Fietsbalhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • SPATBORDPLAATJES NEDERLAND 2
  • ORNATUS (NL)
  • CYCLE SALLAND (?)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • TEECO (Nl)
  • PRIMA (?)
  • HENOS (?)
  • TRIUMPH (GB)
  • DCR (Nl)
  • SUPER - Sport (?)
  • CYCLES SELECT (?)
  • ALTRA (NL)
  • JET EAGLE (?)
  • J.C. HIGGINS (USA & NL)
  • ITOH (Japan)
  • RUDGE (GB)
  • W.V.H. (NL)
  • NOORDSTER (Nl)
  • RUGBY SPORT (Fr)
  • WINSTON CYCLE (?)
  • CYCLE L. BOBET (Fr)
  • CYCLES ALZAN
  • GEZO (NL)
  • ALEXANDER (NL)
  • BANIER (NL)
  • A.B.N. RIJWIEL (NL)
  • BÈLA (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • PEERLESS ( USA & NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • SEMPER (F)
  • RECORD (?)
  • REKTA (?)
  • DALILA - Peeraer (B)
  • Cycle LEON TROUET (?)
  • KWINTO (NL)
  • Elswick (GB)
  • MERCURIUS (?)
  • VELENZO (NL)
  • RIH (NL)
  • NSU (D)
  • KALKHOFF (D)
  • CONA - Paris (FR)
  • CRYSTALUX (FR)
  • POLA (?)
  • ROYAL RADNOR (?)
  • ROYAL RAPIDE
  • WILHELMINA (Nl)
  • VICO (NL)
  • SUPER CHROME (Fr)
  • HIRONDELLE (Fr)
  • DÜRKOPP (D)
  • EXPRESS WERKE AG (D)
  • CORTINA (NL)
  • KOPRA (NL) B-merk Gazelle
  • J.O.B. (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • ALDEKA (B)
  • IMPERATOR (NL)
  • DHT (NL)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • CUMBERLAND (Nl)
  • PRESTO (D)
  • THOMPSON (B)
  • RIVEL (NL)
  • PHILIPS CYCLES (GB)
  • CONCORDIA (D)
  • TRIO (NL)
  • STENTOR (B)
  • ROYAL (NL)
  • EIJKO (?)
  • KAPTEIN (NL)
  • ERVO (NL)
  • EXCELSIOR (NL)
  • COVÉ (NL)
  • EMPO (NL)
  • RIV'TON (Nl)
  • GERMAAN (NL)
  • GERMAAN (NL)
  • RUBICON (?)
  • MOTOBECANE (Fr)
  • PHOENIX (NL)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • T.HARTOG (Nl)
  • VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)
  • LIBERTAS (B)
  • GEORGES COLPE (B)
  • H.V.d. PLAS (B)
  • THE OCEAN CYCLE FMG Coy (?)
  • ELTI (?)
  • GRUNO (Nl)
  • ASTRA (NL)
  • SUPER STYLE (NL)
  • STELLA MARIS (?)
  • LA PERLE (B & NL)
  • OLYMPIA RIJWIEL (NL)
  • VIKING (Nl)
  • FLORA (NL)
  • RS STOKVIS (NL)
  • BURGERS E.N.R.(NL)
  • STAALROS (NL)
  • AVADA (NL)
  • ALCYON (Fr)
  • VADERLAND (NL)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • ZELTI (?)
  • CYCLES YLLUS (?)
  • WESTA ( NL ?)
  • APAM - V (?)
  • PANTHER (D)
  • Enkele historische fietsmerken uit Magdeburg (D)
  • MEGA CYCLE (?)
  • DURABLE MERCURY CYCLE (?)
  • CYCLE AS-THOR (B)
  • V.D.B. SPORT (B)
  • KASTEEL, Rijwielindustrie (NL)
  • THE HUNT (NL)
  • LUXUS JUNIOR (?)
  • RYLA M (?)
  • SPATBORDPLAATJES NEDERLAND
  • SCIMEKA (?)
  • Cycles LUKENIE (?)
  • Rijwielen VEDETTE (?)
  • Cycles RENOLA (?)
  • UNION (?)
  • UNION (NL) 2
  • ARIZONA (NL)
  • VAANDEL (NL)
  • SPARTA (NL)
  • ROYCE UNION & SAVOY (USA & Nl/ ea ......)
  • UNION (NL)
  • BRETA - AALTEN (NL)
  • Cycles SAINT MICHEL (B)
  • Cycles FAREWELL - Niel (B)
  • RIJWIELEN VERVOS (NL)
  • NEDERLANDSE LEEUW (NL)
  • GOUDEN LEEUW (NL)
  • THUNDERJET CYCLEWORKS /RIJWIEL-FABRIEKEN J. DE WILDE (NL)
  • STEINWEG (D)
  • DUGLAS (NL)
  • CEDUDOR (NL)
  • RIJWIELFABRIEK HAAS (NL)
  • FIRMA J. BRANDO (NL)
  • EÖS (?)
  • THE BALMORAL SUPREME (?)
  • ROYAL CODRON (?)
  • R.M.B. (?)
  • ROMEO (?)
  • JEMA (?)
  • POLLUX (?)
  • PIONIER (?)
  • THE GOLD CROWN (?)
  • FUSEE (?)
  • Rijwielen LUXE IDEAL (?)
  • BATO (NL)
  • PROPHETE (D)
  • RABENEICK (D)
  • Cycles HASTOS (B)
  • VELOS DE VOS (B)
  • EASY V (B)
  • PARIS SPORT (B)
  • STORMVOGEL (B)
  • VREDA SPORT (B)
  • Cycles VERMEULEN (B)
  • EXELSIOR GARANTIE (B)
  • THE DURA (B)
  • DAVID SCHOTTE (B)
  • CRECENT (Zweden)
  • SIMBA (Nigeria)
  • RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)
  • LA NORDISTE (Fr)
  • Vélos PIETERS (Fr)
  • Cycles LEA (B)
  • NORMANDIE (B)
  • HERKRO (B)
  • PRASO (B)
  • ROYAL JENNY (B)
  • PFG (NL)
  • FONGERS (NL)
  • SIMPLEX (NL)
  • TIGRE (B)
  • TIELTIA (B)
  • Cycles Lion Victorieux (B)
  • BSA (GB)
  • BS SPECIAL BIRMINGHAM (GB)
  • THE BRISTOL ENGLAND (GB)
  • BOBBIN BIKES (GB)
  • BLUEBIRD (USA)
  • DAHON (USA)
  • RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)
  • MINERVA (B)
  • NORTA (B)
  • NORTA (B)
  • DUMBO ( ? )
  • COREA ( ? )
  • CHAMPION (?)
  • PICARDY (?)
  • LA SIRENE DES FLANDRES ( ? )
  • RUBI ( ? )
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • SPATBORDPLAATJES NEDERLAND 2
  • ORNATUS (NL)
  • CYCLE SALLAND (?)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • TEECO (Nl)
  • PRIMA (?)
  • HENOS (?)
  • TRIUMPH (GB)
  • DCR (Nl)
  • SUPER - Sport (?)
  • CYCLES SELECT (?)
  • ALTRA (NL)
  • JET EAGLE (?)
  • J.C. HIGGINS (USA & NL)
  • ITOH (Japan)
  • RUDGE (GB)
  • W.V.H. (NL)
  • NOORDSTER (Nl)
  • RUGBY SPORT (Fr)
  • WINSTON CYCLE (?)
  • CYCLE L. BOBET (Fr)
  • CYCLES ALZAN
  • GEZO (NL)
  • ALEXANDER (NL)
  • BANIER (NL)
  • A.B.N. RIJWIEL (NL)
  • BÈLA (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • PEERLESS ( USA & NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • SEMPER (F)
  • RECORD (?)
  • REKTA (?)
  • DALILA - Peeraer (B)
  • Cycle LEON TROUET (?)
  • KWINTO (NL)
  • Elswick (GB)
  • MERCURIUS (?)
  • VELENZO (NL)
  • RIH (NL)
  • NSU (D)
  • KALKHOFF (D)
  • CONA - Paris (FR)
  • CRYSTALUX (FR)
  • POLA (?)
  • ROYAL RADNOR (?)
  • ROYAL RAPIDE
  • WILHELMINA (Nl)
  • VICO (NL)
  • SUPER CHROME (Fr)
  • HIRONDELLE (Fr)
  • DÜRKOPP (D)
  • EXPRESS WERKE AG (D)
  • CORTINA (NL)
  • KOPRA (NL) B-merk Gazelle
  • J.O.B. (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • ALDEKA (B)
  • IMPERATOR (NL)
  • DHT (NL)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • CUMBERLAND (Nl)
  • PRESTO (D)
  • THOMPSON (B)
  • RIVEL (NL)
  • PHILIPS CYCLES (GB)
  • CONCORDIA (D)
  • TRIO (NL)
  • STENTOR (B)
  • ROYAL (NL)
  • EIJKO (?)
  • KAPTEIN (NL)
  • ERVO (NL)
  • EXCELSIOR (NL)
  • COVÉ (NL)
  • EMPO (NL)
  • RIV'TON (Nl)
  • GERMAAN (NL)
  • GERMAAN (NL)
  • RUBICON (?)
  • MOTOBECANE (Fr)
  • PHOENIX (NL)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • T.HARTOG (Nl)
  • VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)
  • LIBERTAS (B)
  • GEORGES COLPE (B)
  • H.V.d. PLAS (B)
  • THE OCEAN CYCLE FMG Coy (?)
  • ELTI (?)
  • GRUNO (Nl)
  • ASTRA (NL)
  • SUPER STYLE (NL)
  • STELLA MARIS (?)
  • LA PERLE (B & NL)
  • OLYMPIA RIJWIEL (NL)
  • VIKING (Nl)
  • FLORA (NL)
  • RS STOKVIS (NL)
  • BURGERS E.N.R.(NL)
  • STAALROS (NL)
  • AVADA (NL)
  • ALCYON (Fr)
  • VADERLAND (NL)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • ZELTI (?)
  • CYCLES YLLUS (?)
  • WESTA ( NL ?)
  • APAM - V (?)
  • PANTHER (D)
  • Enkele historische fietsmerken uit Magdeburg (D)
  • MEGA CYCLE (?)
  • DURABLE MERCURY CYCLE (?)
  • CYCLE AS-THOR (B)
  • V.D.B. SPORT (B)
  • KASTEEL, Rijwielindustrie (NL)
  • THE HUNT (NL)
  • LUXUS JUNIOR (?)
  • RYLA M (?)
  • SPATBORDPLAATJES NEDERLAND
  • SCIMEKA (?)
  • Cycles LUKENIE (?)
  • Rijwielen VEDETTE (?)
  • Cycles RENOLA (?)
  • UNION (?)
  • UNION (NL) 2
  • ARIZONA (NL)
  • VAANDEL (NL)
  • SPARTA (NL)
  • ROYCE UNION & SAVOY (USA & Nl/ ea ......)
  • UNION (NL)
  • BRETA - AALTEN (NL)
  • Cycles SAINT MICHEL (B)
  • Cycles FAREWELL - Niel (B)
  • RIJWIELEN VERVOS (NL)
  • NEDERLANDSE LEEUW (NL)
  • GOUDEN LEEUW (NL)
  • THUNDERJET CYCLEWORKS /RIJWIEL-FABRIEKEN J. DE WILDE (NL)
  • STEINWEG (D)
  • DUGLAS (NL)
  • CEDUDOR (NL)
  • RIJWIELFABRIEK HAAS (NL)
  • FIRMA J. BRANDO (NL)
  • EÖS (?)
  • THE BALMORAL SUPREME (?)
  • ROYAL CODRON (?)
  • R.M.B. (?)
  • ROMEO (?)
  • JEMA (?)
  • POLLUX (?)
  • PIONIER (?)
  • THE GOLD CROWN (?)
  • FUSEE (?)
  • Rijwielen LUXE IDEAL (?)
  • BATO (NL)
  • PROPHETE (D)
  • RABENEICK (D)
  • Cycles HASTOS (B)
  • VELOS DE VOS (B)
  • EASY V (B)
  • PARIS SPORT (B)
  • STORMVOGEL (B)
  • VREDA SPORT (B)
  • Cycles VERMEULEN (B)
  • EXELSIOR GARANTIE (B)
  • THE DURA (B)
  • DAVID SCHOTTE (B)
  • CRECENT (Zweden)
  • SIMBA (Nigeria)
  • RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)
  • LA NORDISTE (Fr)
  • Vélos PIETERS (Fr)
  • Cycles LEA (B)
  • NORMANDIE (B)
  • HERKRO (B)
  • PRASO (B)
  • ROYAL JENNY (B)
  • PFG (NL)
  • FONGERS (NL)
  • SIMPLEX (NL)
  • TIGRE (B)
  • TIELTIA (B)
  • Cycles Lion Victorieux (B)
  • BSA (GB)
  • BS SPECIAL BIRMINGHAM (GB)
  • THE BRISTOL ENGLAND (GB)
  • BOBBIN BIKES (GB)
  • BLUEBIRD (USA)
  • DAHON (USA)
  • RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)
  • MINERVA (B)
  • NORTA (B)
  • NORTA (B)
  • DUMBO ( ? )
  • COREA ( ? )
  • CHAMPION (?)
  • PICARDY (?)
  • LA SIRENE DES FLANDRES ( ? )
  • RUBI ( ? )
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    28-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CORTINA (NL)

    CORTINA (NL)

    Cortina (Nederland) is sinds de jaren 70 actief op de fietsenmarkt. De eerste jaren was degelijkheid het speerpunt van het merk. Vanaf 2006 is Cortina een andere weg ingeslagen en is het zich meer gaan neerzetten als belevingsmerk. Het merk volgt met name de trends binnen de markt en is daardoor in staat om trendy lifestylefietsen op de markt te brengen. Cortina probeert alles in haar fietsen te verwerken, design, comfort en kwaliteit. Omdat ze het ook nog betaalbaar willen houden, zijn de fietsen afwisselend succesvol. Sinds 2008 heeft het merk de stijgende lijn weer te pakken. Met het uitbrengen van een moederfiets met accessoires en de Cortina Transport U4, is het merk de afgelopen jaren een van de snelsgroeiende fietsmerken in Nederland.

    https://www.cortinabikes.com/nl







    28-05-2024, 18:10 geschreven door phd
    27-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KOPRA (NL) B-merk Gazelle
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    KOPRA - Nederland = B-merk Gazelle



    27-05-2024, 17:07 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.J.O.B. (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    J.O.B. - Etterbeek - België



    27-05-2024, 16:59 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.JOHNY SPORT (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    JOHNY SPORT - Aalst- België



    27-05-2024, 16:56 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ALDEKA (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ALDEKA-- Deinze -- België 



    27-05-2024, 16:52 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IMPERATOR (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    IMPERATOR - Arnhem- Nederland



    27-05-2024, 16:44 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DHT (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Haagse Toren - Nederland

    Den Haag



    27-05-2024, 16:41 geschreven door phd
    22-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CYCLES GANTOISE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CYCLES GANTOISE - België

    Fietsenhandelaar Cycles Gantoise uit Gent.



    22-05-2024, 16:15 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CUMBERLAND (Nl)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CUMBERLAND - Nederland

    Ons kleine landje heeft een flinke invloed gehad op de wereld van fietsen. Het is niet voor niets dat veel buitenlanders direct fietsen met ons land associëren. Die associatie komt ook doordat veel fietsmerken hun oorsprong in ons land vinden. Dat geldt bijvoorbeeld voor Koga, Batavus, Sparta, Van Moof, Gazelle én Cumberland.

    Het merk Cumberland produceert allerlei soorten fietsen, waarbij de productie altijd in eigen land plaatsvindt. Doordat de fabrieken van Cumberland in ons land te vinden zijn, is het merk in staat om geweldige kwaliteit te leveren. Daarbij maakt Cumberland ook uitsluitend gebruik van kwaliteits-onderdelen van A-merken. Cumberland fietsen zijn stadsfietsen in diverse vormen. Hoewel de Cumberland fietsen Britse namen hebben als de Plymouth en de Brighton zijn het fietsen in een Hollandse stijl. Dat geldt natuurlijk helemaal voor de Cumberland omafiets (de Cumberland York) en de Cumberland transportfiets (de Cumberland Coventry). Ondanks hun naam allemaal echte Hollandse fietsen.

    Halfords en Cumberland hebben een intensieve samenwerking; in alle Halfords winkels vind je daarom een divers aanbod van Cumberland fietsen.

     



    22-05-2024, 16:03 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PRESTO (D)

    PRESTO - Duitsland

    Presto en Chemnitz

    Chemnitz is een traditionele Saksische industriestad. De mechanische en voertuigbouw kent hier een buitengewoon lange geschiedenis van succes. Na rijtuigen en locomotieven verlieten in de 19e eeuw en het begin van de 20e eeuw een verscheidenheid aan fietsen, motorfietsen en auto's de productiefaciliteiten in Chemnitz.

    Een van de pioniers van de Duitse voertuigbouw was Georg Günther. Onder de merknaam "Presto", wat snel en snel betekent in het Italiaans, er werden in Chemnitz tienduizenden auto's, motorfietsen en bromfietsen en ongeveer 1 miljoen fietsen vervaardigd en over de hele wereld verkocht. De opkomst en ondergang van de Prestowerke is nauw verbonden met de Duitse economische geschiedenis van de vorige eeuw. Talrijke technische getuigen van dit tijdperk liggen nog steeds sluimerend in schuren en zolders, wachtend om opnieuw ontdekt te worden.

    PRESTO Chemnitz 1895 - 1906

    Het opbouwen van een bedrijf vereiste persoonlijkheid, kennis en ook gunstige omstandigheden. Georg Günther was een van de pioniers van de Duitse voertuigbouw. In 1895, op 25-jarige leeftijd, deed hij zijn eerste ondernemerservaring op in een klein bedrijf ("Heilert & Günther"). In 1896 ging hij naar Tharandt en richtte daar in 1897 de commanditaire vennootschap “Presto”-Fahrradwerke Günther & Co. op. De snel groeiende productie, die tot 1897 nog onder de merknaam “Pfeil” stond, vereiste een nieuw pand, dat vond hij in de machinebouwstad Chemnitz. In 1897 begon Günther met de bouw van de nieuwe fabrieksfaciliteiten aan de Zwickauer Straße 88 in Chemnitz. Tot 1900 werden er voornamelijk fietsen vervaardigd. Vanaf 1901 werden er ook auto’s verkocht. De eerste voertuigen, of in ieder geval delen daarvan, werden waarschijnlijk bij andere Europese fabrikanten gekocht. Hetzelfde concept werd gebruikt voor de productie van motorfietsen die Zedel- en Minerva-motoren gebruikten.

    1907 - 1910

    De toegenomen behoefte aan kapitaal en waarschijnlijk ook de crisis in de motorfietsproductie vanaf 1907 leidden in hetzelfde jaar tot de oprichting van Prestowerke Aktien-Gesellschaft Chemnitz. Na enig succes in de autoraces en deelname aan de eerste Prinz Heinrich-reizen, was Günther van plan zelf auto's en motoren te produceren. Hiervoor waren nieuwe productiefaciliteiten nodig, die hij vanaf 1909 liet ontwerpen door de in Chemnitz gevestigde architect Benirschke. Op 1 januari 1911 werden de vestigingen aan de Scheffelstrasse in Chemnitz in gebruik genomen.

    1911 - 1927

    Economische moeilijkheden in het bedrijf en de sportieve ambities van Günther leidden in 1913 tot geruzie en ook naar het vertrek van de oprichter uit het bedrijf. In hetzelfde jaar begonnen Günther en de latere DKW-oprichter Rasmussen met het opzetten van de elitefabriek in Brand-Erbisdorf. In de daaropvolgende jaren werd de productie constant uitgebreid. Er werden allerlei soorten fietsen afgeleverd. Reclame speelde een steeds grotere rol. Presto was intensief bezig met de prductie van fietsen. Met de nieuwe mogelijkheden in de Scheffelstrasse in Chemnitz konden auto's nu in verschillende prestatieklassen en met een grote verscheidenheid aan carrosserieën worden geproduceerd. Presto besefte al heel vlug de economische voordelen van auto's en bood daarom speciale bedrijfsvoertuigen aan. De economische druk leidde in 1920 tot de oprichting van de Duitse Automobielgroep, gevestigd in Leipzig. In 1927 verspreidde de mondiale economische crisis zich en gingen de metaalarbeiders in Chemnitz wekenlang in staking. Presto kon de rijwielen en voertuigen niet meer op tijd afleveren aan klanten. Grote onvrede en economische achteruitgang waren het gevolg.

    1928 - 1945

    De enige optie van Presto was een fusie met de National Automobile Company in Berlijn, die op 1 januari 1928 werd voltooid. Het Prestowerk in Chemnitz opereerde nu als Nationale Automobil-Gesellschaft A.-G., afdeling Prestowerke Chemnitz, hoewel het hoofdkantoor in Berlijn zelf slechts ongeveer 5% van het personeelsbestand in dienst had. In hetzelfde jaar werd de autoproductie in Chemnitz stopgezet. De productiefaciliteiten worden ontmanteld en in eerste instantie naar Berlijn gebracht.

    De productie bestond nu alleen uit fietsen. Vanaf 1930 waren er kleine motoren van Fichtel en Sachs met een cilinderinhoud van 74 cc verkrijgbaar. Presto had in de jaren twintig al enige ervaring opgedaan met de DKW Reichsfahrtmotor en werd vanaf 1930 een van de eerste producenten van gemotoriseerde fietsen. In de daaropvolgende jaren werden er talloze modellen toegevoegd.

    In 1935 verkocht NAG de fabrieksfaciliteiten aan de Scheffelstrasse in Chemnitz aan de opkomende AutoUnion AG voor 2.450.000 RM. De Prestowerkers moesten dan verhuizen. In 1936 werd een huurovereenkomst met een jaarlijkse huur van 66.000 RM gesloten tussen NAG en de eigenaar van Dorfstrasse 52 (tegenwoordig Paul-Gruner-Strasse) in Altchemnitz, het "Sachsenwerk Licht- und Kraft-AG Dresden Niedersedlitz Property".

    Tweede Wereldoorlog en nasleep

    Eind jaren dertig begon Presto ook aan de wapenproductie voor het Duitse leger, dat gebeurde  in twee afdelingen. Naast fietsen en lichte motorfietsen werden er nu ook militaire versnellingsbakken en rupskettingen voor pantservoertuigen van de Wehrmacht geproduceerd en geleverd. Vanaf 1943 werd de fietsenproductie volledig stopgezet ten gunste van de rupskettingproductie, die tot aan het einde van de oorlog in 1945 vrijwel het enige werkterrein van Prestowerke bleef. De Presto-fabrieken werden tijdens de luchtaanvallen op Chemnitz ook vernield. Aan het einde van de oorlog bezette het Sovjetleger Chemnitz.

    Overgebleven medewerkers van de Prestowerke probeerden een nieuwe start te maken met de productie van fietsen, die tot 1950 in kleine aantallen werden geleverd, hierbij werd gebruik gemaakt van gerecupereerde en teruggevonden materialen en van de ervaring van de medewerkers.

    Nadat het Rode Leger was binnengevallen, vond de ontmanteling plaats als herstelbetaling en op 3 oktober 1945 werd bevestigd dat de fabriek "eigenaarloos" was. De Presto-werken hielden dus op te bestaan. Als gevolg van het referendum in Saksen in 1946 werd de Prestowerke in Chemnitz twee jaar later als wapenfabriek onteigend ten gunste van de deelstaat Saksen. De voormalige directeur Ernst-August Klemm in Olpe (Westfalen) probeerde tot 1950 tevergeefs de onteigening aan te vechten.

    De voorjaarsbeurs van 1949 in Leipzig was de laatste optreden van het bedrijf dat nu bekend stond als de “IFA Werk Presto”. Te samen met Wanderer en Möve-Mühlhausen werden  er fietsen gepresenteerd. Het Prestowerke-logo was voor de laatste keer officieel zichtbaar in de beursbrochure. Tot 1950  werd  er nog geproduceerd onder de naam  Presto die al bestond sinds 1895. Een van de laatste producten  die hier vervaardigd werd was een ontstekingsverdeler voor Framo-motoren, dit omdat de overige systemen aan de VEB Fahrzeugelektrik waren toegewezen. Hier leefde tot aan het einde van de DDR een klein onderdeel van de traditionele Chemnitz-fiets- en autobouw  bij presto voort.

    Er waren andere Presto heren- en damesfietsen van West-Duitse makelij uit de jaren vijftig die de handelsmerken van de vooroorlogse productie hergebruikten. Helaas  is het nog niet duidelijk niet waar deze fietsen geproduceerd zijn.

    Volgens recentere conclusies werden er in de jaren 1954 tot 1956 nog steeds Presto lichte motorfietsen geproduceerd en aangeboden in Denemarken. De importeur in Denemarken was Biil & Brokholm.

     Bron:

    http://www.presto-chemnitz.de/geschichte/1895-1906.html















    22-05-2024, 09:40 geschreven door phd
    21-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THOMPSON (B)

    THOMPSON

    Sinds de oprichting in 1921 is Thompson als familiebedrijf onder leiding van 3 generaties De Smet uitgegroeid tot één van de belangrijkste fiets-fabrikanten van België. Onder supervisie van zaakvoerder Luc De Smet heeft Thompson de laatste jaren een explosieve groei gekend en dit zowel op gebied van verkoop van mountainbikes, stadsfietsen alsook sportieve hybriden. Thompson is een stukje Belgische wielergeschiedenis.

    Thompson is een Belgisch familiebedrijf  en werd opgericht door Hector De Smet in 1921 in de stad Geraardsbergen. Na de oprichting startte Thompson direct met een volledige productie in huis, van ontwerp tot en met frames lassen, lakken en assembleren. De Thompson filosofie werd zeer snel duidelijk voor het publiek, namelijk “Een hoge kwaliteit voor een eerlijke prijs”. Onder de merknaam Thompson produceerde Hector vooral racefietsen met oog voor verschillende geometrieën, wat voor die tijd nieuw was. Het merk bouwde al snel een stevige reputatie op in het wielerpeloton van de jaren ‘30, ‘40 en ’50. Bekende wielrenners zoals onder andere “IJzeren” Briek Schotte en Roger De Cock hebben indertijd grote zeges behaald op een Thompson fiets! Briek Schotte won in 1942 zijn eerste Ronde Van Vlaanderen op een Thompson fiets. Roger De Cock won zowel de Ronde Van Vlaanderen in 1952 als de Ronde Van België in 1954 op een Thompson fiets. In een interview later in het leven van de kampioen zei hij “De Thompson waar ik in ’54 op reed was de beste fiets uit mijn carrière”.

    Na meer dan 100 jaar in de branche en 4 generaties later blijft de ideologie van Thompson ongewijzigd! Vandaag de dag heeft Thompson een volledig gamma fietsen met de productie van E-bikes, race-, mtb, cross-, sport- en stadsfietsen. Daarvoor zorgen een 20-tal werknemers die zich dagelijks inzetten om uw fiets die met de hand en grootste zorg geassembleerd wordt in onze montagehallen, aan u in perfecte staat te leveren en dit via ons uitgebreid dealers-netwerk van ongeveer 250 dealers. Dit gebeurt allemaal in Lessines, waar onze magazijnen en montagehal gevestigd zijn op een oppervlakte van +/- 3500 vierkante meter.

    Ter gelegenheid van de 100e verjaardag in 2021 werd een speciale fiets vervaardigd. Voor het jubileumjaar 2021 trok Thompson volop de kaart van weleer en ontwikkelde het een unieke racebolide: de Century. Geen fiets met exotische kleurencombinaties of opzichtige framevormen, maar tijdloos ‘gun metal chrome’ en strakke aero looks. Er viel geen millimeter kabel te bespeuren aan de balhoofdbuis en toch was de stuuruitslag niet beperkt.. De bout waarmee je de zadelpen vastklemt, zat mooi weggewerkt waar bovenbuis en zitbuis in elkaar overgaan. Nog een leuk detail: het kopplaatje op de balhoofdbuis was een knipoog naar het embleem van 100 jaar geleden. De oplage van deze aeroracer was evenwel beperkt: er werden er slechts 100 van gemaakt en de frames kregen een nummering op de zadelbuis. Kortom: de Century was een collectors item. Nu, meer dan 100 jaar en 4 generaties later, is Thompson nog steeds in handen van de familie De Smet en is het gamma fietsen enorm divers. Racefietsen, e-bikes, mountainbikes, kinderfietsen… You name it!

     

    Thompson NV, Zoning Ouest 8, 7860 Lessines - België -

    https://thompson-bikebuilder.be/nl/wiezijnwij/







    21-05-2024, 16:11 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RIVEL (NL)

    RIVEL - Nederland

    De story van Rivel begon in de jaren na 1930 wanneer Haije van der Velde in dienst trad bij de heer Riemersma die een fabriek bezat waar kinderwagens, autopeds en driewielers gemaakt werden. Kort voor de Tweede Wereldoorlog keerde Riemersma terug naar Surhuisterveen om de rijwielzaak van zijn oude werkgever fietsenmaker Bekkema over te nemen. Van Der Velde wou zich ook niet beperken tot alleen fietsenverkoop, maar wou net als Riemersma ook  autopeds en driewielers vervaardigen. Zodoende startte hij in 1946 met de productie in de werkplaats van zijn winkel, maar  een jaar later besloot hij te gaan spreken met zijn oude werkgever. Beiden waren immers actief op dezelfde markt en dan is het toch beter om samen te werken dan te rivaliseren. Op 18 april 1948 werd in Surhuisterveen de firma Riemersma & Van Der Velde opgericht.

    De merknaam Rivel werd bedacht door een toeleverancier die de naam Riemersma & Van Der Velde te lang vond voor zijn pakbonnen en etiketten. Hij kortte deze af naar Rivel, bij de directie viel die naam in de smaak. Vanaf dat ogenblik werd Rivel gebruikt als merknaam. In november 1949 werd begonnen met de bouw van een nieuw pand van 720m² aan de Lauwersweg. In 1954 nam het bedrijf een gok door ook kinderfietsen te gaan produceren. Een nog groter risico nam Rivel toen ze ook een poging ondernam om ‘gewone` volwassen fietsen te produceren. De productie steeg en de continuïteit van het bedrijf kwam niet in gevaar. Het enige probleem was het gebrek aan ruimte. Na diverse expansies stokte in 1975 de productie, dit vanwege de heftige concurrentiestrijd vanuit het Oostblok. Tot 1975 waren er in totaal 1,5 miljoen steps gemaakt en verkocht. Het topjaar was 1968 waarin maar liefst 85.000 stuks werden vervaardigd. Dit was teveel voor Nederland alleen en Rivel exporteerde dan ook naar Duitsland, België en zelfs Australië, Nieuw-Zeeland en Amerika.

    Doordat er gebruik werd gemaakt van moderne apparatuur behoorde Rivel qua productie tot de top. Zo beschikte de fabriek vanaf 1967 over een volautomatische elektrostatische spuiterij en vanaf 1973 ook over een automatische wielbouwmachine. Vanaf 1948 werd er ook gebruik gemaakt van een soldeercarrousel voor frames die door eigen medewerkers van Rivel was gemaakt. Rivel, dat in 1948 begon met 5 medewerkers, groeide snel. Zo werkten er in 1952 al 27 arbeiders en in 1954 was dit aantal verdubbeld. Na 25 jaar had het bedrijf ongeveer 60 arbeidskrachten. Opvallend was dat het bedrijf een laag verloop had in het personeelsbestand: het personeel was dus trouw, Rivel bleek een goede werkgever te zijn.

    In 1963 besloot Riemersma uit het bedrijf te stappen en in 1978 kreeg Sytze Van Der Velde -zoon van- de directeursfunctie toegewezen. Haije Van Der Velde ging in 1985 met pensioen. In 1985 begon de productie van de ‘Abrahamfiets`die veel aandacht van de pers trok. De fiets was gemaakt voor senioren die wat lager bij de grond zaten maar nog normaal kon trappen. De fiets kreeg zelfs een prijs van de Zwitserse geneesmiddelenfabrikant Phamaton. Helaas viel de verkoop van deze fiets, tegen alle verwachtingen in, tegen.

    In 1987 kwam Rivel met iets compleet nieuws, namelijk de "Rivolt". Dit was een fiets met een elektrische hulpmotor. De fiets kreeg veel aandacht van de vakhandel en leek een groot succes te worden. Maar helaas werd ook deze velo geen grote succes. Na een moeilijke periode kwam in december 1991 het faillissement van Rivel. Na weken overleg werd met Rivel een doorstart gemaakt en in afgeslankte vorm ging het bedrijf verder onder leiding van directeur Joop Vreeze. De leveringscondities werden aangepast en Rivel was vanaf dan niet meer alleen te krijgen via grossiers, maar leverde nu ook direct aan de vakhandel. Op eigen kracht de markt veroveren was een zware klus, vond directeur de Vreeze en in 1993 vond hij een partner waar Rivel sterk mee gemaakt kon worden: Union. De officiële overname van Rivel door Union vond plaats in november 1993. Na het samensmelten van het personeel gingen de twee fabrikanten samen in Nieuwleusen verder om een groter marktaandeel te kunnen realiseren.

    Nadat Union, in 1995, alle overgenomen bedrijven, op Rivel na, had laten vallen gingen zij verder met het produceren van successen voor Rivel. Dit nam door de jaren heen geleidelijk toe. In 2005 nam één van de grotere spelers op de Nederlandse Tweewielers markt, Dutch Bicycle Group B.V., Union over en daarmee ook het merk Rivel. Zij bliezen Rivel nieuw leven in en deden dat op hun eigen, inmiddels vertrouwde, werkwijze. Dutch Bicycle Group B.V. had voor Rivel een passend imago ontwikkeld en in 2006 introduceerden zij een jonge, trendy en hippe lijn die  speciaal ontworpen was voor Rivel. Langzaam maar zeker werd Rivel weer op de kaart gezet en ging Rivel door met het (her)veroveren van de Nederlandse Tweewielermarkt.

    Inmiddels was Rivel niet alleen gegroeid op organisatorisch en technisch gebied, maar ook qua uitstraling. Door de jaren heen ontplooide Rivel een eigen stijl. Een hardwerkend team van jonge mensen was verantwoordelijk voor nieuwe kleurencombinaties en de urban en alternatieve look die werd geassocieerd met de nieuwe collectie, die in 2010 werd gelanceerd. Dit nieuwe aanbod werd door verschillende vak handelaren op de markt gebracht. Rivel betekende voor DBG, de vak-handelaren en de koper: hoge kwaliteit voor een betaalbare prijs. Het merk Rivel stond voor vernieuwing, hoge kwaliteit, geriefelijkheid en duurzaamheid.

    Vanaf eind 2013 kwam Rivel in handen van de Bicycle Industry Group (B.I.G.), een fusie van TradeCare International B.V. en DBG. De vestigingsplaats van BIG werd Deventer. De productie verschoof naar de uiterst moderne en zeer goed geëquipeerde productie-eenheden van TradeCare International B.V. in Oost Europa. BIG zette, met een team van circa 18 medewerkers onder leiding van Jan Hafkamp en Alma de Weerd, met ingang van 2016 Rivel als de topline van hun fietsenassortiment in, exclusief voor de vakhandel.

    Bron:

    https://rivel-bike.com/







    21-05-2024, 16:06 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PHILIPS CYCLES (GB)

    PHILIPS CYCLES (GB)

    Philips Cycles Ltd. was een Britse fietsenfabrikant gevestigd in Smethwick nabij Birmingham, Engeland. De geschiedenis begon vroeg in de 20e eeuw en eindigde in de jaren tachtig. Tegen die tijd was het onderdeel geworden van Raleigh Industries , zelf een deel van de Tube Investments- groep. Het bedrijf was een aantal jaren de op één na grootste fietsenproducent van Groot-Brittannië, na Raleigh. Het bedrijfsmotto, dat op al zijn badges stond, was "Renowned the World Over". Het merk "Phillips" wordt nog steeds over de hele wereld gebruikt, vooral in China en het Verre Oosten, onder licentie van Raleigh. In India werd het geproduceerd in Madras dat momenteel Chennai heet.

    Het bedrijf produceerde miljoenen fietsen, waarvan er vele werden geëxporteerd, en het produceerde ook verschillende bromfietsen. In 1956 onthulde Phillips 's werelds eerste titanium fietsframe. In tegenstelling tot moderne titaniumcomponenten werd puur titanium gebruikt in plaats van legeringen.

     

     









    21-05-2024, 16:01 geschreven door phd
    14-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CONCORDIA (D)

    CONCORDIA ( Duitsland)             

    Concordia, Schutzmarke: 23-08-1904

    Concordia was een fietsmerk van Nähmaschinen-Fabrik und Eisengiesserei A.-G, vorm. H. Koch & Co , Bielefeld

    Koch & Co.                                                      1865-1913

    Koch's Adler Nähmaschinenwerke AG       1913-1971

    Koch Adler AG                                                 1971-1990

    Door de grote nationale en internationale concurrentie verkeerde de industrie in de jaren 1880 in een crisis. Dürkopp & Co was het eerste bedrijf in Bielefeld dat fietsen ging produceren op zoek naar nieuwe afzetmarkten. Het nieuwe product verkocht zeer goed en het bedrijf kon zijn succesvolle weg voortzetten. Net als andere bedrijven volgde Koch & Co het voorbeeld van Dürkopp, zodat de fietsenproductie zich al snel ontwikkelde tot een belangrijke economische factor in de stad Bielefeld. In Bielefeld ontwikkelde er zich een nieuwe, succesvolle economische sector.









    14-05-2024, 15:37 geschreven door phd
    12-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TRIO (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Trio - Eindhoven - Nederland

    Info welkom



    12-05-2024, 11:40 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STENTOR (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Stentor - Van Der Wielen & Schwiebbe - Anvers / Antwerpen België



    12-05-2024, 11:31 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROYAL (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Royal -- Holland / Nederland

    Info Welkom



    12-05-2024, 11:24 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EIJKO (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eijko -  De Bilt

    Info welkom



    12-05-2024, 11:22 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KAPTEIN (NL)

    KAPTEIN

    ARNHEM – Nederland

    Merk werd opgericht door Willem Kaptein. Deze was voor de Tweede Wereldoorlog importeur van verschillende merken, waaronder vanaf 1938 ook Motobécane. Na de oorlog besloot hij zelf een fabriek te starten. De Motorrijwielfabriek Kaptein N.V. aan de Nieuwe Kade  werd  ondergebracht in de voormalige elektriciteitscentrale van Arnhem welke in de oorlog zwaar beschadigd was geraakt. Het pand werd op 27 april 1949 door Kaptein in gebruik genomen.

    In 1966 ontstond door samenwerking met de Rijwiel- en bromfietsfabriek Union de Rijwiel- en Motorindustrie Unikap N.V. . De samenwerking werd in 1973 weer ontbonden, hoewel Union de naam Unikap tot 1984 bleef voeren. Kaptein was altijd een B-merk van Union, een merknaam dat Union gebruikte om buiten de erkende rijwielhandel om te verkopen. Union heeft ook motobecane fietsen gemaakt. De naam Kaptein werd in 1996 verkocht aan de Makro die onder deze naam Union-fietsen leverde.

    (A.M.I. Willem Kaptein, Arnhem, later Rijwiel- en Motorindustrie Unikap N.V., Den Hulst (1949-1973).)







    12-05-2024, 11:10 geschreven door phd
    11-05-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ERVO (NL)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ERVO - Vorden- Nederland

    Info welkom



    11-05-2024, 10:44 geschreven door phd
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Goedkope merken
    HIERONDER, EXEMPLAREN OM TE RUILEN / EXEMPLAIRES À ÉCHANGER CI-DESSOUS/ BELOW BICYCLE HEADBADGES TO EXCHANGE/ NACHFOLGEND STEUERKOPFSCHILDER ZUM UMTAUSCH/

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!