Foto
Ik wil John Pont bedanken voor het opzetten van dit blog.
Ook dank aan Godelieve voor de hulp bij de layout.
Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 

PowerPoints over Antwerpen vind je ook in deze kolom.


For this blog to
translate
into the language of your choice?
Select your language
below

Foto
Hier beneden staan pps-jes klik op de afbeeldingen om ze te downloaden
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Verstopte plekjes

    Welkom op mijn blog

    14-09-2013
    Het nieuwe "Red Star Line" museum te Antwerpen (1). DEEL 2

     

    Juni 2012.

    Juni 2012: upd

    Momenteel worden muren gevoegd en worden de ramen en vloeren geplaatst of gerestaureerd. De aannemer besteedt ook veel tijd aan de integratie van de vaak complexe technische installaties in de originele structuur van het beschermde monument. Naar verwachting worden de drie gebouwen in november voorlopig opgeleverd.

    Ook de constructie van de toren vordert snel. Eerst wordt de betonnen liftschacht met daar rond de wandelbordessen gegoten. In augustus zal de aannemer het bovenste niveau bereiken. Vanop dit hoogste platform, dat ruim 25 meter boven de Rijnkaai uitsteekt, zal de bezoeker een uniek zicht hebben over de bocht van de Schelde en de aanlegplaatsen van de Red Star Line-schepen.













    14-09-2013 om 08:50 geschreven door Ludo


    Het nieuwe "Red Star Line" museum te Antwerpen (2).

    Stilaan gaat de vernieuwing verder.







    De fundering van de toren.





    In de oude kelders en de funderingen word ook gewerkt.







    14-09-2013 om 08:50 geschreven door Ludo


    Het nieuwe "Red Star Line" museum te Antwerpen (3).





    Het oude hout word zorgvuldig gerestaureerd.









    Een deel van het nieuwe dak is reeds klaar.







    14-09-2013 om 08:49 geschreven door Ludo


    Het nieuwe "Red Star Line" museum te Antwerpen (4).

    De oude gevels worden zorgvuldig bewaard.





    Het bouwen van de toren schiet al goed op.



    Het vernieuwde dakgebinte.







    Buitenkant zorgvuldig ingepakt.





    14-09-2013 om 08:48 geschreven door Ludo


    Het nieuwe "Red Star Line" museum te Antwerpen (5).





    Men begint stilaan aan de toren.











    Er komen grote verwarmings- en verluchtingsinstallaties in de kelder.





    14-09-2013 om 08:47 geschreven door Ludo


    11-09-2013
    Nationale Bank te Antwerpen - Open Monumentendag - 8 september 2013

    Open Monumentendag - 8 september 2013



    De Nationale Bank van België
    te Antwerpen.
    De ingang.
    (voor mij niet bruikbaar, ik ben
    langs achter binnengegaan)




    Details.







    11-09-2013 om 14:39 geschreven door Ludo


    Nationale Bank te Antwerpen - Open Monumentendag - 8 september 2013 (1)





    Detail verlichting.



    De gevel aan de Frankrijklei.



    Details gevel Bourlastraat.





    11-09-2013 om 14:39 geschreven door Ludo


    Nationale Bank te Antwerpen - Open Monumentendag - 8 september 2013 (2)

    Details gevel aan de Frankrijklei.

















    De poort waarlangs ik binnen kon.

    11-09-2013 om 14:38 geschreven door Ludo


    Nationale Bank te Antwerpen - Open Monumentendag - 8 september 2013 (3)

    De versnipperaar van de oude en
    beschadigde biljetten.




    De binnenplaats.



    De verlichting van de
    binnenplaats.








    De loketzaal.



    Het bureel van de directeur.





    11-09-2013 om 14:38 geschreven door Ludo


    Nationale Bank te Antwerpen - Open Monumentendag - 8 september 2013 (4)





    De z.g. Ridderzaal



    Mooi bewerkte schouw.



    Mooie antieke kast.





    Detail plafond.



    Mooi brandglas in de ramen.





    11-09-2013 om 14:38 geschreven door Ludo


    Nationale Bank te Antwerpen - Open Monumentendag - 8 september 2013 (5)
















    De kroonluchter.



    Wandverlichting

    11-09-2013 om 14:37 geschreven door Ludo


    Nationale Bank te Antwerpen - Open Monumentendag - 8 september 2013 (6)

    De lange gang.







    Het "kleine salon.



    Detail plafond.









    Mooie antieke kast.

    11-09-2013 om 14:37 geschreven door Ludo


    Nationale Bank te Antwerpen - Open Monumentendag - 8 september 2013 (7)

    Details van de kast.





    11-09-2013 om 14:37 geschreven door Ludo


    05-09-2013
    Red Star Line 1 (1).

    Met hun hele hebben en houden in enkele koffers, nemen miljoenen mensen vanaf 1800 de boot van Europa naar Amerika. De nieuwe wereld is het beloofde land voor wie zoekt naar geluk en een beter bestaan. Tussen 1873 en 1934 brengen oceaanstomers 2,6 miljoen avonturiers en gelukszoekers vanuit Antwerpen naar de overkant. De overtocht naar de VS en Canada begint voor heel veel mensen in de havenloods van de Red Star Line in Antwerpen.

    Het Red Star Line Museum vertelt het verhaal van miljoenen Europeanen die alles durven achterlaten en vertrekken, op zoek naar geluk en een beter leven. Het is een verhaal over hoge verwachtingen en diepe teleurstellingen, over hoop en slapeloze nachten. De oude gebouwen van de scheepvaartmaatschappij maken al die emoties en verhalen voelbaar, tastbaar en zichtbaar.

    Het Red Star Line Museum begraaft zich niet in het verleden. Migratie is van overal en van alle tijden. Dus ook van vandaag, zeker in een havenstad. In het museum treed je in de voetsporen van mensen die je voorouders hadden kunnen zijn. Of die dat misschien ook zijn. En je leert de stad door een nieuwe bril kennen. Antwerpen, en bij uitbreiding elke plek ter wereld, is wat het vandaag is door de mensen die er vroeger verbleven. Net zoals de stad van morgen gemaakt wordt door de mensen die er vandaag wonen.

    In de historische loodsen van de Red Star Line rederij opent op 28 september 2013 het Red Star Line Museum zijn deuren.





    Project om een museum van
    de Red Star Line te bouwen




    Zo zou het worden



    Zo zagen de oude gebouwen eruit!





    Begin maart 2011 eindigde fase één van de verbouwingswerken aan de Red Star Linee Magazijnen. Negen maanden lang werd er aan de funderingen gewerkt.

    In september 2012 is deze fase afgerond en kan gestart worden met de inrichting van het museum. In mei 2013 moet dan alles rond zijn voor de feestelijke opening van het nieuwe museum!

    De oude Red Star Line Magazijnen omtoveren tot het nieuwe Red Star Line Museum vraagt om een grondige verbouwing. Die verbouwing verloopt in drie fases.







    05-09-2013 om 21:17 geschreven door Ludo


    Red Star Line 1 (2).

    a












    05-09-2013 om 21:16 geschreven door Ludo


    Red Star Line 1 (3).

    a















    Affiches uit die tijd

    05-09-2013 om 21:16 geschreven door Ludo


    Red Star Line 1 (4).

    a
















    05-09-2013 om 21:15 geschreven door Ludo


    16-07-2013
    Binnenin de Sint Rombautstoren - Mechelen - 1

    De Sint Romboutstoren
    Mechelen




    De Sint Romboutstoren van Mechelen telt zes luidklokken, waarvan Salvator met zijn circa 8 ton, één van de zwaarste van het land is. Traditioneel werden luidklokken getrapt of gestampt door de klokkenluiders. De klokken van de Sint Romboutstoren werden trouwens nooit met behulp van touwen geluid. Beurtelings trapten de luiders op de pedalen van de as waar de klokken aan ophangen. Daarbij hielden zij zich vast aan een smeedijzeren handvat om nog meer kracht te kunnen zetten.



    Het is mogelijk dat Salvator met acht mannen geluid werd. Het trappen of stampen van de klok moest zeker met vier gebeuren. Vroeger luidde men met zogenaamde pozen: er werd eerst een poos geluid, dan was het even stil en namen vier andere mannen de plaatsen in van hun voorgangers in en herbegonnen met het luiden. Op die manier werd er soms geluid met drie of vier pozen, afhankelijk van de gebeurtenis zoals een begafenis. Voor een dure uitvaartplechtigheid werd een gelui van 4 pozen gehouden. Voor meer eenvoudige begrafenissen luide men enkel de klok Magdalena, waar maar één man voor nodig was. Voor de armsten werd slechts geklept met de hamer op de klok.

     

    Omdat het trappen of stampen van luidklokken in de loop van de jaren al te veel slachtoffers had veroorzaakt, werd dit naar verluidt in 1914 bij wet verboden.




    Een overzicht van de weg naar de top:



    Een eerste rustpauze vind je na 160 treden in de Kraankamer, een stille getuige van het vakmanschap der vroegere kraanbouwers. In dit vertrek van 110 vierkante meter en 12,75 meter hoog, praalt de loopkraan. Meer dan 5 meter breed en biedt plaats aan drie naast elkaar geplaatste mensen. Hierlangs werd zwaar materiaal naar boven gehesen.







    Trede 233: het adres van de Smidskamer, waar alle herstellingen plaats vonden. Specialisten voerden hier herstellingswerken uit aan bijvoorbeeld de beiaard of het uurwerk. Vandaag de dag staat deze ruimte leeg.



    16-07-2013 om 00:00 geschreven door Ludo


    Binnenin de Sint Rombautstoren - Mechelen - 2

    Bij trede 313 zijn we over de helft. Hier bevindt zich de gaanderij.
    Dit is het terrein waar de torenwachter zijn ronde deed. Hij waakte over de Mechelaars en in geval van bijvoorbeeld brand, klonk zijn trompet over de ingeslapen stad.






    Een ander pad voert bezoekers naar de Klokkenkamer (trede 350), waar zes imposante klokken deze verdieping inpalmen. Ook hier weer dat typische Mechelse vakwerk: de klokkenstoel die Mechelaar Gedeon Stroobants in 1658 in mekaar timmerde, doet nog steeds dienst. In al die eeuwen had deze stoel bijna geen herstelling nodig.












    Zicht vanuit de klokkenkamer op het hoogzaal en het orgel.



    De volgende halte bestaat uit een korte stop in de Uurwerkkamer.
    De trommel van Alexius Julliens (1733) dateert reeds uit de 18de eeuw.


    16-07-2013 om 00:00 geschreven door Ludo


    Binnenin de Sint Rombautstoren - Mechelen - 3







    Trap nummer 450, misschien wel het hart van de toren: de nieuwe en de oude Beiaardkamer. Van hieruit bespeeld de beiaard de klokken van de twee beiaarden. Hun totale gewicht: maar liefst 80.000 kilogram.
    <!--[if !supportLineBreakNewLine]-->





    Een kelder op 490 tredes hoog: je vindt het op onze toren in de vorm van de Askelder. Dit moest de werf worden van waarop men de spits op te toren ging bouwen. Mortel noemde men vroeger "assche". Daarin ligt dus de etymologische verklaring van de term Askelder. De werklui bewaarden hier de mortel die ze gebruikten bij bouw- of herstellingswerken.
    Van hieruit neem je een trapje dat uitkomt op het "binnenplein" van de Sint-Romboutstoren.

    <!--[if !supportLineBreakNewLine]-->






    Bij trede 538 is de beproeving achter de rug. Daar pronkt de "Skywalk", een glazen platform. Het uitgestrekte panorama kan je gerust indrukwekkend noemen. Van Antwerpen tot Brussel kijk je neer op de mooiste prentjes van Vlaanderen.



    Wat een uitzicht!





    Foto's en tekst René.

    16-07-2013 om 00:00 geschreven door Ludo




    Ik ben Ludo, geboren 28/12/1951.En ben al jaren actief in de PPS-wereld.
    Ik ben gehandicapt aan de benen, lijd aan CVS, een chronische hartziekte, chronische longziekte en heb veel problemen in de handen en nek door artrose, kortom al mijn gewrichten zijn aangetast door artrose.
    Allebei mijn benen zijn nu ook verlamd door een ziekte van de zenuwen.
    Daardoor ben ik gestopt met autorijden, ik wil geen gevaar zijn op de baan.
    Ik hou van fotograferen en daardoor komen er foto's op dit blog, vooral van Antwerpen.
    Ik verplaats me nu met een electrische scootmobiel. Dus dikwijls in mijn stad.

    Wat met zich meebrengt dat ik niet altijd dadelijk de mail kan beantwoorden.
    En dat het soms even duurt eer er een nieuw bericht verschijnt.


    Foto

    Uiteraard mag ik mijn vrouwtje Lieve niet vergeten.
    Naast het vele verzorgingswerk voor mij, doet ze dan nog opzoekwerk
    voor mij voor deze blog.
    De foto's zijn allen eigen werk, ook foto's van Lieve en van Alfons Van Camp, dit word telkens op de foto vermeld.
    Soms gebeurt het dat ik een bepaalde foto niet vind en dan kan het zijn dat het een foto is van Internet, ook telkens vermeld.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013

    Mijn favorieten
  • Blog Magda
  • Den Bitskoemmer
  • Lievekes muziekwereld
  • pps Godelieve
  • John's kinderblog
  • John's leerblog
  • Antwerpen mijn geboortestad, door Alfons



  • Inhoud blog
  • Onze Lieve Vrouwegang.
  • Geheim kijkje op de O.L.V. kathedraal van Antwerpen.
  • De kerktoren van de Sint-Laurentiuskerk van het verdwenen polderdorp Wilmarsdonk (3).
  • De kerktoren van de Sint-Laurentiuskerk van het verdwenen polderdorp Wilmarsdonk (1).
  • De kerktoren van de Sint-Laurentiuskerk van het verdwenen polderdorp Wilmarsdonk (2).
  • De toren van de Kathedraal kan terug beklommen worden.
  • Verdwenen dorpjes door de uitbreiding van de Antwerpse haven - Berendrecht.
  • Verdwenen dorpjes door de uitbreiding van de Antwerpse haven - Austruweel
  • Sint-Anneke 1
  • Sint-Anneke 2
  • Unieke opgravingen aan het Vleeshuis te Antwerpen. (deel 1)
  • Unieke opgravingen aan het Vleeshuis te Antwerpen. (deel 2)
  • Unieke opgravingen aan het Vleeshuis te Antwerpen. (deel 3)
  • 2 nieuwe PowerPoints.
  • Korte geschiedenis van de Red Star Line.
  • Het nieuwe "Red Star Line" museum te Antwerpen (1). DEEL 1
  • Het nieuwe "Red Star Line" museum te Antwerpen (2). DEEL 1
  • Het nieuwe "Red Star Line" museum te Antwerpen (3). DEEL 1
  • Het nieuwe "Red Star Line" museum te Antwerpen (4). DEEL 1
  • Het nieuwe "Red Star Line" museum te Antwerpen (5). DEEL 1



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!