Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Geldwolven
Ik hoop dat de NVA zo snel mogelijk verdwijnt in ons apenland
15-03-2013
Nog tien dagen winter
Nog tien dagen winter
Regen en frisse temperaturen. Dat is het weer voor de komende tien dagen. Officieel start de lente op 21 maart, maar moeder natuur denkt daar in 2013 helemaal anders over. De minimumtemperaturen schommelen volgende week tussen de twee en zes graden', zegt weerman Frank Deboosere. De lente lijkt weerkundig nog heel ver weg.'
Berg de winterjas nog niet op en hang je muts en sjaal nog niet aan de haak. De volgende tien dagen blijven de minimumtemperaturen schommelen tussen de twee en zes graden, afgewisseld met enkele pittige regenbuien.
Die temperaturen zijn veel te laag voor de tijd van het jaar', zegt weerman Frank Deboosere. Half maart hoort het zo'n tien graden te zijn, maar we zitten op een scharniermoment tussen de winter en de lente, en dan kan het weer nogal wat gekke bokkensprongen maken. Het ergste hebben we gelukkig al achter de rug. Zoals het er nu naar uit ziet, zal het niet meer vriezen. Maar we moeten rekening houden met enkele stevige regenbuien.'
5 à 6 graden
Deze ochtend wordt (smeltende) sneeuw en regen voorspeld. De neerslag kan aanvriezen en zorgen voor gladde wegen. De strooidiensten rukken preventief uit. Ze rijden indien nodig opnieuw uit om bijkomend te strooien of te ruimen.
Geen nieuw record
Wie dacht dat maart alle weerrecords zou breken, heeft het mis. Sinds het begin van de weermetingen in 1833 is het wel vaker gebeurd dat het sneeuwt in maart. De laatste keer dat het zo koud was in maart was wel in de negentiende eeuw.'
Op het vlak van temperatuurschommelingen was maart wel uniek. In zeven dagen tijd is er een temperatuurverschil gemeten van 29 graden. Dat is heel opmerkelijk en volgens de metingen een unieke gebeurtenis', zegt Deboosere. Er is een simpele verklaring voor de plotse temperatuurschommeling. Vorige week werd er warme lucht aangevoerd uit Spanje en Noord-Afrika. Dit weekend en ook volgende week krijgen we lucht uit Siberië en de poolgebieden. De wind is helemaal gedraaid en dat blijft nog even zo.
"Klacht van Kris Peeters is eigenlijk procedure tegen initiatief van CD&V-ministers"
Sublieme zet van N-VA - CD&V kan niet anders dan dit verliezen - ze draaien zichzelf de strop rond de nek.
De klacht van Vlaams minister-president Kris Peeters bij de Raad van State tegen het koninklijk besluit dat de economische diplomatie moet regelen, komt neer op een procedure van CD&V tegen een initiatief dat door CD&V-ministers is genomen. Dat concludeert N-VA-fractieleider Jan Jambon in de Kamer uit het antwoord van minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders.
Minister Reynders wil een kosteloos netwerk van zakenmensen als raadgevers in economische diplomatie opzetten, maar volgens de gewesten gaat het om een bevoegdheidsoverschrijding. Minister-president Peeters heeft zijn diensten opdracht gegeven een verzoekschrift tot vernietiging bij de Raad van State voor te bereiden.
Vraag Jambon wilde van minister Reynders weten of het KB wordt gesteund door de hele regering en of CD&V-ministers aanwezig waren in de kabinetsvergadering toen het KB, waar zij nu als lid van de Vlaamse regering beroep tegen aantekenen, op de agenda verscheen.
Jaren oud In zijn antwoord, dat door MR-minister Sabine Laruelle werd voorgelezen, stelt Reynders dat het voorbereidend werk op het KB al enkele jaren geleden werd gestart onder zijn voorgangers Yves Leterme en Steven Vanackere. De adviseurs zullen hoofdzakelijk raad geven inzake materies die tot de federale bevoegdheden behoren, luidde het. "Over de federale bevoegdheid bestaat er geen twijfel, maar mijn diensten zullen het dossier bij de Raad van State met aandacht volgen", besloot de minister.
Niet alleen Reynders heeft 'het' begrepen. Iedereen zwijgen en kop in het zand. Hoe zou het komen dat er 'een kloof is tussen de burger en de politiek' ? Beke heeft de boodschap van de Belgen nog niet begrepen
CD&V-voorzitter Wouter Beke is blij dat Didier Reynders bereid is op een goede manier samen te werken met de CD&V-ministers. Dat stelde hij in het Een-programma Villa Politica. Hij hoopt dat de achterhoedegevechten nu ophouden, zodat de regering zich kan concentreren op de begroting.
Beke herhaalde nogmaals dat het Reynders was die het koninklijk besluit over de waarborgen gemaakt en ondertekend heeft. Hij gaf wel toe dat Reynders daarmee een wet uitvoerde die gestemd werd door het parlement.
De CD&V-voorzitter probeerde de positieve kant van Reynders' harde respons te zien. 'Hij heeft vooral de boodschap begrepen. Mijn boodschap was dat de ruzies die er zijn geweest tussen hem en zijn voorganger, moesten stoppen, en de nieuwe minister van Financiën (Koen Geens) moet een nieuwe kans krijgen.'
'Ik heb in de kranten gelezen dat hij gezegd heeft dat hij op een goede manier wil samenwerken met Pieter De Crem en met Koen Geens', was Beke tevreden. 'Dat was voor mij het allerbelangrijkste.'
'Beter werken aan begroting dan achterhoedegevechten te voeren'
'Dat persoonlijk conflict dat er geweest is tussen die twee heren (Steven Vanackere en Didier Reynders), is blijkbaar opgelost', hoopte Beke. 'Ik hoop dat hij nu doet wat hij zegt en op een goede manier samenwerkt met de nieuwe minister van Financiën.
Beke wil dat de regering het hoofdstuk Vanackere nu achter zich laat en naar de toekomst kijkt. 'Er staat heel wat werk voor de boeg, een moeilijke begrotingscontrole. Ik denk dat we er allemaal belang bij hebben dat dat op een goede manier gebeurt in plaats van al die achterhoedegevechten te blijven voeren.'
En zeggen dat er voor deze oplichter nog mensen stemmen.Ongelooflijk mensen willen bedrogen worden door de Napoleon van Berlare.
Die kerel moet uit zijn ambt worden ontzet; zijn burgerrechten moeten hem worden ontnomen. Hij heeft verdomme een voorbeeldfunctie en het is een dief!
Het Grondwettelijk Hof heeft in de zaak-De Gucht geoordeeld dat de wettelijke mogelijkheid om bankrekeningen in te kijken, geen schending is van het privéleven. Het hof kreeg de vraag na een dispuut tussen Karel De Gucht en de Bijzondere Belastingsinspectie (BBI) over vermeende belastingontduiking.
Europees Commissaris Karel De Gucht had aan het Hof van Beroep van Gent gevraagd om het Grondwettelijk Hof te laten oordelen over die kwestie. Maar dat Hof oordeelt nu in het nadeel van De Gucht. Niet echt verrassend, want in een eerdere zaak had het Grondwettelijk Hof ook al geoordeeld dat de wet over de opheffing van het bankgeheim perfect in orde is.
Het conflict tussen De Gucht en de Bijzondere Belastinginspectie (BBI) verhuist nu opnieuw naar het Hof van Beroep in Gent, dat zich over de grond van de zaak zal moeten uitspreken. De BBI beschuldigt De Gucht ervan ten onrechte geen belastingen te hebben betaald op een aandelenwinst van ruim 1,2 miljoen euro.
Belg is verdeeld over aftreden Albert II en opvolging door Filip
Belg is verdeeld over aftreden Albert II en opvolging door Filip
''Minister president Peeters kost op dit moment 100 keer minder dan de koning en zijn gevolg...En meer moet dat echt niet zijn.''
In Nederland nam koningin Beatrix zelf het initiatief om af te treden, in Vaticaanstad deed Benedictus XVI wat later hetzelfde. In ons land lijkt koning Albert II hun voorbeeld niet meteen te volgen. En ook zijn onderdanen blijken verdeeld te zijn over een mogelijke troonsafstand. Dat leert een enquête van die Ipsos uitvoerde in opdracht van Le Soir en RTL-TVI.
Uit een onderzoek vij 1.009 Belgen tussen 16 en 70 blijkt dat 46 procent van onze landgenoten wil dat koning Albert II voortijdig de scepter overdraagt. In Vlaanderen draaide het onderzoek uit op een 50-50-score, maar in Wallonië (57 procent) en in Brussel (66 procent) wil de meerderheid van de bevolking dat de vorst nog even aanblijft. Drie jaar geleden waren 7 op de 10 Belgen nog voor een troonsafstand.
Op de vraag of prins Filip dan een geschikte opvolger zou zijn, stemde 53 procent ja. De kroonprins krijgt vooral steun vanuit Brussel (63 procent) en Wallonië (58 procent). In Vlaanderen acht 48 procent van de bevolking Filip klaar voor de troon. Zes jaar geleden was dat nog maar 35 procent.
De Nederlandse prinses Máxima, net als Jorge Mario Bergoglio van Argentijnse afkomst, zou geen onbekende zijn voor de nieuwe paus. Zij zou, volgens Argentijnse media, de toenmalige kardinaal 125.000 euro gegeven hebben voor een eigen televisiezender.
De Nederlandse Rijksvooorlichtingsdienst wil het bericht niet bevestigen, maar volgens het Argentijnse weekblad Noticias, dat 'absoluut betrouwbare bronnen' citeert, zou prinses Máxima het geld bij een bezoek aan Argentinië beloofd hebben aan de kardinaal van Buenos Aires. Hij zou daar zijn eigen televisiezender voor 'ethisch verantwoord nieuws' mee willen promoten hebben.
Volgens het blad zou de gift gevoelig liggen, omdat de kardinaal geen vriend is van de Argentijnse president Kirchner.
Witte rook in het Vaticaan: we hebben een nieuwe paus. Meteen barstte op het Sint-Pietersplein een groot feest los.
De Argentijn Jorge Mario Bergoglio (76) is door de 115 stemgerechtigde kardinalen verkozen tot de nieuwe paus. Bergoglio koos als pausnaam Franciscus I.
Woensdag omstreeks 19.05 uur kwam er na vijf stemrondes witte rook ook de schoorsteen van de Sixtijnse kapel, wat dit conclaaf tot een van de kortste uit de kerkgeschiedenis maakt. Na de laatste stemming aanvaardde de jezuïet Bergoglio officieel het pontificaat en ging hij eerst bidden. Vervolgens werd hij naar het balkon van de Sint-Pietersbasiliek gebracht waar hij om 20 uur aan het publiek - tienduizenden mensen hadden de hele dag in de gietende regen gewacht op de witte rook - werd voorgesteld met de beroemde woorden: "Habemus papam" ("We hebben een paus").
Om 19:06 uur steeg er witte rook op uit de Sixtijnse Kapel in Rome. Dat betekent dat de 115 kardinalen een opvolger voor Benedictus XVI gekozen hebben. Wie dat precies is, is nog niet bekendgemaakt.
Het conclaaf in het Vaticaan begond dinsdag toen de 115 stemgerechtigde kardinalen zich om 16.30 uur opsloten in de Sixtijnse Kapel. Een voor een zwoeren ze daarbij geheimhouding, onder hen ook kardinaal Danneels.
Een eerste stemming dinsdag bracht nog geen duidelijkheid, want 's middags steeg er nog zwarte rook op uit de Kapel. Hetzelfde scenario woensdagmiddag: opnieuw zwarte rook.
Maar later op de dag kwam de witte rook dan toch opgestegen uit het schouwtje bij de Kapel, het verlossende teken dat een van de kandidaten toch een tweederde meerderheid haalde.
Kris Peeters legt klacht neer bij Raad van State tegen Reynders
Kris Peeters legt klacht neer bij Raad van State tegen Reynders
Het is duidelijk oorlog tussen CD&V en minister van BZ Reynders. Die plooien zullen niet gladgestreken worden, lijkt het wel. Dat, terwijl er vanuit N-VA (BDW) gezocht wordt naar toenadering met de MR (als een soort tegenhanger van de PS)
Vlaams minister-president Kris Peeters gaat bij de Raad van State klacht neerleggen tegen minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders. Peeters heeft in 'Villa Politica' gezegd dat Reynders op het vlak van economische diplomatie zijn bevoegdheden overschrijdt. Reynders is van plan om een nieuwe functie bij Buitenlandse Zaken te creëren: de raadgevers in economische diplomatie.
Half januari zei Peeters al dat als Reynders een federaal netwerk van economische diplomaten wil ontwikkelen naast het bestaande beleid van de gewesten dat dat dan getuigt van "een gebrek aan respect voor de bevoegdheden en zoeken naar problemen".
Daarop liet Reynders weten niet zinnens te zijn zijn plannen weer op te bergen. "Ik krijg heel veel vragen van bedrijven om hun belangen te verdedigen in het buitenland. Net als de premier zal ik dat blijven doen, zowel op prinselijke missies als bij bilaterale contacten", reageerde de MR-vicepremier. De economische raadgevers die hij in gedachten heeft, zijn bovendien vooreerst bedrijfsleiders "die ons niets kosten".
Philippe Gilbert noemt N-VA extremistische partij met domme kiezers
Philippe Gilbert noemt N-VA extremistische partij met domme kiezers
Deze man heeft een probleem met zichzelf..lijkt wat gefrustreerd ofzo. Laat eens naar je kijken Gilbert! Het is mss inderdaad naar je hoofd gestegen..
"Vlaamse Leeuw hoort niet thuis in de koers"
Philippe Gilbert heeft in een interview zwaar uitgehaald naar de N-VA, zo meldt Het Laatste Nieuws. De wereldkampioen wielrennen noemt de partij extremistisch en zegt dat N-VA-kiezers niet weten waarvoor ze stemmen. Ook de mensen die met een Vlaamse Leeuw naar de koers trekken, vinden geen genade. "Ze willen alleen maar in beeld komen."
Het zijn maar twee paragrafen in Humo deze week, maar ze hakken er stevig in. Op de vraag hoe het voelde om in het Nederlandse Valkenburg wereldkampioen te worden tussen een haag van leeuwenvlaggen, antwoordt Gilbert: "Op een wereldkampioenschap moet je zwaaien met de vlag van je land, niet met die van een regio. Die leeuwenvlaggen verdienen geen plaats in de koers. Die mannen staan trouwens alleen op plaatsen waar ze zeker in beeld komen."
Front National Vervolgens oppert de interviewer dat de N-VA goed is voor bijna 40% in de peilingen. "Dat is net zoals met het Front National in Frankrijk", antwoordt Gilbert. "Extremisten heb je overal, ook in Wallonië. De mensen geloven niet meer in de politiek en geven hun stem dan maar aan zulke partijen. Het is een negatieve keuze, hun kiezers weten niet waar hun programma voor staat."
Kortom, de N-VA is volgens de drager van de regenboogtrui een extremistische partij, hun kiezers zijn dom want ze weten niet waarvoor ze gestemd hebben en supporters met leeuwenvlaggen worden liefst zo snel mogelijk verzocht andere oorden op
Polemiek "We gaan daar niet op reageren", zeggen zowel N-VA-voorzitter Bart De Wever als Philippe Muyters, behalve Vlaams minister van Sport ook wielerliefhebber. "Dat zou alleen maar leiden tot een aanslepende polemiek en daar wordt niemand beter van."
"Het verbaast me niet dat Gilbert zo anti-Vlaams uithaalt", zegt Steven Vergauwen, directeur van de Vlaamse Volksbeweging. "In 2011 stonden we in Parijs aan de aankomst van de Ronde van Frankrijk. Enkele Lotto-renners kwamen bij ons leeuwenvlaggen halen om er op de Champs Elysées een ererondje mee te rijden. Maar Gilbert nam ze af en smeet ze op de grond. De Duitsers Greipel en Sieberg keurden het gebaar van hun ploegmaat duidelijk af. Ze hebben de vlaggen achter Gilberts rug opgeraapt en er nog een hele tijd mee rondgereden."
Minister Crevits vergadert over truckverbod bij hevige sneeuw
Minister Crevits vergadert over truckverbod bij hevige sneeuw
Zet dan ook meteen de BMW MERCEDES AUDI en 4X4 bolides aan de kant want daarin zitten de chauffeurs die denken dat ze kunnen 'rijden'.Dit zijn dan ook nog de grootste klagers over het weggedrag van andere weggebruikers.Vooral vrachtwagens worden door hen verguisd deze zijn nl een maatje meer.
Ons land heeft er met 1.640 kilometer file de zwaarste ochtendspits ooit op zitten. Veel problemen ontstonden omdat vrachtwagens aan het slippen gingen of zich vastreden. Touring en VAB willen snelwegen daarom bij zware sneeuw (gedeeltelijk) afsluiten voor vrachtwagens. Minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) zit er vandaag over samen met de transportfederaties.
1.640 kilometer file, vier uur wachttijd tussen Lummen en Brussel, doffe ellende op zowat elke weg: nooit zat het verkeer in Vlaanderen zo in de knoop als gisterochtend. Nochtans was er uitvoerig gewaarschuwd voor sneeuw en had de afdeling Wegen en Verkeer de hele maandagnacht gestrooid.
Dat er toch zulke zware problemen waren, ligt aan twee dingen', zegt verkeersspecialist Bart Suy van de VRT-verkeersredactie. We zijn het niet gewend om in de sneeuw te rijden. Daardoor vertraagde het verkeer en ontstonden automatisch grote files. En veel problemen zijn ook veroorzaakt door vrachtwagens die vastraakten op de op- en afritten of die aan het slippen gingen.'
Mobiliteitsvereniging Touring stelt daarom voor om stukken van de snelweg en gevaarlijke op- en afritten te verbieden voor vrachtwagens bij extreem slecht weer. Dat doen ze in Wallonië ook, en daar werkt het prima', zegt Danny Smagghe van Touring. Er moet een draaiboek worden opgesteld waarbij de knelpunten in kaart worden gebracht. Als we dan met zo'n extreem winterweer als gisteren te maken krijgen, kan de politie of Wegen en Verkeer beslissen om die stukken weg af te sluiten voor camions.'
Bij de andere mobiliteitsorganisatie, VAB, pleiten ze voor een vrachtwagenverbod tijdens de spits als het zeer hevig sneeuwt. Dat verbod moet dan wel goed op voorhand aangekondigd worden', zegt Maarten Matienko. En het mag maar voor een paar uur gelden: van 7 tot 10 uur bijvoorbeeld. Maar zo verminder je het aantal voertuigen op de weg en los je al een deel van de gigantische verkeersknoop op.'
Makkelijk gezegd
Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) overlegt vandaag met de transportfederaties, VAB, Touring, het Vlaams Verkeerscentrum en de wegpolitie over zo'n beperking. Een algemeen vrachtwagenverbod bij sneeuw komt er sowieso niet', zegt Crevits. We moeten wel zien of zo'n verbod op bepaalde plaatsen en bij bepaalde uitzonderlijke omstandigheden doenbaar en nuttig is.'
De transportbonden zijn er alvast niet happig op. Je kunt zoiets niet zomaar invoeren', zegt Isabelle De Maegt van sectorfederatie Febetra. Om te beginnen moet er voldoende parkeerplaats voorzien zijn voor de vrachtwagens. Daarnaast moet het verbod ook vroeg genoeg aangekondigd worden, zodat bedrijven er op kunnen inspelen. Want wat met bedrijven die afhankelijk zijn van een levering voor de productie? Wat met verse producten?'
Genoeg gestrooid?
Crevits zit vandaag ook samen met de afdeling Wegen en Verkeer om te zien of er wel genoeg gestrooid was en of de strooiwagens wel vroeg genoeg op pad waren om de sneeuwellende te verhinderen. Er zijn grote problemen geweest op de weg, dus we moeten zoeken hoe het beter kan in de toekomst', zegt Crevits. Ik ben er wel van overtuigd dat ons sneeuwplan werkt. Maar het weer was extreem: het is blijven sneeuwen tijdens de ochtendspits, en de wind heeft het strooizout weggeblazen en de sneeuw doen ophopen.'
Al komt er dan waarschijnlijk geen parlementaire onderzoekscommissie naar de omstreden contracten tussen het ACW en de Belfius bank, toch zal dat dossier voorlopig niet van tafel verdwijnen. Dat zegt Jan Jambon, de fractieleider van N-VA in de Kamer in een debat met Meyrem Almaci (Groen) en Jean-Marie Dedecker (LDD) in "Terzake".
Open VLD-voorzitter Gwendolyn Rutten liet gisteren weten dat haar partij niet achter het idee van een parlementaire onderzoekscommissie staat, omdat er in de contracten tussen het ACW en Belfius geen onwettige dingen staan. Wanneer de vraag van de oppositie voor een onderzoekscommissie morgen in het parlement ter sprake komt, dan zal de meerderheid die vraag dus meer dan waarschijnlijk wegstemmen.
Toch vindt Jambon het nog te vroeg om te zeggen dat die commissie er niet komt. Er kunnen nog nieuwe elementen aan het licht komen, zoals het onderzoek van de BBI en het oordeel van de Europese Commissie over de staatgarantie voor de Arco-coöperanten. "Waar nu op gefocust wordt, die contracten die konden worden ingekeken, is maar een heel klein gedeelte van het dossier", zegt Jambon, "en daar zal de meerderheid zich achter verschuilen, maar ik heb er vertrouwen in dat de laatste paragraaf van dit boek nog niet geschreven is."
Meyrem Almaci (Groen) zegt dat haar partij al lang een onderzoekscommissie naar het hete Dexia-verhaal vraagt, maar dat die vraag wordt afgeblokt door de meerderheid omdat de partijen uit de meerderheid allemaal betrokken partij zijn. "De hele operatie 'stop onderzoekscommissie' is een operatie om vooral de eigen politieke belangenvermenging uit het zicht van de bevolking te houden", zegt Almaci. "De burger moet zwaar betalen voor de redding van Dexia, maar die burger mag niet weten wie daarvoor verantwoordelijk is."
Volgens Jean-Marie Dedecker (LDD) gaat het niet zozeer om de wettelijkheid van de contracten tussen het ACW en Belfius, maar om de ethiek. Uit die contracten blijkt dat het ACW geld genoeg heeft en dat de organisatie en haar dochterorganisaties de Arco-coöperanten moeten vergoeden, en niet de belastingbetaler. "Zij moeten een systeem uitdokteren om die mensen terug te betalen, als is het op tien of op 20 jaar", vindt Dedecker.
Jambon gaat iets minder ver. Hij vindt dat de Arco-coöperanten zijn misleid en dat zij veilig moeten worden gesteld. "De vraag is wie de factuur moet betalen, en dan zeggen wij: eerst gaan kijken naar wat het ACW kan ophoesten, en dan kan de staat de rest van het gat toerijden."
Almaci zegt dat de Arco-coöperanten duidelijkheid willen en dat die duidelijkheid er zal komen op het ogenblik dat de Raad van State en Europa hun standpunt duidelijk maken. "Dan gaat Arco de boekhouding moeten bovenhalen, maar zelf heb ik daar geen zicht op", zegt Almaci.
"Schrappen van namen buschauffeurs is wansmakelijk"
De treinramp bij Eschede, het auto ongeluk van prinses Diana, het autoongeluk in Vichte, het busongeluk van Sierre en vele andere ongelukken hebben gemeen, dat de overheid de weginfrastruktuur zodanig inricht dat de gevolgen, wanneer er iets fout gaat, catastrofaal zijn.
Op vraag van enkele ouders van kinderen die overleden zijn na de busramp in het Zwitserse Sierre, een jaar geleden, heeft reisorganisator Intersoc de namen van beide omgekomen buschauffeurs van een gedenkplaat laten verwijderen. De weduwe van de chauffeur die aan het stuur zat, noemt het "een wansmakelijke, belachelijke en respectloze daad".
Ter nagedachtenis van de 22 verongelukte kinderen en 6 volwassenen had Intersoc een gedenkplaat laten maken. Op vraag van enkele ouders werden nu de voornamen van de buschauffeurs verwijderd. Een aantal ouders legt de schuld voor de ramp immers bij de chauffeur. Een officiële oorzaak is er echter nog niet.
Weduwe ontgoocheld
Evy Laermans, de weduwe van Geert Michiels, die aan het stuur zat op het ogenblik van de crash, reageert bijzonder ontgoocheld. "Het is alweer een frontale aanval op de chauffeurs, die zich niet kunnen verdedigen", zegt ze. "Deze keer worden ze vernederd door hun namen te schrappen van een gedenkteken dat initieel geplaatst werd voor alle slachtoffers. Voor mij een wansmakelijke, belachelijke en respectloze daad.
Ik vind het ook bijzonder jammer dat ik weer niet door de betrokken Belgische instanties op de hoogte gebracht werd, waardoor ik dit nieuws via Zwitserse vrienden en de pers moest vernemen. "Een zoveelste klap in mijn gezicht en dat van mijn man..." Intersoc bereidt nog een mededeling voor, terwijl men bij het busbedrijf Toptours geen reactie wou geven.
Mijn grootmoeder deed dit vroeger ook , en dan spreek ik over de jaren begin 50 - was een concept dat aansloeg en iedereen kende haar - later nog uitgebreid met verse rijstpap . Ik ben er van overtuigd dat dit zal lukken ! in welke tijd we ook zijn, iedereen lust een heerlijke kom verse soep en al ze ook nogeens aan huis wordt geleverd kan ik enkel maar toejuichen ! veel succes
Sinds enkele weken ontdekten de Mechelse broers Van Horebeek een gat in de markt. Met een bakfiets levert hun kleine bedrijfje verse soep met de bakfiets. Zaakvoerder Gunter (38 jaar) kon met 'soeper' een kinderdroom realiseren. "Ik ben informaticus, maar na het sluiten van mijn bedrijf stond ik plots op straat. Het gaf de kans om een oud idee te verfijnen."
In Mechelen is het een nieuw concept met nostalgische trekjes. "Het verhaal klopt", vervolgt broer Werner. "De tijd is er rijp voor. Mensen zijn op zoek naar kwaliteit. Die kunnen we leveren met het werken met seizoengroenten. Soeper is origineel en is pure 'lokale economie'. "Onze klanten zijn particulieren en kleine en middelgrote bedrijven. Onze soepen zijn zowel klassiek als verrassend gedurfd."
Vanaf vier porties wordt er gratis geleverd. Afhalen kan ook op het thuisadres in de Cederstraat 36. Er kan snel en eenvoudig besteld worden via de website.
"De reacties zijn heel postief", vertelt Gunter. "Diegenen die proefden komen terug. Graag geef ik ook mee dat we heel milieubewust werken, en voor zo weinig mogelijk afval willen zorgen. De soep kan dus in eigen potten afgehaald worden."
Dat is toch enkel maar hier mogelijk. nu geven ze al dagen aan dat dit weer op komst was, en tja als je geen voorzorgsmaatregelen neemt dan zitten de reizigers weer eens in de kou.....
Het verkeer op het Belgische spoornet ondervindt, net als het verkeer op de weg, zware hinder door de sneeuwval. Kort voor elf uur werd het treinverkeer tussen de stations Brussel-Zuid en Brussel-Noord zelfs even volledig stilgelegd. Zowat alle treinen rijden momenteel met vertraging. Ook tijdens de avondspits wordt nog zware hinder verwacht.
Het spoorverkeer leek dinsdagmorgen aanvankelijk weinig hinder te ondervinden van het extreme winterweer, maar al snel doken berichten op over problemen met ondergesneeuwde wissels en gebarsten bovenleidingen. Verschillende locomotieven kregen ook af te rekenen met technische problemen. Alle sneeuwploegen van de NMBS rukten uit, maar dat leek weinig uit te halen.
Amper treinen in Brussel
De problemen waren het zwaarst op de Brusselse Noord-Zuidverbinding, de flessenhals van het Belgische spoorwegnet. Negen op de tien treinen kwam met vertraging aan in de hoofdstad. In de loop van de voormiddag raakten de stations zo verzadigd dat beslist werd om het verkeer even helemaal stil te leggen.
'Tussen 10 uur en 11.30 uur was de situatie op de Noord-Zuidverbinding in Brussel het ergst', zegt Infrabelwoordvoerder Frédéric Petit. 'De stations Brussel-Zuid en Brussel-Noord waren overbezet. Op het traject voor Brussel liepen treinen vertragingen op tot een uur. Door de overbezetting van de Noord-Zuidverbinding kwam daar nog eens 30 minuten tot 1 uur bij.'
Sinds 11.30 uur verloopt het verkeer in Brussel volgens Petit weer vlotter. 'Eerder op de dag stonden de treinen daar aan te schuiven om de tunnel in te rijden, en zo kregen we een cumulatie aan vertragingen.' 'Ook moeizame avondspits'
'We worden vandaag echt geconfronteerd met uitzonderlijke omstandigheden', zegt Petit. Hij verwacht ook dat de avondspits bijzonder moeizaam zal verlopen. 'Reizigers zullen vanavond rekening moeten houden met vertragingen en afgeschafte treinen, maar Infrabel stelt alles in het werk om de reizigers in deze uitzonderlijke omstandigheden toch weer thuis te krijgen. Er is extra personeel opgeroepen', klinkt het.
Chaos in Gent-Sint-Pieters
Ook in het station Gent-Sint-Pieters heerst dinsdag chaos. Op een bepaald moment stonden tientallen mensen in de inkomhal naar het grote aankondigingsbord te kijken, maar daar stond maar één trein op. Treinbegeleiders wisten zelf niet hoelang de problemen nog zouden aanslepen. Er werden flesjes water uitgedeeld aan gestrande reizigers.
Ondergesneeuwde wissels in West-Vlaanderen
In West-Vlaanderen en Henegouwen zorgen ondergesneeuwde spoorwissels voor heel wat hinder. In de regio Kortrijk en op de lijn Moeskroen-Doornik zijn een paar wissels geblokkeerd door sneeuw en ijs. Door de felle wind hoopt de sneeuw zich op tussen de wissels', zegt Thomas Baeken. Op de lijn Moeskroen-Doornik is er maar één spoor ter beschikking en rijdt maar één treindienst, namelijk Moeskroen-Schaarbeek'.
Geen verkeer tussen Schellebelle en Dendermonde
Door een gebarsten bovenleiding is er sinds 9.30 uur geen spoorverkeer meer mogelijk op lijn 53 tussen Schellebelle en Dendermonde. Op het traject stond er even een trein met passagiers stil, maar die kon opnieuw vertrekken en liep 25 minuten vertraging op. De andere treinen op lijn 53 (Mechelen-Brugge) via Dendermonde, worden omgeleid op drie andere lijnen. De NMBS heeft vervangende bussen opgeroepen tussen Dendermonde en Schellebelle, maar het is door het noodweer niet duidelijk wanneer die ingezet kunnen worden.
Snelheidsbeperking voor HST
Ook op de hogesnelheidslijnen zijn ernstige vertragingen. Er geldt een snelheidsbeperking tot 160 kilometer per uur. Dat is een halvering van de normale toegelaten maximumsnelheid van 300 kilometer per uur.
"De PS steunde het CD&V-voorstel, omdat zij dankzij de regeling Ethias konden redden"
De overheidsgarantie voor de coöperanten van Arco, de financiële poot van het ACW, kwam tot stand "in een beweging die moeilijk anders kan worden omschreven dan als chantage". Dat zegt Europees commissaris Karel De Gucht, die indertijd deel uitmaakte van de regering-Leterme, in De Morgen. "Het was een absolute eis van de christendemocraten".
De toenmalige minister van Buitenlandse Zaken keurde tijdens de nachtelijke reddingsoperatie in 2008 mee de beslissing goed om de particuliere aandeelhouders van Arco, dezelfde overheidswaarborg te geven als voor spaarboekjes. "Ik ben daar nochtans altijd tegen geweest. Ik heb ook altijd in alle duidelijkheid gezegd dat ik dat een regelrechte schande vond. Alleen stonden de liberalen daar behoorlijk alleen. Iedereen is uiteindelijk akkoord gegaan onder zeer grote druk van CD&V", blikt de Open Vld'er terug.
Ethias "Het was vier uur 's nachts en er was een bank die op de rand van het faillissement stond. Je kon niet even zeggen: laten we daar nog even rustig over nadenken", gaat De Gucht voort. "De PS steunde het CD&V-voorstel, omdat zij dankzij de regeling Ethias konden redden".
Spreekbuis Schouppe Hij geeft aan dat toenmalig premier Yves Leterme er ook altijd bijzonder kritisch tegenover heeft gestaan. Didier Reynders zou het eveneens een grote schande hebben gevonden. "De spreekbuis van CD&V en ACW in dit dossier was Etienne Schouppe", luidt het. "Leterme is zeker niet de drijvende kracht geweest in dit dossier".
''Spijtig dat er dan geen passagiers gratis mogen meerijden. Dat zou pas een mooie geste zijn.''
Omdat er sneeuw en vorst wordt voorspeld, rijden in de nacht van maandag op dinsdag opnieuw sneeuwtrams in Antwerpen. Acht trams rijden de nacht rond en houden de wissels en bovenleidingen sneeuw- en ijsvrij. Het is al de zesde keer deze winter dat de sneeuwtrams uitrijden.
"Voor vannacht wordt 10 tot 15 centimeter sneeuw voorspeld. Met minima tussen -2 en -5°C nemen we geen risico en laten we de ganse nacht sneeuwtrams rijden. Zo willen we onze reizigers morgenvroeg, ondanks de sneeuw en vorst, een zo goed mogelijke dienstverlening bieden", zegt Koen Peeters, woordvoerder van De Lijn Antwerpen.
Na middernacht, wanneer de laatste tram is binnengereden, rijden de sneeuwtrams uit. Zij rijden de hele nacht rond en houden de wissels sneeuw- en bovenleidingen ijsvrij. Bij hevige sneeuwval bestaat het risico dat de sneeuw zich tussen de wissels ophoopt, vast wordt gereden en bevriest. De sneeuwtrams verhinderen dat.
Ook zorgen de trams er voor dat er zich geen ijslaag vormt rond de bovenleidingen. Bij ijsvorming rond de bovenleidingen kunnen trams geen stroom afnemen en bijgevolg niet rijden.
Het is al de zesde keer deze winter dat de sneeuwtrams uitrijden. Eerder reden er al sneeuwtrams in de nacht van 6 op 7 en van 8 op 9 december 2012. In januari reden de trams tijdens de nacht van 14 op 15, van 15 op 16 en van 20 op 21 januari 2013.
Er zal wel eerst een opstand tegen Europa komen die in hun stulpje alles beslissen boven de hoofden van de burgers. Hoe vervreemd kun je als politieker nog worden als je niet ziet wat er aan de hand is. Ondertussen laten ze zich wel teveel belonen op kosten van diezelfde brave burger.
Wie gelooft dat de vraag van oorlog en vrede zich niet meer stelt, zou zich wel eens geweldig kunnen vergissen. De demonen zijn niet weg. Ze slapen enkel. Die waarschuwing heeft de Luxemburgse premier Jean-Claude Juncker maandag de wereld ingestuurd via het Duitse blad Der Spiegel.
In het gesprek trekt Juncker een parallel tussen de huidige eurocrisis en 1913. De meest ervaren van de Europese regeringsleiders wijst erop dat velen aan de vooravond van de eerste wereldoorlog eveneens dachten dat Europa nooit meer een oorlog zou moeten meemaken.
De voorbije verkiezingen in Griekenland en Italië, met sterke winsten voor anti-Europese formaties, hebben Juncker echter aan het denken gezet. Plots komt er wrok naar boven waarvan men dacht dat die definitief tot het verleden behoorde.
Vier jaar geleden was Juncker in beeld om voorzitter van de Europese Raad te worden, maar hij stuitte op weerstand bij Frankrijk en Duitsland. De functie ging uiteindelijk naar Herman Van Rompuy. Juncker zei aan Der Spiegel dat hij er niet meer aan denkt alsnog een gooi te doen naar de job. Ik geef het jullie zwart op wit: ik sluit uit de opvolger van Van Rompuy te worden.
Droogkast is in bijna elk huis een tikkende tijdbom
Droogkast is in bijna elk huis een tikkende tijdbom
Dit kan zo goed als voorkomen worden. kijk op marteck.be gebruik hiervoor de FKO 1.6 uitvoering
Gemiddeld twee keer per week veroorzaakt een droogkast in ons land een brand(je). De haakjes en het verkleinwoord maken een wereld van verschil, vaak blijft de schade inderdaad beperkt. Maar er zijn net zo goed hele huizen die in de fik vliegen door de schuld van de droogkast.
Pardon, de schuld van de droogkast? Van het baasje uiteraard. Voor de helft van de Belgische bevolking die zon kast in gebruik heeft: Lees de aanbevelingen hieronder. En knoop vooral deze in je oren: Zet een droogkast nooit op s nachts terwijl iedereen in bed ligt. Dat kan een levensgevaarlijke nachtmerrie worden. Zet ze evenmin op wanneer je niet in huis bent: Het verschil tussen een beginnend brandje en een uitslaande brand is in termen van miserie zeer groot.
Lees de handleiding. Zodat je weet wat het betekent als sommige lampjes gaan flikkeren. Zodat je weet welk onderhoud er vereist is.
Overlaad de kast niet. Overladen veroorzaakt meer slijtage en vooral meer warmte.
Maak de filter meestal in de klapdeur na iedere droogbeurt zuiver. Of tenminste om de drie beurten. Het verwijderen van de pluisjes en het stof in de filter komt niet alleen je veiligheid maar ook je portefeuille ten goede.
Controleer regelmatig de luchtafvoer. Dit is de achilleshiel. Een verwrongen luchtafvoer, een te lange afvoer, een luchtafvoer in bochten waar zich pluisjes afzetten, een ventilatieluikje in de buitenmuur dat blokkeert Het zijn allemaal factoren die je kast harder doen werken en de temperatuur (en uiteraard factuur) doen oplopen. Een luchtafvoer raakt vaak verwrongen als de droogkast zelf bij het laden en leegmaken van plaats kan verschuiven.
Combineer die controle van de luchtafvoer met een stofzuigerbeurt onder en rond de kast. Een betere luchtcirculatie zal oververhitting tegen gaan.
Laat de kast dus niet zonder omkijken bollen tot er geen kik meer uitkomt. Dit is nochtans wat in de meeste huishoudens gebeurt. En dat is het lot tarten, met een veel grotere kans op succes dan de Lotto.
Inderdaad, velen beseffen niet wat hun te wachten staat eens die ouders echte zorg nodig hebben. Eerst op fysiek vlak, maar later komt daar het mentale nog eens bij.
Ja ja, tot het zover is!
Goed nieuws voor wie een jaartje ouder wordt: de helft van de Vlaamse jongeren zegt bereid te zijn hulpbehoevende ouders thuis op te nemen. Maar die ouders moeten daar eerst wel iets voor doen: drie op de vier jongeren verwachten dat ze de kleinkinderen opvangen.
Dat zijn de opvallendste resultaten uit een rondvraag die Zorgnet Vlaanderen en Radio 2 lieten houden bij 715 jongeren. De online-enquête kwam er naar aanleiding van de Dag van de Zorg, komende zondag.
De uitkomst is positief', zegt Peter Degadt (59), voormalig ziekenhuisdirecteur en nu gedelegeerd bestuurder van Zorgnet. Bijna een op de twee Vlaamse jongeren tussen 15 en 25 wil zijn ouders best in huis nemen wanneer ze eenmaal hulpbehoevend zijn. Wie dacht dat het individualisme onder jongeren hoogtij vierde, moet zijn mening herzien. Vergeet niet dat thuis voor je bejaarde ouders zorgen, verregaande gevolgen heeft.'
Degadt noemt de bereidheid tot thuisverzorging onder jongeren een goede zaak, nu de bevolking vergrijst. Thuisopvang is een goede aanvulling op de schaarse en dure plaatsen in rust- en verzorgingsinstellingen.'
Uit de enquête, die mensen tot 45 aansprak, blijkt echter ook dat hoe ouder jongeren' worden, hoe minder ze geneigd zijn om hun hulpbehoevende vader en moeder op te vangen. Wie de vijftig nadert en zijn ouders tachtig ziet worden, heeft een realistischer beeld van wat het betekent om hulpbehoevend te zijn.'
Sterke band
Als het op de zorg voor jonge kinderen aankomt, blijkt de band tussen ouders en hun zonen en dochters ook behoorlijk sterk, zij het in omgekeerde richting. Drie op de vier jonge mensen tot 25 verwacht dat hun ouders voor hun kinderen zullen zorgen', aldus Degadt, die dat een weerspiegeling van onze tijd vindt. Nu relaties minder duurzaam zijn en eenoudergezinnen vaker voorkomen, is kinderopvang door de ouders dikwijls noodzakelijk. Voor tweeverdieners is dat trouwens niet anders. Het professionele leven wordt steeds drukker.'
De enquête peilde eveneens naar de populariteit van de zorgsector en ook daar ziet Degadt lichtpunten. In een tijd van witte woedes' en andere negatieve berichten noemt één op de drie jongeren een beroep in die sector toch aantrekkelijk. Onze sensibilisering over de beroepsmogelijkheden in de sector, gecombineerd met de werkzekerheid, begint vruchten af te werpen. Ik zie dus toekomst voor de zorg', aldus Degadt, die toegeeft dat het ook nodig zal zijn. De komende acht jaar zullen er zowat 85.000 tachtigplussers bijkomen.'