134 levens gered en 10.000 gewonden minder vorig jaar op onze wegen. Lichte stijging van het aantal fietsdoden in Vlaanderen Volgens de verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute op basis van gegevens van de Federale Politie is het aantal doden op onze wegen vorig jaar met 22% gedaald ten opzichte van 2019. Er vielen nog 484 doden, ofwel 134 doden minder dan in 2019. Het aantal gewonden daalde met 23%. In totaal waren er 10.000 gewonden minder. Die dalingen zijn te wijten aan de coronamaatregelen die een grote invloed hadden op onze verplaatsingen. Zelfs met deze daling wordt de nationale doelstelling om het aantal verkeersdoden te halveren tussen 2010 en 2020 niet bereikt. We komen uit op een daling van 40%. Er zijn toch ook enkele tendensen die sterk in de gaten moeten gehouden worden. Zo was er in Vlaanderen een lichte stijging van het aantal fietsdoden en was de ernst van de ongevallen op de autosnelwegen nooit zo hoog in de laatste 10 jaar.
134 doden en 10.519 gewonden minder Het aantal verkeersdoden op onze wegen is in 2020 fors gedaald: -22% in vergelijking met 2019 (ofwel 484 doden in plaats van 618). Het aantal gewonden daalde ook fors (van 46.785 naar 36.266, ofwel -22,5%), net zoals het aantal letselongevallen (van 37.383 naar 29.945, ofwel -20%). 2019 2020 Evolutie 2019-2020 (absolute cijfers) Evolutie 2019-2020 % Letselongevallen 37.383 29.945 -7438 -19,9% Totaal aantal slachtoffers 47.403 36.750 -10.653 -22,5% Doden 618 484 -134 -21,7% Gewonden 46.785 36.266 -10.519 -22,5% Wanneer je maand per maand de statistieken van 2020 vergelijkt met die van 2019 stellen we een groot verschil vast in maart en april tijdens de eerste lockdown en in november en december na de introductie van de avondklok. In september zagen we daarentegen ongeveer evenveel doden en gewonden in 2020 dan in 2019.
Bijna 60 doden minder in Vlaanderen Het aantal doden in Vlaanderen is fors gedaald (van 304 naar 247 doden, -19%), maar de daling was nog iets groter in Wallonië (van 295 naar 223 doden, -24%). In Brussel ging het aantal verkeersdoden van 19 naar 14 (-26%). Dat zijn voor alle 3 de gewesten laagterecords. Het aantal letselongevallen daalt overal in het land ongeveer even sterk met ongeveer 20%. Aantal letselongevallen daalt overal stevig in Vlaanderen Het aantal letselongevallen is stevig gedaald in elke provincie. De grootste daling was er in Oost-Vlaanderen (-21%) en Antwerpen (-21%). Maar ook in Vlaams-Brabant (-19%), Limburg (-17%) en West-Vlaanderen (-16%) was de daling aanzienlijk. Het aantal doden daalde het meest in Limburg (-19 doden, van 57 naar 38). In Antwerpen waren er 16 verkeersdoden minder te betreuren. In Vlaams-Brabant vielen er 18 doden minder, in West-Vlaanderen was er slechts een kleine daling van 56 naar 51 doden, maar dat is wel een laagterecord. Enkel in Oost-Vlaanderen is een zeer lichte stijging van het aantal verkeersdoden van 66 naar 67. Tendensen volgens het type weggebruikers Stijging van het aantal fietsdoden in Vlaanderen, vooral bij de ouderen met een elektrische fiets Het aantal doden en letselongevallen daalde nationaal voor alle vervoersmiddelen. In Vlaanderen noteren we een kleine stijging van het aantal doden in ongevallen met een bestelwagen van 27 naar 30. Het aantal fietsdoden steeg ook licht. Er waren 71 fietsdoden, 3 meer dan een jaar eerder. De stijging laat zich vooral opmerken bij fietsers ouder dan 70 jaar die met een elektrische fiets op pad zijn. Vorig jaar vielen in die leeftijdscategorie 16 verkeersdoden, terwijl een jaar eerder er dat 9 waren. In Nederland stellen ze de laatste jaren ook een stijging vast van het aantal oudere fietsers die om het leven komen. Dat komt uiteraard ook omdat er meer ouderen zijn die tot op hogere leeftijd mobiel blijven. Het aantal letselongevallen in Vlaanderen met een klassieke fiets daalde met 11%, bij de elektrische fietsen zagen we een lichte stijging met 5,5%. Ook in Brussel was er een stijging van het aantal letselongevallen (+13%). Voor het eerst werden er meer dan 1000 letselongevallen genoteerd (1115). Positief is wel dat daarbij geen enkele fietser om het leven kwam. Zware ongevallen op de autosnelweg Doordat er minder verkeer was, hebben sommige bestuurders harder gereden in 2020. Dat heeft een ongunstige impact gehad op de ernst van de ongevallen. Zo was de ernst voor de ongevallen op de autosnelwegen het hoogst van de afgelopen 10 jaar: we registreerden 42 doden per 1000 letselongevallen in 2020 ten opzichte van een gemiddelde van 32 doden per 1000 letselongevallen de voorbije jaren. Conclusie De resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer voor 2020 zijn zeker beïnvloed door de coronamaatregelen, zoals de lockdown, de avondklok en de verplichting om te telewerken. Globaal hebben deze maatregelen voor minder verkeer gezorgd. Federaal minister Georges Gilkinet: ‘Elke dag en elk weekend moeten we tonen dat we op het vlak van verkeersveiligheid waakzaam blijven. De verkeersveiligheid verbeteren is een prioriteit voor de federale regering. We willen daarom vooruitgang boeken door meer controles en een verbeterde sensibilisering voor de grootste risico’s in ons verkeer. Voor mij is het erg duidelijk: vrijheid is belangrijk, maar die mag niet voorbij het punt gaan, waardoor je andere levens in gevaar brengt. Tijdens het tweede semester van dit jaar zal ik daarom een Staten-Generaal voor de verkeersveiligheid organiseren om mee te bouwen aan de oplossingen die in de toekomst onze wegen veiliger kunnen maken. Meer respect tussen alle weggebruikers is daarbij een sleutelwoord voor een betere mobiliteit. Daar kunnen we allen toe bijdragen.’ De volledige barometer kan je raadplegen via https://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer/
Meer inlichtingen: VIAS institute
|