Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    19-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (233a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een opname die vanuit diverse oogpunten bekeken de moeite waard is. Twee tramrijtuigen kruisen elkaar in de Cataloniëstraat, ter hoogte van de Mageleinstraat en het standbeeld van Emiel Braun, links buiten beeld.
    De drie-assers 364 en 389 doen beide dienst op lijn 3, het eerste op het deeltraject "3 "barré" Rooigemlaan, het tweede op "3 barré" Heirnisplein.
    Let ook op het logo van de Wereldtentoonstelling te Brussel in 1958, die toen geopend was.
    Even interessant zijn de metalen reclamepanelen bovenaan, telkens twee links en twee rechts. Vooral bieren (hier de Gentse brouwerij "Excelsior"), koffiemerken ("Zwarte Kat") en reinigingsproducten zoals "Javel La Croix" en "Ca-Va-Seul" werden op deze wijze aangeprezen...
    (foto: R. Temmerman - 5 september 1958)

    19-12-2007, 09:19 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (233)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Halte op lijn 2 aan het kruispunt van de Brabantdam met de Gouvernementstraat en de Koestraat. Links van drie-asser 355 ontwaren we de Vogelmarkt en enkele bomen op de Kouter.
    Merkwaardig aan deze opname is de vermelding "Bijlokenhof" op de rolfilm. De rit zou dus vroegtijdig eindigen aan de overloopwissel op de eigen bedding in de Martelaarslaan, net voor de bocht naar de Groot-Brittanniëlaan.
    (foto: P. Thompson - 1967)

    19-12-2007, 09:18 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (232a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals eerder vermeld werd het traject van lijn 2 eind september 1969 verlegd langs de Clarissenstraat en het Graaf van Vlaanderenplein.
    Voordien liep de reisweg van aan de voormalige Hollainkazerne rechtdoor naar de Lange Violettestraat en zo verder naar het Van Arteveldeplein (Sint-Annakerk).
    We zien hier drie-asser 338 in de Lange Violettestraat, op het ogenblik dat staduitwaarts de ingangspoort van het Klein Begijnhof wordt bereikt.
    (foto: W. Gogaert - voorjaar 1969)

    19-12-2007, 09:17 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (232)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Drie-assers 348 en 356 kruisen elkaar op de plaats waar de Brabantdam de verbinding maakt met het Van Arteveldeplein (Sint-Anna). Het rijtuig links in beeld begeeft zich naar het Arsenaal via de Lange Violettestraat, het rechtse naar het Sint-Pietersstation.
    Onderaan bemerken we de sporen van de lijnen 5 en 7 uit de Zuidstationstraat (links) naar de Keizer Karelstraat of de Tweebruggenstraat (rechts). Verder leidt een verbindingsspoor van de Brabantdam naar de lijnen 5 en 7.
    Het tramverkeer op het gedeelte van de Brabantdam tussen het "Rond Punt" en het Van Arteveldeplein werd werd in 1967 afgeschaft en vervangen door het traject van lijn 1 in de Vlaanderenstraat, gekoppeld aan dat van de lijnen 5 en 7 in de Zuidstationstraat.
    (foto: Bazin (F) - 1957)

    19-12-2007, 09:16 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.0. vervoer Gent (231a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de oostzijde van het Graaf Van Vlaanderenplein, gelegen tussen de Sint-Annastraat en de Zuidstationstraat. Vanaf 30 september 1969 volgde lijn 2 tussen het kruispunt Clarissenstraat - Frère-Orbanlaan en het gedeelte van de Vlaanderenstraat tot aan het "Rond Punt" dezelfde reisweg als de toenmalige lijn 1.
    Kort daarna werd de spoorbedding een weinig verschoven en het wegdek heraangelegd.
    Eind 1994 werden de sporen andermaal verplaatst, nu tussen de dubbele bomenrij op het plein.
    In de verte zien we een drie-asser op lijn 1 die in de richting Ledeberg rijdt. Rechts vooraan rijtuig 337 op lijn 2 met het Sint-Pietersstation als bestemming.

    19-12-2007, 09:15 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (231)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De opname toont ons de Geldmunt met drie-asser 346, die een rit verzorgt op lijn 4 tussen de Muidebrug en het Sint-Pietersstation.
    Rijtuig 377 wacht tot "de viere" voorbijgereden is, om dan de sleepbeugel te draaien en langs de overloopwissel aan het Gravensteen terug te rijden naar de Korenmarkt, voor een rit op lijn 1 naar de Eggermontstraat.
    Dat er op een plaats buiten het traject van die lijn wordt teruggekeerd moet een bijzondere reden hebben gehad.
    (Foto: E.J. Bouwman (NL) - volgens de nummering op de keerzijde is de opname op dezelfde dag gemaakt als deze bij item 230a)

    19-12-2007, 09:14 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (230a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Twee drie-assers verlaten op de Korenmarkt de halte aan het wachthuisje van de tram. Het tweede is wellicht in dienst op de toenmalige lijn 4 tussen het Sint-Pietersstation en de Muidebrug.
    Rijtuig 374 heeft vooraan de rolfilm uitzonderlijk op "1 doorstreept -Yskelderstraat" staan, zonder meer een zeldzame eindbestemming. Die bevond zich aan de overloopwissel in de Gebroeders De Smetstraat (tussen het Rabot en het Verbindingskanaal).
    (foto: E.J. Bouwman (NL) - 1966)

    19-12-2007, 09:12 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (230)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tot augustus 1993 maakte de tram, komende van de Burgstraat, enkel gebruik van het eerste gedeelte van de Rabotstraat. Halverwege zwenkte de lijn af naar de Bassevelde- en Van Wittenberghestraat, om ter hoogte van de Begijnhoflaan de sporen van lijn 10 te dwarsen.
    Hier zien we drie-asser 377 die zich aan de Evangelische tempel via lijn 1 naar het Van Beverenplein begeeft.
    Eén van de beruchte flatgebouwen aan het Griendeplein was ten tijde van de opname in opbouw.
    (foto : W. Gogaert - 1970)

     

    19-12-2007, 09:12 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (229a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Rijtuig 377 volgt staduitwaarts lijn 1, maar is dichter bij de eindbestemming dan mag worden verwacht. De rolfilm staat op "H. Lippensplein", bij de Gentenaars beter bekend als het "Rond Punt", de kruising dus van de Vlaanderenstraat en de Brabantdam, een paar honderd meter zuidelijker dan het standbeeld van de gebroeders Van Eyck.
    Opnamen van een dergelijke lijnaanduiding zijn eerder zeldzaam...
    (foto: E.J. Bouwman (NL) - mei 1966)

    19-12-2007, 09:11 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (229)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen AFLEVERING 20 (WEEK VAN 17 TOT 23 DECEMBER 2006) TERUG BESCHIKBAAR !...
    ==========================


    Drie-asser 378, in dienst op lijn 1, rijdt in de Vlaanderenstraat richting centrum. Tot zover niets aan de hand. Doch zelfs de op zijn zomers uitgedoste verkeersagent heeft in de mot dat de rolfilm bovenaan het achterste platform nog op "Moscou" staat en hij stelt vast "da-ta-nie-al-te-zuust-es"...
    Intussen weten de nakijkers natuurlijk wel waar het rijtuig vandaan komt, maar over de uiteindelijke reisbestemming blijven ze in het ongewisse...
    (opname uit 1969)


    Ook u, trouwe lezer, komt nu stilaan in de kerst- en eindejaarsstemming, denk ik zo...
    Daarom gaat het er deze maal wat rustiger aan toe. Gooi een blok bij in de open haard en mijmer weg bij het verkennen van 24 foto's uit de zestiger jaren, toen de gele drie-assers het Gentse straatbeeld beheersten.
    Bij elke opname hoort een verhaaltje, maar u ontdekt er zeker en vast meer op dan u op het eerste zicht vermoedt...
                           -------   ooo   -------

    19-12-2007, 09:10 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    09-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (228a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Links: 30 november 1969. Nog één keer "Asjuwie? Allemaal bediend?" op "den drije". Vertrek aan de Korenmarkt van drie-asser 333 voor de laatste rit naar de terminus in Mariakerke.
    Rechts: een laatste hulde in het gezelschap van Sinterklaas aan "Het Zandeken", waarop het definitieve afscheid van tram drie volgde...

    2 december 1969   (Het Volk)

    Zondagavond (* 30 november) om 23 uur 15 reed symbolisch het rijtuig nr. 333 de laatste maal van Mariakerke naar de stelplaats met aan boord geleider Jules de Ridder, ontvanger Edmond Mertens en controleur Emiel Tack.
    Bij die gelegenheid kon men het rijtuig zoveel tegenhouden als men wou, zonder dat het personeel kwaad werd. Zo deed ook Sinterklaas, die op dit afscheid niet wou ontbreken. Hij trakteerde het personeel op een fikse pint, die zij voor één keer vrank en vrij konden uitdrinken, oog in oog met hun reizigers en de controleur.
    Sinterklaas hield ook nog een toespraakje in het Gents. Hij en Zwarte Piet gaven de trammannen ook nog wat champagne mee naar huis.
    Met meer dan gewoon belgerinkel zette het gekroonde rijtuig zich onder massaal applaus in beweging richting Korenmarkt en dit keer reden er ook wel een paar mensen gratis mee. Terwijl wij de laatste tram nog nastaarden kwamen een paar honderd meter verder weer mensen en een cafébazin buiten, zodat er nogmaals moest gestopt worden. Wij hoorden mensen fluisteren: "Ze zijn nog niet thuis !..."

    09-12-2007, 17:38 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (228)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Drie-asser 345 in dienst op de afgeleide lijn 7 langs het traject van lijn 5 tussen het Van Arteveldeplein en Sint-Jacobs, ter hoogte van de Oude Beestenmarkt
    , op weg naar Gent-Zuid en het Sint-Pietersstation(foto: E.J. Bouwman - 22 mei 1964)

    3 december 1963   (De Gentenaar)

    De bewoners van de Kasteellaan, de aanpalende straten en vooral deze van de volkrijke wijk van de Heernis hebben zeker met genoegen het beëindigen van de werken aan de "Tweebruggen" vastgesteld. De vernieuwing van één der bruggen was er de oorzaak van dat de stadsgenoten aldaar maanden verstoken bleven van de stadstram langs de Kasteellaan.
    Doch er werden op de verbrede brug geen tramsporen meer geplaatst, zodat het zeker is dat tram 7 aldaar niet meer terugkomt, maar er is een andere oplossing in het verschiet.
    De programmatie van de modernisering bij de MIVG voorziet immers het in gebruik nemen van autobussen, zodat de reizigers van de Kasteellaan en de Heerniswijk weer over een openbaar vervoermiddel zullen kunnen beschikken.
    De nieuwe regeling treedt met nieuwjaar in voege en wordt dus een nieuwjaarsgeschenk. Als proef zullen vier of vijf eenmansbussen worden ingelegd, welke vanaf Gent-Sint-Pieters langs het parcours van de tramlijn naar de terminus aan de Darsen zullen bollen. Een even aantal tramrijtuigen zal nog tijdelijk behouden worden en vanaf het Van Arteveldeplein langs de omleiding via lijn 5 tot aan Sint-Jacobs en verder via lijn 3 naar de Dampoort rijden. Daar wordt naar het normale spoor van de lijn overgeschakeld om tot aan de terminus "Potuit" op de Antwerpsesteenweg te rijden.
    Vermoedelijk zullen dan, indien de proef volledige voldoening geeft, vanaf maart de tramrijtuigen van lijn 7 volledig vervangen worden door bussen.
    (* Dit gebeurde uiteindelijk pas vanaf 1 juli 1964.)

    09-12-2007, 17:38 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (227)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: aluminiumplaatje dat vanaf 1958 werd bevestigd aan de opklapbare enkele zitplaats waarvan de ontvanger op minder drukke momenten gebruik kon maken om even uit te rusten. (verzameling E. De Keukeleire)
    Onder: gedeeltelijk zicht op de inrichting binnenin een Gentse drie-asser.


    9 december 1958

    "...Thans zijn een vijftigtal tramrijtuigen voorzien van opklapbare, enkele zittingen in de achterste rechterhoek van de binnenafdeling. Deze wijziging zal op alle drie-assige rijtuigen doorgevoerd worden, na de beslissing die genomen werd in de ondernemingsraad van 28 maart.
    De ontvanger mag deze plaats gebruiken als hij zeker is dat alle reizigers bediend zijn. Tijdens het bedienen mag de zitplaats, voorzien van het plaatje "voorbehouden aan de ontvanger" opgeklapt zijn.
    Het is de ontvanger toegelaten zich neer te zetten in de kalme uren. Tijdens de spitsuren mag hij dit maar buiten de stadskom doen, bij het naderen van een terminus en als hij zeker is dat alle reizigers bediend zijn. Bij haltes mag hij zittende het vertreksein geven.
    (* dienstbericht voor het ETG-personeel - bron: F. Coussens)

    09-12-2007, 17:36 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (226a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De na-oorlogse Sint-Lievensbrug in volle opbouw. Het tramverkeer verloopt nog over de houten noodbrug uit december 1944. Het kunstwerk werd officieel ingehuldigd op 14 juli 1952. (foto: 9 april 1952)

    december 1951   

    Zeven jaar na de bouw van een houten noodbrug over de beide Scheldearmen aan de Sint-Lievenspoort werd op 15 mei 1951 een nieuwe brug aanbesteed. Op het oorspronkelijk plan met de vermelding "Schikking voor Rondgaand Verkeer aan de Sint-Lievenspoort op de Ringlaan te Gent", werd voorzien in een rotonde die het autoverkeer op de assen Sint-Lievenslaan - Keizervest en Hundelgemsesteenweg - Zuidpark vlotter moest doen verlopen. De doormeter werd naderhand van 30 op 40 meter gebracht en de rijwegen van 9 op 10 meter.
    De "vluchtheuvel" zou in kruisvorm worden doorsneden door de sporen van de stadslijnen 1 en 9 en de buurtlijn naar Merelbeke, alle komende van Ledeberg en door de buurtlijnen van Oostakker, Lochristi en Wetteren op de as Keizervest - Sint-Lievenslaan, met gemeenschappelijke halteplaats in het midden. De werken vingen aan op 3 december.
    (* fragment uit "De geschiedenis van de Gentse bruggen", Labyn Maurice - Ghendtsche Tydinghen)

    09-12-2007, 17:35 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (226)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Persfoto van het ontspoorde tramrijtuig van lijn 2 aan het Van Arteveldeplein.

    14 december 1950   (Het Volk)

    Het wordt fataal aan het Van Arteveldeplein. Amper een week geleden reed daar een auto in een groep voetgangers, waarbij vier slachtoffers te betreuren waren. Maandagmorgen ontspoorde er aan de andere zijde van het plein een tramrijtuig van de lijn 2 en koos het de richting naar het voetpad.
    Gelukkig bleef het ongeval zonder ernstige gevolgen. Er waren geen gekwetsten en er was zelfs geen schade aan het rijtuig, dat onmiddellijk weer "op het goede spoor" kon geplaatst worden en korte tijd later zijn rit naar het Arsenaal kon voortzetten.

    09-12-2007, 17:34 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (225)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De gevaarlijke bocht langs de tramlijn naar Melle ter hoogte van de kasteelvijver van de burgemeester, waarover tussen het schepencollege en de ETG in 1947-'48 een briefwisseling werd gehouden... (foto  uit 1971)

    10 december 1946

    Voor 1947 werd bij de ETG een krediet ingeschreven om in het Sint-Pietersstation te voorzien in een wachtzaal voor de autobusreizigers, af te huren van de NMBS.
    De ruimte zou worden opgesplitst in twee helften, waarvan het tweede moest worden ingericht als lokaal voor het tram- en buspersoneel.

    17 november 1947

    "... In verband met een ongeval dat zich op 12 november heeft voorgedaan komt het schepencollege van Melle een klacht in te dienen over het groot gevaar dat sommige tramgeleiders, rijtuigen of de slechte staat van de sporen veroorzaken.
    Eén van uw techniekers zou gemakkelijk kunnen bepalen waarom sommige rijtuigen, op de plaats waar ze hun hoogste snelheid bereiken, zo geweldig heen en weer slaan.
    Eenieder verwacht vroeg of laat één van die tramwagens ter hoogte van de parkvijver van de heer burgemeester uit de sporen te zien springen.
    Reeds eerder had ik de gelegenheid uw aandacht hierop te vestigen en ik twijfel er niet aan dat een definitieve oplossing aan dat probleem kan gegeven worden..."
    (* nota van het schepencollege van Melle aan de directie van de ETG)
    In een nota aan het schepencollege, daterend van 24 november 1948, antwoordt de uitbatingsdirecteur: "...verheugd te zijn U te kunnen melden dat de grootste oorzaak van het hevig slingeren van de tramrijtuigen in de bocht ter hoogte van de kasteelvijver is weggenomen doordat een ploeg van de spoordienst de sporen een weinig heeft opgetrokken, in afwachting van een latere vernieuwing..."

    3 december 1947

    De trammaatschappij bestudeert de modernisatie van de 15 oudste drie-assers (* 301-315), waarbij ze zouden omgebouwd worden tot eenrichtingsrijtuigen met slechts één stuurpost. Achteraan voorziet men een vaste plaats voor de ontvanger, om daar het opstappen te verplichten. Het uitstappen zou vooraan bij de geleider gebeuren, een systeem dat ook in de Verenigde Staten wordt toegepast.
    Het plan voorziet verder in automatisch werkende deuren en alleen in de rijrichting opgestelde zetels. De capaciteit is berekend op 25 plaatsen, door weglating van de schotten en deuren binnen de rijtuigen, een overblijfsel van de klassenafdeling die op 1 januari 1944 werd afgeschaft.
    (* Een bericht dat moet worden gezien in het kader van de "American dream" die na de Tweede Wereldoorlog furore maakte... Wel was het zo, dat de modernisatie van de drie-assers die vanaf 1950 werd doorgevoerd, enkele jaren eerder reeds werd gewikt en gewogen. Van het bovenstaande verslag van een werkgroep binnen de ETG werd enkel het verwijderen van de tussendeuren grotendeels gerealiseerd.)

    09-12-2007, 17:33 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (224)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gustaaf van Helleputte poseert op 7 januari 1945 met de nieuwste vinding: een zadel voor de tramgeleider. De gekromde stang moest door de ontvanger aan elke terminus van het ene platform naar het andere worden overgebracht en werd bevestigd in twee steunpunten.
    Verder bemerken we de blauwe stroken rond de ramen van het tramrijtuig op de achtergrond. Het oorlogsgevaar was nog niet helemaal geweken...(verzameling E. De Keukeleire)


    17 november 1944 

    "...Teneinde meer gelijktijdigheid in de tramdienst van de lijn 9 aan de gesprongen Sint-Lievensbrug te brengen, zullen de rijtuigen die de dienst verzekeren tussen die brug en het Arsenaal enerzijds (lijn 9) en de terminus Moscou anderzijds (lijn 1), om de beurt rijden op deze twee trajecten en de nummerplaat 19 dragen.
    De bestemming naar de terminus zal aangeduid zijn door een rode plaat, aangebracht in de hoek van het platform langs de kant van het opstijgen der reizigers en duidelijk zichtbaar langs buiten de aanduiding "Arsenaal" of "Moscou" dragen.
    Deze maatregel zal ons toelaten de tijdsruimte tussen de rijtuigen van lijn 9 van 12 op 10 minuten te brengen..." (* nota van de ETG aan de gemeentebesturen van Ledeberg en Gentbrugge)

    28 november 1944

    "... Wij beschikten voor de oorlog over 17 autobussen, waarvan de capaciteit varieerde tussen 30 en 60 plaatsen. Zij werden gebruikt voor de stadslijn Gent-Sint-Pieters - Dampoort en de exploitatie van de buitenstedelijke autobuslijnen Gent - Deurle, Gent - Deinze, Gent - Sint-Denijs - Latem - Deurle, Gent - Eke - Nazareth en Gent - Kruishoutem.
    Al deze autobussen werden in mei 1940 opgeëist door het Belgisch leger en we hebben er slechts twee kunnen recupereren.
    Daterend van 1932 worden ze tegenwoordig in moeilijke omstandigheden en op een volkomen onbevredigende wijze wat betreft de vervoerscapaciteit benut op de lijnen Gent - Deurle en Gent - Deinze.
    Voor de exploitatie van die lijnen en de noden van de bevolking zouden we over minstens vijf bussen met een capaciteit van 40 tot 50 plaatsen moeten kunnen beschikken, plus een reservevoertuig om het systematisch onderhoud te kunnen doen aan het voertuigenpark.
    Het is daarom dat we momenteel bij andere vervoersmaatschappijen solliciteren om een tijdelijke oplossing van deze kwestie te kunnen bewerkstelligen. Verder wensen we ons enkele voertuigen aan te schaffen, te kiezen uit de Allied Captured Vehicles, bruine kleur en schijnbaar alle in goede rijconditie..." (* nota van de ETG-directie aan "Civil Affairs, 320th Detachment", Kouter te Gent)

    17 december 1944   (De Gentenaar)

    De trammaatschappij heeft van de aannemer de toelating bekomen om vanaf maandag 18 december aanstaande van 16 uur af over de houten noodbrug aan de Sint-Lievenspoort te rijden. Daar de betrokken stadslijnen 1 en 9 hun vroegere reisweg zullen hernemen, wordt derhalve de speciale dienst 19 definitief opgeheven.
    Daar de betrokken tramlijnen 1,

    09-12-2007, 17:32 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (223)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Links: Augustine De Schepper tijdens de oorlog in het uniform van vrouwelijke trambediende nr. 746 met het typische petje (verzameling E. De Keukeleire).
    Rechts: poseren bij een wisselhefboom in de stelplaats te Gentbrugge. Vrouwelijke charme in een grijze mannenwereld tijdens sombere oorlogstijden (verzameling F. Coussens).


    14 december 1942  

    "...Wij laten U de plans geworden aangaande kleine wijzigingen die in de wachthuisjes op de Korenmarkt en het Van Arteveldeplein zouden moeten aangebracht worden, om er een kleine plaats vrij te houden aan het vrouwelijk personeel dat wij in de laatste tijd hebben moeten aanwerven om dienst te doen op onze rijtuigen, een rechtstreeks gevolg van het feit dat steeds meer mannelijke agenten door de Bezettende Macht opgevorderd werden om in de Duitse trambedrijven te gaan arbeiden.
    Gezien de dringendheid van deze kleine wijziging, durven wij hopen dat U ons zo spoedig mogelijk de goedkeuring dienaangaande zult willen laten geworden..."
    (* nota van de uitbatingsdirecteur van de ETG aan het stadsbestuur van Gent)

    4 december 1943  

    "...Wij veroorloven ons uw aandacht te vestigen op het gedrang dat zich 's morgens en 's avonds voordoet onder de reizigers die aan het Sint-Pietersstation bij de aankomst van de treinen onze tramrijtuigen stormenderhand innemen.
    Het gebeurt dagelijks dat tijdens de bijna volslagen duisternis die thans op deze kritische uren heerst, personen verdrongen en omvergeworpen worden. Vroeg of laat zijn daar ernstige ongevallen te vrezen.
    Wij denken dat dit gevaar merkelijk zou kunnen verminderd worden, indien er tussen de bomen langsheen de opstijgplaats grote lichtschermen zouden kunnen geplaatst worden, vastgehecht op 3 à 3,5 meter boven de grond, met onder spanning gespijsde lampen die, zoals de tegenwoordige publieke verlichting, een doffe klaarte zouden verspreiden over het heen- en weergeloop van de menigvuldige reizigers.
    Wij hopen dat U de oplossing die wij U voorstellen welwillend zult onderzoeken en de aangevraagde, beperkte verlichting door de Regie van de Elektriciteitsdienst zult willen doen verwezenlijken..."
    (* nota van uitbatingsdirecteur Chenu van de ETG aan het stadsbestuur van Gent)

    15 december 1943  

    "... Wij gaan er volledig mee akkoord de tramhalte voor het Sint-Pietersstation bij middel van onder spanning gespijsde lampen te verlichten, teneinde dringend ongelukken te vermijden. Gelet nochtans op het tijdelijk karakter van deze installatie, alsmede wegens beschouwingen uit esthetisch oogpunt, blijkt het ons wenselijk hier zo eenvoudig mogelijk te werk te gaan.
    Wij stellen U dan ook voor de installatie te willen herleiden tot het aanbrengen van twee lampen per boom, er met een beugel aan vastgehecht. Voor wat betreft de uitvoering, die natuurlijk volledig op uw kosten moet geschieden, gelieve U zich verder tot de Elektriciteitsdienst te willen wenden..."
    (*nota van het stadsbestuur aan uitbatingsdirecteur Chenu van de ETG)

    09-12-2007, 17:31 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (222a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aanhangwagen 55 uit de reeks 55-64 gekoppeld aan een drie-asser in dienst op lijn "4 doorstreept Korenmarkt - Sint-Pietersstation, hier aan het ringspoor rond het Maria-Hendrikaplein in 1941.
    Duidelijk zichtbaar: de reisweg op een rechthoekige strook boven de ramen van de aanhangwagen. (verzameling F. Coussens)


    4 december 1940   (De Gentenaar)

    Het gebruik van sleepwagens zou op het merendeel van de tramlijnen moeilijkheden met zich meebrengen, vermits al de tramrijtuigen zouden verplicht zijn tot aan hun eindpunt te rijden. Bovendien is hun gebruik op het stedelijk net slechts mogelijk op de lijnen die op ieder eindpunt een ringspoor hebben.
    Daar de lijn "4 doorstreept" op die wijze uitgerust is, zullen ten titel van proef vanaf heden op de uren van druk verkeer op deze lijn sleepwagens in dienst worden gesteld. Sedert woensdag 27 november zijn de meeste oponthouden voor de rijtuigen van lijn "4 doorstreept" aan Klein Turkije afgeschaft, teneinde het aantal ritten op het vak Korenmarkt - Sint-Pietersstatie te vermeerderen.

    13 december 1940   (Het Volk)

    Het trambeheer heeft aan het stadsbestuur de plans gezonden en om de toelating verzocht, om in een bestaand gebouw van de stelplaats langs de Oude Brusselseweg een gascompressor met hogedrukvergaarbak van 600 liter te mogen installeren, voor het spijzen van de autovoertuigen.
    De gascompressor zou in werking worden gebracht door een elektrische motor van 10 pk.

    09-12-2007, 17:30 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (222)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Drie-asser 402 aan de halte op de hoek van de Noordstraat en de Contributiestraat tijdens de oorlogsjaren, in dienst op lijn 3 richting centrum.

    21 november 1940   (De Gentenaar)

    Eén der pijlers van de noodbrug voor tram 3 tussen de Noordstraat en de Phoenixstraat (* Bargiebrug) is aangevaren geworden, zodat de tram er niet meer zonder gevaar over kan. De reizigers dienen de brug te voet over te gaan.
    (* de tweede voorlopige brug werd op 10 april 1941 voorzien van één spoor voor tramlijn 3 naar Mariakerke)

    22 november 1940   (Het Volk)

    Wegens het toenemend brandstofgebrek ziet de NMVB zich verplicht op de meest afgelegen buurtlijnen, waar sedert enkele jaren spoorauto's in dienst zijn genomen voor het reizigersverkeer, terug stoomlocomotieven in omloop te brengen. Voorlopig geldt de noodregel enkel voor de lijngedeelten Evergem - Bassevelde, Eeklo - Ursel, Aalter - Ruiselede en Nevele - Ruiselede.

    27 november 1940   (Het Volk)

    Overeenkomstig de voorschriften van de wet op het taalgebruik (* afgekondigd in 1932...) moeten de binnen- en buitenopschriften van de autobussen, tramwagens en wagons van de buurtspoorwegen die ingeschreven staan op de lijnen van de Vlaamse streek, in het Nederlands zijn.
    De tweetalige blazoenen S.N.C.V.- N.M.B.V. zullen vervangen worden wanneer de rijtuigen worden herschilderd.

    11 december 1940   (De Gentenaar)

    Het stadsbestuur heeft van de bezettende overheid bevel gekregen de Terplatenbrug voor alle rijtuigen open te stellen tegen eind januari 1941. Om die uitslag te bekomen zal onafgebroken worden voortgewerkt, zelfs op de zondagen. (* in gebruik gesteld op 28 januari, ook voor het tramverkeer van de stadslijnen 7 en 9 en de buurtlijnen naar Wetteren, Lochristi en Oostakker)

    09-12-2007, 17:29 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!