Lekker weer vanmorgen. De zon staat er weer met nu en dan een wit wokje ervoor. Er is wat wind dus het zal vandaag normaal niet zo heet meer worden.
Vanmiddag zijn we met tante Mariette gaan eten bij A Casa Vostra in Ittre. Ze belde hier gisteren voor en wijd hadden onder ons al afgesproken dat we haar gingen uit nodigen om te gaan eten. We hadden gereserveerd tegen 12:00 uur en we arriveerden er met de fiets vijf minuten te vroeg.
Het was lekker, het was er zeer druk en de tijd vloog voorbij met het ophalen van herinneringen aan de “goede oude tijd”. Toen we er vertrokken gingen we nog eens mee kijken naar de vlakbij gelegen boerderij waar tante Mariette en nonkel Cyriel vroeger woonden. Het is er helemaal veranderd. De oude boerderij is afgebroken en op dezelfde funderingen terug helemaal opgebouwd, het erf is helemaal veranderd in een klein park.
Na afscheid te hebben genomen zijn we aan onze fietstocht voor vandaag begonnen.
Kerkje Fauquez. Op de Col du Bois de la Houssière met de Chapelle Saint-Hubert. Station ’s Gravenbrakel.
Van Ittre reden we naar de brug van Fauquez , hier over het kanaal bergop langs de Eglise De Diee a Ste Lutgarde naar de Chemin de Carly des Prés tot aan de Chapelle Saint-Hubert tot op de Col du Bois de la Houssière (Hoogte 151m); Via de Dreive du Long Jour en de Rue de la Font des Boeufs door het bos boven op ve heuvelrug tot in Virginal-Samme. Vervolgens langs de N280 tot in Hennuyères en vervolgens tot in Flament. Daar kwamen we op de N6 die we volgden tot in ’s Gravenbrakel. Na een winkelbezoek en een terrasbezoek vertrokken we terug via de Chemin de Feluy, Rue d’Autribu en vervolgens boven over de heuvelrug door het bos tot in Ronquières.
Wegens de hitte zijn we vandaag niet gaan fietsten. ’s Avonds zijn we naar het terras bij Bell Arrivo geweest en iets gaan drinken. Het terras ligt tussen de hoge bomen en het was er lekker koel. Nadien nog een kleine wandeling in Ronquières gemaakt.
Nog altijd hetzelfde weer. Vandaag een fietstocht 28 km.
Van 68 in Ronquières naar 18 en langs het oude kanaal tot 87. Van daaruit naar 21. Onderweg hadden we ergens een bordje gemist waardoor we in Bornival uitkwamen. De bordjes staan hier ook heel dikwijls tussen de begroeiing in de kant en we hebben al een paar keer moeten terug rijden om terug op het voorop gestelde raject te komen.
Stadhuis Nivelles.
Nu waren we al verschillende kilometers te ver en op een nogal steil traject, zodat we maar verder reden en in Monsteux uitkwamen waar we dan naar 39 reden. Hier kwamen we terug op de Ravel Ligne 141 die we volgden tot in Nivelles. In Nivelles eerst naar de Lidl en dan een tochtje door het stadscentrum naar La Grand Place. De kerk staat ook hier in de steigers dus daar is geen fatsoenlijke foto van te nemen. Op het plein stonden een aantal food trucks en er heerste een feestelijke sfeer. Na een pitstop op een terrasje zijn we dan terug vertrokken via de wijken Sotriamont en Campagne Petit Baulers waar veel nieuwbouw gebouwd wordt.
Via 15.16.37.36 reden we naar Baudemont en dan via 35 naar 20 naar de brug van Fauquez en van daaruit terug langs het jaagpad naar Ronquières.
Het is namiddag weer drukkend warm zodat we het rustig gaan houden.
Goed geslapen. Het is weer stralend weer vandaag. Toen wij rond 09:30 uur opstonden was er aan de werken aan het Hellend Vlak nog niets te bespeuren. Tijdens het ontbijt zo wat rond 10:00 uur arriveerde een eerste camionette met werkvolk en een tiental minuten later de rest. Als die de werken aan dat tempo gaan uitvoeren ziet het er niet goed uit.
Wij vertrokken rond 10:30 uur voor onze fietstocht ( je kan hier niet veel anders doen hé). We wilden langs het oude kanaal vertrekken richting Seneffe rijden en dan aan Le Pont d’origine. Op enkele plaatsen werd het kanaal gedempt maar de meeste oude sluizen en sluiswachtershuisjes staan er nog. De sluisdeuren zijn overal verwijderd en er is overal een muur gebouwd met daarin een trappenwaterval zodat het geen stilstaand water wordt.
Allemaal woonboten op het oude kanaal. Sluis 26. Sluiswachtershuisje Seneffe. Draaibrug Arquennes.
In Arquennes ligt de gerenoveerde oude draaibrug nog over het kanaal. Het jaagpad is in de omgeving van dit dorp nog uitgevoerd in kasseitjes die weliswaar goed berijdbaar zijn. Voor de rest is het jaagpad overal geasfalteerd. In Seneffe is het kanaal een stuk gedempt.
Op het einde van het oude kanaal waar we uitkwamen aan het ‘nieuwe Canal de Charleroi à Bruxelles’, staken we over en reden verder langs het Canal de Charleroi à Mons richting Mons tot ter hoogte van Manage. Daar staken we dit kanaal terug over en reden verder tot Ecaussines. Na een terrasje en bezoek aan de GB fietsten we over de Ravel ligne 106 terug naar Ronquières. Van Ecaussines gaat het over dit lijntje gestaag omlaag zodat we hier bijna niet hebben moeten trappen. Op het einde van de rit hadden we weer 37 km gefietst.
Toen wij te 15.30 uur terug aan de boot arriveerden was het werkvolk al weeral weg
Weer een stralende morgen. Ik werd te 06:45 uur gewekt door een luid en diep gegrom afkomstig van het starten van de boot die naast ons lag. Waar gaat die zo vroeg al heen ? Ik wilde de watertanks nog vullen maar de muntautomaat voor het water gaf geen kik, en een euro kreeg ik ook niet terug ! Gisteren was het zo al voor de elektriciteit en nu vandaag het water. Dan maar vertrokken zonder bij te vullen, we hebben nog wel een 300 liter voorraad.
Wij vertrokken na het ontbijt te 09:30 uur voor de 7 km tot aan het Hellend vlak van Ronquieres. We willen daar vandaag voorbij en aan de kade boven gaan liggen omdat volgend de scheepvaartberichten vanaf 26.06.24 een week gewerkt wordt aan de installatie en er dan een stremming is.
Wanneer we Ronquieres naderden zagen we de linker bak naar onder komen, dus dat kwam ons goed uit, we zouden er dan dadelijk in kunnen. Maar het viel tegen. Toen ik de bediening opriep kregen we te horen dat de stremming vandaag 24.06.24 te 10:00 uur was ingegaan en tot 02.07.24 zou duren ! Ze hebben dus de stremming met 2 dagen vervroegd zonder ze op de site aan te passen!
Nu zijn we genoodzaakt hier te blijven liggen. We zouden terug kunnen tot de YH Ittre maar ook niet verder gezien de aan de sluis van Ittre en aan die van Lembeek ook gewerkt gaat worden. We liggen hier dus vast.
Gelukkig is hier een lange niet te hoge kade en liggen we in de zon zodat we elektriciteit genoeg gaan hebben.
We hebben van de nood dan maar een deugd gemaakt en zijn namiddag maar gaan fietsten.
Van de ligplaats ging het via 68.51.27.07.34.45.98.9.15.70.68 (21 Km) van Ronquieres over de Ravel 106 ( een oude spoorlijn) gestaag omhoog naar Ecaussinnes. Daar profiteerden we van het passeren aan een supermarkt. Van hieruit fietsten we bijna gestaag omlaag terug in de richting van het kanaal en via het jaagpad terug naar de boot.
Vertrek in Ittre. Aankomst aan hellend vlak van Ronquières. Laatste bassin van het oude kanaal. Bac nr 1.
Na het avondeten zijn we te 20:30 uur nog terug vertrokken voor een avondritje (68.18.35.36.33.20.68 17 km)
Van de ligplaats tot aan de S-26, hier naar de overkant, de heuvel op richting Le Croiseau, vervolgens richting Baudémont , Ittre, naar het kanaal tot aan de brug van Vigninal-Samme en via het jaagpad terug naar Ronquieres. Het was een mooi tochtje door de velden tot op het hoogste punt in de omtrek waar we een mooi zicht op de verre omgeving hadden. De toren van het Hellend Vlak zie tot heel ver staan.
Bovenstation van het Hellend Vlak. Twee van de rollen waar de bakken op rollen. Defecte deuren.
Toen we na de fietstocht stopten aan restaurant La Tour Glacée aan S27 om er iets te gaan drinken en onze fietsen aan de overkant van de weg geparkeerd hadden kwamen we niet verder dan halfweg de breedte van de openbare weg. De “madam” van de zaak die toevallig op het terras was riep ons al van daar toe dat we hier niets konden komen drinken, dat het hier een restaurant was en geen café! Wauw, wat klantvriendelijk! We hadden eerder in de namiddag al onder mekaar afgesproken dat we daar een van de dagen eens zouden gaan eten maar dat gaan we dus na dit akkefietje niet doen. Die kan aan ons geen euro verdienen en dan rijden wij nog liever 10 km tot aan een volgde restaurant. (Ik heb ook nog rap een reviewtje geschreven op hun site om mijn ongenoegen te uiten!)
Het was vanmorgen stralend weer, geen wolkje te bespeuren en het weerbericht zag er Ok uit.
We besloten na het ontbijt te vertrekken voor een fietstocht. We planden aanvankelijk een tocht van 21 km maar uiteindelijk werden het er 35 km. We fietsten eerst naar de brug van Virginal-Samme naar knooppunt 34.
Kerkje van…. In het Hallerbos. De hyacinten zijn er niet meer.
Vervolgens ging het via 34.33 Ittri, Haut-Ittre 32.31.30.29.28 Woutersbrakel en door het Hallerbos via 59.58.57.56? 28 naar Lembeek. Daarna via het jaagpad langs het kanaal via 19.21 terug naar 34.
Toen we terug aan de haven arriveerden was het terras volledig bezet en was er een live muziek concert met goed muziek en er heerste een zomers sfeertje. Rond 18:00 uur stopte het orkestje maar het duurde tot 21:00 uur voor de laatste hangers na het sluiten van de tap vertrokken waren. Ik denk wel dat ze hier vandaag een goede recette gehad hebben !
We hebben nog tot 22:15 uur buiten op ons terras zitten lezen en toen werd het stilaan tijd om in de kooi te kruipen.
Het is vanochtend droog en de zon komt er nu en dan door.
Terwijl Annie na het ontbijt naar de Delhaise ging heb ik de boot klaar gemaakt om te vertrekken. Toen we te 10:30 uur los gooiden bleek de Nederlandse boot die hier gisteren ook gearriveerd was mee te gaan vertrekken. De schipper was blijkbaar wat verrast dat wij de richting sluis Lembeek gingen want toen wij draaiden in die richting haastte hij zich om de boot los te maken. Misschien dacht hij dat wij in de andere richting zouden vertrekken omdat wij aan stuurboordzijde hadden aangemeerd toen wij hier aankwamen.
Met ons twee voeren we naar S – Lembeek. Dit is de laatste sluis in het Vlaams gewest, daarna zitten we in Wallonië. Onderweg zagen we aan stuurboord de “La Meuse” aangemeerd liggen aan een kade. We zagen niemand aan boord toen we passeerden.
Mooie muurschilderingen aan een bedrijf langs het kanaal.
Wanneer we aan S – Lembeek arriveerden kwam er niet een vrachtschip boven de sluis ingevaren dus moesten we een tiental minuten wachten voor het onze beurt was. We kregen van de centrale de raad aan BB zijde aan te meren gezien de sluis bediend werd met een “schuif” (het water komt dan allemaal aan één zijde van de sluis binnen waardoor de boten naar de andere kant geduwd worden). Terwijl we naar boven gingen hoorden we de centrale de “La Meuse” antwoorden dat hij te laat was en dat hij vroeger had moeten oproepen, nu zou het voor hem de volgende schutting worden.
Aan sluis Lembeek. Industrieel overblijfsel. Sluit Ittre.
Na S – Lembeek gingen we op weg naar S – Ittre. Onderweg passeerden we veel oude industriegebouwen en een oude fabriek. Hier en daar wordt er toch wat gerenoveerd.
Aan S – Ittre was het hetzelfde scenario, weer een vrachtboor die boven net de sluis invoer. Deze sluis heeft nog een groter verval dus duurde de schutting nog langer. Ondertussen arriveerde de La Meuse achter ons dus zou het straks met drieën schutten zijn.
Toen het eenmaal zover was bleek de sluis alleen aan stuurboordzijde voorzien van vlottende bolders. Eenmaal boven legden we aan bij VVW Ittre waar nog net een plaatsje van 4,5 m en eentje van 4 m breed vrij te zijn.
Dag 24 – Donderdag – 20.06.2024 – Koninklijke Zeil Club Grimbergen – Kade Halle
We hebben tot 09:00 uur geslapen en vertrokken te 10:20 uur. We zijn vandaag tot in Halle gevaren. Daar was volgens de kaart een steiger voor de pleziervaart. Onderweg waren er enkel een aantal kades waar we wel konden gaan liggen maar die zo hoog waren dat we de fietsen die achterop stonden niet konden afzetten en waar we dus niet konden gaan fietsen.
Haven Brussel. Brussel Royal Yacht Club (BRYC) Verbrandingsoven.
Daar moeten we aan denken dat van in Klein Willebroek alleszins tot hier geen lage kades zijn en dat we in de toekomst hier de fietsen bovenop moeten zetten.
Alleen in Brussel, BRYC, is een jachthaven en nergens anders iets.
We hadden geluk met de sluizen dat die telkens klaar stonden voor ons behalve met de twee laatste waar we even moesten wachten omdat er een vrachtschip boven in aan het varen was.
Op het stuk van Grimbergen tot de zeehaven Brussel was het zeer druk met vrachtschepen. We hebben ook één jachtje gekruist onderweg en kwamen twee maal de Waterbus tegen.
Op het stuk na de Haven van Brussel werd het iets minder druk maar daar kwamen we telkens vrachtschepen tegen net in een bocht. Hier en daar is het daar wel wat smal.
Haven Brussel met zicht op nieuwe hoogbouw. Appartementen langs het kanaal in Halle en het station Halle.
Na de sluis van Halle vonden we geen steiger meer voor de pleziervaart maar aan linkeroever een hoge oude kaai en aan rechteroever aan de kant van het station een redelijk nieuwe kade die ook een halve meter lager is. Bolders voor de pleziervaart zijn er niet.
Toen we hadden aangemeerd is Annie een verkenningstochtje te voet gaan maken en die had een regenbui bij toen ze terug kwam.
Dag 23 – Woensdag – 19.06.2024 – Koninklijke Zeil Club Grimbergen
Fietstocht van 31 km van Verbrande Brug naar Grimbergen, via Beekkant en Mierendonk naar Meise. Over de A12 heen naar het centrum tot aan de Plantentuin. Vervolgens naar Oppem en Wolvertem waar we onze picknick die we onderweg opgenomen hadden in Grimbergen hebben opgegeten aan het speeltuintje naast het gemeentehuis met het standbeeld van Eddy Baron Merckx die in dit dorp hier geboren is. Via Sint-Brixius-Rode en Nerom tot in Kapelle-op-de-bos. Na een koffietje en een mooie en gezellige koffiebar via het jaagpad langs het kanaal naar Humbeek. In dit dorp is er een uitstekend grootwarenhuis (Comarkt) welk connecties heeft met de groep Colruyt en meer lijkt op een Albert Hein dan op een Colruyt. Ze hebben er zoals bij AH veel speciallekes en alles is mooi opgesteld. De prijzen nijgen dan weer meer naar Colruyt. Een aanrader.
Na Humbeek verder langs het jaagpad tot Verbrande brug.
Wanneer we daar terug arriveerden lag er een andere boot achter ons. Het was een lid van deze club en de boot hadden ze vandaag van de werf van bij BRYC gaan terughalen na een schilderbeurt. Wanneer ik ging kennis maken met de schipper waren ze net een kapiteinsstoel aan het bekijken waarvan de bevestiging van de zitting aan het onderstel het begeven had. Aangezien de schroefdraad van de bevestigingsschroef “zot” gedraaid was in het aluminium huis konden ze die niet meer vast zetten. Ik heb hen wat tips gegeven hoe dat ik dat zou oplossen als het mijn stoel was en Ik ben dan maar een tap van een maatje groter aan boord gaan halen, nieuwe draad in het onderstel getapt en de schipper (82 jaar) was heel tevreden dat hij weer aan zijn stuur kon zitten. Volgens hem was de stoel nu nog stabieler dan toen hij die gekocht had! Weer een tevreden man. Hij stond er op dat ik een fles rode wijn aanvaardde voor de hulp. We zullen deze op zijn gezondheid leeg maken.
In de avond heb ik nog een rondje in de buurt (8 km) gemaakt van de ligplaats richting Humbeek, Zemst-Bos, Eppegem, langs de Zenne naar Far West en zo terug naar Verbrande Brug.
Dag 22 – Dinsdag – 18.06.2022 – Klein Willebroek Yacht Club - Koninklijke Zeil Club Grimbergen
Terwijl wij aan het ontbijt zaten vertrokken de 2 Nederlandse boten die gisteren avond bij onze terugkeer aangekomen waren via S – Klein Willebroek. Ze moesten een tijdje wachten voor dat de Victor Dumontbrug bediend werd.
Wij vertrokken te 09:15 uur. Na het aanroepen van de bediening van brug Victor Dumont werd deze voosr ons onmiddellijk geopend en konden we het Zeekanaal Schelde Brussel op. Toen we de Vredebrug naderden hoorden we een convooi van 3 vrachtschepen de bediening oproepen en hoefden wij dat niet te doen.
Victor Dumontbrug. Brug Tisselt. Zicht op Tisselt. Een van de plensbuitjes van vandaag.
Met de onlangs geinstalleerde AIS transponder kon ik op de Waterkaart app zien dat wij eerst aan de brug zouden komen dus konden wij eerst door. Gezien de derde vrachtboot iets achterop was waren wij net na hem aan de volgende brug en werden we door de centrale verwittigd dat ze de brug voor ons zouden open houden. Dat ging vlotjes hier! Toch een gemak dat AIS ding.
Vervolgens arriveerden we net na de ANJO die ons even voordien had opgelopen waren aan S – Zemst. Deze stond dicht en op de AIS zag ik dat er 4 vrachtschepen van bovenaf aan het invaren waren. We moesten een half uurtje wachten voor de sluisdeuren openden en wij te samen met de ANJO binnen konden. Tijdens het invaren vernamen we dat het vrachtschop OGGY er ook nog bij zou komen.
Toen we boven waren was het nog stukje varen met daarin de ophaalbrug van Humbeek en daarna legden we te 12:30 uur aan bij de Koninklijke Zeilclub Grimbergen.
Toen we net het middagmaal namen begon het heel hevig te regenen en volgens de vooruitzichten van het KMI zou dat de hele namiddag gaan duren. Het heeft zowat de hele namiddag geregend en we zijn niet gaan fietsen.
Dag 21 – Maandag – 17.06.2022 – Klein Willebroek Yacht Club
Deze morgen met de veerboot van 08:00 uur naar de bakker in Boom geweest en ik was net voor die van 08:15 uur terug om terug te gaan.
We hadden picknick klaar gemaakt om mee te nemen op onze fietstocht waardoor we rond 11:30 uur konden vertrekken. Volgens het weerbericht zou het droog blijven tot in de late namiddag, dus wilden we nu eerst gaan fietsen. We vertrokken over het fietspad langs de Rupel tot aan de Rupeltunnel, fietsten door Ruisbroek tot op de dijk van het Zeekanaal en van hier tot aan de sluis van Wintam. Voorbij de sluis stopten we aan de monding van de Rupel aan een bank om te eten.
Pompstation in Ruisbroek. De “Dijkgravin” op de Scheldedijk in Buitenland. Fort Liezele.
Nadien fietsten we over de Scheldedijk tot aan de brug van Temse en van hieruit langs de oude Scheldearm met aan beide kanten mooie vissershuisjes naar Bornem. De markt was er net gedaan, daar waren we te laat voor maar de terrasjes zaten nog goed vol. Het plein achter het gemeentehuis werd klaar gemaakt met grote TV schermen voor het komende voetbalkampioenschap. Van Bornem fietsten we naar Puurts-Sint Amands en verder naar Liezele. Hier passeerden we aan Fort Liezele. Vervolgens via Breendonk richting Tisselt waar we dan via het jaagpad terug tot in Willebroek fietsten. Het was weer een leuk tochtje van 37 km door het groen en overwegend over goede fietspaden met soms een kasseistrookje ertussen. Na onze laatste stop in Tisselt begon de zon weg te kruipen en werd het terug frisser waardoor we terug een vest konden verdragen.
Dag 20 – Zondag – 16.06.2022 – Passantensteiger VNF Lier – Klein Willebroek Yacht Club
Ik was deze morgen al vroeg wakker maar we hebben toch goed geslapen. Terwijl Annie nog sliep alle voorbereidingen voor ons vertrek genomen op het starten na.
Na het ontbijt vertrokken we te 08:45 uur naar S – Duffel. Toen we deze opriepen werd die dadelijk klaar gezet en te 09:00 uur lagen we erin. Ongeveer 20 minuten later waren we onder, waren de deuren open en konden we vertrekken. Iets na de brug van Duffel kruisten we de vrachtboot Zeeland.
Het tij zit vandaag eigenlijk niet zo best zodat we met stroom tegen tot in Willebroek zullen moeten varen.
Aan de brug van de E19 (wij noemen dat de spookbrug omdat het hier soms hard stroomt en kolkt) viel onze snelheid nog een dikke km/uur omlaag. De Nete is er op zijn smalst en al het water wordt er door het opkomend tij door de pijlers van de brug gestuwd.
In sluis Klein Willebroek. Zicht op Boom van op de Scheldedijk.
Te 11:05 uur arriveerden we op de samenvloeiing van Nete en Dijle die vanaf hier samen de Rupel vormen Klokslag 12:00 uur voeren we sluis Klein Willebroek in. Gezien het op de Rupel bijna hoogtij was zakten we in de sluis bijna een meter om op het niveau van het Zeekanaal te komen.
We legden deze reis eens aan bij de Klein Willebroek Yacht Club.
Na het aanmelden (via sms aan de havenmeester en betaling via Payconic) was het tijd om te eten. Net toen we hiermee klaar waren arriveerde de havenmeester zodat de administratie ook weer in orde is.
Dag 18 – Vrijdag – 14.06.2022 – Passantensteiger VNF Lier
Gisteren avond zijn er nog een paar boten gepasseerd. Een ervan, een vrachtschip, kwam achteruit van de sluis Duffel gevaren. Die zal iets verderop moeten laden en daar zal die nergens kunnen keren en na het laden terug richting Rupel moeten veronderstel ik.
Het is deze morgen bewolkt en nogal veel wind. Volgens het weerbericht zou er toch maar een kleine kans zijn op neerslag.
Mooi gemaakt. Druivenplantage. Op de vesten in Lier.
Deze voormiddag is er een Nederlands jacht dat uit van S - Duffel kwam een einde voor ons aan de steiger komen liggen.
Deze namiddag gaan fietsen (29 km – 30.20.88.87.86.85.84.83.82.61.63.11.89.5)
We vertrokken te 09:55 uur voor een vaartocht van 12 km naar de Passantensteiger Lier. Onderweg kwamen we geen enkele boot tegen en toen we in Lier arriveerden was de steiger helemaal voor ons alleen.
Kapel aan de Boskapelweg. Minerva 20 Pk MLT-trekker 1926 met 4 cylinder “Schuivenmotor” gebruikt in Antwerpse haven.
Onze fietstocht ( 28 Km via 5.31.27.60.20.62.12.52.11.89.88.87.88.89.5) bracht ons vandaag via Herderin langs de Neteboord richting Duffel. Via de fietssnelweg naast de spoorweg tot aan de Boskapelweg en dan richting Kontich-Kazerne. Via Driehoek tot tegen Hove en vervolgens richting Lint. Na een terrasje in Lint fietsten we terug naar de fietssnelweg langs het spoor, via Pullaar tot aan het station van Lier. Hier besloten we verder te rijden naar de Lidl in het Lisp en daarna via het centrum van Lier terug naar de boot.
Na het bezoek van havenmeester Christel hebben we nog een tijdje gelezen en ’s avonds wat TV gekeken.
Dag 16 – Woensdag – 12.06.2022 – Steiger sluis Viersel
Weer goed geslapen hier. Er zijn deze morgen wel weer enkele vrachtschepen gepasseerd waar ik van wakker geworden ben maar ik ben toch terug in slaap gevallen. Na het ontbijt zijn we zijn rond 10:15 uur vertrokken voor onze dagelijkse fietstocht. (28 km via 74.51.69.70.71.60.94.95.7.6.17.97/96.28.69.51.74) Van de steiger reden we naar de sluis en naar de andere kant van het Albertkanaal.
Toen we boven op de brug waren zagen we een kilometer verder richting Wijnegem enkele ziekenwagens, de MUG en een politievoertuig allen met werkende flikkerlichten staan op het jaagpad. We vermoedden dat er daar een drenkeling gevonden was maar toen we daar passeerden bleek het een aanrijding te zijn tussen een fietser en een motorrijder (motorrijder op het jaagpad ? die heeft daar niets te zoeken !) Er lag een persoon op de draagberry op de rand van het kanaal. Enkele meters verder lag een motor op zijn zijkant op het jaagpad en die was aan één flank zeer zwaar beschadigd. Ik zei na onze passage tegen Annie dat ik vermoedde dat de motorrijder vermoedelijk aan hoge snelheid onder de brug door gekomen was en onderuit gegaan was in de bocht die er volgde en dat ik vermoedde dat er dat allemaal niet koosjer was. Normaal rijden er geen moto’s over het jaagpad.
Kerk Massenhoven. Ergens tussen Zandhoven en Pulderbos. Steiger beneden sluis Viersel.
Later op de dag bleek ik gelijk te hebben. Op Vrt News lazen we dat de motorrijder een wielertoerist had aangereden die daar stil stond te wachten op zijn maten die achterop kwamen en dat de wielertoerist met fiets en al in het kanaal gekatapulteerd was. Ook bleek de motorrijder het te zijn afgestapt, maar iets verderop gesnapt was door de collega-wielertoeristen die hem hadden zien weg wandelen en hem overgedragen hadden aan de politie toen die arriveerde. Ook bleek het allemaal niet in orde te zijn met de motor en het rijbewijs van die gast.
De rit ging verder richting Massenhoven, Zandhoven, Pulderbos en Pulle. In het centrum van Pulle vonden we een bakker, slager en broodjeszaak op een rij en daar hebben we dan opgehaald wat we nog nodig hadden. De broodjeszaak had lekkere broodjes die we tijdens de picknick ergens op een bank aan een kapelletje verorberd hebben.
Tijdens onze fietstocht kwamen we verderop in de buurt van onze vrienden Guy en Irene van de Adagio die we een aantal jaren geleden hadden leren kennen toen we 3 weken en Mouzon op de Maas in Frankrijk moesten blijven liggen wegens een stremming van de vaarroute wegens overstromingen van de Maas daar. We hebben hen dan natuurlijk een bezoekje gebracht en we hebben weer wat kunnen bij praten.
Na het bezoek zetten we onze fietstocht verder, terug naar Pulle dorp, terug richting Zandhoven, Massenhoven en terug het Albertkanaal over naar Viersel.
De Sam was vertrokken en onze boot lag er nog alleen. Later op de avond is die terug gekomen en achter ons komen liggen.
Deze morgen opgestaan met de zon. Er is nog wel wat wind maar het is goed te doen. Eerst naar de bakker gegaan maar die was vandaag gesloten. Dan maar naar de Delhaise. Na het ontbijt zijn we te 09:15 uur vertrokken. Na brug 14, S9 – Schoten en S10 – Schoten arriveerden we aan het Albertkanaal. Daar moesten we een minuutje wachten om een vrachtschip dat eraan kwam voorbij te laten gaan en daarna konden we bakboord uit richting S - Wijnegem. We mochten na het koppelverband Cygnus met twee containerbakken en de Arizona de Duwvaarsluis in. Eenmaal boven voeren we verder richting Luik tot aan S - Viersel waar we alleen naar beneden het Netekanaal op gingen. Er wordt volle bak gespuid hier. Links en rechts van de sluis de twee buizen vol gas water genoeg zo te zien.
Einde kanaal Dessel-Schoten. Druk verkeer in Wijnegem. Kerk Oelegem. Woelig water op het Albertkanaal.
Na de sluis legden we te 12:30 uur aan de lange steiger beneden de sluis aan. Er ligt hier nog een bootje, de SAM met thuishaven Antwerpen. De schipper is een jonge gast die het bootje aan ’t verbouwen is. Zijn drie scheepsmaten zijn een Deense dog, een jonge Mechelaar en nog een hond van een onbepaald ras.
Aan de overzijde van het kanaal staan enkele caravans met auto’s, vermoedelijk “barakmannen” zoals wij ze wel eens noemen.
Tijdens onze tocht naar hier kwam er meer bewolking op en werd het frisser maar als de zon er terug door kwam werd het weer wat warmer maar het blijft toch te fris om buiten te zitten.
Voormiddag naar de makelaar in verband met de verkoop en naar het Stadhuis om nog maar eens een documentje voor de verkoop van het ouderlijk huis van Annie in orde te maken en namiddag met trein van 11:45 uur terug naar Antwerpen en van daar met bus 610 terug naar Schoten. Van het station naar de Rooseveltplaats moesten we de paraplu weer eens gebruiken.
In Schoten lag alles lag er nog bij zoals we vertrokken. Toen we even aan boord waren braken er weer een paar serieuze buien los zodat we maar aan boord bleven. Tegen 17:30 uur brak de zon er door en profiteerden we ervan om naar de Carrefour aan de overkant te gaan.
Deze avond hebben we dan maar eens een film gekeken.
Voormiddag naar het stembureau om voor de “hopelijk” juiste personen te kiezen.
Namiddag met de kinderen en kleinkinderen voor de verjaardag van Annie gaan eten in de Waterkant. Het was er druk en was ook lekker maar we hebben toch wel wat lang moeten wachten op de bediening.