• FLASHBERICHT.
  • Cusco en Manu nationaal park.
  • In het hart van het Amazonegebied.
  • Door de Andes naar het Amazonegebied.
  • Naar de noordelijke hooglanden.

Vamos a Peru

22-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trujillo en Huanchaco

De busrit van Lima naar Trujillo duurt lang: elf en een half uur! Gelukkig reizen we weer met Cruz del Sur, de luxe busmaatschappij waar we ons al twee keer mee verplaatst hebben.

We hebben de beste plaatsen geboekt: boven, helemaal vooraan. Hoewel het lang duurt, valt de reis mee: mooi uitzicht, lekkere (warme) maaltijd en een drankje. Toch zijn we blij als we uiteindelijk aankomen.

We nemen een taxi naar het hotel (taxi's zijn hier erg goedkoop: een rit van twintig minuten kost je iets minder dan vijf euro).

We hebben geboekt in het Plazza hotel, in het centrum van de stad dicht bij de Plazza de Armas. Heel mooi hotel, vriendelijke bediening, lekker ontbijt.

Op onze eerste dag verkennen we de stad: de Plazza de Armas, het archeologisch museum, de Mercado Central (waar we weer gaan eten) en de kathedraal.

Deze laatste is redelijk sober. Ze werd gebouwd in 1647, door een aardbeving verwoest en heropgebouwd in 1759. Het geheel is licht en oogt vrij modern. Opvallend zijn hier de plafondschilderingen.

De volgende dag verdiepen we ons in de oude geschiedenis van de streek. We boeken een daguitstap naar twee archeologische sites.

De eerste site die we bezoeken is tevens de oudste.

Het is de 'Huacas del Sol y de la Luna'. Twee grote tempelcomplexen, gebouwd tijdens de Moche-cultuur (100 tot 800 na Christus).

De Huacas del Sol is grotendeels verwoest en niet toegankelijk voor het publiek. Ze is ook nog niet helemaal opgegraven. De site bestond uit een enorme piramide, opgetrokken uit miljoenen zon-gedroogde bakstenen en was het administratief complex van de stad. Hier verbleven de ambtenaren en de bestuurders van de stad. Binnen loopafstand ligt de Huacas de la Luna. Dit was het ceremonieel complex. Hier woonden de priesters en werden de (mensen)-offers gebracht.

De Moche-cultuur is vooral bekend om zijn ceramiek. Duizenden potten, kruiken, muziekinstrumenten … zijn bewaard in het plaatselijke museum. We bezoeken eerst het museum en zijn erg onder de indruk van de beschilderingen van de gebruiksvoorwerpen. Zij geven een prachtig overzicht van de leefwijze van de mensen uit de Moche-cultuur. Vervolgens lopen we onder de gloeiende zon over de overblijfselen van de tempelpiramide.

Bij het buitengaan zien we onze eerste 'biringos', de Peruaanse haarloze hond. Het beest ziet er niet uit (het is inderdaad helemaal naakt op een beetje gelig haar op zijn kop na) maar het heeft één heel bijzondere eigenschap: zijn lichaamstemperatuur is hoger dan die van normale honden. Dat is de reden waarom oudere mensen en personen die lijden aan artritis zulk een hond houden en hem mee in bed nemen. Het houdt hen lekker warm! Dit zou al een gewoonte zijn uit de pre-Inca periode. Tussen haakjes, de woorden 'hot dog' krijgen hier wel een heel eigen betekenis.

Na dit (vermoeiende en warme) bezoek: eten. We worden afgezet in een groot restaurant, waar we tijdens de maaltijd afgeleid worden door een danspaar dat dansen uit de streek brengt.

Na het eten bezoeken we Chan Chan, een andere grote archeologische site in de buurt.

Chan Chan, gebouwd rond 1300 na Christus was met een oppervlakte van 20 000 km2 en 60000 inwoners de grootste stad van Zuid-Amerika. Het was tevens de grootste stad ter wereld, gebouwd met zongedroogde bakstenen.

Waar de Moche-cultuur vooral bekend is om zijn aardewerk, is de Chime-cultuur (de cultuur van Chan Chan) vooral bekend om zijn architectuur. De stad is voor een deel verwoest door de regenbuien die de periodiek terugkerende 'El Nino' met zich meebracht, maar hetgeen er overblijft is nog enorm.

Chan Chan moet een heel rijke stad geweest zijn. Zij werd uiteindelijk veroverd door de Inca's (de volgende cultuur), maar de goudzucht van de Spanjaarden maakte een einde aan de rijkdom en de macht van de stad. Toen zij klaar waren was al het goud verdwenen.

De laatste activiteit van deze dagtrip is een bezoek aan het stadje Huanchaco. We lopen er wat rond en vinden het zo leuk dat we het eerste het beste hotelletje binnenspringen en na enig onderhandelen een kamer boeken voor de volgende dagen.

's Anderdaags ingepakt, uitgecheckt en met een taxi van het hotel naar onze volgende bestemming gebracht.

Huanchaco is een leuk stadje met kleine hotelletjes en vol visrestaurants. Een driegangenmenu (voorgerecht, hoofdgerecht en een drankje) kost 15 sol (minder dan 4 euro).

Het typische van dit stadje zijn de vissers: 's morgens vroeg varen zij uit in bootjes die gemaakt zijn van bundels riet. Als zij op het strand hun vangst sorteren, worden zij belaagd door een aantal pelikanen die hun deel van de buit komen opeisen.

Hier blijven we een paar dagen. Elke morgen een vogelwandeling langs het strand (teleurstellend weinig vogels!), wat lezen, lekker gaan eten, wat wandelen en weer lezen en 's avonds in het licht van de ondergaande zon een (paar) pintje(s) in een barretje op het strand.

Meer moet dat voor ons niet zijn!

22-01-2020 om 15:11 geschreven door Jos

16-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug in Lima.

Terug in Lima.

De terugrit naar Lima is weer geweldig: luxebus, geweldige zetels, maaltijd aan boord en we hebben de beste plaatsen in de bus: de eerste twee zetels bovenaan, met een riant uitzicht op het landschap.

Dat landschap trouwens is niet denderend: heel de kuststrook van Peru, het deel tussen de kustlijn en het begin van de Andes bestaat grotendeels uit woestijn. Heel veel tinten grijs (50?) en bruin, afgewisseld met hier en daar een paar huizen met een beetje groen rond.

Na drie en een half uur komen we aan op de plaats waar we een paar dagen geleden zijn vertrokken: het busstation van 'Cruz del Sur' in Lima.

Een taxi brengt ons naar ons hotel. Taxi's zijn hier heel goedkoop: voor een ritje van 20 minuten betalen we drie euro.

Ons nieuwe hotel ligt in het oude stadsgedeelte van Lima. Het is gevestigd in een oud herenhuis. Het is netjes maar basic: dubbel bed, eigen badkamer, ontbijt inbegrepen.

Hier gaan we een paar dagen de oude stad verkennen. Het oude (Spaanse) deel van Lima is niet te vergelijken met de wijk Miraflores waar we vorige keer logeerden: smallere straten, veel oude herenhuizen in Spaanse stijl, grote pleinen met kerken, palacio's ...

We geven de hoogtepunten weer.

Vlak bij ons hotel ligt de Plazza San Martin. Een uitgestrekt plein met palmbomen en mooie oude gebouwen. In een van die oude gebouwen is het oudste sterrenhotel van Lima gevestigd: het Grand hotel Bolivar, waar beroemdheden als Mick Jagger, Clark Gable en Robert Kennedy gelogeerd hebben.

We bezoeken de Iglesia de la Merced, de kerk waar in 1541 de eerste mis in Peru gelezen werd en zijn onder de indruk van de prachtige gebeeldhouwde mahoniehouten achterwand van het hoofdaltaar.

Op het volgende plein vinden we de kathedraal terug. Terwijl wij braaf de buitenkant bewonderen, heeft er een huwelijk plaats. Een belevenis!

De bruid wordt afgeleverd in een witte koets, getrokken door een wit paard. Terwijl zij aan de arm van haar vader de kathedraal binnenschrijdt, speelt het orgel een cantate van Bach.

We staan tussen de Peruanen te kijken en krijgen van de buurvrouw de hele uitleg: de familie van de bruid is de rijkste van Lima. Het zijn inwijkelingen uit de streek van het Titicacameer en ze runnen hier een handel in goud en zilver.

De bruid ziet er prachtig uit. Mooi in het wit en met een sleep van minstens vier meter!

Na de mis worden bruid en bruidegom weggebracht in een open witte Cadillac, gevolgd door familie en genodigden, die de weg al dansend afleggen. De stoet wordt afgesloten door een brassband, waarvan de leden eveneens dansend het parcours afleggen. Het ziet er voor alle partijen heel vermoeiend uit!

Van de ene gebeurtenis naar de andere: na de huwelijksstoet zijn we juist op tijd om de aflossing van de wacht voor het 'Palacio de Goberno' mee te maken. Het is hier allemaal heel groots opgevat: een harmonieorkest van ongeveer zeventig muzikanten en daarbovenop nog tachtig militairen.

Ze geven een show van een uur (marcheren, wapens presenteren, met geweren draaien ….), allemaal feilloos gesynchroniseerd en op geen enkel moment vervelend.

Naast de kathedraal staat het Palacio Arzobispal, een oud herenhuis met een volledig bewaard gebleven balkon in Moorse stijl.

Ons volgend bezoek is het 'Parque de la muralla' een langgerekt park aan de rivier, waar we de laatste overblijfselen van de oorspronkelijke stadsmuren zien. Het doel van de muren was enerzijds de vijanden (piraten) tegen te houden, anderzijds was de muur een bescherming tegen het water.

Het is opvallend dat een stad als Lima, gelegen in een woestijn, met twintig milliliter water per jaar, zoveel groen en parken heeft! Je ziet hier dan ook van 's morgens vroeg tot 's avonds laat gemeentearbeiders bezig met de grasvelden, bomen en planten te besproeien.

Bart de Wever, neem hier een voorbeeld aan in plaats van Groen Neerland vol te bouwen!

In het park spotten we onze eerste kolibrie, naast een heel mooie 'Rode tiran' (zie vogelfoto's).

De tweede dag van ons bezoek is er een grote betoging aan de gang en zijn er heel veel straten afgesloten. Overal is er politie. Gelukkig verloopt alles rustig in komen we niet in gewelddadige toestanden terecht!

Ondanks de omleidingen vinden we de weg naar de 'Mercado central', een enorme overdekte markt met een visafdeling, slagers, kaashandelaars …

Hier gaan we een hapje eten: lekker vers en spotgoedkoop.

Onze voorlaatste activiteit in deze stad is een museumbezoek. We bezoeken het chocolademuseum. Peru is namelijk een grote producent van cacaobonen, de grondstof voor chocolade. Interessant hoe van de ruwe bonen chocolade gemaakt wordt, maar nog veel plezanter is het proeven van alle mogelijke dingen die van die cacaobonen gemaakt worden. Van gewone chocola tot pisco met chocoladesmaak (heel lekker en heel sterk!)

We doen nog een wandeling door de Chinese wijk (lijkt heel erg op die van Antwerpen) en dan wordt het tijd om stilaan onze volgende stap voor te bereiden: bustickets kopen, hotel boeken, inpakken … want morgen trekken we verder.

16-01-2020 om 01:34 geschreven door Jos

11-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lima en Paracas

Lima en Paracas

Na een heerlijke nacht beginnen we met een verkenning van Lima. We hebben een hotel in het district Miraflores, een moderne wijk aan het strand, een half uurtje van de oude stad.

We gaan nu even wennen aan de temperatuur (gemiddeld 26 graden) en aan de andere cultuur en keuken.

Over keuken gesproken: het belangrijkste gerecht is hier ceviche. Het is een schotel met rauwe stukjes vis, gemarineerd in limoensap met rode ui, koriander en pikante pepertjes. Heerlijk. De typische drank is pisco sour; een drankje dat qua smaak iets weg heeft van limoncello, maar dat veel sterker is en afgewerkt wordt met schuim van opgeklopt eiwit.

Miraflores is heel modern: nieuwe, hoge flatgebouwen, brede straten met ruime fietspaden (ook bedoeld voor scaters, pedalo's, skeelers …) en met kruispunten waar het systeem 'vierkant groen' wordt toegepast. Verrassend!

Om het strand te bereiken moet je wel een groot aantal trappen af (en daarna terug op!). De zee ligt namelijk zestig tot tachtig meter lager dan de stad.

We gaan dit maal Lima niet uitgebreid verkennen: als we onze planning kunnen volgen komen we hier nog minstens drie keer terug.

Dicht bij ons hotel ligt het 'J.F.Kennedy-park'. Een langgerekt park waar we onze eerste vogels spotten. De eerste dag heeft hier het feest van de vriendschap plaats: een hele troep jongelui met rode neuzen loopt onder tromgeroffel door het park om alle mensen te omhelzen. Ambiance verzekerd!

Onze eerste uitstap doen we binnen de wijk Miraflores. Tussen de moderne buildings ligt namelijk een archeologische site: een tempelruïne uit de pre-incatijd: Huaca Pucllana.

De tempel werd gebouwd tijdens de periode van de Limacultuur (450-650 A.D.) en was een ceremonieel centrum. De site diende als heiligdom, verblijfplaats van de priesters (top) en van de hovelingen (middenplateau's). De priesters en edellieden werden er begraven. De gewone mensen leefden aan de voet van het complex. Het geheel heeft de vorm van een grote, symmetrische, afgeknotte piramide en is geheel opgetrokken uit stenen, gemaakt uit klei en gedroogd in de zon.

De teruggevonden graven bevatten de gemummificeerde lichamen van de overledenen. De mensen werden gehurkt begraven, gewikkeld in linnen en omwonden met touw. Op de bundel werd een namaakhoofd geplaatst, zodat het geheel terug het uitzicht kreeg van een mens.

Het bezoek was heet maar interessant en werd 's avonds afgerond met een 'happy hour', een traditie die hier heel erg leeft.

Na drie dagen vertrekken we naar Paracas, een stadje aan de kust op vier uur rijden van Lima. De bus is luxueus, de wegen zijn goed, dus de reis verloopt voorspoedig.

Paracas is een gezellig stadje dat zich uitstrekt langs de oceaan. Het bestaat bijna volledig uit winkeltjes, restaurantjes en hotels. We vinden een rustig en proper hotel aan de bushalte en maken ons klaar om hier een paar dagen te blijven. Hier gaan we elke dag langs het strand vogels kijken en een paar uitstappen doen.

Opmerking vooraf: waar we in Lima 'happy hour' kenden, heeft men hier 'happy Day'. Heel de dag geldt de regel: één betalen, twee krijgen!

Hier doen we twee uitstappen.

De eerste is naar de Islas Ballestas, een eilandengroep op een dik half uur varen (met een speedboot) van de stad. De rotsformaties zijn indrukwekkend en de eilanden zijn bevolkt met ontelbare vogels. We zien er ook onze eerste lijtekening: honderd meter hoog, zestig meter breed. Niemand weet wie het gemaakt heeft of waarom.

Tegenwoordig zijn de eilanden natuurreservaat, maar vroeger waren ze vooral een bron van 'guano', uitwerpselen van de vogels die op de eilanden leefden. Naast vogels zien we ook heel veel zeeleeuwen. Hier spotten we de eerste pinguïns. Het is heel raar: de kust van Peru is heel heet, zanderig, het regent er niet (20 mm per jaar) en toch leeft hier een vogel die we eerder in een koude omgeving verwachten.

Onze tweede uitstap brengt ons naar Paracas Nationaal Park. Een woestijn, waar het niet regent, maar waar heel het jaar een constante zeebries waait. We bekijken er de fossielen, de kathedraal (een rotsformatie die uit zee oprijst), de rode rotsen …

Niet geweldig qua vogelwaarnemingen, maar een interessante tocht om eens meegemaakt te hebben.

Na deze uitstappen storten we ons op de culinaire specialiteit van Paracas: gegratineerde Sint-jakobsschelpen met parmezaankaas.

Wat is er heerlijker dan 's avonds op een terrasje te genieten van een lekkere maaltijd, begeleid door een fris biertje, terwijl je kijkt naar de pelikanen die in het licht van de ondergaande zon naar vissen duiken?

Spijtig komt hieraan een eind: morgen vertrekken we terug naar Lima (historisch centrum) en vandaar gaan we naar het noorden, richting Amazonewoud.

De foto's van An vindt je hieronder en voor de echte liefhebbers: vogelfoto's zijn terug te vinden onder volgende link: https://observation.org/user/photos/50424?lang=nl&local=xx

11-01-2020 om 15:22 geschreven door Jos

05-01-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We zijn vertrokken

Aankomst in Lima.

In het begin liep alles mis: donderdag reden er nog vrij regelmatig bussen naar het centraal station, maar vrijdag waren alle lijnen dood. De site van 'de Lijn' geeft dus zoals gewoonlijk geen duidelijke uitleg. We vertrekken maar op hoop ven zege naar de bushalte.

Wachten.

Als er na een half uur nog geen bus verschenen is (en ook geen die de andere richting uitgaat) houden we het voor bekeken en gaan we terug naar huis.

Internet en telefoon opnieuw ingeschakeld (was afgezet voor drie maand) en een paar adressen van taxibedrijven opgezocht. De tijd tikt ondertussen verder en de spanning stijgt.

De taximaatschappijen hebben het blijkbaar druk, want overal worden we in de wachtrij gezet.

Eindelijk lukt het ons om contact te krijgen met een dispatcher. Hij vertelt dat het onmenselijk druk is en dat er geen enkele bus rijdt in Antwerpen. Dat had de Lijn ons dus een uur geleden ook kunnen vertellen!

Hoe dan ook, we bestellen een taxi naar het centraal station. Wachttijd: een half uur.

Gelukkig komt de taxi er al door na 20 minuten. Er is weinig verkeer op de weg, dus uiteindelijk arriveren we nog ruim op tijd aan het centraal station. Wonder boven wonder staat er geen lange wachtrij, zodat we vlot onze tickets kunnen krijgen. De verkoopster vertelt ons dat we eventueel zelfs een Thalys vroeger kunnen nemen, zodat we wat meer tijd hebben in Schiphol.

Schiphol is hels druk Overal lange wachtrijen, maar we zijn er dus een uur vroeger en maken ons niet al te ongerust.

We hebben van thuis uit al plaatsen gereserveerd, zodat inchecken nog maar een formaliteit is. Bagage afgeven, een half uurtje wachten en op het vliegtuig.

De vlucht verloopt vlot. Redelijk eten, goeie drankjes en vriendelijke stewardessen zorgen ervoor dat de vlucht van 12 uur redelijk snel voorbij gaat. We slagen er allebei in om een beetje te slapen. Om twintig na zeven (plaatselijke tijd) landen we in Lima.

Het is hier 26 graden en dat voelt heel warm aan na het druilerige weer in België. We worden opgewacht door een taxichauffeur die ons op 35 minuten naar ons hotel brengt.

Heel vriendelijke ontvangst, mooie en propere kamer en dan …. slapen.

Volgende week het vervolg.

05-01-2020 om 13:17 geschreven door Jos

23-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klaar om te vertrekken.

Klaar om te vertrekken!

Hoewel het nog warm is buiten, is de kerstsfeer toch al overal voelbaar: lichtjes in de bomen, mensen die met pakjes sleuren, kerstkaarten die toekomen, kortom tijd voor ons om er even tussen uit te glippen.

Dit jaar trekken we naar Peru. Onze tickets zijn gekocht, we hebben de laatste inentingen gehad, het materiaal dat meegaat is nagekeken en we hebben zelfs een voorlopige, ruwe planning gemaakt.

We vertrekken op drie januari met de Thalys naar Schiphol. Daar hebben we twee uur tijd om onze bagage af te leveren en aan boord te gaan.

Het vervelendste deel van de reis is de vlucht: veertien uur non-stop van Amsterdam naar Lima.

In Lima hebben we ons onderdak al geboekt: een modern hotel dicht bij een park, op wandelafstand van de oude stadskern en op tien minuten van het strand.

Van Lima uit hebben we drie grote routes gepland:

• De noordelijke route vertrekt uit Lima naar het noorden, tot bijna de grens met Ecuador. Onderweg proberen we een of meer eilanden te bezoeken. Op ons meest noordelijke punt trekken we richting Andes, en vandaar verder het Amazonewoud in. Ons verste punt zal waarschijnlijk Iquitos zijn: een stad midden in het Amazonegebied en enkel te bereiken met het vliegtuig of met de boot.

• De zuidelijke route. Hier volgen we de kustlijn in zuidelijke richting. We hopen Nazca te bezoeken ( grote mysterieuze lijntekeningen) en trekken dan via Cusco naar Machu Pichu. We bezoeken dit Inca tempelcomplex en trekken verder naar het hoogste meer ter wereld: Lake Titicaca.

• Onze derde route bestrijkt het centrale deel van Peru. Vanuit Lima trekken we de Andes in naar het nevelwoud en gaan we op zoek naar vogels die op grotere hoogte leven.

Als we dit allemaal gedaan hebben zit onze tijd in Peru er op en wordt het stilaan tijd om naar huis terug te keren. We hopen dat hier dan de lente terug in het land is.

Nu resten ons nog een paar dingen te doen: kerstfeest en nieuwjaar met de familie, inpakken, alles afsluiten en zorgen dat we onze trein niet missen.

Het vervolg lezen jullie na onze aankomst in Lima.