Dag 61 - Zaterdag – 27.07.2024 – Halte nautique Doornik
Na het ontbijt onze fietstocht (34 km) gemaakt. Van de kade langs de Schelde op in de richting van Sluis Kain. Door Kain in de richting van Mont Saint-Aubert tot boven aan de Eglise Saint-Aubert. Hier heb je een mooi panorama naar de Scheldevallei en kijk je op Doornik neer. Via 97.93.49.88 en 37 naar Molenbaix. Via 31.30.77.76 langs het Bois de Chin en via 83.81.82 naar Obignies. Ter hoogte van Ramegnies-Chin staken we tussen 2 en 1 de Schelde over in de richting van het Institut Saint-André. Langs Le Marais, Trieu du Loquet naar Froyennes waar een pittoreske oude watermolen staat. Door de Faubourg de Maire terug naar de Scheldekaaien, langs de Pont de Trous en zo terug naar de halte nautique.
Zelfs in kleinste versnelling met hoogste stand ondersteuning is het laatste stuk naar de top van de Mont Saint-Aubert nog te steil. Het oude gebouw van het Institut Saint André. De watermolen in Froyennes.
Na terugkomst nog een wasje gaan doen in de Laverie hier vlak bij en ondertussen gegeten.
Namiddag wilden we nog een ritje aan de andere kant van Doornik maken. We vertrokken via de stad naar Ere en dan verder naar Willemeau. Hier moesten we rechtsaf en dat werd een kasseiweg zoals enkele stukken van Parijs-Roubaix. Boven op de heuvelrug tussen Willemeau en Froidmont braken de boutjes van de zadel van Annie haar fiets af ! De weg was té slecht denk ik. We hebben alle stukken nog gevonden tussen de kinderkoppen en mee genomen. We hebben de rit dan maar ingekort, zonder zadel fietsen en op het stoeltje zitten gaat wel maar niet om nog eens extra kilometers te doen. Omdat de fiets niet van de goedkoopste is en nog maar enkele maanden oud is ga ik bij onze fietshandelaar eens aan de deur kloppen en een hartig woordje wisselen.
Gelukkig kon ik bij de Hubo nog terecht om een paar boutjes, niet het juiste model maar toch bruikbaar. Ik heb ook veel soorten boutjes, schroeven en moeren aan boord maar natuurlijk juist niet die maat.
Vandaag varen we verder naar Doornik. Daar kunnen we de batterijen nog eens goed laden en er is water.
Het is vandaag weer zonnig na de regenbui van gisteren avond. Terwijl Annie voor verse broodjes naar de Aldi hier vlakbij ging heb ik de boot klaar gemaakt zodat we vlak na het ontbijt zouden kunnen vertrekken.
We vertrokken te 09:50 uur vlak na de passage van een vrachtschip en blijven hier achter zodat we samen door de doorvaart kunnen. Onderweg kruisten we twee jachten die waarschijnlijk in Doornik vertrokken waren. We arriveerden er te 10:30 uur en de steiger was helemaal vrij.
Het liggen is hier gratis, de elektriciteit kost 1€ voor 12 Hr en werkt met het inscannen van een QR code die je doorschakelt naar een app van I-Marine om te betalen. Met het water hadden we geluk. De vorige die hier lag heeft zijn bedrag niet opgenomen en wij konden onze tank nog helemaal vullen.
Onderweg langs de Schelde tussen Antoing en Doornik. Steiger in Doornik.
Namiddag eerst eens gepoetst (was weer nodig!) en dan zijn we te 15:00 uur nog vertrokken voor een fietstocht. Van de steiger naar de ophaalbrug en dan richting van het Station. Van het station via het Plaine Bozière, de ring over en via 23 richting Warchin en daarna naar Rumillies. Langs het Château du Prince de Croy richting Havinnes. De heuvel over langs het Bois de l’Allemant richting Melles., Tussen 48 en 69 was een zeer slechte weg. Weer een heuvel over richting Quartes, over het riviertje La Petite Rhosnes en weeral bergop tot boven op de heuvelrug aan de Rue de la Hutte. In Velaines ging het dan een heel stuk bergaf (we moesten zelfs een paar keer in de remmen omdat we anders te hard gingen), over La Melle tot in Mourcourt en verder over de Route de Velaines tot aan de N48 Route Provinciale Doornik - Ronse.
Caserne Saint Jean. In het park Plaine Bozière.
Het station.
Hier stopten we aan een klein caféetje met een mini terras langs de drukke baan. Er was onderweg niets anders open. Via de Rue du Mont-Saint-Aubert de E42 over en langs het Château du Saulchoir en het Collége Notre-Dame-de-la-Tombe reden we door de Faubourg du Château tot aan het station en zo verder naar het centrum.
Gezien het weerbericht voor vandaag beter weer voorspelt dan voor namiddag zijn we deze morgen gaan fietsten. We vertrokken van de kade over de rechteroever naar de brug over de schelde van Brunehaut. Aan de rotonde draaiden we rechtsaf naar het oude spoor en passeerde daar aan het Bruyelle War Cemetery waar de gesneuvelde geallieerden liggen die omkwamen in mei 1940 bij de verovering van deze brug.
War Cemetery Bruyelle. Zone d’Immersion temporaire de La Maladerie
Via 96.73 naar het dorpje Merlin en via Wez-Velvain naar de TGV lijn en zo langs het Château de Guignies en Guignies. Vervolgens door Taigtines, via 69.66.57 langs de Zone d’Immersion temporaire de La Maladerie (Overstromingsgebied en natuurreservaat met wandelpaden over vlonderpaden ) tot in Willemeau. Langs 55.60 tot in Ere en over de heuvelkam langs de rij windmolens naar het grote met lindenbomen omzoomde driehoekige plein voor de Eglise de Saint-Maur.
Zo vind je er hier veel. Plein aan de Eglise de Saint-Maur.
Langs 72.72.73 door Brunehaut en via de N502 terug naar de Pont d’Andoing waar we terug naar de kade reden.
Dag 56 - Maandag – 22.07.2024 – Kade boven sluis Maubray - Kade Antoing
Deze morgen al vroeg wakker geworden van de vertrekkende vrachtschepen. Eerst kwam de Infinity I naar boven, dan de twee Franse combiné’s (85 x 5 m) naar beneden, een vrachtschip naar boven, dan de Alexia naar onder en vervolgens de Freedom (85m) naar boven. Toen was het onze beurt samen met het Frans yacht dat gisteren avond nog aangekomen was. We lagen in de sluis te 08:55 uur, te 09:30 uur alleen in sluis Péronne en te 09:50 uur op de Schelde richting Doornik. Aan het dokje in Antoing lagen twee jachten, eentje dat een blijvertje lijkt te zijn, en een Frans yacht met thuishaven Valenciennes. We lagen vast te 10:50 uur.
Begin van de Vlaamse Ardennen. Oude rode beuk met die rare wortelgroei. Kerkje van Vaulx.
Terwijl Annie op zoek ging naar een brievenbus vertrokken de Fransen richting Frankrijk en lagen we er alleen.
Na de middag vertrokken we weer met de fiets om de omgeving te bekijken. Vie 12 en 17 reden we naar Fontenoy en vervolgens naar Vezon. Via 40 en 39 naar Barry, Froidmanteau en Maulde. Via 34 en 48 naar Béclers. Hier vonden we een bank onder een eeuwenoude rode beuk naast het muurtje rond de Eglise Saint-Pierre. De beuk was blijkbaar geplant of uitgeschoten na de bouw van het muurtje aangezien de twee wortels van de boom die normaal in de richting van de muur zouden gegroeid zijn, in de loop der tijd, eerst tot tegen het muurtje en vervolgens op het muurtje en terug naar de andere kant gegroeid waren. Tegenover het kerkje staat de oude Forge de Béclers. We volgeden dan de Grand Chemin tot aan de overweg aan het bedrijf SCAM, staken de spoorweg over en arriveerden in Havinnes. In Warchin onder de E42 onderdoor en aan Faubourg de Marvis linksaf richting camping de l’Orient tot in Allain. Vervolgens tot in Vaulx met de Eglise Saint-Pierre (weeral eentje voor die heilige!) op de heuvel en er naast de ruines du Château Médiéval de Vaulx. Hier schiet niet zo veel meer van over. Via de Pont de Vaulx staken we de Schelde over en langs de Schelde op tot aan de Pont d’Antoing waar we terug over staken naar Antoing.
Er was nog een Frans yacht gearriveerd maar dat is even later terug vertrokken.
Dag 55 - Zondag – 21.07.2024 – Kade boven sluis Maubray.
Gisteren avond is de Alexia terug gearriveerd en even later kwam er nog een Frans yacht aan dat zich voor ons aan de kade vast maakte. Met de twee Franse samenstellen erbij liggen we hier dus met 5 te wachten voor morgen vroeg te vertrekken.
Onze fietstocht voerde ons vandaag van onze ligplaats via Sart-Colin naar Laplaigne, dan naar Bléharies waar we de Schelde over staken. Van Bléharies naar Rongy, langs de St Martinuskerk naar Brunehaut, Wez-Velvain, Merlin en langs Bruyelle naar Antoing. Na een terrasje in Antoing via Fontenoy, Bourgeon en Morlies terug naar de ligplaats aan de sluis.
De St Martinuskerk iin Rogny.
Het Château de Lannoy in Bruyelle. Gedenkteken stiptekenaar Raoul Cauvin van ondermeer “De Blaubloezen” en nog vele andere.
Alle passanten die hier lagen zijn vanmorgen vertrokken, wij als laatste. Na het opruimen van de kabel en het afrekenen van de elektriciteit vertrokken we te 09:45 uur richting Péronne. Hoewel het zaterdag is kruisten we twee vrachtschepen voor we een goed uur later aan sluis Maubrai arriveerden. Er lagen vier bakken tegen de kade iets voor de sluis en van ver leek het of we er geen plaats meer zouden hebben. Maar gelukkig lagen die niet met hun kont tegen de kade aan maar er nog een 15 m van verwijderd zodat we nog achter hun tegen de kade konden liggen. Hier hebben we al een paar keer ligplaats genomen en het was hier goed liggen, de schepen die langs varen hebben geen snelheid meer om de sluis in te varen of nog bijna geen als ze de sluis uitkomen dus golven hebben we hier niet.
Een lifter onderweg. Een tegenligger. De tanker Alexia (B) vaart de sluis uit.
Toen we een half uurtje vast lagen ging de sluis open en vertrokken er twee jachten richting Mons en de tweede schutting was de tanker Alexia (B) met thuishaven Zwijndrecht.
Wegens de hitte zijn we weer niet gaan fietsen. Ik ben alleen naar de Neptunia in Antoing gereden maar de boot was gesloten.
Gezien het weerbericht voormiddag draaglijk weer en namiddag weer hitte voorspelde zijn we dadelijk na het ontbijt vertrokken voor onze fietstocht ( 30 Km)
Van de ligplaats via het centrum van Peruwelz. Via 9.8.5.77 reden we tot de Franse Grens aan de Rue du Rivage. Via 72.71.70.91 terug naar het kanaal tot 90 in Gourgues. Daar staken we het kanaal over en volgden dan het oude Canal Pommereuil-Antoing tot in Callenelle. Via Audemetz reden we naar Wasmes-Audemez-Briffoeil.
Oud gemeendtehuis Wasmes-Audemez-Briffoeil. Bezoek vanuit de lucht.
Daar staken we de HST lijn over richting Baugnies waar we en stop hielden op het miniterrasje (2 tafeltjes) van Le Baugnies Expresse. Via 43.46.47 kwamen we in Briffoeil en via het domein van Le Château de Braffe waar we jammer genoeg niets van zagen gezien dat helemaal ommuurd is en naast de muur aan de binnenkant allemaal bomen en hoge struiken. Via 15 kwamen we in Braffe en verderop in Bury. Hier maakten we een ommetje langs de Lidl op de N60 en via het nieuwe KM0O terrein met 2 grote windmolens arriveerden we terug aan de haven. Ondertussen was de temperatuur alweer opgelopen en na 30 km
Namiddag nog een paar ritjes naar het centrum naar de Laverie en alles is nu weer fris en proper.
We liggen hier goed en we blijven nog een dag liggen. Het KMI belooft beter weer dus dat kan alleen maar goed zijn.
Na het ontbijt vertrokken we via 95.94.91.90.89. Tussen 90 en 83 reden we langs het Bois de Bon-Secours op. Dan kwamen we aan de sportvelden en het Maison du Parc naturel des Plaines de l’Escaut waar in het park enkele jeugdkampen plaats vonden. Een bezoekje aan de Basilique Notre-Dame de Bon-Secours boven op de heuvel kon niet ontbreken. Van daaruit via 82.81.80.81.80.79 en hierbij reden we bijna altijd net op de Belgisch-Franse Grens. Het is hier zoals in Baarle-Hertog dat de ene kant van de weg de huizen Belgische huisnummers en nummerplaten en aan de andere kant Franse hebben. Aan 70 kwamen we weer aan een oude spoorbedding met de route 361 die volgens onze kaart tot in Valenciennes loopt.
De Basilique Notre-Dame de Bon-Secours. Uitgebrand en achtergelaten ! De oude spoorbedding.
Enkele jaren geleden hebben we daar een stuik van gedaan van Valenciennes tot in Condé-sur-L’Escaut. Nu gaan we het andere stuk doen van hier tot in Vieux Condé. In La Solitude maakten we een ommetje door de Cité de la Solitude en vervolgden dan het pad. Een rondje door Vieux-Condé kon er ook nog wel bij. Aan de Rue Jean Jaurès kwamen we aan het tramstation “Le Boulon” waar de stadstram van Valenciennes een keerlus heeft en dan terug rijdt. Aan de brug over de Schelde tussen Fresnes-sur-L’Escaut en Condé-sur-L’Escaut draaiden we af naar het centrum van Condé.
Le Maison pour Tous (!) in Vieux-Condé. Rust in het parkje. Hoekgebouw op de Place Verte. Ecluse Hensies.
Na het middageten vertrokken we via de Route de Thivencelle tot aan de Hayne en volgden van daaraf de dijk van het Canal de Mons zoals het verlengde van het Canal de Pommeroeul-Condé in Frankrijk genoemd wordt. We reden de grens terug over en kwamen voorbij de sluis van Hensies die net als die van Pommeroeul op dubbel rood stond. Het was zonnig maar toch brandden alle verlichting in het bedieningsgebouw. Ik vraag me af waar dat voor nodig is. Via de Chaussée de Brunehaut reden we verder tot in Harchies en via 39.98.84.1 terug naar de boot. Deze rit was weer goed voor 37 km en we zijn vandaag weer op veel plaatsjes geweest waar we voordien nog niet geweest waren.
Gisteren avond regende het hard en werd het kouder waardoor we binnen moesten gaan zitten. Deze nacht heeft het echter niet zo veel geregend gezien de banken nog droog waren deze morgen.
Gisteren avond na de buien. Ons ligplaatsje. De veiligheidsdeur. De Iguanodon op de rotonde. Sunset.
Fiettocht van vandaag (28 km): Van nr 95 via 99 en 1 naar het fietspad over Ravel L78A. Langs La Grande Bruyère (voormalige zand en platte steen groeve) tot aan 93 langs het Canal Ath-Blaton. Door het dorp nvan Blaton naar de Rue Meuris Maraiz en via 20 naast de Autoroute de Wallonie langs Basècles. Net over de spoorlijn linksaf over een andere oude spoorlijn langs Thumaide, Ramegnies tot net voorbij de TGV-lijn. Via 43.20.16 tot in Willaupuis. Door het dorp via 19.21 naar Braffe, Bury en via 1 naar Roucourt. Onderweg twee maal moeten schuilen voor een bui en dan verder tot over het Canal Nimy-Blaton-Péronnes naar Péruwelz. Via de rotonde Boule tot aan het kanaal en over het fietspad op de zuidoever terug naar Blaton.
Hopplantage in Basècles. Ik hou de wacht. Interieur Eglise de Tous-les-Saints in Blaton.
Toen we aan de boot arriveerden stond er een gezin met de fiets ter hoogte van de picknickplaats. Een man praatte met hun en toen die hoorde dat wij onder ons Nederlands praatten vroeg hij de mensen de weg te wijzen naar Mons. Het was een koppel uit Gent met twee jongens van de ouderdom van onze Nout die een fietsreis maakten en nu van ergens bij Doornik van de camping kwamen en naar de jeugdherberg in Mons reden. We vertelden hen dat we vroeger ook met de fiets op vakantie gingen en dan ook in jeugdherbergen sliepen. Na een halfuurtje met koffie aan boord en het nuttigen van hun lunch op de picknickbank zetten ze hun reis verder.
Ik heb nadien nog een klein ritje in de omgeving gemaakt en ben het mooie interieur van de kerk gaan bekijken.
Gelukkig is het bouwverlof begonnen en wordt er niet gewerkt aan de nieuwe kade zodat we goed hebben kunnen slapen. Gisteren avond kwamen aan de overzijde wel een groepje jonge gasten met een visserstentje en visgerief langs het kanaal zitten maar daar hebben we niet veel lawaai van gehad.
Ik ben deze morgen wel te 06:30 uur wakker geworden van een vrachtschip dat voorbij voer maar ik ben nadien toch nog terug in slaap gevallen tot 08:30 uur. Tijdens het ontbijt passeerden er twee Nederlandse jachten en wanneer ik op de AIS keek zag ik dat de twee die gisteren in Blaton op de kop aan het sluisje van het oude kanaal lagen weg waren. Daar hebben we in het verleden al een paar keer gelegen en daar was het goed en we gaan maken dat we daar zijn.
Ze voorspelden voor vandaag mooi weer tot 17:00 uur en we zijn te 09:00 uur vertrokken om op tijd daar te zijn en nog te kunnen gaan fietsen. We arriveerden net samen met het vrachtschip Freedom (Brugge) aan de versmalling aan de veiligheidsdeur en wij zijn een honderdtal meter ervoor gestopt om hem de ruimte te geven.
Te 09:55 uur lagen we vast aan de kade.
Het oude Canal Pommeroeul-Antoing. Le Jardin Géologique. Gemeentehuis Bernissart.
Om van het goede weer te profiteren zijn we al voormiddag nog vertrokken voor onze fietstocht (28 km). Van onze ligplaats reden we via 99.1 naar het fietspad op de oude spoorlijn L80 Blaton-Bernissart die we volgden tot op het einde ter hoogte van de Lac de Bernissart. Hier draaiden we naar het dorp en bezochten Le Jardin Géologique. (Een tuin met vele verschillende soorten rotsblokken met infoborden betreffende herkomst, samenstelling, vindplaats en geologische tijd).
In het dorp passeerden we aan het VV-kantoor en het Musée de L’Iguanodon. Hier in de mijn van Bernissart zijn eind maart 1878 op een diepte van 322 meter fossielen van Iguanodons gevonden. Eerst dachten de mijnwerkers dat ze “met goud gevulde holle boomstammen” hadden gevonden. Het bleken beenderen te zijn die gevuld waren met pyriet (ijzerdissulfide FeS2), een goudglanzend mineraal. Vervolgen reden we tot het oude kanaal Pommeroeul-Antoing dat we volgden tot waar het gedemp werd ter hoogte van het Etang de Pommeroeul. Hier staken we het Canal de Condé-Pommeroeul (dat daar dus al 31 jaar ongebruikt bij ligt!) over richting het dorp. Op het grote grasplein, Place des Hautchamps, met de Eglise Notre-Dame met de scheve spits aten we onze picknick op.
De scheve “muts” van de Eglise Notre-Dame Pommeroeul. Eglise de Tous-les-Saints an Blaton.
Daarna reden we richting station en verder naar het viaduct van de E42 over het Canal Blaton-Nimy. Dat volgden we weer tot in Hautrage en via Villerot reden we door het Fôret indivise de Sambruges tot aan het Canal Ath-Blaton in Stambruges. Vanaf hier volgden we dit kanaal tot we terug aan de boot arriveerden.
De late namiddag en avond zijn er wel veel vrachtschepen gepasseerd. Het is hier drukker dan de vorige dagen.
Dag 48 - Zondag – 14.07.2024 – Port de plaisance Mons – Kade Pommereuil
Het feestje van de jetski’s van gisteren avond heeft toch maar tot 00:00 uur geduurd. Deze morgen waren ze allemaal weg, het tentje was weg en de vuilbak zat propvol. Ze hebben het dan toch opgeruimd !. Deze morgen eerst de watertank bijgevuld, ontbijt genomen, de vuilbak naar de container en te 10:05 uur zijn we vertrokken. We moeten vandaag een langer stuk varen gezien er tot in Blaton eigenlijk geen aanlegplaatsen zijn buiten de hoge kades hier en daar, maar die zijn te hoog om de fietsten van boord te krijgen.
Laad- en loskades onderweg. Oeverversterkingen. Langs de nieuwe kade van 23 miljoen € vóór de sluis van Pommereuil die 31 jaar gesloten geweest is !
De eerstvolgende plaats waar we zouden kunnen liggen is voor de sluis Pommereuil (die nog steeds buiten gebruik is) aan het wachtstaketsel maar bij nazicht van de scheepvaartberichten mag je daar sedert 10.07.2024 tot nader order niet meer liggen. We zullen dan maar zien hoever we moeten.
Toen we te 12:10 uur daar arriveerden zagen we dat er een ganse nieuwe betonnen kade gemaakt is en gezien het zondag was zijn we daar maar gaan liggen. Op de AIS zag ik even voordien dat het volgende plaatsje in Blaton waar we nog ooit gelegen hebben bezet was, dus dan stoppen we hier maar.
Dag 47 - Zaterdag – 13.07.2024 – Port de plaisance Mons
Deze morgen na het ontbijt dadelijk vertrokken voor onze fietstocht (28 km) We vertrokken van de haven via 41.3.45.9.1 langs de rivier de Haine via de Faubourg du Parc richting Ceusmes. Hier passeerden we aan het Maison Van Gogh. Dat is een van de huizen waar schilder Van Gogh enige tijd gewoond en gewerkt heeft. Het huis staat op een drassig stuk grond en is in de loop der tijden helemaal scheef gezakt. In de tuin staan een aantal borden met de tijdslijn van het leven van Van Gogh. Via 67.23 reden we langs de grote Terril de l’Herebus. Vanaf hier liep het pad weer over een oude treinbedding langs Mesvin tot aan Spiennes.
In de jachthaven La Grand Large Mons. Ten huize van Vincent Van Gogh. Vlas.
Hier bevinden zich de oud vuursteenmijnen Minières neolitiques de Petit-Spiennes. Vervolgens door Spiennes naar Saint-Symphorien. Via de Saint-Symphorien Militairy Cemetery reden we naar het dorpje waar naast de kerk op een pleintje een Menhir Neolitique staat Na een sanitaire stop in de zaal van Les Tilleuls reden we via 91.21.23 door het Bois d’Havré en via de wijk Chêne aux Haies naar Nimy waar we terug aan het Canal du Centre net voor het meer Le Grand Large aankwamen.
Obelix achterna. Theatre Royal. Kunst in de stad: gemaakt van duizenden plat gedruikte blikjes !
Na het middageten zijn we nog gaan winkelen bij de Lidl in Glin en nadien nog naar het winkelcentrum Les Grands Prés geweest.
Tegen 18:30 uur vertrokken we dan naar de stad om iets te gaan eten. Het werd het Grieks restaurant Akropolis in de Rue du Mirroir net naast Le Grand-Place. Het was er lekker, met een goede en snelle service en aan democratische prijzen. Het was overal druk in de stad, de terrassen zaten allemaal vol en er hing een gezellige sfeer met Zuid-Amerikaanse muziek en dans voor het stadhuis.
De mooie Grand Place. Stevig hellende straten in het centrum. De Belforttoren.
Na het eten hebben we nog een kleine wandeling door het centrum gemaakt. Het is een mooie stad met veel oude gerestaureerde gebouwen. De blijkvangers zijn het stadhuis, de Belfortoren, het Hôtel de la Couronne Impériale, het Externat Saint-Joseph, de Collégiale Sainte-Waudru en het Theatre Royal.
Alles samen hadden we vandaag 49 km op onze teller en onze 1000e km van deze reis is gereden.
Ecologische muurbedekking! De Collégiale Sainte-Waudru
Dag 46 - Vrijdag – 12.07.2024 – Kade Thieu – Port de plaisance Mons
Het heeft de hele nacht hard geregend en toen we deze morgen wakker werden regende het nog steeds. De lucht zit helemaal dicht, zo grijs als maar kan. We zullen vandaag dus nog eens nat gaan worden tijdens het varen. Iedereen vertrok hier bijna gelijktijdig, de jachten die voor ons lagen voeren richting Charleroi en wij richting Mons. Alle campers (er stonden er hier gisteren avond 12) zijn ook al vertrokken.
De Holchim fabriek. Hier heeft er eentje tegen gezeten. Zeillessen op Le Grand Large.
Wij moeten vandaag door de sluizen Havré en Obourg-Wartons. In sluis Havré gaan we 10 meter zakken en die sluis is voorzien van voldoende vlottende bolders aan beide zijden. Zo zou het overal in de hoge sluizen moeten zijn. Wanneer we de sluis naderden kwamen we drie jachten tegen. Ik zag op het AIS-scherm dat er nog een vrachtschip achter ons aan kwam dus moesten we helemaal vooraan in de sluis gaan liggen. Het was maar een duwstel met een bak van 40 meter dus er was in deze sluis (112 x 12 m) plaats genoeg.
Eenmaal beneden lag er nog een jacht te wachten. Gezien het duwstel sneller vaart dan wij hebben we hem na het verlaten van de sluis maar dadelijk de ruimte gegeven om ons op te lopen.
Toen sluis Obourg in zicht kwam stonden de lichten al op groen en we konden weer met het duwstel mee naar beneden. De bovendeur van de sluis, eentje dat onder water kantelt was beschadigd. Blijkbaar heeft er een te diep geladen vrachtschip opgevaren terwijl de deur plat op de bodem lag, of anders iemand naar binnen willen varen toen de deur nog niet helemaal plat lag. Er stond een diepe V-vorm in de bovenkant van deur.
Eens buiten deze sluis moesten we nog enkele km varen tot aan het meer Le Grand Large waar de Port de Plaisance Mons gevestigd is.
We vonden een plaatsje aan de binnenkant van de bezoekerskaai waar we minder last gaan hebben van de golfslag wanneer ze hier met de waterscooters gaan varen. We hebben hier een tiental jaren geleden ook eens gelegen maar toen aan de vingersteigers. Het was toen op een zondag en de hele dag hebben we toen liggen schommelen van die dingen omdat er toen een wedstrijd gaande was.
Het is deze avond toch nog opgeklaard maar we zijn toch niet gaan fietsen en hebben er een rustdag van gemaakt.
Het wordt nog mooi weer vandaag. We gaan hier nog een dagje blijven en als we de rit van vandaag gedaan hebben die ik gepland heb, hebben we de buurt hier tot op 15 km hier vandaan gezien. Twee jachten zijn er deze morgen van de kade vertrokken dus liggen we hier nog met vier. De campers zijn deze morgen ook bijna allemaal vertrokken.
Les Etangs de Thieu. Muur rond de ruïne in Binche
Onze rit van vandaag bracht ons van de ligplaats via het station van Thieu langs de wijk Saint-Jean naar Les Etangs de Thieu. Dan via Blanches Terres naar Saint-Vaast en over een oude spoorlijn via Péronnes-lez-Binche langs Battignies en Les Pastures naar Binche. In Binche is het dit weekend kermis en de markt staat vol met kermisattracties. Na een pitstop op een terrasje op de markt reden we verder richting van de Collegiale Saint-Ursmer en het park errond. Het park ligt bovenop de ruine van een middeleeuws kasteel. De hoge muur staat er nog maar binnen de muren zien we alleen nog funderingen en hier en daar een stuk gang. Vervolgens passeerden we Faubourg Saint-Jaques in de richting Waudrez. Via de lange Rue de Clerfayt die boven op de heuvelkam ligt en ons mooie panorama’s leverde.
Ruïne van het kasteel. Het stadhuis van Binche. De Collegiale Saint-Ursmer. De Gilles.
Aan Le Caufour draaiden we rechtsaf en ging het bergaf tot in Estinnes-au-Val. Via Bray Charbonnage en Cité Marie-José arriveerden we in Maurage en vervolgens via Bousson naar Havré waar we terug op het jaagpad aan de voetgangersbrug tussen Havré en Ville-sur-Haine kwamen. Daar moesten we nog 2 km het jaagpad volgen tot aan de kade in Thieu.
We hebben vandaag al wat meer fietsers gezien waaronder een groepje MTB’ers en twee groepjes met een twaalftal kinderen van een vereniging.
Goede overnachtingsplaats hier. Er stonden hier vannacht ook 6 campers en er was gisteren avond nog een omgebouwde Nederlandse oude sleper gearriveerd die voor ons ging liggen. De twee jachten die na ons nog door de grote ascenseur gekomen waren en daar aan de kade waren gaan liggen zijn deze morgen toen ik naar de bakker ging al vertrokken richting Mons. Gezien het vandaag terug mooi weer is, er wordt zon met wat wolkenvelden voorspeld met mogelijk een bui maar daar gaan wij ons niet aan laten kennen.
We vertrokken via 9.5.15.19 via Thieu langs het kanaal naar La Roeulx. Hier staat het Ancien hôpital Saint-Jacques waar nu het Home Saint-Jacques gevestigd is.
Het voormalige Hôpital Saint-Jacques, het hotel de ville en het Centre Culturel van La Roeulx. Voetgangersbrug tussen Havré en Ville de Haine.
Dat is een mooie locatie. Via het marktplein reden we tot aan het Centre Culture du Roeulx waar we linksaf draaiden naar het parkje Square Léon Mabille (oud burgemeester) . Via 68 kwamen we aan het Ancienne gare en vervolgens langs de sporthallen en tennisvelden en verderop langs een grote visvijver voor we het Bois de la Haye du Roeulx in reden. Aan 49 ter hoogte an Aux Quatre Sois moesten we via een niet al te best pad dwars door de velden naar beneden richting Naast. Van Naast reden we boven langs de weg over de heuvelkam tot 41 in Sirieux waar we linkaf draaiden naar Le Blanc Boquet en verder tot aan de muur van het park van het Château des Princes de Croy-Soire in La Reoulx. Van hieruit ging het richting 87 in Gottignies en de autoweg R5a onderdoor naar Ville-sur-Haine. Bij dit dorp staken we langs de voetgangersbrug het Canal du Centre over en via 23.18.9 reden we terug naar de ligplaats. (Afstand 30 km)
Namiddag zijn we nog naar Stépy-Bracquegnies gaan winkelen.
We vertrokken te 09:35 uur na de passage van enkele vrachtschepen het laatste vrachtschip Atiz achterna. Er waren ook al enkele jachten richting Strépy-Thieu gevaren maar dat was al vroeg voor wij aan het ontbijt zaten.
Toen we te 10:55 uur aan de grote Ascenseur arriveerden zagen we de Atiz aan bakboord aangemeerd liggen. Wanneer wij ons via de marifoon aanmeldden vernamen we dat wij met dat schip de bakboord lift konden nemen. Terwijl wij wachtten kwam de schipper van de Atiz informeren of wij ons gemeld hadden en wat er beslist was en maakten we tijdens het wachten een praatje. Elke week voer de schipper met die boot twee maal per week van nergens in de buurt van Peronne met grond tot tegen Charleroi. Hij vond natuurlijk het schutten in deze lift niet meer bijzonder.
Toen de lift boven kwam moest er eerst een vrachtschip en drie jachten uitvaren voor wij binnen konden. De Atis is 80 m lang en wij 13 m maar veel overschot hadden we toch niet. Het schutten begon en na een achttal meter gezakt te zijn stopt de lift en moest het personeel het een en ander van tussen de dichtingen van de bovendeur uitpeuteren voor wij verder mochten zakken. Dan ging het redelijk snel en te 12:15 uur voeren we buiten.
We legden aan de kade voor de sluis naar de oude lift nr 4 aan de kade aan.
Aangezien het te warm was om te gaan fietsen en op het weerbericht gewaarschuwd was voor onweer in de late namiddag zijn we niet vertrokken. We hadden al de hele namiddag donkere onweerswolken zien voorbij waaien aan de horizon in het westen maar het dreef mooi langs ons heen. Wanneer Annie rond 16:00 uur besloot eens tot in Thieu aan de overkant te wandelen, vijf minuten vertrokken, en boven op de brug was stak er plots een zeer hevige wind op en alles begon hier te klapperen.
Veiligheidsdeur voor de Ascenseur. Liftgebouw boven. Met 98 van zulke kabels hangt de liftbak vast. Net binnen in de bak en hier zijn we onder en gaan we buiten varen.
De mensen van de campers moesten vlug alle tuinstoelen en dergelijk binnen halen en ik heb vlug de zonnepanelen neergelegd en vast gezet.
Later vernamen we via VRTNWS dat het er in de regio Mechelen hevig aan toe gegaan was.
De sluis van Thieu tussen het oude en het nieuwe Canal du Centre. De oude sluis nr 1 die buiten gebruik is en waarachter de jachthaven van Thieu ligt. Aan de horizon het liftgebouw van de grote Ascenceur.
S’Avonds zijn we nog met de fiets naar Stépy-Bracquegnies gereden nom een Pizza te gaan eten maar die zaak was niet meer open als restaurant maar alleen om af te halen. We hebben dien dan maar mee naar de boot genomen. Onderweg werden we verrast door een echte hoosbui maar gelukkig werden de pizzadozen niet te nat. Wij zelf waren wel doornat en moesten ons eerst volledig omkleden toen we aan de boot arriveerden.
Een half uur later was alles voorbij en brak de zon er terug een beetje door.
We hebben hier goed geslapen. Gisteren avond was er een feestje aan de overkant bij Le Nautic Lodge en konden we de hele avond genieten van de muziek. Die muziek stopte rond middernacht of misschien werd die toen stiller gezet, in elk geval we hadden er geen last van.
Deze morgen zijn er twee vrachtschepen gepasseerd en terwijl we zaten te ontbijten nog eens twee jachten die richting Mons voeren.
Standbeeld “ L’Appel” en eentje in Houdeng-Aimeries. Lift 1. Hier gaan er weer een aantal een rekening krijgen!
Rond 10:30 uur vertrokken wij nog eens met de fiets. Natuurlijk waren de eerste km weer over hetzelfde stuk als gisteren maar van 68 reden we nu via Le Noir Céresier naar Bois d’Haine en via 82.6.1 tot La Troupette. Daar weken we van het netwerk af en reden dwars door La Louvière tot voorbij de rotonde aan het station La Louvière-Centre. Via 34.35.34 ging het verder langs de Terril Sainte Barbe tot aan het Domaine de la Louve.
Verderop reden we door de cité van Les Carrés de Bois Du Luc en langs het Ecomusée du Bois-du-Luc. Hier was de steenkoolmijn van Bois-du-Luc.
Poort aan de ingang van het mijnterrein en schachtgebouw Mine Du Bois du Luc. Gerestaureerde cité.
De cité is helemaal gerenoveerd en bewoond en de huizen zijn allemaal in het licht geel geschilderd. Allemaal dezelfde huisjes met in de voorgevel een groene deur met daarnaast één raam en op de verdieping twee ramen. Groot gaan die niet geweest zijn. We reden verder tot Le Marais en van daaruit naar de draaibrug in Houdeng-Aimeries waar we het jaagpad richting scheepslift nr 1 volgden. Wegens werken aan het jaagpad moesten we omrijden en reden we via de Rue de l’Yser naar Besonrieux, van daaruit naar Familleureux en terug naar de brug aan de kade van Manage.