Deze morgen vertrok iedereen nmet uitzondering van de boot die achter ons lag. Twee voeren richting Charleroi en de twee andere richting Mons. We zijn na het ontbijt en het binnen leveren van de sepkey verder gevaren tot aan de nieuwe publieke kade in Manage. Dat is maar een vijftal kilometer maar dat leek ons een goede plaats om een paar dagen wild te liggen en de streek rond La Louivière verder te verkennen.
Werkingsprincipe oude liften. Bovenzijde lift 1. Benedenzijde lift 1 met een rondvaartboot in de rechter bak.
Onze fietstocht van vandaag voerde ons van de kade langs het industrieterrein Brique d’Or naar 68.20.58 langs het Canal du Centre tot aan de Cité Rein Astrid. Vervolgens langs het Gare La Louvière-Centre en de Cité du Bocage. Langs de Terril Saint-Hubert op tot La Paix en zo via 36.35.37 tot aan het oude Canal du Centre. Dit volgde we langs Houdeng-Aimeries, voorbij de twee historische oude scheepsliften 2 en 3 tot aan nr 4. In Strépy-Bracquegnies was het kermis en op het jaagpad tussen 45 en 11 stonden allemaal food-trucks opgesteld en was het zeer druk waardoor we een stuik te voet moesten.
Grote lift Stépy-Thieu. De rij tegengewichten van de rechter bak die boven is. Rotonde onder de kanaalbrug. Veiligheidsdeur
Vervolgens kwamen we aan de oude scheepslift van Thieu waar net de rondvaartboot naar beneden zou gelaten worden. We wachtten even tot hij boven en de bak was en reden dan met de fiets naar de onderzijde gezien we daar een beter zouden hebben op de werking van de lift. Na het einde van de schutting reden we over het jaagpad van het “nieuwe” Canal du Centre tot aan de grote lift van Strépy-Thieu. Hier was echter geen beweging dus reden we maar verder. Via 17 moesten we de 78 meter omhoog fietsten tot op het jaagpad boven de lift. Even later fietsten we over de Sart Canal Bridge met daaronder de Giratoire du Pont-Canal. Via het jaagpad fietsten we verder tot aan de ligplaats in Manage.
Er zijn gisteren nog 4 jachten gearriveerd in Seneffe. Twee ervan lagen eergisteren avond nog beneden het Hellend Vlak in Ronquières toen wij terug naar de boot reden. Deze morgen stond er een druilerig zonnetje boven de horizon en het waaide hard. Volgens het weerbericht wordt het vandaag toch niet zo slecht dus we zijn maar vertrokken.
De rit ging van de haven langs het Canal du Centre richting Charleroi tot Godarville. Vervolgens langs de Reserve naturelle de Claire-Fontaine richting Gouy-lez-Piéton en dan naar Chapell-lez-Herlaimont. Dan volgde Bascoup, langs het Gran Bois richting Carnières, Morlanwelz en Morlanwelz-Mariemont. Dat was weer een serieuze klim.
De nieuwe accommodatie van ADEPS. Museum in Carnières. Hotel de ville Morlanwelz. Standbeeld van Abel Warocqué, burgemeester (1836-1864) Morlanwelz, administrateur des Mines de Morlanwelz-Mariemont et Bascoup.
Tussen de laatste twee plaatsen begon het te druppelen maar het waaide over en we hadden zelfs de regenjas niet nodig. Wel heel veel wind hier boven op dat plateau. Na de bergop volgt er steeds een bergaf, alleen lijkt die bergaf altijd veel korter dan de bergop ! Onze nieuwe elektrische fietsten, die hier bergop hun werk hebben, hebben voor- en achteraan schijfremmen en dat verschil met vroeger merk je ook. Vervolgens reden we door Les Groseillons naar Haine-Saint-Pierre en Haine-Saint-Paul. Net over het riviertje de Haine kwamen we aan het Château d’Avondance en volgde Wazoir. Via een oude spoor- of tramlijn reden we langs Les Fonds Gaillard tot aan La gare La Louvière-Sud waar we de spoorlijn Namen-Mons overstaken. Via Le Milan arriveerden we in La Louvière. De markt was niet gedaan maar de terrasjes waren open dus…..
Château d’Avondance in Haine Saint Paul. Landschap met oude terrils. Centre de la Céramique La Louvière.
Daarna reden we langs Central-Le Théatre en het parkje aan Het Centre de la Céramique verder richting van het Louvexpo. Hier ligt aan de overzijde van de R54 Boulevard Michel Debauque het industrieterrein met een grote oude staalfabriek (ik denk Cockerill). Verderop richting Manage passeerden we aan het grote domein van het Centre psychiatrique Saint-Bernard. Dat lieten we nu links liggen om niet dezelfde weg naar het centrum van Manage en zo verder naar la Ferme de Scailmont, Longsart terug te rijden naar de haven.
Het was een pittig ritje (40 km), alleen zonde van de eerste helft ervan toen het zwaar bewolkt was geworden. Nadien trokken de wolken weg en kwam de zon erdoor.
Dag 39 – Vrijdag – 05.07.2024 – Kade Ronquieres boven – VVW Seneffe
Ik denk dat we na 10 dagen fietsten in de buurt het zo wat gezien hebben hier. We gaan dus verder varen.
Na het ontbijt en het klaarzetten van de radio hoorden we Ronquières een boot oproepen en zagen we een vrachtschip uit de richting van Charleroi komen. We hebben gewacht tot die in de bac lag om te vertrekken. Ik ben nog naar de kop geweest om foto’s te trekken. Het vrachtschip was 80 m lang dus die heeft voor- en achteraan maar 2,5 m speling, dus de bac ligt helemaal vol. Er werd ook nog gewerkt aan de andere bac. Er was een ploeg bezig met het verwijderen van een motor met tandwielkast die met een takel naar onder gelaten werd en op een lichte vrachtwagen gezet werd.
Wij zijn te 09:50 uur dan vertrokken en arriveerden te 11:15 uur bij VVW Seneffe waar we een ligplaats vonden aan de kade voor de Capitainerie.
De haven van VVW Seneffe buiten en binnen. Het “droogdokje” . De kerk van Manage in mooie grijze natuursteen.
Namiddag hebben we een klein toerke (14 km) gemaakt via Logsart, Champ des Saucelles, Le congo, Bellecourt, Bois Saint Nicolas, Fayt-lez-Manage, La Troupette, Manage en zo terug naar de boot. Ondertussen naar de Lidl geweest en onze voorraad was weer ok.
Dag 38 – Donderdag – 04.07.2024 – Kade Ronquieres onder - Kade Ronquieres boven
Deze morgen was het droog, de zon kwam nu en dan door het wolkendek en rond 10:00 uur klaarde het verder op. Ik heb deze morgen nog maar eens gebeld, en wonder boven wonder er werd opgenomen! Op onze vraag of de stremming voorbij was kregen wij een positief antwoord en er werd mede gedeeld dat de bac die gisteren namiddag omhoog gegaan was tegen 10:30 à 11:00 uur naar onder zou komen voor ons. Het werd iets later en toen de bac onder was lagen er zowaar twee jachten in die na enkele minuten groen licht kregen om uit de bac te varen. Het gaat dus voor ons toch nog gebeuren, alhoewel dat ik eerst moest oproepen omdat wij geen groen licht kregen. Blijkbaar was dit stuk! Allé, een dikke week in onderhoud geweest en dat is dan ook nog niet gemaakt.
De eerste lading naar onder en dan wij de bac in. Bijna boven aan het bovenstation. De cockpit.
Om 11:25 uur was het dan zover. We gingen samen met de “La Meuse” die naast ons had gelegen in de jachthaven van Ittre de bac in en naar boven. We arriveerden aan de kade boven te 12:30 uur hebben we aan de kade boven aan de bac aangemeerd. We willen vandaag nog eens op bezoek bij Tante Mariette in Virginal voor we verder gaan varen.
Na het middageten vertrokken we via Au Blanc Pignon, Watiamont, langs de Senette op tot aan de Rue des Gaudies en van daar naar Henripont. Vervolgens richting Braine le Conte tot aan Point du Jour. Via de Sentier de la Voie du Tram tot La Planoi en dan via de Sentier de Virginal tot in het centrum van Virginal en tot Fontaine Rosée bij Mariette.
Na een namiddag foto’s kijken, keuvelen en koffie met gebak startten we te 19:00 uur terug naar de boot. Wanneer we terug in Ronquiéres arriveerden wilden we nog langs brasserie Bell’Arrivo rijden maar daar stelden we vast dat de zaak sedert 01.07.2024 definitief gesloten was. Allé, weer een mooie leuke en goede zaak met een uitstekend terras onder de bomen die het opgeven. Er blijft hier steeds minder over. Het was hier van de week anders wel goed druk toen we op het terras zaten.
Slecht weer. Voormiddag niets gedaan. Namiddag Annie kleine wandeling naar het dorp aan de overkant.
Normaal is de stremming vanavond te 17:00 uur gedaan. Maar deze voormiddag met de regen daar niemand gezien en de bak staat nog steeds halverwege, dus is vrees er voor dat we vandaag nog door zullen kunnen.
Terwijl Annie op wandel was stelde ik vast dat de bak helemaal naar boven verplaatst werd.
Ik heb enkele malen gebeld om te vragen of de stremming na 17:00 uur zou gedaan zijn maar er werd niet opgenomen. Op de Periskal app stond geen vermelding van nieuwe stremming of einde ervan., Wat een service.
We hebben dan maar gelezen, gerust en genikst. ‘s Avonds wat TV gekeken.
Deze morgen werd er waarachtig terug gewerkt. Nog voor we aan het ontbijt zaten zagen we dat de onderste hefdeur omhoog ging. Er liep wel een man of 8 in fluo vestjes op de werf rond. Het gaat vooruit gaan vandaag!
Zouden we dan vandaag misschien toch weg geraken? Dat was een misrekening want even later hoorden we het alarm dat de deur terug naar onder ging en even later het sein dat de bak naar boven vertrok. Na het ontbijt zagen we dat de bak halverwege gestopt was, dus het zal nog niet voor vandaag zijn.
Gezien we eerst de batterijen van onze fietsten moesten opladen hebben we dan maar gewacht tot na het middageten om te fietsen.
Hoeve in Bornival. Het park-sportpark in Nivelles. Hoeve in Feluy.
Vandaag heb ik zelf maar een ritje uitgestippeld (33 km) gezien we de meeste trajecten van het fietsknooppunten netwerk in de buurt al minstens één maal gedaan hadden. We vertrokken via de Rue Godard bergop tot aan La Croiseau vanwaar we de N533 een stuikje volgden tot aan de Rue Evrard Tricot die ons tot in Bornival bracht. Vervolgens passeerden we Monstreux en weer bergop, via de Rue Boulvint tot aan de Ravel Ligne 141 net aan de autosnelweg te Nivelles. In Nivelles om het dagelijks brood bij de Delhaise gestopt en dan verder tot aan het park langs de Boulevard de la Dodaine. Helemaal door het park – sportpark naar de Chaussée de Charleroi die we dan volgden tot aan de Chemin Ducal. Langs het Château du Bois de Nivelles (niets van te zien, allemaal muren en struikgewas errond) naar Luxensart en via Petit-Reoulx-lez-Nivelles richting Arquennes. Rond de Ancienne Carriére Paternotte (weekendverblijven) naar Feluy. Via de Chaussée de Marche langs de Chapele Notre Dame de Bon-Secours terug naar het kanaal en via 22.4.9.15.70 en 68 terug naar de boot.
Vandaag een ritje gemaakt van Ronquières via 68.70 naar Au Blanc Pignon, Le Poirier, Watiamont. Via 94.27.89 naar Trihérée. Vervolgens bergop langs Bonhomme de fer–Repére geodésique en via 93.79.84 naar Braine-le-Comte. Via 10.99 door het Bois de la Houssière terug naar Ronquières. Alles samen een rit van 26 km.
Ligplaats Ronquières. La Samme. Rusthuis in Seneffe. Fontein voor het stationsgebouw Braine-Le-Comte.
We waren weer net op tijd binnen voor de regenbui die een uurtje duurde.
Deze morgen hebben we eerst de fietsbatterijen moeten bijladen zodat we pas rond 11:30 uur konden vertrekken. Eerst wat picknick gemaakt en dan waren we weg. Van Ronquières een stuk langs het oude kanaal (68.18.87) langs het Bois d’En-Bas via 21.69.25 naar Arquennes. Normaal loopt dat traject over de oude spoorbrug tot in Seneffe, maar net over de brug is het pad helemaal overwoekerd en even verder stopt het. Van een local vernamen we dat voorbij de brug een eigenaar van een stuk grond woont naast het nog verder aan te leggen pad die de werken al jaren blokkeert. We zijn dan maar verder gereden naar 49 en daar de N27 over gestoken richting Grinfau. Via 27.28 reden we naar Scoumont. Onderweg in de boerderijwinkel van La Ferme de Scoumont wat inkopen gedaan voor bij de picknick. Langs Rosseignies via 80.81.8 terug naar het kanaal. Aan 8 zijn we eerst nog naar de ingang van de oude tunnel in het kanaal gereden.
Plateau Rosseignies. Oude tunnelingang. Luchtschacht oude tunnel.
Hier dook het oude kanaal met de tunnel onder het plateau tussen Rossignies en Pont-à-Celles door. Door de aanleg van het nieuwe kanaal vanaf het Hellend Vlak van Ronquières (rond 1960-1965) werd het oude kanaal met de vele sluizen en de tunnel buiten gebruik gesteld. Via 63.61.51 reden we naar Seneffe. We maakten een klein ommetje naar het kasteel van Seneffe. Hierin is een museum gevestigd en het wordt vandaag door verschillende koppeltjes gebruikt als fotolocatie voor het trouwfoto’s. Vervolgens wilden we van 51 naar 25 richting Arquennes terug rijden maar dat pas was afgesloten door een bouwwerf van een woonwijk langs het kanaal. Een omleiding hebben we niet gezien. We zijn dan maar weer eens langs het kanaal tot in Arquennes gereden voor een pitstop in Le Café de Stade. Van hieruit naar Feluy, langs de mooie waterburcht en verder naar 4.Vervolgens langs de N534 terug naar Ronquières. De rit met de enkele zijsprongetjes was vandaag 40 km lang.
Château de Seneffe. Château de Feluy.
We waren net op tijd terug aan de boot, het begon namelijk vanuit het zuiden helemaal te overtrekken met onweerswolken en een half uurtje later was het zover.
Toen het onweer net voorbij was en het terug wat opklaarde begon het wateroppervlak van het kanaal te golven. Aangezien het niet waaide en er geen bewegend schip in de buurt was moest daar een andere oorzaak voor zijn. Toen we in de richting van de ingang van het Hellend Vlak keken zagen we dat er een serieuze zijstroom ontstaan was ter hoogte van het watervalletje in de Samme net naast het kanaal. Er kwam daar nu in vergelijking met gisteren een massa water naar beneden dat nu in het kanaal liep en zo de zijstroom en de golven veroorzaakte.
Lekker weer vanmorgen. De zon staat er weer met nu en dan een wit wokje ervoor. Er is wat wind dus het zal vandaag normaal niet zo heet meer worden.
Vanmiddag zijn we met tante Mariette gaan eten bij A Casa Vostra in Ittre. Ze belde hier gisteren voor en wijd hadden onder ons al afgesproken dat we haar gingen uit nodigen om te gaan eten. We hadden gereserveerd tegen 12:00 uur en we arriveerden er met de fiets vijf minuten te vroeg.
Het was lekker, het was er zeer druk en de tijd vloog voorbij met het ophalen van herinneringen aan de “goede oude tijd”. Toen we er vertrokken gingen we nog eens mee kijken naar de vlakbij gelegen boerderij waar tante Mariette en nonkel Cyriel vroeger woonden. Het is er helemaal veranderd. De oude boerderij is afgebroken en op dezelfde funderingen terug helemaal opgebouwd, het erf is helemaal veranderd in een klein park.
Na afscheid te hebben genomen zijn we aan onze fietstocht voor vandaag begonnen.
Kerkje Fauquez. Op de Col du Bois de la Houssière met de Chapelle Saint-Hubert. Station ’s Gravenbrakel.
Van Ittre reden we naar de brug van Fauquez , hier over het kanaal bergop langs de Eglise De Diee a Ste Lutgarde naar de Chemin de Carly des Prés tot aan de Chapelle Saint-Hubert tot op de Col du Bois de la Houssière (Hoogte 151m); Via de Dreive du Long Jour en de Rue de la Font des Boeufs door het bos boven op ve heuvelrug tot in Virginal-Samme. Vervolgens langs de N280 tot in Hennuyères en vervolgens tot in Flament. Daar kwamen we op de N6 die we volgden tot in ’s Gravenbrakel. Na een winkelbezoek en een terrasbezoek vertrokken we terug via de Chemin de Feluy, Rue d’Autribu en vervolgens boven over de heuvelrug door het bos tot in Ronquières.
Wegens de hitte zijn we vandaag niet gaan fietsten. ’s Avonds zijn we naar het terras bij Bell Arrivo geweest en iets gaan drinken. Het terras ligt tussen de hoge bomen en het was er lekker koel. Nadien nog een kleine wandeling in Ronquières gemaakt.
Nog altijd hetzelfde weer. Vandaag een fietstocht 28 km.
Van 68 in Ronquières naar 18 en langs het oude kanaal tot 87. Van daaruit naar 21. Onderweg hadden we ergens een bordje gemist waardoor we in Bornival uitkwamen. De bordjes staan hier ook heel dikwijls tussen de begroeiing in de kant en we hebben al een paar keer moeten terug rijden om terug op het voorop gestelde raject te komen.
Stadhuis Nivelles.
Nu waren we al verschillende kilometers te ver en op een nogal steil traject, zodat we maar verder reden en in Monsteux uitkwamen waar we dan naar 39 reden. Hier kwamen we terug op de Ravel Ligne 141 die we volgden tot in Nivelles. In Nivelles eerst naar de Lidl en dan een tochtje door het stadscentrum naar La Grand Place. De kerk staat ook hier in de steigers dus daar is geen fatsoenlijke foto van te nemen. Op het plein stonden een aantal food trucks en er heerste een feestelijke sfeer. Na een pitstop op een terrasje zijn we dan terug vertrokken via de wijken Sotriamont en Campagne Petit Baulers waar veel nieuwbouw gebouwd wordt.
Via 15.16.37.36 reden we naar Baudemont en dan via 35 naar 20 naar de brug van Fauquez en van daaruit terug langs het jaagpad naar Ronquières.
Het is namiddag weer drukkend warm zodat we het rustig gaan houden.
Goed geslapen. Het is weer stralend weer vandaag. Toen wij rond 09:30 uur opstonden was er aan de werken aan het Hellend Vlak nog niets te bespeuren. Tijdens het ontbijt zo wat rond 10:00 uur arriveerde een eerste camionette met werkvolk en een tiental minuten later de rest. Als die de werken aan dat tempo gaan uitvoeren ziet het er niet goed uit.
Wij vertrokken rond 10:30 uur voor onze fietstocht ( je kan hier niet veel anders doen hé). We wilden langs het oude kanaal vertrekken richting Seneffe rijden en dan aan Le Pont d’origine. Op enkele plaatsen werd het kanaal gedempt maar de meeste oude sluizen en sluiswachtershuisjes staan er nog. De sluisdeuren zijn overal verwijderd en er is overal een muur gebouwd met daarin een trappenwaterval zodat het geen stilstaand water wordt.
Allemaal woonboten op het oude kanaal. Sluis 26. Sluiswachtershuisje Seneffe. Draaibrug Arquennes.
In Arquennes ligt de gerenoveerde oude draaibrug nog over het kanaal. Het jaagpad is in de omgeving van dit dorp nog uitgevoerd in kasseitjes die weliswaar goed berijdbaar zijn. Voor de rest is het jaagpad overal geasfalteerd. In Seneffe is het kanaal een stuk gedempt.
Op het einde van het oude kanaal waar we uitkwamen aan het ‘nieuwe Canal de Charleroi à Bruxelles’, staken we over en reden verder langs het Canal de Charleroi à Mons richting Mons tot ter hoogte van Manage. Daar staken we dit kanaal terug over en reden verder tot Ecaussines. Na een terrasje en bezoek aan de GB fietsten we over de Ravel ligne 106 terug naar Ronquières. Van Ecaussines gaat het over dit lijntje gestaag omlaag zodat we hier bijna niet hebben moeten trappen. Op het einde van de rit hadden we weer 37 km gefietst.
Toen wij te 15.30 uur terug aan de boot arriveerden was het werkvolk al weeral weg
Weer een stralende morgen. Ik werd te 06:45 uur gewekt door een luid en diep gegrom afkomstig van het starten van de boot die naast ons lag. Waar gaat die zo vroeg al heen ? Ik wilde de watertanks nog vullen maar de muntautomaat voor het water gaf geen kik, en een euro kreeg ik ook niet terug ! Gisteren was het zo al voor de elektriciteit en nu vandaag het water. Dan maar vertrokken zonder bij te vullen, we hebben nog wel een 300 liter voorraad.
Wij vertrokken na het ontbijt te 09:30 uur voor de 7 km tot aan het Hellend vlak van Ronquieres. We willen daar vandaag voorbij en aan de kade boven gaan liggen omdat volgend de scheepvaartberichten vanaf 26.06.24 een week gewerkt wordt aan de installatie en er dan een stremming is.
Wanneer we Ronquieres naderden zagen we de linker bak naar onder komen, dus dat kwam ons goed uit, we zouden er dan dadelijk in kunnen. Maar het viel tegen. Toen ik de bediening opriep kregen we te horen dat de stremming vandaag 24.06.24 te 10:00 uur was ingegaan en tot 02.07.24 zou duren ! Ze hebben dus de stremming met 2 dagen vervroegd zonder ze op de site aan te passen!
Nu zijn we genoodzaakt hier te blijven liggen. We zouden terug kunnen tot de YH Ittre maar ook niet verder gezien de aan de sluis van Ittre en aan die van Lembeek ook gewerkt gaat worden. We liggen hier dus vast.
Gelukkig is hier een lange niet te hoge kade en liggen we in de zon zodat we elektriciteit genoeg gaan hebben.
We hebben van de nood dan maar een deugd gemaakt en zijn namiddag maar gaan fietsten.
Van de ligplaats ging het via 68.51.27.07.34.45.98.9.15.70.68 (21 Km) van Ronquieres over de Ravel 106 ( een oude spoorlijn) gestaag omhoog naar Ecaussinnes. Daar profiteerden we van het passeren aan een supermarkt. Van hieruit fietsten we bijna gestaag omlaag terug in de richting van het kanaal en via het jaagpad terug naar de boot.
Vertrek in Ittre. Aankomst aan hellend vlak van Ronquières. Laatste bassin van het oude kanaal. Bac nr 1.
Na het avondeten zijn we te 20:30 uur nog terug vertrokken voor een avondritje (68.18.35.36.33.20.68 17 km)
Van de ligplaats tot aan de S-26, hier naar de overkant, de heuvel op richting Le Croiseau, vervolgens richting Baudémont , Ittre, naar het kanaal tot aan de brug van Vigninal-Samme en via het jaagpad terug naar Ronquieres. Het was een mooi tochtje door de velden tot op het hoogste punt in de omtrek waar we een mooi zicht op de verre omgeving hadden. De toren van het Hellend Vlak zie tot heel ver staan.
Bovenstation van het Hellend Vlak. Twee van de rollen waar de bakken op rollen. Defecte deuren.
Toen we na de fietstocht stopten aan restaurant La Tour Glacée aan S27 om er iets te gaan drinken en onze fietsen aan de overkant van de weg geparkeerd hadden kwamen we niet verder dan halfweg de breedte van de openbare weg. De “madam” van de zaak die toevallig op het terras was riep ons al van daar toe dat we hier niets konden komen drinken, dat het hier een restaurant was en geen café! Wauw, wat klantvriendelijk! We hadden eerder in de namiddag al onder mekaar afgesproken dat we daar een van de dagen eens zouden gaan eten maar dat gaan we dus na dit akkefietje niet doen. Die kan aan ons geen euro verdienen en dan rijden wij nog liever 10 km tot aan een volgde restaurant. (Ik heb ook nog rap een reviewtje geschreven op hun site om mijn ongenoegen te uiten!)
Het was vanmorgen stralend weer, geen wolkje te bespeuren en het weerbericht zag er Ok uit.
We besloten na het ontbijt te vertrekken voor een fietstocht. We planden aanvankelijk een tocht van 21 km maar uiteindelijk werden het er 35 km. We fietsten eerst naar de brug van Virginal-Samme naar knooppunt 34.
Kerkje van…. In het Hallerbos. De hyacinten zijn er niet meer.
Vervolgens ging het via 34.33 Ittri, Haut-Ittre 32.31.30.29.28 Woutersbrakel en door het Hallerbos via 59.58.57.56? 28 naar Lembeek. Daarna via het jaagpad langs het kanaal via 19.21 terug naar 34.
Toen we terug aan de haven arriveerden was het terras volledig bezet en was er een live muziek concert met goed muziek en er heerste een zomers sfeertje. Rond 18:00 uur stopte het orkestje maar het duurde tot 21:00 uur voor de laatste hangers na het sluiten van de tap vertrokken waren. Ik denk wel dat ze hier vandaag een goede recette gehad hebben !
We hebben nog tot 22:15 uur buiten op ons terras zitten lezen en toen werd het stilaan tijd om in de kooi te kruipen.
Het is vanochtend droog en de zon komt er nu en dan door.
Terwijl Annie na het ontbijt naar de Delhaise ging heb ik de boot klaar gemaakt om te vertrekken. Toen we te 10:30 uur los gooiden bleek de Nederlandse boot die hier gisteren ook gearriveerd was mee te gaan vertrekken. De schipper was blijkbaar wat verrast dat wij de richting sluis Lembeek gingen want toen wij draaiden in die richting haastte hij zich om de boot los te maken. Misschien dacht hij dat wij in de andere richting zouden vertrekken omdat wij aan stuurboordzijde hadden aangemeerd toen wij hier aankwamen.
Met ons twee voeren we naar S – Lembeek. Dit is de laatste sluis in het Vlaams gewest, daarna zitten we in Wallonië. Onderweg zagen we aan stuurboord de “La Meuse” aangemeerd liggen aan een kade. We zagen niemand aan boord toen we passeerden.
Mooie muurschilderingen aan een bedrijf langs het kanaal.
Wanneer we aan S – Lembeek arriveerden kwam er niet een vrachtschip boven de sluis ingevaren dus moesten we een tiental minuten wachten voor het onze beurt was. We kregen van de centrale de raad aan BB zijde aan te meren gezien de sluis bediend werd met een “schuif” (het water komt dan allemaal aan één zijde van de sluis binnen waardoor de boten naar de andere kant geduwd worden). Terwijl we naar boven gingen hoorden we de centrale de “La Meuse” antwoorden dat hij te laat was en dat hij vroeger had moeten oproepen, nu zou het voor hem de volgende schutting worden.
Aan sluis Lembeek. Industrieel overblijfsel. Sluit Ittre.
Na S – Lembeek gingen we op weg naar S – Ittre. Onderweg passeerden we veel oude industriegebouwen en een oude fabriek. Hier en daar wordt er toch wat gerenoveerd.
Aan S – Ittre was het hetzelfde scenario, weer een vrachtboor die boven net de sluis invoer. Deze sluis heeft nog een groter verval dus duurde de schutting nog langer. Ondertussen arriveerde de La Meuse achter ons dus zou het straks met drieën schutten zijn.
Toen het eenmaal zover was bleek de sluis alleen aan stuurboordzijde voorzien van vlottende bolders. Eenmaal boven legden we aan bij VVW Ittre waar nog net een plaatsje van 4,5 m en eentje van 4 m breed vrij te zijn.
Dag 24 – Donderdag – 20.06.2024 – Koninklijke Zeil Club Grimbergen – Kade Halle
We hebben tot 09:00 uur geslapen en vertrokken te 10:20 uur. We zijn vandaag tot in Halle gevaren. Daar was volgens de kaart een steiger voor de pleziervaart. Onderweg waren er enkel een aantal kades waar we wel konden gaan liggen maar die zo hoog waren dat we de fietsen die achterop stonden niet konden afzetten en waar we dus niet konden gaan fietsen.
Haven Brussel. Brussel Royal Yacht Club (BRYC) Verbrandingsoven.
Daar moeten we aan denken dat van in Klein Willebroek alleszins tot hier geen lage kades zijn en dat we in de toekomst hier de fietsen bovenop moeten zetten.
Alleen in Brussel, BRYC, is een jachthaven en nergens anders iets.
We hadden geluk met de sluizen dat die telkens klaar stonden voor ons behalve met de twee laatste waar we even moesten wachten omdat er een vrachtschip boven in aan het varen was.
Op het stuk van Grimbergen tot de zeehaven Brussel was het zeer druk met vrachtschepen. We hebben ook één jachtje gekruist onderweg en kwamen twee maal de Waterbus tegen.
Op het stuk na de Haven van Brussel werd het iets minder druk maar daar kwamen we telkens vrachtschepen tegen net in een bocht. Hier en daar is het daar wel wat smal.
Haven Brussel met zicht op nieuwe hoogbouw. Appartementen langs het kanaal in Halle en het station Halle.
Na de sluis van Halle vonden we geen steiger meer voor de pleziervaart maar aan linkeroever een hoge oude kaai en aan rechteroever aan de kant van het station een redelijk nieuwe kade die ook een halve meter lager is. Bolders voor de pleziervaart zijn er niet.
Toen we hadden aangemeerd is Annie een verkenningstochtje te voet gaan maken en die had een regenbui bij toen ze terug kwam.
Dag 23 – Woensdag – 19.06.2024 – Koninklijke Zeil Club Grimbergen
Fietstocht van 31 km van Verbrande Brug naar Grimbergen, via Beekkant en Mierendonk naar Meise. Over de A12 heen naar het centrum tot aan de Plantentuin. Vervolgens naar Oppem en Wolvertem waar we onze picknick die we onderweg opgenomen hadden in Grimbergen hebben opgegeten aan het speeltuintje naast het gemeentehuis met het standbeeld van Eddy Baron Merckx die in dit dorp hier geboren is. Via Sint-Brixius-Rode en Nerom tot in Kapelle-op-de-bos. Na een koffietje en een mooie en gezellige koffiebar via het jaagpad langs het kanaal naar Humbeek. In dit dorp is er een uitstekend grootwarenhuis (Comarkt) welk connecties heeft met de groep Colruyt en meer lijkt op een Albert Hein dan op een Colruyt. Ze hebben er zoals bij AH veel speciallekes en alles is mooi opgesteld. De prijzen nijgen dan weer meer naar Colruyt. Een aanrader.
Na Humbeek verder langs het jaagpad tot Verbrande brug.
Wanneer we daar terug arriveerden lag er een andere boot achter ons. Het was een lid van deze club en de boot hadden ze vandaag van de werf van bij BRYC gaan terughalen na een schilderbeurt. Wanneer ik ging kennis maken met de schipper waren ze net een kapiteinsstoel aan het bekijken waarvan de bevestiging van de zitting aan het onderstel het begeven had. Aangezien de schroefdraad van de bevestigingsschroef “zot” gedraaid was in het aluminium huis konden ze die niet meer vast zetten. Ik heb hen wat tips gegeven hoe dat ik dat zou oplossen als het mijn stoel was en Ik ben dan maar een tap van een maatje groter aan boord gaan halen, nieuwe draad in het onderstel getapt en de schipper (82 jaar) was heel tevreden dat hij weer aan zijn stuur kon zitten. Volgens hem was de stoel nu nog stabieler dan toen hij die gekocht had! Weer een tevreden man. Hij stond er op dat ik een fles rode wijn aanvaardde voor de hulp. We zullen deze op zijn gezondheid leeg maken.
In de avond heb ik nog een rondje in de buurt (8 km) gemaakt van de ligplaats richting Humbeek, Zemst-Bos, Eppegem, langs de Zenne naar Far West en zo terug naar Verbrande Brug.
Dag 22 – Dinsdag – 18.06.2022 – Klein Willebroek Yacht Club - Koninklijke Zeil Club Grimbergen
Terwijl wij aan het ontbijt zaten vertrokken de 2 Nederlandse boten die gisteren avond bij onze terugkeer aangekomen waren via S – Klein Willebroek. Ze moesten een tijdje wachten voor dat de Victor Dumontbrug bediend werd.
Wij vertrokken te 09:15 uur. Na het aanroepen van de bediening van brug Victor Dumont werd deze voosr ons onmiddellijk geopend en konden we het Zeekanaal Schelde Brussel op. Toen we de Vredebrug naderden hoorden we een convooi van 3 vrachtschepen de bediening oproepen en hoefden wij dat niet te doen.
Victor Dumontbrug. Brug Tisselt. Zicht op Tisselt. Een van de plensbuitjes van vandaag.
Met de onlangs geinstalleerde AIS transponder kon ik op de Waterkaart app zien dat wij eerst aan de brug zouden komen dus konden wij eerst door. Gezien de derde vrachtboot iets achterop was waren wij net na hem aan de volgende brug en werden we door de centrale verwittigd dat ze de brug voor ons zouden open houden. Dat ging vlotjes hier! Toch een gemak dat AIS ding.
Vervolgens arriveerden we net na de ANJO die ons even voordien had opgelopen waren aan S – Zemst. Deze stond dicht en op de AIS zag ik dat er 4 vrachtschepen van bovenaf aan het invaren waren. We moesten een half uurtje wachten voor de sluisdeuren openden en wij te samen met de ANJO binnen konden. Tijdens het invaren vernamen we dat het vrachtschop OGGY er ook nog bij zou komen.
Toen we boven waren was het nog stukje varen met daarin de ophaalbrug van Humbeek en daarna legden we te 12:30 uur aan bij de Koninklijke Zeilclub Grimbergen.
Toen we net het middagmaal namen begon het heel hevig te regenen en volgens de vooruitzichten van het KMI zou dat de hele namiddag gaan duren. Het heeft zowat de hele namiddag geregend en we zijn niet gaan fietsen.