Over mijzelf
Ik ben Pierre Vanstipelen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Priet.
Ik ben een man en woon in Bilzen (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 11/02/1951 en ben nu dus 73 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Schilderen en Tuinieren.
In tekenen en schilderen kan ik mijn passie voor al het mooie kwijt. Mijn kleinkinderen Pieter en Lena zijn mijn oogappels. Tevens ben ik voorzitter van de Kunstkring Alkanna. Mijn specialisatie inzake schilderen is portret, dierenportret & architectuur
Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Inhoud blog
  • Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Pastelportret: Zusjes Goffin: Sandy en Britney / Fase 1: deel 1
  • Pastelportret:Zusjes goffin
  • Nieuwjaarswensen en voornemens voor 2012
  • Kerstkaarten 2011
  • Pastelportret: Voorontwerpen voor het portret van Sandy en Britney
  • Pastelportret zusjes Goffin: de voorontwerpen
  • Pastel Portret: Zusjes Goffin: Voorontwerp 1 & 2
  • Pastel Zusjes Goffin
  • Pastelportret: Zusjes Goffin
  • Pastel portret Eliona: Eindafwerking
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 6
  • Pastelportret Eleonora: Fase 2 / deel 5
  • Pastelportret: Eleneora: fase 2 / deel 4
  • Terug Online???
  • Opnieuw opstarten
  • Pechdag of rotdag
  • Pastel portret Eliona: Fase 2 / deel 3
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase II /deel 1
  • Pastel: Portret van Ileona: fase I /deel6
  • Fijne Feestdagen
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 5
  • Pastel portret Eliona: Fase 1 / deel 4
  • Ontwerp: Pastel portret van Eliona: Fase 1/deel 3 opzet van het gezicht
  • Hernia
  • Pastel portret Eliona: fase 1 / deel 2
  • Pastel: Ontwerp: Portret van Eliona
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portrt van Eliona: Fase 2/ Voorontwerp 2
  • Pastel: Portret van Ileona: fase Voorontwerp II
    Toplijst TopSiteGuide.bestblogs.blogs.seniorennet.be/pierre1951
    TopSiteGuide.bestblogs pierre1951
    Zoeken in blog

    Foto
    Welkom op mijn blog!
    Mijn favorieten
  • Maaike's creatief blogje
  • Weerspreuken
  • Laathi
  • Viva & Dreke
  • Bomi
  • Klaproosje 1
  • Casawivi
  • lana
  • Altijd welkom bij fritske3- hoe leer ik tekenen
  • Joeltje/route 66
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Laatste commentaren
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret: Britney en Sandey fase 2 deel 1
  • Zonnige groetjes (annelien)
        op Pastelportret: zusjes Goffin: Britney en Sandey Fase 1 deel 5
  • Lentegroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Goedemorgen blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Dag blogmaatje (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • zondaggroetjes (annelien)
        op Pastelportret van Sandy en Britney: fase 1 / deel 4
  • Lieve weekendgroetjes (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Lieve groetjes (annelien)
        op Pastelportret - Zusjes Goffin Britney en Sandy: Fase 1/ deel 2
  • Bijna weekend (annelien)
        op Pastelportret: Sandy & Britney Fase 1 / deel 3
  • Blog als favoriet !
    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)
  • Pastel- en andere tekeningen
    Genieten en laten genieten van Kunst
    Mensen laten genieten van Kunst en iets mogen meegeven over mezelf, mijn hobby en mijn passie is het mooiste dat er bestaat.
    09-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.perspectiefweetjes: 10
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik aan de hand van de pastel "zicht op Sintra" enkele zaken die we besproken hebben nog even aan de realiteit toetsen. Op bijgaande foto zie je een zicht op een gedeelte van de stad Sintra gezien en geschilderd vanaf een hoger gelegen standpunt. Het grootste gedeelte van het schilderij speelt zich af onder mijn horizon en een heel klein gedeelte boven mijn horizon. Je ziet hier dan ook duidelijk de verschillen tussen de twee standpunten.
    Vandaag wil ik je laten zien waar de horizon ligt en ook te kijken naar het gedeelte onder de horizon dus het gedeelte waar je op neerkijkt. Namelijk het grote dak links onder in de tekening. Je ziet duidelijk dat de horizontale lijnen van het dak schuin naar boven lopen omdat het gebouw onder de horizon ligt en alle vertikale lijnen blijven vertikaal. Om de foto niet te druk te maken kijken we morgen naar het geen boven de horizon ligt.

    09-02-2006 om 15:16 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    08-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vandaag: rotdag
    Ik zou iets willen schrijven maar het is mij praktisch onmogelijk door die vervelende reuma. Niet alleen de stijfheid speelt mij vandaag parten maar ik heb er bovenop ook nog enorme hoofdpijn met uitstraling in mijn nek bijgekregen. Gratis en voor niets.Maar morgen gaat het mischien weer wat beter dus afspraak morgen voor nieuwe ideetjes.

    08-02-2006 om 00:00 geschreven door priet  


    >> Reageer (1)
    07-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Perspectief weetjes 9
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik de twee uiterste standpunten van de vorige dagen nog eens samenvoegen namelijk 1,80 m (begane grond) en en 6,30 meter (boven een normaal huis).
    Je kan je natuurlijk afvragen waarom deze verschillende hoogteverschillen? Deze specifieke hoogten heb ik gekozen om twee redenen: ten eerste zijn de drie laagste steeds met een verschil van een staande persoon van ongeveer 1,8 meter gekozen en het laatste standpunt is een zittende persoon van 1,8 waardoor de horizon met 0,90 meter verhoogt.
    Wat heb ik nu met deze vier standpunten willen aantonen?
    In de eerste plaats is dit omdat enige kennis van perspectief zeer interressant en mischien wel noodzakelijk is als je iet of wat natuur getrouw wilt schilderen
    - ten tweede dat de basiskennis van perspectief berust op enkel regels die je steeds goed moet onthouden. Deze basisregels zijn in volgorde dat: alle vertikale lijnen  vertikaal blijven, bepaal steeds je horizon alvorens je begint met tekenen, alle evenwijdige lijnen boven de horizon lopen naar beneden naar een verdwijnpunt in de horizon en alle horizontale lijnen onder de horizon lopen steeds naar boven naar een verdwijnpunt in de horizon.
    - tenslotte is er ook nog de bedenking dat niet alle standpunten die je tekent volgens de regels van het perspectief even natuurlijk overkomen op de toeschouwer. Dit om de eenvoudige reden dat niet alle standpunten even frequent voorkomen in het dagelijks leven.
    Ik hoop dat ik door deze reeks van perspectiefweetjes met voorbeelden weer enkele mensen iets heb bijgebracht. Namelijk dat schilderen niet altijd maar wat aankliederen (vergeef me de uitdrukking) is maar ook belang heeft aan sommige ellementaire regels.
    Morgen wil ik een pastelschilderij bespreken waar ook enkele interressante perspectiefweetjes zitten.

    07-02-2006 om 12:29 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    06-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Perspectief weetjes 8
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Aan de hand van de twee tekeningen op de foto wil ik je nogmaals aantonen dat hoe hoger het standpunt van de tekenaar ten opzichte van zijn object hoe onnatuurlijker dit object gaat overkomen. Tenzij je dit object in een landschap plaatst waar je het hoge standpunt van de tekenaar als normaal gaat ervaren. Maar daar kom ik een volgende keer op terug.
    De twee standpunten die op de foto voorkomen zijn nog hoger dan de vorige en je ziet dat het huis bij het hoogste standpunt volledig onder de horizon ligt en dat dit natuuurlijk een zeer eigenaardige kijk op dat  huis weergeeft. Het kan niet anders want vanuit dit standpunt kijk je boven op het dak en door de perspectief wetten die we reeds dikwijls besproken hebben hebben lopen alle lijnen die evenwijdig zijn maar onder de horizon liggen naar boven. Het eigenaardige gevoel dat we hebben bij dit standpunt komt natuurlijk voort uit het feit dat je practisch nooit van op zulke plaats naar een huis kijkt maar dat we meestal van op de begane grond naar de huizen kijken. Hierdoor vormen er zich in onze hersenen bepaalde symbolen voor een huis en die symbolen nemen de overhand wanneer we een huis willen tekenen of er aan denken. Het is daarom ook zeer belangrijk dat als je ooit gaat tekenen je oefent om naar iets te kijken ( bv een tas) en enkel en alleen dat weergeeft wat je ziet en niet dat wat je denkt dat het moet zijn. Want als je je laat leiden door je hersenen dan ga je gegarandeerd iets weergeven dat je hersenen zeggen en dat is niet datgenen wat voor je staat. Ik weet dat dit nogal ingewikkeld is maar daar gaan we nog eens op terug komen.
    Morgen wil ik het standpunt van 1,80 m en dat van 6,30 meter nog naast elkaar zetten om zo het grote verschil tussen beide standpunten aan te geven.

    06-02-2006 om 14:07 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    05-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Perspectief weetjes 6.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals gisteren afgesproken zou ik vandaag iets meer vertellen over de verschillende horizonhoogten of laagten die een tekenaar of schilder kan aannemen voor het op papier zetten van een bepaald object.. Ik heb reeds in de vorige Perspectiefweetjes iets verteld over de horizon hoogte, vandaag probeer ik aan de hand van enkele schetsen iets duidelijker te zijn.
    Ik neem een huis als uitgangspunt omdat dit goed laat zien wat de verschillende ooghoogte teweeg brengen in perspectief.
    Als je op de foto kijkt dan zie je twee keer hetzelfde huis dat getekend is van op twee verschillende standpunten van de teknaar. Ik wil erbij vertellen dat ik om "technische" redenen de aanschouwer van het object (lees huis) aan de zijkant heb getekend. Als hij de voorstelling wil zien zoals ze hier is afgebeeld dan zou hij eigenlijk voor het huis met zijn rug naar ons toe moeten getekend zijn. Met andere woorden hij moet net zoals wij recht naar het huis kijken. En voor alle duidelijkheid dit maakt voor het bepalen van de ooghoogte geen enkel verschil.
    Je ziet nu duidelijk wat de horizon betekend wanneer de ooghoogte 1,80m is en wanneer ze 3,60 m is. Boven de horizon weten we uit de vorige perspectief weetjes dat alle evenwijdige lijnen naar beneden lopen onder de horizonn lopen alle evenwijdige lijnen naar boven, en komen samen in een verdwijnpunt op de horizon. Alle vertikale lijnen blijven vertikaal.
    Je ziet duidelijk een heel ander huis vanuit beide zichtpunten (ondanks dat het hetzelfde huis is). Je moet nu voor jezelf uitmaken welk van de twee het meest natuurlijk ovrkomt.
    Morgen nemen we nog twee standpunten ter overschouwing. 

    05-02-2006 om 19:50 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    04-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: zicht op de Kattenberg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Enkele onderdelen die deze aquarel tot een redelijk goede aquarel maken zijn de steeds weer terugkomende dingen zoals :
    het open karakter van een aquarel, en die openheid benutten om een oor een zekere eenheid in het schilderij te bekomen.
    - de bomen zijn redelijk los weer gegeven zowel in kleur als in vorm
    - de lichtinval (schaduwkant ) is goed doorgetrokken naar alle onderdelen. Je kan dit goed zien aan de schaduw van de bomen op de grond.
    - de struiken en bomen die zich op de achtergrond bevinden zijn iets minder gedetaillieerd weergegeven waardoor de opbouw van het schilderij beter naar voor komt
    - je kan goed de voorgrond van de achtergrond onderscheiden.
    Het minst tot de verbeelding sprekend gedeelte is het ietwat ongewone gezichtspunt bij het maken van het schilderij waardoor sommige zaken  onnatuurlijk overkomen.
    Morgen wil ik aan de hand van enkele schetsen tonen dat het weergeven van een onderwerp van uit een hoger gelegen standpunt niet altijd een even natuurlijke tekening opleverd.

    04-02-2006 om 16:03 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    03-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: De Kattenberg Bilzen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik ben enorm tevreden dat een van mijn bezoekers zich de moeite getroost heeft om mij een prachtig antwoord te geven op mijn vraag van gisteren. Het is inderdaad zo dat je aan de vijver goed kan zien dat dit schilderij niet van op de begane grond geschildert is maar vanuit een hoger standpunt. Ook zie je dat aan de bomen. Deze zijn niet van beneden uit geschilderd maar dat de schilder pracktisch op de hoogtevan het onderste gebladerte schilderde. Tenslotte zie je dat de horizon hoger ligt dan deze die je van op de begane grond (dat zie je aan het weggetje links dat loopt opwaarts tot aan de horizon) zou zien. Bedankt Malouke voor de interresse en je goed omschreven antwoord.
    Zoals ik hierboven reeds beschreven heb zie je de onnatuurlijke overkomende vorm van de vijver. Dit komt omdat ik van bovenaf op deze vijver heb neer gekeken. Ook ik heb toen moeite gehad om deze vorm weer te geven omdat het zo onnatuurlijk oogde. Als de vijver een volledig ronde vorm had gehad dan zou het zicht op deze vijver nog meer een ellips zijn geweest maar daar dit niet het geval was krijg je deze vorm. Als ik nu deze vijver zou schilderen dan zou ik opteren om een ellips weer te geven omdat dit veel natuurlijker zou overkomen. Natuurlijk zou dan dit schilderij niet exact de werkelijkheid weergeven maar zou er wel een aanvaardbaardere (vanuit het menselijk oogpunt) vorm overkomen op de toeschouwer. De reden waarom ik dit nu anders zou weergeven is ingegeven door ervaring en de wetenschap dat een schilder zelf mag bepalen hoe hij iets weergeeft. Je moet weten dit schilderij stamt uit mijn beginperiode als schilder namelijk uit 1986 en dat toen de ondervindig om dingen weer te geven, nog zeer laag stond.. 
    De horizon zie je hier enkel door het weggetje aan de linkerkant te volgen tot aan de einder. De rode lijn geeft deze horizon aan en dan zie je duidelijk dat de ooghoogte (horizon) loopt door de onderste bladeren van de voorste boom. Dit wil  in dit geval zeggen op een hoogt van ongeveer een 4 meter (de hoogte van het eerste verdiep + de hoogte van een zittende schilder). Als je nu met deze horizon het schilderij bekijkt dan geeft dit ook een ander gevoel aan  dit werk.
    Morgen nog iets meer uitleg over dit schilderij met zijn plus en min punten.

    03-02-2006 om 12:34 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    02-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: zicht op de Kattenberg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik een aquarel ter sprake brengen die gemaakt is in dezelfde periode als de aquarel zicht op het Apostelhuis. Deze aquarel is ook weer terplaatse gemaakt maar gezien vanuit de bibliotheek  in Bilzen.
    Je zult je dan mischien afvragen wat heeft het te maken vanwaar je deze aquarel geschilderd hebt. Wel in dit geval heel veel. De plaats waar ik schilderde is namelijk vanop de eerste etage van de bibliotheek en dat zie je ook aan deze aquarel. Waaraan je dit kunt zien wil ik morgen uitleggen maar het zou mij enorm veel genoegen geven als iemand van de bezoekers mij zou zeggen aan welke ellementen je kan zien dat deze aquarel gemaakt is van een hoger standpunt dan vanop de begane grond.
    Een kleine tip is dat als je naar de aquarel kijkt een eigenaardigheid ziet die je normaal niet ziet in dit soort schilderijen en die hier ook mischien wel wat onnatuurlijk aandoet.

    02-02-2006 om 17:25 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    31-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Atmosferisch perspectief
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor alle duidelijkheid, het toepassen van dit perspectief is niet alles zaligmakend om een goede aquarel af te leveren. De atmosfeer die je moet overbrengen helpt wel mee om een beter dieptezicht te krijgen in je schilderij. Je kan alle kleuren gebruiken op de achtergrond als je ze maar wazig maakt en daardoor een idee oproept van het hetgeen er op die achtergrond aanwezig is. Het menselijk brein is zo ingesteld dat het een oplossing tracht te zoeken voor wat er toch maar op die achtergrond staat . En dat kan soms van de een tot de andere persoon wat verschillen. Zoals ik gisteren reeds opmerkte dien je goed het onderscheid te maken tussen voor- en achtergrond zeker als je veel diepte wilt weergeven in je werk.
    Zo kan je zien dat het apostelhuis maar met een penseelstreek is weergegeven maar iemand die ooit op Alden Biesen geweest is zal onmiddelijk het silhouet van dit gebouw herkennen ook op deze tekening. Een van de doorslag gevende argumenten in dit tafereel is dat je het apostelhuis steeds van op afstand zult zien liggen als een eenzame wachter die de bezoekers uitnodigd om bij hem een onderdak te komen zoeken.
    De kleuren die ik op de voorgrond gebruikte om de velden aan te geven verlopen ook in kleur en worden ijler naar de horizon toe. Ook heb ik door de richting van de ploegvoren het oplopend landschap willen weergeven iets wat aardig gelukt is dunkt me.
    Tot slot wil ik hier nog vermelden dat de aquarel nog steeds veel wit van het papier laat zien iets wat voor mij een must is om een goede aquarel te maken. Je moet de toeschouwer van je schilderij de kans geven nog zelf iets in te vullen. Als laatste punt geven de weipalen een tussen markering waarbij practisch de hele voorgrond herleidt wordt tot een lichte kleur. Waarbij je toch de groene kleur van die wei doortrekt tot aan de rand het schilderij. Ook geven deze palen aan tot waar het weiland loopt en waar het akkerland begint.

    31-01-2006 om 12:48 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    30-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: zicht op Apostelhuis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag ga ik proberen iets meer uitleg te geven over het atmosferisch perspectief. Het begrip zelf zegt al voor een gedeelte waar we rekening moeten mee houden nml de atmosfeer. Wat betekent dit nu werkelijk : wel het is weer zo ingewikkeld in al zijn eenvoudigheid als men zelf maken wil. nml dat al wat veraf is wazig is en wat korter bij is klaarder en duidelijker is.
    Dit wil zeggen dat :
    - wanneer je iets schildert dat veraf gelegen is meestal naar de tinten van grijs en grijsachtig blauw moet gaan,
    - en dat wanner je iets schildert dat korter bij is je meer de volle kleuren gaat gebruiken.
    Waarom doe je dat ? De kleur blauw is een koude kleur die zich enorm goed leent (te samen met grijs ) om iets waziger weer te geven. Zelfs als je weet dat de bomen die in de verte staan groene bladeren en een bruine stam hebben dan kun je door deze objecten in een grijsachtige en blauwachtige tint te schilderen heel goed diepte creeëren. Als je op de foto kijkt dan zul je zien dat inderdaad aan de horizon de kleuren nog een groene tint hebben maar dat deze meer naar het blauw neigen. De groene kleuren op de voorgrond zijn levendiger en feller dan de kleuren aan de horizon. Op deze manier maak je diepte in een tekening. De afstand vanaf de weipalen tot aan het gebouw (apostelhuis ) op de horizon is ongeveer 1 km.
    Morgen probeer ik nog iets nauwkeuriger te zijn over het atmosferisch perspectief en hoe je kleuren kunt gebruiken om afstanden te sugereren.

    30-01-2006 om 19:07 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    29-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: zicht op Apostelhuis Alden Biesen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Alvorens te starten met het atmosferisch perspectief wil ik graag enkele woorden uitleg geven waar het woord Apostelhuis vandaan komt. In de de bloeiperiode van Alden Biesen waren de Ridders van de Teutoonse orde de heren en stichters van dit kasteel. Dat betekende dat deze ridders ook zoals wij dat nu zouden noemen zich een sociale taak tot doel stelden. Deze taak bestond erin om de mensen die het minder goed hadden te helpen. Zo hielpen zij ook de reizigers (lees pelgrims) die op doorreis waren naar de een of andere grote stad in de omgeving (bv Maastricht) of verder weg (Aken) aan een overnachtingsplaats. Maar ook de minder begoede mensen die in de omgeving rond zwierven kregen een maaltijd en overnachting in dit huis. In het Nieuwe Testament staat beschreven de reis van leerlingen van Jezus naar Emmaüs die een verschijning kregen van Christus op hun reis  en samen met hem het avondmaal gebruikte. Het verhaal vervolgt dat de leerlingen pas begrepen wie hun metgezel was toen die het brood voor het avondmaal brak  en zegende en even spoorslags verdween als hoe hij verschenen was.
     Het verhaal van het Apostelhuis gaat dan ook dat dit gebouw de herberg was in het verhaal van de Emmaüs gangers en dat de Ridders en heren van Alden Biesen hier aantoonden dat zij echt iets deden voor het Christelijk Geloof.
    Omdat je op de tekening het Apostelhuis niet duidelijk ziet geef ik vandaag een tekening die ik maakte van dit gebouw. Op de foto zie je duidelijk de grote poort die het gebouw in tweeën deelde een helft de rechtse was de herberg (ook nu nog is hier een cafetaria in onder gebracht) en aan de andere kant was de slaapgelegenheid voor de pelgrims en reizigers (nu is hier een natuur educatief centrum in onder gebracht). De doorgang door deze poort leidde via de Maastrichterallee (nu nog steeds de naam van deze laan) naar het domein Alden Biesen. Ook de naam Maastrichterallee geeft aan welke de richting was die deze weg aangaf. Deze uitleg heeft niet veel te maken met mijn aquarel maar ik vond het toch interessant om de naam Apostelhuis even te verklaren alvorens verder te gaan met mijn uitleg over het schilderij.

    29-01-2006 om 16:41 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    28-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: zicht op Apostelhuis Alden Biesen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze aquarel is gemaakt vanuit de recreatiezaal van een sportcenter . Vanop deze plaats heb je een mooi zicht op Alden Biesen (Apostelenhuis) en op de natuur die het kasteel omringt. Het is een stukje Haspengouwse natuur dat enerzijds licht glooiend is en waar anderzijds nog heel veel landbouw aanwezig is.
    In deze aquarel heb ik gekozen om het wijdse landschap weer te geven door het toepassen van het atmosferisch perspectief .
    Wat betekend dit eigelijk atmosferisch perspectief?
     Om een goed beeld te krijgen over dit soort perspectief (dat veel wordt toegepast bij landschappen) is het goed dat men een inzicht heeft in de kleurenleer. Het is natuurlijk niet de bedoeling om al de eigenschappen van iedere kleur te bespreken, maar enkele kenmerken van de verschillende kleuren is hier zeker niet misplaatst.
    In de eerste plaats dien je als je een landschap gaat schilderen er rekening mee te houden dat je meestal een wijds gevoel wil meegeven aan je toeschouwer. Dit gevoel dien je over te brengen op de betrekkelijk kleine oppervlakte van je schilderij. Ook is het van belang dat je een bepaalde diepte weet weer te geven in je schilderij. En tot slot wil je een bepaalde sfeer oproepen met je werk. Deze verschillende elementen moeten dienen om de toeschouwer van jouw werk een al dan niet realistisch beeld te geven, over dat gene wat jij als kunstenaar de moeite vind te vereeuwigen in een schilderij of tekening.
    Deze gedachte is als je het zo voorstelt een heel grote opgave maar geloof mij vrij dat dit ook een enorme voldoenig geeft als je slaagt in deze opgave. 

    28-01-2006 om 15:55 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    27-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: Zicht op Alden Biesen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op Alden Biesen aquarel van 50/60 cm op arches papier.

    27-01-2006 om 14:24 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel; Zicht op Alden Biesen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag iets meer uitleg over de aquarel zelf (eigen mening).
    De positieve kenmerken van deze aquarel zijn :
    -goede perspectief tekening en goede weergave van het domein in zijn toemalige toestand
    - de lucht en de achtergrond, bomen en struiken zijn goed en luchtig weergeven
    - de voorgrond oa. muur is prima aanwezig en goed waarneembaar
    Negatieve kenmerken:
    - het kasteel zelf is nogal eentonig van kleur en is tamelijk dicht geschilderd
    - de schaduw onder de struiken op de voorgrond is te donker weergegeven
    - de poort is iets te nadrukkelijk aanwezig door haar zwarte kleur.
    Tot slot ben ik redelijk tevreden over deze aquarel omdat ze een van de eerste was die ik op lokatie maakte. Het toepassen van pen op deze aquarel heeft enkele zaken verbeterd maar zorgde ook voor enkele minder goede resultaten.

    27-01-2006 om 14:22 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    26-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto : Zicht op Alden Biesen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Detail foto bij onderstaan stukje.

    26-01-2006 om 20:28 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: "zicht op Alden Biesen"

    Vandaag een laatste stukje (voorlopig) over het perspectief.
    Zoals gisteren reeds aangegeven zal ik het vandaag over de inkomdeur en de ramen hebben. Ik hoop dat iedereen begrepen heeft hoe je het midden van een bepaald vlak kan construeren en hoe je van uit dat midden de loodlijn kunt tekenen op de horizon. Die lijn is dan ook onmiddellijk de middelnlijn van dat vlak. Gezien in deze tekening de deur zich in het midden van het gebouw situeerde en daar boven een raam staat heb ik deze twee elementen het eerst getekend. Denk hierbij ook weer dat alle horizontale lijnen hetzelfde verdwijnpunt hebben en dat verdwijnpunt overeen komt met het verdwijnpunt van de de daklijn. Dus alle boven en onderkanten van de vensters en eventuele deuren kan je zeer eenvoudig tekenen. (zie foto). Dan is het nog alleen de kunst om de verdelingen juist te maken waardoor de vensters ongeveer op de zelfde afstand van mekaar komen te staan. En ook dit probleem is geen probleem gezien je weet hoe je steeds het midden van een vlak kan vinden. waardoor je steeds het middenpunt van de ramen hebt. Daarna hoef je alleen maar de beide helften van je venster tekenen. De hoogten van de vensters bepaal je op dit moment door een kleine meting uit te voeren. Als je terplaatste tekent doe je dit door met gestrekte arm een potlood of houtje of iets anders dat redelijk recht is voor je uit te houden en op die manier de hoogte te meten. De gemeten hoogte vergelijk je met de breedte en je ziet hoe hoog je ramen worden. Als je dit goed gedaan hebt voor het venster boven de deur dan kun moeiteloos de andere vensters tekenen (denk aan de verdwijnlijnen)  Er bestaat een zeer juiste methode voor dit soort zaken te meten en in perspectief te tekenen maar ik vind dat deze tekening zich daar niet zo  goed voor leent. Ook de methode zelf is iets ingewikkelder en ik wil daar in een van de volgende besprekingen op terug komen. Tot slot weet je dat alle vertikale lijnen ook in de tekening vertikaal blijven.
    Morgen bespreek ik de aquarel zelf met haar positieve en negatieve eigenschappen.

    26-01-2006 om 20:22 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    25-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: "Zicht op Alden Biesen"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nieuwe foto die duidelijker en aanklikbaar is bij de tekst hieronder.

    25-01-2006 om 15:32 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: "Zicht op Alden Biesen"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag wil ik nog enkele zaken nagaan op dit schilderij. Over de vraag van gisteren wil ik volgend  antwoord geven . Waarom de lijnen van het gebouw rechts op de tekening iets meer aflopen dan die van de voorgevel? De oorzaak ligt in het feit dat het gebouw in een ander vlak ligt (loodrecht op de voorgevel) dan de gevel aan de voorkant. Hierdoor lopen de daklijnen naar een ander verdwijnpunt dan de verdwijnpunten van de voorgevel en dat geeft deze situatie. Ook moet ik toegeven dat ik dit perspectief lichtelijk heb overdreven om deze situatie duidelijker te laten overkomen. Dus het gebouw staat eigenlijk loodrecht op het voorste gebouw.
    Je kan dit goed vergelijken met de lijnen die de zijkanten van de schouwen in de voorgevel aangeven. Deze zijkanten van de schouwen liggen namelijk in het zelfde vlak als de aanbouw waarvan hierboven sprake. Je ziet dan ook dat al deze lijnen weer naar hetzelfde verdwijnpunt lopen  maar niet op maar boven de horizon.
    Dan wil ik ook nog even de aandacht trekken op de plaatsing van de deur in de voorgevel. Deze deur staat precies in het midden van deze gevel en je kan dat midden heel gemakkelijk vinden door de diagonalen van dat vlak te nemen. Vervolgens laat je vanuit het snijpunt een lood lijn neer op de horizonlijn waardoor je een perfecte middenlijn krijgt. Deze middellijn kan je zeer goed gebruiken  voor de contructie van de grote inkomdeur en de ramen. Overde ramen morgen nog iets meer.

    25-01-2006 om 15:29 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    24-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarelle: "zicht op Alden Biesen"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag iets verdere uitleg over het perspectief in deze tekening.
    In de eerste plaats wil ik de vraag die ik gisteren stelde zelf beantwoorden. De twee torens aan de voorkant zijn rond en dat kan je duidelijk zien aan de bovenkant van de torens net onder het dak. Gezien die daklijnen een ellips vormige structuur hebben geeft dit aan dat het grondvlak van deze torens een cirkel of een gedeelte van een cirkel is. En daar zij boven de horizon liggen is de boog die je tekent bolvormig (je kijkt onder tegen die boog aan).
    Je kan op deze tekening ook duidelijk zien dat de daklijnen van het kasteel (die boven de horizon liggen ) duidelijk naar beneden lopen. Dit is correct gezien alle horizontale lijnen boven de horizon naar beneden lopen en een verdwijnpunt in de horizon hebben. Dat verdwijnpunt kan perfect buiten de tekening liggen iets wat hier van toepassing is.
    Er is een eigenaardigheid op de tekening Als je naar de daklijnen aan de rechterkant van de tekening kijkt dan lopen die scherper naar beneden dan de andere daklijnen. Vraag is hoe zou dat komen?
    Morgen iets meer uitleg over dit fenomeen.

    24-01-2006 om 12:14 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)
    23-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aquarel: "zicht op Alden Biesen"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals de voorgaande besprekingen laten blijken is perspectiefkennis bij het tekenen en schilderen (zeker bij gebouwen ) van onschatbare waarde.
    Als we enkele van mijn tips toepassen op de aquarel (zie foto) dan zie je dat:
    1- De horizon iets hoger ligt dan de afgebrokkelde muur. Je ziet dit op de foto niet niet zo heel duidelijk.
     Waarom? Wel omdat bij deze afgewerkte aquarel een aantal elementen deze denkbeeldige  lijn aan het oog ontrekken zoals bv. de overhangende struiken. Maar neem van mij aan dat dit zo is. Omdat ik op een strandstoel zat toen ik deze aquarel schilderde. En de ooghoogte bij iemand die zit is de ooghoogte zoals aangegeven op de foto.
    2- Alle vertikale lijnen van het gebouw lopen ook in de tekening vertikaal . Dit is zeer duidelijk te zien aan de rechtopstaande vierkante toren die boven het dak uitsteekt. Maar ook aan de linkerzijkant van het kasteel is goed de vertikale lijn te zien. Van de torens aan de voorkant van het kasteel lopen de zijkanten  op het eerste zicht ook loodrecht maar toch is hier iets speciaals mee gaande..........
    Kleine vraag: zijn deze torens vierkant of rond ? Morgen geef ik hier een antwoord op en het zou mij enorm veel plezier doen als er iemand een antwoord op die vraag zou neerschrijven in bv. mijn gastenboek. Liefst met een beetje uitleg waarom de vorm is zoals hij/zij die beschrijft.

    23-01-2006 om 18:27 geschreven door priet  


    >> Reageer (0)

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek
  • Fijne zaterdag
  • Lieve groetjes.mooie tekeningen.
  • Militaire begraafplaaats te Waregem
  • Leg de puzzel zelf in elkaar.
  • Muziek Box Joe Cocker

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Categorieën
  • Aquarel (11)
  • Interessante weetjes over het schilderen (0)
  • Kleurpotlood en andere droge technieken (0)
  • Mixed Media (0)
  • Olieverf (0)
  • Opbouw van een schilderij (114)
  • Pastel (2)
  • Pen & inkt (0)
  • Tentoonstellingen en/of Workshops (5)

  • Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005

    Blog als favoriet !


    Foto

    Foto

    Mijn favorieten in Kunstgroep
  • SeniorenNet.be
  • fonsmacharis

  • Willekeurig SeniorenNet Blogs
    zeewind
    blog.seniorennet.be/zeewind
    Startpagina !


    Welkom op mijn blog!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    We zijn de 20de week van 2024
    Archief per week
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 13/02-19/02 2006
  • 06/02-12/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 26/12-01/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 28/11-04/12 2005
  • 21/11-27/11 2005
  • 14/11-20/11 2005
  • 07/11-13/11 2005
  • 31/10-06/11 2005
  • 24/10-30/10 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 26/09-02/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 22/08-28/08 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 25/07-31/07 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Startpagina !

    Zoeken in blog


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    mauro
    blog.seniorennet.be/mauro
    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    schrijvenopcomputer
    blog.seniorennet.be/schrijv


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!