geworpen heeft op een zaak van afwending van overheidsgeld naar particuliere vennootschappen en verenigingen via het beheer van de parkings van Charleroi (La Libre, 9.1.12). Het gaat om sportclubs en sportevenementen die buiten begroting werden gefinancierd door een aantal "zwarte kassen" van de stad, en waarvan ook inmiddels afgetreden schepenen profiteerden...
Di Rupo zegt nooit nee als hij de koning van Henegouwen wordt genoemd, maar hij weigert ook maar de geringste verantwoordelijkheid op te nemen voor wat er slecht gaat in Henegouwen, ook al staat hij aan het hoofd van het partijapparaat dat in Charleroi de lakens uitdeelt, en waarover Béatrice Delvaux (in Le Soir, 4.2.12) schrijft dat het één groot netwerk van cliëntelisme is. In die hoedanigheid is de PS in Wallonië, aldus Delvaux, een partij die alles lamlegt (un parti qui paralyse) en liever een stad laat verkommeren dan de politieke maatregelen te nemen die dat kunnen voorkomen. (Journaal, 23 febr 12, De Belgische premier is burgemeester van Bergen)
De Waalse samenleving is volledig gepolitiseerd, lees: in handen van de socialistische partij en vakbond. Nu blijkt dat overal waar een socialistische partij een machtspositie inneemt, de corruptie hoogtij viert. Wij maken dat in Vlaanderen mee in Limburg. Recentelijk is in Charleroi het zoveelste schandaal in socialistische rangen uitgebroken. De socialistische schepen van Onderwijs en Speelpleinen, een zekere Latifa Gahouchi, van Algerijnse afkomst... werd door het parket in staat van beschuldiging gesteld wegens corruptie, in werkelijkheid wegens maffia-achtige praktijken (Mark Grammens in Journaal nr. 619, 12 jan '12)
Uittreksel uit PS-cliëntelisme is dodelijk (30/12/2012) van Ph. Van den Abeele (Nieuwpierke.be)
"Nadat de Parti Socialiste met haar beleid de voorbije decennia Wallonië ten gronde heeft gericht, is de partij nu druk bezig hetzelfde te doen met België"
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen) Tags: Ph. Van den Abeele, Nieuw pierke, PS, Elio Di Rupo, Tom Lanoye, Johan Van Overtveldt
02-08-2013
LETTERLIJK: Een beetje staatsraison zou goed zijn (Louis Verbeke)
De copernicaanse definitie van een nieuw état is weg. Erger, het idee dat Vlaanderen het eigen sociaaleconomisch belang verdedigt, wordt immoreel in de ogen van sommigen. Werkgevers, werknemers, alle participanten van het Belgisch politieke gebeuren mogen hun belangen verdedigen. Het wordt zelfs geroemd als 'een model'. Maar Vlaanderen is immoreel wanneer het dit doet. - Louis Verbeke -
Een beetje staatsraison zou goed zijn
Louis Verbeke Voorzitter van de Vlerick Business School De auteur schrijft in eigen naam
Vlaanderen zou in de relaties met Franstalig België het best terug aan zijn belangen denken. Ik zie nu enkel tactiek, geen strategie. En dus geen staatsraison.
Raison détat is het concept waarbij voor de belangen van een land alle andere overwegingen - eerlijkheid, transparantie, ethiek, verdragen, grondwettelijke beginselen - moeten wijken.
Van Machiavelli, over Richelieu naar Kissinger: allen waren ze voorstander. Kissinger zei zelfs ooit: The illegal we do immediately, the unconstitutional takes a little longer. Humoristisch bedoeld, zei hij (later). Zeker niet humoristisch, stelde hij: America has no permanent friends or enemies, only interests. En ook, The absence of alternatives clears the mind marvellously.
Franstalig België heeft geen alternatief. It has a clear mind. Als het Belgische systeem niet in stand wordt gehouden moet in Franstalig België de tering naar de nering worden gezet en moet terug gebouwd worden vanuit een Zuid-Europese positie, ver beneden Frankrijk, ook volgens Waalse bronnen. Het gaat hem over een grondig verziekt bestel: een twee à drie keer hogere jeugdwerkloosheid dan in Vlaanderen, veel hogere armoede, particratie eerder dan meritocratie, vreselijk slecht onderwijs, chaotische beleidsstructuren, effets dannonce (schijnhervormingen) tot systeem verheven, eentaligheid, media enkel gericht op Frankrijk, eindeloze reeksen schandalen. Een stand die het niet economisch kan waarmaken!
Maar Franstalig België oefent de Belgische soevereiniteit uit, ziet zich als de enige voortzetter ervan en beoefent de staatsraison met een duidelijk gemeenschappelijk belang voor ogen: het maximale behoud van het bestaande systeem, waarbij de kost van dat verziekte bestel wordt afgewenteld.
Franstalig België heeft evenmin als Amerika 'permanente vrienden' in Nederlandstalig België. Het heeft er belangen, links, rechts, groen zoals het uitkomt. Binnen dezelfde partij beslissen met Nederlandstaligen kan allang niet meer.
Surrealisme
Het interview onlangs in De Tijd met Charles Michel (MR-voorzitter wil groot fiscaal pact) leest als een korte inhoud van het economisch N-VA-programma, merkt journalist Jasper DHoore op. Dus toch praten met de N-VA, verreweg de grootste centrumrechtse formatie van het land? Nee hoor, hun discours staat haaks op het liberalisme!. Het discours van PS-voorzitter Magnette zou volgens Michel Griekse toestanden veroorzaken. Staat dat niet haaks op het liberalisme? En in 2014, stelt hij, zullen de Vlamingen eindelijk begrijpen dat als zij verkeerd stemmen, zij het land lamleggen!
Het plan B, de PS-regionalisten, de splitsing van alle nationale partijen (op hun initiatief), de splitsing van het Belgisch middenveld, de erfelijke en niet-protocollaire monarchie, de weigering van werklastmeting bij de Franstalige magistratuur, het wereldrecord belasten, Henegouwen als enige provincie met twee gerechtelijke arrondissementen Dat is allemaal wèl conform met liberale principes.
De raison d'état van Franstalig België is de continuïteit van het koninkrijk, nu het erop lijkt dat mogelijk de helft van de Vlamingen (alle partijen bijeen gerekend) het systeem niet willen voortzetten. Het linkse Wallonië is monarchist. Het rechtse Vlaanderen veel minder. Dat werd sinds de aankondiging van de troonswisseling nog duidelijker. De weinige pleidooien voor de aanpassingen van de monarchie komen uit Vlaanderen. Kan het nog surrealistischer? Wie de premier hoorde in het parlement kon ook hilariteit onderkennen.
Grotere transferten
De waarschijnlijkheid van nog grotere transferten is groot: de nieuwe financieringswet, de groeiende verschillen in de uitgaven in de gezondheidszorg, arbeidsongeschiktheid en invaliditeit, de vreselijke verschillen op het vlak van jeugdwerkloosheid, de exportcijfers die alweer de kloof verhogen en vooral de rampzalige performantie van het Franstalig onderwijs waar op zelfs middellange termijn geen oplossing voor mogelijk is. KBC stelt in een studie (3 juli) dat Wallonië sneller kan groeien dan Vlaanderen. Als het een totaal ander beleid voert.
Ik wil het duidelijk stellen: Vlaanderen moet het ganse land verplichten efficiënter te worden of er moet een nieuwe structuur komen waar in overgrote mate elk gemenebest de gevolgen van de eigen politieke keuzes draagt.
Het ene of het andere
Indien de efficiëntieverbetering, inclusief loonlastverlichting, niet mag van de PS (omdat die het niet kan of niet wil), dan hoort die partij in de oppositie thuis. Enkel dan zal blijken of dit land het nog kan opbrengen om een gemeenschappelijk belang na te streven. Het deed en doet dat nu enkel met horten en stoten, zonder visie en maar zoveel als nodig om niet op het EU-strafbankje te belanden. Ik schreef het al eerder: met de PS kan je geen strategie bedrijven; je kan alleen hopen de onzin wat te beperken. Trends-hoofdredacteur Johan Van Overtveldt noemde de recente begrotingsmaatregelen 'voodoo-rekenkunde', en besluit dat de regering-Di Rupo ons in de maling neemt. Ook de hervorming van Justitie, het eenheidsstatuut voor werknemers lijkt op voodoo-politiek, en dat ligt niét aan de bevoegde minister, individueel genomen. Dit land heeft geen gemenebest, en dus kan het niet strategisch handelen.
Kindergeld
Een simpel voorbeeld om toe te lichten dat de overdracht van bevoegdheden niet de verrechtsing van de politiek in Vlaanderen voor gevolg dient te hebben: het kindergeld. Nu die bevoegdheid toegewezen is aan Vlaanderen, wordt het veel makkelijker om te verdedigen dat die ten dele voor de bestrijding van de kinderarmoede moet worden aangewend. Maar dan wel onder de voorwaarde van vroege schoolgang en bijkomende inspanningen om de taalachterstand te verlagen - de essentiële oorzaak van blijvende armoede van zowat 8 procent van onze kinderen, lees ik uit onverdachte VDAB-hoek. Ik maak me sterk dat hier makkelijker in Vlaanderen een meerderheid wordt gehaald dan wanneer het om België gaat, want dan vermoed je dat de inspanning Vlaanderen weinig dient en dit de PS-kassen verrijkt. De Vlaamse aanpak gaat naar de oorzaken van de oplosbare armoede.
Ondanks de duidelijke cijfers - uit Vlaamse, Waalse en internationale bronnen - die de verschillende sociale performanties in de landsdelen ontegensprekelijk maken, is dat feit in de politieke discussie niet mediatiek aanwezig. Het is alsof je strategie zou bespreken zonder feiten. Het is ook alsof het gebruik van die feiten enkel de N-VA ten goede zou komen. Dat dient het belang van de Franstaligen bij de verdeling van de koek. Zij zwijgen erover als vermoord!
Maar ik begrijp niet waarom CD&V dit veld aan de N-VA lijkt over te laten. Historisch waren het Gaston Geens en Luc Van den Brande die spitsroeden moesten lopen om dit feit te mogen zeggen. Ik begrijp niet hoe De Croo senior, die nochtans op de RTBF duidelijk maakte (hij was zowat de enige) dat 70 procent van alle nieuwe belastingen door Vlamingen wordt betaald, dit veld voor de N-VA openlaat.
Ik begrijp bijvoorbeeld niet hoe de partij waar Prof. dr. Frank Vandenbroucke toe behoorde, zijn uitspraak in De Standaard van 22 juni niet honoreert: Je zou kunnen besluiten dat dit land uit twee verschillende realiteiten bestaat, en dat je de problemen dus best apart aanpakt. Het was hij die heel wat misbruiken in de sociale zekerheid bestreed.
Bochten
Ik zie politici, ministers vooral, waarvan ik sommige heb leren waarderen als intelligente en eerlijke mensen zich in alle bochten wringen, onzin al dan niet met humor verteerbaar gemaakt en zelfs chaotisch overkomen omdat de situatie onwerkbaar is, de feiten niet mogen en de media soms en vooral internationale instellingen die onwerkbaarheid pijnlijk duidelijk maken.
Wanneer ik sommigen individueel daarmee confronteer in de hoop nieuwe cijfers te krijgen of een ontkenning van de u en mij bekende, dan komt er niets dan wat Le Soir- of Libre-argumenten. Bijvoorbeeld dat Brussel dan de Vlaamse (niet de Waalse?) pendelaars zou belasten Vlaanderen voorziet relatief veel meer werk op eigen bodem (dixit Vives) en het argument is dan ook die en om vele andere redenen niet dienend.
Ik kwam tot het besluit dat die weerstand niet rationeel is, geen raison heeft. Ik zou cynisch kunnen stellen dat dit allemaal maar partijtactiek is. Toch niet allemaal, denk ik dan. En dan heb ik het over alle partijen.
Er is ten dele emotionele ontkenning van de feiten. Het is alsof die feiten immoreel zouden zijn, of minstens het aanhalen van die feiten. Vrees voor het onbekende, gebrek aan strategisch en structuurdenken, gebrek aan individueel en collectief zelfvertrouwen? Of lijden we collectief aan de power paradox, het gevoel dat hoe hoger onze performantie is, hoe minder macht we van doen hebben? Het instituut Emile Vandervelde - met Anne Poutrain aan het hoofd - dat de PS voedt, lijdt daar niet aan, geloof mij.
Federale kieskring
Macht blijft in Vlaanderen een lelijk woord. Hoeveel nobeler klinkt pouvoir, dat veel meer kunnen betekent. Het gevolg is uiteraard dat de resultaten van de Vlaamse performantie worden afgeroomd. Performantie die niet in macht wordt omgezet, verliest grotendeels aan waarde. Een beetje zoals illiquide aandelen.
Ter illustratie. In de Libre van 23 juni vertelt de journalist Van de Woestyne dat geen enkele Nederlandstalige nog in aanmerking komt voor het premierschap. Hij kon nauwelijks verhelen dat hij dat niet als een probleem ziet. Het is dé oplossing. Hij suggereert dat na (de mediamoord op) Yves Leterme, Kris Peeters wel twee keer zal nadenken. Kris Peeters is immers enkel in staat om les fruits de la croissance onder Vlamingen te verdelen. Eminent ongeschikt, deze man! Hij komt niet aan de knieën van Verhofstadt.
Indien het een liberaal of socialist wordt, kan het enkel een Franstalige zijn. De CD&V is onbetrouwbaar, de N-VA insortable (beschamend), het Vlaams Belang ondemocratisch. Het wordt dus opnieuw Di Rupo, want Didier Reynders is niet populair genoeg, in Vlaanderen. Nu dacht ik dat geen van beide partijen in Vlaanderen opkomen maar er komt iets nieuws: de federale kieskring. Je neemt de Franstalige die het meest stemmen haalt in Vlaanderen, die wordt premier, et le tour est joué.
Logischer dan de federale kieskring lijkt mij dat de sp.a en de PS in 2014 op één lijst opkomen in het ganse land, net als Open VLD en MR. Wat houdt ze tegen? In ieder geval niet de wetten van het Belgisch volk! Of zijn ze het de facto zo fundamenteel oneens dat dit niet kan? En is die kieskring dus nog maar wat schone schijn om de belangen van Vlaanderen te kortwieken? Voorzitter Beke lijkt die conclusie te delen. Of is het Kris Peeters?
Journalist Van de Woestyne zegt niet dat het cordon sanitaire is uitgebreid tot de N-VA, maar je kan die conclusie er wel aan verbinden.
Copernicaanse definitie
Uit Franstalige hoek kregen we nog - het zijn barre tijden - een nationaal voetbalstadion voorgeschoteld op grond die eigendom is van Brussel, in het (eentalig Vlaamse) Grimbergen. Twintig jaar gemarchandeer gegarandeerd dat je dan moet afkopen. André Antoine (cdH, minister van onder meer Sport in de Waalse regering) liet weten daar tegen te zijn. Niet omdat er geen geld is (hij heeft 15 miljoen euro opzij gezet voor een nationaal volleybal center), maar omdat hij geen tweede Zaventem aan Vlaanderen cadeau wil doen. Ik neem aan dat de bocht aan de Schelde waar Antwerpen ligt ook een cadeau is van (Franstalig) België.
Ik hoopte dat met minister Luc Van den Brandes zogenaamde schrikkelnota, de resoluties van het Vlaamse parlement in 1999 en de octopusnota een raison détat voor Vlaanderen gedefinieerd was. Op dit ogenblik zie ik tactiek, geen strategie en dus geen raison. De copernicaanse definitie van een nieuw état is weg. Erger, het idee dat Vlaanderen het eigen sociaaleconomisch belang verdedigt, wordt immoreel in de ogen van sommigen. Werkgevers, werknemers, alle participanten van het Belgisch politieke gebeuren mogen hun belangen verdedigen. Het wordt zelfs geroemd als 'een model'. Maar Vlaanderen is immoreel wanneer het dit doet.
Ik begrijp best dat Vlaanderen niet geniet van de helderheid geboren uit een absence of alternatives, maar het zou best eens terug aan zijn belangen denken, eerder dan aan allesbehalve permanente politieke vrienden. Allicht kan de vakantie dienen om ook deze (humoristische?) quote van Kissinger in gedachte te houden: Ninety percent of the politicians give the other ten percent a bad reputation!.
En Kissinger? Hij zou een grote Belg zijn geweest. We missen hem niet.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen) Tags:De Tijd, Louis Verbeke, Vlerick Business School, Charles Michel , MR, N-VA, PS, Paul Magnette, Johan Van Overtveldt, Trends, CD&V, Vives, Van de Woestyne, Kris Peeters, Yves Leterme, Verhofstadt, Di Rupo, Didier Reynders, Open VLD, cordon sanitair
01-08-2013
Onze politieke cultuur verhindert efficiënt beleid (W. Moesen)
'Onze politieke cultuur verhindert efficiënt beleid 'Jullie krant staat vol van de verkeerde recepten die men gebruikt'
Wim Moesen, Professor emeritus aan de KULeuven
België en Zweden staan op hetzelfde niveau: hun overheden nemen elk 53,1 procent van het bbp voor hun rekening. In alle ranglijstjes over wat ze daarmee presteren, scoort Zweden veel beter dan België. Hoe komt dat? Wim Moesen, professor emeritus aan de KULeuven en specialist Publieke Financiën, legt het uit in een interview in De Standaard.
DS: U vergeleek recent Zweden en België?
In beide landen passeert 53,1 procent van de welvaart (bbp) via de overheden. Ze staan op een gedeelde vierde plaats, na Denemarken, Frankrijk en Finland.
DS: Bereiken ze ook identieke resultaten?
Absoluut niet. Zweden en België delen de vierde plaats voor overheidsbeslag; maar voor regeringseffectiviteit is Zweden derde en België elfde, en voor economische competitiviteit is Zweden zesde en België dertiende. Ons rekenwerk voor twintig landen leert dat de omvang van het overheidsbudget totaal niets zegt over wat daarmee bereikt wordt. Het is niet omdat je veel uitgeeft, dat de resultaten goed zijn, maar ook het omgekeerde klopt niet.
DS: Alleen de Scandinaven scoren goed?
Het ligt ingewikkelder. Drie Scandinavische landen Denemarken, Finland en Zweden hebben een zeer hoog overheidsbeslag én een zeer hoge beleidseffectiviteit.
Aan het andere uiteinde staan vier landen met hoge tot vrij hoge uitgaven en een lage effectiviteit: ik noem ze de Club Med: Griekenland en Italië, en Spanje en Portugal.
DS: De Belgen hebben evenveel en identiek materiaal, maar ze bakken er minder van?
Ja en het verschil zit in de gewoonten in de keuken en in de recepten die men daar gebruikt: de politieke cultuur dus. Als iedereen maar in de ijskast grabbelt als hij honger heeft zonder dat er regels zijn, zal die ijskast geregeld leeg zijn. Als men politiseert in plaats van te objectiveren, zullen veel dossiers aanbranden. Jullie krant staat vol van de verkeerde recepten die men gebruikt. Politieke benoemingen, slechte bezuinigingen. Dan verbaast het ook niet dat de burgers weinig respect hebben voor die beslissingen en ze niet naleven.
Bron: DS
Het is niet omdat je veel uitgeeft, dat de resultaten goed zijn Wim Moesen -
Zelfs statistiek is (in België) politiek
Guy Tegenbosch, De Standaard
Het verschil tussen Zweden en België blijkt al vóór de beslissingen: bij de statistieken en de probleemanalyse. Zweden objectiveert, België politiseert.
Zweden worstelde in de jaren 90 met een hoog overheidsbeslag (+ 60 procent ) en een te hoge schuld (+ 85 procent). Er kwam een Hoge Raad voor Financiën; de regering bevolkte die niet zelf, maar liet dat aan experts over. Hun objectivering van de problemen werd aanvaard, hun adviezen gevolgd, de schuld halveerde, het overheidsbeslag zakte. België kent sinds de jaren 90 een probleem met zn concurrentiekracht. De Centrale Raad voor het Bedrijfsleven werkgevers en vakbonden moesten de problemen jaarlijks becijferen. De meeste jaren raakten ze het niet eens en waren er twee cijfers. Recent beval de regering dat de (vaak gepolitiseerde) experts van de Nationale Bank en het Planbureau de cijfers moesten uitklaren. Die deden dat, maar nog voor hun inkt droog was, bestookten de partijen elkaar met hun verschillende interpretaties. Er zijn maar statistieken als erover onderhandeld is.
Er zijn maar statistieken als erover onderhandeld is - Guy Tegenbosch -
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:Wim Moesen, De Standaard, Guy Tegenbosch, overheid, Zweden, politieke cultuur
31-07-2013
Opmerkelijke oproep van Ivan Van de Cloot - Kritische econoom voelt zich geïntimideerd
Noot van Addertje:
Naar aanleiding van het interview deze morgen op Knack.be met economen Ivan Van De Cloot en Johan Van Overtveldt (lees hier) publiceert het magazine DOORBRAAK op zijn website op zijn beurt een "moreel appel" van Ivan Van De Cloot waarin hij oproept tot morele ondersteuning. Ik neem de tekst van het artikel en de oproep in het magazine hieronder integraal over.
Opmerkelijke oproep van Ivan Van de Cloot Kritische econoom voelt zich geïntimideerd
Knack publiceert een openhartig interview met twee kritische economen, die geen blad voor de mond nemen. Eén van hen, Ivan van de Cloot, beschuldigt een minister van totaal ontoelaatbaar gedrag en lanceert vandaag een opmerkelijk moreel appel.
Knack publiceert een interview met Ivan Van de Cloot en Johan Van Overtveldt, Het weekblad schrijft op de webversie: Er zijn in Vlaanderen geen twee economen die zo ijverig, zo hardnekkig en zo snoeihard zijn voor de politieke machtshebbers.
Twee opvallende citaten uit de mond van Van de Cloot geven de toon aan van het vraaggesprek.
(1) Onlangs reisde er een belangrijke Vlaamse handelsmissie naar de Verenigde Staten. Ik was er niet bij, maar achteraf kreeg ik volgend bericht van wat er gezegd is. (neemt een papier en schraapt de keel): Op de exportmissie in Houston vertelde een topminister aan de journalisten dat iedereen die kritiek had gegeven op het ACW, één voor één zouden worden aangepakt. En terwijl hij dat vertelde, maakte hij van zijn hand een revolver en schoot hij. Ik ken de context van die uitspraak niet. Ik weet niet of de politicus in kwestie iets had gedronken of niet. Ik weet wel dat ik het er ver over vind. (Kris Peeters en Hilde Crevits namen deel aan die handelsmissie, merkt Knack op. Hilde Crevits behoort tot de ACW-vleugel van haar partij. Indien het verhaal inderdaad Crevits betreft, wordt het voor haar onmogelijk om als minister aan te blijven. Opmerkelijk dat deze potentiële politieke bom bij plaatsing van dit stuk - 8:30 uur - nog niet werd opgepikt door het vrt-radionieuws, noch door de webversies van De Morgen, De Standaard of www.deredactie.be.)
(2) In IJsland draaien ze zo iemand achter de tralies. In België mag Swiggers de vereffenaar van haar eigen faillissement zijn. (zucht) Je krijgt dat in geen enkel serieus land uitgelegd. (Francine Swiggers is topvrouw bij Arco, de coöperatieve holding van het ACW.)
Vanmorgen publiceerde Ivan Van de Cloot een moreel appel waarin hij oproept tot morele ondersteuning. Wij nemen de tekst hieronder over.
Een moreel appel om in het reine te komen met een schande:
Wellicht zullen jullie iets vernemen van het artikel verschenen in Knack vandaag. Ik kreeg de kans voorbije weken een paar keer mijn overtuiging in de pers uit te leggen over wat mij motiveert in dit leven. Fundamenteel komt het erop neer dat mijn overtuiging is dat er de voorbije jaren roekeloos met de toekomst van onze kinderen is omgegaan. Terwijl mensen me kennen als hyperrationeel in de feitelijke kant van dossiers doe ik het wel met een enorm gevoel van empathie voor het lot van onze kinderen.
Eén daarvan, maar wellicht hetgene dat achteraf bekeken het wezenlijkste zal blijken te zijn, is het Dexia-dossier.
Ik moet het niet uitleggen aan jullie, het is fundamenteel ons bestel ondergravend, hoe:
1. onze maatschappij in gevaar werd gebracht door een bank risico's te laten nemen die oplopen tot fors meer dan 1000 miljard euro, risico's die niets van doen hadden met de reële economie van ondernemers (waarvan 437 miljoen in detroit, een stad die al decennia in verval is, maar een symptoomgeval is);
2. een management perfect op de hoogte was van de roekeloze risico's met sleutelpersonen in de auditcomités, bespaar me hier de namen te moeten noemen;
3. geld van een miljoen burgers werd gebruikt om 96% ervan in één aandeel te beleggen= dexia met het volledig schenden van het vertrouwen van coöperanten. De enige scheiding tussen die coöperanten en het speculatief hefboomfonds was een virtuele boekhouding, een boekhouding die niet strookte met de realiteit en tot het einde een waardering opnam voor haar dexiapositie tot boven de 8 euro terwijl al jaren de reële koers slechts een fractie daarvan was;
4. een management van gemeentelijke holding en arcoholding dat in de dexia-crisis een nieuwe lening aanging terwijl duidelijk was dat haar vorige lening niet meer terugbetaald kon worden= volgens ons recht, een zware bestuurdersfout;
5. een management van die holdings die aan stocklending deden en dus shorten op dexia faciliteerde wat gewetenloos was aangezien heel het lot van de vennootschap en dus het geld van de coöperanten afhing van datzelfde aandeel Dexia;
6. En als het allemaal fataal afloopt, de maatschappij chanteert en, zo ver te willen gaan een bankrun te organiseren.
Diegenen die dit en meer de voorbije jaren aangeklaagd hebben, werden ondertussen geïntimideerd, ...
Wat is het laatste element: vandaag citeert Knack me op erg cassante wijze. Waarom ik dit gezegd heb? Ben ik zelf niet roekeloos, iets wat ik politiek en deel van het financiewezen aanwrijf?
Al jaren krijg ik boodschappen van mensen uit heel ons land dat ze het niet meer aankunnen. Dat ze ofwel het land gaan verlaten of wanhopige zaken zullen doen (gisteren nog een ondernemer die zei dat hij zijn zoon ondersteunt om echte "straat"actie te gaan ondernemen, swear to god).
Voor mij is mijn engagement geen louter theoretische zaak.
In mijn oordeel kan er enkel iets fundamenteel veranderen, als de aanleiding een zaak is die zo schokkend maar ook zo maatschappelijk relevant is dat men er niet in KAN slagen om het allemaal in de doofpot te stoppen.
In mijn nuchtere analyse was deze case zo'n kans. En ik heb die gegrepen. Vanuit overtuiging en loyauteit.
Ik heb 2 jonge kinderen van 2 en 7. Ik ben me bewust dat ik een risico nam. Maar ik probeer mezelf tegenover mijn kinderen te verantwoorden (en hopelijk zullen ze dat ooit begrijpen) dat ik dit niet roekeloos was. Ik heb potentiële baten voor de maatschappij afgewogen tegenover potentiële kosten voor de maatschappij.
Ik heb gehandeld in eer en geweten. Ik denk tot vandaag dat er een kans is (een enige kans) dat dit een dynamiek in gang kan zetten waar we allang op zitten te wachten,
Mag ik hopen op jullie ondersteuning op welke wijze dat mogelijk is?
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen) Tags:Ivan Van de Cloot, ACW, Doorbraak, Johan Van Overtveldt, Knack, Kris Peeters, Hilde Crevits, De Morgen, De Standaard, deredactie.be, Francine Swiggers, Arco
LETTERLIJK: 'Dreigementen tegen ons worden almaar brutaler'
'Dreigementen tegen ons worden almaar brutaler'
Er zijn in Vlaanderen geen twee economen die zo ijverig, zo hardnekkig en zo snoeihard zijn voor de politieke machtshebbers als Johan Van Overtveldt (Hoofdredacteur Trends) en Ivan Van de Cloot (Hoofdeconoom van denktank Itinera).
En ze zijn beiden not impressed door de prille hoeraberichten over het economisch herstel. Waarom zouden wij niet meer mogen zeggen dat de keizer geen kleren draagt?
Johan Van Overtveldt: We moeten realistisch zijn: we kunnen niet verwachten dat de hele monetaire crisis binnen een of twee jaar opgelost kan zijn. Maar we zouden wel geloofwaardige eerste stappen kunnen zetten. Ik ben er zeker van dat dit al een enorme boost aan onze economie zou geven. Het drama echter en dat maakt mij nog altijd fundamenteel pessimistisch is dat de geloofwaardigheid van hen die deze relance in gang zouden moeten zetten, beneden nul is gezakt. En dat is hun eigen verantwoordelijkheid. Twee jaar al roepen de Europese toppolitici: We hebben een bankenunie! Ja? Hoogstens voor één derde is die bankenunie een feit, misschien, stilaan. Er moet namelijk een Europese supervisie komen, een Europese depositoverzekering en een Europees sanctiemechanisme. Wat die twee laatste factoren betreft, staat die bankenunie nog nergens. Toch praten Europese politici ons die aan. Het is alsof je in je ijskast groenten naast je biefstuk legt. Na een paar dagen zal die tomaat wat naar biefstuk smaken. Maar hij wordt nooit vlees.
Ivan Van de Cloot: De politiek creëert valse hoop. En critici die hun illusie doorprikken, moeten als misdadigers aan de kaak gesteld worden. En de dreigementen worden almaar brutaler. Onlangs reisde er een belangrijke Vlaamse handelsmissie naar de Verenigde Staten. Ik was er niet bij, maar achteraf kreeg ik volgend bericht van wat er gezegd is. (neemt een papier en schraapt de keel): Op de exportmissie in Houston vertelde een topminister aan de journalisten dat iedereen die kritiek had gegeven op het ACW, één voor één zouden worden aangepakt. En terwijl hij dat vertelde, maakte hij van zijn hand een revolver en schoot hij. Ik ken de context van die uitspraak niet. Ik weet niet of de politicus in kwestie iets had gedronken of niet. Ik weet wel dat ik het er ver over vind.
Kris Peeters en Hilde Crevits waren op die missie. Ziet u die uitspraak als een accidentele uitschuiver, of vermoedt u dat er meer aan de hand is?
Van de Cloot: Ik weet ook dat ze bij het ACW zwaar tillen aan onze kritiek op hun rol in de Dexia-zaak. Itinera organiseert regelmatig publieke sessies, over gezondheidszorg bijvoorbeeld. Er zijn al ACWers mij komen zeggen: U hebt ons ook uitgenodigd, maar als u nog ooit één ACWer wilt zien, zult u toch een fors mea culpa moeten slaan omdat u gezegd hebt dat de ontsporingen bij Dexia even groot waren als bijvoorbeeld bij Fortis.
Maar hoe kan ik nog geloofwaardig kritiek geven op Fortis, als ik moet zwijgen over Dexia? Ik stel toch maar vast dat Arco 96 procent van zijn kapitaal had belegd in één holding. Moet ik verzwijgen dat ze, op het moment dat ze wisten dat ze hun vorige lening niet meer konden terugbetalen, een nieuwe lening aangingen bij Dexia, dus om aandelen te kopen van Dexia, met als onderpand aandelen van Dexia? Mag ik niet zeggen dat ze tot het einde in hun boekhouding het Dexia-aandeel tegen 8 euro waardeerden, terwijl het geen twee euro meer waard was? Bij de Gemeentelijke Holding was het trouwens van hetzelfde laken een pak. (windt zich op) En nadat dit alles al lang bekend was, werd Arco-topvrouw Francine Swiggers aangesteld als vereffenaar van de Arco-holding. Dus diezelfde Swiggers die persoonlijk zitting had in al die auditcomités, ook in Frankrijk.
Van Overtveldt: Lees wat Francine Swiggers destijds in het ACW-blad Visie heeft geschreven. Was het domheid of bedrog? Of misschien zelfs beide?
Van de Cloot: In IJsland draaien ze zo iemand achter de tralies. In België mag Swiggers de vereffenaar van haar eigen faillissement zijn. (zucht) Je krijgt dat in geen enkel serieus land uitgelegd.
Bron: Knack.be
Op de exportmissie in Houston vertelde een topminister aan de journalisten dat iedereen die kritiek had gegeven op het ACW, één voor één zouden worden aangepakt
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen) Tags:Johan Van Overtveldt, Ivan Van de Cloot, Trends, Itinera, Knack, Hilde Crevits, Kris Peeters, ACW, Dexia, Francine Swiggers
29-07-2013
De lichtzinnigheid waarmee politici bepaalde problemen wegwuiven, daar word ik niet goed (I. Van De Cloot)
De lichtzinnigheid waarmee politici bepaalde problemen wegwuiven, daar word ik niet goed
Ivan Van de Cloot
Vandaag is hij 36. Tien jaar geleden, toen hij nog een twintiger was, werkte hij voor ING-bank. En had hij als hofnar in wording veel kritiek op de paarse begrotingen van Guy Verhofstadt (Open VLD) en Johan Vande Lanotte (SP.A). Wie in de goede jaren geen reserves opzij zet, is een slechte bestuurder, zegt Van de Cloot. De paarse regeringen hebben toen zelfs pensioenfondsenopgegeten. Dat kun je doen als je wanhopig bent, maar niet als het goed gaat.
De kritiek werd hem niet in dank afgenomen. Ik heb toen dingen meegemaakt die ik als een doodsbedreiging ervoer, zegt hij. Ik heb in een interview met uw krant eens gezegd dat er een totale normvervaging was in de politiek. Toen kreeg ik te horen dat er weleens iets met mij had kunnen gebeuren, als ik zo doorging. Dat heeft mij getekend, maar het hield mij niet tegen.
Vorige week trok Van de Cloot, samen met Geert Noels van Econopolis, fel van leer tegen de betrokkenheid van Dexia bij Detroit. Het faillissement van die Amerikaanse stad kan Dexia een slordige honderd miljoen euro kosten. Donderdag vroeg Noels zich op Twitter af of Dexia spontaan zijn betrokkenheid bij het Detroit-faillissement zou hebben gemeld, als Van de Cloot en hij het niet wereldkundig hadden gemaakt.
"Dit is een perfect voorbeeld om te illustreren wat degelijk bestuur vooral niet moet zijn. Men heeft in 2006 een onverantwoorde investering gedaan. Vandaag hangt Belgisch spaargeld vast aan de kredietwaardigheid van een stad die al decennia in verval is."
"Honderd miljoen is veel geld. Waar de belastingbetaler voor opdraait. Ik vraag mij soms af wie het nog voor die belastingbetaler opneemt."
DS: Doet het parlement dat dan niet?
"Er zijn niet veel politici met voldoende technische kennis om dit soort dossiers te doorgronden. Ik kom regelmatig in het parlement en ik vraag mij af of dat vandaag wel goed functioneert. Het is toch soms een kleutertuin, hoor. De lichtzinnigheid waarmee men bepaalde problemen wegwuift, daar word ik niet goed van. Er heerst onder politici een paternalistisch sfeertje, soms. Zij nemen per definitie wijze besluiten. En wie aan de zijkant staat te roepen, wordt geminacht."
"Ik heb het meegemaakt dat ik zat te getuigen in een parlementaire commissie, en dat veel aanwezige parlementariërs niet wisten waar het over ging en ook niet toonden dat ze het belang ervan inzagen. De bankiers mogen blij zijn dat weinig mensen precies weten wat er allemaal gebeurd is. En dat we zon sterke sociale zekerheid hebben. Zonder die sociale zekerheid zouden de mensen op straat gekomen zijn, daar ben ik zeker van."
"Met te veel optimisme en voluntarisme knallen we tegen de muur."
DS: Daarom bent u ook niet voor de Europese obligaties van Guy Verhofstadt.
"Daar is geen draagvlak voor, maar het is ook geen goed idee. Het is leuk om een Europeaan te zijn in Brussel, het is leuk om na te denken over de Verenigde Staten van Europa. Er zijn mensen die van de hele wereld één muntunie zouden willen maken. En met Mars er nog bij ook. (lacht) Sommigen vinden dat visionair, ik vind dat roekeloos."
DS: Wat is de inzet van de verkiezingen?
"Voor mij zijn onze pensioenen de eerste prioriteit. Als we die al kunnen redden, zonder de belastingen te moeten verhogen tot onrealistisch hoge niveaus, zal dat al een titanenwerk zijn. Het probleem is dat politici volgend jaar weer valse beloftes dreigen te doen, om sympathiek over te komen. Zoals deze regering een klein stapje vooruit probeert te verkopen als een grote sprong vooruit. Ik wil geen pessimist zijn, maar we hebben veel meer bijdragen nodig om de pensioenen betaalbaar te houden."
DS: Ligt u niet te hard wakker van uw critici? Tegenwind wijst erop dat u ertoe doet.
"Ik weet het. Ik heb een slecht karakter, maar ik geniet er nog niet genoeg van."
Uittreksels uit een interview in De Standaard met Ivan Van de Cloot, hoofdeconoom bij de denktank Itinera
Het probleem is dat politici volgend jaar weer valse beloftes dreigen te doen, om sympathiek over te komen. Zoals deze regering een klein stapje vooruit probeert te verkopen als een grote sprong vooruit.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen) Tags:Ivan Van de Cloot, Itinera, Guy Verhofstadt, Johan Vande Lanotte, Open VLD, Sp.a, Geert Noels, Dexia, De Standaard
28-07-2013
Chaotische werkgelegenheidspolitiek en buitensporige loonkosten
Chaotische werkgelegenheidspolitiek en buitensporige loonkosten
Er moet dringend werk worden gemaakt van het
concurrentiepact dat Vlaams minister-president Kris Peeters wil afdwingen.
Vorig jaar nog stelde Peeters dat Vlaanderen het Belgische
wonder financiert, maar dat die gulheid op haar grenzen stoot.
Premier Di Rupo tracht het concurrentiepact af te houden.
Hij gebruikt daartoe het door hem bestelde verslag over de arbeidskosten,
loonsubsidies, arbeidsproductiviteit en opleidingsinspanningen van ondernemingen.
Verbijsterende pagina
De auteurs van dat verslag werden weggeplukt bij de
Nationale Bank, het Planbureau, de Hoge Raad voor de Werkgelegenheid. Hoewel
een consensus bestaat over een loonhandicap van ruim 5 procent, hoeden die
instellingen er zich voor dat rapport te onderschrijven. Terecht, want het gaat
om een rommelbak waarin de meningen van de experts naast elkaar werden getast
en waar elk wat wils uit haalt.
De PS gebruikt het rapport om aan te tonen dat het met die
concurrentiehandicap wel meevalt. Bedrijven lezen in het rapport dan weer heel
andere cijfers. Maar de enig bruikbare, eigenlijk verbijsterende, pagina in het
rapport is die met het totaal van de loonsubsidies, jaarlijks geschonken door
de belastingbetaler: 11,2 miljard euro. Dat bedrag, een vervijfvoudiging sinds
1999, komt neer op een feitelijke verlaging van de huidige loonkosten met 7
procent. Een sterkere illustratie van de chaotische werkgelegenheidspolitiek
van de voorbije jaren en een duidelijker erkenning van de buitensporige loonkosten
zijn niet denkbaar.
Om de resterende loonhandicap van 5 procent weg te werken is
nog eens 8 miljard euro nodig. Daarom wacht de regeringen die na mei 2014
aantreden, een kolossale opdracht. Zij moeten niet alleen een concurrentiepact
op de rails zetten, maar tegelijk een doortastende fiscale hervorming
doorvoeren. Zonder die hervormingen komt het voortbestaan van het sociale
systeem in het gedrang.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen) Tags:Rik Van Cauwelaert, De Tijd, Elio Di Rupo, PS, Vlaanderen
Soms denk ik dat links de mensen liever dom houdt (L. Homans)
"Soms denk ik dat links de mensen liever dom houdt"
Over liefde en geld:Dat wij het thuis wat minder breed hadden, heb ik nooit als een tekortkoming ervaren. Je kunt veel ongelukkiger zijn als je materieel alles hebt, maar als je tekort aan liefde voelt. Aan liefde heeft het bij ons thuis nooit ontbroken. Ook men mijn zussen heb ik altijd een hechte band gehad. Ik ben de middelste van drie.( ) De les die ik van mijn moeder heb geleerd: dat liefde belangrijker is dan geld.
Over romantisch nationalisme: Ik heb niks tegen romantisch nationalisme, maar zelf word ik er niet warm van. Naar de IJzerbedevaart ben ik nooit geweest. ( ) In de politiek zijn sociaal-economische kwesties mijn drijfveer. Het rationele type, hè.(lachje)
Over opportunisme: U kunt ons veel verwijten maar niet dat we uit opportunisme in de politiek gestapt zijn. Toen wij bij de VU begonnen, was de partij op sterven na dood. Bert Anciaux trok het land rond met de campagne dat we 300.000 stemmen moesten halen of ermee stoppen. Daar ben ik nog affiches voor gaan plakken. Toen bereikte Bert zijn doel en heeft hij vervolgens de partij kapotgemaakt.
Over achterdocht: Toen we met N-VA startten, hadden we niks. Wie kwam, kwam uit overtuiging. Dat de N-VA vandaag nog bestaat, is de negatie van het gezegde dat er in de politiek geen loyauteit bestaat. Aan de top van de partij kan ik iedereen vertrouwen. Het betekent dat je je kunt permitteren om het niet altijd met elkaar eens te zijn. Omdat je weet dat er over de fond geen meningsverschil is. In een kiekenkot zoals de Open VLD soms is, zou ik kapot gaan van achterdocht.
Over engagement: N-VA is ook een sociale partij. Ons sociaal engagement is oprechter dan dat van de meeste linkse partijen. Enkele PVDA is oprechtlinks een groot verschil met Sp.a en Groen.
Over taal: Soms denk ik dat links de mensen liever dom houdt. Ik word horendol van het taboe om mensen die hier komen wonen vriendelijk te vragen of ze alsjeblieft Nederlands willen leren. Hoe kun je nu functioneren als je de taal van de omgeving niet machtig bent ? Taalbeleid gaat niet over Vlaamse leeuwen. Ik begrijp de schroom niet. Ik kan er ook niet aan doen dat we in deze hoek van de wereld toevallig Nederlands spreken.
Liesbeth Homans (N-VA), OCMW-voorzitter en Schepen stad Antwerpen, in De Morgen
Belgen moeten langer werken zoniet worden
de pensioenen onbetaalbaar. Daar zijn economen het over eens. Door de hogere
levensverwachting staan de pensioenen immers onder druk. En dit is een
onomkeerbare situatie.
First things first
Twee CD&V-parlementsleden (Vlaams
Parlement) - Peter Van Rompuy (33) en Robrecht Bothuyne (33) stellen voor om
het vergrijzingsprobleem aan te pakken door de pensioenleeftijd te koppelen aan
de gezonde levensverwachting, namelijk het gemiddeld aantal jaren dat iemand
redelijk gezond leeft. In België is dat nu 69 jaar. Dat zal in de toekomst nog
stijgen. Daardoor zal wie vandaag jonger is dan 40 jaar tot zijn 70ste nog
steeds actief moeten zijn op de arbeidsmarkt.
Maar, wat heeft het voor zin om vandaag
over een verhoging van de wettelijke pensioenleeftijd te spreken als men er
vandaag nog niet in slaagt om iedereen tot 60 jaar aan het werk te houden.
Daarmee hoort u mij niet zeggen dat een verhoging van de pensioenleeftijd op
termijn niet noodzakelijk is. Maar first things first. Het is nogal
vrijblijvend om dit soort clichés te lanceren zoals door voornoemde
parlementsleden. Politiek vraagt het zelfs geen vijf minuten moed. Het is
andere koek indien men focust op wat eigenlijk vroeger al had moeten gebeuren:
het verhogen van de effectieve pensioenleeftijd voor de meerderheid van de
actieven.
Anderzijds moet het ook gezegd: vandaag worden telkens weer dezelfde groep - de
actieven - getroffen: zij worden zwaarder belast, zij moeten langer werken, zij
zullen minder pensioen trekken, zelfs op de groepsverzekering die pas jaren
later wordt uitbetaald worden nu reeds belastingen op voorafgenomen En dan is
het de vraag wat er nog op ons zal afkomen. Vandaag vraag Minister van Koen
Geens zich in de krant af of de sociale zekerheid nog voor iedereen houdbaar
is. Gaat men morgen ook nog eens de sociale zekerheid afnemen van de actieven,
zij die al hun ganse carrière bijdragen tot het systeem ? Solidariteit OK, maar
de redelijkheid heeft ook haar rechten denk ik dan.
Misschien moet ook maar eens een beter
activeringsbeleid worden gevoerd om meer mensen die nu niet actief zijn op de
arbeidsmarkt - aan het werk te krijgen. Ook moeten systemen die de overheid vandaag
handen vol geld kosten worden herdacht wegens onbetaalbaar, zoals tijdskrediet.
Is het normaal dat voor iemand die er bewust voor kiest om deeltijds te werken
de overheid geld toelegt ? Is het ouderschapsverlof van vier maanden nog
betaalbaar, ? Voor zij die er nog aan mochten twijfelen: de
staatsschuld was er lang voor de bankencrisis, weze het niet zo groot...
Algemeen belang
Nochtans wisten de zogezegde staatslui van
de traditionele partijen decennia geleden al dat de pensioen-tsunami er zat aan
te komen.
Maar zij pleegden een voor een schuldig
verzuim. Waarom ? Daarom:
Politici denken enkel op de korte termijn,
m.a.w. tot de volgende stembusslag.
In tegenstelling tot wat ze telkens weer
beweren is het algemeen belang voor vele politici niet de prioriteit. De eigen
clan bedienen en de macht bestendigen is dit wel.
Zij wisten door decennialang sinterklaas te
spelen met het geld van de burger of met geld dat er niet was, hun zetel in
parlement of regering of ander bestuursniveau telkens weer veilig te stellen voor
de volgende verkiezingen.
Politici hebben de mond vol van structurele
maatregelen. Tot nog toe kwam er weinig of niets van terecht.
Onvoorstelbaar hoe de traditionele partijen
er zich telkens weer zonder enig schaamtegevoel weten uit te praten met hun goednieuwsshow. Nochtans nemen zij hun verantwoordelijkheid... (dixit Beke, Tobback, Rutten,...)! Benieuwd hoe
zij zich de komende maanden richting verkiezingen weer als de beste zullen
trachten te verkopen. En vooral benieuwd hoeveel Vlamingen daar in 2014 nog domweg
zullen inlopen.
Wie echter de realiteit onder ogen neemt vergaat het lachen: de
kas is gewoon leeg. Stop die hypocrisie. De staatsschuld bedraagt ruim 104%, de sociale zekerheid
heeft jaarlijks een tekort
van meerdere miljarden in tegenstelling met wat de traditionele politici en de slaafse media vaak beweren. Meer dan
200.000 Vlamingen gaan tegen 2015 met pensioen,
Cijfers
Tot slot enkele cijfers: Volgens het
Planbureau bedroegen de uitgaven voor pensioenen in 2012 in België 5,4% van het
bbp voor de werknemerspensioenen en 3,8% voor de ambtenarenpensioenen. Het
verschil lijkt op zich niet zo groot. Indien we de absolute cijfers bekijken
wordt echter een en ander duidelijker: die 5,4% of 18,7 miljard moet worden
verdeeld over 1,59 miljoen gepensioneerden. De 3,8% of 12,3 miljard van de
ambtenaren moet slechts over 399.000 mensen worden verdeeld. Dat betekent
concreet per gepensioneerde gemiddeld 11.789 euro per jaar voor een
werknemerspensioen en 31.759 euro per jaar voor een ambtenarenpensioen. Dat is
bijna drie keer zoveel. Het Planbureau schat dat de kosten voor de
ambtenarenpensioenen met bijna 50% zal toenemen tegen 2040. Waar wachten al die
zogezegde staatsmannen nog op ?
Historisch: BHV is gesplitst; BHV-akkoord: 'historisch, een mijlpaal, een mirakel'
Premier Di Rupo noemt de zesde staatshervorming historisch. Hij spreekt zelfs van de grootste staatshervorming ooit.
"Historisch akkoord over de financieringswet"
VBO: 'Historische loonhandicap van 16 procent'
Hendrik Bogaert (CD&V): Revolutionair akkoord modernisering ambtenarenbeleid (nvdr. hij had ook van "historisch" kunnen spreken)
Het Belgische koninkrijkshuis
Het wordt een historische 21 juli
Historisch volgens Di Rupo: Eerste keer dat globale kost van monarchie daalt
Alexander De Croo (Open VLD): Zowel koning Albert als zijn opvolger Philippe lunchten met de voltallige federale regering. 'Een historisch moment'
Noem dit ook maar historisch: Centjes met koning Albert zijn al 50 euro waard
Ook historisch: Philippe wordt eindelijk koning !
En dit is écht wel historisch: vanaf zondag telt België 2 koningen en 3 koninginnen. Kostprijs (incl. taksen): Koningin Fabiola zal vanaf 2014 een dotatie krijgen van slechts 461.500 euro per jaar - Koning Albert krijgt vanaf zijn pensioen een dotatie van slechts 923.000 euro per jaar - Koning Philippe zal een jaarlijks een dotatie ontvangen van slechts 11,55 miljoen euro.
Wie na het lezen van deze feiten toch beweert dat dit land, Di Rupo en zijn vazallen niet goed bezig zijn, heeft begrepen dat het regime met de volle steun van een aanhorige en kritiekloze pers dezer dagen een "historische" goednieuwsshow brengt. Maar ook dat waait wel weer over...
Addertje
Het regime brengt, met de volle steun van een aanhorige en kritiekloze pers, dezer dagen een "historische" goednieuwsshow
Koning Philippe wacht een zware taak. Onze zuiderburen zijn er niet gerust in. Het is geen geheim dat het koningshuis veel meer Franstalige fans telt dan Vlaamse. Vooral met de republikeinse hete adem van de N-VA in de rug en met een ernstig gebrek aan eerbied en respect vanwege zijn onderdanen (hoe zou dat komen ?) zal Philippe deze laatste moeten overtuigen een goede koning te zijn. Wat dat ook moge betekenen heden ten dage in een land dat nog met haken en ogen aaneen hangt. Maar toegegeven, hij wordt er dan ook royaal voor vergoed. Christine Laurent, hoofdredactrice van Le Vif/L'Express, is blijkbaar zo erg begaan met de toekomstige vorst dat zij hem in een opiniestuk waarschuwt voor de wolfijzers en de schietgeweren die op zijn koninklijk pad zullen bezaaid zijn. Zelfs na een voorbereiding van dertig jaar kan je nog eens iets over het hoofd zien denken wij dan maar. Zij wil hem vooral ook een aantal nuttige tips aan de hand doen. Hieronder een uittreksel (in vrije vertaling). Er valt niet aan te twijfelen dat de kansen op succes voor Philippe vanaf nu enkel exponentieel kunnen stijgen.
Nuttige Tips voor Philippe
Welke rol voor koning Philippe ?
Welke rol voor Philippe in dit door vergrijzing getroffen België ? Welke rol in de huidige institutionele en politieke mist ? Men zegt dat hij een facilitator kan zijn, iemand die dingen mogelijk maakt. Welke dingen ? Om te redden wat kan, de politiek beïnvloeden, het noorden en het zuiden verzoenen, de stijgende repulikeinse dreiging van de N-VA afwentelen ? Een nobele ambitie, maar een gans leven zou hiervoor niet volstaan. Zelfs voor iemand die zich gedurende dertig jaar heeft voorbereid.
Neen, het meest dringende voor Philippe is te overtuigen dat hij wel degelijk de "right man at the right place" is. Dat is al even gevaarlijk. Het volk erkent geen autoriteit meer die boven iedere verdenking staat, zelfs geen koninklijke. Vroeger was het bekritiseren van de koning heiligschennis, godslastering. Het betekende verbanning uit het Paleis of ontslag wanneer een journalist nog maar in die buurt kwam. Maar dat is allemaal overboord gegooid. Als bewijs, de hilariteit en het gebrek aan eerbied in de twitter-ruimte na de toespraak van Albert II van 3 juli ll. Een voorbeeld: "de koning zou vaker moeten abdiceren, wat leuk.", "Albert for President, Philippe for First Lady" Een twijfelachtige publieke opinie, altijd op de uitkijk naar de minste foutieve stap.
Philippe en communicatie
De communicatie is de archillespees van de nieuwe vorst. Schrik om te struikelen, om geen wederwoord te kunnen geven, angst om kwaad te worden, de zelfcontrole te verliezen. Die verlammende angst die op momenten van grote druk veel onhandigheid en risico op uitglijden kan veroorzaken. Tot zelfs het in vuur en vlam zetten van het land.
Om de gunst van het volk te bekomen zal Philippe de juiste toon moeten aanslaan. De juiste woorden vinden, het juiste verhaal vertellen, met een subtiele mengeling van inhoud en emotie, reageren op een pertinente manier, met een vleugje humor. Een serieuze uitdaging voor een contemplatief introvert persoon die een grote bewonderaar is van Rilke (een duitse dichter, nvdr.) en die een hekel heeft aan improvisatie. Nog afschrikwekkender dan de escadrons en de torpedo's van de N-VA.
(Christine Laurent, hoofdredactrice van Le Vif/L'express)
Het werd tot vervelens toe herhaald: de koning heeft geen macht. Maar, oh wee wanneer iemand hem zijn rol als politieke schoonvader wil afnemen. Dan opeens blijkt hij onmisbaar om België te behoeden voor veranderingen die de traditionele partijen niet willen. Overigens kán een koning in dergelijke situatie niet onpartijdig zijn en daarom verspeelde het instituut een deel van zijn geloofwaardigheid tijdens de lange regeringsonderhandelingen in 2010/2011.
Jan Callebaut heeft zo zijn eigen advies [voor de toekomstige koning Philippe] (in DM): Respect zult u moeten verdienen. Men zag tot vandaag weinig EQ bij u. Als u de indruk wilt corrigeren voort te komen uit een disfunctionele familie Backeljau, dan zult u een heel helder beeld moeten neerzetten van welke koning u echt wilt zijn. ( ) Wees geen parasiet, maar een koning met vertrouwen in de democratie. Betoon respect voor de politiek, zelfs als die dikwijls met zichzelf worstelt. Sta tussen de Belgen met hun inclusieve sociale model. Verbind talen, religies en generaties. Wees fier op de Belgische cultuur in al haar diversiteit. Maak moeilijke onderwerpen bespreekbaar. Kom op voor de zwakkeren. Ga op zoek naar consensus, sta er in tijden van nood, want we misten u in Wetteren. Verstop u niet, maar zie de werkelijkheid onder ogen. Koning worden is straf noch verplichting: u mag weigeren.
Anders gelezen: Het wordt moeilijk voor Philippe om tussen de Belgen te staan, zolang hij niet via inkomstenbelastingensolidair hoeft te zijn en bij te dragen tot het inclusieve sociaal model waarnaar Callebaut verwijst. Het volstaat niet dat hij als consument (die voortaan accijnzen en BTW betaalt) een beetje gelijker geworden is. Dat de machtsgetrouwe media (VRT op kop) het steeds hebben over de koning die nu ook belasting moet betalen illustreert hun oppervlakkigheid. Of is het bewuste misleiding? Ik vermoed dat de koning deze ingreep nauwelijks zal voelen, maar wel de dienaren die zich aan de pomp en aan andere privileges mochten laven.
Ik betwijfel of het de bedoeling was van Jan Callebaut, maar er zijn voldoende moeilijke onderwerpen die de koning inderdaad bespreekbaar zou kunnen maken: de afschaffing van de politieke blokkering door een politieke minderheid; een hoofdstad waar de taalwetten worden verkracht; de verlamming van het parlement door de particratie; het gebrek aan transparantie en verantwoordingsplicht van de instellingen die enkel een corporatistisch belang dienen; het respect van politici voor de grondwet en de scheiding der Machten; een samenwerking tussen deelstaten die bij (grond)wet wordt opgelegd in plaats van uit vrije wil georganiseerd en die desgevallend ook geweigerd kan worden; de verdeling van de staatsschuld en de lasten onder de schuldenaren, en ten slotte, de afschaffing van alle middeleeuwse rituelen waaronder het verlenen van adellijke titels. Wanneer in een traditierijk land als Oostenrijk het gebruik van adellijke titels verboden is (hoewel ons kent ons ook daar zeer vruchtbaar blijft), kan dat toch geen probleem zijn voor een progressief land als België? Laat het volk zelf zijn helden kiezen. Dan zal de moeder van en dochter Delphine von Saksen Coburg ook niet meer gediscrimineerd worden door het adellijke volkje.
Dat de koning fier mag zijn op de culturele diversiteit spreekt voor zich. Maar om dit de Belgische diversiteit te noemen is wel kort door de bocht. Behoudens enkele volkse gebruiken en gadgets bestaat er niet eens een Belgische taal en cultuur. Erger: in België wordt de cultuur van de ene gemeenschap permanent onder druk gezet door een andere gemeenschap die zich daarvoor beroept op de taal van hun moederland Frankrijk, bij gebrek aan een eigen taal. Komaan zeg, de culturele diversiteit gaat zienderogen achteruit, dat is de waarheid! Ze kan enkel nog onder dwang en met veel geld overeind gehouden worden. Steeds minder mensen verstaan mekaar omdat ze de taal van de andere niet (willen) kennen, steeds minder mensen aanvaarden dezelfde (rechts)regels, steeds minder mensen dragen bij tot het inclusief sociaal systeem. Een sociaal systeem dat omwille van kortzichtige electorale redenenovervraagd is en onvoldoende middelen krijgt omdat het belastinggeld werd opgesoupeerd door lichtzinnige regeringen die het nooit nodig vonden om de tering naar de nering te zetten. Leven als God in Frankrijk, zo toepasselijk op sommige vooraanstaande Belgische families, draagt ongetwijfeld eveneens bij tot die rijke Belgische cultuur.
(Pjotr op anders nieuws extra)
Een sociaal systeem dat omwille van kortzichtige electorale redenen overvraagd is en onvoldoende middelen krijgt omdat het belastinggeld werd opgesoupeerd door lichtzinnige regeringen die het nooit nodig vonden om de tering naar de nering te zetten.
'Door LETTERLIJK: 'PS gedomineerde belastingregering is niet ons lot' (Bart De Wever)
11
juli-toespraak van De Wever
'Door
PS gedomineerde belastingregering is niet ons lot'
'Beste
vrienden,
Vandaag
vieren wij de Vlaamse feestdag. Een dag om stil te staan bij de enorme
diversiteit die Vlaanderen is. Onze gemeenschap is een thuis voor Vlamingen van
het meest diverse pluimage, elk met hun eigen achtergrond en overtuiging. Dat
is een verrijking. Maar ook een uitdaging.
Het herinnert
ons eraan dat wij blijvend moeten werken aan het openstellen van onze
gemeenschap en cultuur aan nieuwe Vlamingen. Vlaanderen heeft daarin niet
steeds een foutloos parcours afgelegd. Dat moeten we erkennen. Wij moeten de
inspanningen opdrijven.
Maar we
moeten ook waakzaam blijven. De gebeurtenissen in Syrië maken duidelijk dat
over onze grondrechten niet wordt onderhandeld. Wie misdaden tegen de mensheid
pleegt, is in Vlaanderen niet welkom. Vrijheid vraagt een doorleefd
burgerschap. Daaraan moet elke dag gewerkt worden.
Hetzelfde
geldt voor onze welvaart. In 2013 werd de crisis voor iedereen voelbaar. Meer
dan 200 000 Vlamingen zijn werkloos, onder wie 40 000 jongeren. Die krijgen het
steeds moeilijker om te lenen, een huis te kopen, een gezin te starten. De
Vlaamse middenklasse staat onder zware druk.
Op zon
moment hebben wij nood aan een krachtdadig beleid met maar één opdracht: jobs,
jobs, jobs. Net wat de Vlaamse Regering doet. Voor het derde jaar op rij sluiten
wij een begroting in evenwicht af, terwijl wij blijven investeren in innovatie,
onderwijs en infrastructuur.
De N-VA heeft
daarvoor offers moeten brengen. De kindpremie en de Vlaamse
hospitalisatieverzekering bleken in deze crisistijden onhaalbaar. Wij hebben
onze ambities moeten bijstellen en gekozen voor investeringen in de economie,
besparingen en een afgeslankte overheid.
Dat was
moeilijk, maar noodzakelijk. Ik zal niet ontkennen dat die beslissing pijn
heeft gedaan. Het is daarom tergend dat de federale regering nog steeds weigert
haar verantwoordelijkheid te nemen. Sterker nog, de federale regering pleegt
ondertussen schuldig verzuim.
De
overheidsuitgaven stegen tot 55 procent van het bruto binnenlands product, de
belastingdruk tot 52 procent. De middenklasse wordt getroffen door een
belastinglawine: verhoging van de roerende voorheffing, de BTW en de accijnzen
en belastingen op bedrijfswagens, dienstencheques, pensioensparen, hypotheek,
kinderopvang,
Ook de
bedrijven mogen betalen: de inperking van de notionele interestaftrek, de
verhoogde belasting op liquidatieboni, de meerwaardebelasting, Dit jaar
gingen al meer dan 4 000 bedrijven failliet. Dat brengt de teller sinds het
aantreden van Di Rupo op 15 000. Een absoluut record.
En ondertussen
belasten de torenhoge loonlasten jobs naar het buitenland. De grootste
bestelling uit de geschiedenis van De Lijn ging niet naar de Vlaamse
busbouwers, maar naar Frankrijk. Waarom? Onze arbeid is te duur. Opnieuw gaan
jobs verloren. Ondertussen lanceert de federale regering een bombardement aan
hoeraberichten over historische akkoorden. Akkoorden die achteraf weinig
aanleiding blijken te geven tot een hoerastemming. Zeker niet in Vlaanderen.
Maar tegen die tijd is er al weer een nieuwe aankondiging.
Kijk maar
naar de begrotingscontrole, het eenheidsstatuut, de financieringswet en de
zesde staatshervorming. De staatshervorming is een bric-à-brac waar Vlaanderen
fors voor betaalt. Het 11 juli-cadeau van de traditionele partijen is een
gepeperde factuur, waarbij Vlaanderen de besparingen mag doorvoeren die de
federale regering steevast voor zich uitschoof. Trop is teveel. Onze welvaart
is in gevaar. Wij zijn gebotst op de limieten van België. We moeten meer
ambitie tonen en de lat hoger leggen. En dat kunnen we enkel als we ons eigen
beleid voeren, op onze eigen verantwoordelijkheid, met onze eigen oplossingen
en centen.
Daarover zal
het volgend jaar gaan. Over onze welvaart. Krijgen wij opnieuw een
belastingregering die ons verder de dieperik induwt of zullen onze kinderen een
betere toekomst hebben? Dat is de onverbloemde keuze. Er staat veel op het
spel.
Daarom mogen
wij niet fatalistisch zijn. Deze door de PS gedomineerde belastingregering is
niet ons lot. Wij kunnen veranderen. Wij moeten veranderen. We weten nu al dat
het jaar 2014 de geschiedenisboeken zal ingaan. We weten alleen nog niet als
wat: als het jaar dat het licht uitging of als het jaar van de verandering. Ik
hoop samen met u dat we voor dat laatste kiezen.
'Politiek draait om goedkope marketing' (Prof. H. Vuye)
"Politiek draait om goedkope marketing"
Politiek is voorspelbaar geworden. Het gaat nog nauwelijks over beleid of ideologie. Het gaat over communicatie. Meer nog, het draait om goedkope marketing. Zoals gebruikelijk heeft Servais Verherstraeten (CD&V) het over de grootste hervorming ooit. Zoals steeds herhaalt Gwendolyn Rutten (Open VLD) dat er partijen zijn die praten en partijen die doen. Zoals steeds heeft Wouter Beke (CD&V) woord gehouden. Er was wel die mooie lapsus van Elio Di Rupo die het zwarte punt naar de deelstaten heeft verlegd. Wat de ouderenzorg betreft, klopt dit alvast. Op termijn zal dat voor Vlaanderen zelfs geen zwart punt, maar een zwart gat zijn. En dan was er dat ene moment van welhaast ontroerende eerlijkheid van Gwendolyn Rutten: er zijn nog wat losse eindjes aan het akkoord, maar we zien wel.
Van de wieg tot het rusthuis, worden de deelstaten bevoegd, orakelt staatssecretaris Servais Verherstraeten, bevoegd voor de marketing van de staatshervorming. Het klinkt alvast indrukwekkend. Alleen, het klopt niet.
Als je bedrijf herstructureert, begin je toch niet zelf over nieuwe herstructurering te praten, zei Verherstraeten gisteren. Nog een mooie oneliner. Alleen, zal er één ondernemer zijn bedrijf herstructureren naar het voorbeeld van de 6de staatshervorming? Bedrijven kunnen zich geen losse eindjes veroorloven.
«De son point de vue, rien ne semble désormais
impossible dans cette Belgique pourtant si complexe. Surtout pas denfin
convaincre les citoyens flamands quune autre voie que le confédéralisme de la
N-VA est possible. Un combat impossible ? Elio Di Rupo en est
convaincu : plus rien nest impossible en Belgique.»
Véronique
Lamquin, redactrice bij Le Soir
Vrij vertaald :
Volgens de visie van Di Rupo is voortaan niets meer
onmogelijk in België, nochtans een ingewikkeld land. Zeker niet om
eindelijk de Vlaamse burgers er van te overtuigen dat een andere weg dan het
confederalisme van de N-VA mogelijk is. Een onmogelijke strijd ? Elio Di Rupo
is overtuigd: niets is nog onmogelijk.