We zijn vandaag blijven liggen, het is hier rustig, de zon schijnt en we hebben nog enkele dagen tijd voor ons vignet voor Frankrijk verloopt. We moeten er tot de laatste dag gebruik van maken hé.
We gingen vandaag voormiddag eerst wat winkelen in Hordain en namiddag zijn we weer een tochtje (23 km) gaan fietsen. We reden terug richting Hordain maar voor het dorp draaiden we linksaf en fietsten langs de oude Scheldearm tot in Bouchain. Daar reden we langs de Tour d’Ostrevent die momenteel wordt gerestaureerd. Voorbij de Tour reden we naar het jaagpad aan BB zijde tot aan de Pont de Neuville tussen Neuville-sur-Escaut en Lourches waar de van het jaagpad afreden richting Lourches. Aan de overkant van de rivier staat een groot silocomplex waar momenteel een groot vrachtschip met graan geladen wordt. Opliggers en traktoren met grote kiepwagens rijden af en aan om hun lading graan in het ruim van het schip te droppen. Net voor het centrum van Lourches vindt je nog een Intermarché en een Lidl . In het centrum staken we de spoorweg over naar Roeulx. Aan de linkerzijde van spoorbrug ligt een groot rangeerterrein maar daar is nog heel weinig van in gebruik. Vroeger waren hier verschillende kolenmijnen in de buurt en in die tijd moet dat hier een serieuze drukte geweest zijn om al die kolen per spoor of via de laadkades per schip naar de steden te vervoeren. Er liggen op het terrein een groot aantal rangeersporen naast de dubbele hoofdlijn. Van de kolenmijnen blijft hier niet veel zichtbaars van over buiten een paar terrils.
Nu liggen we met twee. De Tour d’Ostrevent. Overdekte ontmoetingsplaats Wavrechain-sous-Faulx.
Roeulx is een dorp bijna helemaal bestaande uit voormalige mijncités en tussen het dorp en de Escaut ligt nog een oude kleine terril. Van eventuele mijngebouwen is niets meer te vinden.
We reden verder richting Mastaing en van daaruit langs de thermische centrale van Bouchain terug naar Bouchain. Vervolgens naar Wavrechain-sous-Faulx en onderweg passeerden we aan de Base de Loisirs “La Fleuri”. Hier was het heel druk, de parkings stonden vol en auto’s stonden tot ver van de ingang links en rechts langs de weg geparkeerd. In het dorp stopten we aan de overdekte ontmoetingsplaats aan een bank onder de bomen. Zo’n overdekte plaats hebben we hier in de buurt in zowat elk dorp gezien.
Van hieruit reden we terug richting Paillencourt tot aan het Bassin Ronde en naar de boot.
Dag 96 – Woensdag – 09.08.2023 – Halte Fluvial Marquion km 8 – Bassin Ronde
Deze morgen was het droog en de zon kwam er door. Eerst een spurtje naar de Hyper U voor de baguetjes en daarna ontbijten. We vertrokken te 09:15 uur naar onze laatste sluis op het Canal du Nord, S1-Palluel hier 8 km vandaan. Een uur later arriveerden we daar maar de sluis stond naar onder open. Dat zie je omdat het onderaan hefdeuren zijn die wegens hun lengte van ongeveer 10 meter als ze open staan boven de sluis uitsteken. Over de bovendeur en door de sluiskolk heen zag ik onderaan een jacht liggen wachten. We hebben dan maar een kwartiertje vastgemaakt om te wachten.
Te 10:20 uur was het onze beurt, de sluis helemaal voor ons alleen en we moeten zo’n 8 meter zakken. Toen we beneden waren en de benedendeur voor ons open ging zagen we het volgende jacht al aankomen. Beide oevers van de laatste km liggen vol met vrachtschepen en hier en daar een jacht er tussenin.
De laatste km op het Canal du Nord. Moe? Nog eentje. Ingang Bassin Ronde. Onze ligplaats aan de halte fluvial.
Van hieruit is het nog één km tot aan de aansluiting met het Canal de la Sensee. Dit kanaal maakt de verbinding van de Scarpe in Douai met de Escaut in Hordain aan sluis Pont Malin. Het kanaal werd gegraven in het dal van de Sensée (zijrivier van de Schelde) en was klaar in 1820. In 1968 werd het uitgebaggerd en verbreed tot de huidige vorm zodat veel grotere schepen kunnen passeren.
Van de aansluiting in Arleux tot aan Bassin Ronde in Bouchain-Hordain is het nog 15 km varen met halverwege maar één plaats waar je kan aanleggen aan een kade in Féchain.
Wij waren aan de Schelde te 12:25 uur en gingen daar de Schelde ongeveer 1 km op tot aan Bassin Ronde waar op de halte fluvial niemand lag. We lagen vast te 12:40 uur.
Vlas ? Soms leek het Paris-Roubaix wel. Château in Wasnes-au-Bac. Watersport op het Bassin Ronde.
Na het middageten hebben we een fietstocht van 23 km gemaakt van de ligplaats richting Paillencourt. Daar dwars door het door het oude en nieuwe kanaal gevormde eiland naar de Pont des Mariettes waasr we over het nieuwe kanaal reden richting Wavrechain-sous-Faulx. Vervolgens naar Marquette-en-Ostrevent. Over de heuvel tot boven aan de watertoren en daar naar Wasnes-au-Bac. Boven op de heuvel werd het vlas dat al geruime tijd afgemaaid was en op rijtjes op het veld lag met enkele speciale machines opgeraapt en in rollen geperst. Onderweg naar onder kwamen we nog drie tractoren met gelijkaardige machines tegen.
In Wasnes-au-Bac hielden we een halte tussen de grote meren in het dal en reden nadien verder naar Paillencourt, nog een ommetje door Estrun en dan terug naar de boot.
Dag 95 – Dinsdag – 08.08.2023 – Halte Fluvial Marquion km 8
We zijn hier vandaag nog blijven liggen. Toen we wakker werden was er geen wolkje te zien en scheen de zon. Het is vannacht wel zeer fris geweest gezien de boot helemaal nat is van de dauw en binnen hing de condens tegen het aluminium van de ramen.
Voormiddag zijn we gaan fietsen (19 km) van Marquion naar Sauchy-Lestrée, Oisy-le-Verger tot aan het Canal de la Sensée. Vervolgens richting Canal du Nord ter hoogte van Palluel. Dan zijn we eens gaan kijken aan S1-Palluel. Hier zagen we dat vanaf 11.09.2023 de sluis zal gestremd zijn omdat ze de bovendeuren gaan vervangen. (Die werken gaan 6 weken duren!) Vervolgens fietsten we over het jaagpad terug naar S2-Marquion aan de halte fluvial.
In sluis Palluel. Schotten staan klaar. Watertappunt aan halte fluvial. Kerk Marquion.
Na het middageten ben ik alleen gaan fietsen. Over het jaagpad tot ter hoogte van Oisy-le-Verger en daar het kanaal overgestoken. Aan de overkant richting Ecourt-Saint-Quentin. Onderweg vond ik een wegwijzer naar een menhir die hier in het bos staat en daar ben ik eens gaan kijken. (Heeft Obelix er hier indertijd eentje verloren?) Vervolgens de l’Hirondelle overgestoken en zo verder gereden naar Rumaucourt. Hier zijn twee Duitse militaire begraafplaatsen (Het ene met ongeveer 1500 en het ander met ongeveer 2500 graven). Dan ging het verder de heuvel op, de A26 onderdoor en verder richting van de D939. Die ligt natuurlijk boven op de kam van de heuvelrij. Dan ging het lekker bergaf tot ter hoogte van Baralle waar enkele grote winkels zijn.
De Mairie en vredegerecht van Marquion. Mooi portaal aan kerk van Sauchy-Cauchy. De menhir van Ecourt-saint-Quentin met het riviertje L’Hirondelle.
Twee Duitse begraafplaatsen en een “prive” gedenkteken in Rumaucourt.
Aangezien Annie had gezegd dat ze daar naartoe zou rijden effe gebeld of ze daar nog was. We zijn dan samen van daaruit terug gereden.
Nadien nog eens terug naar het winkelcentrum gereden waar een wasserette-container staat en een machientje gedraaid.
Het fietsten van de hele dag bracht weer 38 km bij op de teller.
Dag 94 – Maandag – 07.08.2023 –Kade km 38 – Halte Fluvial Marquion km 8
Deze morgen een wandeling gemaakt om brood. De bakker had verlof van 01.08 tot 14.08. Volgens iemand die ik daar zag is er een depot de pain iets verderop in de Bar-krantenwinkel een kilometer verder. Dan maar de wandeling wat verlengd en net toen de winkel open ging arriveerde ik er. Spijtig genoeg kwam de bakker maar pas tussen 08:30 en 09:00 uur leveren. Dan maar terug naar de boot en het “droogvoer” boven gehaald.
Druk deze morgen aan de silo’s. Tunnel van Ruyaulcourt, ingang, eerste smalle stuk.
Het was net 09:00 uur toen we vertrokken en net een uur en 8 km verder kwamen we aan de tunnel van Ruyaultcourt waarvan het licht op rood stond zodat we moesten wachten. Te 10:35 uur kwam er een geladen binnenschip uit de tunnel gevaren en dadelijk daarna kregen wij groen. De tunnel is 4350 m lang en bestaat uit drie stukken. Het eerste stuk is 1600 meter lang en enkel richting met beurtelings verkeer geregeld met lichten. Het tweede stuk, het middenstuk is veel breder en 1150 m lang. Hier kunnen schepen mekaar kruisen in wat hier genoemd wordt het “La gare de croissement” Als je hier aankomt en er komt hier een tegenligger kan je die kruisen. Als die nog door het volgende stuk vaart kan je aanleggen in het brede stuk tot je groen licht krijgt voor dat volgende smalle stuk. Het derde stuk is weer 1600 m lang en enkel richting met beurtelings verkeer. Midden in de tunnel is in het tunnelplafond een ventilator ingebouwd die de uitlaatgassen wegzuigt en boven op de berg uitblaast. De ventilator maakt een luid kabaal en je voelt de wind duidelijk in de tunnel.
In het midden en net op het einde van de tunnel. Hier hebben ze diep moeten graven. Wachten aan de sluis.
Wij waren er uit te 11:10 uur en voeren dan nog door de sluizen S7-Graincourt, S6-Graincourt, S5-Moeuvres (hier een uur moeten wachten op tegenliggers),S4-Sains les Marquion, S3-Sains les Marquion, en S2-Marquion waarna we aanlegden aan de Halte Fluvial Marquion. Hier lag al een grote Franse boot, wij konden en nog net achter op het lage steigertje.
Dag 93 – Zondag – 06.08.2023 – Kade boven sluis Froissy – Kade km 38 - Moslains
Deze morgen was de boot helemaal opgedroogd toen we opstonden maar het was zwaar bewolkt en het zag er naar uit dat het niet langs zou duren voor het begon te regenen. Ik ben nog naar de bakker gereden voor we ontbeten en toen we hiermee klaar waren en ik net de telefoon genomen had om ons vertrek te melden arriveerde er een auto van de sluisdienst aan de sluis. Wanneer ik naar hem toe ging en onze intentie mede deelde heeft hij dat met zijn telefoon doorgegeven aan het PCE zodat wij dat niet meer moesten doen.
Alle bruggen op tijd open. Ze zijn er nog steeds. Viaduct TGV. Laatste brug op het Canal de la Somme.
We zijn dan onmiddellijk vertrokken en kwamen aan de openstaande S10-Cappy. De ,man is heel het traject met alle ophaalbruggen en de sluizen S9-Frise Inferieur, S8-Frise Superieur en S7-Sormont met ons mee gegaan en alles stond netjes open toen wij daar telkens arriveerden. We hebben ook geen tegenliggers gehad en onderweg lag nergens een boot meer met uitzondering van enkele die er blijven liggen. Ook de haven van Cappy was zeer rustig.
We kamen op het Canal du Nord en wilden voor S12-Clery blijven liggen maar die kade lag vol en de sluis werd voor ons klaar gezet nog voor ik ze opgeroepen had.
We zijn dan maar verder gevaren en nog door S11-Faillacourt, S10-Allaines, S9-Moslains en S8-Moslains gegaan een aangelegd tegenover de silo’s van U.R.A.P. op de wachtkade voorbij S9-Moslains.
Het Canal du Nord tot aan sluis Clery. Werken voor de Seine Nord verbinding.
Net voor die sluis staat ook een waterpunt en gezien we voor deze sluis een kwartier moesten wachten voor tegemoetkomend verkeer hebben we de watertank ook weer maar gevuld. We lagen vast te 15:15 uur en nu moet met al die sluizen de boot nog eens een poetsbeurt krijgen.
Dag 92 – Zaterdag – 05.08.2023 – Halte fluvial Corbie – Kade boven sluis Froissy
Tijdens het ontbijt vertrok de Frégate (B) al richting Péronne. Die wou al te 09:00 uur aan de sluis S13-Sailly-Laurette zijn en aangezien dat 9 km is gaat hij daarvoor ook 1:30 uur voor nodig hebben. Wij gingen hem na het ontbijt te 09:10 uur achterna en toen wij de sluis in de verte naderden zagen we hem nog net boven komen en uitvaren. Wij gingen de sluis in te 10:20 uur, een 20 minuten vroeger dan uitgerekend. Dat komt omdat de stroming op dit stuk vandaag maar 2 km/uur was, een pak minder dan gisteren waardoor we sneller vaart maakten.
Toen we aan de volgende sluis S12-Mericourt arriveerden lag de Frégate voor de sluis aangemeerd en lag er een andere boot boven in de sluis klaar om uit te varen. Wij dachten te laat te komen maar konden nog samen met de Frégate de sluis in. Het was een beetje krap maar het ging goed.
Vervolgens voeren we samen richting S21-Froissy. Toen we in een stuk met veel begroeiing voeren kregen we last met de koeling. Blijkbaar is er toch iets in of rond de filter buiten komen te zitten. Met verminderde snelheid voeren we verder tot voor de sluis. Het was ondertussen na 12:00 uur zodat wij niet meer door de sluis konden. Na de middagrust voor de bediening konden we weer samen de sluis in te 13:35 uur en lagen te 14:20 uur vast aan de kade in Froissy. De Frégate ging nog verder varen dus die gaan we waarschijnlijk niet meer zien.
Gezien het zaterdag is en we de volgende dagen geen supermarkt meer gaan zien gingen we naar de Carrefour om de noodzakelijke verse voorraad aan te vullen. Volgens het weerbericht zou het namiddag slecht worden maar het valt nog mee. De zon komt er niet door maar het regent niet.
Deze nacht is het droog geweest maar de boot is kletsnat van de dauw. Op tijd naar de bakker geweest zodat we ook op tijd weg zijn. Tijdens het ontbijt kwam de schipper van de Fregate (B) informeren of wij ook gingen vertrekken. Hij zou vertrekken te 09:00 uur en wij reserveerden voor 09:15 uur. Gezien we klaar waren voeren we tot voor de voetgangersbrug over het kanaaltje naar de sluis zodat we de sluis konden zien. Wanneer we daar arriveerden zagen we net een jacht uit de sluis komen en bleven wij wachten tot die het smalle kanaaltje uit was. Toen wij dan naar de sluis voeren zagen we dat de deuren reeds dicht waren! Enkele keren de claxon gebruiken veranderde niets aan de zaak. Ze hebben volgens mij niet gekeken in de richting van waar wij lagen, wij lagen nochtans zeer goed zichtbaar van op de sluis. We hebben ons dan maar wast gelegd in net kanaaltje om te wachten maar helaas er gebeurde niets meer aan de sluis. Het was 09:45 uur voor er terug iemand arriveerde en de sluis liet leeg lopen. Later bleek dat de gegevens die ik in de app ingevuld en verstuurd had niet doorgegeven waren naar het personeel. (Moet je dan een app maken?)
Van aan S17-Amiens was het 10 km tot aan S16-Lamotte-Brebières en met die tegenstroming zouden we daar 1:30 uur over doen. We arriveerden daar te 11:30 uur zoals uitgeteld. Van hieruit moeten we 4 km verder naar S15-Daours dus zouden we daar te 12:10 uur arriveren maar de sassenier deelde ons mee dat we daar tot na de middagrust moesten wachten.
Uiteindelijk werd het 14:50 uur voor we die sluis te samen met nog een achter ons aangekomen jachtje Christophe 1e (F) uit voeren. We hadden zolang moeten wachten omdat er boven Amiens een hevig onweer was los gebroken waardoor het verkeer muurvast stond zodat de mannen er met hun autootje niet voorbij konden en niet aan de sluis konden geraken.
Uiteindelijk moesten wij nog door S14-Corbie en te 15:55 uur lagen we vast aan de steiger aan de camping van Corbie.
Deze nacht heeft het nog hard geregend en deze morgen regende het nog. We vertrokken te 09:20 uur naar sluis S19-Ailly-sur-Somme. We hadden gerekend op 1 uur varen over de 6 km omdat we nu stroomopwaarts moeten. De stroming is hier ongeveer 3 km tegen zodat we die tijd nodig hebben voor de 6 km die we tot daar moeten doen. Onderweg in Samara lagen de Gilles en de Flâneur aan het kleine steigertje tegen mekaar aan. We arriveerden net op het uitgetelde uur maar de sluis stond nog niet open en moest nog leeg lopen. Toen we net binnen en boven waren arriveerden de Gilles en Flâneur achter ons.
De volgende sluis S18-Montières ligt weer op 5 km dus gaan we hiervoor ongeveer 50 minuten tijd voor nodig hebben. Toen wij er te 11:05 uur aan kwamen was er niemand te zien ondanks dat de vorige sassenier gezegd had dat hij de volgende zou verwittigen. Tijdens het wachten kwamen de achtervolgers er weer aan.
Jules Verne voor het Hotel de Ville. De “lampekappenstraat”
Clubhuis van de roeivereniging. Kade boven sluis Amiens. De restaurantkade.
Pas te 11:40 uur arriveerde de sassenier, moest de sluis weer nog leeg lopen met het gevolg dat we pas te 12:00 uur uit de sluis konden. Het vol lopen van de sluis duurde tergend langzaam.
Eenmaal daar boven is het nog 4 km of 35 minuten varen naar Amiens waar we aan een van de nieuwe vlottende steigers aanlegden.
Deze nacht is het terug beginnen regenen. We gaan vandaag verder varen tot in Piquigny net boven sluis 20. Terwijl Annie na het ontbijt nog snel naar de winkel was heb ik alles klaar gemaakt om te vertrekken zodat we op tijd weg zouden zijn. We draaiden de boot en vertrokken te 08:45 uur. Op de rivier staat nu een tegenstroom van 2 à 3 km/uur zodat we met het toerental van 1800 dat we normaal max draaien nu maar 6 à 7 km/uur vorderen.
Enkele mooie plekjes langs de Somme.
Er komt serieus wat water door de barrage. Château de Picquigny, de ingangspoort langs buiten.
Op sommige plaatsen, daar waar de rivier op zijn smalste is of ondieper is, is de stroming nog groter en zakte de snelheid soms even tot 5,6 km/uur. We waren net op tijd op de afspraak aan S23-Pont-Remy en later ook aan S22-Long. Hier waren alle boten die hier van de week lagen weg. Aan het steigertje waar wij lagen lag ook niemand. We arriveerden zoals voorzien net na sluitingstijd op de middag aan S21-La-Breilloire en legden ons aan de kade aan de oude spoorbrug om te eten en te wachten op de namiddagdienst.
De ingangspoort langs binnen. De Collégiale Saint-Martin die binnen de muren staat. L’escalier Saint-Jean naar het Château. Op de Somme hebben ze hier een wildwaterbaan gemaakt. De halte fluviale van Picquigny;
Te 14:00 uur waren we uit deze sluis en dienden we nog 10 km af te malen tot aan S20- Picquigny. De sluis stond klaar om in te varen en een kwartier later waren we boven.
We legden aan de halte fluviale te Picquigny aan. Er lag enkel nog een Franse boot die hier zo te zien al lang ligt. De boten die hier van de week lagen (toen lag het zo goed als vol) waren allemaal weg.
Na het avondeten nog een kleine wandeling gemaakt door het dorp tot op de heuvel met de ruine van het Château de Picquigny.
Dag 88 – Dinsdag – 01.08.2023 – Halte nautique Abbeville.
Deze nacht heeft het weinig geregend maar deze morgen regende terug. Voor deze namiddag ziet het weerbericht er beter uit dus gaan we namiddag met de fiets naar Vallery-sur-Somme. We vertrokken na het middageten te 13:30 uur. We reden via het jaagpad op het Canal Maritime de la Somme tot in Vallery-sur-Somme. Er stond een strakke zuidwesterwind en die maakte golfjes op het wateroppervlak. We maakten een kleine rondrit in het centrum en na een terrasje vertrokken we terug naar Abbeville. Nu reden we niet meer over het jaagpad maar evenwijdig met het kanaal naar Pinchefalise, Boismont naar Saigneville. Vanaf dit dorpje reden we door een natuurdomein welk begraasd werd door paarden. Terwijl we er doorheen fietsen arriveerden er zes ooievaars die neerstreken op het natte grasveld.
Steiger voor de zeesluis. S25-St Valery. Er wordt momenteel gespuid. De Baai van de Somme met aan de overzijde het dorp Le Crotoy.
Op het einde staken we het zijriviertje La Trie over en reden over de Chemin du Long Rideau zo tot aan de brug over het kanaal. Hier stopten we even aan de picknickplaats. Uit het zuidwesten kwam een onweerswolk aangewaaid en we hadden net op tijd onze poncho tevoorschijn gehaald en aangedaan toen de bui los barstte. Die duurde een vijftal minuten en toen klaarde het terug op. Aanvankelijk hielden we onze poncho aan maar een halve km verder stopte het helemaal met regenen en konden we terug zonder verder.
De jachthaven in de baai. Straatje met veel souvenirwinkeltjes. Natuurdomein met de ooievaars in Saigneville. Fontein in Abbeville.
Van hieruit volgden we het jaagpad tot in Abbeville. We reden nog verder tot aan de bocht in de Somme ter hoogte van de kade op de Somme. Het steigertje was nog steeds leeg. Ik denk niet dat hier dikwijls boten liggen en er is trouwens maar plaats voor een jacht zoals het onze.
Toen we terug aan de boot kwamen lagen we nog alleen aan de steiger.
Infobord aan het natuurdomein. Nieuwe en oude stationsgebouw in Abbeville.
Na het avondeten nog een ritje gedaan in Abbeville in de richting van het station.
Dag 87 – Maandag – 31.07.2023 – Halte nautique Abbeville.
Voormiddag is Annie gaan winkelen terwijl ik getankt heb. Het tankstation is hier op 100 meter vandaan dus heb ik daarvan geprofiteerd om 100 L reserve te tanken. Ik denk dat we normaal wel hadden thuis geraakt maar je weet nooit of we nog eens een omweg moeten maken op de terugweg en dan moet ik misschien ver gaan om aan een tankstation te geraken.
Namiddag is het beginnen pijpenstelen regenen. We wilden met de fiets naar St Valery-sur-Somme naar de baai rijden maar het was te slecht weer en veel wind. We hebben dan maar wat TV gekeken en spelletjes gespeeld.