Inhoud blog
  • Op reis
  • Nieuwe Fendt voor volgend jaar
  • Ernstige fietsongevallen
  • Herkeuringen sneller uitgevoerd
  • Brandweerlui voelen zich veiliger dankzij hoffelijkheidslic
  • Dit was een mooi kasteel
  • Een verbeterde Sterckerman
  • Met een caravan ,op vakantie
  • Luchtkoelers van Truma
  • Europa park
  • Europa Park
  • een mooi hotel aan het water
  • Een ,nieuwe Kosmo H1319
  • Duitse vakwerkhuizen
  • Een moderne Malibu
  • De terrassen zijn nog leeg
  • zomer aan de Bodensee
  • Pretpark
  • Een toren met kleintjes
  • Een nieuwe MAXIA bij Hobby
  • Leuker met een boot
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Startpagina !
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Caravan en Zwerfauto nieuws
    Weetjes over caravans en zwerfauto's
    07-12-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe speed pedelecs verkopen minder

    Nieuwe speed pedelecs (leasing) remmen flink af, occasies versnellen volop

     


    Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de cijfers als volgt samen: “De nieuwe speed pedelecs kenden in november een verdere vertraging – ditmaal van maar liefst -20,9% tot 1.018 eenheden, dat zijn er 269 minder dan in november 2022. De aanhoudend negatieve cijfers doen het gecumuleerde jaartotaal over de eerste negen maanden dalen tot -9,9% onder het cijfer van vorig jaar. In het begin van dit jaar speelde nog een gunstig effect mee, met name dat heel wat leasefietsen van ambtenaren werden ingeschreven maar sindsdien is de terugval opmerkelijk. Voornamelijk de particulier haakte dit jaar af (-33,2%) – de verregende novembermaand stimuleerde zeker niet tot de aankoop van een snelle fiets. Maar ook de bedrijven (-15,8%) laten het dit jaar afweten en daar waar het leasingsegment een ware ‘boom’ beleefde tot vlak na de zomer, merken we dat ook dit segment begint te tanen (+22,9% dit jaar). De vraag is dus of de stijging van het aantal leasings de daling bij de particulieren en bedrijven in de toekomst gaat kunnen opvangen. We denken niet dat de markt een saturatiepunt heeft bereikt, maar mogelijks wel dat er zich koopkrachtproblemen voordoen bij de particuliere doelgroep van de speed pedelecs.

    Op provinciaal niveau zien we overal rode cijfers behalve in Brussel en Waals Brabant. Oost-Vlaanderen blijft nog steeds aan de kop van het peloton, waar Antwerpen ondertussen Vlaams-Brabant nipt is voorbij gereden, gevolgd door Limburg en – een heel eind verder – West-Vlaanderen. Ter herinnering: in Antwerpen en West-Vlaanderen worden minder snelle fietsen door leasingmaatschappijen ingeschreven maar des te meer door particulieren, waardoor deze provincies meer klappen krijgen. Brussel groeit lichtjes (+2%) en in Wallonië is enkel Waals-Brabant (+1%) de positieve uitzondering op de regel.

    Op de tweedehandsmarkt was november alweer een zeer sterke maand met een stijging van maar liefst +26,8% (487 stuks) waardoor er in de eerste elf maanden nu 1.085 occasies meer (+20,3%) werden ingeschreven dan in 2022 en zelfs +132,3% meer dan twee jaar geleden. Dit jaar werden al 6.433 tweedehandse snelle fietsen ingeschreven, het blijven verbluffende groeicijfers.”

    Het succes van de tweedehandse speed pedelecs kunnen we in grote mate toeschrijven aan het stijgende aantal lease speed pedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht.

    Goed nieuws is bovendien dat sinds 1 mei alle werknemers in de privésector recht hebben op een fietsvergoeding, wat de fietsverkoop in het algemeen alsook die van de speed pedelec nog een extra boost zou kunnen geven. Dat lijken we alvast te merken in het succes van de nieuwe speed pedelecs die via leasing worden ingeschreven.

    In november werden in totaal 1.505 nieuwe en tweedehandse snelle fietsen ingeschreven, voor de eerste elf maanden loopt dat aantal al op tot 21.137.

     

    Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs - november 2023

    Particulier versus bedrijven en leasing

    We merken een enorme verschuiving. Het aantal speed pedelecs dat wordt ingeschreven door particulieren is dit jaar sterk teruggevallen (-33,2%). Daar waar de particulieren vorig jaar (2022) bijna de helft van de verkoop voor hun rekening namen, is hun aandeel in de eerste 11 maanden gezakt tot slechts 35,7%. Bedrijven zien hun aandeel ondertussen behoorlijk dalen (-15,8%) maar vooral opvallend is dat de stijging bij de leasingmaatschappijen (+22,9%) waardoor zij met 50,1% nu goed zijn voor meer dan de helft van de speed pedelec-inschrijvingen.

    Fietsleasing biedt dan ook enkele evidente voordelen voor bedrijven zoals minder eigen administratie, geen zorgen over onderhoud, verzekering of restwaarde want alles wordt netjes voor hen en voor de werknemer geregeld.

    De vraag voor de fietssector is nu vooral hoe particulieren kunnen aangemoedigd worden om een hogesnelheidsfiets te kopen want dit marktsegment is in vrije val. En in het laatste kwartaal is ook de groei van de leasings flink aan het vertragen.

    Geografische verschillen 

    De speed pedelecs blijven voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid maar het gecumuleerde klassement is dit jaar danig overhoop gegooid. Antwerpen was jarenlang koploper, maar is over de elf eerste maanden met -11% gedaald tot 3.364 stuks en wordt ruim geklopt door Oost-Vlaanderen (3.715 ex., -7%) Vlaams- Brabant valt terug naar de derde plaats (3.319 ex., -5%). Limburg is mooi vierde (2.564ex., -1%) maar West-Vlaanderen moet heel wat inboeten (1.094 ex., -38%). De reden van de terugval van Antwerpen en West-Vlaanderen ligt voor de hand: in deze provincies zijn minder fietsleasingmaatschappijen gevestigd waardoor ze een groter aandeel aan particuliere inschrijvingen tellen, en het zijn net deze laatste die klappen krijgen.

    Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië een randverschijnsel in vergelijking met Vlaanderen (hoewel er in Wallonië hoogstwaarschijnlijk wel een beperkt aantal speed pedelecs rondrijden die geleased zijn via een Vlaamse of Brussels leasingmaatschappij).

    Aan Waalse/Brusselse kant zien we een lichte stijging in Brussel (332 ex., +2%) en in Waals-Brabant (110ex., +1%). De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief laag waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.

    De stijging in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is opmerkelijk omdat de hogesnelheidsfiets er minder troeven heeft in de erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en er bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio. Gelukkig kan dit gewest rekenen op inschrijvingen via leasing.

    Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs per provincie (cumul 2023)

    Cijfers tweedehandse speed pedelecs

    Sinds de eerste verschijning van de speed pedelecs in 2015 wordt het totale park geschat op ongeveer 70.000 eenheden. Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.

    De tweedehandsmarkt van de speed pedelec groeit daardoor exponentieel : 2 jaar geleden werden er in de maand november 334 opnieuw ingeschreven maar dat aantal is vorige maand opgelopen tot 487 stuks. Ongeveer de helft meer op 2 jaar tijd, en een mooie +26,8% ten opzichte van november 2022. Gecumuleerd over de eerste elf maanden bedraagt de stijging +20,3% tegenover vorig jaar en +132,3% tegenover 2021.

    Inschrijvingen tweedehandse speed pedelecs - november 2023

    TRAXIO STATS

    TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs. De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 17/06-23/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 25/12-31/12 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 19/07-25/07 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 12/08-18/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 26/02-04/03 2018

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!