Welkom in de wereld van de Engelen
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Welkom in de wondere wereld van de Engelen...
Geloof hier maar zeker in...
20-10-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

De zeven hemelen

De idee dat er zeven hemelen bestaan en niet één
is een wezenlijk onderdeel van de joodse, christelijke en islamitische traditie.
De uitdrukking "in de zevende hemel zijn" gebruiken we nog steeds
om te vertellen dat we dolgelukkig zijn en dat klopt,
want de zevende hemel is het rijk van de opperste perfectie,
de plek waar God zich bevindt.
Deze overlevering gaat terug naar zo'n 7000 jaar geleden,
naar de Sumerische beschaving in Mesopotamie.
Deze beschaving vormde de bakermat voor de Babylonische
en de Chaldeeuwse cultuur,
die op hun beurt weer van grote invloed waren
op de ontwikkeling van den angelologie in het Nabije Oosten.
We moeten ons de zeven hemelen voorstellen als een reeks
concentrische cirkels met de aarde als middelpunt.


DE EERSTE HEMEL
De heersende engel van deze hemel, die in het Hebreeuws Shamayin of Wilon wordt genoemd, is Sidriël. De eerstre hemel bevat alles van het driedimensionele heelal, het fysieke niveau van het zijn. In dit rijk wonen alle engelen die heersen over de sterren, planeten en natuurverschijnselen, zoals de wind, onder wie de vier grote aartsengelen "Michaël, Gabriël, Rafaël en Uriël" in hun functie van heersers over de planeten.

DE TWEEDE HEMEL
De tweede hemel heet Raquia en de angelieke heerser is Barakiël. Dit is het rijk waar zondaren de dag des oordeels zouden afwachten. Sommige van de gevallen engelen worden hier gevangen gehouden en ook de engelen die ongeoorloofde verhoudingen met aardse vrouwen hebben gehad. Volgens de islamitische overlevering verblijven Jezus Christus en Johannes de Doper in dit rijk. Eén van de heersende vorsten is Zachariël.

DE DERDE HEMEL
De heersende vorst van de derde hemel, Shehagim, is Baradiël. In het zuidelijke gedeelte van dit rijk bevinden zich de hof van Eden en de boom des levens, die hier worden bewaakt door driehonderd engelen van het licht. Goddelijke bijen produceren hier het manna, de hemelse nectar die de Israëlieten hielp om hun zwerftocht door de woestijn te overleven. In het noordelijke gedeelte van Shehagim bevindt zich de hel met al zijn gruwelen. Dit lijkt misschien ietwat vreemd, maar is in overeenstemming met de oude theorie volgens welke hemel en hel naast elkaar liggen.


De hel

DE VIERDE HEMEL
De vierde hemel heet Machanon en wordt geregeerd door Zahakiël. Dit is de vindplaats van het "hemelse Jeruzalem", de heilige tempel en het altaar van God.

DE VIJFDE HEMEL
De heerser van de vijfde hemel, die Machon of Ma'on wordt genoemd, is Zadkiël of, volgens andere bronnen, Sandalfon. Net als in de tweede en derde hemel worden hier sommige van de gevallen engelen gevangen gehouden, met name de Grigori of "wachters', de voormalige bewakers van de torens der vier windstreken. Volgens een visioen van de profeet Sefanja woont hier ook de engelengroep die tot het koor der heerschappijen behoort, ook wel de heren genoemd.

 
Aartsengel Michaël

DE ZESDE HEMEL
Meestal wordt aartsengel Michaël genoemd als heerser van Zebul, de zesde hemel. Hier wordt alles geregistreerd wat op aarde gebeurt : de natuurverschijnselen en de daden van de mensen. Deze gegevens worden samen met vele andere onderwerpen, waaronder astrologie en ecologie, bestudeerd door engelen. Er wordt wel beweerd dat hier ook zeven feniksen en cherubijnen verblijven.

 

DE ZEVENDE HEMEL
De hoogste van de hemelen wordt Araboth genoemd en wordt geregeerd door aartsengel Michaël of misschien door Cassiël. Dit is het huis van God en de hoogste engelenkoren : de serafijnen, de cherubijnen en de tronen. Er wordt beweerd dat hier ook de geesten van de ongeboren mensen verblijven. Ook de vorst van de goddelijke wetten, Zagzaguël, heeft hier zijn residentie.


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

Engelenkoren

 

In alle overleveringen van de engelenleer is sprake
van een opklimmende hiërarchie van verschillende orden (of koren) van engelen.
Wat betreft de namen en aantallen van de koren zijn er veel verschillende versies.
De bekendste christelijke versie werd in de 6de eeuw uitgewerkt
door Pseudo-Dionysios de Areopagiet, een Syrische monnik
die het systeem uitvoerig beschrijft in zijn boek "De hemelse hiërarchie".
Dit hiërarchische stelsel werd in de heersende stroming
van de westerse cultuur als klassieke werk over dit onderwerp erkent
en werd door Dante en Milton overgenomen in hun epische engelensagen.
Het stelsel bestaat uit negen koren, die in drie triades zijn gegroepeerd.


De engelenkoren zingen de eeuwigdurende lof aan de Heer

De eerste triade

DE SERAFIJNEN
De serafijnen zijn het engelenkoor met de hoogste rang. Ze worden de "de brandenden" genoemd, omdat hun licht zo intens helder is dat het een sterveling onmiddellijk zou doen verbranden. Deze engelen van liefde, licht en vuur vliegen rond de troon van God en zingen het trisagion, een lofzang op het driemaal heilige. Ze absorberen en reflecteren het goddelijk licht en geven het door aan het volgende koor. Hun heersende vorsten zijn onder andere Serafiël en Matatron.

 

DE CHERUBIJNEN
De mollige babycherubijntjes die we kennen van schilderijen uit de Renaissance hebben niets te maken met de machtige cherubijnen, die in rang het tweede koor der engelen vormen, alleen de serafijnen overtreffen hun ontzagwekkende straling. Cherubijnen reflecteren de kennis en wijsheid van God. In het Oude Testament treden ze op als bewakers van de hof van Eden na de zondeval. Op de ark des verbonds, het machtige geheime wapen van de Israëlieten op hun tocht door de woestijn, bevonden zich twee gebeeldhouwde cherubijnen. Hun aanvoerders zijn onder andere Kerubiël en Ofaniël.


De profeet Elia stijgt op naar de hemel in een wagen van vuur,
gadegeslagen door zijn opvolger Elisa.

DE TRONEN
De tronen zijn de "veelogige brandende wielen" van de merkaba, de heilige triomfwagen, die rond de troon van God cirkelt in eendracht met de cherubijnen. Ze reflecteren het geloof in de kracht en glorie van God, en er wordt wel gezegd dat ze zich in de vierde hemel bevinden. Hun heersende vorsten zijn Tzafkiël en Orifiël.

De tweede triade

DE OVERHEDEN
De engelen van dit koor, die ook wel de "heerschappijen" of "heren" worden genoemd, of Hashmallim in de Hebreeuwse leer, streven naar de hoogste genade en weerspiegelen het verlangen om boven de aardse waarden uit te stijgen. Ze zouden het gebied bewonen waar de geestelijke en fysieke niveaus in elkaar over beginnen te gaan en controleren de taken van de engelenkoren onder hen. Hun heersers zijn Zadkiël, Zachariël en Teratel.

DE KRACHTEN
De engelen van het koor van de krachten zijn verantwoordelijk voor de bewegingen en cycli van alle sterren en planeten van het heelal. Ze beheren alle natuurwetten en zijn daarom verantwoordelijk voor de wonderen die met deze wetten breken. In de kabbala worden ze de Malachim of Tarshishim genoemd. Ze weerspiegelen alle idealen van de kracht, de moed van helden en de deugdzaamheid van heiligen. Hun regenten zijn onder andere Rafaël, Barbiël, Sabraël en Hamaliël.

DE MACHTEN
De engelen van dit koor zijn verantwoordelijk voor het bewaken van de paden die naar de hemel leiden en voor het geleiden van verdwaalde zielen naar deze paden. Ze houden de wereld in balans en verdedigen haar voortdurend tegen demonen. Ze hebben de macht gekregen om zowel te straffen als te vergeven en misschien zijn zij het die ons soms wakker schudden als we van het rechte pad afdwalen. Ze weerspiegelen het verlangen om zich tegen het kwaad te verzetten en goed te doen. Kemuël en Verchiël zijn enkele van de aanvoerders van de machten.

De derde triade

DE VORSTEN
De engelen van het zevende koor begeleiden de heersers en leiders op aarde, en ook landen en bevolkingen. Samen met de beschermengelen werken ze aan het stimuleren van de individuele verantwoordelijkheid en ze kunnen zich met het doen en laten van mensen bemoeien op een manier die zelden wordt opgemerkt. Ze zouden ook godsdiensten begeleiden op de weg naar de waarheid. Cerviël is één van de heersende vorsten van dit koor.

 
De aartsengel Gabriël kondigt Maria aan dat zij de Zoon van God zal baren.
De witte duif vertegenwoordigt de Heilige Geest.

DE AARTSENGELEN
Aartsengelen zijn de herauten van God, ze verschijnen aan de mensen met boodschappen en decreten van het "hogere", zoals Gabriël dat bijvoorbeeld deed bij de Maagd Maria en bij Mohammed om hem de Koran te dicteren. Dit zijn de engelen die het vaakst door mensen worden waargenomen, want de beschermengelen blijven meestal onzichtbaar. Ze kunnen ook voor ons bemiddelen om vergiffenis te krijgen voor onze zonden. Een goed voorbeeld hiervan is de Maagd Maria, die na haar tenhemelopneming een aartsengel werd. De bekendste vorsten van dit koor zijn Michaël, Rafaël, Gabriël en Uriël.

 

DE ENGELEN
De laagste orde der engelen is het meest bij de mensheid betrokken. Ze begeleiden en beschermen ons. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat een auto niet van de weg raakt en proberen ongelukken en rampen zo veel mogelijk te voorkomen. Ze kunnen zich niet met ons lot bemoeien, maar hoe vaker we om hulp vragen, hoe groter de kans op een gelukkig lot. Bij dit koor horen ook de beschermengelen en Adnachiël is hun heerser.

 


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

De geboorte van de engelen

 

De geboorte van de engelen en de mensheid  is in min of meer
fragmentarische vorm in verschillende oude teksten opgetekend.
De meeste zijn van joodse oorsprong,
zoals het bijbelboek Genesis en andere geschriften als de apocriefen en de pseudopigrafen
waar veel informatie over engelen in voorkomt.
In latere joodse en christelijke teksten wordt het verhaal verder uitgewerkt.
Uit al deze bronnen samen kan het volledige verhaal
worden samengesteld over de scheppping, de hemelse oorlog en de zondeval.

Volgens de oude joodse overlevering waren de engelen de eerste intelligente wezens die God schiep en er wordt vaak beweerd dat ze allemaal op hetzelfde moment op de tweede dag van de schepping werden geschapen.
God gaf de engelen een vrije wil, onsterfelijkheid en goddelijke intelligentie. Hun taak was het heelal te beheren en van de glorie van God te getuigen. De meeste engelen verbonden zich met de goddelijke wil en gaven hun eigen vrije wil, als bewijs van hun aanbidding, terug aan God. De engelen die dat niet deden, werden uiteindelijk het slachtoffer van hun hoogmoed en kwamen in conflict met God.

 
De aartsengel Michaël verslaat Satan en de opstandige engelen
met het zwaard van de waarheid en de weegschaal van de gerechtigheid.

DE HEMELSE OORLOG
En zo begon de hemelse oorlog. Het verhaal over die oorlog is door joodse en christelijke theologen in de eerste eeuwen na Christus uitgebreid verfraaid.
Satan, de duivel, zou oorspronkelijk een belangrijke engel zijn geweest in de hemel. De naam die hij voor de zondeval had gekregen, aartsengel Lucifer, was gebaseerd op een verkeerde interpretatie van een passage in Jesaja. Volgens een versie van het verhaal was Lucifer één van de favoriete engelen van God, de schitterendste in de hemel (Lucifer betekent "lichtdrager"), maar hij verwierp het bevel van God om te knielen voor Adam, de eerste mens, en hem eer te bewijzen. Volgens een andere versie was Lucifer zo hoogmoedig geworden dat hij op een kans wachtte om God van de troon te stoten. De onkreukbare aartsengel Michaël nam onmiddellijk de wapens tegen hem op en Lucifer trok zich vervolgens terug en verzamelde de steun van een derde van de engelen. De hierop volgende titanenstrijd eindigde met de val van de opstandige engelen in de peilloze diepte, zij werden duivels en demonen.


Adam en Eva worden door de engel van God
uit het aardse paradijs verjaagd

DE ZONDEVAL
De mensheid, die toen nog vertegenwoordigd werd door Adam en Eva in de hof van Eden, bood Satan de beste gelegenheid om wraak te nemen.
Volgens één relaas vermomde Satan zich als een cherubijn en kwam door een list van aartsengel Uriël te weten wat de weg was naar de hof van Eden.
In de gedaante van een slang glipte hij langs de engelen die de hof bewaakten en hij trof Eva daar alleen aan. Hij verleidde haar tot het eten van het fruit van de boom der kennis van goed en kwaad, dit was hun door God verboden, en Eva liet zich misleiden. Ze at van de boom en ze gaf ook Adam het fruit en ook hij at ervan. Hun "ogen (...) werden geopend en ze werden zich voor het eerst bewust van hun naaktheid". Voor het eerst voelden ze schaamte en schuld en waren ze bevreesd voor God. Dit was de erfzonde, waarme al het leed van de mensheid begon. Vanaf dat moment hebben we, verstoten uit de hof van Eden, geprobeerd de weg terug te vinden naar het paradijs.
Dit toont ons dat de zondeval van de mensheid een afspiegeling is van de zondeval van Satan en de opstandige engelen. Trots is de zonde van Satan, schaamte de zonde van de mens. Het was de schaamte, het gevoel van schuld en angst, die ons van God heeft gescheiden. Adam wist dat hij iets verkeerds had gedaan, omdat hij zich beschaamd voelde, hij had een geweten gekregen en het is het geweten dat ons helpt om onze persoonlijke moraal te bepalen, ons eigen besef van goed en kwaad.


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

Oorsprong en hiërarchie

Volgens de overlevering heeft God de engelen op de tweede dag van de schepping geschapen. Het was hun opdracht om alle voorkomende verschijnselen van het heelal bij te staan, maar ze zijn niet allemaal met precies dezelfde functie tot leven geroepen.
Verder leest U over de hiërarchie onder de engelen en over de geliefdste en belangrijkste leden van het Rijk der Engelen.

 

Het wezen van de engelen

Voor we de traditionele oorsprong van de engelen gaan bestuderen,
moeten we misschien eerst proberen een belangrijke vraag te beantwoorden :
Wat zijn engelen ?
Volgens de heersende opinie
is een engel een denkend wezen zonder fysieke aanwezigheid,
een zuiver spiritueel wezen.

HEERSCHAPPIJ DER ENGELEN
In tegenstelling tot mensen en alle andere diersoorten op aarde zijn engelen niet aan evolutie onderhevig. Ze worden volmaakt geboren en zijn meteen volledig uitgerust voor het uitvoeren van hun taken. De enige ontwikkeling die hen volgens de overlevering gegeven is, is het vermogen om te leren van het bestuderen van de zich ontvouwende Kosmos.
De engelen heersen over alles. Hun doel is het geheel van de schepping te ondersteunen. Zo heeft elke soort van alle planten, dieren en mineralen een eigen onstoffelijke geest, dit geldt ook voor de planeten, sterren en winden.
Omdat engelen de beperkingen van tijd en ruimte niet kennen, kunnen ze zich sneller bewegen dan het licht, ze kunnen overal zijn, op het moment dat zij dat willen, en ze kunnen elke vorm aannemen die ze wensen. Hoewel ze zich niet kunnen voorplanten, en in die zin man noch vrouw zijn, hebben velen een voorkeur voor één van de beide geslachten.
Bij hun schepping hebben de engelen een vrije wil gekregen, maar de meeste gaven deze gift vrijwillig terug uit eerbied voor hun schepper.
Waar heb je een vrije wil voor nodig als je verbonden bent met de alwetende, liefhebbende God Almachtig ?

HET LICHT EN HET DUISTER
Hildegard van Bingen, een benedictijner abdis, die in Duitsland in het Rijngebied leefde, was één van de grootste geesten van de 12de eeuw. Volgens haar willen de engelen de mens zo graag dienen en beschermen, omdat ze zich over ons verbazen :

"Alle engelen kijken met verbazing naar de mensen,
die door hun heilige werken gekleed lijken te gaan
in een ongelooflijk mooi gewaad.
Want de engel zonder de werking van het vlees is slechts aanbidding,
maar de mens met zijn tastbare werken is een verheerlijking :
daarom prijzen de engelen het werk van de mensen".

Engelen kunnen niets anders dan God dienen en aanbidden. De bescherming die ze ons met liefde geven gaat in tegen de samenzweringen van de gevallen engelen. Dit zijn de engelen die hun vrije wil hebben behouden. Zij wilden alle macht en glorie voor zichzelf, niet om te dienen, maar om gediend te worden. Hun arrogantie en naijver stortten hen in het verderf : ze werden duivels, demonisch, boosaardig. Beschermd door de duisternis is hun enige doel het ondermijnen van de harmonie van de kosmos. Bijgevolg is de gehele mensheid betrokken in dit grote gevecht tussen licht en duister, liefde en haat. Hoe is dit alles begonnen ?

 

DE SCHEPPING
Bijna elk van de grote godsdiensten heeft een soortgelijk verhaal over de schepping door een uitbarsting van scheppende kracht uit een ander rijk onstaat het universum zoals wij dat kennen.
In de kabbala, het belangirjkste richtsnoer van de joodse mystieke traditie en één van de rijkste bronnen van de leer der engelen, is een fraaie en fascinerende versie van het scheppingsverhaal te vinden. Het is een uitbreiding van de versie die in de Genesis te vinden is en ze vertoont verrassend genoeg merkwaardige parallellen met de moderne wetenschappelijke theorie. God wordt hierin beschreven als de Goddelijke Aanwezigheid, een almachtig, ondefinieerbaar, vormloos wezen in het midden van het niets. Toen de Ene besloot zich te manifesteren in een vorm, werd louter door dat idee het licht geschapen. God "scheidde het licht van de duisternis" en schiep zo de eerste tegengesteldheid. Het materiële universum wordt gekenmerkt door tegenstellingen, licht en donker, man en vrouw, goed en kwaad, liefde en haat. De Ene werd Twee door deze scheiding.
God, de Twee in Eén, perste toen zijn mannelijkheid samen in één enkel minuscuul lichtpuntje. Dit is het "woord", de "logos", het principe van de bevruchting, dat vervolgens wordt ontvangen door de "diepe wateren", de duisternis, de schoot, het vrouwelijk aspect van God, dat ontvangt en het zichtbare universum baart.
De astrofysici zijn het er grotendeels over eens dat de BIG BANG plaatsvond toen één enkel punt van ongelooflijk dicht opeengeperst materiaal explodeerde en daarmee het universum vormde zoals we dat kennen.


Maria bidt de sjechina onophoudelijk voor de mensheid

SJECHINA
Het vrouwelijke aspect van God, de moeder van het heelal, staat in de joodse overlevering bekend als de SJECHINA. Volgens deze overlevering is zij God de Moeder, de gemalin van God de Vader. Zij is de goddelijke uitstraling, de Heilige Moeder, die het heelal heeft gebaard. Alle vrouwelijke goddelijke wezens zijn aspecten van deze ene, zo ook de Maagd Maria. In de Kabbala wordt ze ook wel beschreven als de "verlossende engel" en in Genesis 48:16 verwijst Jakob naar haar als de "Engel die mij verloste van al het kwaad". Ze is de bewaakster van de boom des levens in de hof van Eden.
Volgens Gershom Scholem, een groot geleerde op het gebied van de joodse mystiek, werd de sjechina van haar geliefde, God de Vader, gescheiden na de zondeval van Adam en Eva. Alleen op vrijdagnacht, de heilige nacht voor de sabbat, worden zij opnieuw met elkaar verenigd, waarna ze weer gedwongen zijn om afscheid van elkaar te nemen. Pas als al het oorspronkelijk licht van de schepping tot zijn goddelijke kern is teruggekeerd, zullen de kosmische geliefden voorgoed samen zijn.
Scholem schrijft : "De sjechina terugleiden naar God en haar met Hem verenigen, is het ware doel van de thora".
Volgens de mystici van de kabbala nemen we allen deel aan dat proces. Elke daad van liefde en medeleven brengt het goddelijke paar dichter bij elkaar.
Zo beschouwd, is het leven zelf een liefdesverhaal. We zijn in wezen allemaal eenzame minnaars, gescheiden van onze geliefde, die we slechts in ons eigen hart terug kunnen vinden. De sjechina is de engel van de liefde die vreugde schept in de verbintenis van geliefden en deze zegent, want elke verbintenis brengt haar dichter bij haar eigen ware liefde.


De boom des levens uit de kabbala


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

Engelen

Over het algemeen worden engelen voorgesteld
als gevleugelde wezens
die tussen de hemel en de aarde bemiddelen,
maar in feite zijn het zuiver spirituele wezens
die in elke vorm die zij zich wensen kunnen verschijnen.
In de joodse, christelijke en islamitische leer
wordt gewag gemaakt van engelen
die van God gezonden boodschappen
aan de mensen brengen
en hen op elk gebied behulpzaam zijn.
ook in onze tijd kan de band met engelen
van groot belang zijn.
Maar weet U hoe U de engel die U nodig hebt,
kunt aanroepen ????

Kom en wandel met me mee naar het engelenparadijs !!!!


  

Inleiding

De idee dat er geesten bestaan die tussen God en de mensen onderhandelen is een onderdeel van bijna elke, ons bekende, traditionele geloofsovertuging. Het is zo oud al de goden zelf. Bijna alle grote godsdiensten hebben deze overlevering levend gehouden in hun leer.

DE ENGELEN EN DE OVERLEVERING
Het hindoeïsme kent de deva's, halfgoddelijke geestelijke wezens die de oppergoden dienen, en het boeddhisme kent de bodhisattva's, geen geesten maar vervolmaakte mensen die het betreden van het nirvana uitstellen om anderen te helpen vanuit een boven het stoffelijke verheven niveau. De rol die de heidense goden en godinnen spelen is vergelijkbaar met de rol die we over het algemeen aan engelen toebedelen. De idee van de beschermengel, spirituele wezens die een individu zijn gehele leven begeleiden, is misschien wel het oudste angelieke begrip en komt in alle oude tradities voor.

DE ENGELENLEER
Vanuit een wetenschappelijk standpunt is de angelologie (de engelenleer) een zeer gecompliceerd terrein. Er zijn weliswaar opmerkelijk veel overeenkomsten te ontdekken, maar door de eeuwen heen hebben mystici en theologen heel wat, elkaar tegensprekende stelsels uitgedacht. In een aantal wetenschappelijke werken zijn sommige van deze stelsels tot in detail uitgeplozen. Maar om uw persoonlijke band met het rijk der engelen te vormen volstaat het om de basisprincipes van de angelieke hiërarchieën te begrijpen en hun functies en de meest vooraanstaande angelieke persoonlijkheden te kennen.

HET BESTAAN VAN ENGELEN
Dit ongelooflijk mysterieuze leven dat we het onze noemen is een lange en soms harde weg om te gaan. Maar als we vasthouden aan de idee dat de kosmos ons welwillend is en het leven uiteindelijk positief is, dan kunnen we niet echt verdwalen. En de engelen zijn er om ons hierbij te helpen. Daar is wel geloof voor nodig. Om met de engelen in contact te kunnen komen, moet U hun bestaan aanvaarden. Mocht U het moeilijk vinden om te aanvaarden dat God de engelen heeft geschapen om het heelal te steunen en het mensdom te helpen, dan zijn er misschien toch andere verklaringen die voor U de moeite van het onderzoeken waard zijn.

 

STANDPUNTEN
De 18de-eeuwse ziener Emmanuel Swedenborg geloofde dat engelen geperfectioneerde mannen en vrouwen waren (net als de boeddhistische bodisattva's) : "Er is geen enkele engel (....) die in oorsprong als zodanig is geschapen en ook in de hel is er geen enkele duivel die als een engel van het licht is geschapen en vervolgens in het duister is geworpen, ze zijn allemaal, zowel in de hemel als in de hel, van het menselijke ras".
Volgens Jung zouden de engelen krachtige psychologische archtypen kunnen zijn, die vorm hebben gekregen door duizenden jaren van geloof in hun bestaan. Het is tenslotte met het hart en niet met de ratio dat er gezocht wordt naar een relatie met de engelen. Een vraag die veel wordt gesteld is : "Als engelen hier zijn om ons te helpen, waarom moeten we er dan eerst om vragen ?".
Men gaat ervan uit dat de engelen onze vrije wil niet mogen belemmeren. Als wij er niet zelf voor kiezen om een band met ze aan te gaan, blijven ze een abstract idee. Maar hoe U er ook over denkt, de volgende bladzijden vertellen de fraaiste verhalen ooit. U maakt kennis met enkele van de bekendste engelen en leert eenvoudige rituelen, waaronder gebeden om hen uit te nodigen in ons leven te komen.

 

 


>> Reageer (0)




E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Gastenboek

Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Bezoek ook eens mijn andere blogs....
Foto

Foto

Blog als favoriet !

Archief per week
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!