Aniway op reis 2023
  • Dag 136 – Dinsdag – 19.09.2023 – kade S1 Lommel - Bryac
  • Dag 135 – Maandag – 18.09.2023 – Kade Dessel – kade S1 Lommel
  • Dag 134 – Zondag – 17.09.2023 – Kade Dessel
  • Dag 133 – Zaterdag – 16.09.2023 – Kade S-Kwaadmechelen – Kade Dessel
  • Dag 132 – Vrijdag – 15.09.2023 – Kade S-Kwaadmechelen

12-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 68 – Woensdag – 12.07.2023 –Kade km 67 Soissons – Kade Vuc-sur-Aisne

Deze morgen is één jacht vertrokken.  Wij werden wakker van de machine die aan de overkant op de kade op de werken het beton aan het affrezen was. Het is droog en licht bewolkt.  Volgens de weersvoorspellingen wordt het vandaan hier tot 23° met een zeer kleine kans op een bui. Het zal vandaag veel beter worden dan gisteren.

De kade blijft leeg achter, aan de andere zijde wordt naarstig verder gewerkt. Links de barrage op de Aisne die tot hier bevaarbaar is, rechts sluis Vauxrot.

Leuk varen hier. Zeilles onderweg. Het Château met donjon van Vic-sur-Aisne.

We vertrokken te 09:20 uur en een kwartier later lagen we in S10-Vauxrot waar we  1,6 m omlaag gaan.  Vervolgens is het een pand van 10 km tot de halte fluvial en S11-Fontenoy. We gaan nog verder varen en een uur later arriveerden we aan de halte fluvial Vis-sur-Aisne. Hier lagen twee Franse jachten en dus lag het vol.  Gelukkig was 100 m verder nog een oude kaai aan de silo’s en daar konden we aanleggen.

Namiddag hebben we een wandeling door Vic-sur-Aisne gemaakt.  Het is een mooi klein stadje met een mooi kasteel met een donjon met in het centrum een plein met restaurants en enkele cafés. Langs de oevers van de Aisne ligt een mooie grote camping waar ook trekkershutten beschikbaar zijn.

VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT    WKD        WKT         Liggeld

2:35       88:20       4012,7     2          94        18        468     0        972     6            182          0.00

12-07-2023, 00:00 geschreven door Aniway

11-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 67 – Dinsdag – 11.07.2023 –Kade km 67 Soissons

De Taurus is deze morgen verder gevaren.  Ook het jacht dat voor ons gelegen heeft is vertrokken. Ik ben een paar dagen geleden wakker geworden met pin aan mijn linker pols en heb last om hier de fietsen af te zetten omdat het zo’n hoge kade is.

Het overblijfsel van een abbaye. De kathedraal werd vernield tijdens de Franse revolutie. Het materiaal dat restte werd verkocht aan het volk om hun huizen herop te bouwen. De vernielingen zijn geen gevolg van de gevechten van WOI of WOII.

De overblijfselen van het Petit Cloître worden gerestaureerd en zijn te bezichtigen.  De toren is niet toegankelijk voor het publiek.

Het eerst volgend werk voor deze winter is een kraantje te fabriceren om onze fietsen van de boot af te zetten.  Als we toch elektrische fietsen gaan kopen moet het er toch eens van komen, die zijn namelijk een stuk zwaarder dan die we nu hebben. We gaan dan vandaag ook maar niet fietsen maar door de stad wandelen.

VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT     WKD        WKT         Liggeld

0:00       85:45       4010,1     0          92        0          468     0        972     8              176          0.00

11-07-2023, 00:00 geschreven door Aniway

10-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 66 – Maandag – 10.07.2023 – Kade km 51 S7-8 Celles – Kade km 67 Soissons

Gisteren avond rond 23:00 uur heeft het nog eens goed geregend. En deze morgen hing er dichte mist, enkel het rode licht verderop aan de sluis was zichtbaar. Tegen dat we klaar waren met het ontbijt was die grotendeels opgetrokken en kwam de zon er weer door.  We waren klaar om te 08:25 uur te vertrekken en gingen dadelijk in S7-8 Celles, althans in het bovenste sas en na 5 minuten naar het onderste sas.  Nu zitten we op de rivier de Aisne.  Het is hier weer heel mooi varen.

De haven van Soissons. Het Arsenal.   Ingangspoort naar oude Abbaye.

De rivier meandert in de richting van Soissons en in Venizel maken we achter mekaar twee bochten van bijna 180 °.  Daarna volgde sluis S9-Villeneuve. Hier zakken we maar 1,4 meter. Voorbij de sluis ligt de mooie stenen boorbrug van het spoor en een km verderop komen we in Soissons aan.

Alle schaduw is welkom. Kerk, overdekte markt en oude abbaye in Soissons.

Op de linkeroever zijn werken aan de gang aan de ligplaatsen voor de pleziervaart dus is er nu geen water en elektriciteit beschikbaar.  Wij zijn dan maar aan de overkant gaan liggen waar de kade reeds vernieuwd is.  Vlak nadat we arriveerden kwam er van de overkant nog een jacht aan. Later op de avond arriveerde de Taurus (B - Gent), het jacht dat we zagen toen wij net uit de tunnel van Braye-le-Laonais kwamen.  Wanneer ik later op de avond een praatje ging maken bleken de mensen deze boot net gekocht te hebben en er hun eerste reis mee te maken. Zij maken het rondje dat wij nu doen in omgekeerde richting en gaan via het Canal des Ardennes naar de Maas en zo terug naar Belgie.

2:35       85:45       4010,1     2          92        16        468     0         972     6              168          0.00

10-07-2023, 00:00 geschreven door Aniway

09-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 65 – Zondag – 09.07.2023 – Steiger Bourg-et-Comin – Kade km 51 S7-8 Celles

Gisteren avond zijn we gaan eten in de Auberge de la Vallee. Hier aan de steiger hangt daarvan een affiche en dit is ook de enige zaak in de onmiddellijke omgeving.  Wij hadden gereserveerd tegen 19:30 uur en waren zoals gewoonlijk vroeg. Het eten was goed, met Entrée buffet à volonté, het hoofdgerecht en Dessert buffet à volonté voor 16,80 € PP.  Het was er niet zo druk als vorige week in Chauny waar de zaak in het halfuurtje na onze aankomst volledig vol liep, ttz wij waren de eersten die arriveerden en ook de laatsten die vertrokken. (??)

Deze morgen heeft Annie de wandeling naar de bakker gemaakt terwijl ik met de voorbereidingen voor ons vertrek begon zodat we dadelijk aan het ontbijt konden beginnen wanneer ze terug was en vroeg konden vertrekken.

Hier hangen we achter een traag voortkruipend vrachtschip. Saint-Medard. Voor sluis Celles.

Het Nederlands jacht dat gisteren avond aan de kade was komen liggen vertrok al vroeg richting Abbecourt.  Het Franse jacht dat achter ons lag ging ook vertrekken maar dan richting Berry-au-Bac. Even voordien was er een vrachtschip uit die richting gekomen dat richting Soissons voer.   We moeten ons niet haasten want die mannen vagen geladen maar 4 à 5 km/uur.  Toen wij te 09:25 uur los maakten en naar S4-La Cendrerie voeren kwam daar net een jacht uit gevaren. Wanneer die eruit was konden erin en naar onder.  Na deze sluis is het 5 km tot de volgende maar halfweg kwamen we toch nog achter het vooruit kruipende vrachtschip te hangen. Dat ging niet vooruit en we besloten na de volgende sluis aan te leggen en een uur te wachten.  Toen we daar arriveerden kwam er net een zwaar onweer aanwaaien en gelukkig lagen we net vast toen het begon.  We hebben daar het einde van het onweer afgewacht, hebben ondertussen gegeten en zijn dan verder gevaren.  Het vrachtschip hebben we niet meer gezien.

De kade in Vailly-sur-Aisne lag vol met vrachtschepen en aan de kom die in de boek als aanmeerplaats voor pleziervaart gemerkt is is het te ondiep voor ons.  Aan de graansilo’s lagen twee vrachtschepen uit Antwerpen dus daar was ook geen plaats meer.  Dan maar weer verder en we zijn dan maar net voor de dubbelsluis S7-8 – Celles gaan liggen.  We lagen vast te 14:55 uur.

VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT      WKD        WKT         Liggeld

2:55       83:10       4007,5     3          90        13        452     0        972       3              162          0.00

09-07-2023, 00:00 geschreven door Aniway

08-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 64 – Zaterdag – 08.07.2023 – Kade Bour-et-Comin

Deze morgen na het ontbijt vertrok er een jacht aan de steiger voor de pleziervaart en wij hebben dan ons maar in die zijn plaats gelegd omdat we nu aan de kade lagen waar ook vrachtschepen komen liggen en als in de loop van de dag eentje arriveert die hier wil liggen moeten we dan verkassen.

Na het verplaatsen van de boot (hier kunnen we de fietsten ook makkelijker afzetten) ons klaar gemaakt om onze dagelijkse tocht te doen nu het nog niet zo warm is.

We vertrokken naar Bourg-et-Comin en reden eerst over het Canal de l’Oise à l’’Aisne en dan over de Aisne.  Van op deze brug heb je zicht op de Pont-canal waar we gisteren over gevaren zijn. In het centrum aan de rotonde gingen we linksaf richting Pont-Arcy en Soupir.

Hier rijden we ten zuiden van de Chemin des Dames, gisteren avond was ik te noorden ervan. In Soupir reden we langs 4 kerkhoven van WOI.  Eerst het kerkhof aan de rechterzijde van de Rue de Soissons welk uit twee stukken bestaat.  Gezien van op de weg is de linkerhelft een Duits militair kerkhof en de rechterzijde een Frans.  Er liggen in totaal ongeveer 26000 gesneuvelden.  Aan de overzijde van de weg is nog een Frans kerkhof met nog eens ongeveer 8000 gesneuvelden. Enkele km verderop ligt aan de Mont-Sapin aan de rechterzijde nog een Italiaans militair kerkhof.

Het Lavoir van Bourg-et-Comin. De gemengde Duits – Frans oorlogsbegraafplaats in Soupir.

We reden verder langs Chavonne naar Vailly-sur-Aisne.  Dit is weer een oud stadje dat ooit stadswallen heeft gehad. Er staat een mooi kerkje op een met bomen onzoomd pleintje en iets verderop op de gevel van de Mairie zie je een mooie fries.  Je vindt er verder wat winkels, enkele kappers, bakkers en slager, horecazaken en er is een Carrefour Contact. Aan het café tegenover de Carrefour was er zelfs een terrasje.

Aan de overkant nog een Frans, en verderop het Italiaans begraafplaats.

Aan de brug over de Aisne, ligt een kleine aanlegsteiger met elektriciteit en water maar ik betwijfel of wij daar met onze boot zouden geraken.  Ik weet niet hoe diep de Aisne hier al is maar tot hier mag je stroomopwaarts varen. In het parkje voor de brug hielden we onze picknick die we onderweg bij de boulanger en de boucher hadden opgenomen.

Aisne met steigertje en gedenkplaatsen in Vailly-sur-Aisne.  La ferme de Saint-Audebert.

Op de terugweg reden we via Pont-de-Vailly naar Saint-Audebert waar we langs de grote Ferme de Saint-Audebert reden en zo verder via Presles-et-Boves, Cys-la-Commune, Pond-de-Saint-Medart naar La Blancarte.  Van hieruit volgden we het jaagpad terug tot aan de sluis in Bour-Et-Comin.  Het was weer een mooie toer maar het was ondertussen weer heel warm geworden en we waren blij dat we terug waren. De rit was 25 km lang.

0:00       80:15       4004,6     0          87        0          439     25        972     3              159          0.00

08-07-2023, 16:16 geschreven door Aniway

07-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 63 – Vrijdag – 07.07.2023 – Steiger Pargny-Filain – Kade Bour-et-Comin

Voor het vertrek eerst nog water ingedaan en te 09:40 uur waren we weg.  Het is ongeveer 3 km tot aan het Souterain de Bray-en-Laonais.  Toen we arriveerden stond het licht (verkeer is beurtelings en geregeld met lichten) op rood maar nog voor we  aan de wachtplaats waren sprong het op groen zodat we onmiddellijk verder konden. Deze tunnel is ongeveer 2,3 km lang, verlicht en aan de linkerzijde een gangpad.  Wanneer je door de tunnel kijkt zie je in de verte de uitgang als een witte vlek.  Toen we nog een 500 m van de uitgang waren zagen we een jacht arriveren dat zich aan de wachtkade vast maakte. We waren ongeveer 25 minuten na het begin aan het eind.

Voor, in en door het Souterain de Braye-en-Laonais.

Vervolgens volgden 4 sluizen: S10-Moulin-Brûlée,  S11-Metz, S12-Moussy-Soupir en S13-Verneuil die met hun vier een ketting vormen waarbij de ene sluis de andere activeert, dus als je er geen tegenligger onderweg is heb je altijd groen. Na de laatste sluis is het nog 3 km varen tot aan Bour-et-Comin.  Daar is een steiger voor de pleziervaart waar normaal een viertal boten kunnen aanmeren.  Daar lag natuurlijk ook weer een half wrak en twee grotere boten (20-25 meter) zodat er geen plaats was.  De hoek om voor, sluis 13 op het Canal latéral à l’Aisne, lagen ook al één 25 meter en een kleinere.  Wij hebben ons daarachter gelegd in de hoop dat er vanavond geen vrachtschip komt dat hier wil aanmeren.

2:15       80:15       4004,6     4          87        12        439     0         947     6              156          0

07-07-2023, 00:00 geschreven door Aniway

06-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 62 – Donderdag – 06.07.2023 – Kade km 25 Anizy-le-Château - Steiger Pargny-Filain

Na de ochtendwandeling naar de bakker en het ontbijt vertrokken we te 08:45 uur als eerste. Na 10 minuten volgde S6-Pinon. Vervolgens 5 km verder S7-Chaillevois. Toen we daar boven kwamen en buiten wilden varen kwam er net een spits uit de andere richting aan de sluis aan. Dat past goed vandaag, wij buiten en hij binnen. Later met telkens enkele km ertussen volgden S8-Chavignon en S9-Parny-Filain. Na deze sluis legden we aan de steiger van Pargny-Filain net boven de sluis aan.  Hier moet je liggeld (7,00 €) betalen en het water en elektriciteit zijn inbegrepen. Er ligt aan de steiger een wrak dat er al drie jaar zou liggen vernamen we later.

Kerk van Pargny. Duits militaire begraafplaats langs de Chemin des Dames.

Toen we net vast lagen arriveerde er uit de andere richting net een groot Nederlands jacht maar die voeren verder naar de sluis. Rond 12:30 uur kwamen de twee Nederlandse jachten die deze nacht bij ons lagen ook door de sluis en die voeren ook verder naar de tunnel. Een kwartier later een Frans jacht dat achter ons aan meerde maar die terug vertrok nadat hij water ingedaan had.

Aangezien het weer zo warm was had Annie niet veel goesting om te gaan fietsten.  Ik ben dan maar alleen een tochtje gaan maken.  Van de ligplaats door het dorp naar boven tot aan het mooie kerkje op de heuvel, langd de Rue de la Croisette de berg op tot aan de Chemin des Dames war ik een zeer groot Duitse miliaire begraafplaats vond.  Ik denk dat het zo groot is als het Duits kerkhof bij ons in Lommel.  Het kerkhof ligt naast de ruïne van het Fort de Malpassant.  Dit fort is enkele te bezoeken met gids. Over de Chemin des Dames reed ik richting oost.  De weg loopt helemaal bovenop de heuvelrug en je hebt op een paar plaatsen een groots panorama over 360°. Ik schat dat je hier toch wel 30-40 km ver kan zien. Hier is in WOI een grote veldslag uitgevochten.

Aan La Royère is een parkje met zo een panorama ingericht.  Err staan foto’s van hoe het er na de oorlog uitzag.  Je kan het vergelijken met de foto’s van de Westhoek, alles plat, geen enkele boom stond nog recht en er zijn verschillende dorpen helemaal verdwenen. Ik reed terug langs de Fossée de Wormé, langs een 3 km lange grindweg die soms zo steil bergaf was (Goed dat Annie niet mee was!) dat ik die stukken te voet heb gedaan.

Uitzicht vanop La Royère richting Filain. Lac de Monampteuil.

Vervolgens kwam ik door Filain (heel mooie kerkje) en zo terug naar het kanaal.

Na het avondeten ben ik met de fiets nog langs het Lac de Monampteuil gereden tot aan de tunnelingang en terug.

2:20       78:00       4002,3     4          83        11      427     19        947     2              150          7.00

06-07-2023, 00:00 geschreven door Aniway

05-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 61 – Woensdag – 05.07.2023 – Kade km 25 Anizy-le-Château

De Ti Koyo en de Yester zijn deze morgen verder gevaren.  Zij varen vandaag door de tunnel en tot Bourg-et-Comin tot aan het Canal latéral à l’Aine.  Wij blijven hier nog een nacht liggen omdat we vandaag nog willen fietsen in de buurt. In de Aldi een verse baguette opgehaald en we konden ontbijten.

Elk dorp heeft hier wel zijn eigen Château (hier dat van Lizy).  Kerk en mairie van Chavignon.

Na het middageten zijn we vertrokken via het centrum van naar Lizy, Chaillevois, Royaucourt-et-Chalivet, de spoorweg Laon-Soisson over richting Urcel . Ondertussen waren we het zijriviertje l’Ardon van de Ailette overgestoken. Van Urcel ging het richting Chavignon waar we aan S8-Chavignon over het jaagpad terug naar Anzy-le-Château wilden rijden maar het jaagpad was, ondanks dat het op onze fiets-app als MTB-pad aangeduid was, onberijdbaar. (Geen pad te zien en het gras 1 meter hoog).

We zijn dan maar verder tot in het dorp gereden en van daaruit naar Pinon dat net ten zuiden van het kanaal ter hoogte van Anizy ligt. De weg tussen  Chavignon en Pinon was 3 km kaarsrecht over de heuvels golvend. Te teller wees bij aankomst weer 23 km aan.

Toen we terug aan de boot arriveerden waren er net 2 jachten (NL) gearriveerd en vijf minuten later arriveerde er nog eentje die van de andere zijde kwam. Vandaag is het dus Holland-dag. Rond 18:15 uur passeerde de spits l’Atout (Fr) in de richting Aisne.

2:50       75:40       4000,0     4          79                417     7            905     6              148          0.00

05-07-2023, 18:24 geschreven door Aniway

04-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 60 – Dinsdag – 04.07.2023 – Kade km 11 Guny – Kde km 25 Anizy-le-Château.

De Ti Koyo en de Yester zijn deze morgen verder gevaren. Ik heb een baguette gehaald aan de automaat die aan de kerk hier staat. De bakker die nog op het stadsplan staat heeft het blijkbaar opgegeven. Na het ontbijt reden we naar Coucy-le-Chäteau-Affrique naar de Carrefour omdat deze de dichts mogelijke is.

Toen we terug waren zijn wij ook vertrokken.

Onderweg lagen er veel dikke takken en enkel kleine bomen waardoor je wat moest maneuvreren. Op de twee oevers groeien de bomen soms zo ver over het kanaal dat er maar een zestal meters tussen blijft.  Hier wil ik geen spits tegen komen.  Sommige stukken zijn ook zo smal dat het daar moeilijk zou zijn zo een spits te kruisen zonder het gebladerte in te varen.

Tussen twee sluizen kruisten we drie zeilboten, twee Duitsers en een Fin.  Deze kwam net uit de sluis toen we de sluis in zicht kregen maar voor we aan de sluis waren was deze al terug dicht en terug vol gelopen. We deden vandaag de sluizen S2-Guny, S3-Crécy, S4-Leuily en legden te 14:15 aan te Anzy-le-Château.  Hier lagen de T Koyo en de Yester ook al aangemeerd.  Wij vonden een plaatsje achter hun, vooraan aan een dikke ring en achteraan aan een dikke bolder.

Mairie, kerk en kade in Anizy-le-Château. Gedenkteken voor een verongelukte vliegenier.

De motor heeft vandaag zijn 4000e draaiuur in de boot gedraaid. Aan een gemiddelde snelheid van minimum 6 km/uur zou dat komen op 24 000 km varen.

Namiddag zijn we een wandeling door Anizy-le-Château gaan maken en we gingen tot de Intermarchée (die volgens Google Maps open was) maar toen we daar arriveerden bleek deze evenals de Carrefour hier waar we liggen ook afgebroken te zijn.  Enkel de stompjes van de afgebrande kolommen steken nog boven de vloer uit.  Dan zijn we maar terug naar de boot gegaan en nadien  naar de Aldi die hier eigenlijk ook maar 200 meter (binnendoor) vandaan ligt.

S’avonds hebben we Jef en Eartha en Jo & Hilde uitgenodigd om bij ons te komen ‘verbroederen’.  Het werd een plezant avond en door grote en kleine verhalen ging de tijd om zodat het donker was voor we er erg in hadden.  Ondertussen was het stilletjes beginnen regenen maar rond 22:45 uur begon het harder maar ondertussen was het toch tijd om de kooi op te zoeken.

2:50       75:40       4000,0     4       79        14        417       7         905       6              148          0.00

04-07-2023, 00:00 geschreven door Aniway

03-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 59 – Maandag – 03.07.2023 – YH Chauny – Kade km 11 Guny

Deze morgen hebben we afscheid genomen van onze buren uit Nieuw-Zeeland.  Zij blijven hier nog een dag liggen en varen morgen verder het Canal latéral à l’Oise af richting Pont l’Eveque en dan via de Oise naar Compiègne waar ze op de scheepswerf een nieuwe waterpomp voor hun toilet gaan zoeken. Later gaan zij dan de Aisne opvaren en dan gaan we hun nog wel eens tegen komen.

Wij vertrokken te 09:05 uur in die richting maar na 3 km sloegen wij linksaf naar S1-Abbecourt waar het Canal de l’Oise à l’Aisne begint.  We arriveerden te 09:30 uur aan die sluis.  We hebben eens om assistentie moeten bellen aangezien de dommerik die de afstandsbediening gebruikte (ik dus) het verkeerde knopke had ingedrukt. We zijn al een hele tijd aan het afdalen en uit gewoonte drukte ik op de knop ‘Avalant’ in plaats van de knop ‘Montant’  waardoor de sluis aan de andere kant open ging.  Aangezien daar echter geen boot gedetecteerd tussen de fotocellen aan de sluisdeuren bleven die open en konden wij niet verder.

We hadden geluk dat er net iemand van het VNF met een bosmaaier bezig was die voor ons gebeld heeft, en even later werd de sluiscyclus gereset en liep de sluis leeg voor ons.

De kerk van Guny zonder ‘echte’  toren. Soms stopte de weg en gingen we off-road. Kapelletje anno 1839 in de velden van Champ. Het oude station van Coucy-le-Château-Auffrique.

Toen we een tiental minuten later boven waren en achteruit keken zagen we dat er een vrachtschip voor de sluis lag. Die hadden we beneden tijdens het wachten niet zien aankomen.

Na de sluis volgt het pont canal over de Oise en enkele km verder deze over de Ailette.

Het kanaal volgt vanaf hier het dal van de Ailette (zijrivier van de Oise) tot op het hoogste pand voor de tunnel van Braye-en-Laonnois.  De rivier loopt van daar naar het Lac de l’Ailette en voedt zo de waterhuishouding van dit kanaal aan kant van de Oise.

Na 11 km legden we te 11:35 uur aan de kade (met picknickbanken) te Guny aan.

Toen we bijna een uur vast lagen arriveerde het vrachtschip dat na ons de sluis genomen had.  Het is geladen en je ziet duidelijk het ‘spoor’ van opgewoeld slijk dat het in het water trekt.  Het mag hier, geladen, ook maar 6 km/uur varen.

En toen vonden we in het bos de fundering waar in WOI het Canon de Coucy heeft gestaan.

De fietstocht van vandaag voerde ons van Guny langs de zuidkant van het kanaal eerst door de rijpende graanvelden  tot aan de D561 waar die het kanaal en de Ailette oversteekt richting Champs. We reden door Champs, Courbesseaux, Le Marais tot in Les Michettes. Hier staken we de D1 over richting Coucy-le-Château-Auffrique. Waar vroeger een oude treinbedding was vonden we het mooie oude stationnetje en iets ervoor een wegwijzer naar een plaats in het bos waar in WOI een groot zwaar kanon gestaan heeft, het Cannon de Coucy.  De fundering staat er nog.  Het kanon woog 210 ton en schoot 38 cm obussen af!

Het opbouwen duurde 6 maand en het heeft nadien maar 90 maal gevuurd op 6 maanden tijd. Het echte kanon werd goed gecamoufleerd en om de standplaats geheim te houden werd verderop een houten replica gebouwd (inclusief rook en veel lawaai).

Boven op de heuvel de stad Coucy-le-Château-Auffrique met de ruïne. De kerk van Pont-Saintt-Médard. De Belgische ‘delegatie’ in Guny.

In de bovenstad Coucy-le-Château-Auffrique staat boven op de heuvel de ruine van een zeer grote oude burcht. Die torent hoog boven het omringende landschap uit en ze moeten van daar een uitstekend zicht op de omgeving gehad hebben.

Wij volgden verder het traject over de oude spoorbedding tot aan de Avenue d’Altenkessel die we volgden tot aan de D1 en zo verder tot over de Ailette en het kanaal in La Grenouillère waar we de Rue de la Vallée insloegen om terug te rijden.  Die voerde ons via La Vallée, La Gorge du Rossignol en Saint-Médard (zeer mooi uitzicht over de vallei van de Ailette met aan de overkant in de verte de ruïne van het chateau van Coucy-le-Château-Auffrique ) en dan terug richting naar Les Michettes waar we via S2-Guny het kanaal terug over staken en zo terug in Guny arriveerden.

Er zijn nog twee Belgische jachten:  de Ti Koyo en de Yester, beiden van VNF-club Wachtebeke aangekomen, dus België is hier vandaag goed vertegenwoordigd.

VUD       VUT          U-Teller   SD         SD       VKD       VKT      FKD       FKT    WKD        WKT         Liggeld

2:30       72:50       3997,2     1          75        14        403     25          898       0              142          0.00

03-07-2023, 19:40 geschreven door Aniway

02-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 58 – Zondag – 02.07.2023 – YH Chauny

Gisteren avond zijn we gaan eten in La Syracuse in de Rue de la Chaussée.  Mooie zaak, lekker eten en vriendelijk personeel. In het interieur staan allemaal oude koperen koffieapparaten, de muren hangen vol met Venetiaanse maskers en op één muur staat een mooie schilderij van Venetië.

Het interieur vanLa Syracuse. Enkele van de oude koffieapparaten.

Wij waren vroeg en waren de eerste klanten (ging pas open om 19:00 uur). Rond 19:15 uur begon de zaak op een mum van tijd vol te lopen en weldra moesten ze enkele groepjes klanten doorsturen. Ondertussen kwamen ook onze Nieuw-Zeelandse buren van de Zeehond er binnen. Zij kwamen de 70e verjaardag van een van de vrouwen vieren.

Vandaag houden we rustdag. Terwijl Annie een postbus ging zoeken de water voorraad terug aangevuld.

0:00       70:20       3597,3     0          74        0          389     0        873     0              134          16.00

02-07-2023, 13:29 geschreven door Aniway

01-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 57 – Zaterdag – 01.07.2023 – Kade S32-Tergnier – YH Chauny

Deze nacht heeft het goed geregend maar toen we deze morgen opstonden was het gedaan.  Toen we na het vertrek door de sluizen S32-Ternier, S33-Viry, S34-Senicourt voeren was er met tussenpozen wat motregen maar net na de laatste sluis voor vandaag, S35-Chauny, begon er een plensbui die gelukkig bijna voorbij was toen we aan de YH Chauny gingen aanleggen. Er waren nog een vijftal lege plaatsen in de boxen met de lange vingersteigers dus konden we kiezen welke we zouden nemen. Het makkelijkst was natuurlijk eentje te nemen waar nog geen boot aan de overkant lag.

Na het bezoek aan de capitainerie hebben we de boot binnenkant nog eens een beurt gegeven en toen we daarmee klaar waren arriveerden er plots twee jachten, de Zeehond (Nieuw Zeeland) en de Capuette (F) uit de richting van waar wij kwamen en nog een derde uit de andere richting.

Zo druk was het hier in 1910 ! Stadhuis Chauny. Achter gelaten ? Rare boom in het park.

Het was alle hens aan dek om die boten in de boxen te krijgen omdat er een stevige wind dwars op de ligrichting maar met aan alle kanten een paar stevige armen lukte dat wel.

Namiddag zijn we een kleine rit door de stad gaan maken en aansluitend zijn we via Ognes naar Abbecourt gereden waar het Canal de l’Oise à l’Aisne, het Canal latéral a l’Oise en het Canal de Saint-Quentin bijeen komen en waar wij maandag linksaf richting Aisne gaan varen.  We hebben namelijk besloten nog een ommetje via het Canal de l’Oise à l’Aisne, het Canal latéral à l’Aisne en Aisne tot aan de Oise en zo naar het Canal du Nord en de Somme te varen.

Toen we terug aan de haven arriveerden lag aan de overkant aan de lange betonnen kade de Vrijheid (NL) aangemeerd.  Die hebben we onderweg ergens op de Samber gezien.

VUD       VUT          U-Teller   SD       SD       VKD     VKT     FKD       FKT       WKD        WKT         Liggeld

1:20       70:20       3597,3     4          74        08     389     12          873       4              134          16.00

01-07-2023, 00:00 geschreven door Aniway

30-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 56 – Vrijdag – 30.06.2023 – Kade S32-Tergnier.

Weer een goede ligplaats.  Toen we wakker werden scheen de zon weer volle bak en dus dat belooft weer een mooie dag te worden. We hebben besloten om vandaag met de fiets naar Chauny te rijden om naar de markt te gaan.  We hadden de voorbije dagen horen vertellen dat dat een grote markt was dus vertrokken we dadelijk na het ontbijt. Hier ligt een mooi fietspad over het jaagpad, wel ligt het een stuk op de rechteroever, verderop op linkeroever en dan weer terug zodat we enkele bruggen dienden te doen. Er liggen hier nogal wat buiten gebruik gestelde bruggen op het stuk, maar goed dat die wel met de fiets mogen gebruikt worden. Op een stuk tussen zo twee bruggen wordt op rechteroever een grindgroeve aangelegd zodat het jaagpad daar onderbroken is.  Op een werfbord staat te lezen dat de grind voor een periode van 15 jaar gaat uitgebaat worden en dat de grind met vrachtschepen zal weg gevoerd worden.  Dan komt er hier toch weer terug wat meer vrachtvervoer.

Oude sluis tussen kanaal en Oise. Oogsttijd. Zicht op YH Chauny. Kerk van Chauny.

Toen we aan S34-Senigcourt voorbij reden zagen we de eerste spits in de sluis varen. Aan het uitzicht en de gesloten laadluiken te zien gaat die vermoedelijk naar een van de graansilo’s hogerop varen.

De markt in Chaugny was niet overdreven groot en opgesteld op het pleintje rond de overdekte markt zoals je die hier in elke grotere plaats vindt. Zoals gebruikelijk staat er een kraam met gebakken kippen en daar hebben we er eentje voor vandaag mee genomen. In de koele overdekte markt kon je vlees, vis en wat specialiteiten uit de streek vinden.

Gezien Annie al een paar dagen naar de kapper wou gaan en er hier net aan de markt eentje was die zonder afspraak werkte en waar ze maar 10 minuten moest wachten heeft ze haar haren laten knippen zodat ze nu weer een fris kopke heeft. Ondertussen heb ik een plaats gezocht op een terrasje en hebben we dat nog iets gedronken voor we de terugweg aanvatten.

We reden terug van Chauny richting Autreville en namen de afslag naar Sinceny.  Van hieruit terug naar het jaagpad en zo terug naar de ligplaats.

Binnenkoer en voorgevel van het museum. Hotel de ville.

In de loop van de namiddag nog een plaatselijke toer gemaakt door Tergnier en Fragniers. Hier zijn blijkbaar verschillende fabrieken geweest doch velen daarvan zijn afgebroken.  De stille getuigen: de sité’s staan er nog. In Fargniers bevindt zich het museum van La Résistance en La Déportation. Aan de toestand van de inkom is dit gesloten.  Buiten op het terrein staan enkele kanonnen, een vliegtuig en een oude locomotief met veewagen. Door de ramen kan je niet binnen zien dus of daar nog iets in staat weet ik niet. Op het plein waar het museum staat, staan ook nog het postgebouw, de Mairie, en een Dispensarium.

Tussen Tergnier en Fargniers, langs het Canal de Saint-Quentin bevindt zich een heel groot rangeerterrein en er passeren hier wel passagierstreinen maar ik heb het stationsgebouw niet gevonden. (wel op de kaart gevonden nu).

0:00       69:00       3596,0     0          70        0        81     41          861       0              130          0.00

30-06-2023, 19:06 geschreven door Aniway

29-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 55 – Donderdag – 29.06.2023 – Kade km 57 Hamégicourt – Kade S32-Tergnier.

Goede ligplaats hier, stil, donker, geen verkeer in de buurt.  We hebben goed geslapen.

Vertrokken te 09:25 uur richting S33-Brissy dan S34-Travecy-Montigne en daarna een brug die al goed op tijd bediend werd om vervolgens aan de laatste sluis S35-Travecy te arriveren te 10:50 uur. Na deze sluis vonden we een lange kade met bolders en waar ooit water en elektriciteit geweest is, maar de bolders stonden heel ver uit mekaar en we besloten iets verder te varen.  Verderop kwamen we langs een grote kom met allemaal bolders kort bij mekaar maar hier geraakten we nog niet tot in de helft.  De kom was helemaal verzand en we zaten vast!  Met veel moeite en gas geven in achteruit geraakten we toch vlot en konden we verder.

Het is hier en daar ook goed aan het dicht groeien. Vanaf hier kunnen we de spitsen weer tegen komen.

Enkele km verder kwamen bij de kruising met het Canal de Saint-Quentin ter hoogte van km 85 waar het Canal de la Sambre à l’Oise hier aansluit.  De kades zijn hier allemaal voorzien van bolders maar de houten balken die er ooit tegen gezet zijn, zijn allemaal verrot en veel verdwenen en de stalen bouten steken elke meter 20 cm naar buiten zodat hier je fenders zouden sneuvelen.  Dan maar weer verder en voeren we tot net voor sluis S32-Tergnier waar we aan BB zijde een plaatsje vonden tussen een tot woonboot omgevormde spits en een werkboot van het VNF.

We besloten vandaag niet te gaan fietsen en zijn te voet naar Tergnier gegaan om daar eens rond te wandelen.  Langs de D338 die dwars door Tergnier en aansluitend door Fragnier loopt vindt je allerlei winkels twee supermarkten en enkele horecazaken.  Wij besloten nog naar de Lidl te wandelen en daarna terug naar de boot te gaan. Toen we terug aan de boot arriveerden hadden we 8 km gedaan.

2:50       69:00       3596,0     3          70        14        381     0         820     8              130          0.00

29-06-2023, 00:00 geschreven door Aniway

28-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 54 – Woensdag – 28.06.2023 – Halte Nautique Ribemont – Kade km 57 Hamégicourt.

Gisteren in de late namiddag hoorden we een constant geraas van aan de overzijde dat lange tijd bleef duren.  Aangezien we dat eergisteren avond niet gehoord hadden ben ik met de fiets gaan kijken en het bleek dat ze op de zuidelijke flank van de heuvel al begonnen waren met de oogst van graan.  Gelukkig stopte het lawaai iets nadat we gaan slapen waren.

Deze morgen weer wakker geworden met het zonnetje dat door de wolken trachtte te breken. De mensen van de Wikel hebben hun boot gedraaid.  Die hebben aan SB zijde van hun boot een leuk kraantje om hun elektrische fietsen af te zetten. (Eens goed bekeken om een idee te hebben wanneer wij zo’n fietsten aanschaffen.) Wij zijn te 09:15 uur vertrokken en we zien wel hoe ver we gaan varen vandaag.

Brug van de autobaan over het dal van de Oise. Links en rechts van het kanaal vijvers en oude meanders van de Oise. Mooie gebouwen in Moy-de-l’Aisne. Aan elke brug over het kanaal of over de Oise staat wel een oorlogsmonument.

Eerst kwam S28–Sissy aan de beurt. Hier staan grote graansilo’s en ik vermoed dat we, nu ze aan de graanoogst begonnen zijn, vanaf hier wel eens enkele spitsen zullen tegen kunnen komen de volgende dagen. Met de afstandsbediening kunnen we hier weer op eigen tempo varen dus de sluizen S29-Chatillon, S30-Mézieres, S31-Berthénicourt en S32-Hamégicourt volgenden mekaar in vlot tempo op en we hebben na amper 9 km aangelegd aan een mooie betonnen kade voorbij de laatste sluis.  Hier staan ook twee picknick banken en vuilbakken. (die nu eens niet propvol zitten).

Suzanne Deutsch de Meurthe met haar verwezenlijking en de oude ingang van de fabriek.

Namiddag een fietstocht gemaakt van de ligplaats naar en door Brissy-Hamégicourt richting Séry-lès-Mézières en vervolgens naar Ribemont. Vervolgens naar Sissy en via het jaagpad terug naar Moy-de-l’Aisne.  Het was vandaag drukkend warm en we waren blij dat we na 21 km terug aan de boot waren.

Na het avondeten ben ik nog alleen met de fiets  naar het dorp Moy-de-l’Aisne gereden om te kijken wat er allemaal te zien is. Mooi verzorgd dorpje met veel bloemen langs de straten. Aan de Mairie sdtaat een gedenkteken met aan de ene zijde het gedenkteken van WOI en aan de andere zijde dit van Suzanne Deutsch de la Meurthe (1892-1937) wiens familie voorvechters waren van het ontwikkelen van de luchtvaart.  Er is hier ook een door haar opgerichte fabriek geweest (La Société Industrielle de Moÿ met 800 werknemers in 1935 – gesloten in 2007 ) waar allerlei onderdelen voor industrie vervaardigd werden. De ingangspoort van het fabrieksterrein staat er nog.

02:00    66:10       3593,1     5          67        9          367     25        820     0              122          0.00

28-06-2023, 21:59 geschreven door Aniway

27-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 53 – Dinsdag – 27.06.2023 – Halte Nautique Ribemont

Het was hier rustig vannacht en we hebben goed geslapen. De twee jachten die gisteren na ons hier toe kwamen zijn deze morgen vertrokken terwijl wij aan het ontbijt zaten.

Wij vertrokken rond 10:15 uur voor onze dagelijkse fietstocht.   We vertrokken aan de andere zijde over het jaagpad tot aan de sluis van Thenelles waar we het jaagpad verlieten en door het dorp tot aan de brug op de weg naar Origny Ste Benoït waar we eerst naar de bakker gingen.  Aan het einde van de spoorweg die stopt aan het oude station van het dorp ter hoogte van de fabriek Sucrerie de Origny, vertrok een mooie fietspad, de ‘Voie Verte’, over de oude spoorbedding richting Guise.  Die zijn we op gereden en die voerde ons langs de oever van de Oise tot zo’n 12 km verder in Macquigny.

Thenelles. Voie Verte. Elk dorp heeft hier zijn oud station. Oise in Noyales. En ieder dorp zijn pomp.

Hier draaide het fietspad af richting Proix en Guise maar wij reden iets verder over de bedding tot aan brug van sluis Noyales.  Hier staken we de Oise en het Canal de la Sambre à l’Oise terug over naar de overzijde en reden via Noyales, Hauteville, Bernot, en Neuvillette naar Mont-d’Origny en terug tot Origny-Ste-Beniôte.

Na elke helling een mooi uitzicht. En hier en daar een vergeten monument.  Watermolen van Lucy.

Gezien het ondertussen al middag geworden was en we nog een 10 km voor de boeg hadden, zijn we op het markplein iets gaan eten.  Vervolgens volgden we de Voie Verte in de richting zuid tot aan de molen van Lucy en van daaruit verder terug naar Ribemont.  Onderweg passeerden we enkele oorlogsmonumenten die we ergens onderweg op een ‘vergeten’ plek vonden.  Het is blijkbaar niet alleen aan de Somme waar er in 14-18 hard gevochten is maar overal waar een rivier in de frontlinie lag.

Voor we de afdaling naar de Oise terug aanvatten reden we nog langs de Intermarché en door het dorp en zo terug naar de ligplaats.  Op het einde van de rit stonden er 33 km bij op de teller.

Toen we net terug aan boord waren hoorden we het geluidsignaal van de deuren van de sluis, er was nog een boot onderweg.  Toen die even later uit de sluis kwam legde die achter ons aan.  Het was de Wikel (B) met thuishaven Antwerpen Kempisch Dok die via de Samber terug naar huis voeren.

00:00    64:10       3591,1     0          62        0          358     33       795       0              122          0.00

27-06-2023, 17:45 geschreven door Aniway

26-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 52 – Maandag – 26.06.2023 – Halte Nautique Tupigny – Halte Nautique Ribemont

We hadden gisteren gemeld dat we te 09:30 uur wilden vertrekken maar om 09:00 uur arriveerde het personeel van VNF met twee aan de sluis en aangezien we al klaar waren hebben we gezegd dat we dan maar zouden vertrekken.  We dachten dat het goed vooruit zou gaan omdat ze met twee waren maar dat was een misrekening. Een van de twee was in opleiding en vermoedelijk de eerste dag want aan elke sluis en aan de hef- en draaibruggen tussen die sluizen op het traject dat die twee met ons mee reden duurde het zo lang dat het na 2 km, vier sluizen en de twee bruggen al bijna 12:00 uur was!

Over het traject van S19 Vadencourt tot S25 Origny St Benoite (7 sluizen, twee draaibruggen en 13 Km) deden we maar goed 2 uur.  Hier was het telkens het getraind personeel.

Golvend landschap. Dit sluiswachtershuisje is nog bewoond. Halte nautique Ribemont.

Te 14:20 uur arriveerden we aan S27 Ribemont en wilden we aanvankelijk aanleggen boven de sluis maat toen Annie over de brug ging kijken zag ze een kade aan de overkant waar het beter liggen zou zijn.  We hebben dan de sluis ook maar gedaan en zijn daar gaan liggen.

Toen we een kwartiertje vast lagen arriveerden nog 2 jachten van Tielt die op terugweg waren naar Belgie. Nu liggen we met een Belgische delegatie van 3 jachten hier in Ribemont.

Gezien er weer iets te eten moest gezorgd worden ben ik alleen naar Ribemont gereden om naar de Intermarché te zijden. Toen ik op Google Maps de weg zocht kwam er bij staan dat er een zeer steile helling op het traject zat en hiervoor heeft Annie nog een gepast.  De helling bleek inderdaad niet zo lang maar heel steil.

Op de terugweg heb ik nog een verkenning van het dorp dat zoals de naam (Ribemont) doet vermoeden iets hoger ligt dan het kanaal hier.

05:20    64:10       3591,1     13       62        20        358     5          762     0              122          0.00

26-06-2023, 19:06 geschreven door Aniway

25-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 51 – Zondag – 25.06.2023 – Halte Nautique Tupigny.

Goede plaats om te overnachten. Eerst dachten we dat we last gingen hebben van het water dat aan de sluis achter ons constant over de sluisdeuren naar beneden dondert maar dat viel reuze mee. We waren ook moe dus dat zal er wel iets mee te maken gehad hebben ook.

Gezien er hier in de buurt geen bakker of geen enkele winkel in de buurt is reden we na het ontbijt naar het 10 km verder gelegen stadje Guise.  We vertrokken langs het jaagpad tot een de draaibrug in Tupigny. Daarna via de Rue des Fontaines naar een aardeweg die door het dalletje langs de weilanden liep en vervolgens bergop tot aan een grindweg die boven over de heuvelrug liep. Dan volgde een afdaling tot in Lesquielles-Saint-Germain waar we uiteindelijk op een mooi fietspad (weeral een oude spoorlijn) terecht kwamen die Axe Vert de Thiérache noemde die ons door het dal van de Oise tot aan het oude station van het stadje Guise leidde.

De Oise en de winkelstraat in Guise. Appartement waar André Godin de oprichter en sponsor van de Familistère de Guise woonde.

In Lesquielles-Saint-Germain vonden we naast het fietspad een bord met de verwijzing naar het vroegere verblijf van de Franse schilder Henri Matisse die hier een aantal jaren zou gewoond en geschilderd hebben.  Het vroegere stationsgebouw en de gebouwen die er vroeger mee te maken hadden zijn allemaal gerestaureerd en dienen nu als woningen.

Het fietspad eindigde op de Rue André Godin. Dat was een industrieël die het zeer goed voor had met zijn personeel en hun families. Zoals er vroeger bij ons bij de kolenmijnen en sommige fabrieken sités met woningen voor de arbeiders gebouwd werden, zo liet hij hier in Guise meerdere grote (vroege) appartementsblokken bouwen en op de site liet hij ook een cinema en allerlei socio-culturele voorzieningen voorzien.  Momenteel wordt de laatste blok gerestaureerd, de rest is klaar en is een juweeltje.

Guise is een mooi stadje aan de Oise met heel veel opgeknapte woningen, er is een straat met allemaal kleine winkeltjes en enkele horecazaken. Verder zijn er vier winkelketens die hier een vestiging hebben.  In het oude centrum loopt het Canal du Moulin en het pleintje waar vroeger de oude molen stond is mooi aangelegd.  De kerk staat op het begin van de helling van de heuvel waarop het oude fort Guise lag (nu ruïne met toren).

Na Guise reden we (weeral een heuvel over natuurlijk) naar Vadencourt aan het Canal de la Sambre à l’Oise,  tot aan de plaats het kanaal met een aquaduct over de Oise gaat. Ergens in de jaren 2005 – 2010 is dat oude aquaduct door een vrachtboot aan diggelen gevaren waardoor het pand tussen die twee sluizen leeg liep. Het heeft tot 2021 geduurd voor dat hersteld was en tot dan was het niet mogelijk om van België via de Samber naar Frankrijk te varen.  Nu ligt er een modern breed aquaduct uitgevoerd in beton/baksteen maar nu komt er geen beroepsvaart meer door.

Het nieuwe aquaduct over de Oise in Vadencourt.

De Samber en het kanaal zijn op sommige plaatsen maar 1,4 meter diep meer dus die beroepsvaart zal er waarschijnlijk nooit meer door komen. Er konden hier ook alleen maat Spitsen (39m x 5m) door de sluizen hier en de sluizen zullen hier waarschijnlijk ook nooit meer aangepast worden.

Van hieruit fietsten we dan langs het kanaal terug naar Tupigny.  Onderweg zagen we nog het jacht Animo (NL – Meppel) dat richting Etreux voer.

00:00    58:50       3585,8     0          49        0          338     19        757     0              122          0.00

25-06-2023, 17:02 geschreven door Aniway

24-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 50 – Zaterdag – 24.06.2023 – Halte Nautique Etreux – Halte Nautique Tupigny.

We hadden afgesproken met de mensen van het VNF dat wij te 09:30 uur gingen vertrekken.  We waren al klaar te 08:50 uur maar afspraken zijn afspraken en te 09:25 uur arriveerde het autootje van de VNF om de sluiswerking in gang te zetten. Het duurde toch nog tot 09:45 uur voor we de sluis in waren.  Vandaag beginnen we aan de “sluizentrap” van Etreux zijnde 7 geautomatiseerde sluizen waarvan de volgende in gang gezet wordt wanneer je de vorige verlaat.  Dat gaat dus voorruit. Wanneer je in de sluis bent moet je de groene hendel naar boven duwen en gaat de sluis achteraan dicht en begin je te zakken (of stijgen als je in de andere richting vaart).  Per sluis gaan we ongeveer 4 meter naar onder dus na de trap zijn we een kleine 30 meter gezakt. Na de automatische sluizentrap rijdt er iemand van VNF mee om de volgende sluis te bedienen.

In S1-Gard en dan nog meer.  In Etreux kruist de Oise het kanaal: Oise links, kanaal rechts. Overloop naar de Oise aan de andere kant.

Die zijn niet meer manueel zoals in onze oude atlas staat maar gemechaniseerd zodat de bediening vanuit een bedieningslokaaltje gebeurt. (Een aantal jaren geleden werden de sluizen op het kanaal in Dijon nog wel met de hand gedraaid) Te 12:25 uur hadden we 14 sluizen gedaan en legden we in Tupigny aan de halte nautique aan.  Er is het geen water en/of elektricieit.

Gezien het vandaag weeral zo heet geworden was hebben we niet veel meer gedaan.

02:55    58:50       3585,8     14       49        9          338     0          738     0              122          0.00

24-06-2023, 00:00 geschreven door Aniway

23-06-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 49 – Vrijdag – 23.06.2023 – Halte Nautique Etreux.

Deze morgen vroeg de fiets afgezet en naar de bakker in Boue gereden.  Na het ontbijt vertrokken de Patricia richting Landrecies en even later wou de Agneta vertrekken door de sluizentrap.  Die moest eerst nog bellen om het personeel aan de sluis te krijgen. Het lukte niet met zijn gsm en dan hebben wij maar gebeld.  Er werd gezegd dat er iemand zou komen maar dat er een opvarende boot in de eerste sluis onderaan lag en dat die sluiswachter zou komen zodra die uit de sluis was. Gezien het toch nog te vroeg was om te fietsten ben ik met de fiets naar die sluis gaan kijken waar hij bleek en het bleek dat die boot eerst ook nog water moest indoen. Toen ik terug naar boven (7 sluizen op 4 km) reed en net voor de laatste was kwam het autootje van het VNF mij voorbij.

Wij hebben dan maar onmiddellijk gemeld dat wij morgen te 09:30 uur willen vertrekken, dan moeten we morgen vroeg niet meer bellen.

De halte nautique bij valavond. Het kasteel van Le Nouvion-en-Thiérache. Kerk van Esquéhéries.

Rond 10:00 uur vertrokken we met de fiets richting Boue waar we gisteren een mooie weg hadden gezien die over een oud spoortraject liep. De weg vertrok aan het oude stationnetje van Boue en liep door het bos op de linkeroever van Le Morteau richting Le Nouvion-en-Thiérache tot aan dat dorp.  Onderweg zagen we langs de weg veel verse woelsporen van een meute everzwijnen.  Het traject liep tot aan het oud station van Nouvion-en-Thiérache aan het Lac de Condé. Aan het stationsgebouw en rond het water ligt een recreatieterrein à la Zilvermeer maar dan zonder zand maar met gras langs het meer.  Er is een speeltuin, sportvelden, tennisplaats en een camping met plaatsen voor campers.

Toen we aan de weg naar Esquéhéries kwamen arriveerden we aan het Château du Novion.  Op de rechter kolom van de poort van het domein stond een wapenschild van witte kleur met drie gouden lelies en op de rechter kolom een blauw wapenschild met 3 gouden lelies.  Eigendom van een ‘belangrijk’ persoon vermoedelijk.

De watermolen op La Noirrieu in Dorengt. Links het Canal de la Sambre à l’Oise en rechts La Noirrieu die hier het kanaal kruist, op de kruising Etreux.

Een eind op de weg draaiden we rechts af via La Petite Rue naar het gelijknamig gehuchtje en we volgden het dal van Le Norrieu.  Verderop werd dat het gehucht La Planchette en nog verder kwamen we in het dorp Esquéhéries.  Dat is een pittoresk dorpje op de plaats waar de La Calvaire uitmondt in de La Noirrieu.

Ze hebben hier een mooi gerestaureerd monumentale versterkte kerk met vier ronde torens op de hoeken van het gebouw.  Het lijkt wel een kasteel. Hier hebben we onze picknick genuttigd en zagen op de kaart dat er hier in de straat een cafeetje moest zijn.  We vonden Chez Eveline maar raar maar waar, ik denk dat Eveline de geest gegeven heeft gezien het zo te zien al een tijdje dicht was.  Wij dan maar verder via de Rue des Juifs, nog steeds door het dal van de Noirreu tot in Dorengt.  Op de bank aan de oude watermolen nog eens een stop gehouden en dan verder tot in Etreux.  Hier vonden we eindelijk een terrasje (drie ronde tafeltjes en zes stoelen) voor een krantenwinkel – PMU kantoortje.

Na de dorst gelest te hebben moesten we nog een kleine bergop richting Oisy met dan de afslag via de Rue du Gard richting Boue tot aan de halte nautique. Na afloop hadden we 25 km.  Het was een mooi ritje, niet te steil en op rustige wegen.

In de loop van de late namiddag kwam er plos een ziekenwagen en een Mug met sirene voorbij gereden en enkele minuten later kwam er een gele ziekenhuis helikopter aangevlogen die landde op het nabij gelegen voetbalveld. De helikopter heeft er bijna een uur gestaan voor hij vertrok, ik denk dat dat geen goed teken was voor degene die in de ziekenwagen lag.

00:00    55:55       3582,9     0          35        0          329     41      738     0              122          0.00