Dag 46 - Vrijdag – 12.07.2024 – Kade Thieu – Port de plaisance Mons
Het heeft de hele nacht hard geregend en toen we deze morgen wakker werden regende het nog steeds. De lucht zit helemaal dicht, zo grijs als maar kan. We zullen vandaag dus nog eens nat gaan worden tijdens het varen. Iedereen vertrok hier bijna gelijktijdig, de jachten die voor ons lagen voeren richting Charleroi en wij richting Mons. Alle campers (er stonden er hier gisteren avond 12) zijn ook al vertrokken.
De Holchim fabriek. Hier heeft er eentje tegen gezeten. Zeillessen op Le Grand Large.
Wij moeten vandaag door de sluizen Havré en Obourg-Wartons. In sluis Havré gaan we 10 meter zakken en die sluis is voorzien van voldoende vlottende bolders aan beide zijden. Zo zou het overal in de hoge sluizen moeten zijn. Wanneer we de sluis naderden kwamen we drie jachten tegen. Ik zag op het AIS-scherm dat er nog een vrachtschip achter ons aan kwam dus moesten we helemaal vooraan in de sluis gaan liggen. Het was maar een duwstel met een bak van 40 meter dus er was in deze sluis (112 x 12 m) plaats genoeg.
Eenmaal beneden lag er nog een jacht te wachten. Gezien het duwstel sneller vaart dan wij hebben we hem na het verlaten van de sluis maar dadelijk de ruimte gegeven om ons op te lopen.
Toen sluis Obourg in zicht kwam stonden de lichten al op groen en we konden weer met het duwstel mee naar beneden. De bovendeur van de sluis, eentje dat onder water kantelt was beschadigd. Blijkbaar heeft er een te diep geladen vrachtschip opgevaren terwijl de deur plat op de bodem lag, of anders iemand naar binnen willen varen toen de deur nog niet helemaal plat lag. Er stond een diepe V-vorm in de bovenkant van deur.
Eens buiten deze sluis moesten we nog enkele km varen tot aan het meer Le Grand Large waar de Port de Plaisance Mons gevestigd is.
We vonden een plaatsje aan de binnenkant van de bezoekerskaai waar we minder last gaan hebben van de golfslag wanneer ze hier met de waterscooters gaan varen. We hebben hier een tiental jaren geleden ook eens gelegen maar toen aan de vingersteigers. Het was toen op een zondag en de hele dag hebben we toen liggen schommelen van die dingen omdat er toen een wedstrijd gaande was.
Het is deze avond toch nog opgeklaard maar we zijn toch niet gaan fietsen en hebben er een rustdag van gemaakt.
Het wordt nog mooi weer vandaag. We gaan hier nog een dagje blijven en als we de rit van vandaag gedaan hebben die ik gepland heb, hebben we de buurt hier tot op 15 km hier vandaan gezien. Twee jachten zijn er deze morgen van de kade vertrokken dus liggen we hier nog met vier. De campers zijn deze morgen ook bijna allemaal vertrokken.
Les Etangs de Thieu. Muur rond de ruïne in Binche
Onze rit van vandaag bracht ons van de ligplaats via het station van Thieu langs de wijk Saint-Jean naar Les Etangs de Thieu. Dan via Blanches Terres naar Saint-Vaast en over een oude spoorlijn via Péronnes-lez-Binche langs Battignies en Les Pastures naar Binche. In Binche is het dit weekend kermis en de markt staat vol met kermisattracties. Na een pitstop op een terrasje op de markt reden we verder richting van de Collegiale Saint-Ursmer en het park errond. Het park ligt bovenop de ruine van een middeleeuws kasteel. De hoge muur staat er nog maar binnen de muren zien we alleen nog funderingen en hier en daar een stuk gang. Vervolgens passeerden we Faubourg Saint-Jaques in de richting Waudrez. Via de lange Rue de Clerfayt die boven op de heuvelkam ligt en ons mooie panorama’s leverde.
Ruïne van het kasteel. Het stadhuis van Binche. De Collegiale Saint-Ursmer. De Gilles.
Aan Le Caufour draaiden we rechtsaf en ging het bergaf tot in Estinnes-au-Val. Via Bray Charbonnage en Cité Marie-José arriveerden we in Maurage en vervolgens via Bousson naar Havré waar we terug op het jaagpad aan de voetgangersbrug tussen Havré en Ville-sur-Haine kwamen. Daar moesten we nog 2 km het jaagpad volgen tot aan de kade in Thieu.
We hebben vandaag al wat meer fietsers gezien waaronder een groepje MTB’ers en twee groepjes met een twaalftal kinderen van een vereniging.
Goede overnachtingsplaats hier. Er stonden hier vannacht ook 6 campers en er was gisteren avond nog een omgebouwde Nederlandse oude sleper gearriveerd die voor ons ging liggen. De twee jachten die na ons nog door de grote ascenseur gekomen waren en daar aan de kade waren gaan liggen zijn deze morgen toen ik naar de bakker ging al vertrokken richting Mons. Gezien het vandaag terug mooi weer is, er wordt zon met wat wolkenvelden voorspeld met mogelijk een bui maar daar gaan wij ons niet aan laten kennen.
We vertrokken via 9.5.15.19 via Thieu langs het kanaal naar La Roeulx. Hier staat het Ancien hôpital Saint-Jacques waar nu het Home Saint-Jacques gevestigd is.
Het voormalige Hôpital Saint-Jacques, het hotel de ville en het Centre Culturel van La Roeulx. Voetgangersbrug tussen Havré en Ville de Haine.
Dat is een mooie locatie. Via het marktplein reden we tot aan het Centre Culture du Roeulx waar we linksaf draaiden naar het parkje Square Léon Mabille (oud burgemeester) . Via 68 kwamen we aan het Ancienne gare en vervolgens langs de sporthallen en tennisvelden en verderop langs een grote visvijver voor we het Bois de la Haye du Roeulx in reden. Aan 49 ter hoogte an Aux Quatre Sois moesten we via een niet al te best pad dwars door de velden naar beneden richting Naast. Van Naast reden we boven langs de weg over de heuvelkam tot 41 in Sirieux waar we linkaf draaiden naar Le Blanc Boquet en verder tot aan de muur van het park van het Château des Princes de Croy-Soire in La Reoulx. Van hieruit ging het richting 87 in Gottignies en de autoweg R5a onderdoor naar Ville-sur-Haine. Bij dit dorp staken we langs de voetgangersbrug het Canal du Centre over en via 23.18.9 reden we terug naar de ligplaats. (Afstand 30 km)
Namiddag zijn we nog naar Stépy-Bracquegnies gaan winkelen.
We vertrokken te 09:35 uur na de passage van enkele vrachtschepen het laatste vrachtschip Atiz achterna. Er waren ook al enkele jachten richting Strépy-Thieu gevaren maar dat was al vroeg voor wij aan het ontbijt zaten.
Toen we te 10:55 uur aan de grote Ascenseur arriveerden zagen we de Atiz aan bakboord aangemeerd liggen. Wanneer wij ons via de marifoon aanmeldden vernamen we dat wij met dat schip de bakboord lift konden nemen. Terwijl wij wachtten kwam de schipper van de Atiz informeren of wij ons gemeld hadden en wat er beslist was en maakten we tijdens het wachten een praatje. Elke week voer de schipper met die boot twee maal per week van nergens in de buurt van Peronne met grond tot tegen Charleroi. Hij vond natuurlijk het schutten in deze lift niet meer bijzonder.
Toen de lift boven kwam moest er eerst een vrachtschip en drie jachten uitvaren voor wij binnen konden. De Atis is 80 m lang en wij 13 m maar veel overschot hadden we toch niet. Het schutten begon en na een achttal meter gezakt te zijn stopt de lift en moest het personeel het een en ander van tussen de dichtingen van de bovendeur uitpeuteren voor wij verder mochten zakken. Dan ging het redelijk snel en te 12:15 uur voeren we buiten.
We legden aan de kade voor de sluis naar de oude lift nr 4 aan de kade aan.
Aangezien het te warm was om te gaan fietsen en op het weerbericht gewaarschuwd was voor onweer in de late namiddag zijn we niet vertrokken. We hadden al de hele namiddag donkere onweerswolken zien voorbij waaien aan de horizon in het westen maar het dreef mooi langs ons heen. Wanneer Annie rond 16:00 uur besloot eens tot in Thieu aan de overkant te wandelen, vijf minuten vertrokken, en boven op de brug was stak er plots een zeer hevige wind op en alles begon hier te klapperen.
Veiligheidsdeur voor de Ascenseur. Liftgebouw boven. Met 98 van zulke kabels hangt de liftbak vast. Net binnen in de bak en hier zijn we onder en gaan we buiten varen.
De mensen van de campers moesten vlug alle tuinstoelen en dergelijk binnen halen en ik heb vlug de zonnepanelen neergelegd en vast gezet.
Later vernamen we via VRTNWS dat het er in de regio Mechelen hevig aan toe gegaan was.
De sluis van Thieu tussen het oude en het nieuwe Canal du Centre. De oude sluis nr 1 die buiten gebruik is en waarachter de jachthaven van Thieu ligt. Aan de horizon het liftgebouw van de grote Ascenceur.
S’Avonds zijn we nog met de fiets naar Stépy-Bracquegnies gereden nom een Pizza te gaan eten maar die zaak was niet meer open als restaurant maar alleen om af te halen. We hebben dien dan maar mee naar de boot genomen. Onderweg werden we verrast door een echte hoosbui maar gelukkig werden de pizzadozen niet te nat. Wij zelf waren wel doornat en moesten ons eerst volledig omkleden toen we aan de boot arriveerden.
Een half uur later was alles voorbij en brak de zon er terug een beetje door.
We hebben hier goed geslapen. Gisteren avond was er een feestje aan de overkant bij Le Nautic Lodge en konden we de hele avond genieten van de muziek. Die muziek stopte rond middernacht of misschien werd die toen stiller gezet, in elk geval we hadden er geen last van.
Deze morgen zijn er twee vrachtschepen gepasseerd en terwijl we zaten te ontbijten nog eens twee jachten die richting Mons voeren.
Standbeeld “ L’Appel” en eentje in Houdeng-Aimeries. Lift 1. Hier gaan er weer een aantal een rekening krijgen!
Rond 10:30 uur vertrokken wij nog eens met de fiets. Natuurlijk waren de eerste km weer over hetzelfde stuk als gisteren maar van 68 reden we nu via Le Noir Céresier naar Bois d’Haine en via 82.6.1 tot La Troupette. Daar weken we van het netwerk af en reden dwars door La Louvière tot voorbij de rotonde aan het station La Louvière-Centre. Via 34.35.34 ging het verder langs de Terril Sainte Barbe tot aan het Domaine de la Louve.
Verderop reden we door de cité van Les Carrés de Bois Du Luc en langs het Ecomusée du Bois-du-Luc. Hier was de steenkoolmijn van Bois-du-Luc.
Poort aan de ingang van het mijnterrein en schachtgebouw Mine Du Bois du Luc. Gerestaureerde cité.
De cité is helemaal gerenoveerd en bewoond en de huizen zijn allemaal in het licht geel geschilderd. Allemaal dezelfde huisjes met in de voorgevel een groene deur met daarnaast één raam en op de verdieping twee ramen. Groot gaan die niet geweest zijn. We reden verder tot Le Marais en van daaruit naar de draaibrug in Houdeng-Aimeries waar we het jaagpad richting scheepslift nr 1 volgden. Wegens werken aan het jaagpad moesten we omrijden en reden we via de Rue de l’Yser naar Besonrieux, van daaruit naar Familleureux en terug naar de brug aan de kade van Manage.
Deze morgen vertrok iedereen nmet uitzondering van de boot die achter ons lag. Twee voeren richting Charleroi en de twee andere richting Mons. We zijn na het ontbijt en het binnen leveren van de sepkey verder gevaren tot aan de nieuwe publieke kade in Manage. Dat is maar een vijftal kilometer maar dat leek ons een goede plaats om een paar dagen wild te liggen en de streek rond La Louivière verder te verkennen.
Werkingsprincipe oude liften. Bovenzijde lift 1. Benedenzijde lift 1 met een rondvaartboot in de rechter bak.
Onze fietstocht van vandaag voerde ons van de kade langs het industrieterrein Brique d’Or naar 68.20.58 langs het Canal du Centre tot aan de Cité Rein Astrid. Vervolgens langs het Gare La Louvière-Centre en de Cité du Bocage. Langs de Terril Saint-Hubert op tot La Paix en zo via 36.35.37 tot aan het oude Canal du Centre. Dit volgde we langs Houdeng-Aimeries, voorbij de twee historische oude scheepsliften 2 en 3 tot aan nr 4. In Strépy-Bracquegnies was het kermis en op het jaagpad tussen 45 en 11 stonden allemaal food-trucks opgesteld en was het zeer druk waardoor we een stuik te voet moesten.
Grote lift Stépy-Thieu. De rij tegengewichten van de rechter bak die boven is. Rotonde onder de kanaalbrug. Veiligheidsdeur
Vervolgens kwamen we aan de oude scheepslift van Thieu waar net de rondvaartboot naar beneden zou gelaten worden. We wachtten even tot hij boven en de bak was en reden dan met de fiets naar de onderzijde gezien we daar een beter zouden hebben op de werking van de lift. Na het einde van de schutting reden we over het jaagpad van het “nieuwe” Canal du Centre tot aan de grote lift van Strépy-Thieu. Hier was echter geen beweging dus reden we maar verder. Via 17 moesten we de 78 meter omhoog fietsten tot op het jaagpad boven de lift. Even later fietsten we over de Sart Canal Bridge met daaronder de Giratoire du Pont-Canal. Via het jaagpad fietsten we verder tot aan de ligplaats in Manage.
Er zijn gisteren nog 4 jachten gearriveerd in Seneffe. Twee ervan lagen eergisteren avond nog beneden het Hellend Vlak in Ronquières toen wij terug naar de boot reden. Deze morgen stond er een druilerig zonnetje boven de horizon en het waaide hard. Volgens het weerbericht wordt het vandaag toch niet zo slecht dus we zijn maar vertrokken.
De rit ging van de haven langs het Canal du Centre richting Charleroi tot Godarville. Vervolgens langs de Reserve naturelle de Claire-Fontaine richting Gouy-lez-Piéton en dan naar Chapell-lez-Herlaimont. Dan volgde Bascoup, langs het Gran Bois richting Carnières, Morlanwelz en Morlanwelz-Mariemont. Dat was weer een serieuze klim.
De nieuwe accommodatie van ADEPS. Museum in Carnières. Hotel de ville Morlanwelz. Standbeeld van Abel Warocqué, burgemeester (1836-1864) Morlanwelz, administrateur des Mines de Morlanwelz-Mariemont et Bascoup.
Tussen de laatste twee plaatsen begon het te druppelen maar het waaide over en we hadden zelfs de regenjas niet nodig. Wel heel veel wind hier boven op dat plateau. Na de bergop volgt er steeds een bergaf, alleen lijkt die bergaf altijd veel korter dan de bergop ! Onze nieuwe elektrische fietsten, die hier bergop hun werk hebben, hebben voor- en achteraan schijfremmen en dat verschil met vroeger merk je ook. Vervolgens reden we door Les Groseillons naar Haine-Saint-Pierre en Haine-Saint-Paul. Net over het riviertje de Haine kwamen we aan het Château d’Avondance en volgde Wazoir. Via een oude spoor- of tramlijn reden we langs Les Fonds Gaillard tot aan La gare La Louvière-Sud waar we de spoorlijn Namen-Mons overstaken. Via Le Milan arriveerden we in La Louvière. De markt was niet gedaan maar de terrasjes waren open dus…..
Château d’Avondance in Haine Saint Paul. Landschap met oude terrils. Centre de la Céramique La Louvière.
Daarna reden we langs Central-Le Théatre en het parkje aan Het Centre de la Céramique verder richting van het Louvexpo. Hier ligt aan de overzijde van de R54 Boulevard Michel Debauque het industrieterrein met een grote oude staalfabriek (ik denk Cockerill). Verderop richting Manage passeerden we aan het grote domein van het Centre psychiatrique Saint-Bernard. Dat lieten we nu links liggen om niet dezelfde weg naar het centrum van Manage en zo verder naar la Ferme de Scailmont, Longsart terug te rijden naar de haven.
Het was een pittig ritje (40 km), alleen zonde van de eerste helft ervan toen het zwaar bewolkt was geworden. Nadien trokken de wolken weg en kwam de zon erdoor.
Dag 39 – Vrijdag – 05.07.2024 – Kade Ronquieres boven – VVW Seneffe
Ik denk dat we na 10 dagen fietsten in de buurt het zo wat gezien hebben hier. We gaan dus verder varen.
Na het ontbijt en het klaarzetten van de radio hoorden we Ronquières een boot oproepen en zagen we een vrachtschip uit de richting van Charleroi komen. We hebben gewacht tot die in de bac lag om te vertrekken. Ik ben nog naar de kop geweest om foto’s te trekken. Het vrachtschip was 80 m lang dus die heeft voor- en achteraan maar 2,5 m speling, dus de bac ligt helemaal vol. Er werd ook nog gewerkt aan de andere bac. Er was een ploeg bezig met het verwijderen van een motor met tandwielkast die met een takel naar onder gelaten werd en op een lichte vrachtwagen gezet werd.
Wij zijn te 09:50 uur dan vertrokken en arriveerden te 11:15 uur bij VVW Seneffe waar we een ligplaats vonden aan de kade voor de Capitainerie.
De haven van VVW Seneffe buiten en binnen. Het “droogdokje” . De kerk van Manage in mooie grijze natuursteen.
Namiddag hebben we een klein toerke (14 km) gemaakt via Logsart, Champ des Saucelles, Le congo, Bellecourt, Bois Saint Nicolas, Fayt-lez-Manage, La Troupette, Manage en zo terug naar de boot. Ondertussen naar de Lidl geweest en onze voorraad was weer ok.
Dag 38 – Donderdag – 04.07.2024 – Kade Ronquieres onder - Kade Ronquieres boven
Deze morgen was het droog, de zon kwam nu en dan door het wolkendek en rond 10:00 uur klaarde het verder op. Ik heb deze morgen nog maar eens gebeld, en wonder boven wonder er werd opgenomen! Op onze vraag of de stremming voorbij was kregen wij een positief antwoord en er werd mede gedeeld dat de bac die gisteren namiddag omhoog gegaan was tegen 10:30 à 11:00 uur naar onder zou komen voor ons. Het werd iets later en toen de bac onder was lagen er zowaar twee jachten in die na enkele minuten groen licht kregen om uit de bac te varen. Het gaat dus voor ons toch nog gebeuren, alhoewel dat ik eerst moest oproepen omdat wij geen groen licht kregen. Blijkbaar was dit stuk! Allé, een dikke week in onderhoud geweest en dat is dan ook nog niet gemaakt.
De eerste lading naar onder en dan wij de bac in. Bijna boven aan het bovenstation. De cockpit.
Om 11:25 uur was het dan zover. We gingen samen met de “La Meuse” die naast ons had gelegen in de jachthaven van Ittre de bac in en naar boven. We arriveerden aan de kade boven te 12:30 uur hebben we aan de kade boven aan de bac aangemeerd. We willen vandaag nog eens op bezoek bij Tante Mariette in Virginal voor we verder gaan varen.
Na het middageten vertrokken we via Au Blanc Pignon, Watiamont, langs de Senette op tot aan de Rue des Gaudies en van daar naar Henripont. Vervolgens richting Braine le Conte tot aan Point du Jour. Via de Sentier de la Voie du Tram tot La Planoi en dan via de Sentier de Virginal tot in het centrum van Virginal en tot Fontaine Rosée bij Mariette.
Na een namiddag foto’s kijken, keuvelen en koffie met gebak startten we te 19:00 uur terug naar de boot. Wanneer we terug in Ronquiéres arriveerden wilden we nog langs brasserie Bell’Arrivo rijden maar daar stelden we vast dat de zaak sedert 01.07.2024 definitief gesloten was. Allé, weer een mooie leuke en goede zaak met een uitstekend terras onder de bomen die het opgeven. Er blijft hier steeds minder over. Het was hier van de week anders wel goed druk toen we op het terras zaten.
Slecht weer. Voormiddag niets gedaan. Namiddag Annie kleine wandeling naar het dorp aan de overkant.
Normaal is de stremming vanavond te 17:00 uur gedaan. Maar deze voormiddag met de regen daar niemand gezien en de bak staat nog steeds halverwege, dus is vrees er voor dat we vandaag nog door zullen kunnen.
Terwijl Annie op wandel was stelde ik vast dat de bak helemaal naar boven verplaatst werd.
Ik heb enkele malen gebeld om te vragen of de stremming na 17:00 uur zou gedaan zijn maar er werd niet opgenomen. Op de Periskal app stond geen vermelding van nieuwe stremming of einde ervan., Wat een service.
We hebben dan maar gelezen, gerust en genikst. ‘s Avonds wat TV gekeken.
Deze morgen werd er waarachtig terug gewerkt. Nog voor we aan het ontbijt zaten zagen we dat de onderste hefdeur omhoog ging. Er liep wel een man of 8 in fluo vestjes op de werf rond. Het gaat vooruit gaan vandaag!
Zouden we dan vandaag misschien toch weg geraken? Dat was een misrekening want even later hoorden we het alarm dat de deur terug naar onder ging en even later het sein dat de bak naar boven vertrok. Na het ontbijt zagen we dat de bak halverwege gestopt was, dus het zal nog niet voor vandaag zijn.
Gezien we eerst de batterijen van onze fietsten moesten opladen hebben we dan maar gewacht tot na het middageten om te fietsen.
Hoeve in Bornival. Het park-sportpark in Nivelles. Hoeve in Feluy.
Vandaag heb ik zelf maar een ritje uitgestippeld (33 km) gezien we de meeste trajecten van het fietsknooppunten netwerk in de buurt al minstens één maal gedaan hadden. We vertrokken via de Rue Godard bergop tot aan La Croiseau vanwaar we de N533 een stuikje volgden tot aan de Rue Evrard Tricot die ons tot in Bornival bracht. Vervolgens passeerden we Monstreux en weer bergop, via de Rue Boulvint tot aan de Ravel Ligne 141 net aan de autosnelweg te Nivelles. In Nivelles om het dagelijks brood bij de Delhaise gestopt en dan verder tot aan het park langs de Boulevard de la Dodaine. Helemaal door het park – sportpark naar de Chaussée de Charleroi die we dan volgden tot aan de Chemin Ducal. Langs het Château du Bois de Nivelles (niets van te zien, allemaal muren en struikgewas errond) naar Luxensart en via Petit-Reoulx-lez-Nivelles richting Arquennes. Rond de Ancienne Carriére Paternotte (weekendverblijven) naar Feluy. Via de Chaussée de Marche langs de Chapele Notre Dame de Bon-Secours terug naar het kanaal en via 22.4.9.15.70 en 68 terug naar de boot.