Met caravan door Vogezen en ronde van Duitsland
Inhoud blog
  • Thuiskomen op een zondag in oktober
  • De natuur rust... en wij ook
  • Oei, problemen met elektriciteit!
  • een regendagje en naar Lüdenscheid
  • Bochum-Dahlhausen, een paradijs voor spoorwegfanaten

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Met de caravan langs de Franse Vogezen naar Duitsland
    17-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goed begonnen is half gewonnen

    Welkom op mijn blogje “Vogezen en Duitsland”. Binnen een tiental dagen vertrekken we naar Gérardmer in de Franse Vogezen. We blijven een weekje op camping “les Sapins” en daarna trekken we door naar Duitsland tegen de wijzers van de klok. We starten in het Zwarte Woud, trekken langs de Romantische Straße en flirten met de Tsjechische grens. Via Dresden reizen we naar Berlijn. Daarna gaat het ofwel richting Polen ofwel naar Rheinland-Westfalen langs het Harzgebergte. Volg ons en we houden je op de hoogte.
    De voorbereiding zijn volop aan de gang. Eerst moet alle documentatie gelezen zijn en moet de wegenkaart in het hoofd zitten. Al is de GPS nog zo betrouwbaar, toch is het van belang goed te weten waar je zit en in welke richting je aan het rijden bent. De caravan staat bijna altijd vertrekkensklaar. Maar eerst gaat hij nog even binnen voor een onderhoudsbeurt. Remmen, ophanging en dissel moeten nagezien en bijgesteld worden.
    En dan moet de P8, de Duitse BR 38, ook mee. De oude en meest bekende stoomlocomotief zal weer de mascotte worden. De P8 mag tevreden zijn, we reizen door zijn thuisland. Wellicht komen we nog broertjes van hem tegen. Ik houd je op de hoogte.
    En wie de P8 nog niet kent, hier volgt een kleine toelichting. P8 is de codenaam van de meest gekende Pruisische stoomlocomotief. Meer dan 4.000 exemplaren werden gebouwd in de periode 1912-1920. P8 kreeg na het Pruisische tijdperk de typenaam BR 38. Na de eerste wereldoorlog moest Duitsland een deel van zijn stoomlocomotieven aan de Europese landen afgeven. En zo kwam de P8 in gans Europa terecht. Hitler vorderde zijn machines terug, maar na WO II kwamen ze opnieuw volop in bedrijf binnen en buiten Duitsland. De machines bleven heel robuust, onvermoeibaar en betrouwbaar. Ze waren zo goed, dat zij even lang in dienst bleven als hun opvolgers. In België heeft de P8 als type 64 vele jaren dienst gedaan als locomotief voor vele personentreinen. Vandaag rijdt er nog één machine in ons land als paradepaard tijdens museumritten, de 64.169. Ziehier de foto van deze machine tijdens de stoomritten van de Chemin de Fer du Bocq. Een ode aan deze prachtige locomotief is op zijn plaats. Daarom mag mijn P8 mee naar Duitsland, naar de Heimat!





    17-08-2015, 00:00 geschreven door Pee acht

    Reageer (2)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Archief per week
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!