Fietsbalhoofdplaatjes van oude en recentere merken
Merkplaatjes, klevers en transfers
Een balhoofdplaatje is een logo van de fabrikant of het merk dat is aangebracht op de balhoofdbuis van een fietsframe. Balhoofdplaatjes werden al eind 19e eeuw toegepast en waren vaak gemaakt van metaal. Ter bevestiging aan de balhoofdbuis kunnen daarin nagels of schroeven zijn gebruikt. Bij moderne(re) fietsen kunnen tevens, al dan niet met lijm, balhoofdplaatjes van kunststof zijn aangebracht. Ook kan een balhoofdbuis voorzien zijn van een transfer/sticker.
Zoeken in blog

Inhoud blog
  • SPATBORDPLAATJES NEDERLAND 2
  • ORNATUS (NL)
  • CYCLE SALLAND (?)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • TEECO (Nl)
  • PRIMA (?)
  • HENOS (?)
  • TRIUMPH (GB)
  • DCR (Nl)
  • SUPER - Sport (?)
  • CYCLES SELECT (?)
  • ALTRA (NL)
  • JET EAGLE (?)
  • J.C. HIGGINS (USA & NL)
  • ITOH (Japan)
  • RUDGE (GB)
  • W.V.H. (NL)
  • NOORDSTER (Nl)
  • RUGBY SPORT (Fr)
  • WINSTON CYCLE (?)
  • CYCLE L. BOBET (Fr)
  • CYCLES ALZAN
  • GEZO (NL)
  • ALEXANDER (NL)
  • BANIER (NL)
  • A.B.N. RIJWIEL (NL)
  • BÈLA (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • PEERLESS ( USA & NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • SEMPER (F)
  • RECORD (?)
  • REKTA (?)
  • DALILA - Peeraer (B)
  • Cycle LEON TROUET (?)
  • KWINTO (NL)
  • Elswick (GB)
  • MERCURIUS (?)
  • VELENZO (NL)
  • RIH (NL)
  • NSU (D)
  • KALKHOFF (D)
  • CONA - Paris (FR)
  • CRYSTALUX (FR)
  • POLA (?)
  • ROYAL RADNOR (?)
  • ROYAL RAPIDE
  • WILHELMINA (Nl)
  • VICO (NL)
  • SUPER CHROME (Fr)
  • HIRONDELLE (Fr)
  • DÜRKOPP (D)
  • EXPRESS WERKE AG (D)
  • CORTINA (NL)
  • KOPRA (NL) B-merk Gazelle
  • J.O.B. (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • ALDEKA (B)
  • IMPERATOR (NL)
  • DHT (NL)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • CUMBERLAND (Nl)
  • PRESTO (D)
  • THOMPSON (B)
  • RIVEL (NL)
  • PHILIPS CYCLES (GB)
  • CONCORDIA (D)
  • TRIO (NL)
  • STENTOR (B)
  • ROYAL (NL)
  • EIJKO (?)
  • KAPTEIN (NL)
  • ERVO (NL)
  • EXCELSIOR (NL)
  • COVÉ (NL)
  • EMPO (NL)
  • RIV'TON (Nl)
  • GERMAAN (NL)
  • GERMAAN (NL)
  • RUBICON (?)
  • MOTOBECANE (Fr)
  • PHOENIX (NL)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • T.HARTOG (Nl)
  • VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)
  • LIBERTAS (B)
  • GEORGES COLPE (B)
  • H.V.d. PLAS (B)
  • THE OCEAN CYCLE FMG Coy (?)
  • ELTI (?)
  • GRUNO (Nl)
  • ASTRA (NL)
  • SUPER STYLE (NL)
  • STELLA MARIS (?)
  • LA PERLE (B & NL)
  • OLYMPIA RIJWIEL (NL)
  • VIKING (Nl)
  • FLORA (NL)
  • RS STOKVIS (NL)
  • BURGERS E.N.R.(NL)
  • STAALROS (NL)
  • AVADA (NL)
  • ALCYON (Fr)
  • VADERLAND (NL)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • ZELTI (?)
  • CYCLES YLLUS (?)
  • WESTA ( NL ?)
  • APAM - V (?)
  • PANTHER (D)
  • Enkele historische fietsmerken uit Magdeburg (D)
  • MEGA CYCLE (?)
  • DURABLE MERCURY CYCLE (?)
  • CYCLE AS-THOR (B)
  • V.D.B. SPORT (B)
  • KASTEEL, Rijwielindustrie (NL)
  • THE HUNT (NL)
  • LUXUS JUNIOR (?)
  • RYLA M (?)
  • SPATBORDPLAATJES NEDERLAND
  • SCIMEKA (?)
  • Cycles LUKENIE (?)
  • Rijwielen VEDETTE (?)
  • Cycles RENOLA (?)
  • UNION (?)
  • UNION (NL) 2
  • ARIZONA (NL)
  • VAANDEL (NL)
  • SPARTA (NL)
  • ROYCE UNION & SAVOY (USA & Nl/ ea ......)
  • UNION (NL)
  • BRETA - AALTEN (NL)
  • Cycles SAINT MICHEL (B)
  • Cycles FAREWELL - Niel (B)
  • RIJWIELEN VERVOS (NL)
  • NEDERLANDSE LEEUW (NL)
  • GOUDEN LEEUW (NL)
  • THUNDERJET CYCLEWORKS /RIJWIEL-FABRIEKEN J. DE WILDE (NL)
  • STEINWEG (D)
  • DUGLAS (NL)
  • CEDUDOR (NL)
  • RIJWIELFABRIEK HAAS (NL)
  • FIRMA J. BRANDO (NL)
  • EÖS (?)
  • THE BALMORAL SUPREME (?)
  • ROYAL CODRON (?)
  • R.M.B. (?)
  • ROMEO (?)
  • JEMA (?)
  • POLLUX (?)
  • PIONIER (?)
  • THE GOLD CROWN (?)
  • FUSEE (?)
  • Rijwielen LUXE IDEAL (?)
  • BATO (NL)
  • PROPHETE (D)
  • RABENEICK (D)
  • Cycles HASTOS (B)
  • VELOS DE VOS (B)
  • EASY V (B)
  • PARIS SPORT (B)
  • STORMVOGEL (B)
  • VREDA SPORT (B)
  • Cycles VERMEULEN (B)
  • EXELSIOR GARANTIE (B)
  • THE DURA (B)
  • DAVID SCHOTTE (B)
  • CRECENT (Zweden)
  • SIMBA (Nigeria)
  • RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)
  • LA NORDISTE (Fr)
  • Vélos PIETERS (Fr)
  • Cycles LEA (B)
  • NORMANDIE (B)
  • HERKRO (B)
  • PRASO (B)
  • ROYAL JENNY (B)
  • PFG (NL)
  • FONGERS (NL)
  • SIMPLEX (NL)
  • TIGRE (B)
  • TIELTIA (B)
  • Cycles Lion Victorieux (B)
  • BSA (GB)
  • BS SPECIAL BIRMINGHAM (GB)
  • THE BRISTOL ENGLAND (GB)
  • BOBBIN BIKES (GB)
  • BLUEBIRD (USA)
  • DAHON (USA)
  • RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)
  • MINERVA (B)
  • NORTA (B)
  • NORTA (B)
  • DUMBO ( ? )
  • COREA ( ? )
  • CHAMPION (?)
  • PICARDY (?)
  • LA SIRENE DES FLANDRES ( ? )
  • RUBI ( ? )
    Archief
  • Alle berichten
    Foto
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Inhoud blog
  • SPATBORDPLAATJES NEDERLAND 2
  • ORNATUS (NL)
  • CYCLE SALLAND (?)
  • MULTICYCLE (Nl)
  • TEECO (Nl)
  • PRIMA (?)
  • HENOS (?)
  • TRIUMPH (GB)
  • DCR (Nl)
  • SUPER - Sport (?)
  • CYCLES SELECT (?)
  • ALTRA (NL)
  • JET EAGLE (?)
  • J.C. HIGGINS (USA & NL)
  • ITOH (Japan)
  • RUDGE (GB)
  • W.V.H. (NL)
  • NOORDSTER (Nl)
  • RUGBY SPORT (Fr)
  • WINSTON CYCLE (?)
  • CYCLE L. BOBET (Fr)
  • CYCLES ALZAN
  • GEZO (NL)
  • ALEXANDER (NL)
  • BANIER (NL)
  • A.B.N. RIJWIEL (NL)
  • BÈLA (NL)
  • BATAVUS (NL)
  • PON (NL) & PONETTE (NL)
  • PEERLESS ( USA & NL)
  • INVECTA = B-merk Gazelle (NL)
  • SEMPER (F)
  • RECORD (?)
  • REKTA (?)
  • DALILA - Peeraer (B)
  • Cycle LEON TROUET (?)
  • KWINTO (NL)
  • Elswick (GB)
  • MERCURIUS (?)
  • VELENZO (NL)
  • RIH (NL)
  • NSU (D)
  • KALKHOFF (D)
  • CONA - Paris (FR)
  • CRYSTALUX (FR)
  • POLA (?)
  • ROYAL RADNOR (?)
  • ROYAL RAPIDE
  • WILHELMINA (Nl)
  • VICO (NL)
  • SUPER CHROME (Fr)
  • HIRONDELLE (Fr)
  • DÜRKOPP (D)
  • EXPRESS WERKE AG (D)
  • CORTINA (NL)
  • KOPRA (NL) B-merk Gazelle
  • J.O.B. (B)
  • JOHNY SPORT (B)
  • ALDEKA (B)
  • IMPERATOR (NL)
  • DHT (NL)
  • CYCLES GANTOISE (B)
  • CUMBERLAND (Nl)
  • PRESTO (D)
  • THOMPSON (B)
  • RIVEL (NL)
  • PHILIPS CYCLES (GB)
  • CONCORDIA (D)
  • TRIO (NL)
  • STENTOR (B)
  • ROYAL (NL)
  • EIJKO (?)
  • KAPTEIN (NL)
  • ERVO (NL)
  • EXCELSIOR (NL)
  • COVÉ (NL)
  • EMPO (NL)
  • RIV'TON (Nl)
  • GERMAAN (NL)
  • GERMAAN (NL)
  • RUBICON (?)
  • MOTOBECANE (Fr)
  • PHOENIX (NL)
  • KOGA MIYATA (KOGA) - (NL)
  • T.HARTOG (Nl)
  • VAN HAUWAERT - LION DES FLANDRES (B)
  • LIBERTAS (B)
  • GEORGES COLPE (B)
  • H.V.d. PLAS (B)
  • THE OCEAN CYCLE FMG Coy (?)
  • ELTI (?)
  • GRUNO (Nl)
  • ASTRA (NL)
  • SUPER STYLE (NL)
  • STELLA MARIS (?)
  • LA PERLE (B & NL)
  • OLYMPIA RIJWIEL (NL)
  • VIKING (Nl)
  • FLORA (NL)
  • RS STOKVIS (NL)
  • BURGERS E.N.R.(NL)
  • STAALROS (NL)
  • AVADA (NL)
  • ALCYON (Fr)
  • VADERLAND (NL)
  • LOCOMOTIEF (NL)
  • ZELTI (?)
  • CYCLES YLLUS (?)
  • WESTA ( NL ?)
  • APAM - V (?)
  • PANTHER (D)
  • Enkele historische fietsmerken uit Magdeburg (D)
  • MEGA CYCLE (?)
  • DURABLE MERCURY CYCLE (?)
  • CYCLE AS-THOR (B)
  • V.D.B. SPORT (B)
  • KASTEEL, Rijwielindustrie (NL)
  • THE HUNT (NL)
  • LUXUS JUNIOR (?)
  • RYLA M (?)
  • SPATBORDPLAATJES NEDERLAND
  • SCIMEKA (?)
  • Cycles LUKENIE (?)
  • Rijwielen VEDETTE (?)
  • Cycles RENOLA (?)
  • UNION (?)
  • UNION (NL) 2
  • ARIZONA (NL)
  • VAANDEL (NL)
  • SPARTA (NL)
  • ROYCE UNION & SAVOY (USA & Nl/ ea ......)
  • UNION (NL)
  • BRETA - AALTEN (NL)
  • Cycles SAINT MICHEL (B)
  • Cycles FAREWELL - Niel (B)
  • RIJWIELEN VERVOS (NL)
  • NEDERLANDSE LEEUW (NL)
  • GOUDEN LEEUW (NL)
  • THUNDERJET CYCLEWORKS /RIJWIEL-FABRIEKEN J. DE WILDE (NL)
  • STEINWEG (D)
  • DUGLAS (NL)
  • CEDUDOR (NL)
  • RIJWIELFABRIEK HAAS (NL)
  • FIRMA J. BRANDO (NL)
  • EÖS (?)
  • THE BALMORAL SUPREME (?)
  • ROYAL CODRON (?)
  • R.M.B. (?)
  • ROMEO (?)
  • JEMA (?)
  • POLLUX (?)
  • PIONIER (?)
  • THE GOLD CROWN (?)
  • FUSEE (?)
  • Rijwielen LUXE IDEAL (?)
  • BATO (NL)
  • PROPHETE (D)
  • RABENEICK (D)
  • Cycles HASTOS (B)
  • VELOS DE VOS (B)
  • EASY V (B)
  • PARIS SPORT (B)
  • STORMVOGEL (B)
  • VREDA SPORT (B)
  • Cycles VERMEULEN (B)
  • EXELSIOR GARANTIE (B)
  • THE DURA (B)
  • DAVID SCHOTTE (B)
  • CRECENT (Zweden)
  • SIMBA (Nigeria)
  • RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)
  • LA NORDISTE (Fr)
  • Vélos PIETERS (Fr)
  • Cycles LEA (B)
  • NORMANDIE (B)
  • HERKRO (B)
  • PRASO (B)
  • ROYAL JENNY (B)
  • PFG (NL)
  • FONGERS (NL)
  • SIMPLEX (NL)
  • TIGRE (B)
  • TIELTIA (B)
  • Cycles Lion Victorieux (B)
  • BSA (GB)
  • BS SPECIAL BIRMINGHAM (GB)
  • THE BRISTOL ENGLAND (GB)
  • BOBBIN BIKES (GB)
  • BLUEBIRD (USA)
  • DAHON (USA)
  • RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)
  • MINERVA (B)
  • NORTA (B)
  • NORTA (B)
  • DUMBO ( ? )
  • COREA ( ? )
  • CHAMPION (?)
  • PICARDY (?)
  • LA SIRENE DES FLANDRES ( ? )
  • RUBI ( ? )
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    18-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TIGRE (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tigre uit Eeklo België

    Info welkom



    18-04-2024, 15:37 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TIELTIA (B)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Fietsenfabrikant Tieltia -- Cools uit Tielt

    Extra info welkom



    18-04-2024, 15:33 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cycles Lion Victorieux (B)

    Cycles Lion Victorieux

    De Cycles Lion Victorieux werd blijkbaar gemaakt in België in de stad Thielt, (nu Tielt). Bepaalde bronnen suggereren dat Lion Victorieux samenwerkte met het Britse merk BSA. Doch die tijd kochten veel kleinschalige, 'ambachtelijke' fabrikanten over de hele wereld BSA-onderdelen en accessoires in om hun eigen fietsen te maken. Veel merken gebruikten BSA-kettingsets op hun machines als teken van een fiets van hoge kwaliteit. Via de BSA catalogi konden ze een fantastisch assortiment van BSA accessoires aankopen en  zo fietsen in BSA-stijl kan produceren. We spreken over vele honderden fabrikanten. (meer info welkom)







    18-04-2024, 15:25 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BSA (GB)

    BSA

    De Birmingham Small Arms Company Limited (BSA) was een grote Britse industriële combinatie, een groep bedrijven die militaire en sportieve vuurwapens vervaardigden; fietsen; motorfietsen; auto's; bussen en carrosserieën; staal; ijzeren gietstukken; hand- , elektrisch en machinaal gereedschap; kolenreinigings- en -behandelingsinstallaties; gesinterde metalen; en hardchroomproces.

    BSA begon in juni 1861 in het Gun Quarter , Birmingham , Engeland. Het werd gevormd door een groep van veertien wapensmidleden van de Birmingham Small Arms Trade Association, speciaal om machinaal wapens te vervaardigen. BSA kocht 10 hectare grond in Small Heath, Birmingham, bouwde daar een fabriek en legde op het terrein een weg aan die het Armory Road noemde. Het managementsysteem van BSA werd in 1863 veranderd toen de aandeelhouders een Raad van Bestuur kozen.

    In 1880, begon BSA met de productie van fietsen.  De wapenfabriek bleek opmerkelijk goed aanpasbaar aan de vervaardiging van rijwielonderdelen. Wat fietsen nodig hadden, waren grote hoeveelheden standaardonderdelen die nauwkeurig en tegen lage prijzen werden gemaakt. In 1893 begon BSA met het maken van fietsnaven en bleef tot 1936 de fietsenhandel voorzien van allerlei  fietsonderdelen. BSA stopte in 1955 voor altijd met de productie van hun naafversnellingen.

    Tijdens de Eerste Wereldoorlog produceerde BSA fietsen voor zowel de politie als het Britse leger. BSA voorzag ook het Ierse leger na 1922 van fietsen. BSA Cycles Ltd werd in 1919 opgericht voor de productie van zowel fietsen als motorfietsen. BSA vervaardigde in de jaren ’20 – ’30 een reeks fietsen, van roadsters tot racefietsen. er werden ook tandems in het BSA-fietsassortiment geïntroduceerd. BSA had een reputatie voor kwaliteit en duurzaamheid.

    In 1941 werd BSA benaderd om een ​​nieuwe militaire vouwfiets te produceren met een maximaal gewicht van slechts 22 pond (11 kg),  een model speciaal voor de AIRBORNE TROOPS (luchtlandingstroepen). Dit vereiste een nieuw concept in het frameontwerp, BSA fabriceerde een fiets  die 21 pond woog, een pond minder dan de ontwerpspecificatie, dit was de  BSA  Airborne Paratrooper Bicycle. Er werden ruim 60.000 vouwfietsen geproduceerd, een cijfer dat gelijk staat aan de helft van de totale productie van militaire fietsen tijdens de Tweede Wereldoorlog. BSA produceerde ook vouwmotoren voor de Airborne Division (luchtlandingsdivisie) .

    BSA kocht Sunbeam in 1943 en produceerde Sunbeam-fietsen waarbij gebruik werd gemaakt van bestaande frames en onderdelen en van BSA-componenten voor de ontbrekende onderdelen. De eerste door BSA geproduceerde Sunbeam-catalogus werd gepubliceerd in 1949. Na de oorlog breidde BSA hun fietsenassortiment uit, maar kreeg te maken met problemen door tekorten aan grondstoffen zoals staal en moest een groot deel van hun gefabriceerde productie exporteren om een overheidsvergunning te krijgen om de benodigde grondstoffen te kopen. Het bedrijf verplaatste de fietsenproductie na de Tweede Wereldoorlog naar de nieuwe Waverley Works. BSA bleef innoveren.

    BSA kocht de motorfiets- en fietsenhandel New Hudson in 1950 en volgde dit in 1951 op met de aankoop van Triumph Motorcycles. Het effect van deze overname was dat BSA op dat moment de grootste motorfietsproducent ter wereld werd.

    In 1952 richtte BSA een professioneel wielerteam op. Bob Maitland, een succesvolle amateurwielrenner  was een BSA-medewerker die als tekenaar op het ontwerpbureau werkte. Het was Bob Maitland die verantwoordelijk was voor het ontwerp van de naoorlogse BSA-serie lichtgewicht sportfietsen, die waren gebaseerd op zijn kennis van het wielrennen. In 1953 splitste BSA de fietsen-, auto- en motorfietsbranche op in verschillende holdings. De goede tijden liepen ten einde en de vraag naar fietsen daalde met het einde van de rantsoenering in 1954.

    De fietsenafdeling van BSA, BSA Cycles Ltd., inclusief het BSA-fietsdealernetwerk, werd in 1957 verkocht aan Raleigh. Raleigh zette aanvankelijk de productie van fietsen voort in Birmingham tot begin de jaren zestig,  er werd gebruik gemaakt van BSA-onderdelen maar naarmate de tijd verstreek, werden er steeds meer Raleigh-onderdelen en -accessoires gebruikt, waarvan sommige nog steeds  het stempelmerk '' piled arms” ( de drie geweren van BSA) droegen. TI Group , eigenaren van de British Cycle Corporation, kocht Raleigh in 1960 en kreeg daarmee toegang tot het merk BSA. Fietsen met de naam BSA worden momenteel in India vervaardigd en gedistribueerd door TI Cycles uit India , maar hebben geen directe verbinding met het oorspronkelijke BSA-bedrijf in Birmingham.

    Na de Tweede Wereldoorlog  had BSA zijn activiteiten niet goed beheerd, en een door de overheid georganiseerde reddingsoperatie in 1973 leidde tot een overname van de activiteiten die het nog steeds bezat. De weinigen activiteiten die dit proces overleefden, verdwenen in het bezit van andere bedrijven.

     

    B.S.A. Bicycles  

    https://onlinebicyclemuseum.co.uk/tour/bsa-cycle-co/

    https://en.wikipedia.org/wiki/Birmingham_Small_Arms_Company

    https://www.gracesguide.co.uk/BSA:_Bicycles

     

     

     

     













    18-04-2024, 15:20 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BS SPECIAL BIRMINGHAM (GB)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BS SPECIAL BIRMINGHAM (GB)

    Information welcome



    18-04-2024, 15:16 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.THE BRISTOL ENGLAND (GB)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    THE BRISTOL ENGLAND (GB)

    Information welcome



    18-04-2024, 15:13 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BOBBIN BIKES (GB)

    BOBBIN BIKES (  Londen - Groot-Brittannië)

    Bobbin is nu opgenomen in de bedrijvenportfolio van de Kybotech Group. Dit bedrijf is gespecialiseerd in online winkels, maar neigt naar vrijetijdsproducten en tuinmeubilair. Het fietsenmerk is ontstaan ​​als geesteskind van Sian Emmison en Tom Morris.

    In een interview met Bloom in 2019 legde Emisson uit hoe kunstenaars eind jaren negentig, toen ze vanuit Nederland in Londen aankwamen, verrast waren om te zien hoe weinig mensen op de fiets reden. Nadat ze begonnen waren met het verkopen van niet-sportieve fietsen van andere merken, ontwikkelden ze hun eigen visie door een idee te vormen van wat populair was in de Britse hoofdstad en lieten het groeien tot een zelfstandig bedrijf.

    Een deel van hun succes kwam voort uit de introductie van stijlvolle producten die een nieuwe klantengemeenschap aantrokken. Mensen die niet geobsedeerd waren door sport en techniek, maar geïnteresseerd waren in een goed design en mooie dingen. Bobbin verkoopt het comfortabel dagelijks fietsen  als een ontspanning die doet denken aan het woon-werkverkeer in Amsterdam. De fietsen voor volwassenen zien er duurzaam uit. Het Bobbin-assortiment van kinderfietsen is zeer volwaardig en volgt de standaard van het volwassenenassortiment. Rieten manden en stijlvolle crèmekleurige banden omringen de wielen die in vele maten verkrijgbaar zijn, zodat ze bij elk groeiend kroost passen. Beginnend met loopfietsen, lopen deze door tot stadsfietsen met een diameter van 26 inch, allemaal in dezelfde opvallende kleurstellingen.

    Bobbin Bikes hebben hun doel bereikt. Gebruikers – waarvan men dacht dat ze voornamelijk vrouwelijk waren– houden van het idee van te fietsen zonder te racen. De Nederlandse invloed is sterk en gebruikers zijn dol op de  vintage design en eenvoud, het subtiele pastelkleurenpalet, het comfort van het zadel en de praktische bruikbaarheid van de bagagedragers en accessoires.

    De modellen hem doen ons denken aan de fietsen waarmee oudere generaties naar het werk reden en aan het comfort van de handvatten en het bredere stuur dat ontspannen rijden aanmoedigt. Veel Britse fietsmerken putten uit hetzelfde erfgoed. Het zijn fietsen om naar de lokale markt te gaan of om vrienden te ontmoeten. En het is duidelijk dat de kwaliteit en de accessoires die bij de kinderfietsen worden geleverd , zowel bij de jongere eigenaren als bij hun gelukkige ouders goed in de smaak vallen.

    De kinderfietsen zijn net zo goed gemaakt, net zo kleurrijk en robuust. De remhendels zijn slim ontworpen om dichter bij het stuur te zitten, zodat kleinere vingers grip kunnen krijgen. De volledige kettingkast op het Gingersnap-model is een lust voor het oog. Het is goed om te zien dat de nadruk ligt op het plezier en genot van het fietsen.

    Bobbin Bikes worden ontworpen in Londen, vervolgens in Azië in elkaar gezet en vervolgens verzonden naar een regionaal distributiecentrum in de Britse hoofdstad. De overgrote meerderheid van de producten van nichefietsbedrijven in deze prijsklasse zijn op deze manier gebouwd. De kosten worden verlaagd en de besparingen worden doorberekend aan de klant.

    Bij gebrek aan speciale verkooppunten (het bedrijf had ooit een paar pop-ups en boetieks in grootstedelijke hoofdsteden) is de online winkel eenvoudig te navigeren en legt de nadruk op de kleuren en stijl. Het bedrijf verzendt zijn producten over de hele wereld. De montage moet thuis worden voltooid wanneer u uw Bobbin Bike ontvangt. Op de site staan ​​instructievideo’s en niet al het gereedschap wordt meegeleverd. Je bent waarschijnlijk wat meer tijd kwijt aan het in elkaar zetten van de versie voor volwassenen dan aan de kinderloopfietsen.

    Bobbin- fietsen worden niet zwaar gevisiteerd door op technologie gerichte junkies of gewichtsduivels. Ze zijn geliefd bij de design- en lifestylepers. Hun medeoprichters vonden een niche onder stadsbewoners die zich niet wilden laten intimideren door een fietsenwinkel binnen te gaan.

    https://bobbinbikes.com/

     

     

     







    18-04-2024, 15:09 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BLUEBIRD (USA)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    BLUEBIRD (USA)

    Information welcome



    18-04-2024, 15:04 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DAHON (USA)

    DAHON USA

    DAHON werd in 1982 opgericht vanuit een visie op ‘groene’ mobiliteit, een vorm van transport die niet alleen dient om mensen gezonder te houden, maar ook het milieu beschermt voor de volgende generatie.

    1980: Dr. David Hon had al zeven patenten aangevraagd en ontvangen voor zijn visionaire vouwfiets. Zijn vintage cabriolet won prijzen over de hele wereld.

    1981: Henry Hon nam de leiding over de marketing van de nieuwe map en zocht een fietsenbedrijf dat hun idee zou produceren. Omdat ze niemand konden vinden die hun 'niche'-idee steunde, begon Henry het geld in te zamelen om zelf met de productie te beginnen.

    1982: Onverschrokken door de tegenslagen nam Dr. Hon ontslag en ging naar Taiwan, waar hij zijn eerste fabriek bouwde met de twee miljoen dollar aan durfkapitaal die hij van idealistische aanhangers had gekregen. Tegen het einde van het jaar rolden de DAHON-vouwfietsen van de lopende band.

    1983: De eerste vouwfiets was een succes: hij bood alle rijprestaties van een standaardfiets, maar transformeerde snel naar een compact formaat om op te bergen of te dragen. In de eerste zes maanden werden er 6.000 gebouwd en verkocht.

    1984: Henry verliet zijn lucratieve computer-programmeerbedrijf en nam fulltime de marketing en administratie van DAHON 's financiën op zich. Datzelfde jaar werd hij vicepresident.

    1985: De DAHON-vouwfiets sloeg aan in het hele land en de pers kreeg lucht van het revolutionaire idee van de gebroeders DAHON. Zelfs de televisie was geïnteresseerd in het tonen van deze tijdige uitvinding, en David en Henry werden op zichzelf al beroemdheden. DAHON verkocht dit jaar 10.000 fietsen.

    1995: De nieuwe fabriek in Shenzhen wordt geopend in China en produceert jaarlijks 400.000 fietsen.

    2000:DAHON wordt in het Guinness Book of Records Millennium Edition genoemd als "de grootste producent ter wereld van vouwfietsen".

    2012: DAHON vierde 30 ononderbroken jaren van uitmuntendheid en innovatie op het gebied van vouwfietsen en bleef daarmee de trend zetten voor milieubewuste mensen overal ter wereld.

    2013: DAHON verwierf een exclusieve distributieovereenkomst voor SKS in China en lanceerde het Turn a New Leaf green living-initiatief.

    2014: De primaire productiefaciliteit en kantoren verhuizen naar Nanshan in Shenzhen, China, waardoor de productiecapaciteit verdubbelt. DAHON werkte samen met Ford voor de wereldwijde lijn fietsen van het merk Ford en DAHON TW LLP werd opgericht.

    2017: DAHON vierde zijn 35-jarig jubileum als wereldleider op het gebied van vouwfietsen en zette daarmee hun visie op 'groene mobiliteit' voort. Ter gelegenheid van zijn 35e jaar produceerde DAHON een gloednieuw model: de CURL

    2018: DAHON lanceert NuWave-technologie in Beijing Bird's Nest! De gloednieuwe technologie die door DAHON werd geïntroduceerd, zorgde voor sneller en compacter vouwen en kon worden gebruikt voor alle soorten fietsen, inclusief kleine wieleenheden, gewone of elektrische en zelfs MTB- en racefietsen met grote wielen.

    2022: DAHON viert hun 40-jarig jubileum als pioniers van de vouwfietsindustrie. Ter viering van hun 40e jaar bracht DAHON de Anniversary 40 wereldwijd uit. Dit speciale opvouwbare model combineert een ultralichtgewicht koolstofvezelframe en de technologie van DAHON, die 40 jaar vakmanschap en expertise weerspiegelt

    DAHON

    https://usa.dahon.com/collections/bikes

    Dr. David Hon  

    https://usa.dahon.com/pages/meet-the-founder

     

     







    18-04-2024, 15:01 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RALEIGH (GB) - (Ierland) - (USA)








    18-04-2024, 00:00 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MINERVA (B)

    MINERVA

     In 1883 vestigde een jonge Nederlander, Sylvain de Jong (1868-1928), zich in Antwerpen, België.

    Minerva begon in 1897 met de productie van standaard veiligheidsfietsen. De uitvinding van de  veiligheidsfiets , in  1885 door een zekere John Starley, was een succes! De wielen waren nu even groot. Pedalen draaiden het achterwiel rond via een ketting, en het voorwiel was verbonden met het stuur – net als nu. De scheiding van de functie van de wielen betekende dat de fiets veel veiliger te berijden was. Misschien wel het belangrijkste was dat het zadel dichter bij de grond zat en de wielen voorzien waren van met lucht gevulde banden. Die absorbeerden de ergste schokken, waardoor fietsen over de kasseien veel minder gevaarlijk werd.

    In 1900 breidde Minerva uit naar lichte auto's en "motocyclettes", met name gemotoriseerde fietsen die een voorloper waren van motorfietsen. Ze produceerden lichtgewicht clip-on motoren die onder de voorbuis van de fiets werden gemonteerd, speciaal voor Minerva-fietsen, maar ook verkrijgbaar in kitvorm en geschikt voor bijna elke fiets. De motor dreef een riem aan die een groot tandwiel liet draaien dat aan de zijkant van het achterwiel tegenover de ketting was bevestigd. Deze kits werden over de hele wereld geëxporteerd naar landen als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Australië en andere Britse gebieden van die tijd.

    Naarmate het motorvermogen toenam, kwamen framebreuken steeds vaker voor, en in 1903 had Minerva een in-frame ontwerp voor hun fietsen ontwikkeld, met de motor boven de trapas gemonteerd, terwijl ze nog steeds de clip-on kit aanboden. Vanaf 1904 begon Minerva zich meer te richten op de productie van auto's, en terwijl de ontwikkeling en productie van de Minerva gemotoriseerde fietsen en motorfietsen doorging tot ongeveer 1909, werden ze steeds meer een minder belangrijk onderdeel van het bedrijf.

    Tijdens de Eerste Wereldoorlog waren Sylvain de Jong en zijn ingenieurs gestationeerd in Amsterdam, waar ze de ontwikkeling van hun auto's voortzetten. Minerva-auto's werden aanvankelijk gebruikt voor hit-and-run-aanvallen op de Duitsers, dat  met geweervuur en lichte mitrailleurs van eenvoudig beschermde voertuigen met een open dak. Deze voertuigen werden steeds geavanceerder totdat de loopgravenoorlog hen beroofde van de nodige mobiliteit voor hun hit-and-run-tactieken.

    Tijdens de Eerste Wereldoorlog waren Sylvain de Jong en zijn ingenieurs gestationeerd in Amsterdam, waar ze de ontwikkeling van hun auto's voortzetten. Minerva-auto's werden aanvankelijk gebruikt voor hit-and-run-aanvallen op de Duitsers met geweervuur en lichte machinegeweren van eenvoudig beschermde voertuigen met open dak. Deze voertuigen werden steeds geavanceerder totdat de loopgravenoorlog hen beroofde van de mobiliteit die nodig was voor hun hit-and-run-tactieken.

    In 1920 keerden ze terug naar België om de productie van luxe auto's opnieuw op te starten. Ondanks het succes leidden de financiële problemen in de jaren dertig tot de fusie met Impéria Automobiles , een andere Belgische fabrikant.

    Minerva stopte in 1956 met zijn activiteiten en werd verkocht aan Rheinmetall (Duitsland).

    A

    Minerva Cycling in Ieper.

    In 1963 opende Daniël Carpentier zijn eigen fietsenwinkel. In 1992, zette zoon wijlen Filip op 18-jarige leeftijd zijn eerste stappen in de familiezaak, binnen de vijf jaar breide hij de fietshandel uit tot groothandel Formula Cycling BVBA.Hij bouwde zijn 'fabriek'  aan de Bargiestraat in Ieper, een pand met ruim 8.000 m2 magazijnruimte en met een imposante showroom. Een tijdje later nam de NV Bike Trading het failliete fietsenbedrijf Minerva over en werd verdeler van onder meer de merken Minerva, Scoppio, Pure Passion, Pure Comfor, Be One, Jaguar en Scoppio (sportfietsen), Devron en Corwin (fietsen en e-bikes) en Plop, Maya en K3 (kinderfietsen). Anno 2017 is de NV Bike Trading met twintig werknemers uitgegroeid tot een succesvolle onderneming. Vandaag exporteert Minerva BT zijn fietsen naar vijftien landen. In april 2022overleed zaakvoerder Filip Carpentier. Hij was de drijvende kracht achter de fietsengroothandel Minerva Cycling en de continentale wielerploeg Minerva. Minerva Cycling Team begon in 2022 met acht beloften en zes eliterenners.

    Anno 2023 was Minerva Cycling met ruim twintig medewerkers uitgegroeid tot een succesvol bedrijf. Naast fietsen biedt Minerva Cycling ook een ruime keuze aan onderdelen, uitrusting en accessoires.

    Minerva Cycling werd op 07 juni 2024 door de ondernemingsrechtbank failliet verklaard, twee jaar na dood van bezieler Filip Carpentier: 14 mensen verliezen baan. De firma had vijf vestigingen in Ieper, De Panne en Zedelgem.

     




    18-04-2024, 00:00 geschreven door phd
    16-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NORTA (B)

    Norta - België







    16-04-2024, 00:00 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NORTA (B)

    Norta

    Norta is een fietsfabrikant gevestigd in Olen, België. Het bedrijf heeft meer dan 100 jaar ervaring in de sector  en heeft dus een indrukwekkende geschiedenis binnen de fietsproductiesector in België. Norta wordt erkend als een familiebedrijf. Het bedrijf nam een belangrijke stap, vanwege de toenemende vraag naar elektrische fietsen (80% van hun verkoop was elektrisch),  besloot Norta de productie van stadsfietsen te stoppen en zich exclusief op e-bikes te concentreren. Op de Belgische markt bezet  Norta, volgens Trends, de 11e plaats in de sector van fietsen, motorfietsen en scooters.

    De jaren: 1916 – 1970

    Modest Van Hemelen (1893-1979) was 15 jaar toen zijn vader in 1908 overleed. Als oudste zoon moest hij de hoefsmederij op het dorpsplein van Olen voortzetten. Wanneer na de Eerste Wereldoorlog de fiets in gebruik kwam , werd er naast de hoefsmederij ook een ‘velomakerij’ opgestart. Deze zaak evolueerde positief en de kleine fietsenmakers van uit de omgeving kwamen in Olen fietsonderdelen kopen, wat het idee deed groeien om een groothandel te beginnen.

    1948: De winkel op het Olense dorpsplein groeide uit tot een groothandelszaak.

    1958: Gust en Jan Van Hemelen namen de zaak over en startten met een fietsfabriek met eigen kaderbouw en lakkerij.

    1970: De broers bouwden een nieuwe fabriek in de Stadsestraat waarna er een grote doorbraak volgde in die periode werden er onder de naam Browning 15.000 racefietsen naar de Verenigde Staten uitgevoerd.

    1976: Gust en Jan reisden voor de eerste keer naar Shimano in Japan.

    Norta werkt als een fabrikant / producent, opgericht in 1956. Misschien kent u het nog niet, maar Norta is zeker aanwezig.

    De jaren1990-2000

    In de jaren negentig werden bij de verkiezingen ‘Fiets van het jaar’ het model ‘Lincoln’ (1993) en het model ‘Survival’ (1994) verkozen. De komst van Eddy Van Hemelen, zoon van Jan Van Hemelen, betekende een overdracht aan de derde generatie.

    1999 Er werd 1700m2 magazijnruimte bijgebouwd.

    2010: Norta produceerde zijn eerste elektrische fiets. De e-bikes werden steeds belangrijker en daar waar er vroeger veel schroom bestond rond elektrisch fietsen is het nu trendy.

    2013: De verkoop kende een enorme groei. Daarom werd  er een compleet nieuwe productiehal uit gebouwd speciaal voor e-bikes. Norta koos voor lokale, flexibele productie met de focus op milieuvriendelijkheid. Het familiebedrijf produceert elke e-bike zelf en in België. De consument heeft ruime keuzemogelijkheden en tegelijkertijd wordt er een kleine doorlooptijd gewaarborgd.

    https://norta.be/historie

     







    16-04-2024, 00:00 geschreven door phd
    15-04-2024
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DUMBO ( ? )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    DUMBO ( ? )  De Vliegende Olifant

    Extra info welkom / bienvenue



    15-04-2024, 17:20 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.COREA ( ? )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    COREA ( ? )

    Extra info welkom / bienvenue



    15-04-2024, 17:17 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CHAMPION (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CHAMPION ( ? )  TYPE CHAMPION MONDIAL

    Extra info welkom / bienvenue



    15-04-2024, 17:13 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PICARDY (?)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    PICARDY  ( ? ) Vermoedelijk Frankrijk / France

    Extra info welkom / bienvenue



    15-04-2024, 17:09 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LA SIRENE DES FLANDRES ( ? )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    LA SIRENE DES FLANDRES ( ? )

    Extra info welkom / bienvenue



    15-04-2024, 17:04 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RUBI ( ? )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    RUBI ( ? )

    Extra info welkom / bienvenue



    15-04-2024, 17:01 geschreven door phd
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SALTOR ( ? )
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    SALTOR  ( ? )

    Extra info welkom / bienvenue



    15-04-2024, 16:57 geschreven door phd
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • KOERS, Wielermuseum Roeselare
  • Belgische fietsfabrikanten
  • Rijwielindustrie Nederland
  • Utrechtse rijwielhandel
  • Burgers E.N.R. (Eerste Nederlandse Rijwielfabriek)
  • Balhoofdplaatjes, Fietsmuseum Mommen (NL)
  • De Oude Fiets
  • Klassieke Nederlandse Racefiets
  • Amsterdamse rijwielfabrieken
    Mijn favorieten
  • Cycles Peugeot
  • De Kampioen
  • Franse bakkersfietsensite
  • L’encyclo du vélo
  • Repertoire-des-marques
  • Liste de fabricants de bicyclettes
  • Bicycle headbadges
  • RUDGE & RUDGE-WHITWORTH Cycle Co
  • Website balhoofdplaatjes
  • Goedkope merken
    HIERONDER, EXEMPLAREN OM TE RUILEN / EXEMPLAIRES À ÉCHANGER CI-DESSOUS/ BELOW BICYCLE HEADBADGES TO EXCHANGE/ NACHFOLGEND STEUERKOPFSCHILDER ZUM UMTAUSCH/

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!