.
To pray the holy rosary is to study Jesus and be transformed into Him. But before that can be accomplished, we need two teachers: one divine and human. The divine teacher is the Holy Spirit, and human teacher is Mama Mary. They are necessary in our spiritual lives to give birth to Jesus in souls because it is through them that mystery of Incarnation was made possible in Mama's virginal womb------Fr.CS, OP
De heilige rozenkrans bidden is Jezus leven bestuderen om te worden zoals Hij. Maar om dat te bereiken, hebben we twee leraars nodig: een goddelijke en menselijke. De goddelijke leraar is de Heilige Geest, en de menselijke leraar is Maria, de moeder van Jezus. Ze zijn nodig in ons geestelijk leven om Jezus te doen kennen in de zielen. Want het is door Hen dat het mysterie van de menswording is mogelijk gemaakt in Maria’s maagdelijke schoot.
Johannes-Paulus ll was, een grote paus, een sterke persoonlijkheid, maar ook beminnelijk man.
Ik heb het geluk gehad hem tweemaal te mogen ontmoeten. Naar aanleiding van zijn heilig verklaring zijn er veel oudere foto's van hem in omloop, vooral op Facebook.
Zo zie je hem vaak wandelend in de tuinen van het vaticaan, terwijl hij de Rozenkrans bidt. Daar gaat het nu over, over de Rozenkrans. Als een intelligent en begaafd mens dit gebed bidt, is dat voor mij een aanleiding om op zoek te gaan naar het waarom ervan.
Om te beginnen, de pausen uit de laatste decenia waren stuk voor stuk Mariale Pausen. Met andere woorden, ze hadden allemaal een persoonlijke relatie met Maria, de moeder van Jezus.
In Fatima en ook in Lourdes en op andere plaatsen vroeg Maria om de Rozenkrans te bidden. Het is een bijzonder wapen tegen satan, die er alles aan doet om Gods Schepping te vernielen.
Maar...en dat heb ik pas de laatste tijd ontdekt, het is tevens een bezinning over het leven van Jezus, de blijde, droeve en glorievolle Mysteries.
Zo was het vele eeuwen, maar Paus Johannes-Paulus II heeft er nog een vierde reeks aan toegevoegd. De Mysteries van HET LICHT.
Vijf lichtende mysteries, vijf betekenisvolle momenten uit deze periode van Christus’ leven stelt de paus centraal.
- Het doopsel van Jezus in de Jordaan is het mysterie van het Licht bij uitstek. Op het ogenblik dat hij afdaalde in het water van de rivier, - de onschuldige die zich omwille van ons tot 'zonde' maakt, het Lam Gods dat de zonden wegneemt – op dat ogenblik zag hij de hemel opengaan en de stem van de Vader noemde hem zijn geliefde zoon, terwijl de Geest op hem neerdaalde en hem belastte met de zending die hij moest volbrengen. Omdat hij de zonden van de wereld op zich neemt, worden ook wij kinderen van God.
2. De zelfopenbaring van Christus op de bruiloft van Kana (Joh. 2:1-12) is het tweede mysterie van het Licht. Te Kana maakte Jezus een begin met de tekenen en openbaarde hij zijn heerlijkheid. Hij opende de harten van zijn leerlingen voor het geloof, dankzij de tussenkomst van Maria, de eerste onder de gelovigen. De bruiloft te Kana was zijn eerste openbare daad. Christus veranderde water in wijn als teken van Gods oneindige liefde voor de mensen. Het hemelse bruiloftsfeest mag geen einde kennen, het feest moet doorgaan. Gods liefde kent geen grenzen.
3. Een ander mysterie van Licht is de prediking zelf waarmee Jezus de komst van het Rijk Gods aankondigde en opriep tot bekering (vgl. Mc. 1:15), terwijl hij de zonden vergaf van allen die in nederig vertrouwen tot hem kwamen. "De Geest des Heren is over mij gekomen, omdat Hij mij gezalfd heeft. Hij heeft me gezonden om aan armen de Blijde Boodschap te brengen, aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken, en aan blinden dat zij zullen zien; om verdrukten te laten gaan in vrijheid, om een genadejaar van de Heer af te kondigen" (Lc. 4:18-19). Met deze Blijde Boodschap begint het dienstwerk van barmhartigheid, een taak die de kerk in zijn naam verder zet.
- De gedaanteverandering op de berg Tabor kon niet ontbreken tussen de mysteries van het Licht. De goddelijke heerlijkheid straalde immers af van het gelaat van Christus. Toen reeds mochten de apostelen het ware gelaat van de Heer aanschouwen. Gesterkt door deze ervaring waren ze in staat om met Jezus de weg naar Jeruzalem te gaan, het lijden tegemoet. Dood en lijden hebben echter niet het laatste woord. Eens zullen ook wij, samen met Jezus, delen in de heerlijkheid van de verrijzenis.
5. Het laatste mysterie van het Licht is het Laatste Avondmaal, de instelling van de eucharistie. Christus gaf zijn lichaam en bloed als voedsel onder de tekenen van brood en wijn. Daarmee getuigde hij van zijn liefde "tot het einde toe" (vgl. Joh. 13:1). Jezus gaf zichzelf als offer voor de redding der mensen.
In deze vijf mysteries van het Licht blijft de aanwezigheid van Maria op de achtergrond. Nochtans richt het gebed van de rozenkrans vooral tot Maria. Enkel bij de bruiloft te Kana komt Maria ter sprake, maar de rol die zij hier vervulde, begeleidt het hele optreden van Jezus: "Doe maar wat hij u zeggen zal" (Joh. 2:5). Zoals Maria in haar eigen leven openstond voor de wil van God – "Zie de dienstmaagd van de Heer, mij geschiede naar uw woord" - zo moeten ook wij leren de wil van God te volgen. Daarvan gaf Maria het voorbeeld en het advies: "doe maar wat hij u zeggen zal", vertrouw op de Heer.
De wil van God ontdekken we alleen maar door week na week, zondag na zondag, te kijken en te luisteren naar de woorden en de daden van Christus en deze in gebed te overwegen. In gebed mogen we ook onze eigen intenties aan God toevertrouwen. De wereldvrede en de kleine wereld van het eigen gezin verdienen daarbij een bijzondere aandacht. "Het wapen waarmee wij de wereld overwinnen is geen ander dan ons geloof" (1 Joh. 5:1-9).
Emmanuel Van Lierde, godsdienstleraar Gent
louise
|