Fietsbalhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Archief
  • Alle berichten
    Inhoud blog
  • TRIO (NL)
  • OLYMPIA (B)
  • CYCLES BUFFALO GAND (B)
  • INDIANA Cycle (B)
  • DELFA (B)
  • FLANDRIA (B)
  • MERCURY (B)
  • Cycles SALDOS (B)
  • Cycles L' AVENIR (B)
  • LION RAPIDE (B)
  • STAR (B)
  • L' AURORE (B)
  • The FLYER cycle (B)
  • CYCLES DETIFFE (B)
  • CYCLES DE BRUYNE (B)
  • CYCLES BURY (B)
  • SECURITAS (B)
  • CYCLES ROC (B)
  • EMKA (B)
  • CYCLES CONCURRENCE (B)
  • LECLERCQ et FILS (B)
  • Cycles MARCEL BUYZE (B)
  • CYCLES G. PINEUX (B)
  • NEW EXTRA (B)
  • CYCLES PDT (B)
  • RDC (B)
  • JUPITER (B)
  • CYCLES P. ANDRE (B)
  • C.S.D.(B)
  • Cycles DIAMANT (B)
  • CYCLES MIRELLI (B)
  • CYCLES MARCASSIN (B)
  • CYCLES ROBIN (B)
  • SIKI (B)
  • RECORD (B)
  • VOLTA (B)
  • GLORIA (B)
  • OLYMPIC (B)
  • LINDOR (B)
  • DAUTRELOUX (B)
  • LEPINE - Namur (B)
  • LIBERATOR (B)
  • COLIBRI SUPER (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • Cycles BOURGUIGNON (B)
  • A.ROUET (B)
  • CYCLES A. MALHERBE (B)
  • CYCLES A.JOYEUX (B)
  • LA MER (B)
  • DIESTA (B)
  • THE ARDIE (B)
  • SERCU PATRICK (B)
  • SALVATOR (B)
  • KUHLO (Zweden)
  • ULTRA - Namur (B)
  • DERBY (B)
  • CYCLES F.T.B. BONNEVILLE (B)
  • DUMON SPORT (B)
  • CYCLES L.DEPAS (B)
  • RADIUM - Namur (B)
  • RADIUM licence Splendor (B)
  • DIAMOND (B)
  • FR. VANBERGEN - Hasselt (B)
  • CYCLES REGINA - Namur (B)
  • RENZO SITA Namur (B)
  • CYCLE L.BOTHY - Namur (B)
  • KURZ - Namur (B)
  • CYCLES SCHOEREN BSN - NAMUR (B)
  • CYCLE F. SERGEANT - Namur (B)
  • CYCLES RAVAT (Fr)
  • CYCLES AIGLON (F)
  • PEUGEOT (Fr)
  • GROENE LEEUW (B)
  • MAIN d' OR (B)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • EXPRESS WERKE AG (D)
  • POLA (B)
  • R.M.B. (B)
  • VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)
  • LA PERLE (B)
  • RYLA M (B)
  • Cycles LEA (B)
  • CYCLES TOURNEBRIDE (B)
  • EDITH Rijwielen (B)
  • PRIMA (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • VICI CYCLES (B)
  • B.S.A. ( B & Fr)
  • BELGICA (B)
  • RUDGE (GB)
  • THE BRISTOL (B)
  • SPATBORDPLAATJES NEDERLAND 2
  • ORNATUS (NL)
  • CYCLE SALLAND (?)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • TEECO (Nl)
  • HENOS (?)
  • TRIUMPH (GB)
  • DCR (Nl)
  • CYCLES SELECT (?)
  • ALTRA (NL)
  • JET EAGLE (?)
  • J.C. HIGGINS (USA & NL)
  • SUPER - Sport ( B)
  • ITOH (Japan)
  • W.V.H. (NL)
  • NOORDSTER (Nl)
  • RUGBY SPORT (Fr)
  • WINSTON CYCLE (?)
  • CYCLE L. BOBET (Fr)
  • CYCLES ALZAN
  • GEZO (NL)
  • ALEXANDER (NL)
  • BANIER (NL)
  • A.B.N. RIJWIEL (NL)
  • BÈLA (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • PEERLESS ( USA & NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • RECORD (?)
  • REKTA (?)
  • DALILA - Peeraer (B)
  • Cycle LEON TROUET (?)
  • KWINTO (NL)
  • Elswick (GB)
  • MERCURIUS (?)
  • VELENZO (NL)
  • RIH (NL)
  • SEMPER (F)
  • NSU (D)
  • KALKHOFF (D)
  • CONA - Paris (FR)
  • CRYSTALUX (FR)
  • ROYAL RADNOR (?)
  • WILHELMINA (Nl)
  • VICO (NL)
  • SUPER CHROME (Fr)
  • ROYAL RAPIDE (B)
  • HIRONDELLE (Fr)
  • DÜRKOPP (D)
  • CORTINA (NL)
  • KOPRA (NL) B-merk Gazelle
  • J.O.B. (B)
  • ALDEKA (B)
  • IMPERATOR (NL)
  • DHT (NL)
  • CUMBERLAND (Nl)
  • PRESTO (D)
  • THOMPSON (B)
  • PHILIPS CYCLES (GB)
  • RIVEL (NL)
  • CONCORDIA (D)
  • STENTOR (B)
  • ROYAL (NL)
  • EIJKO (?)
  • KAPTEIN (NL)
  • ERVO (NL)
  • EXCELSIOR (NL)
  • COVÉ (NL)
  • EMPO (NL)
  • RIV'TON (Nl)
  • GERMAAN (NL)
  • GERMAAN (NL)
  • RUBICON (?)
  • MOTOBECANE (Fr)
  • PHOENIX (NL)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • T.HARTOG (Nl)
  • VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)
  • LIBERTAS (B)
  • GEORGES COLPE (B)
  • H.V.d. PLAS (B)
  • THE OCEAN CYCLE FMG Coy (?)
  • ELTI (?)
  • GRUNO (Nl)
  • ASTRA (NL)
  • SUPER STYLE (NL)
  • STELLA MARIS (?)
  • OLYMPIA RIJWIEL (NL)
  • VIKING (Nl)
  • FLORA (NL)
  • RS STOKVIS (NL)
  • BURGERS E.N.R.(NL)
  • STAALROS (NL)
  • AVADA (NL)
  • ALCYON (Fr)
  • VADERLAND (NL)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • ZELTI (?)
  • CYCLES YLLUS (?)
  • WESTA ( NL ?)
  • APAM - V (?)
  • PANTHER (D)
  • Enkele historische fietsmerken uit Magdeburg (D)
  • MEGA CYCLE (?)
  • DURABLE MERCURY CYCLE (?)
  • CYCLE AS-THOR (B)
  • V.D.B. SPORT (B)
  • KASTEEL, Rijwielindustrie (NL)
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • TRIO (NL)
  • OLYMPIA (B)
  • CYCLES BUFFALO GAND (B)
  • INDIANA Cycle (B)
  • DELFA (B)
  • FLANDRIA (B)
  • MERCURY (B)
  • Cycles SALDOS (B)
  • Cycles L' AVENIR (B)
  • LION RAPIDE (B)
  • STAR (B)
  • L' AURORE (B)
  • The FLYER cycle (B)
  • CYCLES DETIFFE (B)
  • CYCLES DE BRUYNE (B)
  • CYCLES BURY (B)
  • SECURITAS (B)
  • CYCLES ROC (B)
  • EMKA (B)
  • CYCLES CONCURRENCE (B)
  • LECLERCQ et FILS (B)
  • Cycles MARCEL BUYZE (B)
  • CYCLES G. PINEUX (B)
  • NEW EXTRA (B)
  • CYCLES PDT (B)
  • RDC (B)
  • JUPITER (B)
  • CYCLES P. ANDRE (B)
  • C.S.D.(B)
  • Cycles DIAMANT (B)
  • CYCLES MIRELLI (B)
  • CYCLES MARCASSIN (B)
  • CYCLES ROBIN (B)
  • SIKI (B)
  • RECORD (B)
  • VOLTA (B)
  • GLORIA (B)
  • OLYMPIC (B)
  • LINDOR (B)
  • DAUTRELOUX (B)
  • LEPINE - Namur (B)
  • LIBERATOR (B)
  • COLIBRI SUPER (B)
  • ROYAL LlEGEOISE (B)
  • Cycles BOURGUIGNON (B)
  • A.ROUET (B)
  • CYCLES A. MALHERBE (B)
  • CYCLES A.JOYEUX (B)
  • LA MER (B)
  • DIESTA (B)
  • THE ARDIE (B)
  • SERCU PATRICK (B)
  • SALVATOR (B)
  • KUHLO (Zweden)
  • ULTRA - Namur (B)
  • DERBY (B)
  • CYCLES F.T.B. BONNEVILLE (B)
  • DUMON SPORT (B)
  • CYCLES L.DEPAS (B)
  • RADIUM - Namur (B)
  • RADIUM licence Splendor (B)
  • DIAMOND (B)
  • FR. VANBERGEN - Hasselt (B)
  • CYCLES REGINA - Namur (B)
  • RENZO SITA Namur (B)
  • CYCLE L.BOTHY - Namur (B)
  • KURZ - Namur (B)
  • CYCLES SCHOEREN BSN - NAMUR (B)
  • CYCLE F. SERGEANT - Namur (B)
  • CYCLES RAVAT (Fr)
  • CYCLES AIGLON (F)
  • PEUGEOT (Fr)
  • GROENE LEEUW (B)
  • MAIN d' OR (B)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • EXPRESS WERKE AG (D)
  • POLA (B)
  • R.M.B. (B)
  • VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)
  • LA PERLE (B)
  • RYLA M (B)
  • Cycles LEA (B)
  • CYCLES TOURNEBRIDE (B)
  • EDITH Rijwielen (B)
  • PRIMA (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • VICI CYCLES (B)
  • B.S.A. ( B & Fr)
  • BELGICA (B)
  • RUDGE (GB)
  • THE BRISTOL (B)
  • SPATBORDPLAATJES NEDERLAND 2
  • ORNATUS (NL)
  • CYCLE SALLAND (?)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • TEECO (Nl)
  • HENOS (?)
  • TRIUMPH (GB)
  • DCR (Nl)
  • CYCLES SELECT (?)
  • ALTRA (NL)
  • JET EAGLE (?)
  • J.C. HIGGINS (USA & NL)
  • SUPER - Sport ( B)
  • ITOH (Japan)
  • W.V.H. (NL)
  • NOORDSTER (Nl)
  • RUGBY SPORT (Fr)
  • WINSTON CYCLE (?)
  • CYCLE L. BOBET (Fr)
  • CYCLES ALZAN
  • GEZO (NL)
  • ALEXANDER (NL)
  • BANIER (NL)
  • A.B.N. RIJWIEL (NL)
  • BÈLA (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • PEERLESS ( USA & NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • RECORD (?)
  • REKTA (?)
  • DALILA - Peeraer (B)
  • Cycle LEON TROUET (?)
  • KWINTO (NL)
  • Elswick (GB)
  • MERCURIUS (?)
  • VELENZO (NL)
  • RIH (NL)
  • SEMPER (F)
  • NSU (D)
  • KALKHOFF (D)
  • CONA - Paris (FR)
  • CRYSTALUX (FR)
  • ROYAL RADNOR (?)
  • WILHELMINA (Nl)
  • VICO (NL)
  • SUPER CHROME (Fr)
  • ROYAL RAPIDE (B)
  • HIRONDELLE (Fr)
  • DÜRKOPP (D)
  • CORTINA (NL)
  • KOPRA (NL) B-merk Gazelle
  • J.O.B. (B)
  • ALDEKA (B)
  • IMPERATOR (NL)
  • DHT (NL)
  • CUMBERLAND (Nl)
  • PRESTO (D)
  • THOMPSON (B)
  • PHILIPS CYCLES (GB)
  • RIVEL (NL)
  • CONCORDIA (D)
  • STENTOR (B)
  • ROYAL (NL)
  • EIJKO (?)
  • KAPTEIN (NL)
  • ERVO (NL)
  • EXCELSIOR (NL)
  • COVÉ (NL)
  • EMPO (NL)
  • RIV'TON (Nl)
  • GERMAAN (NL)
  • GERMAAN (NL)
  • RUBICON (?)
  • MOTOBECANE (Fr)
  • PHOENIX (NL)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • T.HARTOG (Nl)
  • VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)
  • LIBERTAS (B)
  • GEORGES COLPE (B)
  • H.V.d. PLAS (B)
  • THE OCEAN CYCLE FMG Coy (?)
  • ELTI (?)
  • GRUNO (Nl)
  • ASTRA (NL)
  • SUPER STYLE (NL)
  • STELLA MARIS (?)
  • OLYMPIA RIJWIEL (NL)
  • VIKING (Nl)
  • FLORA (NL)
  • RS STOKVIS (NL)
  • BURGERS E.N.R.(NL)
  • STAALROS (NL)
  • AVADA (NL)
  • ALCYON (Fr)
  • VADERLAND (NL)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • ZELTI (?)
  • CYCLES YLLUS (?)
  • WESTA ( NL ?)
  • APAM - V (?)
  • PANTHER (D)
  • Enkele historische fietsmerken uit Magdeburg (D)
  • MEGA CYCLE (?)
  • DURABLE MERCURY CYCLE (?)
  • CYCLE AS-THOR (B)
  • V.D.B. SPORT (B)
  • KASTEEL, Rijwielindustrie (NL)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Categorieën
    14-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycles HUNTER (Fr)

    LANGENIEUX / CYCLES HUNTER   -  Frankrijk

    Saint-Etienne / Neufchâteau

    Hunter, opgericht rond 1903, was het fietsmerk van de Langénieux-bedrijven in Saint-Etienne, die motorfietsen produceerden. Maar volgens de Bottin du cycle van 1951 werden de Hunter-fietsen vervolgens geproduceerd door de genaamde Verne F.,  ze werden gefabriceerd te Neufchâteau in de Vogezen. De naam van dit merk kwam destijds overeen met de mode om Britse producties na te bootsen. Op sommige balhoofdplaatjes van de Hunter-fietsen staan paarden afgebeeld die in een draaimolen galopperen.

    Zeer mooi miskend merk, maar niet perse een merk van een fabrikant.

    LANGENIEUX / CYCLES HUNTER - France

    Saint-Etienne / Neufchâteau

    Fondée vers 1903, Hunter fut la marque de cycles des entreprises Langénieux de Saint-Etienne, qui fabriquait des motos. Mais selon le Bottin du cycle 1951, les cycles Hunter furent fabriqués ensuite à Neufchateau dans les Vosges par un dénommé Verne F.Le nom de cette marque correspond à l’époque à cette mode de singer les productions anglaises. Certaine plaques de vélos Hunter représentent des chevaux qui galopent dans un manège. Très belle marque méconnue, mais pas forcément une marque de constructeur.











    14-04-2024, 00:00 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES LUCIEN MICHARD (Fr)

    CYCLES LUCIEN MICHARD

    Lucien Michard (Parijs, 17 november 1903 - aldaar, 1 november 1985) was een Frans wielrenner. Hij won vier opeenvolgende wereldkampioenschappen en verloor een vijfde, ook al kwam hij als eerste over de finish. Hij won een gouden medaille op de sprint op de Olympische Zomerspelen van Parijs 1924.

    Lucien Michard was de zoon van een garagehouder in Saint-Denis, een noordelijke voorstad van Parijs. Hij werkte voor zijn vader, maar bracht een groot deel van zijn tijd door met trainen in het Parc des Princes of de Cipale velodrome in Vincennes. Hij begon met koersen in 1921.

    Hij werd op 19-jarige leeftijd nationaal kampioen sprint. In 1924 won hij de Olympische sprint en de Wereldkampioenschappen voor amateurs. In 1925 werd hij professional.

    Michard won vier jaar op rij het wereldkampioenschap bij de profs, te beginnen in Keulen in 1927. In feite won hij er vijf, maar onder ongebruikelijke omstandigheden. Michard versloeg Jef Scherens in de halve finale van het kampioenschap in Kopenhagen in 1931 en bereikte de finale tegen de lokale coureur Willy Falk Hansen. Michard eindigde met een halve meter voorsprong op Hansen! Hij en Hansen reden samen rond de wielerpiste en Hansen hief Michards arm op als erkenning voor de overwinning. Maar even later kondigde de omroeper aan dat Hansen had gewonnen. Natuurlijk was er meteen consternatie rond de aankomst- rechter, Alban Collignon, die ook voorzitter was van de Belgische Wielerbond. Hij besefte al snel zijn fout. Hij had gezien hoe de renners naar de streep reden en had Hansen aan de binnenkant van de baan gezien en Michard aan de buitenkant. De winnaar kwam aan de binnenkant van de baan over de finish en Collignon kondigde hem aan als Hansen, maar de twee coureurs hadden echter van positie gewisseld en het was wel Michard die de overwinning pakte.

    Collignon was bereid zijn beslissing terug te draaien, maar de regels verhinderden hem dit te doen. De regel was dat de beslissing van de aankomstrechter, eenmaal aangekondigd, definitief was. Het was bedoeld om te voorkomen dat renners een uitslag zouden kunnen betwisten. Dit verhinderde Hansen en Michard om het resultaat te betwisten, maar de Union Cycliste Internationale (U.C.I.) verwachtte niet dat een aankomstrechter van gedachten zou veranderen. Michard daagde de UCI uit, maar de rechtbank oordeelde dat het evenement niet onder zijn bevoegdheid viel en de UCI vernietigde de beslissing niet, Hansen droeg de rest van het jaar de regenboogtrui van wereldkampioen. Hij droeg het in de vele revancheraces in heel Europa waarvoor hij en Michard samen waren gecontracteerd om tegen elkaar te rijden. Michard zelf droeg een trui waarop geen regenboogstrepen te zien waren maar welwereldbollen, net als later op de balhoofdplaatjes van zijn fietsen.

    Michard nog won een aantal nationale titels. Hij associeerde zich met Louis Chaillot om met een tandem te koersen. In 1938 vestigden zij te samen drie wereldrecords, maar de Tweede Wereldoorlog zou een  einde maken aan die samenwerking.

    Ondertussen was hij ook begonnen met de verkoop van fietsen die zijn naam waren droegen en sponsorde hij in 1939, samen met bandenfabrikant Hutchinson, een professioneel team.

    De fietsen van Lucien Michard werden geassembleerd door de Mansier Prophete-filialen in Saint Bonnet de Rochefort, ze waren ook groothandelaars in fietsen en motorfietsen, ze verdeelden ook het merk Promo Vichy.

     













    14-04-2024, 00:00 geschreven door phd
    13-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JUNCKER (NL)

    JUNCKER RIJWIELEN

    De N.V. Handels- en Industriemaatschappij Jüncker & Co ( Junker toen nog met umlaut) ook bekend als J.C.R. rijwielen werd in 1898 in Den Haag opgericht door Johan Christiaan Jüncker (1869-1915). Deze Nederlandse fabrikant en importeur bouwde naast fietsen ook bromfietsen en lichte motoren met Victoria-, Villiers- en ILO-motoren van 50 tot 147 cc.

    1905: Deponering van het merk Livingstone voor rijwielen en rijwielonderdelen door handelsvennootschap Jüncker & Co. te Haarlem. Korte tijd daarna verhuisde Jüncker naar Rotterdam.

    Jüncker & Co had vestigingen in o.a. Arnhem, Apeldoorn, Den Haag, Amersfoort en Arnhem.

    Daniel Marinus Henri Juncker (1873-1934), een broer van de in 1898 opgerichte J.C.R. rijwielen was koopman in rijwielen en vennoot van Jüncker & Co in Den Haag.

    Een jongere broer van de familie, Adolf Adriaan Juncker (1875-1948) vestigde zich rond 1900 in Rotterdam als rijwielbandenfabrikant aan de Leuvehaven WZ 155. Samen met zijn broers Wilem Jacob Juncker (1876-1941) en Johann Michael Juncker (1878-1950) gingen ze coöpereren onder de handelsnaam W.J. Juncker & Co als fabrikant van J.R.S. en invoerder van fietsonderdelen. In 1915 was het depot gevestigd aan de Schiedamsedijk 174. Het magazijn aan de Baan lag binnen de brandgrens in Rotterdam en was in mei 1940 tijdens het Bombardement op Rotterdam en daarop volgende branden geheel verwoest.

    Wilem Jacob Juncker (1876-1941) en Johann Michael Juncker (1878-1950), 2 andere broers vestigden zich in 1912 aan de Korenmarkt in Arnhem als firma W.J. Juncker & Co.. Dit bedrijf vestigde zich later aan de Arnhemse Pauwstraat en in 1956 verkaste het opnieuw naar de Korenmarkt in Arnhem.

    In 1929 werd de import van de rijwielonderdelen & accessoires overgelaten aan W.J. Juncker & Co in Arnhem. De fietsenfabriek Juncker opende in 1935 in Apeldoorn op het bedrijventerrein Driehuizen een nieuwe fabriek naast de sedert 1932 daar gevestigde rijwielenfabriek van Sparta.

    In de jaren 1930 werd bij het Philips Natuurkundig Laboratorium een elektrische fiets ontwikkeld. Deze werd onder andere geproduceerd door R.S. Stokvis, Jüncker, Simplex (Nederland) en Burgers-ENR. Op de RAI-tentoonstelling in januari 1933 was de elektrische fiets niet te vinden. Door specialisten werd hij afgedaan als een flop.

    De firma W.J. Juncker & Co Arnhem kwam in 1941 na het overlijden van oprichter Willem Jacob Juncker (1876-1941) in handen van diens stiefzoon.

    In 1952 fuseerden de rijwielfabrikanten Locomotief uit Amsterdam met Simplex uit Utrecht. De jaren '60 waren voor de hele fietsenbranche een moeilijke periode. In 1965 werd de productie van Locomotief / Simplex aan Juncker in Apeldoorn uitbesteed. Twee jaar later volgde een fusie van Simplex, Locomotief en Juncker tot de Verenigde Nederlandse Rijwielfabrieken (VNR). In 1968 werd de VNR overgenomen door de N.V. Gazelle Rijwielfabriek v/h Arentsen en Kölling, die de fabriek in Apeldoorn sloot.

    De merknaam Simplex werd verkocht aan een Duits groothandelsbedrijf. De merknaam Juncker gaat over in handen van de Accell Group, het moederbedrijf van het huidige Juncker Bike Parts. Juncker Bike Parts is één van de grootste groothandels in fietsonderdelen en accessoires. Met meer dan 17.000 artikelen van honderden topmerken is er altijd een oplossing voor iedere fiets! Vanuit het centrale magazijn in Apeldoorn worden dagelijks meer dan 9.000 pakketjes verstuurd met een keur aan fietsonderdelen en accessoires.

    Bron: Wikipedia

     









    13-04-2024, 17:04 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycles VERDUN (B)

    Les Cycles Verdun Lodelinsart

    Lodelinsart is een deelgemeente van de Belgische stad Charleroi, gelegen in het Waalse Gewest in de provincie Henegouwen.

    Er is weinig geweten over dit fietsmerk. Wel merkwaardig dat het balhoofdplaatje verwijst naar de Slag bij Verdun (1916) in Frankrijk, tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1918). De figuur op het plaatje stelt een Franse soldaat voor in zijn typische  horizon blauwe (blue horizon) uniform.

    Op een lijst van Belgische lijst van Belgische fietsmerken staat: VERDUN Verdun S. Cve. Charleroi (c.)









    13-04-2024, 15:48 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycles DEVAUX (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Cycles Devaux  -- La Louviere - Belgique 

    Extra info bienvenue



    13-04-2024, 14:49 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FAMA (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    FAMA -- Blomme Le Comte -- Tournai/ Doornik  België

    Extra info welkom



    13-04-2024, 14:32 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JONGE AREND (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES JONGE AREND   - J Laurens -- Braschaat   België

    Extra info welkom



    13-04-2024, 14:29 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NOVY (B)

    NOVY is een Belgisch merk van fietsen, bromfietsen en motorfietsen en produceert tegenwoordig keukenapparatuur. De bedrijfsnaam was Ets. “Novy”, Hil. Lannoy & Zonen, Courtrai (Kortrijk), tegenwoordig Novy NV, Kuurne.

    De firma werd in 1911 opgericht door de voormalig wielrenner Hilaire Lannoy (1887-1984). Hij begon in 1907 een rijwielhandel in Kortrijk, maar vanaf 1911 begon hij, na zijn wielercarrière, zelf fietsen te produceren onder de merknaam "Yonnal" (Lannoy omgekeerd). Tijdens de Eerste Wereldoorlog moest hij de productie stoppen door de materiaal schaarste. Na de oorlog nam de populariteit van het fietsen toe, waardoor Hilaire zelfs fietsen uit Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk moest gaan invoeren. In 1920 begon Lannoy ook bakfietsen te vervaardigen, die al de merknaam "NOVY" kregen. Vooral Britse fietsen hadden een goede naam, en rond 1930 was de merknaam al "verengelst" tot "The Yonnal". Rond die tijd verkocht Lannoy ook fietsen van FIAT, Torpille, Rapide en Curon. Rond 1928 werden er voor het eerst lichte motorfietsen geproduceerd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog lag de productie stil, en bovendien viel er een vliegtuigbom op het bedrijf. Na de oorlog kon Hilaire Lannoy de productie al snel weer opstarten. Vanaf 1965 legde het bedrijf zich toe op de productie van afzuigkappen, maar later volgde ook nog andere keukenapparatuur. Men bleef intussen, tot 2007, ook fietsen produceren. Novy was ook sponsor van amateur- en professionele wielerploegen.

    Het bedrijf bestaat echter nog steeds.









    13-04-2024, 11:55 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JUNCKER (NL)

    Juncker







    13-04-2024, 00:00 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GAZELLE (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gazelle Fietsen ( Dieren-Nederland)

    De geschiedenis van Gazelle fietsen gaat terug tot 1892 wanneer Willem Kölling een fiets uit Engeland importeert en hem verkoopt in zijn pas geopende rijwielhandel.

    Omdat de zaken goed lopen gaat hij een partnership aan met Rudolf Arentsen, een handelaar in kachels, haarden en ijzer. Samen richtten zij de firma Kölling en Arentsen op. In de begintijd werkten ze vanuit een schuurtje, dat al snel te klein werd. Ze kochten, in 1902,  een stuk grond en bouwden een fabriek op de hedendaagse plek in Dieren. Meteen werd de merknaam Gazelle geïntroduceerd. In 1905 trok Rudolf Arentsen zich terug uit het bedrijf en werd opgevolgd door Hendrik Kölling, de broer van Willem. Later kwam hun neef, Jan Breukink, zijn ooms vervoegen als lid van de directie. In de loop der jaren zouden er heel wat fietsen uit de fabriek rollen en werd het gamma zelfs uitgebreid met motorfietsen.

    In 1915 werd het bedrijf omgedoopt in N.V. Gazelle Rijwielfabriek v/h Arentsen en Kölling. Gazelle groeide door een combinatie van kwaliteit en een heel breed programma uit tot een van de grootste Nederlandse fabrieken. Het bedrijf maakte heel veel onderdelen zelf, zoals trommelremmen en drieversnellingsnaven. Veel andere merken kochten die zaken in. De fabriek  werd veelvuldig uitgebreid en verbouwd. In 1915 kwamen ook de 1ste Gazelle koersfietsen op de markt: de Gazelle Tour De France en Gazelle wegrace n. 1.

    Na 1945 groeide Gazelle uit tot de grootste Nederlandse fabriek. Gazelle maakte zeer goede fietsen, volgde de markt en begreep de kracht van reclame.

    Vanaf 1965 begon Gazelle zich serieus in te zetten op de markt van de koersfietsen. De eerste modellen werden simpelweg Gazelle racefiets genoemd en de frames waren ingedeeld in racefiets frames of super racefiets frames. Als componenten kon je kiezen uit Stronglight, Simplex, Campagnolo en zelfs Zeus. Shimano was dan nog niet te verkrijgen. In 1965 werd tevens gestart met de sponsoring van een professionele wielerploeg onder leiding van profwielrenner Piet Van Est. De eerste sponsoring was nog zeer bescheiden en het was pas wanneer de sigarenfabrikant Willem II als cosponsor er bij kwam dat de eerste overwinningen geboekt werden.

    In 1967 werd zelfs niemand minder dan Rik Van Looy ingelijfd die er bleef tot en met het einde van zijn loopbaan als profrenner in 1970.

    De sponsoring van professionele wielerploegen duurde tot 1999, een periode van meer dan 30 jaar dus, waarbij heel wat bekende renners de revue passeerden en heel wat successen werden geboekt waaronder ook twee keer een wereldtitel: in 1969 met Harm Ottenbros en in 1975 met Hennie Kuiper. Het was naar aanleiding van deze titels dat de Gazelle Champion Mondial lanceerde, de meest succesrijke Gazelle fiets tot nu toe. ( Persoonlijke noot:  ikzelf heb ook, in de Jeugdcategorieën (Juniores), met  een Gazelle Champion Mondial gekoerst en ik vond het een van mijn betere fietsen waar ik mee gekoerst heb)

     

    Gazelle racefietsen

    Gazelle racefietsen waren een begrip in Nederland, tal van professionele wielerteams hebben er meegereden. Vooral het topmodel de Gazelle Champion Mondial dat geboren werd in 1969 na de wereldtitel van Harm Ottenbros op een Gazelle fiets en waar onder andere Hennie Kuiper bekend mee werd, is een gegeerd verzamelobject geworden.

    Ondanks de overname in 1971 door Raleigh bleef het merk bestaan. Sinds 2001 is de fabriek in Dieren weer in Nederlandse handen, sinds 2011 onderdeel van Pon Holdings.

    ANDRÉ VLAANDEREN. (Cornelis André Vlaanderen - Amsterdam, 1 september 1881 – Brugge, 5 augustus 1955 - was een Nederlands grafisch kunstenaar. André Vlaanderen (1881 - 1955), geboren in Amsterdam, was één van de eersten die zijn kunstvaardigheid inzette op het gebied van de reclame. Vanaf 1914 tot kort voor de tweede wereldoorlog werkte hij onder andere voor Gazelle. In de periode van 1914 tot 1929 (hij vertrekt dan naar Brugge in België) publiceert Gazelle wekelijks een advertentie van zijn hand in 'De Kampioen'. Naar schatting heeft hij 500 advertenties gemaakt. Hij produceerde tussen 1920 en 1930 ook een twintigtal gratis promotieboekjes voor Gazelle. Verder ontwierp hij het balhoofdplaatje, het merkteken op de balhoofdbuis, dat ruim 75 jaren - eerst met zijn naam onderaan; later zonder - zo kenmerkend was voor een Gazelle fiets.

    Met al zijn uitingen zorgde André Vlaanderen ervoor dat het merk Gazelle voortdurend op ieders netvlies stond. Hij heeft Gazelle een 'gezicht' gegeven. Het dan ook niet vreemd dat Gazelle destijds zo'n grote naamsbekendheid had - en nu nog steeds heeft.

    In augustus 1929 vestigde Vlaanderen zich in België, eerst in Gent en vanaf augustus 1930 in Brugge. Eerst woonde hij in de randgemeenten Sint-Andries en Assebroek, om vanaf 1939 en tot aan zijn dood in de historische stad, op het adres Spiegelrei 24 te wonen.

    https://www.diereninbeeld.nl/index/Onderwerp-album/Paginas/Gazelle_Rijwielfabriek.html

    https://www.gazelle.nl/historie/rijke-geschiedenis























    13-04-2024, 00:00 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LUDO (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    LUDO

    Frans Huygens (1913-1980) startte het bedrijf, in 1928, met enkel de productie van de fietskaders. Huygens had ervaring opgedaan in een ander bedrijf, dat onder meer de koersfietsen voor wielrenner Poeske Scherens leverde. In 1952 begon Frans zelf complete fietsen te maken. De fietsen kregen de merknaam Ludo, dat was de voornaam van Frans' zoon (1946). In 1955 werd Stan Ockers in Frascati, met een Ludo fiets, wereldkampioen op de weg bij de beroepsrenners. In 1956 werd een nieuwe loods van 800 m² aan de toenmalige fabriek bijgevoegd. In 1964 werd Eddy Merckx wereldkampioen bij de amateurs op een fiets met Ludo-frame.

    Frans had zich bij de opbouw van zijn zaak steeds gehouden aan een even simpel als doeltreffend basisprincipe: een paar vakbekwame handen en een helder hoofd zorgden voor de productie, de kwaliteit van het afgeleverde werk zou dan wel zelf voor de nodige reclame zorgen. Dat deze levensvisie niet zo verkeerd was, bewees de steeds stijgende vraag naar Ludo fietsen. De voortdurende groei werd in 1974 een waar probleem: Melsbroek was te klein en meer ruimte werd een dringende noodzakelijkheid.

    In 1975 betrok de firma zijn huidige locatie in het westen van Kortenberg met een hal van 6000 m² . Met Kortenberg begon er ook een periode van grote expansie. Ludo, die inmiddels een team van jonge enthousiaste medewerkers rond zich  had weten te scharen, wou de aangeboden mogelijkheden optimaal benutten en gaf een nieuwe wending aan het fietsbedrijf. Door de aankoop van de modernste machines werd de productie deels geautomatiseerd en sterk beredeneerd. Tevens werd er een verkoopnet opgebouwd dat het ganse land bestreek. Die industrialisering en professionalisering leidde in 1980 ook tot de omvorming van de PVBA Frans Huygens naar de NV Ludo. In 1989 kwam er een bijkomende hal van 2000 m².  Zoon Ludo, actief in het bedrijf sinds 1967, werd in 1993 opgevolgd door Johan Huygens, kleinzoon van de stichter.

    Om de naambekendheid bij het grote publiek op te krikken startte Ludo met sportsponsoring. Eerst van 1975 tot 1980 als sponsor van de Egmont Spurters Machelen met als hoogtepunt de wereldtitel op de weg juniors voor Ronny Van Holen in 1977. Vanaf 1980 als co-sponsor van de professionele wielerploeg Safir-Ludo. Gedurende vier jaar behaalden gerenommeerde profs als Herman Vanspringel (Bordeaux-Parijs), Willem Peeters (Grote Prijs Raymond Impanis) en Ronny Van Holen (Brabantse Pijl) Eric Leman en Georges Pintens vele mooie overwinningen op hun Ludo fiets.

    Sinds 2000 gebruikt het bedrijf ‘Granville’ als nieuwe merknaam en worden er geen Ludo fietsen meer gemaakt. Het bedrijf levert de fietsen voor bpost, importeert Scott materiaal en profileert zich als leverancier van mountainbikes. In 2007 werd aan de site terug een nieuwe bijkomende fietsfabriek toegevoegd.

     

    Granville hoopt om in 2024 de kaap van 100.000 verkochte fietsen te halen!

     

    Bron en info:   https://granvillebikes.com/nl/history/?v=d3dcf429c679









    Bijlagen:
    ludo.jpg (17.3 KB)   



    13-04-2024, 00:00 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.M. KINT (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    MARCEL KINT

    Marcel Kint   - Zwevegem, 20 september 1914 - Kortrijk, 23 maart 2002

    Als wereldberoemd wielrenner startte Marcel Kint in 1950 zijn eigen fietsenwinkel boven het café ‘Valkenburg’ in Zwevegem. Overdag fietsenmaker en ‘s avonds caféuitbater. Na een paar jaar was een verhuis noodzakelijk. Marcel had heel wat naam en faam verworven als fietsenbouwer. Niet alleen te danken aan zijn 'statuut' als ex-profwielrenner en wereldkampioen, maar ook aan de degelijke kwaliteit en graad van afwerking van zijn fietsen. Een groter pand werd gezocht en gevonden in Kortrijk. In 1954 ontstond de firma M.Kint, een groothandel in M. Kint fietsen en fietsonderdelen (fietsenkint.be). En nu, 60 jaar later, is de groothandel er nog steeds en op dezelfde plaats.  Marniek Kint en Lien Baguet, zijn trots de 3de  generatie te mogen zijn. Nog steeds worden fietsen door hen geassembleerd. Met veel passie en kennis wordt de Marcel Kint fiets door hen vervaardigd.

    Marcel Kint was een groot Belgisch wielrenner die vele belangrijke  wedstrijden  won: Parijs-Roubaix, Gent-Wevelgem, Omloop van België, Waalse Pijl, Ronde van Vlaanderen (onafhankelijken), Belgisch Kampioen, verschillende keren ritwinnaar in de Tour de France en ook gele truidrager,... en nog tal van andere wedstrijden. Zijn bijnaam luidde "De Zwarte Arend", die kreeg hij van een wielerverslaggever van de krant 'Les Sports'. Hij kreeg die alias omwille van de  macht die hij uitstraalde tijdens de koers, door zijn favoriete zwarte trui en zijn scherpe neus en gelaatstrekken. Tussen 1934 en 1951  won hij meer dan 120 keer,  het hoogtepunt was het wereldkampioenschap van 1938 te Valkenburg (NL). Kint werd - ongewild - de langst regerende wereldkampioen wielrennen want na zijn overwinning op het WK in 1938 in Valkenburg werd, vanwege de Tweede Wereldoorlog, jarenlang geen nieuw wereldkampioenschap meer betwist.

     

    http://marcelkint.weebly.com/

     

     

     









    13-04-2024, 00:00 geschreven door phd
    12-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SANS PAREILE BAYARD (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SANS PAREILE BAYARD -- Manufacture Belgo - Americaine 

    Michaux  - Liege/Luik   - Belgique/België

    Extra Info bienvenu



    12-04-2024, 14:04 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BAUDOUIN ROYAL (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BAUDOUIN ROYAL -- Baudouin  Etabl. Matthys -- Mons/Bergen   België - Belgique 

    Extra info bienvenu



    12-04-2024, 13:57 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 MOTEURS (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    4 MOTEURS (B)

    Extra info welkom



    12-04-2024, 13:50 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES M BONTE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES M BONTE  -- Steenbrugge-- België

    Extra info welkom



    12-04-2024, 13:47 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES BOELAERT (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES BOELAERT -- Merelbeke - België

    Extra info welkom



    12-04-2024, 13:44 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE RUDI (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    The Rudi  MLD  Libberecht  Roeselare/ Roulers   - België

    Extra info welkom



    12-04-2024, 13:37 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES LATEKOMERS ROESLAERE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES LATEKOMERS ROESLAERE   - Roeselare/Roulers - Belgë

    Extra info welkom



    12-04-2024, 13:32 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE MAPLELEAF (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    The Mapleleaf MLD - Roeselare/ Roulers  - België

    Extra info welkom



    12-04-2024, 13:27 geschreven door phd
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Goedkope merken
    Mijn favorieten
  • Encyclo du vélo
  • Online Bicycle Museum UK
  • VERZAMELING VAN JAN V D ZANDEN
  • Gastenboek
  • Wens u nog een hele fijne zondag

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    indonesie
    blog.seniorennet.be/indones
    HIERONDER, EXEMPLAREN OM TE RUILEN / EXEMPLAIRES À ÉCHANGER CI-DESSOUS/ BELOW BICYCLE HEADBADGES TO EXCHANGE/ NACHFOLGEND STEUERKOPFSCHILDER ZUM UMTAUSCH/

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!