Als jullie nu denken dat ik het hier even ga hebben over
mijn carrière en de moeizame klim naar de top, sorry, maar dat is het niet.
Ik bedoel hier letterlijk, de klim naar de top van de An
Phu....een berg in Vietnam.
Zoals reeds vermeld in een ander blog ben ik even naar
Vietnam geweest, zo maar op reis, gewoon als toerist.
Nochtans was het geen zomaar gewone toeristenreis, we gingen
met enkele leden van Acam tevens Aced , dat
is de Academie voor Mineralogie en Edelsteenkunde naar Vietnam om er onder
andere een edelsteenmijn te bezoeken. Een mijn, van robijnen, saffieren en
spinellen.
Zoals reed vermeld gaat dit blog niet altijd over eten en drinken,
zuipen en vreten maar ook wel eens over wat anders. Edelstenen zijn een
onderdeel van mijn andere interesses.
Begin nu niet te mailen met vragen over de werking van
edelstenen , daar krijg ik dus het vliegend heen en weer van : dat is de
larie , apekool en de grootste flauwe kul die er bestaat !!! Zeg maar dat ik
het gezegd heb.
Alleen de verkopers van edelstenen worden daar beter van ...
Dus we zouden een edelsteenmijn gaan bezoeken in Vietnam!
Ene mijnheer Long , wat draak betekent, wetenschapper, bij
een erg officiële dienst die zich bezig houdt met het exploiteren van
edelsteenmijnen in Vietnam, nam de leiding. Hij zou de gids worden...
De reis werd afgeleid van de gewone toeristische paden en de
trek ging naar : Luc yen...das een stadje in het hinterland van Vietnam.
Probeer het niet uit te spreken, want je zal er zo je bek
over breken...
Toeristen bleken er onbekend te zijn, we werden er nog
aangekeken als een soort buitenaardse wezens. Toch had er niemand van ons een
slurfke of flaporen.
We waren met eenentwintig, met de gidsen en andere
begeleiders er bij ; vierentwintig dat is een hoopje volk natuurlijk
We werden zelfs verdeeld over drie hotelletjes , zoveel
toeristen tegelijkertijd waren er nog nooit geweest voordien.
s Morgens, was er in het stadje een edelsteenmarkt , gewoon
op de marktplaats, waar we uiteraard naartoe zijn gegaan en het was weer zoals
overal in Azië: bieden en palaberen....!
De stenen die verkocht werden waren uiteraard robijnen,
saffieren en spinellen !
Ook nog enkele andere edelstenen die in dezelfde omgeving gevonden
werden ...
Voor hetzelfde steentje kon betaald worden tussen de 10 en
de 200 dollar. Dit hing waarschijnlijk af van je smoelwerk..
De prijzen stegen en daalden volgens het koopgedrag van de
Belgen...
Er werden zelfs nepstenen aangeboden en het werd al snel
duidelijk dat de meeste verkopers meestal verkoopsters- zelf niets kenden van
hetgeen ze aan het verkopen waren..
Toch was het zeer interessant om dat alles mee te maken.
Ik heb een tiental robijntjes kunnen kopen voor 60 $, hier
zijn ze evenveel waard per stuk, dus dat is goed....
Nog een viertal, ongeslepen robijnen, gekocht voor 10 $
samen, de Felix, is ze nu aan het slijpen het worden mooie steentjes, elk zo
een 90 $ waard per stuk, ook niet slecht, hé !
Dit is wel wishful thinking...!
In een winkel , later, heb ik een geslepen spinel gekocht
voor 140 $, die er maar 60 waard is, maar ja dat is commercie , hé...k Kan hem
moeilijk terugdragen !
Heel dat systeem van loven en bieden is ons (mij) niet echt
aangeboren....
Toch zijn er Belgen die daar verdomd sterk in zijn, ik dus
niet....( Maar Rita....!)
Maar we moeten nog naar de top van de berg, de moeizame klim
!!!
Een mijn wordt verondersteld, ergens diep in de aarde te
zijn...
Deze mijn niet, zij lag op de top van een berg. Een marmeren
berg...
Heel het geneseproces van robijnen, saffieren en spinellen
ga ik hier niet uitleggen want dat is
zeer ingewikkeld, maar ze komen in Vietnam voor in Karstgebergte
en dat zijn bergen uit zuiver gekristalliseerd calciet, zeg maar marmer.
Om de mijn te bereiken moesten we vanuit de kleine
hotelletjes , waar de air-conditioning, weeral eens weer niet werkte, nog een
vijftiental kilometer noordwaarts rijden. Over een baan die alleen geschikt was
voor muilezels, voetgangers en brommers...
Onze Vietnamese gidsen hadden er voor gezorgd dat er 25 of
zelfs 26 brommers klaarstonden. Met bestuurder!
In Vietnam is een auto iets dat zeer duur is en dus zeldzaam
. Daartegenover rijden er miljoenen brommers en motos rond.
Zelfs in het stadje Luc-yen, probeer het niet uit te
spreken, stonden er op een mooie namiddag om twee uur, 28 motos te wachten,
met bestuurder...! 26 Personen, dus dat is 26 motos en twee in reserve, tegen
eventuele pech...das 28 !
Iedereen kreeg tijdens de briefing op het hart gedrukt om
zich te beschermen tegen de zon en tegen muggen.
Ik had natuurlijk, noch zonnecrème of muggenmelk bij.... Mijn roommate de Guido, heeft mij dan een en
ander gegeven! ( Die stomme toeristen, toch...eigenlijk blijven ze beter thuis
als ze niet beter de lijst lezen van de mee te nemen voorwerpen...)
Bescherming tegen de zon, daarvoor had ik zo een base-ball
petje gekocht. Er een hele dollar voor betaald: het logo : Vietnam...
Nog wat vettig smeersel op de neus en ok , here we go..!
Guido heeft dan nog wat muggenmelk op mijn body gespoten,
maar ik heb nadien geen mug gezien of gehoord, misschien dank zij die melk...Muggen
lusten mijn bloed trouwens niet, te sterke alcoholsmaak vermoed ik.
De motos waren van divers pluimage, enkele Hondas en
Suzukis maar de meeste waren van het onbekende en goedkope merk ; MINSK. Een
Russisch maschien...
Wij allemaal; zo wat onwennig achterop de moto gaan zitten,
voor mij was dit de eerste keer in mijn leven, alstublieft. Een Vietnamese
chauffeur voorop waar je zelfs geen woord kon mee spreken, want die verstond
geen Vloms, noch Engels, noch Frans of welke taal dan ook maar....Ja,
Vietnamees, maar mijn Vietnamees is niet meer wat het geweest is!
Zij, de chauffeurs, hadden duidelijk instructies gehad. Ze wisten
waar ze naartoe moesten en de karavaan vertrok, 28 motos in grote wolk van stof
en uitlaatgassen.
Ze hadden de instructie gekregen om er geen race van maken
maar mijn chauffeur had dat duidelijk niet gehoord.... Na een kilometer rijden was
ik mijn petje reeds kwijt, afgewaaid, een hele dollar zo maar weggevlogen...
Na nog een kilometer begon het begrijpelijk te worden waarom
we niet met een auto of bus naar de mijn konden gaan.
De weg veranderde regelmatig in een rivierbedding, daar waar
het een beetje effen was lag het vol buffeldrek, zo van die platte vlaaien. Rotsblokken
staken overal uit het wegdek en de motos dokkerden daar over aan een rotvaart,
die indruk had ik toch. Mijn armen zijn enkele centimeter langer geworden
alleen maar door mij krampachtig vast te klampen aan de bagagedrager van de
moto.
Natuurlijk had ik mij ook kunnen vasthouden aan de
bestuurder, maar wie weet zou die daardoor geen andere ideeën krijgen ?
Na , weet ik hoelang, dokkeren en sjokkelen en racen stopten
we in een dorpje. Eindpunt dacht ik.
Nee, het was maar een tijdelijke stop om even te drinken,
stof van de kleren te blazen en een nieuwe pet te kopen.
Het bleek dat we twee derde van de rit achter de rug hadden
en dat het moeilijkste stuk nu nog zou komen....Eventueel konden degenen die
het niet meer zagen zitten hier blijven.
We zijn allemaal verder gegaan!
De twee reserve motos waren terwijl reeds ingeschakeld.
Nog enkele kilometer verder gereden door rivierbeddingen,
door het water, door de koeiendrek en over de keien en toen stopten we op een
open plek waar enkele huizen stonden en een boom die wat schaduw gaf...Het was
buiten rond de 38 graden Celsius en de luchtvochtigheid zat in de buurt van
honderd.
Mijn motorbestuurder
wou weten hoeveel ik woog. Wat een vraag...?
t Was om te gaan stoefen tegen de andere motorrijders
hoeveel gewicht zijne MINSK wel gedragen had...
Mister Long , de draak, wist mede te delen dat er nu nog
een klim volgde van ongeveer een half uur...
t Zal wel een Vietnamees half uur geweest zijn en dat er
geen weg was, of is, heeft hij er ook niet bijgezegd!
In het begin ging het redelijk, niet te steil maar later
werd het letterlijk klimmen, weer over rotsen, over watertjes waar een boomstam
als brug fungeerde, over glibberige paadjes, scherpe rotsranden en nergens een
leuning om zich aan vast te houden....
De natuur rondom ons was wel geweldig, allerlei planten die
bij mij thuis in de woonkamer staan te verpieteren tierden daar welig, zo
maar...
Door de hoogte, de warmte en de luchtvochtigheid begon de
vermoeidheid zich snel te manifesteren...
Iedereen hijgde als amechtige paarden, zweet vloeide bij
beken tot in onze schoenen maar : wij zullen doorgaan zong Ramses Shaffy
destijds...
Mijn lichtblauw hemd veranderde tot donkerblauw van het
zweet en de anderen zagen er ook niet erg fris uit.
Maar iedereen heeft de top gehaald....
Nu moeten jullie weten dat de zwaarste lichamelijke
inspanning die ik normaal presteer, bestaat uit het heffen van glazen tot net
onder mijn neus....
De mijn zelf was niet zo spectaculair, dat is natuurlijk een
persoonlijke mening, een rots die regelmatig met lichte ladingen dynamiet opgeblazen
wordt en de brokken marmer rollen dan naar beneden. Daartussen word dan gezocht
naar de robijn of spinelkristallen....
We hebben enkele kleine stukken marmer met kristallen kunnen
vinden, dat was de beloning voor de helse klim...
Naar beneden ging natuurlijk veel vlotter.
De rit terug op de moto, ging al heel wat soepeler, we waren
het nu gewoon....Ondertussen zijn de striemen op mijn billen ook reeds
verdwenen. De duozitting van zo een Russische moto is niet zo comfortabel .
Het ontvangstcomité in het hotelletje applaudisseerde elke
keer er een overwinnaar terug binnen gestrompeld kwam...
Een douche, droge kleren en wat afkoelen...( Hoe heette dat
bier daar ook al weer ?)
|