Fietsbalhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • SPATBORDPLAATJES NEDERLAND 2
  • ORNATUS (NL)
  • CYCLE SALLAND (?)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • TEECO (Nl)
  • PRIMA (?)
  • HENOS (?)
  • TRIUMPH (GB)
  • DCR (Nl)
  • SUPER - Sport (?)
  • CYCLES SELECT (?)
  • ALTRA (NL)
  • JET EAGLE (?)
  • J.C. HIGGINS (USA & NL)
  • ITOH (Japan)
  • RUDGE (GB)
  • W.V.H. (NL)
  • NOORDSTER (Nl)
  • RUGBY SPORT (Fr)
  • WINSTON CYCLE (?)
  • CYCLE L. BOBET (Fr)
  • CYCLES ALZAN
  • GEZO (NL)
  • ALEXANDER (NL)
  • BANIER (NL)
  • A.B.N. RIJWIEL (NL)
  • BÈLA (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • PEERLESS ( USA & NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • SEMPER (F)
  • RECORD (?)
  • REKTA (?)
  • DALILA - Peeraer (B)
  • Cycle LEON TROUET (?)
  • KWINTO (NL)
  • Elswick (GB)
  • MERCURIUS (?)
  • VELENZO (NL)
  • RIH (NL)
  • NSU (D)
  • KALKHOFF (D)
  • CONA - Paris (FR)
  • CRYSTALUX (FR)
  • POLA (?)
  • ROYAL RADNOR (?)
  • ROYAL RAPIDE
  • WILHELMINA (Nl)
  • VICO (NL)
  • SUPER CHROME (Fr)
  • HIRONDELLE (Fr)
  • DÜRKOPP (D)
  • EXPRESS WERKE AG (D)
  • CORTINA (NL)
  • KOPRA (NL) B-merk Gazelle
  • J.O.B. (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • ALDEKA (B)
  • IMPERATOR (NL)
  • DHT (NL)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • CUMBERLAND (Nl)
  • PRESTO (D)
  • THOMPSON (B)
  • RIVEL (NL)
  • PHILIPS CYCLES (GB)
  • CONCORDIA (D)
  • TRIO (NL)
  • STENTOR (B)
  • ROYAL (NL)
  • EIJKO (?)
  • KAPTEIN (NL)
  • ERVO (NL)
  • EXCELSIOR (NL)
  • COVÉ (NL)
  • EMPO (NL)
  • RIV'TON (Nl)
  • GERMAAN (NL)
  • GERMAAN (NL)
  • RUBICON (?)
  • MOTOBECANE (Fr)
  • PHOENIX (NL)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • T.HARTOG (Nl)
  • VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)
  • LIBERTAS (B)
  • GEORGES COLPE (B)
  • H.V.d. PLAS (B)
  • THE OCEAN CYCLE FMG Coy (?)
  • ELTI (?)
  • GRUNO (Nl)
  • ASTRA (NL)
  • SUPER STYLE (NL)
  • STELLA MARIS (?)
  • LA PERLE (B & NL)
  • OLYMPIA RIJWIEL (NL)
  • VIKING (Nl)
  • FLORA (NL)
  • RS STOKVIS (NL)
  • BURGERS E.N.R.(NL)
  • STAALROS (NL)
  • AVADA (NL)
  • ALCYON (Fr)
  • VADERLAND (NL)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • ZELTI (?)
  • CYCLES YLLUS (?)
  • WESTA ( NL ?)
  • APAM - V (?)
  • PANTHER (D)
  • Enkele historische fietsmerken uit Magdeburg (D)
  • MEGA CYCLE (?)
  • DURABLE MERCURY CYCLE (?)
  • CYCLE AS-THOR (B)
  • V.D.B. SPORT (B)
  • KASTEEL, Rijwielindustrie (NL)
  • THE HUNT (NL)
  • LUXUS JUNIOR (?)
  • RYLA M (?)
  • SPATBORDPLAATJES NEDERLAND
  • SCIMEKA (?)
  • Cycles LUKENIE (?)
  • Rijwielen VEDETTE (?)
  • Cycles RENOLA (?)
  • UNION (?)
  • UNION (NL) 2
  • ARIZONA (NL)
  • VAANDEL (NL)
  • SPARTA (NL)
  • ROYCE UNION & SAVOY (USA & Nl/ ea ......)
  • UNION (NL)
  • BRETA - AALTEN (NL)
  • Cycles SAINT MICHEL (B)
  • Cycles FAREWELL - Niel (B)
  • RIJWIELEN VERVOS (NL)
  • NEDERLANDSE LEEUW (NL)
  • GOUDEN LEEUW (NL)
  • THUNDERJET CYCLEWORKS /RIJWIEL-FABRIEKEN J. DE WILDE (NL)
  • STEINWEG (D)
  • DUGLAS (NL)
  • CEDUDOR (NL)
  • RIJWIELFABRIEK HAAS (NL)
  • FIRMA J. BRANDO (NL)
  • EÖS (?)
  • THE BALMORAL SUPREME (?)
  • ROYAL CODRON (?)
  • R.M.B. (?)
  • ROMEO (?)
  • JEMA (?)
  • POLLUX (?)
  • PIONIER (?)
  • THE GOLD CROWN (?)
  • FUSEE (?)
  • Rijwielen LUXE IDEAL (?)
  • BATO (NL)
  • PROPHETE (D)
  • RABENEICK (D)
  • Cycles HASTOS (B)
  • VELOS DE VOS (B)
  • EASY V (B)
  • PARIS SPORT (B)
  • STORMVOGEL (B)
  • VREDA SPORT (B)
  • Cycles VERMEULEN (B)
  • EXELSIOR GARANTIE (B)
  • THE DURA (B)
  • DAVID SCHOTTE (B)
  • CRECENT (Zweden)
  • SIMBA (Nigeria)
  • RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)
  • LA NORDISTE (Fr)
  • Vélos PIETERS (Fr)
  • Cycles LEA (B)
  • NORMANDIE (B)
  • HERKRO (B)
  • PRASO (B)
  • ROYAL JENNY (B)
  • PFG (NL)
  • FONGERS (NL)
  • SIMPLEX (NL)
  • TIGRE (B)
  • TIELTIA (B)
  • Cycles Lion Victorieux (B)
  • BSA (GB)
  • BS SPECIAL BIRMINGHAM (GB)
  • THE BRISTOL ENGLAND (GB)
  • BOBBIN BIKES (GB)
  • BLUEBIRD (USA)
  • DAHON (USA)
  • RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)
  • MINERVA (B)
  • NORTA (B)
  • NORTA (B)
  • DUMBO ( ? )
  • COREA ( ? )
  • CHAMPION (?)
  • PICARDY (?)
  • LA SIRENE DES FLANDRES ( ? )
  • RUBI ( ? )
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • SPATBORDPLAATJES NEDERLAND 2
  • ORNATUS (NL)
  • CYCLE SALLAND (?)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • TEECO (Nl)
  • PRIMA (?)
  • HENOS (?)
  • TRIUMPH (GB)
  • DCR (Nl)
  • SUPER - Sport (?)
  • CYCLES SELECT (?)
  • ALTRA (NL)
  • JET EAGLE (?)
  • J.C. HIGGINS (USA & NL)
  • ITOH (Japan)
  • RUDGE (GB)
  • W.V.H. (NL)
  • NOORDSTER (Nl)
  • RUGBY SPORT (Fr)
  • WINSTON CYCLE (?)
  • CYCLE L. BOBET (Fr)
  • CYCLES ALZAN
  • GEZO (NL)
  • ALEXANDER (NL)
  • BANIER (NL)
  • A.B.N. RIJWIEL (NL)
  • BÈLA (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • PEERLESS ( USA & NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • SEMPER (F)
  • RECORD (?)
  • REKTA (?)
  • DALILA - Peeraer (B)
  • Cycle LEON TROUET (?)
  • KWINTO (NL)
  • Elswick (GB)
  • MERCURIUS (?)
  • VELENZO (NL)
  • RIH (NL)
  • NSU (D)
  • KALKHOFF (D)
  • CONA - Paris (FR)
  • CRYSTALUX (FR)
  • POLA (?)
  • ROYAL RADNOR (?)
  • ROYAL RAPIDE
  • WILHELMINA (Nl)
  • VICO (NL)
  • SUPER CHROME (Fr)
  • HIRONDELLE (Fr)
  • DÜRKOPP (D)
  • EXPRESS WERKE AG (D)
  • CORTINA (NL)
  • KOPRA (NL) B-merk Gazelle
  • J.O.B. (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • ALDEKA (B)
  • IMPERATOR (NL)
  • DHT (NL)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • CUMBERLAND (Nl)
  • PRESTO (D)
  • THOMPSON (B)
  • RIVEL (NL)
  • PHILIPS CYCLES (GB)
  • CONCORDIA (D)
  • TRIO (NL)
  • STENTOR (B)
  • ROYAL (NL)
  • EIJKO (?)
  • KAPTEIN (NL)
  • ERVO (NL)
  • EXCELSIOR (NL)
  • COVÉ (NL)
  • EMPO (NL)
  • RIV'TON (Nl)
  • GERMAAN (NL)
  • GERMAAN (NL)
  • RUBICON (?)
  • MOTOBECANE (Fr)
  • PHOENIX (NL)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • T.HARTOG (Nl)
  • VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)
  • LIBERTAS (B)
  • GEORGES COLPE (B)
  • H.V.d. PLAS (B)
  • THE OCEAN CYCLE FMG Coy (?)
  • ELTI (?)
  • GRUNO (Nl)
  • ASTRA (NL)
  • SUPER STYLE (NL)
  • STELLA MARIS (?)
  • LA PERLE (B & NL)
  • OLYMPIA RIJWIEL (NL)
  • VIKING (Nl)
  • FLORA (NL)
  • RS STOKVIS (NL)
  • BURGERS E.N.R.(NL)
  • STAALROS (NL)
  • AVADA (NL)
  • ALCYON (Fr)
  • VADERLAND (NL)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • ZELTI (?)
  • CYCLES YLLUS (?)
  • WESTA ( NL ?)
  • APAM - V (?)
  • PANTHER (D)
  • Enkele historische fietsmerken uit Magdeburg (D)
  • MEGA CYCLE (?)
  • DURABLE MERCURY CYCLE (?)
  • CYCLE AS-THOR (B)
  • V.D.B. SPORT (B)
  • KASTEEL, Rijwielindustrie (NL)
  • THE HUNT (NL)
  • LUXUS JUNIOR (?)
  • RYLA M (?)
  • SPATBORDPLAATJES NEDERLAND
  • SCIMEKA (?)
  • Cycles LUKENIE (?)
  • Rijwielen VEDETTE (?)
  • Cycles RENOLA (?)
  • UNION (?)
  • UNION (NL) 2
  • ARIZONA (NL)
  • VAANDEL (NL)
  • SPARTA (NL)
  • ROYCE UNION & SAVOY (USA & Nl/ ea ......)
  • UNION (NL)
  • BRETA - AALTEN (NL)
  • Cycles SAINT MICHEL (B)
  • Cycles FAREWELL - Niel (B)
  • RIJWIELEN VERVOS (NL)
  • NEDERLANDSE LEEUW (NL)
  • GOUDEN LEEUW (NL)
  • THUNDERJET CYCLEWORKS /RIJWIEL-FABRIEKEN J. DE WILDE (NL)
  • STEINWEG (D)
  • DUGLAS (NL)
  • CEDUDOR (NL)
  • RIJWIELFABRIEK HAAS (NL)
  • FIRMA J. BRANDO (NL)
  • EÖS (?)
  • THE BALMORAL SUPREME (?)
  • ROYAL CODRON (?)
  • R.M.B. (?)
  • ROMEO (?)
  • JEMA (?)
  • POLLUX (?)
  • PIONIER (?)
  • THE GOLD CROWN (?)
  • FUSEE (?)
  • Rijwielen LUXE IDEAL (?)
  • BATO (NL)
  • PROPHETE (D)
  • RABENEICK (D)
  • Cycles HASTOS (B)
  • VELOS DE VOS (B)
  • EASY V (B)
  • PARIS SPORT (B)
  • STORMVOGEL (B)
  • VREDA SPORT (B)
  • Cycles VERMEULEN (B)
  • EXELSIOR GARANTIE (B)
  • THE DURA (B)
  • DAVID SCHOTTE (B)
  • CRECENT (Zweden)
  • SIMBA (Nigeria)
  • RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)
  • LA NORDISTE (Fr)
  • Vélos PIETERS (Fr)
  • Cycles LEA (B)
  • NORMANDIE (B)
  • HERKRO (B)
  • PRASO (B)
  • ROYAL JENNY (B)
  • PFG (NL)
  • FONGERS (NL)
  • SIMPLEX (NL)
  • TIGRE (B)
  • TIELTIA (B)
  • Cycles Lion Victorieux (B)
  • BSA (GB)
  • BS SPECIAL BIRMINGHAM (GB)
  • THE BRISTOL ENGLAND (GB)
  • BOBBIN BIKES (GB)
  • BLUEBIRD (USA)
  • DAHON (USA)
  • RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)
  • MINERVA (B)
  • NORTA (B)
  • NORTA (B)
  • DUMBO ( ? )
  • COREA ( ? )
  • CHAMPION (?)
  • PICARDY (?)
  • LA SIRENE DES FLANDRES ( ? )
  • RUBI ( ? )
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    18-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BS SPECIAL BIRMINGHAM (GB)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BS SPECIAL BIRMINGHAM (GB)

    Information welcome



    18-04-2024, 15:16 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE BRISTOL ENGLAND (GB)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    THE BRISTOL ENGLAND (GB)

    Information welcome



    18-04-2024, 15:13 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOBBIN BIKES (GB)

    BOBBIN BIKES (  Londen - Groot-Brittannië)

    Bobbin is nu opgenomen in de bedrijvenportfolio van de Kybotech Group. Dit bedrijf is gespecialiseerd in online winkels, maar neigt naar vrijetijdsproducten en tuinmeubilair. Het fietsenmerk is ontstaan ​​als geesteskind van Sian Emmison en Tom Morris.

    In een interview met Bloom in 2019 legde Emisson uit hoe kunstenaars eind jaren negentig, toen ze vanuit Nederland in Londen aankwamen, verrast waren om te zien hoe weinig mensen op de fiets reden. Nadat ze begonnen waren met het verkopen van niet-sportieve fietsen van andere merken, ontwikkelden ze hun eigen visie door een idee te vormen van wat populair was in de Britse hoofdstad en lieten het groeien tot een zelfstandig bedrijf.

    Een deel van hun succes kwam voort uit de introductie van stijlvolle producten die een nieuwe klantengemeenschap aantrokken. Mensen die niet geobsedeerd waren door sport en techniek, maar geïnteresseerd waren in een goed design en mooie dingen. Bobbin verkoopt het comfortabel dagelijks fietsen  als een ontspanning die doet denken aan het woon-werkverkeer in Amsterdam. De fietsen voor volwassenen zien er duurzaam uit. Het Bobbin-assortiment van kinderfietsen is zeer volwaardig en volgt de standaard van het volwassenenassortiment. Rieten manden en stijlvolle crèmekleurige banden omringen de wielen die in vele maten verkrijgbaar zijn, zodat ze bij elk groeiend kroost passen. Beginnend met loopfietsen, lopen deze door tot stadsfietsen met een diameter van 26 inch, allemaal in dezelfde opvallende kleurstellingen.

    Bobbin Bikes hebben hun doel bereikt. Gebruikers – waarvan men dacht dat ze voornamelijk vrouwelijk waren– houden van het idee van te fietsen zonder te racen. De Nederlandse invloed is sterk en gebruikers zijn dol op de  vintage design en eenvoud, het subtiele pastelkleurenpalet, het comfort van het zadel en de praktische bruikbaarheid van de bagagedragers en accessoires.

    De modellen hem doen ons denken aan de fietsen waarmee oudere generaties naar het werk reden en aan het comfort van de handvatten en het bredere stuur dat ontspannen rijden aanmoedigt. Veel Britse fietsmerken putten uit hetzelfde erfgoed. Het zijn fietsen om naar de lokale markt te gaan of om vrienden te ontmoeten. En het is duidelijk dat de kwaliteit en de accessoires die bij de kinderfietsen worden geleverd , zowel bij de jongere eigenaren als bij hun gelukkige ouders goed in de smaak vallen.

    De kinderfietsen zijn net zo goed gemaakt, net zo kleurrijk en robuust. De remhendels zijn slim ontworpen om dichter bij het stuur te zitten, zodat kleinere vingers grip kunnen krijgen. De volledige kettingkast op het Gingersnap-model is een lust voor het oog. Het is goed om te zien dat de nadruk ligt op het plezier en genot van het fietsen.

    Bobbin Bikes worden ontworpen in Londen, vervolgens in Azië in elkaar gezet en vervolgens verzonden naar een regionaal distributiecentrum in de Britse hoofdstad. De overgrote meerderheid van de producten van nichefietsbedrijven in deze prijsklasse zijn op deze manier gebouwd. De kosten worden verlaagd en de besparingen worden doorberekend aan de klant.

    Bij gebrek aan speciale verkooppunten (het bedrijf had ooit een paar pop-ups en boetieks in grootstedelijke hoofdsteden) is de online winkel eenvoudig te navigeren en legt de nadruk op de kleuren en stijl. Het bedrijf verzendt zijn producten over de hele wereld. De montage moet thuis worden voltooid wanneer u uw Bobbin Bike ontvangt. Op de site staan ​​instructievideo’s en niet al het gereedschap wordt meegeleverd. Je bent waarschijnlijk wat meer tijd kwijt aan het in elkaar zetten van de versie voor volwassenen dan aan de kinderloopfietsen.

    Bobbin- fietsen worden niet zwaar gevisiteerd door op technologie gerichte junkies of gewichtsduivels. Ze zijn geliefd bij de design- en lifestylepers. Hun medeoprichters vonden een niche onder stadsbewoners die zich niet wilden laten intimideren door een fietsenwinkel binnen te gaan.

    https://bobbinbikes.com/

     

     

     







    18-04-2024, 15:09 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BLUEBIRD (USA)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BLUEBIRD (USA)

    Information welcome



    18-04-2024, 15:04 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAHON (USA)

    DAHON USA

    DAHON werd in 1982 opgericht vanuit een visie op ‘groene’ mobiliteit, een vorm van transport die niet alleen dient om mensen gezonder te houden, maar ook het milieu beschermt voor de volgende generatie.

    1980: Dr. David Hon had al zeven patenten aangevraagd en ontvangen voor zijn visionaire vouwfiets. Zijn vintage cabriolet won prijzen over de hele wereld.

    1981: Henry Hon nam de leiding over de marketing van de nieuwe map en zocht een fietsenbedrijf dat hun idee zou produceren. Omdat ze niemand konden vinden die hun 'niche'-idee steunde, begon Henry het geld in te zamelen om zelf met de productie te beginnen.

    1982: Onverschrokken door de tegenslagen nam Dr. Hon ontslag en ging naar Taiwan, waar hij zijn eerste fabriek bouwde met de twee miljoen dollar aan durfkapitaal die hij van idealistische aanhangers had gekregen. Tegen het einde van het jaar rolden de DAHON-vouwfietsen van de lopende band.

    1983: De eerste vouwfiets was een succes: hij bood alle rijprestaties van een standaardfiets, maar transformeerde snel naar een compact formaat om op te bergen of te dragen. In de eerste zes maanden werden er 6.000 gebouwd en verkocht.

    1984: Henry verliet zijn lucratieve computer-programmeerbedrijf en nam fulltime de marketing en administratie van DAHON 's financiën op zich. Datzelfde jaar werd hij vicepresident.

    1985: De DAHON-vouwfiets sloeg aan in het hele land en de pers kreeg lucht van het revolutionaire idee van de gebroeders DAHON. Zelfs de televisie was geïnteresseerd in het tonen van deze tijdige uitvinding, en David en Henry werden op zichzelf al beroemdheden. DAHON verkocht dit jaar 10.000 fietsen.

    1995: De nieuwe fabriek in Shenzhen wordt geopend in China en produceert jaarlijks 400.000 fietsen.

    2000:DAHON wordt in het Guinness Book of Records Millennium Edition genoemd als "de grootste producent ter wereld van vouwfietsen".

    2012: DAHON vierde 30 ononderbroken jaren van uitmuntendheid en innovatie op het gebied van vouwfietsen en bleef daarmee de trend zetten voor milieubewuste mensen overal ter wereld.

    2013: DAHON verwierf een exclusieve distributieovereenkomst voor SKS in China en lanceerde het Turn a New Leaf green living-initiatief.

    2014: De primaire productiefaciliteit en kantoren verhuizen naar Nanshan in Shenzhen, China, waardoor de productiecapaciteit verdubbelt. DAHON werkte samen met Ford voor de wereldwijde lijn fietsen van het merk Ford en DAHON TW LLP werd opgericht.

    2017: DAHON vierde zijn 35-jarig jubileum als wereldleider op het gebied van vouwfietsen en zette daarmee hun visie op 'groene mobiliteit' voort. Ter gelegenheid van zijn 35e jaar produceerde DAHON een gloednieuw model: de CURL

    2018: DAHON lanceert NuWave-technologie in Beijing Bird's Nest! De gloednieuwe technologie die door DAHON werd geïntroduceerd, zorgde voor sneller en compacter vouwen en kon worden gebruikt voor alle soorten fietsen, inclusief kleine wieleenheden, gewone of elektrische en zelfs MTB- en racefietsen met grote wielen.

    2022: DAHON viert hun 40-jarig jubileum als pioniers van de vouwfietsindustrie. Ter viering van hun 40e jaar bracht DAHON de Anniversary 40 wereldwijd uit. Dit speciale opvouwbare model combineert een ultralichtgewicht koolstofvezelframe en de technologie van DAHON, die 40 jaar vakmanschap en expertise weerspiegelt

    DAHON

    https://usa.dahon.com/collections/bikes

    Dr. David Hon  

    https://usa.dahon.com/pages/meet-the-founder

     

     







    18-04-2024, 15:01 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)








    18-04-2024, 00:00 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MINERVA (B)

    MINERVA

     In 1883 vestigde een jonge Nederlander, Sylvain de Jong (1868-1928), zich in Antwerpen, België.

    Minerva begon in 1897 met de productie van standaard veiligheidsfietsen. De uitvinding van de  veiligheidsfiets , in  1885 door een zekere John Starley, was een succes! De wielen waren nu even groot. Pedalen draaiden het achterwiel rond via een ketting, en het voorwiel was verbonden met het stuur – net als nu. De scheiding van de functie van de wielen betekende dat de fiets veel veiliger te berijden was. Misschien wel het belangrijkste was dat het zadel dichter bij de grond zat en de wielen voorzien waren van met lucht gevulde banden. Die absorbeerden de ergste schokken, waardoor fietsen over de kasseien veel minder gevaarlijk werd.

    In 1900 breidde Minerva uit naar lichte auto's en "motocyclettes", met name gemotoriseerde fietsen die een voorloper waren van motorfietsen. Ze produceerden lichtgewicht clip-on motoren die onder de voorbuis van de fiets werden gemonteerd, speciaal voor Minerva-fietsen, maar ook verkrijgbaar in kitvorm en geschikt voor bijna elke fiets. De motor dreef een riem aan die een groot tandwiel liet draaien dat aan de zijkant van het achterwiel tegenover de ketting was bevestigd. Deze kits werden over de hele wereld geëxporteerd naar landen als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Australië en andere Britse gebieden van die tijd.

    Naarmate het motorvermogen toenam, kwamen framebreuken steeds vaker voor, en in 1903 had Minerva een in-frame ontwerp voor hun fietsen ontwikkeld, met de motor boven de trapas gemonteerd, terwijl ze nog steeds de clip-on kit aanboden. Vanaf 1904 begon Minerva zich meer te richten op de productie van auto's, en terwijl de ontwikkeling en productie van de Minerva gemotoriseerde fietsen en motorfietsen doorging tot ongeveer 1909, werden ze steeds meer een minder belangrijk onderdeel van het bedrijf.

    Tijdens de Eerste Wereldoorlog waren Sylvain de Jong en zijn ingenieurs gestationeerd in Amsterdam, waar ze de ontwikkeling van hun auto's voortzetten. Minerva-auto's werden aanvankelijk gebruikt voor hit-and-run-aanvallen op de Duitsers, dat  met geweervuur en lichte mitrailleurs van eenvoudig beschermde voertuigen met een open dak. Deze voertuigen werden steeds geavanceerder totdat de loopgravenoorlog hen beroofde van de nodige mobiliteit voor hun hit-and-run-tactieken.

    Tijdens de Eerste Wereldoorlog waren Sylvain de Jong en zijn ingenieurs gestationeerd in Amsterdam, waar ze de ontwikkeling van hun auto's voortzetten. Minerva-auto's werden aanvankelijk gebruikt voor hit-and-run-aanvallen op de Duitsers met geweervuur en lichte machinegeweren van eenvoudig beschermde voertuigen met open dak. Deze voertuigen werden steeds geavanceerder totdat de loopgravenoorlog hen beroofde van de mobiliteit die nodig was voor hun hit-and-run-tactieken.

    In 1920 keerden ze terug naar België om de productie van luxe auto's opnieuw op te starten. Ondanks het succes leidden de financiële problemen in de jaren dertig tot de fusie met Impéria Automobiles , een andere Belgische fabrikant.

    Minerva stopte in 1956 met zijn activiteiten en werd verkocht aan Rheinmetall (Duitsland).

    A

    Minerva Cycling in Ieper.

    In 1963 opende Daniël Carpentier zijn eigen fietsenwinkel. In 1992, zette zoon wijlen Filip op 18-jarige leeftijd zijn eerste stappen in de familiezaak, binnen de vijf jaar breide hij de fietshandel uit tot groothandel Formula Cycling BVBA.Hij bouwde zijn 'fabriek'  aan de Bargiestraat in Ieper, een pand met ruim 8.000 m2 magazijnruimte en met een imposante showroom. Een tijdje later nam de NV Bike Trading het failliete fietsenbedrijf Minerva over en werd verdeler van onder meer de merken Minerva, Scoppio, Pure Passion, Pure Comfor, Be One, Jaguar en Scoppio (sportfietsen), Devron en Corwin (fietsen en e-bikes) en Plop, Maya en K3 (kinderfietsen). Anno 2017 is de NV Bike Trading met twintig werknemers uitgegroeid tot een succesvolle onderneming. Vandaag exporteert Minerva BT zijn fietsen naar vijftien landen. In april 2022overleed zaakvoerder Filip Carpentier. Hij was de drijvende kracht achter de fietsengroothandel Minerva Cycling en de continentale wielerploeg Minerva. Minerva Cycling Team begon in 2022 met acht beloften en zes eliterenners.

    Anno 2023 was Minerva Cycling met ruim twintig medewerkers uitgegroeid tot een succesvol bedrijf. Naast fietsen biedt Minerva Cycling ook een ruime keuze aan onderdelen, uitrusting en accessoires.

    Minerva Cycling werd op 07 juni 2024 door de ondernemingsrechtbank failliet verklaard, twee jaar na dood van bezieler Filip Carpentier: 14 mensen verliezen baan. De firma had vijf vestigingen in Ieper, De Panne en Zedelgem.

     




    18-04-2024, 00:00 geschreven door phd
    16-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NORTA (B)

    Norta - België







    16-04-2024, 00:00 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NORTA (B)

    Norta

    Norta is een fietsfabrikant gevestigd in Olen, België. Het bedrijf heeft meer dan 100 jaar ervaring in de sector  en heeft dus een indrukwekkende geschiedenis binnen de fietsproductiesector in België. Norta wordt erkend als een familiebedrijf. Het bedrijf nam een belangrijke stap, vanwege de toenemende vraag naar elektrische fietsen (80% van hun verkoop was elektrisch),  besloot Norta de productie van stadsfietsen te stoppen en zich exclusief op e-bikes te concentreren. Op de Belgische markt bezet  Norta, volgens Trends, de 11e plaats in de sector van fietsen, motorfietsen en scooters.

    De jaren: 1916 – 1970

    Modest Van Hemelen (1893-1979) was 15 jaar toen zijn vader in 1908 overleed. Als oudste zoon moest hij de hoefsmederij op het dorpsplein van Olen voortzetten. Wanneer na de Eerste Wereldoorlog de fiets in gebruik kwam , werd er naast de hoefsmederij ook een ‘velomakerij’ opgestart. Deze zaak evolueerde positief en de kleine fietsenmakers van uit de omgeving kwamen in Olen fietsonderdelen kopen, wat het idee deed groeien om een groothandel te beginnen.

    1948: De winkel op het Olense dorpsplein groeide uit tot een groothandelszaak.

    1958: Gust en Jan Van Hemelen namen de zaak over en startten met een fietsfabriek met eigen kaderbouw en lakkerij.

    1970: De broers bouwden een nieuwe fabriek in de Stadsestraat waarna er een grote doorbraak volgde in die periode werden er onder de naam Browning 15.000 racefietsen naar de Verenigde Staten uitgevoerd.

    1976: Gust en Jan reisden voor de eerste keer naar Shimano in Japan.

    Norta werkt als een fabrikant / producent, opgericht in 1956. Misschien kent u het nog niet, maar Norta is zeker aanwezig.

    De jaren1990-2000

    In de jaren negentig werden bij de verkiezingen ‘Fiets van het jaar’ het model ‘Lincoln’ (1993) en het model ‘Survival’ (1994) verkozen. De komst van Eddy Van Hemelen, zoon van Jan Van Hemelen, betekende een overdracht aan de derde generatie.

    1999 Er werd 1700m2 magazijnruimte bijgebouwd.

    2010: Norta produceerde zijn eerste elektrische fiets. De e-bikes werden steeds belangrijker en daar waar er vroeger veel schroom bestond rond elektrisch fietsen is het nu trendy.

    2013: De verkoop kende een enorme groei. Daarom werd  er een compleet nieuwe productiehal uit gebouwd speciaal voor e-bikes. Norta koos voor lokale, flexibele productie met de focus op milieuvriendelijkheid. Het familiebedrijf produceert elke e-bike zelf en in België. De consument heeft ruime keuzemogelijkheden en tegelijkertijd wordt er een kleine doorlooptijd gewaarborgd.

    https://norta.be/historie

     







    16-04-2024, 00:00 geschreven door phd
    15-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DUMBO ( ? )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DUMBO ( ? )  De Vliegende Olifant

    Extra info welkom / bienvenue



    15-04-2024, 17:20 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.COREA ( ? )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    COREA ( ? )

    Extra info welkom / bienvenue



    15-04-2024, 17:17 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHAMPION (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CHAMPION ( ? )  TYPE CHAMPION MONDIAL

    Extra info welkom / bienvenue



    15-04-2024, 17:13 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PICARDY (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    PICARDY  ( ? ) Vermoedelijk Frankrijk / France

    Extra info welkom / bienvenue



    15-04-2024, 17:09 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LA SIRENE DES FLANDRES ( ? )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    LA SIRENE DES FLANDRES ( ? )

    Extra info welkom / bienvenue



    15-04-2024, 17:04 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RUBI ( ? )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    RUBI ( ? )

    Extra info welkom / bienvenue



    15-04-2024, 17:01 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SALTOR ( ? )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SALTOR  ( ? )

    Extra info welkom / bienvenue



    15-04-2024, 16:57 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verzamelen is vaak een speurtocht naar de herkomst van het plaatje

    Het verzamelen van balhoofdplaatjes is  vaak een speurtocht naar de herkomst van het plaatje.

     

    Hoewel het ontstaan van  het balhoofdplaatje een beetje duister is, is het toch duidelijk  dat de hoogtijdagen ervan samen vielen met de toenemende  fietspopulariteit   van aan het einde van de 19e eeuw, toen er in de zogenaamde ontwikkelde wereld honderden nieuwe fietsbedrijven in de opdoken om aan de vraag naar de nieuwe veiligheidsfiets te voldoen. Rond het einde van de 19e  en het begin van de 20e  eeuw hadden in Europa en de Verenigde Staten zelfs kleine steden hun eigen fietsenfabrikanten. Op Franse en Belgische badges stond vaak de naam van hun stad, maar overal verspreid waren er kleine fietsenwinkeltjes. Naarmate de concurrentie toenam, werden balhoofdplaatjes gebruikt om merken een unieke identiteit te geven en om zo mede de loyaliteit van hun klanten met hun merk op te bouwen. Balhoofplaatjes waren soms net kleine kunstwerkjes.

    Als gevolg van de problemen met het overaanbod en de concurrerende prijzen  van de Amerikaanse fietsenmarkt verenigden tientallen fabrikanten zich, in 1898, om een ​​gigantische trust te vormen, de American Bicycle Company (ABC). Hoewel ABC een paar jaar later faalde, volgden andere succesvolle bedrijven zoals Pope, Schwinn en Raleigh het voorbeeld en kochten honderden kleine fietsmerken op. Er vond in de 20e eeuw een enorme conservering plaats, vergelijkbaar met de auto-industrie.

    Naarmate de grote fietsenwinkels opgingen in grotere conglomeraten, werd het merkplaatje nog belangrijker,  hierdoor ontplooiden de fabrikanten een manier om hun eigen fietsen van elkaar te onderscheiden en ook om de unieke modellen binnen hun eigen productlijnen te brandmerken. Bijvoorbeeld:  Raleigh had in de jaren vijftig het grootste deel van de Britse fietsenindustrie overgenomen en bijna alle anderen opgekocht. Maar ze bleven de balhoofdplaatjes gebruiken van bedrijven die ze hadden gekocht – Rudge, Phillips, enzovoort. Raleigh verkocht die fietsen nog steeds met hun originele merkplaatjes, terwijl de fietsen van het Raleigh-merk bijna allemaal een versie van het klassieke reigerbadge gebruikten.

    Op veel balhoofdplaatjes waren afbeeldingen te zien die verband hielden met kracht, snelheid en technologie, waaronder wilde dieren, mooie vergezichten en futuristische machines. De Franse en Belgische plaatjes waren vaak het meest sierlijk en artistiek, met veel mythologische karakters en gedetailleerde beelden, terwijl de Scandinavische en Amerikaanse merkplaatjes meer grafische en strakkere ontwerpen gebruikten. Thema’s als vliegtuigen, raketschepen en treinen werden overal gebruikt.

    Balhoofdplaatjes, variërend van een centimeter tot bijna 15 cm lang, werden meestal gemaakt van geperste of met zuur geëtste metalen zoals messing, koper, aluminium, zink of roestvrij staal. Messing en koper waren in de beginjaren heel gebruikelijk, evenals het verchromen of vernikkelen van messing. Ze waren vaak beschilderd of geëmailleerd met cloisonné. In de jaren vijftig begonnen bedrijven over te stappen op aluminium omdat dat goedkoper was, maar veel plaatjes werden nog steeds geverfd.

    De traditionele metalen merkplaatjes begonnen in de jaren zeventig te verdwijnen, dat door de komst van plastieken merkplaatjes. Nu gebruiken de meeste fabrikanten een sticker of transfer hoewel veel fietsenbouwers in de Verenigde Staten weer prachtige metalen badges beginnen te maken. Rivendell is zo  een vrij gerenommeerd voorbeeld. Ze maken toerfietsen voor lange afstanden van staal en hebben voor elk model verschillende balhoofdplaatje met veel details.

    De nieuwsgierigheid naar de geschiedenis van de fietsfabrikanten of handelaars achter deze merkplaatjes kan  heel boeiend zijn, maar vaak is het onmogelijk om te weten te komen wat er met hen is gebeurd. Een deel van het probleem is dat als  men alleen maar een merknaam heeft en dat deze soms door meerdere fabrikanten werden gebruikt, soms in  het zelfde land maar ook in andere landen, een typisch voorbeeld zou de merknaam VICTORIA kunnen zijn. Soms gebruikte men een andere taal dan de eigen landstaal, dat klonk chiquer! België is daar een goed voorbeeld van, veel Vlaamse fietshandelaren  gebruikten Franse benamingen, soms gebruikten ze de twee talen  zoals een fietsen- fabrikant uit Kortrijk, hij verkocht fietsen waarop een baalhoofdje was aangebracht van: Roode Leeuw (Vlaamse versie), hij verkocht ook fietsen (vaak dezelfde) met een baalhoofdje met daarop: Lion Rouge (Franstalige versie).Soms is het zelfs moeilijk om te weten te komen uit welk land sommigen van hen komen, dan hebben we het nog niet over export en import modellen die soms voorzien werden van speciale merkplaatjes. Zelfs hoofdbadges met gedetailleerde informatie, die soms hun eigen mysterieuze aantrekkingskracht hebben, kunnen tot doodlopende wegen leiden.

     



    15-04-2024, 16:48 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MIELE-WERKE A.G. (D)

    MIELE-WERKE A.G.

    Het Duitse bedrijf Miele, vermoedelijk 's werelds grootste familiebedrijf in toestellen, stond op een gegeven moment in zijn lange geschiedenis ook bekend als fietsenfabrikant. De fietsen waren gemaakt voor het dagelijkse gebruik, wat vooral handig was in tijden van oorlog. Miele maakt geen fietsen meer, maar Miele-fietsen kunnen nog steeds worden gekocht bij een Canadese fabrikant die onder licentie de naam Miele heeft aangenomen.

    Miele werd in 1899 opgericht. Carl Miele en Reinhard Zinkann tekenden in juni 1899 een contract om op 1 juli 1899 Miele & Cie. op te richten, dat was een fabriek voor het vervaardigen van roomafscheiders. Het jonge bedrijf, gehuisvest in een oude zaag- en korenmolen in de gemeente Herzebrock bij Gütersloh In Duitsland, begon met een personeelsbestand van elf medewerkers roomafscheiders te produceren.

    In 1924 was het eindelijk zover: de uitgebreide Miele-fabriek in Bielefeld begon met de langverwachte productie van fietsen. Het bedrijf produceerde haar eerste lijn fietsen, waaronder een enkele dames- en enkele herenfiets, ontworpen voor dagelijks zwaar gebruik. De fietsen van Miele stonden bekend om hun kwaliteit en duurzaamheid, en slechts drie jaar na de introductie van hun eerste producten breidde het bedrijf zich uit en begon het nieuwe modellen te maken, waaronder toer-, sport- en stadsfietsen. De fietsen werden aangeboden in diverse kleuren en met opties in type stuur en framemaat.

    Miele had de reputatie om sterke en betrouwbare fietsen te bouwen. Zelfs onder de druk van concurrenten die fietsen goedkoper verkochten, bleef Miele vasthouden aan zijn productiemodel, in de overtuiging dat mensen meer geld zouden betalen voor een kwaliteitsproduct. Het bedrijf legde zijn filosofie uit via krantenadvertenties en beweerde dat Miele-fietsen geen massaproductie waren, maar gemaakt waren met alleen de beste materialen en met veel aandacht voor detail. Met elk onderdeel van een Miele-fiets werd rekening gehouden. Zadels waren voorzien van hoogwaardig leder, frames waren gemaakt uit één stuk stalen buizen en de lak werd op elke fiets vier keer aangebracht.

    Het bedrijf bleef groeien van in de jaren dertig tot zestig en verkocht in die tijd meer dan 1,2 miljoen fietsen. Miele breidde zijn productlijn in 1960 uit met vaatwassers. De geboorte van de Miele-vaatwassers luidde een nieuw tijdperk in voor het bedrijf, toen Miele de focus verlegde naar huishoudelijke apparaten. De fietsenfabriek in Bielefeld werd omgebouwd tot een productiefaciliteit voor apparaten, omdat de bekende Miele-fietsen werden uit gefaseerd.

    De naam Miele staat nog altijd synoniem voor kwaliteit. Dit bracht het Canadese bedrijf Procycle ertoe om in 2000 opnieuw Miele-fietsen onder licentie te gaan bouwen. De in Saint-Georges, Quebec gevestigde fabrikant maakt hybrides, mountainbikes, BMX, speciale fietsen en kinderfietsen. De nieuwere fietsen in de Miele-versie zijn prestatiegericht en hebben afstand genomen van de gebruiksstijl van de originele Miele-fietsontwerpen. In 2006 heropende Miele zijn historisch museum na een ingrijpende renovatie en wijdde een tentoonstelling aan zijn fietsen, waaronder het Saxonette-model, de eerste gemotoriseerde fiets van Miele.

     







    15-04-2024, 15:16 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WITTLER & Co (D)

    FIRMA WITTLER IN BIELEFELD - Duitsland

    Heinrich Wittler had al een indrukwekkende professionele carrière achter de rug als meestervakman en naaimachineontwerper bij de fabriek in Dürkopp toen hij in 1903 zijn eigen fietsen- en naaimachinefabriek oprichtte onder de naam Wittler & Co. De begindagen van het zelfstandige ondernemerschap waren mager. Bij gebrek aan alternatieven moesten de 8 kinderen van de oprichter van het bedrijf mosterd op hun brood smeren.

    In 1906 werd aan de Bleichstrasse het Wittlergebouw opgetrokken. Hier nam de productie van fietsen en naaimachines aanzienlijk toe. In het nieuwe gebouw vond Heinrich Wittler de Wittler patent trapas uit en werd daarmee de enige fabrikant van tandwielen met een rolrand in Duitsland. In korte tijd ontstonden er talloze uitvindingen en nieuwe ontwikkelingen ​​en was de naam Wittler bekend en werden ze geassocieerd met kwalitatief hoogwaardige producten.

    In 1914 brak de Eerste Wereldoorlog uit. Het tekort aan grondstoffen leidde tot omzetdaling en de productie werd uitgebreid met de vervaardigen van  Detonatordoppen en spanschroeven voor vliegtuigen. Na het einde van de oorlog namen de broers Karl en Heinrich Wittler jr. het roer van het bedrijf over. De productie concentreerde zich nu  weer op de fietsenproductie en kon zo voortbouwen op de successen van voor de oorlog.

    In 1922 ging oprichter Heinrich Wittler Sr. met pensioen (hij stierf 2 jaar later). De naoorlogse inflatie bereikte in Duitsland haar hoogtepunt in 1923. Destijds kostte een brood 400 miljard Duitse mark. In november werd de Reichsmark ingevoerd en was de narigheid voorbij. Met de productie van fietsen kwam Wittler & Co GmbH nu ook op de internationale markt terecht en had halverwege de jaren twintig 500 mensen in dienst. Gedurende deze tijd was het bedrijf een van de belangrijkste fietsenfabrikanten. Als kort intermezzo werd er zelfs een motorfiets ontwikkeld, al verliep de verkoop tegen de al  gesettelde concurrentie moeizaam. Omdat het publiek van de jaren 1920 verliefd was op fietsen, keerden de broers snel terug naar hun kerncompetentie.

    In 1929 naderden er opnieuw donkere wolken, dat kwam nu door de Grote Depressie  met de crash van de New York Stock Exchange. De verkoop van fietsen daalde in heel Duitsland. Om de fietsencrisis het hoofd te bieden nam Gebr. Wittler GmbH in 1936 deel aan een grote fietsen- en motorfietstentoonstelling in Bielefeld. De Wittler tweelingfiets werd er gepresenteerd, dat was een fiets waarbij de berijders – in tegenstelling tot de tandem – naast elkaar zaten. Het was meteen de hoofdattractie van de beurs. Met de introductie van een driewieler voor transport en de Wittler-sofafiets – een voorloper van de huidige ligfiets – demonstreerde het bedrijf er met succes zijn innovatieve kracht op de markt. De start van de productie van veiligheidscranks in de jaren dertig bleek een beslissende stap te zijn. Met zijn scherpe feeling voor technische verbeteringen en efficiënte productie ontwikkelde Heinrich Wittler zijn eigen serie veiligheidscranks, deze werden al snel op grote schaal verkocht.

    De Tweede Wereldoorlog en de eerste naoorlogse jaren waren niet gemakkelijk. Omdat Bielefeld werd getroffen door zware luchtaanvallen, besteedden de broers de productie uit naar het landelijke Westerenger. In 1944 werd de kleinzoon Wolfgang Wittler krijgsgevangen gemaakt. De hoofdfabriek in Bielefeld werd getroffen door brandbommen en Karl en Heinrich Wittler Jr. moesten hulpeloos toekijken hoe het ene gebouw na het andere afbrandt.

    Na het einde van de oorlog in 1945 begon de wederopbouw, dat gebeurde met moeizame, kleine stapjes. Toen het dagelijks leven langzaamaan terug de normaliteit bereikte werden de mensen opnieuw  getroffen door een inflatie. De wanhoop bereikte zijn hoogtepunt met de introductie van de D-Mark, aanvankelijk een symbool van het verlies van alle rijkdom. Maar Heinrich Wittler slaagde erin om zijn medewerkers te inspireren met energie en vertrouwen, waardoor de zaken steeds beter gingen lopen.Na thuiskomst uit gevangenschap en een studie bedrijfskunde trad Wolfgang Wittler in dienst bij het bedrijf en zorgde er voor nieuwe zakelijke contacten. Zijn vader Heinrich Wittler Jr. was verantwoordelijk voor de productiecontrole en optimalisatie van productieprocessen.

    Sinds het begin van de jaren vijftig was er in de gehele fietsenbranche een omzetdaling merkbaar. De firma Gebr. Wittler GmbH breidde zijn aanwezigheid op handelsbeurzen uit en ontwikkelde speciaal voor een warenhuisketen in de VS een hoogwaardige kinderfiets, maar alle deze inspanningen waren niet voldoende. Omdat de mensen er in 1955/56 de voorkeur aan gaven auto's te kopen in plaats van fietsen verergerde de tweewielercrisis nog meer. De door de crisis veroorzaakte dumpingprijzen zorgden ook voor problemen bij Gebr. Wittler GmbH.

    In 1956 trad Wolfgang Wittler toe tot het management en stopte de productie van fietsen, het bedrijf concentreerde zich stelselmatig op het veiligheidscrankproduct. Deze moeilijke beslissing bleek de juiste. Wolfgang Wittler kon alle medewerkers die door de herstructurering hun baan waren kwijtgeraakt, onderbrengen bij andere bedrijven







    15-04-2024, 15:08 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RADIUM licence Splendor (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    RADIUM licence Splendor–  Namur/ Namen -- Belgique

    Extra info bienvenue



    15-04-2024, 14:58 geschreven door phd
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Goedkope merken
    HIERONDER, EXEMPLAREN OM TE RUILEN / EXEMPLAIRES À ÉCHANGER CI-DESSOUS/ BELOW BICYCLE HEADBADGES TO EXCHANGE/ NACHFOLGEND STEUERKOPFSCHILDER ZUM UMTAUSCH/

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!