De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
08-11-2025
DNA-ontdekker James Watson overleden
De Amerikaanse wetenschapper James Watson (foto) is op 97-jarige leeftijd overleden. Hij was een van de belangrijkste wetenschappers van de 20e eeuw. In 1962 ontving hij de Nobelprijs Geneeskunde voor zijn baanbrekend werk als DNA-onderzoeker. Hij ontdekte de erfelijkheidsmolecule DNA als drager van onze genen.
Intelligentie en Ras - Een controversiële uitspraak over ras en intelligentie maakte van hem helaas een paria in de wetenschappelijke wereld. Hij beweerde nl. dat zwarten minder verstandelijk begaafd zijn dan blanken. Het was een kwetsende waarheid die gevoelige woke-snaren betokkelde bij politiek correcten die blanken en zwarten als gelijken zien.
Wetenschappelijk Racisme - Wetenschappers die tegenwoordig het verband onderzoeken tussen ras en intelligentie, en intelligentieverschillen tussen volkeren napluizen, worden aan de kant geschoven als 'wetenschappelijke racisten'. Terwijl het onderscheid tussen superieure en inferieure rassen helemaal geen probleem was in de vorige eeuw, toen aangeboren intellectuele verschillen tussen verschillende rassen algemeen aangenomen werden en intellectuele achterstand van zwarten opblanken een bewezen gegeven was. De rassentheorie dat zwarten van nature minder intelligent zijn dan blanken blijft de kop op steken. De theorie blijft haar platvorm vinden in vakbladen; niet in de media en uit het oog van de politiek correcte meute.
... De toekomst van Europa ziet er somber uit. Meer zwarten gaan deel uitmaken van de Europese bevolking, waardoor het intelligentieniveau van de gemiddelde Europeaan zal zakken. Hoe meer zwarten, hoe dommer de gemiddelde Europeaan. De stormloop van zwarte migranten op Europa ondermijnt het Europese welzijn. Import van minderwaardig intellect, van halfwassen verstand en onderontwikkeld denkvermogen is een aanval op onze blanke intellectuele welstand.
Anja was een laatstejaars leerling aan het lyceum in Hasselt, schooljaar 1996-1997. Elke dag verscheen ze in school met extravagante kleding en provocerende haarsnit. De leerkrachten zaten verveeld met haar gedurfde outlook, maar Anja blééf elke dag haar show opvoeren. Apathisch en geconcentreerd op zichzelf, uitsluitend op zichzelf alleen. Je moet er karakter voor hebben.
Het meisje deed haar best om op te vallen. Ze wilde zich onderscheiden van haar medeleerlingen en stelde alles in het werk om de aandacht van haar omgeving te trekken. Met haar imago sméékte ze om aandacht. Zonder woorden. Zonder vriendinnen. Tijdens een gesprekje met haar viel me haar enorme doorzettingsvermogen op om een einde aan haar leven te maken. Praten was zinloos. Ze wilde niet praten. Ze wilde niets kwijt over zichzelf, alleen dat ze er niet meer wilde zijn. Vastbesloten en vastberaden. Alsof ze geen raad wist met haar eigen lichaam dat een last werd, dat geen zin meer had, dat teveel was. Ze wilde niet meer 'zijn'.
Als 18-jarige wist Anja al precies wat ze wilde: niet meer leven! Ze was al een poos vertrouwd met de gedachte aan zelfdoding en daarom kon ze soms 'uitspreken' wat ze van plan was. De signalen die ze uitzond werden aanvankelijk door niemand in school opgevangen. Ook niet toen ze begon te spijbelen. De school noemde het heel deftig 'suïcidale neigingen'. Leerkrachten begonnen zich te moeien met Anja. Te laat. Haar zelfmoordplannen zaten al in een te ver gevorderd stadium. Spijbelen, opvallende kleding en haarsnit, die symptomen waren al veel eerder zichtbaar. De fase van signalen uitzenden, hulp roepen en smeken om aandacht was voorbij voor Anja.
En precies nú haar vastberadenheid het grootst was, werd ze bestookt met gesprekjes, met vragen, met suggesties en adviezen. Veel en veel te laat. Alle acties schampten af op Anja. Flegmatisch onderging ze de bemoeienissen van haar omgeving. Niets kon haar nog raken. Gelaten en gevoelloos liet ze iedereen aan het woord die dacht haar leven te kunnen redden.
Anja had geen dromen meer, geen toekomstplannen, niets. 'Toekomst' had ze allang geleden uit haar leven geschrapt. Waarom dan nog ontvankelijk zijn voor anderen? Voor Anja was het genoeg geweest, en niets of niemand kon dat afwenden. Alle pogingen van buitenaf versterkten alleen maar haar fatale voornemens. Tot de laatste dag bleef ze haar uiterlijk dat extravagante accent geven. Bijzonder moedig... Of waren het de allerlaatste pogingen om uit de toon te vallen, om zich verheven te voelen boven de grauwe massa waarbij ze niet wilde horen?...
... Zelfmoordpreventie - Zelfmoord voorkomen? Kan niet altijd! Met een ongelooflijke wilskracht willen sommigen écht niet meer bestaan. En niéts kan hen dan weerhouden om hun suïcidale plannen uit te voeren. Niéts kan hen uit de neerwaartse spiraal halen.
De Oekraïense president Zelensky wil Oekraïne nog voor 2030 lid zien worden van de EU. Dat heeft hij dinsdag gezegd tijdens een Europese top. "Oekraïne vecht voor zijn onafhankelijkheid, en een toekomst in de EU maakt daar deel van uit", verklaarde hij terwijl hij de leiders toesprak vanuit de frontstad Pokrovsk.
Na de Russische invasie van 2022 werd Oekraïne kandidaat-lidstaat. Het land hoopt de EU te vervoegen tegen 2030, maar volgens Zelensky is er nood aan concretere vooruitzichten. De Oekraïense soldaten "voeren niet alleen oorlog voor hun huizen en families, maar ook voor de toekomst van Oekraïne, een toekomst van Oekraïne in de Europese Unie".
Leerkracht Tjörven moet niet naar cel na seksuele relaties met vier leerlingen.
In België mag je als leraar met je leerlingen seks hebben. Althans zo lijkt het toch. Geen gevangenisstraf voor deze leerkracht die met 4 leerlingen seks had. Tja, dat bespaart hem een bezemsteelinsertie in de gevangenis.
De naam van de smerige pedofiel is Tjörven Lecluyse uit Bredene. De rotzak was een populaire leraar in de middelbare school Sint-Jozef Sint-Pieter in Blankenberge... Seriemoordenaar Ronald Janssen was ook een sympathieke leraar.
Tjörven is veroordeeld in de Brugse correctionele rechtbank omdat hij seksuele relaties had met vier van zijn leerlingen, o.a. binnen de schoolmuren zelf. Maar hij moet niet naar de gevangenis. Vijf jaar voorwaardelijke celstraf en een verbod om de komende 20 jaar om te gaan met minderjarigen, dat is alles. De pedofiel mag nu vrij rondlopen, weliswaar gefrustreerd omdat hij niet aan zijn pedoseksuele trekken kan komen.
Jarenlang was Tjörven een graaggeziene figuur op school, totdat geruchten over ongepaste omgang met minderjarigen hem de das omdeden. Soms filmde hij zelfs seksuele handelingen. Zijn perverse gedrag kon hij niet langer verbergen achter een façade.
Justitie is bijzonder mild geweest. Seks hebben met je leerlingen mag dus in ons land. Het jongste meisje waarmee hij rollebolde was pas 13.
De onthutsende feiten maakten school en ouders erg bezorgd. Maar de meisjes zelf? Graag zou ik eens in hun hoofden willen lezen, meer willen weten over aanleiding en omstandigheden van de feiten, en over het aandeel van de meisjes in hun relatie met de leraar en wie welke verleidingstrucs gebruikte.
De zegeningen van het onbeperkt en ongecontroleerd binnenlaten van enorme aantallen moslimmigranten waren zaterdagavond goed zichtbaar, toen in een Engelse trein meerdere mensen gewond raakten bij een mesincident. Twee slachtoffers zijn nog in levensgevaar.
Het valt op hoe krampachtig de Britse minister van Defensie en ook de politie beklemtoonden dat er geen aanwijzingen zijn voor terrorisme, dat het om "een op zichzelf staande aanval" gaat, en "geen terroristisch incident".
Journalisten zijn daar ook bedreven in, in het verdoezelen van etnische identiteiten. Zo vernamen we dat "twee Britse mannen" aangehouden werden, de ene vrijgelaten en de andere was "een 32-jarige man, een Britse staatsburger van Afrikaanse afkomst"... Een zwarte Brit zeg maar. Als enige verdachte tot nu toe. Een zwarte Brit.
Van de politie mogen we nu nog niet speculeren over een motief, over wat deze "Britse man" bezielde toen hij lukraak met zijn mes zwaaide en passagiers verwondde. De steekpartij moet op een "geïsoleerd geval" van agressie lijken. En we mogen zeker niet speculeren over de identiteit van de mesaanvaller. Criminaliteit en etniciteit mogen niet met elkaar geassocieerd worden. Dat is de redenering van de linkse overheid.
Op een mooie zomerdag kwam het echtpaar C. op bezoek bij directeur Wijsneus, lyceum Hasselt einde jaren 90. Zij hadden twee kinderen, een meisje en een jongen, beiden leerling aan het lyceum. Broer en zus, samen in dezelfde school. Virginie en Laurent.
Het meisje was een briljante leerling met een veelbelovende toekomst. Later won ze zelfs nog een schoonheidswedstrijd. De wereld lag aan haar voeten. De jongen scoorde minder goed, kampte met schrijf- en leesproblemen, en daarover kwamen zijn ouders praten met Wijsneus. Op zoek naar hulp.
De familie C. genoot aanzien in de wijk waar ze woonden en daarom vond directeur Wijsneus het nodig om hen een voorkeursbehandeling te geven. Dat betekende hen doen neerploffen in fauteuils om diep in weg te zinken, heel veel slijmen en luisteren naar hun gezaag, en hen voorzien van hele sloten koffie-met-borrel en kleffe koekjes.
Wijsneus had echter de laffe gewoonte om zijn verantwoordelijkheden door te schuiven naar anderen telkens er beslissingen genomen moesten worden of knopen doorgehakt moesten worden. Zo werden er leerkrachten en hulpverleners opgetrommeld om hen te betrekken bij het gesprek, om de ouders te beloven dat alles wel goed zou komen.
Het kwam niet goed met Laurent. De schrijfoefeningen wierpen geen vruchten af. Hij had iets van een verwaaide sloddervos, een losbol die nonchalant omging met letters en woorden zonder gevoel voor precisie, schrift en spelling bagatelliserend.
Virginie en Laurent, de ene een schoonheidskoningin en de andere een dyslecticus.
Heel veel later, ik had de arena allang verlaten, merkte ik een krantenbericht op over het echtpaar C. in Hasselt. O drama! Tijdens een echtelijke ruzie diende mevrouw C. haar man een aantal messteken toe... En zo viel het idyllische prentje van het ideale gezin compleet aan diggelen.
Meer migranten – Meer Lisa’s – Meer windmolens – Meer belasting – Meer oorlog – Meer experimentele prikken – Meer regenboogpaden – Meer woke – Meer eugenetica – Meer overheid.
Eindelijk begint Zweden een strenger migratiebeleid te voeren. Het land wil het aantal immigranten beperken en integratieproblemen aanpakken. Een keiharde maatregel in de strijd tegen de escalerende bendecriminaliteit is het opsluiten in de gevangenis van minderjarigen die zware feiten plegen. Geen gezever meer rond begeleiding en psychische hulp, neen, onmiddellijk de cel in. Van daaruit kunnen ze op hun mama roepen, wat niets uithaalt want die mama's zullen ook strafbaar zijn.
Zweden heeft lang aan de rand van de afgrond gestaan en bleef lustig de koers naar zelfvernietiging volgen. Het was een verloren en verdorven land dat geteisterd werd door verkrachtingen, schietpartijen en bomaanslagen. Kindhuwelijken en polygamie floreerden. Het aantal moskeeën steeg explosief. Moslims werden opgehemeld en kregen voorrang op eigen volk. Westerse normen en waarden werden er met de grond gelijk gemaakt.
En nu zelfs kinderen beginnen te schieten en te moorden, grijpt Zweden keihard in: ook 13-jarigen in de cel. Meedogenloze bendes ronselen kinderen massaal via sociale media om hen in te zetten als huurmoordenaar of andere grote criminaliteit... Een ijzingwekkende trend die steeds duidelijker zichtbaar wordt.
PVV-leider Geert Wilders: "Miljoenen Nederlanders hebben moeite om hun boodschappen te betalen”. Om dat probleem op te lossen, pleit hij voor het verlagen van de btw naar nul%. Die paar miljard inkomsten kunnen gecompenseerd worden door ontwikkelingshulp af te schaffen. "Dan hebben ze misschien iets meer honger in Afrika, maar hier niet."
"Religie van de vrede": Voorstel tot nieuw lesonderwerp voor de vakken katholieke godsdienst, zedenleer en islamonderwijs in 't bijzonder... In alle Vlaamse scholen!
In de troebele beginjaren 90 werd het migrantenonderwijs verwend en in de watten gelegd met peperdure projecten, tussenkomsten van de overheid, gesofisticeerd didactisch materiaal, gloednieuwe klasmeubeltjes, extra dure leerkrachten en logopedisten. Het kon allemaal niet genoeg geld kosten, dat migrantenwereldje in de scholen. Het was de tijd dat men geloofde in sprookjes waarin kleine Turkjes plotsklaps Nederlands konden spreken, lezen en schrijven. Als de betutteling maar duur genoeg was.
Voor mij was die extreme aandacht voor migrantenleerlingen een uitdaging om, in het kader van de migrantenbegeleiding, een alternatief programma uit te werken, zo eentje dat geen geld kostte en succes garandeerde. Een taalprogramma voor Turkse kleuters! Ik verdeelde de oefeningen in drie groepen: taal zien, taal horen, taal verwoorden. Zelfs baas Horbert was geïnteresseerd en steunde mijn werk.
Zowel voor de instructies als de oefeningen zelf, streefde ik naar eenvoud, duidelijkheid en bondigheid. Alles hanteerbaar op kleuterniveau. De toepassing zou dagelijks een half uurtje per kleuter vergen. Met een beetje goede wil van de kleuterjuf en Turkse tolk Gülnür moest die intensieve taaltraining organisatorisch mogelijk zijn. Maar toen begon het schoentje te knellen.
Het taalprogramma werd door Gülnür verworpen en weggewuifd met de woorden: "Daarvoor heb ik geen tijd". Geen tijd dus. En Horbert trapte erin. De ware reden was dat de oefeningen te simpel waren en geen geld gekost hadden. Mijn taalprogramma paste niet in het geheel van de geldverslindende migrantenprojecten.
Migrantenwerkster Martine Moens, kompaan van Gülnür, dacht er ook zo over. En zo stierf het taalprogramma voor Turkse kleuters een langzame dood.
Hilde Crevits kennen we als de voormalige Onderwijsminister die continu op zoek was naar nieuw geld voor nieuwe scholen.
Nieuwe kindjes bleven aan de bomen groeien, uit bloemkolen komen, d'r kwam geen eind aan. Te weinig schoolbankjes, overal plaatstekort, scholen barstten uit hun voegen. Plaatsen bijmaken en nieuwe scholen bouwen kostten heel veel geld. Crevits wist op de kadans van geboorte- en migratiegolven miljoenen euro's door te sluizen naar scholenbouw en schoolrenovaties. 'Capaciteitsuitbreiding' was het dure woord dat miljoenen euro's opslokte... 'Miljoenen Vlaamse Euro's voor Miljoenen Vreemde Kinderen', klonk het toen op mijn blog (o5.o9.2019).
De Bodemloze Miljoenenput van Hilde Crevits
En nu, als minister van Integratie en Inburgering, heeft ze 11 miljoen euro losgepeuterd om te investeren in "extra oefenkansen Nederlands voor anderstaligen". Dat wil zeggen: 11 miljoen euro om nieuwkomers Nederlands buiten de klas te laten oefenen. Die oefenkansen zijn activiteiten waarbij Nederlands geleerd wordt buiten de muren van een klaslokaal.
Crevits: "Nederlands kunnen spreken en schrijven is voor nieuwkomers de sleutel tot integratie. Een taal leer je in het echte leven: in je eigen buurt, tijdens gesprekken, via ontmoetingen...Met die 11 miljoen euro kunnen lokale besturen meer initiatieven organiseren..."
Het is bekend dat nieuwkomers niet makkelijk vaarwel zeggen aan hun eigen taal en cultuur. Zich engageren in een vreemde omgeving kost heel wat aanpassingsvermogen. Eerst moeten ze op adem en tot zichzelve komen, en met een beetje geluk zullen ze later ontvankelijk zijn voor het aanleren van de Nederlandse taal.
Als belastingbetalers kijken we nu graag uit naar een evaluatie van het initiatief van Crevits om anderstalige nieuwkomers Nederlands te leren. Wat hebben die 11 miljoen euro opgeleverd?
Het Vaticaan heeft een speciale gebedsruimte voor moslims ingericht in de eeuwenoude Apostolische Bibliotheek. Het initiatief kwam er na een bezoek van islamitische onderzoekers en moslimgeleerden aan de bibliotheek.
Het Vaticaan, als centrum van het katholicisme, installeerde de gebedsruimte met bidtapijtjes die wijzen naar Mekka. Mekka daarentegen tolereert geen niet-moslims. Het is er verboden toegang voor wie geen moslim is, daar in Mekka, de heilige stad van de islam. Het Vaticaan buigt wél voor de islam, en moslims kunnen er in hun gebedsruimte naar believen prevelen tot Allah met hun achterste in de lucht.
Ook vorige paus Franciscus belazerde de christenen. Als leider van de rooms-katholieke kerk bezocht hij moslimlanden, wou de dialoog met de islam versterken en deed verzoeningspogingen om islam en christendom dichter bij elkaar te brengen. Op een keer vloog hij zelfs naar Griekenland om christenen te vertellen van moslims te houden. Waarom vloog hij niet naar Irak om moslims te vertellen van christenen te houden?
In het blanke schooltje van directeur Appelboom werd er op hoog niveau lesgegeven. Er heerste tucht en discipline. Appelboom wilde dat zo houden. Daarom keek hij nauwlettend toe op alle nieuwe inschrijvingen en de meeste allochtonen werden wandelen gestuurd. Een kleine bruine minderheid is eerder geneigd om zich aan te passen, zo redeneerde Appelboom.
Hij vergeleek zijn school met het Aards Paradijs dat uitsluitend voorbehouden was voor Adam en Eva en hun nakomelingen. En natuurlijk ook voor de Slang, de bewaker van het Aards Paradijs. Aan de grote toegangspoort hield hij alle indringers tegen die gratis wilden meesnoepen van de sappige appels. Wanneer de Slang een vrije dag had werd hij vervangen door een adder. Het Paradijs mocht nooit onbewaakt blijven. En dan sloop de Slang naar Adam en Eva om hun vleselijke lusten op te wekken, hij lokte hen naar de verleidelijke appelboom, de Boom der Lusten. Onder die boom bezweken Adam en Eva, maar ze leefden nog lang en gelukkig.
Op zekere dag hoorde Appelboom slecht nieuws vanuit Brussel. Hij was verplicht om een kleuterjuf van Turkse origine aan te nemen! Hola!... Met cliche-nonsens kondigden de heren in Brussel de Turkse juf aan: "In België geboren, volkomen geïntegreerd, spreekt vlot Nederlands, kent de gebruiken van de autochtoon, draagt geen hoofddoek"... Allemaal leugens. Appelboom liet zich niet in doeken doen en werkte meteen aan een plannetje om zijn elitaire school te behoeden voor ondergang. Hij trommelde enkele bevriende onderwijzers bijeen, en maakte zijn plannetje aan hen bekend. Alles verliep gesmeerd. Binnen de kortste tijd hadden Appelboom en zijn vertrouwelingen al een hele rij van nalatigheden en tekortkomingen kunnen verzamelen. Op haar eerste werkdag was ze al een kwartier te laat. Genoteerd. Na een week profiteerde ze al van ziektedagen en belastte ze haar collega's met de opvang van haar kleutertjes. Genoteerd. Met een bandopnemertje legden de onderwijzers het brabbeltaaltje vast waarmee de Turkse juf tegen haar kindjes praatte. Genoteerd. Haar gebrekkige kennis van de Nederlandse taal was het meest overtuigende argument om haar te ontslaan.
Directeur Appelboom: "Stiptheid, plichtsbesef, verantwoordelijkheidsgevoel... deze geroemde eigenschappen zijn onvoldoende aanwezig bij allochtone werknemers. Zal wel met hun cultuur of hun aard te maken hebben? Laat die Turkse juf maar gaan werken in een bedrijf dat graag failliet gaat"...
Vroeger in de nonnenschool maakten ze ons wijs dat de negerkes in Afrika heel arm waren. Ze woonden in hutjes en droegen strooien rokjes en hadden altijd honger. En daarom moesten wij, rijke blanke kindjes, hen helpen. De nonnen zadelden ons op met een schuldgevoel, en om dat te verzachten spaarden we zilverpapiertjes die rond chocoladerepen gewikkeld waren. Zilverpapier voor de negerkes. De school stuurde ze op naar de negerkes in het arme Afrika.
Op de winkeltoog van elke kruidenier stond er een klein zwart negerke, een lelijk postuurke met een gleufje in de kom die het negerke op z'n schoot hield. En als je in dat gleufje een paar centjes dropte, bewoog het negerkopke op en neer om zijn dankbaarheid te betuigen. Toen voelden we ons als kind opgelucht en was het alsof we meewerkten aan de heropbouw van het arme Afrika.
De nonnen vertelden over missionarissen die naar de brousse gingen om negerkes te leren lezen, schrijven en rekenen. 't Zal niet veel uitgehaald hebben want over missionarissen hebben we niets meer gehoord. Ik denk dat ze vervangen werden door ontwikkelingshulp, door onze regering kwistig weggeschonken om die zwarte sloebers te helpen in hun strijd tegen eeuwige hongersnood. Maar ze bleven arm en zielig. Niets kwam er van de grond. Wat is er gebeurd met ontwikkelingsgelden? Ondertussen bleven de negers in Afrika, daar waar ze thuishoorden.
Helaas, de zwarte bevolking kwam in bootjes naar Europa varen, een invasie van zwarte opportunisten die niet zo slim waren om in hun thuislanden de handen uit de mouwen te steken. In gammele bootjes trotseerden ze woeste golven, toch mislukte het wel eens waardoor ze overboord zwiepten. Op de zeebodem liggen ze nu te zieltogen.
Vroeger was er hier nooit een neger te zien. Dat was een zeldzame bezienswaardigheid. Nu lopen ze hier met bosjes rond, met een air van "ik ben hier geboren en getogen, en mijn wortels liggen in Vlaamse bodem". We moeten oppassen om zelf niet in armoede verzeild te raken, want dat donkere volk legt beslag op onze huizen, op onze sociale en medische voorzieningen, op onze welvaart en onze mooi-opgebouwde maatschappelijke structuur.
Gisteren zag ik twee kleine zwarte negerkes op twee kleine witte fietskes. Dat vertederende beeld maakte alles weer goed in mijn gemoed.
TEL AVIV – Hamas moet zich ontwapenen en van het toneel verdwijnen, aldus het vredesplan van Donald Trump, maar vooralsnog proberen de terroristen vooral hun macht te herstellen in de gebieden die het Israëlische leger heeft verlaten. Zij executeren tegenstanders, vallen rivaliserende clans aan en schieten ongehoorzame burgers in de benen. Zelfs de patrouilles op straat zijn terug.
Het laat zien hoe lang, en vol obstakels, de weg is naar een werkelijke oplossing voor Gaza. De terreurbeweging is niet van plan om haar wapens in te leveren, terwijl weinig Arabische landen zullen staan te springen om troepen naar dit radicale wespennest te sturen.
Hamas heeft aangekondigd dat het vandaag in het centrum van Gaza nog meer vermeende “agenten” die voor Israël werken, zal doodschieten. Waar is de woede van de pro-Palestina-meute?
Terwijl Israël zich terugtrekt uit Gaza executeert Hamas aan de lopende band mensen en voert een waar schrikbewind. Maar daar hoort u natuurlijk weinig tot niets over in de media, die hen eerder als edele vrijheidsstrijders bestempelde.
Hamas gaat door met het massaal executeren van iedereen die het als een potentiële bedreiging in Gaza ziet. Geen proces, geen rechter, geen jury. Maar ja, natuurlijk, dit zijn de “vrijheidsstrijders.”